Rabu, 8 Mei 2013

165 Apa lagi orang Cina talam dua muka ini mahu?

"Apa lagi orang Cina mahu" dan "Pengundi Cina bersikap talam dua muka", inilah 2 tajuk utama di suratkhabar Utusan Malaysia dan Kosmo! terbitan Kumpulan Utusan yang disifatkan berbaur perkauman seperti sumber di Wanista.com ini.




Kesatuan wartawan kecewa dengan berita tersebut, DS Anwar Ibrahim salahkan PM pasal artikel itu, DS Najib Razak pertahan berita Utusan itu dan Tun Mahathir kata orang Cina tolak salam persahabatan daripada Melayu.

Kesan daripada artikel itu, polis telah menerima laporan dan akan disiasat di bawah Seksyen 4(1)(C) Akta Hasutan 1948.


Betulkah hanya pengundi Cina menolak BN dan menyokong PR? Ni ada orang bagi link kat ruangan komen semalam yang aku rasakan menarik untuk dikongsi dan dibincangkan.


Dan aku masih tertanya2 kenapa ramai orang Melayu begitu takut dengan Cina dan DAP sampai terpaksa mengeluarkan artikel seperti di bawah ini? Risalah yang mengandungi strategi DAP dan Pakatan Rakyat (PAS & Keadilan) jika memenangi PRU13 ini aku dapat dari blog Sejarah Melayu yang aku pun ada dapat di peti surat aku sebelum hari pengundian.


Ini pula risalah yang aku dapat dari blog Bicara Perjuangan yang mengandungi agenda sebenar DAP untuk menjadikan Malaysia ini hak orang Cina.


Aku pun tak tahu apa betul ke tak memang DAP ada perancangan seperti yang diwar2kan, tapi yang pasti kalau diorang nak buat apa2 perubahan seperti jadikan Malaysia negara Republik, agama Kristian ditukar menjadi agama rasmi, raja berpelembagaan akan dihapuskan, bahasa Inggeris menjadi bahasa rasmi dan bahasa mandarin bahasa kedua dan lain2 seperti yang dinyatakan di risalah2 di atas, mesti segala cadangan untuk perubahan tu kena diusul dan dibincang di Dewan Rakyat, setelah mendapat sokongan 2/3 baru dibawa ke Dewan Negara sebelum diluluskan oleh YDP Agong kan?

So aku cuma nak tanya kepada para2 pembaca yang bijak lagi pandai, DAP bertanding 51 kerusi parlimen, PAS bertanding 73 kerusi dan PKR 99 kerusi. Andai kata Pakatan Rakyat menang PRU13 dengan DAP menang semua 51 kerusi tu, dengan apa carakah mereka boleh mengubah dan menjadikan agenda2 di atas itu menjadi realiti? Kalau boleh, mohon pencerahan macam mana ia boleh dilakukan?




tags: apa lagi orang cina mahu pengundi cina sikap talam dua muka pura sokong suratkhabar paper newspaper utusan malaysia kosmo kumpulan berbaur perkauman racist kesatuan wartawan kecewa anwar ibrahim salah pm perdana menteri najib razak pertahan tun mahathir cina tolak salam persahabatan melayu laporan polis siasatan pdrm risalah strategi dap pakatan rakyat pas keadilan jika memenangi pru13 sejarah melayu agenda mahu pecah belah melayu bodoh undang dasar cadangan usul bincang dewan rakyat negara ydp agong lulus kerusi realiti fakta

165 ulasan:

  1. Balasan
    1. Sedih dengan racism yang disogok!

      Padam
    2. dap memang rasis siot!!!!!!

      Padam
    3. lynn si barua kapir DAP8 Mei 2013 pada 10:27 PG

      apa bodoh nak mampos si noob ni. DAP 51 kerusi + PKR 99 kerusi dapatla 2/3. pasal tu la anwar berani janji hak samarata kepada cina kalau dia jadi PM.

      Padam
    4. skrg ni DAP tgh pindah pengundi utk tawan negeri perak pulak. alhamdulillah pru13 ni melayu perak bersatu. pru14 mungkin perak akan diperintah DAP.

      Padam
    5. kempen boikot barangan felda oleh cina kapir DAP. gila racist puak2 cina babi nih....http://khairulryezal.blogspot.com/2013/05/kempen-boikot-barangan-felda-ini-bukan.html?m=1

      Padam
    6. dalam sejarah kita juga tidak di ingatkan siapa sebenarnya dalang yang meluluskan DAP menjadi parti yang sah di Malaysia? sudah tentulah jawapnnya Anwar, PAS dan PKR. kerana ketika itu Malaysia di pegang oleh PKR dan PAS. Jangan lupa juga tanah yang di jual oleh PAS kepada Genting judi. PAS bertopengkan agama semata2. Ingatlah bahawa orang2 PAS dan PKR lah yang menjadi penaung, anggota lembaga pengarah dalam setiap syarikat ARAK dan JUDI di Malaysia.PAS dan PKR jualah yang membenarkan rumah persundalan di buka tanpa mengira kesannya pada masyarakat. Jika dibiarkan PAS dan PKR menjadi kerajaan yang sah akan bertambahlah segala perkara yang dilarang oleh Allah akan terus di lakukan, atas dasar survival ekonomi orang melayu dan juga kebebasan agama lain.

      p/s:ada perkataan perlu di tukar, baca guna akal dan hati

      Padam
    7. umno pembela melayu apa saja baik atau buruk umno buat adalah untuk melayu.. sokong la umno.. jadi la orang melayu yang taat setaat hang tuah.

      Padam
  2. Tahukah anda?

    PR vs BN

    7 kerusi Melayu PR menewaskan bukan Melayu BN

    1. Zairil Khir Johari (tewaskan Cina)
    2. Rafizi Ramli (tewaskan Cina)
    3. Siti Mariah Mahmud (tewaskan Cina)
    4. Khalid Ibrahim (tewaskan Cina)
    5. Kamarul Baharin Abbas (tewaskan India)
    6. Mohamad Imran Abd Hamid (tewaskan Cina)
    7. Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz (tewaskan Cina)

    Hanya 1 kerusi bukan Melayu PR menewaskan Melayu BN

    1. Lim Kit Siang (tewaskan Melayu)

    Maka, mengapa perlu menyemai benih kebencian dan permusuhan sesama kaum mahupun agama?

    BalasPadam
    Balasan
    1. banyak penyokong umno kaw kaw kena tipu dengan utusan

      Padam
    2. setuju.. di Penang ini kerusi PKR (melayu) vs MCA (cina) tapi PKR menang.. Kawan2 cina saya sendiri vote for PKR.
      Menukar Islam sbg tidak lagi agama rasmi dll itu tak mungkin berlaku sebab kita ada perlembagaan dan kuasa raja masih relevan.

      Padam
    3. DR mariah mahmud tewaskan INDIA..bukan cina..

      Padam
    4. Pelikd alam negara dan masyarakat majmuk masih ada racist ni lol..

      Undi nampaknya tak rahsia lagi sebab mereka tahu sape undi kaum mana undi lol..

      Padam
    5. kat US pun masih ada segelintar penduduk yg racist la...ko yang lol

      Padam
  3. Najib seharusnya letak jawatan. walaupun BN menang, hakikatnya Kekalahan yg di alami dlm PRU13 lebih teruk dari era Paklah tahun 2008.

    satu lagi... Slogan 1Malaysia Dah tak Boleh Pakai. Kena buang dlm lubang taik. sebab najib dah jadi rasis..

    Kah Kah Kah

    BalasPadam
    Balasan
    1. klau x rasis, islam kat malaysia dah lama dibuang ke dalam lubang najis....

      kat malaysia ni,

      islam=melayu

      kita majoriti....

      Padam
    2. ko ni memalukan imej umno yang sedia busuk. xkan lah org cam ko jer sokong umno? hihi

      Padam
    3. ko pertahan kan islam dah cukup menyelamatkan semua kaum, abis org cina islam macm mana jangan jd melayu bangsat sebb kebodohan anda patut lebih maju buat keputusan bukan maju meng rasis BODOH, NI ORG BODOH TAK RETI NAK MENGAKU SENDIRI ADA SALAH DIA SAJA YG BETUL SEMUA ,ADAKAH SEBB HARIAN "ZIKIR" BABI?

      Padam
    4. Islam tu agama penyelamat dan adil lagi saksama..
      Cuma mungkin penganutnya yang tak habis mengaji lagi yang tak paham..

      Padam
  4. salam noob.. lama tak mai sini
    umno sembang bajet demokrasi
    bila kena selumbar dengan cina
    baru depa tau nak emo

    kesian pengundi2 depa
    mesti malu dgn pemimpin sendiri yg racist
    1st world problem

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro taufik. selamat pengantin baru. :)

      Padam
    2. aku orang umno....aku lek je???? yg penyokong dap ni menggelabah cam unta kecacingan apasal????

      Padam
  5. Bhai Noob...

    Aper nak heran... banyak pencacai UMNO yang masa skolah dulu ngulor... jadi tue yang bengap sampai ke hari nih... hahaha

    BalasPadam
  6. Apa akan jadi dengan hutang negara sebanyak RM500 lebih billion itu?

    Saya tak sanggup tengok BN laksanakan manifesto mereka - nak turunkan harga kereta bagai, nak bagi BR1M dan lain-lain subsidi dengan nilai lebih tinggi?

    Perbelanjaan negara akan meningkat.

    Ramai orang tak sedar, beza BN dan PR ialah: BN budayanya rasuah, ketirisan banyak berlaku. Alatan berharga tak sampai RM100 boleh jadi beribu-ribu ringgit apabila dicaj kepada kerajaan (BN).

    Pakatan Rakyat pula dah buktikan di negeri PR, mereka mampu melakukan penjimatan malahan ada lebihan hasil dalam pentadbiran mereka (pendapatan - perbelanjaan).

    Malangnya, rakyat Malaysia mana tengok figure-figure ekonomi ni. Termakan dengan dakyah berbaur rasisme dan 'fear-mongering politics' yang dimainkan oleh BN semasa kempen.

    Akses media yang tidak adil. Pelajar dan penjawat awam akan ditekan/diugut dan mereka tiada kebebasan untuk mengembangkan pemikiran mereka.

    Dan Taib Mahmud, dibiarkan terus menjadi "maharaja" untuk meratah hasil bumi Sarawak?

    Banggakah rakyat Malaysia kalau BN memerintah lagi?

    #fikir

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy dgn ini menyokong penuh kenyataan cik lyn...hewhew

      Padam
    2. ada aku kesah cik lynn??? dah kalah tu kalah lah....redhalah dengan takdir illahi...kuikuikui...

      Padam
    3. Buat pengetahuan cik Lynn, sentimen bumiputera orang sabah s'wak lebih kuat daripada semenanjung. pasal tu parti daripada semenanjung susah nak masuk sana, kecuali buat gabungan dengan parti bumiputera kat sana. Kuching DAP menang kerana Cina lebih ramai daripada Bumiputera kat sana.

      Ingat orang s'wak tak tau pasal Taib tu? tahu.. tapi bagi diorang, biar la rakyat bumiputera s'wak yang ambil hasil s'wak,asalkan bukan orang semenanjung. bak kata kawan aku "org semenanjung jangan masuk campur hal orang borneo"

      Pakatan memang berjimat.. pasal tu ada janji nak kasi, tak diberi pasal nak jaga duit punye pasal. kalaupun perbelanjaan negara meningkat dengan BR1M, harga kete turun etc, tu kan tawaran yg sama PR offer kalau dapat ambil alih kerajaan pusat? tak de la plak ko kecoh2, sedangkan perkara yang lebih kurang aje kan. Ko mesti tak tau kan, MB S'ngor, memang pandai business. tapi malangnya, kalau buat tender, dia akan minta lebih kurang lagi daripada apa yg dah quote. kesian la syarikat pun nak amik untung gak. tapi kena tekan smp margin profit pun ciput aje.

      dah kalah tu kalah la. tak puas hati, gi buat petisyen, dalam tempoh 21 hari.

      Padam
    4. cik lynn..budaya rasuah ni tak akan hilang..walaupon PR yg pegang nanti..tak boleh nak bongkak sangat cakap PR ni bersih...cik lynn pon hanya tengok info pssal perbelanjaan n pendapatan negeri kat internet etc...budaya rasuah n penting kan kroni ni tetap akan ada..tak akan hilang..kt ambil contoh simple je....
      ayah cik lynn jadi ketua menteri...dan dia nak bukak tender untuk cari company yang boleh membekal
      barang2 ofis n alat tulis..cik lynn pulak buat bisnes jual brg ofis n alat tulis....rase2 nye,ayah cik lynn akn bg dkt cik lynn tak? mesti bagi kan? lebih baik dia bantu bisnes anak dia drpd orang lain...

      Padam
    5. standard macai umno ini jerla jawapan nak menghalalkan rasuah dan salah laku pentadbiran kerajaan yang korup. budaya rasuah tak akan hilang? any fact we can rely on? atau anda dah biasa dengan rasuah hingga tak boleh keluar dari hidup makan rasuah? memang pr bersih mengikut audit negara. itu fact ya.

      Padam
    6. jangan jadi bodoh..ko pon tengok fact dr audit negara..ko bukan nya ada time situasi jual beli or sign kontrak ke apa..ko rakyat biasa..kene saman pon mintak kawtim,beli barang pon mintak harga kurang..selagi kita duduk kat negara berbilang kaum ni, selagi tu rasuah tak akan hilang...mungkin ya orang islam tak buat rasuah..tapi yang bukan islam??ko pasi ke dorang bersih?? kalau cakap nk tukar kerajaan sebab nak buang corupt la, kroni la, aku percaya benda tu tak akan hilang walaupon PR pegang..tapi kalau nk tukar kerajaan sebab nk buat negara islam, aku pasti benda tu akan berjaya..

      Padam
    7. Audit negara tu kerajaan apa? bukan kerajaan BN ke? lol..
      dah baca pujian auditor untuk negeri pentakbiran PR?

      Sebab tu kami nak UBAH supaya audit negara bersih atau sekurang-kurangnya tak banyak wang negara dibaszirkan..

      Padam
    8. aku tak bodoh la nak sokong orang yang rasuah dan korup. nak tahu non muslim bersih tak bersih, ko tengoklah negara britain, sweden, luxumberg, norway, itu negara islam ker? tak yah g jauh. tengok jiran kita singapore dah la. buat malu nama islam jer malaysia ni. negara kuat rasuah dan pengaliran wang haram yang tinggi. buanglah sikap prejudis pada non muslim. ingat dorang takda etika? takda integriti? pui!

      Padam
    9. yeke audit negara? bagi aku link..aku nak tengok..macam tipu je ko ni..ke jenis dengar orang cakap je..

      Padam
    10. tapi hakikat nya, setiap bangsa akan utama kan bangsa dia dulu..cina tak payah cakap la..memang teruk..aku penah keja dekat 1 hotel dekat ipoh..hotel tu owner dia cina..budak2 cina gaji semua lebih dari melayu..ok mybe tu ikot experience keje ke apa tak pe la..tp paling nampak bile time bulan puase..buffet ramadan setiap hari full..yg melayu keje sampai lebih 12jam sehari..cina keja macam biase..mybe sebab dorang tak de kena mengena..tapi bila raya, hotel bagi duit raya dekat semua staff.. yg melayu dapat sorg rm100..cina dapat sorg rm200.. ape tu?? bukan rasis ke??

      Padam
    11. bagus la dekat negara luar macam tu..masalah nya rakyat malaysia tak macam tu..tak semestinya tukar kerajaan, bermakna perangai or tabiat rakyat automatik berubah..kalau kerajaan berubah, tapi rakyat still amalan kan rasuah or kroni, tak jadi ape jugak..

      Padam
    12. rakyat yang korup memangla menyokong kerajaan yang korup. itu simple math. cuba tengok pentadbiran kerajaan pas selama 22tahun lebih, ada kes sangkut SPRM? yang penting hati yang bersih, mahukan kepada kebersihan. :)

      Padam
    13. bagus la kelantan macam tu..rakyat dia pon boleh dikategori kn rasis jgk..ko orang luar klau tak reti "kecek klate", beli barang harga mahal sket..kalau reti "kecek klate", harga murah..ape tu??

      Padam
    14. demo lo ni tok supo mulo.org kelantan mmg babi....dan busuk

      Padam
    15. melayu sama melayu pun busuk hati. lawak la korang ni. sama-sama miskin dan kena tipu dengan umno pun masih nak gaduh ker? :)

      Padam
    16. bukan masalah busuk hati..masalah nya ko tu tak dapat terima hakikat masalah kroni/rasis ni tak akan hilang..

      Padam
    17. lagi 1 cik lynn..dalam kehidupan kt pon dah biase kalau nak mintak kerja mesti guna orang dalam...lagi2 kalau kenal salah sorang staff tmpt tu..mesti cakap ' eh ko tolong la aku bg dapat keje kat sini".. btol x?? selalu dgr tak situasi macam tu?? kalau dah dr akar umbi pon macam tu,maknenya sampia kat pucak pon macam tu jugak..

      Padam
    18. tak terima hakikat masalah kroni dan rasis? yup. aku memang terima hakikat umno bn itu rasuah dan rasis. :)

      Padam
    19. PR tu pon rasuh dan rasis :)

      Padam
    20. Cik Lynn !! kahwin dengan sy..please... sy orang PAS jugak..same macam cik lyn..

      Padam
    21. kat kedah sepanjang pas perintah byk mesin judi dan kelab malam yg naik, anda bukan org kedah, anda tidak akan tahu, jgn hanya pandai bercakap, mai kedah tgk dgn mata kepala sndiri

      Padam
    22. tu la orang2 PR ni..pecaya dengan hanya dengar orang cakap je..pegi tengok sendiri baru tau..

      Padam
    23. Huh..
      Kedah kat mana banyak kelab tu?
      aku nak tengok.. aku pun duduk Kedah..

      Padam
    24. ko dtg la kangar. bersepah kelab br nek. ape pr buat? mne azizan? sibuk jilat dap?

      Padam
    25. Kangar bukan Perlis ke?

      Padam
    26. dh jgn nak kutuk2 ustaz azizan.tgk kat http://www.bharian.com.my/bharian/articles/BekasMBKedahkritikaldiHPP/Article,dia tgh kritikal kt hospital.doakan yg terbaik utk dia.

      Padam
    27. Tanpa Nama8 Mei 2013 3:25 PTG,

      aku sangat setuju dengan jawapan ko..kehkehkeh..

      Tanpa Nama8 Mei 2013 12:01 PTG,

      ada baik ko amik gambar, upload, biar semua orang nilai sendiri..kalau betul, kerajaan kena amik tindakan, kalau xbetul, maknanya ko dah buat perkara xbetul..

      kalau nak pegi kedah pun, besar..ada baik ko bagi tau lokasi secara spesifik..k..win2 situation

      Padam
    28. saya setuju kenyataan Lynn si pipi merah. bende macam ini sebenar kene rujuk balik dengan berpandukan al-quran dan sunnah. pasti tkkn de korupsi lagi. banyak pemimpin kerajaan ambil ni sambil lewa hanya dua tiga kerat jer. nabi Muhammad pun memimpin bukan kaum islam sahaja n ade pelbagai kaum beragama lain yg tnggal dibwah pimpinan beliau juga tp berpandukan al-quran dan sunnah sume jadi adil n saksama.

      Padam
    29. khas utk>>>>>>Tanpa Nama8 Mei 2013 3:25 PTG,
      nak berdebat...tp x de ilmu....
      kangar pun x tau kat mana...
      mmg macai...

      Padam
  7. kerusi parlimen semuanya diduduki orang china...semoga diorg dapat membela nasib melayu yg semakin hari dipinggirkn..

    BalasPadam
    Balasan
    1. shafiq hashim, cuba tengok fakta nih. In 2008, UMNO won 79 Parliamentary seats and 2013 UMNO has grow up to 88 Parliamentary seats which mean extra 9 seats. meanwhile, DAP won 38, MCA 7. kalau campur DAP dan MCA baru 45kerusi. so, tak valid orang melayu jadi paranoid tak tentu pasal sedangkan UMNO still a leader in Parliament. unless orang melayu da tak percaya pada UMNO?

      http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2013/05/umno-and-bns-parliamentary-seats-pru-13.html

      Padam
    2. Point nak gunakan sentimen perkauman dan menolak DAP.. Selain PAS DAP juga memainkan peranan penting dalam meraih sokongan PR..

      Strategi perang ialah pecah belahkan musuh dan tewaskan mereka.. kalau boleh buat mereka bergaduh sesama sendiri lagi bagus :)

      Isu hudud sedikit sebanyak telah memporak perandakan PAS dan DAP, dan isu pengundi ini menambah lagi ketengang perkauman melayu dan cina.. :)

      Padam
    3. shafiq hashim satu lg mangkuk ayun bodo piang berckp guna kepala lutut bila menulis "kerusi parlimen semuanya diduduki orang china".fakta langsung xde,knowledge zero.ni mesti kes menaip masa tgh mabok.habiskan belajar dulu baru ckp pasal politik.

      Padam
  8. Ahli parlimen LEMBAH PANTAT dengan bangganya bergambar bersama PORNSTAR MALAYSIA...inikah pemimpin yg kita mahu????



    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=583779204973317&set=pb.509820495702522.-2207520000.1367965411.&type=3&src=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-ash3%2F920890_583779204973317_1638357209_o.jpg&smallsrc=https%3A%2F%2Ffbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net%2Fhphotos-ak-ash3%2F537845_583779204973317_1638357209_n.jpg&size=2048%2C1536

    BalasPadam
    Balasan
    1. pornstar pun rakyat gak. dia pun mengundi gak..

      Padam
    2. gambar kat mana dalam bilik hotel ke? kah kah kah..

      takat gambar kat public pun kecoh isk sudah-sudah la..

      Payah jadi mb macam ni kena kaji setiap orang yang nak jumpa dan bergambar kot nanti gambar jadi isu pulak mana tau ada pengedar dadah ada mafia ada tokan vcd lucah semua nak bergambar.. lol..

      Padam
    3. YB mat hip hop. Sila jgn mencarut. Berbincanglah dgn lebih bersopan santun. Supaya kelak anda disanjung sebagai org yg terpuji.

      Korok

      Padam
    4. nurul izzah takde mase nak kenal+blajar+ingat semua org 'femes-femes' ni (contoh spt couple porno ni la) so salah sngt ke nurul izzah smpai korang nak kutuk dia sbb bergambar dgn dorang? ntah2 dia tak tau pn /tak ingat/ tak cam pn sape dorang ni. lg pn bergambar dkt public jer, berenti dua saat utk tangkap gambar.
      susah gak ek kalo ade pemimpin yg berjiwa rakyat yg tak kisah bergambar dgn rakyat.. die tak kenal latar blakang rakyat tu tp rupa2 nya adalah taiko dan mat samseng di kampung.

      Padam
  9. Aku bengang dgn cyber bullies. Nak hak bersuara tapi kene follow pemikiran depa. Let us call a spade, a spade. Tak payah dok polite sana sini. Memang apa yang PM kata tu benar, this is my stand, punya suka lah.

    BalasPadam
  10. Jangan silap.. Walaupun Utusan menyebelahi UMNO tetapi Sebenarnya Utusan tidak dikawal oleh Najib.. Banyak kali Utusan menghentam dan memperli Najib..

    Najib dah kalah teruk sebenarnya kerana GAGAL tawan Selangor sedangkan dia sendiri pengerusi perhubungan UMNO selangor..

    Kalau kita analisa politik malayais kita tahu dan nampak jelas siapa mastermind dalam benda ni.. yang pasti bukan Najib..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu ak perasan gak org ekonomi yg pegang malaysia mana2 menang pun org tu gak yg masih kuasa ekonomi malaysia, puiii

      Padam
  11. sia2 je mencanangkan slogan 1Malaysia kalau ckp tu racist ni racist..
    pd sy mudah je.
    PR mng sbb org ramai nak kan perubahan.
    tak kira bandar or pedalaman.
    org nak kan kepimpinan baru.
    mcm duduk dlm sebuah rumah.
    tak kan 50 thn menghuni, tak nak renovate rumah tu kan?
    at least ada sedikit yg nk diubahkan..
    tu baru rumah, yg x bernyawa macam kita ni... manusia!

    BalasPadam
  12. Kepada Dato Seri Najib Razak,
    Perdana Menteri Malaysia

    Kami dari Gerakan 1MMNRU (1Malaysia Mahu Najib Razak Undur) mendesak agar Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak bertanggungjawab ke atas keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 yang disifatkan paling teruk dalam sejarah Barisan Nasional dan seterusnya meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi Barisan Nasional atas sebab-sebab berikut:

    1. Prestasi yang amat buruk dalam PRU13, gagal mendapatkan majoriti 2/3 malah semakin merosot dengan Barisan Nasional hanya mendapat 133 kerusi Parlimen, penurunan 7 kerusi berbanding PRU12 mendapat 140 kerusi walaupun telah membelanjakan begitu banyak wang untuk berkempen terutama iklan di laman-laman web gergasi seperti Youtube, Facebook, Google, Yahoo dan lain-lain.

    2. Amat memalukan apabila 4 calon bertaraf Menteri Kabinet, 4 Timbalan Menteri dan 2 Menteri Besar telah tewas.

    3. Kehilangan sokongan daripada pengundi bukan Melayu dan Bumiputera terutamanya daripada kaum Cina menunjukkan bahawa gagasan 1Malaysia telah gagal sama sekali.

    4. Kegagalan Dato Seri dalam menangani isu-isu semasa yang dibangkitkan seperti korupsi yang melibatkan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Taib Mahmud dan lain-lain pemimpin tertinggi Barisan Nasional memperlihatkan kelemahan Dato Seri sebagai Pengerusi Barisan Nasional.

    5. Kontroversi yang melibatkan isteri Dato Seri, Datin Seri Rosmah Mansor adalah merupakan liabiliti terbesar bagi para pemimpin dan penyokong Barisan Nasional dan antara penyebab utama segala usaha yang telah kami buat selama ini untuk kembalikan sokongan rakyat kepada Barisan Nasional dan UMNO menjadi sia-sia.

    6. Prestasi Dato Seri Najib Razak mengetuai jentera Barisan Nasional diakui sendiri oleh Tun Mahathir di mana ia lebih teruk daripada prestasi Pak Lah semasa PRU12 (Sumber).

    Dengan alasan-alasan yang telah diberikan, maka dengan ini amat wajarlah sekiranya Dato Seri Najib Razak mengundurkan diri dan memberi laluan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk menggantikan tempat Dato Seri sebagai Presiden UMNO, Pengerusi Barisan Nasional dan Perdana Menteri Malaysia yang baru.


    Sekian dari kami,
    Gerakan 1MMNRU (1Malaysia Mahu Najib Razak Undur)

    BalasPadam
  13. yang jelas prince noob bukan lagi atas pagar.. alahai noob, bile lagi lar aku nak dengar ulasan geng2 atas pagar ang aku sifatkan sebagai neutral... kalo ade blogger2 atas pagar, sila la bagi link kat aku ye...

    -PAS forever..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia memang ats pagar bongok baca la betul2, kan dia bertanya ish

      Padam
    2. PAS forever..tapi mintak blog2 atas pagar..

      Padam
    3. Susah nak cari Blog Atas pagar sekarang..semua sudah menunjukkan warna sebenar masing2.

      Padam
    4. Saya suka Ustaz Kazim Alias BN dia bantai PR pun dia bantai.. betul dia kata berkata benar la walau pahit.. dan lakukan kerana Allah bukan kerana parti..

      Padam
    5. bende macam ini sebenar kene rujuk balik dengan berpandukan al-quran dan sunnah. pasti tkkn de korupsi lagi. banyak pemimpin kerajaan ambil ni sambil lewa hanya dua tiga kerat jer. nabi Muhammad pun memimpin bukan kaum islam sahaja n ade pelbagai kaum beragama lain yg tnggal dibwah pimpinan beliau juga tp berpandukan al-quran dan sunnah sume jadi adil n saksama.

      Padam
  14. Dr apa research sy cari kat Internet, ada justifikasi yg mengatakan DAP nak melaksanakan dasar2 spt negara Kristian,Raja dimasuhkan, negara republik, bahasa ingeris dengan syarat xleh wat terus...perancangan terperinci ini dilakukan kemungkinan selepas PRU14 atau PRU15 dgn syarat kene menang PRU13 dahulu. DIberitahu perancangan ini menmgambil masa paling cepat 10 tahun...akan berlaku perlahan2 di mana DAP menggunakan PAS terutamanya utk menyokong dan melaksanakan idea mereka. For example, PAS sendiri yg akan menggulingkan sistem beraja di mana mereka akan bangkitkan Sultan/anak Sultan yg byk masalah sosial n makan byk duit rakyat..spt isu WWW 1 dan Sultan Perak membenarkan pembentukan pentakbiran baru selepas 3 ADUN lompart parti masuk BN. Dr situ timbil kesedaran umum yg mengatakan konsep beraja tidak lagi relevan spt mana negara2 maju lain spt USA, Singapore, etc. PR secara perlahan2 memperluaskan jumlah kerusi perlimen in next PRU sehingga 2/3 kerusi...dr situ tidak kira siapa PM, tetapi DAP (menjadi kerusi majoriti parlimen) yg menjadi mastermind kpd ahli PAS n PKR di mana mereka terpaksa bekerjasama n patuh supaya mereke still berkuasa sbg kerajaan memerintah, kalau salah satu berpecah, tiada 2/3 kuasa dlm Parlimen. Bila 2/3...iseologi DAP spt di atas senang utk dilaksanakan.

    Semua perkara di atas tidak semestinya terjadi sbb xde bukti yg cukup jelas melalui ceramah atau kenyataan rasmi...cuma on paper yg x terbukti kesahihannya. Tp logik still ada dgn syarat berlaku in next 10 years...perkara yg sama yg berlaku parti PAP mengambil alih perlahan2 perlembagaan Singapura mengikut acuan mereka sendiri.

    Tp sy x anggap Cina racist dlm PRU13, just menolak secara total kerajaan BN. Mmg betul mereka mengatakan kerajaan BN korup, rasuah, etc...tp punca utama selepas sy curi dengar perbualan staff cina di office sy ialah.....PR n DAP boleh bg apa mereka nak..iaitu kesamarataan hak di mana tiada lagi bumiputera..mereka xnak mengaku diri mereka cina..mereka nak mereka dianggap malaysian spt mana negeri Indonesia. In other words mereka nak hak yg sama spt mana org bumiputera dpt. Sy jugak terkejut mereka tidak suka n membangkang keras system beraja yg korup n makan duit rakyat spt isu www1 dan kerajaan Perak.

    Pandangan peibadi sy. Tp sy bukan ejen BN, just atas pagar yg memerhati kedua2 pihak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi hakikat nya, setiap bangsa akan utama kan bangsa dia dulu..cina tak payah cakap la..memang teruk..aku penah keja dekat 1 hotel dekat ipoh..hotel tu owner dia cina..budak2 cina gaji semua lebih dari melayu..ok mybe tu ikot experience keje ke apa tak pe la..tp paling nampak bile time bulan puase..buffet ramadan setiap hari full..yg melayu keje sampai lebih 12jam sehari..cina keja macam biase..mybe sebab dorang tak de kena mengena..tapi bila raya, hotel bagi duit raya dekat semua staff.. yg melayu dapat sorg rm100..cina dapat sorg rm200.. ape tu?? bukan rasis ke??

      Padam
    2. PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN PENTAKBIRAN

      Padam
    3. Dlm PRU13, chinese voters menyokong segala calon PR x kira DUN atau Parliment..x kira Melayu, Cina atau India...sbb dengan kejayaan PR mereka boleh dpt hak semarataan spt bumiputera dpt. Jika kita perasan di FB, mereka secara terbuka memperosal kemasukan U oleh kaum melayu even anak mereka dpt 9A tp x masuk U, isu harga rumah dibezakan dgn harga bumi n non-bumi, isu "im not malay, im not chinese, im not indian...but im malaysian" dan byk lagi secara indirect memperjuangkan apa mereka nak.

      Pasal undi Melayu, byk kawasan majoriti melayu berpihak kpd BN di mana majoriti naik berbanding PRU12. Tp only berlaku di luar kawasan bandar utama di M'sia. Undi melayu byk berpihak kpd PR di kawasan bandar spt yg kita lihat di selangor, KL n Penang. Cuma undi melayu byk berubah angin di Perlis, Kedah, Perak, N9, Melaka, Johor dan Pahang di mana majoriti BN meningkat...cuma di kawasan bandar yg % cina agak tinggi berbanding DUN2 lain di negeri tersebut yg dimenangi oleh PR sbb faktor undi cina yg terlibat. Tp melalui statistik ini undi melayu bandar tidak sehebat tsunami cina keseluruhan tidak kira semenanjung atau sabah sarawak.

      Sy rasa RACIST tidak berlaku, kalau berlaku pun amat sedikit..tp secara terang terangan mereka menolak kerajaan BN, di mana reason utama chinese sbb memperjuangkan hak kesamarataan n reason melayu sbb menentang kerajaan BN yg korup, kroni n tidak islamik berbanding PAS.

      Isu Kelantan n Terengganu...ramai mengatakn sbb faktor Uztaz Azhar Idrus (UAI) yg last2 minit time musim berkempen menyokong kerajaan PAS n PR di mana dia ialah org Terengganu yg selalu memberi ceramah agama di setiap seruk kampung seluruh Terengganu..pada asal dia bersikap atas pagar, hanya dgn jelas menyokong PAS bila PArliment dibubarkan. Tp tiada statistik yg menyokong kenyataan di atas sbg PUNCA UTAMA, sy anggap sbg antara punca majority Kelantan n Terengganu memihak kpd PR.

      Padam
    4. Tp konsep setiap PRU tetap sama...setiap kaum akan menyokong parti yg memperjuangkn hak mereka...samada kerseluruhan kaum atau sebahagian je yg menyokong...x kira melayu, cina n india...

      Sbb tu gak Sabah Sarawak byk BN menang sbb BN meletakkan parti yg mmg original from the sabah n sarawak, bkn UMNO, MCA atau MIC...n PR letakkan calon DAP, PAS n PKR. Sepatutnya PR kene buat satu parti khas di Sabah n Sarawak yg bekerjasama dgn DAP,PAS,PKR utk satu PR yg lebih kuat. Kebanyakan rural sabah n sabah menolak mentah2 parti yg original dr semenanjung. Cuma PR byk menang di bandar2 yg % cina besar berbanding kawasan2 lain di seluruh Sabah n Sarawak.

      Padam
    5. bro ayam_afrika. u punya statement selari dengan utusan. ada fakta yang boleh kita lihat tak? nothing.

      Padam
    6. Sy x baca pun utusan sejak sekian lama..sbb utusan sgt2 bias kpd BN, sama gak x baca harakah sbb bias kpd PAS n PR. Sy suka baca sumber yg atas pagar terutama sekali Sinar Harian...sy baca gak MalaysiaKini n BeritaHarian just sbg sumber rujukan tambahan utk mendengar hujah kedua2 belah pihak.

      Smlm sy dah convert semua keputusan dlm excel mengikut negeri, DUN n Parlimen. Skrg ni baru siap utk Semenanjung sahaja, belum Sabah Sarawak. Mmg result yg sgt konsisten mengatakan kawasan majoriti cina menang besar oleh DAP/PR mengikut peratusan majoriti. Sama jugak kawasan majoriti melayu memihak BN di mana majoroti undi naik berbanding PRU12 except di kasawan lembah kelang n penang.

      Nanti bila sy dah siap semua statistik excel sy sy lettakkan dlm blog ini sbg rujukan.

      Padam
    7. wahhh..xsabar nak tengok analisa guna excell..cepat la siapkan..aku xsabar nak tengok ni..dah boring baca result je..

      Padam
    8. mohon ayam afrika emel ke PON lepas siap nanti..tak sabar nak tengok:-)

      Padam
    9. bro nazha anua, nape lama xupdate blog ko..boring la lama xtengok kartun ko..

      Padam
    10. Sy akan try siapkan pagi esok...kene siapkn Sabah Sarawak termasuk make up utk better presentation...tp mcmana nak sy upload dlm blog ni? ada sape leh bg tau caranya? or bg website yg boleh sy upload Excel spy ramai2 klik kat link 2 utk tgk?

      Or better buat dlm pdf je?

      Padam
    11. better buat dalam pdf jer. nak upload kat mana-mana file sharing site pun boleh, cadangan aku mediafire atau sendspace

      Padam
    12. x sempat siapkan excel...kerje smpt lewat malam xleh update sabah sarawak sekali...nanti dah siap sy update dlm pdf n post link in next post oleh noob.tq

      Padam
  15. I've been living in a Chinese area dekat 30 tahun. Xde masalah. Kita baik dengan dia, dia baik dengan kita.

    Cuma sekarang ni, kenapa perlu kata Cina rasis? Melayu pun rasis. Duk la sibuk cium keris, perjuang hak Melayu.

    Cina mengundi DAP mungkin sebab mereka x nampak MCA boleh perjuang nasib bangsa mereka dengan CSL yang ada masalah moral, rasuah dan macam2.

    Mereka mengundi utk perubahan, bukan macam Melayu. Sanggup memfitnah dari berubah. Mana nak maju?

    BalasPadam
    Balasan
    1. rasis tak bermaksud langsung tak tegur sapa dengan bangsa lain..ko ni tak paham kot maksud rasis secara meluas..

      Padam
  16. kalau kafir boleh memurtadkan org islam dgn jayanya.. kenapa tidak kafir menghapuskan hak2 istimewa kaum melayu ni? caranya n strateginya? aku pun tidak tahu. tapi aku yakin, mereka boleh melakukannya.

    ini yg dikatakan gelombang tsunami? gelombang tsunami dap kan sbnrnya.. time berpusu2 korg tuduh bn guna bangla.. korg lgsg x nmpk wujudnya warga2 cina yg entah mane asal usulnya.. dan again, confirm ke hanya bn yg upah bangla???

    so seruan aku, marilah umno n pas bersatu.. pakat org2 kuat seperti keluarga Anuar join Pas juga. tp kenapa mereka tidak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. itu la.. dorg cuma tgk yg muka macam bangla je,.tu yg cina2 tu belum tentu orang cina malaysia..ntah2 import dr singapore,taiwan..kt mane tau..tgk muke same je macam cina sini..

      Padam
    2. cara dan strategi xboleh nak bagi tp begitu yakin dgn benda tu boleh terjadi.bgla fakta atau hujah yg meyakinkan skt,jgn ckp hanya berdasarkan andaian shj mcm tin kosong.

      Padam
    3. SEBAB BN BNYAK RASUAH DAN KERONI, MANA DIORG NAK TERLIBAT

      Padam
  17. Buat masa sekarang sy suka melihat parti PAS n UMNO bergabung utk menyelamatkn maruah org melayu n islam sendiri...at this moment DAP lebih berkuasa dr PAS..secara x lansung PAS kene dgr kata DAP dlm Parlimen. Masa PRU12, PKR menguasai PR, diikuti DAP n PAS...skrg kerusi PAS n PKR berkurangan n DAP lebih berkuasa dlm PR. Sy lebih mengharapkan yg PAS yg menguasai PR dan DAP n PKR lebih mendengar perjuangan PAS selama ini mengenai isu hudud n negara Islam. Jika kita perasan, sebelum PRU13 ramai pemimpin PAS n PKR kuar parti n menentang PR secara terang2an...so must be something wrong in PR. Better kepimpinan Anwar do something to solve this issue...before it is too late.

    Kene ingat, bila Anwar bersara...PKR is nothing n tiada kerjasama PAS n DAP di mana Anwar sbg org tenggah, sama berlaku kalau PAS kuar PR, PR is nothing as well.

    Tp ada isu besar jika PAS n UMNO bergabung dlm BN, dimana berlaku kerajaan memerintah ialah majoriti Melayu n pembangkang ialah majority Cina. Kemungkinan besar isu perkauman akan wujud selepas itu.

    Papepun...just wait n see. The new dawn is coming!

    BalasPadam
    Balasan
    1. menyelamatkan maruah orang melayu? LOL

      Padam
    2. tapi kalau PAS keluar PR & bergabung dgn UMNO,apa pula kata rakan non-malay/muslim mereka dlm PKR & DAP,tidakkah mereka akan rasa tersinggung & rasa spt dikhianati rakan sendiri?aku tak rasa pergabungan ni akan menjadikan iklim politik di negara ini bertambah baik sebaliknya semakin buruk.

      Padam
    3. Sy nak tgk perpaduan org melayu..xnak berpecah belah. Cina dah besatu padu, x kira menentang BN atau x itu lain cerita.

      Jika org melayu bersatu, konsep negara Islam n hudud boleh dilaksanakan. Itu impian peribadi sy.

      Kalau PAS menguasai PR, better UMNO masuk PR, kalau DAP menguasai PR, better PAS masuk UMNO atau BN.

      Just my 2 cents.

      Padam
    4. Jika anda buat research mendalam mengenai politik PAS, Hadi Nasaruddin Hassan Ali serta pengikut2 mereka dah berpakat nak buat kerajaan perpaduan dgn UMNO...cuma nik Aziz tolak mentah2 isu ini..n for sure DAP n PKR sendiri x suka. Sy x pasti bila Nik Aziz x menjadi MB Kelantan, perjuangan kerajaan perpaduan dpt dilaksanakan.

      Sbg org muslim wajib by sy utk memastikan kekuatan islam terjamin, bukan berpecah belah. Kerjasama dgn cina n india xde masalah..cuma Islam kene menguasai pemerintahan..especially negara Malaysia sbg negara Islam.

      Padam
    5. cina bersatu padu? yang betulnya melayu, cina, india, serani, kadazan, bisayak, dusun, sungai, jawa, bugis, boyan yang bencikan salah laku pentadbiran UMNO BN telah menolak UMNO BN dan bergabung menyokong PR.

      ko baca ker tak fakta yang noob letak kat atas tu? ko tengok pengundi cina berapa peratus? pengundi cina cuma 30%=3.3juta pengundi. dan undi yang pr dapat 5.6juta. just estimate 2/3 pengundi cina sokong PR=2.5juta undi. baki 3.1juta undi yang PR dapat tu daripada siapa? bangla? nepal?



      Padam
    6. btol la ayam cakap..cina dah bersatu padu tambah pulak melayu yg sokong PR tambah lg kaum2 lain yg sokong PR, jadi la 5.5 juta..tak mungkin la 5.5juta tu dr cina SAHAJA..macha2.. kt orang melayu ni je yg still lg sokong pada parti..tak bersatu..

      Padam
    7. bro..kalau cina bersatu pada 100% cina akan sokong PR. dan MCA dan GERAKAN langsung tak dapat kerusi. tapi MCA masih dapat 7 kerusi. isu cina bersatu pada tak valid sebab masih ada cina menyokong MCA dan GERAKAN. yang betulnya rakyat malaysia berbilang kaum telah menolak UMNO BN. undi popular pakatan melebih 400K berbanding apa yang BN dapat.

      Daripada 11,257,147 pengundi berdaftar, sejumlah 5,623,984 (49.96%) pengundi memilih PR di peringkat persekutuan berbanding 5,237,699 undi (46.53%) yang diperolehi BN.


      Di peringkat DUN yang mempunyai keseluruhan 505 kerusi yang dipertandingkan, PR menerima undi yang lebih tinggi berbanding BN, iaitu 4,879,699 undi berbanding 4,513,997 undi kepada BN.

      kenapa jadi begini? inilah kesan proses persempadanan semula yang spr buat dulu. pada 2004, BA yang di anggotai PAS dan PKR tanpa DAP, pas dan PKR kalah teruk hingga PKR cuma ada 1kerusi parlimen. semua orang cina sokong BN time tu. kenapa tak sebut tsunami cina menyokong BN?

      Padam
    8. MCA menag kerusi pon sebab org2 BN yg vote..orang BN bukan nye melayu or cina sahaja,..

      Padam
    9. same goes to PR. PR bukan diwakili cina sahaja. :)

      Padam
    10. ni bukan cina pasal PR..ni cita pasal DAP..

      Padam
    11. owh DAP..so what's wrong dengan DAP? :)

      Padam
    12. Populasi kaum Terkini (2012): M-55%,C-30%,I-8%,BSS-7%

      Dengan Menganggap 95% Cina sokong PR, India 50-50, Bumi Sbh Srwk majoriti besar kpd BN:

      Statistik Pecahan Kaum (Estimated)
      TOTAL% BN% PR% Bebas/Undi Rosak/X undi%
      Melayu 55 37.5 17 0.5 (Setelah TOTAL-Cina-India-Bumi)
      Cina 30 1 28.5 0.5 (Majority Tua Muda sokong PR)
      India 8 3.5 4 0.5 (Anggaran, Bndr-PR,Kpg-BN)
      Bumi 7 4.5 0.5 2.0 (Anggaran, Majority tolak PR)
      Sbh & Srwk
      TOTAL 46.5 50 3.5

      Maknanya Peratusan (Estimated) Melayu sokong BN:PR ialah 68%:31%

      Padam
    13. PEMBETULAN - Undi melayu (estimated) BN:PR ialah 69%:31%

      Padam
    14. FYI, PRU12 undi cina ialah 30:70 (melihat kerusi MCA n Gerakan yg menang)
      PRU13 undi cina antara 10:90 atau 5:95 (melihat kerusi MCA lg berkurang byk n Gerakan x menang lansung)

      Mcm najib ckp,kalau trend undi cina mcm PRU12, BN boleh menang 2/3...tp apakan daya, Najib sedih, Anwar pun sedih....

      Padam
    15. Takpe yang penting Muhhyidin Happy :), Mukhriz pun happy ajdi MB.. Apalgi ayahanda Tun Mahathir :)

      Kita tunggu kemunculan PM baru kita Muhyidin Yasin.. :)

      Padam
  18. hairan aku. cina undi PR, yang kalah teruk MCA dan GERAKAN, tapi yang racist dan marahkan CINA adalah UMNO. Chua CD dan Koh Tsu Koon relax jer. wtf?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab dia cina..tak kan nak cakap bangsa dia rasis sebab undi cina.. wtf?

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. atleast dia tak cakap melayu racist sebab tak undi calon MCA. lol
      Padam

      Padam
    4. aku melayu, aku undi je mca.. sbb dia wakil bn..

      Padam
    5. dia cuma dapat undi drpd melayu je la..sebab tu tak menang...melyu semua die undi..mana parti dia sokong die undi..tak kesah la PR or BN.. ko tak nampak kan undi melayu hanya dekat 1 pihak je tak kn? tapi cina semua pegi ke DAP n PR..

      Padam
    6. tahniah sebab anda tak racist macam pemimpin UMNO. :)

      Padam
    7. tak perlu pon nak rasis.. kt hidup dalam masyarakat majmuk..setiap bangsa, perlu kan bantuan bangsa lain jugak untuk hidup..

      Padam
    8. Nak tau sape yang rasis,senang aje.hapuskan sekolah jenis tamil dan cina.hanya satu aliran sekolah y wujud..mcm idea tun mahathir dgn sekolah wawasan dl..kt tgk.cina n india suka atau marah..

      Padam
    9. X silap sy selepas menonton video 3x di Sinar Harian mengenai komen PM ttg tsunami cina n isu akhbar Utusan......dia maksudkan 'rasis' kpd PR, especially DAP yg meniup semangat kebencian kaum dlm meraih undi....bukan pengundi cina yg rasis.

      Betul ke x isu DAP rasis sy x sure....tp Keputusan PRU dah kuar, renung2kan..siapa yg makan cili dia terasa pedas.

      Padam
    10. lol yea la dah dia tiupkan racis kat Melayu Cina pun tiupkan racist kat Cina.. :) Bukan umno ke tiupkan perkauman melayu yang hentam DAp ppp la itu ini.. Last bila DAp mungkin tiupkan perkauman kat Cina supaya undi DAP.. kata Cina racist pulak hahaha..

      Bahaya main racist ni.. :) Macamana Parti Perikatan handle masalah racist selepas 13 May yea?

      Padam
    11. oh DAP rasis..? pastu camner ada ura ura UMNO nak muzakarah dengan DAP plak nie? so, tak jadi ker nak ajak PAS bersatu? ^^'

      UMNO dan DAP bergabung

      Padam
  19. owh rupanya bangla2 tu mengundi dap.. owh patutla terjadinya tsunami dap!! omg omg

    BalasPadam
  20. org cina semua bersatu sokong PR.kenapa kalau org melayu nk bersatu je wajib kena sokong BN?kenapa melayu tak boleh bersatu di bawah PR?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak WAJIB pon..siapa cakap WAJIB?

      Padam
    2. B*** negara ckp wajib?

      Padam
    3. habis tu dari gayanya ckp org melayu tidak bersatu mcm cina sokong DAP apa semua,mcm org melayu hanya dikatakan bersatu kalau sokong UMNO,xde pulak diorg ajak org melayu bersatu dibwh PAS

      Padam
    4. umno ajak pas bersatu, bukan ajak bersatu under BN..

      Padam
    5. hbs tu kalau umno yg ajak bersatu mestilah bersatu bwh bn,takkan la diorg nak keluar bn bersatu dgn pas bwh pr pulak?fikirla secara logik skt....

      Padam
    6. dorg ajak bersatu mksd die umno kuar bn, pas kuar pr..itu la maksud bersatu...

      Padam
    7. lama dah Nik Aziz sugest kalau benar nak pejuang Islam dan bersatu.. bubar umno bubar pas kita buat satu parti baru kerana Islam.. kecut pulak..

      berani orang umno bubar umno.. orang pas bubar pas then bersatu dibwah satu parti? atau umno keluar bn pas keluar pr bergabung?

      Rasanya tidak.. :) jadi toksah la cakap pasal perpaduan..
      Buang karen..


      Padam
    8. umno kuar bn???? umno nak kuar bn??? ini adalah benda yg plg xmasuk akal pernah aku baca utk hari ini.

      Padam
    9. Tak dapat ajak PAS masuk BN (kerajaan perpaduan)
      UMNO ajak DAp masuk BN.. lol..

      "UMNO serba boleh tengok komen ZAM ajak DAp masuk BN..

      "Katanya jika DAP dapat bekerjasama dengan Pas yang langsung tidak mempunyai persamaan nilai agama, ekonomi dan sosial, maka tentunya lebih mudah untuk bekerjasama dengan BN yang liberal tanpa ideologi yang keras.- Bernama"

      Padam
    10. Teruk la Zam ni jangan la ajak DAP masuk BN kesian nanti kat orang UMNO atau Penyokong yang benci kat DAP..

      Mereka terpaksa jilat air ludah mereka balik.. Dah la kata DAp kaw kaw.. mahu bhuturt kalau DAp masuk BN.. lol.. Agak2 apa habuan BN nak bagi DAP kalau DAp nak masuk BN? Timabalan perdana menteri? menteri kewangan? atau projek besar?

      Ini sudah menarik..


      Padam
  21. sebenar nya BN pun faham ada minority melayu tak sokong BN. kita terimalah keadaan ini, contohnya penyokong PAS yg sokong hudud Pas, tapi UMNO kata pertama mana dokumen mereka lengkapnya pasal hudud ni? jual hudud dengan air liur je ke? kedua, kita tak sokong hukum hudud gambaran pas. ketiga suasana di Malaysia belum kondusif untuk hukum hudud utk di jalankan di negara berbilang bangsa. so minority melayu tak sokong BN, memang dah jangka. majoriti melayu sokong, pun dah ok dah menang.

    tetapi BN harap sekurang2nya ada 2 kumpulan di kalangan org cina, iaitu yang anti melayu tidak sokong BN. kumpulan ni tak cakap melayu pun walau dah duduk malaysia berpuluh tahun. jgn harap sokong BN.

    dan kumpulan ke 2 kaum cina, yang sepatutnya memahami kerajaan telah melakukan sebaik2nya untuk mentadbir negara ini dari segi ekonomi, sosial dan alamsekitarnya. program transformasi kerajaan sangat komprehensif termasuk menghapuskan amalan rasuah dan mismanagement. so maklumat ini patut sampai kpd golongan ke 2 tadi, malangnya tidak sampai, kalau sampai pun tidak di yakini. kedua2 kumpulan memang reject BN, so, BN tak tak dapat tawan kawasan2 yg ditandingi oleh MCA. so sekarang ni padanlah muka, kalau betul tak de wakil kaum cina dlm kabinet malaysia untuk pertama kalinya. puas hati ke kaum cina tu?

    kedua2 kumpulan kaum cina ini ditambah garamnya dgan gimik anwar ibrahim, mcam kaum bangla mengundi, pengundi hantu dsb. di momok dgan anwar dan bersih, so hasilnya adalah kelat. mangsanya org cina, yg menang, tak jadi MB pun, dan tak de menteri kabinet cina. puas hati ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku sokong ape yg ko cakap..dan konklusi nya, padan muka CINA..hehe

      Padam
    2. Inilah namanya politik balas dendam.Melayu mmg bangsa busuk hati

      Padam
    3. ok la ada MB kat Penang :)

      lain? nak risau apa ada ramai pegang parlimen ada banyak suara boleh bantah boleh gertak parti pemerintah..

      Sila la belajar politik semua ada kelebihan.. ingat saja-saja..

      Padam
    4. ohh nak tunggu pas bagi mcm na nak usul hudud, BN ni bukan perjuang islam, hanya melayu saja ek?

      Padam
    5. UMNO serba boleh tengok komen ZAM ajak DAp masuk BN..

      "Katanya jika DAP dapat bekerjasama dengan Pas yang langsung tidak mempunyai persamaan nilai agama, ekonomi dan sosial, maka tentunya lebih mudah untuk bekerjasama dengan BN yang liberal tanpa ideologi yang keras.- Bernama"

      Padam
  22. Semua nak gaduh bagi penjelasan panjang lebar.Cina racist lah,hapa lah...
    Kesimpulannya senang...
    Cina ni bersatu hati demi kaum dia..mcm gak yg diperjuangkan Perkasa tuh...(walhal perjuang kepentingan diri ajer sebenarnya)
    Mereka ni dah tekad bersatu...utk ubah.Diorg dah bosan.Diorg ni bersatu bkn masa PRU ajer.Takyahlah keluar hujah spt cina mmg tolong cina ajer...blabla.Kenapa kita pun xleh jadi mcm cina.Kita takut sgt cina bersatu,sama takut bila jiran melayu kita beli sofa baru...rasa tergugat.
    Bersatulah mcm cina...dah diorg bersatu,kita menggelabah buat apa?
    Melayu?
    Mcm lalang...
    Ada kepentingan...sokong
    Takde? Tak sokong...
    Apa susah...suap jer duit RM150...dan dan pangkah pihak yg bagi duit.Bukan peduli masa depan.Bukan takat masa depan org lain,masa depan dia pun xde kisah.
    Melayu memang tak pernah pikir jangka panjang pun....
    Terimalah hakikat!
    Nak marah..marah lah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu. sibuk tuduh cina itu ini. bila melayu dalam pr propose tuntut royalti untuk negeri-negeri melayu macam kelantan dan terengganu melayu lain ada sokong? kadang lawak saya lihat sikap melayu. kepentingan untuk sesama dorang pun tak boleh bersatu, pastu sibuk dengan kaum cina itu ini. kaum cina dah jauh tinggalkan melayu. kami tak pandang pun duit BR1M macam melayu. masa depan yang baik lebih penting.

      Padam
    2. tak tuduh cina..hakikat nya perangai cina memang macam tu..kita orang melayu ni je still tak bersatu lagi..masih lagi terbahagi ikot parti masing2..cina tak pandang duit BRIM? ko pegi ipoh..yang amik duit BRIM cina naik merce,bmw,yg kaya2 semua sapu duit BRIM..pastu tak sokong kerajaan...

      Padam
    3. nak melayu bersatu? ubah attitude dan buang perangai cibai buruk tu, dan buang perkara buruk, baru bole kan org melayu suka yg ceramah diorg nak org baik mcm malaikat, puiii

      Padam
    4. sama melayu pun rasist nak melayu bersatu? bodoh la buang sifat buruk2 duk setempt, tak pun ni slah media kaki kuat putar belit alam punya

      Padam
    5. saya setuju kenyataan Lynn si pipi merah. bende macam ini sebenar kene rujuk balik dengan berpandukan al-quran dan sunnah. pasti tkkn de korupsi lagi. banyak pemimpin kerajaan ambil ni sambil lewa hanya dua tiga kerat jer. nabi Muhammad pun memimpin bukan kaum islam sahaja n ade pelbagai kaum beragama lain yg tnggal dibwah pimpinan beliau juga tp berpandukan al-quran dan sunnah sume jadi adil n saksama.

      Padam
  23. Menurut Perlembagaan,Tiada satu pun Ancaman dari Non-Melayu seperti yang diuar2kan BN dapat dilaksanakan.

    Tapi jika Instituisi Diraja dihapuskan,Perlembagaan sudah tiada makna lagi..Menurut Aku..sudah lama serangan terhadap Instituisi Diraja dijalankan seperti Instituisi Diraja ditomahkan sebagai Manusia yang ditangung makan beraknya,salah laku kerabat2 Diraja dan pelbagai serangan lain hingga rakyat Mahukan Institusi Diraja mahu dihapuskan.

    Sebenarnya,jangan dilihat dari satu segi sahaja ada pihak memainkan muslihat kotor..Kedua-duanya memainkan muslihat Kotor.

    Dari Pemerhatian Aku,Kedua-dua Kem Baik dari BN dan PR sangat rasis dan masing2 Klaim mereka bukan Rasis.

    Sekali lagi aku tekankan,jangan pernah Pernah percaya pada politik..sejak2 PRU semakin dekat dahulu..semakin ramai Blogger yang kelihatan Non-partisan,Tak minat politik,Apatis dan sebagainya..mula menunjukkan perubahan luar biasa terhadap pendirian politiknya..Tapi itu hak korang nak pilih sesiapa pun..Tapi tindakkan sebegitu hanya nampak menampakkan betapa HIPOKRITNYA kita yang berselindung dibalik wajah Non-partisan dan sebagainya..Kenapa takut untuk menunjukkan pendirian kita yang sebenarnya?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu Zack..

      DAP dulu pun kuat mainkan sentimen kecinaan.. lebih lagi Lim KIt Siang.. juga Karpal Sign mengenai Melayu dan Islam..
      Cuma LGE yang agak mesra sebab itu DAP lebih mudah didampingi oleh orang Melayu.. Walaubagaimana pun LGE juga yang memulakan Isu Kalimah Allah dalam Bible.. :) ingat tu PR :) Beware..

      Pasal BN MCA DAP lama dah mainkan Isu perkauman.. lebih-lebih lagi dari isu 13 Mei.. yang sudah dispin dan ditokok tambah.. Pernah siapa kaji kenapa berlaku peristiwa 13 Mei? :) Kenapa UNDI PARTI PERIKATAN MEROSOT? dan muncul isu 13 Mei? :) Sekarang UNDI BN (dulu dikenali parti perikatan) MEROSOT nak mulakan 13 Mei balik? repeat the history?
      13 mei berlaku ada sebab dan kaitannya dengan Politik.. :)

      Sila kaji apa, kenapa, mengapa, bagaimana dan siapa.. :)
      You'll be surprise.. :)

      Mastermind ni masih lagi hidup dan kemungkinan menguna kembali formula dan strategi lama ini.. :) hati-hati la wahai semua orang.. :) especially Melayu.. sebab Melayu is the core on this.. Gunakan kebijaksanaan anda..

      Padam
    2. yelah cuba ko ckp zack dgn cara mana institusi diraja boleh dihapuskan cuba cerita skt?

      Padam
    3. Mohon Tanpa Nama8 Mei 2013 2:30 PTG nyatakan sumber yg berkenaan..nak tau gak..kalau nak cerita dalam ni pun lagi bagus..nak cari, banyak yg dok kata punca dari DAP je , bangsa cina..

      Padam
    4. Nak tahu betapa Rasisnya PR..lihat kenyataan2 mereka terhadap rakyat Malaysia yang berketurunan Mamak dan Arab..Semasa PRU 13 betapa ramai India2 estet,golongan Mamak,pakistan,Arab yang dihina(suatu yang memalukan bagi pihak yang memperjuangkan HAK SAMA RATA antara kaum).

      Nak Tahu betapa rasisnya BN..tengok Blog2 Pro UMNO yang anti-cina..(Bukan Suatu yang baru sentimen anti-cina dimainkan oleh parti ini bagi menakut2kan orang2 Melayu).

      Dan Buat anon dungu dekat atas,Ko tanya aku macamana Institusi dihapuskan? Apabila Peranan Mereka mula dipersoalkan dan terdapat Gerakkan Majoriti rakyat yang mahu Dinasti Beraja dihapuskan..Institusi Diraja tidak dapat Dijalankan jika tiada rakyat yang mahu mereka wujud dalam Malaysia.

      Dinasti Ottoman di Turki sebagai contoh..sendiri carilah maklumat bagaimana Dinasti paling berkuasa di dunia diruntuhkan.

      Padam
    5. lol.. Sudah la BN.. modal perkauaman dah tak laku la BN..

      KUALA LUMPUR: Momokan perkauman sempit dan jahat Umno Barisan Nasional (BN) terhadap DAP ternyata bohong apabila tiga calon Melayu DAP memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Mentakab dan Parlimen Raub, Pahang dan Bukit Bendera, Pulau Pinang pada Pilihan Raya Umum ke-13.

      Tengku Zulpuri Shah Raja Puji memenangi Dun Mentakab apabila mendapat 7,882 undi menewaskan Chuah Boon Seng (MCA-BN) dengan majoriti 1,554 undi.

      Datuk Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz pula memenangi kerusi Parlimen Raub dengan memperoleh 23,415 undi apabila menewaskan Datuk Hoh Khai Mun (MCA-BN) dengan meajoriti 2,814 undi.

      Zairil Khir Johari pula memenangi kerusi Parlimen Bukit Bendera dengan majoriti 12,813 undi apabila mendapat 45,591 undi menewaskan Teh Leong Meng (Gerakan-BN) yang hanya mendapat 12,813 undi.

      Padam
  24. Aku sokong hujah2 Ayam Afrika.

    BalasPadam
  25. bende macam ini sebenar kene rujuk balik dengan berpandukan al-quran dan sunnah. pasti tkkn de korupsi lagi. banyak pemimpin kerajaan ambil ni sambil lewa hanya dua tiga kerat jer. nabi Muhammad pun memimpin bukan kaum islam sahaja n ade pelbagai kaum beragama lain yg tnggal dibwah pimpinan beliau juga tp berpandukan al-quran dan sunnah sume jadi adil n saksama.

    BalasPadam
  26. Sapa masih ingat apa yg terkandung dalam wawasan 2020 ilham mahathir mohd mengenai bangsa malaysia..dia sendiri yg sarankan bila msia maju 2020 nnti bangsa malaysia yg akan wujud..tiada lg istilah kaum2..rujuk balik gagasan wawasan 2020 sblm ditenggelamkan oleh islam hadari dan gagasan 1 malaysia..so nape nk kutuk2 cina nk samaratakan kaum sedangkan pm ke 4 kite sendiri yg usulksn..pe beza,dgn 1 malaysia, ke hanya retotik nk sdap ckp je tp cina cina, melayu melayu, india india!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hurm Wawasan 2020? ramai dah lupe.. rasanya dah tercapai kot? no 8 bukan kena ada kabel? Kroni? hahaha

      Mari kita baca balik..

      Dalam penyampaian kertas kerjanya, Laluan ke Depan (The Way Forward), kepada Majlis Perniagaan Malaysia, Dr Mahathir Mohamad menghuraikan sembilan matlamat utama Wawasan 2020:

      1) Mewujudkan negara Malaysia bersatu yang mempunyai matlamat yang dikongsi bersama: Malaysia mesti menjadi sebuah negara yang aman, berintegrasi di peringkat wilayah dan kaum, hidup dalam keharmonian, bekerjasama sepenuhnya secara adil, dan terdiri daripada satu bangsa Malaysia yang mempunyai kesetiaan politik dan dedikasi kepada negara.

      2) Mewujudkan sebuah masyarakat yang berjiwa bebas, tenteram dan maju, dengan keyakinan akan keupayaan sendiri, berbangga dengan apa yang ada, dengan apa yang telah dicapai, cukup gagah menghadapi pelbagai masalah. Masyarakat Malaysia ini mesti dapat dikenali melalui usaha mencapai kecemerlangan, amat sedar akan semua potensinya, tidak mengalah kepada sesiapa, dan dihormati oleh rakyat negara lain.

      3) Mewujudkan dan membangunkan masyarakat demokratik yang matang, yang mengamalkan satu bentuk demokrasi Malaysia yang mempunyai persefahaman matang, berasaskan masyarakat yang boleh menjadi contoh kepada beberapa banyak negara membangun.

      4)Mewujudkan masyarakat yang sepenuhnya bermoral dan beretika, dengan warganegaranya teguh dalam nilai agama dan kerohanian dan didukung oleh nilai etika paling tinggi.

      5)Mewujudkan masyarakat liberal dan bertolak ansur, dengan rakyat Malaysia pelbagai kaum bebas mengamalkan adat, kebudayaan, dan kepercayaan agama mereka dan pada masa yang sama meletakkan kesetiaan mereka kepada satu negara.

      6)Mewujudkan masyarakat saintifik dan progresif, masyarakat yang mempunyai daya perubahan tinggi dan berpandangan ke depan, yang bukan sahaja menjadi pengguna teknologi tetapi juga penyumbang kepada tamadun sains dan teknologi masa depan.

      7)Mewujudkan masyarakat penyayang dan budaya menyayangi, iaitu sistem sosial yang mementingkan masyarakat lebih daripada diri sendiri, dengan kebajikan insan tidak berkisar pada negara atau orang perseorangan tetapi di sekeliling sistem keluarga yang kukuh.

      8)Memastikan masyarakat yang adil dalam bidang ekonomi. Ini merupakan masyarakat yang melaksanakan pengagihan kekayaan negara secara adil dan saksama, dengan wujudnya perkongsian sepenuhnya bagi setiap rakyat dalam perkembangan ekonomi.

      9)Mewujudkan masyarakat makmur yang mempunyai ekonomi bersaing, dinamik, giat dan kental.

      Menurut Dr Mahathir, kesembilan-sembilan matlamat utama ini tidak semestinya menjadi urutan keutamaan masyarakat Malaysia untuk tiga dekad yang akan datang. Tentunya keutamaan dalam satu-satu masa mesti memenuhi keadaan khusus pada masa berkenaan.

      Padam
  27. kerek betul nik aziz nak "ludah" muka orang umno kalau nk ajak bergabung..

    BalasPadam
  28. Cina nak perjuangkan gila2 sekolah jenis cina tu..tak perkauman ke? kalau cina ikhlas nak perpaduan, join sekolah kebangsaan je lah.... rata2 cina ni dah belajar dgn mat salleh...berbudaya ckp lain, buat lain....

    BalasPadam
  29. DAP mahu mengamalkan konsep Malaysia Malaysian dan mahu menjadikan negara kita negara sekular.Ini bertentangan dengan ajaran Islam sebab politik tidak boleh dipisahkan dengan agama.Berhenti menyalahkan orang lain.Yang penting sekarang ni umat Islam kena bersatu.Musuh utama kita adalah Orang Israel.Negara kita cuma perlukan pemimpin yang baik yang mampu membawa keamanqn kepada negara.
    Janganlah sibuk mintak itu ini tapi tak pernah nak berbakti pada negara.Entah pandai nyayi lagu negaraku ke tak la tu..Sebelum nak cakap pasal politik sebaik-baiknya belajar sejarah.Bukan dengar daripada mulut orang lain.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Malaysia Malaysian tu apa? boleh terangkan tak? salah ker malaysia malaysian? rasuah dan kroni tak salah? penindasan dan penganiyaan tak salah? oh sebab yang buat tu melayu, maka tak salah?

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.