Rabu, 23 September 2015

27 Jalanraya hak milik bersama bukan milik mat rempit

Tersebar hari ini di laman sosial hari ini dikongsi oleh seorang pengguna Facebook bernama Semut Gergasi dua buah video kejadian kemalangan yang melibatkan perserta lumba haram di Shah Alam Expressway (Lebuhraya Kesas).

Berdasarkan video yang dimuatnaik tersebut menunjukkan kira-kira enam buah motosikal sedang berlumba di atas lebuhraya berkenaan sambil di tonton kira-kira ratusan orang yang lain.

Bagaimanapun ketika pelumba sedang berlumba dilihat seorang daripada mereka telah cuba memotong sebuah kereta jenis proton Exora yang melalui kawasan tersebut tetapi gagal menyebabkan dia terlanggar belakang bahagian kanan kereta berkenaan lalu hilang kawalan merempuh pelumba haram yang lain.

Proton Exora yang dirempuh peserta lumba haram sebelum terbabas
Kredit: Semut Gergasi

Kerana rempuhan tersebut menyebabkan ke semua pelumba haram berkenaan terbabas dan terseret di atas jalan raya kira-kira 100 meter di mana serekan berkenaan mengeluarkan api hasil geseran motosikal dengan jalan.

Berdasarkan komen kejadian dikatakan baru berlaku tetapi tidak dinyatakan waktu dan kebanyakkan mereka perserta lumba haram ini mengalami kecederaan dan ada yang parah.

Apa yang terjadi ini bolehlah dijadikan sebagai iktibar, jangan bila ada melibatkan kehilangan nyawa baru nak menyesal tidak berguna.

Sumber Siakap Keli.



Aku langsung tak ada rasa sekelumit kasihan pun pada mat rempit yang terlibat dalam kemalangan tersebut. Mereka cedera atau meninggal, aku langsung tidak mahu peduli. Aku lebih kesiankan pemilik kereta Proton Exora yang tak pasal2 keretanya rosak dan remuk teruk akibat dirempuh mat2 rempit tersebut walaupun pemiliknya mungkin langsung tidak cedera.

Jalanraya atau lebuhraya itu adalah hak milik pengguna bersama2 bukannya milik mat rempit yang mahu menggunakannya sesuka hati mak bapak sehingga boleh mengancam keselamatan dan nyawa pengguna jalanraya yang lain.

Aku fikir...

Yang berlumba itu orang Melayu.
Yang menonton beramai2 itu juga Melayu.

Mat rempit yang berlumba itu sebagai "supply".
Orang yang menonton itu sebagai "demand".

Selagi ada "demand", selagi itu ada "supply".
Selagi ada ramai orang Melayu yang menyokong aktiviti lumba haram ini, selagi itu mat2 rempit ini akan terus merempit dan tidak merasakan yang perbuatan mereka salah.


Aku yakin, ini bukan kali pertama mereka merempit di situ. Jika tidak, masakan boleh mendapat penonton dan audien yang ramai seolah2 ia adalah acara rutin pada malam hari.

Malah mereka berlumba di sebuah highway atau lebuh raya yang agak popular dan sering digunakan di kawasan Lembah Klang. Tidak pasti jika pihak berkuasa mahupun pihak pengurusan lebuh raya KESAS langsung tidak tahu akan aktiviti bodoh ini, mungkin lebuh raya ini tiada CCTV atau peronda lebuh raya tidak bertugas pada malam hari.

Namun selagi anak2 muda kita masih leka, alpa dan menyokong aktiviti2 sampah seperti ini, usahlah bermimpi negara kita akan menjadi negara yang maju dan masyarakat kita akan menjadi masyarakat yang bermentaliti kelas pertama.

Andai satu hari anak2 muda ini masuk ke dalam politik lalu diangkat jadi pemimpin kita, adakah anda rasa mereka akan kisah sangat pada masalah rakyat, kalau masa muda pun mereka tak kisah dan tak peduli pun pasal hak dan keselamatan pengguna jalan raya yang lain.



tags: berterabur aktiviti lumba haram motor mat rempit minah jalan lebuh raya highway kesas video rakaman saat cemas melayu

27 ulasan:

  1. Anak melayu memang suka buang masa begini.. Sedih sebenarnya.. Darah muda mereka memang x ingat mati dah bila difikirkan balik.. Berubahlah anak muda..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ini melayu banyak makan lembu.. sebab tu bodoh macam lembu.. melayu lembu maa..

      Padam
  2. Kalau lah aq pemerintah, aku nak buru perempit2 ni tak kira tgh berlumba ke atw tak tangkap diorg penggal kepala diorg dpt kan tanda tangan kat kepala2 ni dari rakyat hantar pulang kerumah. Aq benci sungguh rempit!!tolonglah pupus

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eja aku pun tak reti ada hati nak jadi pemerintah.

      Padam
    2. haha

      pergi sekolah dulu lah.

      Padam
  3. sapa ahli parlimen shah alam...
    sibuk sangat hal gereja sampai lupa pasal kawasan sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. baju merah kata ini semua salah dap cina babi

      Padam
  4. Masalahnya ada melayu dok back up budak-budak rempit ni, diorang kata apa-apa berlaku kat orang melayu rempit-rempit ni lah yang akan duduk barisan depan, aku rasa macam nak mencarut je, malu la kaum sendiri ada perangai macam ni, rempit pulak makin besar kepala.

    Masalah rempit ni korang tak kan boleh banteras,even di jepun pun ada, semuanya hasil dari keruntuhan institusi rumahtangga, arus sungai tak boleh ditahan tapi boleh dimudik arahnya, apa yang boleh dibuat ialah sediakan platform untuk diorang tunjukkan kehebatan, cari tanah-tanah kerajaan yang terbiar, bangunkan litar drag di tiap negeri, jangan buat yang kos tinggi, cukup hanya jalan tar dan sedikit dinding keselamatan agar kos menggunakan tidak tinggi (rempit ni bukan ada duit sangat). Misal contoh di hulu selangor ada program drag4u hulu selangor, boleh search kat google, kita boleh pusatkan rempit ni di satu tempat agar tak menggangu orang awam, bagi ceramah dari pihak polis sebagai syarat wajib sebelum mula berlumba.

    Kita tukar budaya rempit ni jadi professional, maksudnya rempit hanya di track bukan di jalan awam,kalau ada perbalahan diorang akan kata 'jom settle di track', tiap kali program drag diadakan kita tanam perasaan hormat pada pengguna jalan lain,kata pada mereka apa perasaan korang kalau pengguna jalanraya tu orang yang mereka sayang, ajar mereka cara tunggangan yang betul agar kemalangan tidak menimpa mereka (contoh bila nampak lori dari jauh kena hati2, ambil selekoh yang ada blind spot kena hati-hati etc)

    Sekadar pendapat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ataw pun kita pasang perangkap kat track tu, bila dah berkumpul ramai2 baling gas beracun biar sumer mati keras kat situ. Buat ape nak abis duit rakyat dekat spesis macam ni? ingat nak buat track murah ke? Klw murah pun atleast akan makan JUTAAN ringgit, itu baru satu tempat, klw setiap negeri ada 10 track tak ke bratus juta? lepas tu diorg pakai skejap je sbb boring track sama and balik ke Public road!. Banyak lagi org yg layak dapat tanah free utk menjana ekonomi tapi bukan spesis kera ni. Aku punya jadangan kerajaan patut bukak tanah perkuburan mat rempit..setiap kubur ada display motor yg diorg accident.

      Padam
    2. by the way, saya hargai cadangan anda(anon 8:50am) tapi x stuju

      Padam
    3. trak tu pun ada kosnya nak maintain dan bukan murah pun... nak harap mat rempit tu kluar duit? ke nak harap subsidi gomen jugak??

      Padam
    4. Aku anon 8:50PG

      Kau ni Red Ping, jangan la cakap macam tu, rempit pun manusia juga cuma tersasar dari laluan sikit, kita yang sihat akal fikiran ni bantu la diorang.

      Apa sangat la jutaan ringgit tu kalau kita boleh banteras lumba haram ni, anggap la program ni macam program bawah Belia dan Sukan atau Rakan Muda, program pembangunan sukan kita tu ingat tak makan ratus juta? apa dapat?badminton, bola semua hancuss, tak da pulangan pun pada rakyat, sekurangnya pendapat aku tu boleh juga atasi salah satu masalah besar negara dan manfaat pada semua untuk jangka panjang.

      Jangan ikutkan perasaan marah benci tu sampai pengaruhi judgement kita, cuba bagi satu jalan penyelesaian yang sihat, bukan asyik nak bash je, at the end tak ke mana pun kita

      Sorry..

      Padam
    5. cuba google drag4u hulu selangor, dia tak buat trak pun, dia guna jalan raya sedia ada dengan kebenaran kerajaan tempatan dan pemantauana polis, lepas habis program jalan tak rosak pun, mana ada kos tinggi pun... singapore pun buat trak F1 pun guna jalan raya biasa je,jimat kos dan ruang.. (kepada anin 10:05 PG)

      Padam
    6. Sorry la anon 8:50am klw trkasar. Cadangan aq tu bukan la niat aq sebetulnya hnya sekadar lepas geram je haha. Klw boleh sapa xnk sedara kita berubah kearah kebaikan.cuma geram jer,Mana taknye, mat rempit ni bukan sekadar bg impak negatif pada negara malah bangsa, keselamatan, sosial, agama, ekonomi, media & etc. Drag4 tu dah aq check...okla, mungkin bolehla menyumbang sedikit perubahan bg rempit yg nak mula hidup gaya sihat. Tapi ia bukan noktah utk membanteras gejala lumba haram sebb ia hanya alternatif...klw rempit2 ni nak jugak layan korner baek punya and nak more challange diorg akan balik ke jalanraya lepas tu event rasmi pasti akn ada syarat2 ditetapkan, rempit ni diorg nak total bebas xde syarat. diorg nk buktikan motor CC rendah boleh beat yg CC besar, dlm event mcm tu gak dia dah siap2 bahagikan class mengikut CC masing2 plus customization pun ada had dia so perkara mcm ni akn buat diorg tak puas. Pasal pelaburan ke sukan negara, walaupun nmpk mcm merugikan tapi atleast duit disalur ke jalan yg betul utk nak cari org yg bagus dlm sukan(soal rasuah cter len). F1 kat Singapore tu layak la guna jalanraya sebb tu world event menjana income negara. Takkan kita nak tutup jalan lagi utk nak bg perempit2 ni lepaskan gian xde pulangan. Aku paham kita tak boleh nk sekat minat org, tapi patutkah kita layan minat kita klw minat kita tu smpai membahayakn nyawa org lain? Sekadar pandangan saya, mungkin cadangan anon ada betulnya,cuma saya x yakin je...

      Memang perbincangan di internet x kemana...tapi x salah nak berkongsi idea, kita boleh nmpk kelemahan/kelebihan idea kita and buat kita lebih teliti dlm memikir sesuatu perkara

      Padam
  5. selalunya kes mcm ni mat rempit tu takde insurans pun..... pemilik exora tu claim kat insurans sendiri, terbang NCD...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbang duit brader tu... mau sepikul maki dia

      Padam
  6. jangan cabar maruah melayu! celaka nood macai cina babi!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Melayu ade maruah ke? Buang anak Melayu. Klip 3gp bersepah semua Melayu. Anak2 yang gi skolah kelas blkg2 semua Melayu. Maruah, aku rasa tak. Baruah ye.

      Padam
  7. Nah.
    Ini perkara berulang, sama dgn isu2 lain yg selalu berulang.
    Bila ad akes besar, sibuk pihak berwajib nak buat kempen itu ini.
    Mintak peruntukan buat kempen.
    Snap gambar kempen, masuk paper muka tersenyum---- SUDAH!
    Tamat.

    Next time jadi balik.
    Buat kempen balik. Mintak peruntukan balik Masuk paper balik.
    Tamat.

    Kalau macam tu, bila nak habis?

    BalasPadam
  8. jangan kaitkan melayu dalam hal ni..

    -mamak tongkang-

    BalasPadam
  9. aku jarang jumpa dgn manusia yg berani buat benda gila tanpa pengaruh dadah.. merempit dgn kelajuan motor yg telah diubahsuai..sudah tentu efek dia membawa maut kalau kemalangan...ini kerja gila..apa habuannya? bohsia? nama? apa kebaikkannya ?

    sudah tentu golongan rempit ini mempunyai 'kepala'' yg mengatur aktiviti haram ini.. guna cara yg berbeza utk menangani masalh yg berat seperti ini...

    BalasPadam
  10. Habuan dia seperti persoalan mdfhirzan zan sebut. Kebaikannya hanya dpt dilihat oleh golongan rempit. Taiko acara pasti ada. Cara-cara tangani:

    A)Rampas moto
    B)Antar pusat pemulihan
    C)Kenal pasti rakan-rakan rempit dan halang mereka dari bertemu
    D)Menawar peluang pekerjaan yang baik
    E)Kempen penyedaran bahaya lumba haram
    F)Menyedia litar kepada kaki pelumba haram
    G)Perketatkan kuasa undang-undang
    H)Dibuang negara.
    I)Peranan ibubapa.
    J)Hantar ke liang lahat.
    K) cadangan anda

    Kepada saudara islam,
    SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ngko ni jelmaan ayam afrika ke?

      Padam
    2. Ayam dah kene sembelih ma..

      Padam
  11. Bukan melayu yg merempit tu. Setelah himpunan baju merah yg memartabatkan maruah melayu, mana mungkin kami orang melayu terbabit dalam aktiviti buang masa macam ni.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.