Sabtu, 26 April 2014

26 Ini Semua Salah Kerajaan

Sejak berlakunya MH370, kedengaran suara-suara yang amat “mengagumkan” dari pelbagai pihak. Itu tidak termasuk lagi dari ahli keluarga mangsa. Di antara kandungan suara tersebut adalah kerajaan Malaysia gagal, lewat, menyorok maklumat dan macam-macam lagi. Suara-suara ini lantang dikalangan ahli keluarga mangsa dari China sehingga menyebabkan warga MAS di China dikepung oleh ahli keluarga mangsa di salah satu hotel di sana. Kini isu Feri karam di Korea Selatan telah membuatkan Kerajaan Korea Selatan pula menjadi sasaran dengan alasan gagal bertindak.


Kebanyakkan yang bersuara adalah mengenai kegagalan kerajaan negara tersebut dalam bertindak untuk mencari dan menyelamat. Bukan isu kerajaan kedua-dua negara dalam usaha bertindak yang ingin diulas tetapi pihak yang bersuara. Dalam dua kes ini, kita tau warga mata sepet iaitu China dan Korea Selatan yang bersuara “lantang”. Adakah culture orang sana untuk menyalahkan Kerajaan yang memerintah dalam apa jua bencana yang berlaku? Dan culture ini sememangnya sudah ada dalam sebahagian jiwa Malaysian. Apa jua yang berlaku, salahkan Kerajaan aka BN-UMNO.


Ramai warga China bersetuju yang Kerajaan Malaysia gagal bertindak, lambat untuk pergi menyelamat, menyorok maklumat dan lepas tangan. WTH?? Ingat warga dieorang saja yang terlibat dalam masalah ini? Tiada warga Malaysia dalam tu? Kini warga Korea Selatan pula mengunakan kaedah yang sama. Salahkan kerajaan kerana tidak memantau dan lambat menyelamat. Aku tak pasti apa yang dieorang fikirkan. Maybe kalau nama kerajaan semestinya bijak, cepat dan tepat bertindak. Sentiasa mampu untuk bertindak dengan pantas dalam segala bencana walaupun pelik atau tidak pernah berlaku? Even US, UK dan Russia yang hebat sendiri pernah kusut dalam proses mencari dan menyelamat.


Bagi aku, bila kita bersuara, kita perlu adil dan cuba memahami apa yang sedang berlaku. Ya aku faham perasaan ahli keluarga mangsa tetapi dengan menyerbu terus menerus menyalahkan pihak berkuasa tidak akan membantu menyelesaikan masalah. Kita tak dengar lagi luahan hati pihak yang melayan kerenah ahli keluarga mangsa dari China. Minta yang bukan-bukan. Alasan baju dibawa tidak cukup, menuntut bantuan kewangan untuk membeli sehelai baju berjenama dengan harga purata RM200 ke atas. Bukan tu saja, bahkan juga menuntut pelbagai lagi bantuan dengan alasan mereka tidak selesa.


Aku dapat info ini dari mereka yang terpaksa melayan kerenah ahli keluarga mangsa dari China. Ya, aku tidak mempunyai bukti sahih, hanya berdasarkan luahan hati mereka yang terpaksa menelan segala makian dan penghinaan dari warga China yang terlibat. Aku cuba bersikap adil dengan cuba melihat dengan mata sendiri. Terbukti benar apabila sepanjang awal kejadian itu berlaku, penuh warga China di Alamanda. Membeli-belah. Tangan penuh dengan pelbagai beg pelbagai barangan berjenama. Siapa yang tinggal di Putrajaya pun sedar dengan keadaan tersebut. Bukan aku nak kata orang Cina kita tak shopping di Alamanda, ada tapi kurang. Masa tu aku dapat rasakan Alamanda telah menjadi seperti KLCC dan Pavilion.


Dieorang datang sini untuk mendapatkan maklumat atau sebaliknya? Tak mengapa, aku bersangka baik dengan berfikir dieorang shopping sakan untuk mengubat derita dalam hati. Berbeza dengan ahli keluarga mangsa dari Malaysia. Berkumpul di hotel dan ada yang menanti dari rumah. Aku tak tau lah macam mana suasana di China lak. Sama ada lagi elok dari warga China yang tiba disini atau sebaliknya.


Media juga “berkerjasama” menambah kekusutan dengan mengeluarkan pelbagai berita yang tidak disahkan sehingga mencetuskan keadaan dimana siapa yang perlu dipercayai? Tidak boleh percaya dah usaha Kerajaan yang terlibat. Kini banyak media seperti sudah “bosan” kerana tiada perkara sensasi. Hanya berkisar pencarian di Lautan Hindi sahaja. Cara lain untuk dapatkan semula perhatian dengan mengeluarkan pelbagai teori, menokok tambah perisa dalam cerita dan menyerbu ahli keluarga mangsa untuk mendapatkan “cerita”.


Jangan terkejut jika korang terdengar “Salah kerajaan kucing saya mati tercekik tulang ayam kerana tidak menyediakan Kecemasan untuk haiwan 24 jam”


26 ulasan:

  1. ada 1 clinic panel MAS kt area umah aku..ms aku g tu aku nmpk notis if family dr china ni dtg..kiranya sume bnda MAS n gov kita kena tanggung dowg..dr mkn mnum smpailah sakit demam,shopping n hotel..bkn duk hotel murah lak tu..aku btol2 bengang ngn warga china ni..btol2 pergunakan negara kita..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1st...aku x nak komen apa just nak komen 1st...



      nah bisjut....

      Padam
    2. Weh nak royi sekali

      Padam
    3. Semua salah umno bn klau bagi pr satu saat je masalah selesai.

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    5. cuba nagi PR pegang kerajaan sekejap. Pinda perlembagaan sikit, nescaya, misteri MH370 selesai dalam masa 1 saat!

      Padam
  2. Slm. Kerajaan tanggung...guna duit rakyat. Kenapa aku kena tanggung diorang ni... pastu GST plak. Memang hampeh.

    BalasPadam
  3. Sesuai ngan nick ko... bile masa lak gomen tanggung puak tu? tu semua MAS le tanggung... topik tu BB ckp puak tu salahkan gomen kita n tuntut bkn2 dari MAS

    BalasPadam
  4. Iye ke.... kalu camtu salah aku.... Cina China belasah harta MAS smpai abih. Bila bankrupt nanti kerajaan bail out pakai duit rakyat duit aku. Sekarang ni takpa belasah. Kalu korang tak belasah rugi plak sedara mara korang yg ended tu.

    PS Anon.... at least aku berani guna nama aku :)

    BalasPadam
  5. Salah BN ke aku tk Dpt kerja lgi dh 2thn mengangur? Salah BN ke aku ada hutang bertimbun2? Salah kah aku menyalahkan BN selama ni yg Byk sgt menyusahkan Kami, salah ke?

    BalasPadam
  6. Salah BN keep hutang negara makin meningkat? Salah BN ke nilai RM makin susut? Salah BN ke Proton masih perlukan tongkat w'pun dh wujud lebih 20 thn? Salah BN ke Sharizat gune duit NFC utk bli penthouse sendri?

    BalasPadam
    Balasan
    1. so cuba ko bagitau negara hutang kat sapa kat bumi ni?
      salah BN gak kan anuwar meliwat?

      Padam
  7. Aku rasa tak begitu...
    bukan salah kerajaan..
    kerajaan xsalah..
    aku terbaca kat blog macai..
    dan akbar pro kerajaan..
    berat mengatakn..
    Ini semua berlaku sebab salah Anwar Ibrahim..
    Haha..
    dan aku terpegaruh dgn knyataan itu..

    aku komen ni pon sebab
    Salah Anwar Ibrahim...

    BalasPadam
  8. Chinese from China are opportunists. suka ambil kesempatan. kat fb dulu dah kecoh dgn video2 budak kena langgar lori dan kenderaan tapi xde sapa nak tolong. sebabnya tabiat mereka ambil kesempatan menyaman org yg menolong utk dpt duit. itu pasal xde org nak tolong mangsa kemalangan. sesia je kena saman.

    kerajaan kita ni baik sgt dgn org luar. tapi aku faham juga keadaan mereka. kalau x buat camtu, lagi teruk kerajaan kena kondem. tapi memandangkan buat baik pun dibalas tuba oleh orang2 China x sedar diuntung ni, lebih baiklah buat sekadar perlu saja. takat nak sponsor barangan mewah diaorg tu bolayan je. kalau boleh lempang sedas dua bagus juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yeah, heard n read about that too in the news, what a sad community... kes ferry terbalik kat korea tu pulak pun jd blaming game, sampai ada yg bunuh diri sbb kna pressured suruh take the blame by parents of victims...

      Padam
    2. sampai ada yang nak bina tugu China kat putrajaya semata mata nak bodek bos berselindung disebalik hubungan dua hala malaysia china.
      kat china ada ke tugu melayu?
      baghal je perosak bangsa

      Padam
    3. siapa yang tak kenal bangsa ni? dalam otak diorang duit, duit duit! Untung, untung, untung,

      Padam
  9. Dah memang budaya org china. Tgk kat negara diorang..tolong org pun boleh jadi masalah. Padahal diorang tak tau kisah ni sbnrnye salah kerajaan diorang dan amerika. Kita cuma mangsa..jadi kambing hitam. Menyalahkan kita cuma propaganda utk alih perhatian dari kisah sebenar.

    BalasPadam
    Balasan
    1. huyooo lagi hebat dah boleh tau salah kerajaan china dan amerika
      ingat ni filem agaknya...

      Padam
    2. Haha..ko ingt dunia realiti ni tak boleh jadi mcm dlm filem? Bnyak agenda terselindung di balik semua benda. Media plak akan putar belit cerita. Kapal terbang tu tak terhempas. Ia ada disuatu tempat. Ada benda dlm kapal terbang tu yg mesti amerika dptkan.

      Padam
    3. betul tu. kalau kita jenis tak aware..terima saja bulat2 apa yang media sampaikan..mmg kita jadi 'buta'. Muslihat orang yahudi, konflik-konflik kat dunia ni, dan macam2 lagi semuanya ada rahsia disebaliknya. ada sesuatu yang berlaku disebalik kejadian ini..ini bukan kemalangan. Kehadiran kapal armada amerika yang memang sudah ada di perairan kita, kerjaan china yang berdiam diri, sedangkan mereka turut bersungguh-sungguh mencari..rakyat dan media mereka yang bertindak sebar fitnah. presiden amerika dtg melawat malaysia. There is something on that plane. Benda yang china letak dalam kapal terbang tu untuk dibawa balik ke negara mereka, dan amerika harus dapatkan benda tu kerana melibatkan keselamatan amerika.

      Padam
  10. Opportunist rupanya family diorang eh...baru tau citer ni...

    BalasPadam
  11. Noob...jd ke Malaysia dpt 2 ekor panda tu?? Tempat da siap, tinggal tunggu panda tu sampai je. Ke xjd sbb Obama melawat Malaysia?? Rugi je....

    BalasPadam
  12. Tak jadi panda tu.obama bg dua ekor babi liar untuk dijaga

    BalasPadam
  13. Salah ke kalau aku salahkan bn kerana kenakan gst sedangkan duit itu untk menyara panda. Ke admin buasir otak ni salah sekor panda yg dinyatakan sbb tu sokong sngat maklumlah dapat umah ada air con

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.