Selasa, 10 Februari 2015

13 Artis K-Pop buat konsert pakai topi tulisan Jawi

Alamak, ada artis K-Pop iaitu Taeyang yang buat konsert kat Malaysia pula bikin panas. Kalau dulu ada kumpulan K-Pop peluk perempuan melayu bertudung atas pentas, kali ini artis K-Pop ini menyanyi atas pentas pakai topi yang ada tulisan Jawi. Bukan itu sahaja, peminat K-Pop yang bukan Islam juga ada yang pakai baju yang ada tulisan Jawi tu. Malah Taeyang nak menawarkan seluar dalamnya kepada peminat! Ini sudah melampau! Kami membantah keras tindakan penyanyi K-Pop yang tidak sopan ini. Tulisan Jawi cuma boleh digunakan oleh orang Melayu sahaja! Kita patut bersatu untuk boikot artis K-Pop! Jangan cuba mencabar maruah bangsa Melayu dan agama Islam!

Sumber Era.FM FB.

Intro kat atas itu cuma pancing sahaja saja nak kasi entry ni panas sikit. Seriously, tiada apa masalah pun artis Korea tu nak guna tulisan Arab walau diorang bukan beragama Islam. In fact, penduduk2 negara Arab yang bukan beragama Islam pun guna tulisan dan bahasa Arab juga. So para meleis, tak perlu butthurt sangat. Tak payah la benda2 macam ni pun korang nak butthurt.

Maksud tulisan Arab kat topi tersebut adalah شروق الشمس yang bermaksud "Matahari Terbit", atau dalam bahasa Korea, Taeyang sempena nama artis Korea tersebut.

Tulisan kat topi tu tulisan Arab dan juga Jawi, bahasa yang digunakan bahasa Arab. Perkataan yang digunakan iaitu شروق الشمس ada dalam Al-Quran tapi bukan ayat Al-Quran sepenuhnya. So asalkan apa yang ditulis itu bukan ayat2 Al-Quran maka tiada masalah. Malah kalau ada ayat Al-Quran pun tak perlu kita melenting kata mereka hina Islam, mungkin mereka tidak tahu, jahil dan tiada niat nak hina Islam ke apa, so kita sebagai orang Islam lah yang perlu perjelas dan berdakwah kepada mereka. Dan mungkin mereka cuma tertarik dengan tulisan Arab yang sangat indah dan berseni maka ditulisnya namanya sendiri dalam bahasa dan tulisan Arab.

Tulisan Jawi, Rumi, Arab bukan milik siapa2, ia adalah untuk semua, sesiapa pun bebas menggunakan tulisan dan bahasa tersebut. Dan Al-Quran juga sebenarnya untuk semua umat manusia, bukan setakat untuk umat Islam sahaja, apatah lagi Melayu. Tidak perlu klaim tulisan Jawi itu hanya untuk orang Melayu, sedangkan tulisan itu sendiri diambil daripada tulisan Arab. Kita sendiri ada yang belajar bahasa Cina, guna tulisan Jepun, diorang takde kisah pun.

Dan walaupun penulisan aku ini mempertahankan artis K-Pop tersebut, tapi pandangan aku terhadap K-Pop music scene tetap sama dan tidak berubah, masih tahi.

Cuma aku tak faham, artis K-Pop nak bagi seluar dalam dia pun ramai peminat menjerit2 macam orang gila. Aku rasa kalau dia bagi taik idung dia pun ada K-Poop fans sanggup simpan dan gantung frame kat dinding.





tags: taeyang concert malaysia rise world tour taikyang big bang crowd show solo gadis melayu seksi topi ada tulisan kalimah ayat al-quran jawi arab sunrise rising sun offer tawar seluar dalam underwear kepada peminat fans kpop k-poop

13 ulasan:

  1. anjing itu bukan k-pop tapi fans k-poop yg mcm anjing menjilat saja tanpa mengunakan akal dan takda iman sebb dia anjing2an eh pertama lah hahaha2

    BalasPadam
  2. kalau dah fanatik tu,apa apa pun sukaa huhuu

    BalasPadam
  3. Mungkin diorang ni pengkagum seni tulisan khat Arabic. Sama la macam ada sesetengah orang kita yang minat dengan seni-seni lain.

    BalasPadam
  4. taeyang cuma bergurau..tak mungkin la dia nak bagi benda macam tu..sepatutnya kita berbangga sebab orang bukan islam pon berminat dgn tulisan jawi..bg saya tak sepatutnya perkara tu jadi isu betul tk :)

    BalasPadam
  5. alah..tulisan jawi ke arab ke..takde masalah pun. jgn la meleis sngat. Aku pun tak suka gak kpop ni. tapi isu kecik cmni tak perlu la nak diperbesarkan. bnyak lagi benda lain yang jauh lagi penting untuk kita ikuti perkembangan.

    mentaliti indon je yg sampai tahap cari punca yang tak bersebab. Contoh mcm hotel yang kat indon yang sampai ke demonstrasi sbb logo hotel nmpak mcm 'Allah'. Padahal takde pun. diputar punya putar..buang itu ini, tambah itu ini..memang la boleh jadi. Kalau taruk sebijik epal yang bulat pun boleh jadi lambang illuminati kalau dah diukir bagai. pastu cakap epal tu ada unsur2 illuminati. Shitload tul la otak manusia zaman sekarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Korang ni yang mentaliti Malon. Tak payah la campur tangan urusan bangsa lain. Hohoho...

      Padam
  6. tiada masalah untuk menggunakan ayat arab, selagi dia tidak menggunakan nama Allah dan Rasul di baju, topi, seluar atau sebagainya.

    kerana pakaian yang ada nama Allah dan Rasul, tak boleh bawa masuk ke dalam tandas.

    wallahu'alam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shrek is love,Shrek is life10 Februari 2015 pada 1:59 PTG

      . dkt logo/seragam polis Ada tulis Allah/Muhammad .macam mana kira tu? Takkan polis x pegi tandas

      Padam
    2. disini yg saya nak tau sangat2. Katakan kita pakai jubah atau pakaian yang ada kalimah Allah atau Muhammad.Contohnye la kita ada program keagamaan pada malam tu, tempat tu pulak jauh. Lepas program tamat, kita mahu berangkat pulang, si isteri pulak ajak singgah mall nak bli barang dapur. Kita masuk je dalam mall tu..alamak!rasa sakit perut la pulak. Kita pun pergi cari tndas. Jadi..adalah hukumnya berubah mengikut situasi sebab kita betul2 terpaksa masuk tndas cepat2? sila bagi pencerahan..teman ni blaja agama kat skolah je dulu.

      Padam
  7. pegi tandas xpe lagi.. yang amik rasuah nak kire camne?

    BalasPadam
  8. Itu topi tok arab peminat KPOP yg bg... uewwwweeeekk....

    BalasPadam
  9. dah lama peghati trend baru kpop ni lalu menarik aku ke sini.penerangan yg mantap utk aku menjawab persoalan bangang kpop fans ni.

    BalasPadam
  10. Takde masalah langsung kalau artis Kpop atau bukan Islam nak guna tulisan jawi dan arab. Ia sepatutnya digalakkan.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.