Rabu, 28 Januari 2015

33 Sejauh mana kita sanggup pertahankan minat kita

Setiap manusia pasti mempunyai minat, hobi, kesukaan, kegemaran, idola dan ideologi yang tersendiri. Adalah mustahil seorang manusia itu langsung tiada apa2 kesukaan terhadap sesuatu perkara. Namun sebagai seorang yang beragama Islam, sejauh mana pun kesukaan kita terhadap minat kita itu, kita harus sedar yang kadangkala minat kita itu tidak selari malah mungkin bertentangan dengan ajaran Islam, maka adakah wajar kita mempertahankannya secara berlebih2an?

Gambar hiasan.

Di Malaysia sahaja, banyak perkara yang boleh menjadikan manusia itu bukan setakat minat yang biasa2 malah taksub, obses dan fanatik terhadapnya, antaranya:

1. Hiburan

Tak disangkal lagi hiburan merupakan cabang yang paling ramai membuatkan manusia obses terhadapnya. Hiburan ini bukan sekadar apa yang kita tonton di TV dan wayang gambar, tapi semua perkara yang menghiburkan termasuk di bawah2 ini. Hiburan inilah yang membuatkan orang mudah lalai dan alpa, malah ada yang sampai ke tahap bergaduh dan berpecah belah hanya kerana masing2 mahu mempertahankan kegemaran dan kesukaan mereka demi membuktikan siapa yang lebh bagus dan hebat.

2. Artis

Bila dah terlalu taksub kepada seseorang artis atau selebriti, dia berbuat salah pun kita biar, tapi bila ada orang lain yang menegur, kita pula yang melenting dan bersungguh2 mempertahankan artis tersebut dengan pelbagai alasan2 yang dangkal. Malah paling teruk pasal artis kesukaan mereka pun peminat2 ni boleh bergaduh, mengutuk, menghina dan membuat fitnah sesama sendiri.

3. K-Pop

Isu K-Pop ini tak perlu dibicangkan lagi. Umum sudah masak dengan perangai K-Popper tegar terutamanya di kalangan gadis2 remaja melayu yang terlalu fanatik dan obses dengan artis K-Pop kegemaran mereka sampai sanggup bertindak membelakangkan agama, malah ada kes sanggup murtad, tidak mengaku warga Malaysia dan mahu jadi warganegara Korea semata2 kerana minat dengan K-Poop. Bila ditegur, mereka bukan sahaja marah, malah membawa geng2 seangkatan mereka untuk menyerang kita balik.

4. Anime

Peminat anime juga tidak ketinggalan dengan perkara ini. Bagi otaku anime yang terlalu obses dengan anime sehingga ke tahap weeaboo, bagi mereka Anime is Life. Malah lebih teruk mereka bukan sekadar minat kepada anime yang biasa, tapi juga anime yang bergenre Hentai, Ecchi, Yaoi dan Yuri, dan berbangga dengan minat mereka itu!

5. Politik

Taksub kepada idola dan parti politik paling banyak berlaku dalam negara kita, terutama di kalangan orang dewasa. Kebiasaannya mereka ini dipanggil macai. Apabila pemimpin politik mereka melakukan kesilapan, mereka bukan sahaja tidak menegur pemimpin mereka, malah menyerang semula orang yang menegur dan mempertahankan idola, tokoh dan ideologi politik mereka dengan bermati2an, macamlah mereka itu maksum dan tidak pernah melakukan kesilapan. Diorang lupa orang yang mereka puja juga adalah manusia seperti orang lain.

6. Zumba

Pernah senaman zumba ini dikritik oleh orang ramai malah terdapat NGO yang menyeru agar kerajaan menyekat senaman zumba. Tak dinafikan Zumba adalah suatu bentuk senaman bebentuk tarian yang boleh menyihatkan tubuh badan, namun kalau dah berkumpul perempuan ramai2 dengan pakaian ketat tak senonohnya tergedik2 depan jantan tu adakah ia selari dengan ajaran Islam? Macam biasa, pejuang Zumba di kalangan meleis butthurt dan beria2 mempertahankan Zumba atas alasan senaman, tapi tidak pula mereka mahu mencadangkan agar senaman Zumba ini hanya boleh dilakukan di tempat2 tertutup. Suka sangat ya tergedik2 tunjuk tetek korang bergoyang2 depan lelaki?

7. Fesyen

Meleis suka buat fesyen pelik2. Kalau bukan tiru fesyen dari barat, diorang akan cipta fesyen sendiri yang kononnya nampak Islamik tapi yang sebenarnya haram jadah. Jubah ketat melekat, tudung hijabis singkat dan lain2 lagi. Malangnya apabila ditegur, mereka akan backing dengan alasan2 seperti "sekurang2nya lebih baik dari tak pakai tudung langsung", "asal melayu nak berniaga mesti orang dengki nak jatuhkan perniagaan orang melayu". Dah kalau benda terang2 tak betul dan tak ikut syariat dengan pakaian ketat melekat dan singkat sampai nampak alur spender dan tali bra tu takkan nak pertahankan lagi? Ada otak tolong pakai sikit.

8. Bola sepak

Ni satu lagi terutama orang lelaki, diorang punya fanatik sampai Yahudi pun kalah. Yang mengutuk team lain tu satu hal, yang mempertahankan pun satu hal jugak. Pasal bola pun boleh bergaduh bertumbuk bagai, yang berperang kat Facebooknya pula siap ajak jumpa depan2 face to face la, tapi bila bab agama takde pula yang nak turun jumpa face to face.

9. Game

Permainan video atau game memang ada sedikit kebaikannya, tapi ia turut boleh membawa kepada perkara lagha dan sia2. Walau ada orang kata lebih baik aku main game, sekurang2nya aku duduk kat rumah dan tak pergi buat perkara maksiat di luar, namun adalah jauh lebih baik jika tak main pun game dan masa yang digunakan untuk main game tu digunakan untuk mencari ilmu dan melakukan ibadat. Malah game itu sendiri kebanyakannya tak selari pun dengan syariat agama, dengan watak2 perempuan berkaian seksi dan mengandungi unsur2 seks, tak berbaloi pun untuk dipertahankan.


* * * * * * * * * *

Di atas hanyalah beberapa perkara yang mudah mengundang ketaksuban, keobsesan dan kefanatikan manusia terhadapnya sehingga wujud golongan yang sanggup mempertahankannya dengan bersungguh2 lebih dari agama Islam itu sendiri.

Oleh itu sebagai umat Islam, jika ada orang menegur dan memperkatakan sesuatu terhadap minat kita, tak perlulah kita butthurt sangat dan mempertahankan minat kita secara berlebihan hanya kerana kita taksub dan fanatik terhadap minat kita itu sehingga melangkaui batas agama seolah2 ia lebih penting dan utama dari agama kita sendiri, malah kita sendiri tak pernah dengan begitu beria2 mempertahankan agama Islam seperti mana kita mempertahankan minat kita.

Aku sendiri bila ada orang menegur dan menasihati sesuatu perkara berkaitan minat aku, aku tidak melawan balik dan hanya menerima sahaja, malah jarang sekali mempertahankannya, kerana aku tahu tidak berguna pun kita terlalu taksub dan obses dengan minat terhadap perkara2 berkaitan duniawi. So fikir2kanlah, walau sejauh mana kita minat sesuatu perkara, jangan sampai kita letakkan ia lebih atas dari agama Islam.




tags: sejauh mana sanggup pertahan backing minat hobi kesukaan kegemaran idola ideologi tokoh role model seni hiburan artis kpop k-pop kpoop anime otaku weeabo politik tarian zumba fesyen

33 ulasan:

  1. ak tak kisah sangat nak minat apa tapi jangan la taksub dan diskriminasi cth gamer yg cibai yg lebih kastakan pc lebih bagus dr konsol la, lagi bagus dari hp la dan lain2 yg penting lantak la ko nak main game apa pun janji jgn tinggal solat!

    minat anime aku tak minat semua lebih pada action thriller mecha anime yg slice of life yaoi yuri aku tak minat sebb genre tu bwk bnyk benda kesan buruk dari genre anime lain2 kat aku...apa2 lah keke2

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah aku pertama la handal gak aku!

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. PC Gaming Master Race...

      You effin peasant...

      Padam
    4. prrooooOOOOOooooOOOOOtttTTTtttTTT !!! di muka sirosli. aaarghhh legaaaa..

      Padam
    5. Aku syak Sirosli ni sebenarnye Edebed menyamar. Mane taknye dua2 komen macam orang meroyan. Dan setiap entry at least salah sorang akan komen. Tak gitu Sirosli oi?

      Padam
  2. Noob,
    Saya suka penulisan sebegini yang menyandarkan perbuatan kita dengan kehendak agama.

    BalasPadam
  3. Otaku juga sebagai imam masjid. Wuhu.. noob berpotensi jadi Imam Masjid Negara pada masa hadapan..

    Slps reincarnation..insyaAllah..

    BalasPadam
  4. I'm done with defensing my passion (or obsession). Tak perlu orang lain untuk approve apa yang kita minta pun. Bukannya kita buat something untuk impress org lain pun

    hime s

    BalasPadam
  5. ni nak cakap bodoh kang marah pulak...tapi nak diamkan nanti susah pulak...tapi masalahnya kita nak bantai orang macam tuhan bagi lesen pulak...kesian, kesian...kalau benci K-Pop pun janganlah sampai persoal aqidah orang lain...aqidah bukan kita pegang. meh belajar agama dengan aku...RM50 sejam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko nak cakap aku bodoh aku tak marah pun. aku tak perlu approval dari siapa2 untuk menilai tahap kebodohan atau kepandaian aku, aku cuma kelakar dengan komen ko ni. sejak bila aku persoal aqidah orang lain. cuba cari satu perkataan akidah kat entry di atas, kalau tak jumpa, maka yang bodohnya kau kah3

      Padam
    2. ingat anon ni nk backing apa, rupanya nk backing kpop je...

      pathetic...

      Padam
    3. Anon 6:38 PTG ni confirm minah sengal pathetic yang wat video backing minah2 peluk artis K-POOP haritu. Nampak sangat sengal. Akal sejengkal.

      Padam
    4. ceh..buat penat baca komen..minah kpop rupenye.

      Padam
    5. Tak. Aku rasa dia ni si debed..dah tak berani pakai nick sendiri pakai pulak Tanpa Nama mcm xde keturunan.

      Padam
    6. tahniah... ada termasuk dlm kategori no 3...

      Padam
  6. abis sampai pakai salib terbalik, panggil orang beragama tu religious asshole. aku tinggalkan aje orang macam tu, malas dah nak nasihat, kau dah tau dia memang gila sakit mental kau siapa nak tegur dia? dia mungkin menunggu dimakan api neraka, itu pilihan dia kau siapa nak tegur? silap aribulan kau masuk neraka, dia yang masuk syurga, kau tau ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Red Alert! Red Alert! Minah meroyan detected!

      Padam
    2. Red Alert! Red Alert! anak babi pakai salib terbalik detected!

      Padam
    3. owhhh! anak babi nih aku kenal...suka maki hamun mak bapak orang lepas tu nak fuck JAKIM...a perfect example of this article; Minat Duane Morton sampai sanggup panggil alim ulamak religious asshole...bapak dia suka maki hamun orang babi, jadi memang layaklah dia digelar anak babi pun...menyondol tak kira waktiu. owhhh...nakal betul bini aku nih! sedap aje dia kata bini aku meroyan ha ha ha!

      Padam
    4. Yahoo...! Edebab is back...! Kami pembaca dan pengomen setia BO miss you Edebab. We really do...!

      Padam
    5. Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran
      maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya
      sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah
      dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu
      maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman

      Padam
  7. Hiburan dan artis, sekadar minat je laa... takde la obses macam gadis kpop.... ok tu je nak komen..

    BalasPadam
  8. hehe..alamak noob, baru nak buat entri mcm ni bero..tp ko punye entri lagi padat dan cap jempol..hehe
    tula, yang dah kekononnya dewasa ni pun tak matang..semua tak leh kena kritik..patutnya terima la kalau org kritik dan pertimbangkan betul ke yg dia dok kritik aku ni..gitu..

    lagi 1 punya fanatik pasal OS apa yg diguna kt hp..IOS ke android..kalau baca amanz, benda ni pun org dok gaduhkan kat komen2 situ..haha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju! meluat gak ak tengok android fags ngan ifags x abis2 meroyan sapa paling then best padahal terpulang pada penguna tu sendiri sesedap mana dia seronok pakai phone...

      Padam
  9. Ok la noob,ade point.Tapi benda ni dah macam bahan recycle,nothing new..Dari segi tulisan boleh diperbaiki lagi susunan ayat.Banyak sangat koma sampai semput cik non membacanya.Apapun agi idup agi ngelaban.Pantang undur kecuali operasi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak sangka kat dalam blog pun ada pengkritik macam Colin Powell...

      Padam
  10. first time zumba masa join projek pemuliharaan dasar laut di Johor beberapa tahun yg dulu. Punyalah taktau mcmtu rupanya tariannya. T_T Patutlah diver lelaki sedap berdiri kat belakang. memang patut pun zumba dibuat di tempat tertutup..

    BalasPadam
  11. Secara amnya..bila seseorang dah obses, mmg dia akan mempertahankan benda yg diobsesnya even kdg2 terpaksa menegangkan benang yg basah atau yg paling teruk secara logik x betul pun still nak pertahankan lagi.

    Just besederhana dlm hidup..x kisah minat apa2 sekalipun, janji jgn melampaui batas..kalau nak obses sekalipun..obses dgn Allah swt je..tp susah plak nak nampk org mcm 2 skrg lg2 anak muda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ...menegangkan...? Kau tengah tegang ke skarang ni ayam oi? Kah kah kah...!

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.