Ahad, 22 Januari 2017

3 Evolusi teknologi pemindahan dan perkongsian data

Data digital.

Di zaman teknologi serba canggih dan maju ini, ada pelbagai bentuk data digital yang sering digunakan, antaranya gambar, video, audio, dokumen, program aplikasi dan sebagainya. Saiz bagi data digital ini juga sering berkembang dan membesar seiring dengan perkembangan teknologi. Dengan meningkatkanya kualiti data digital, saiznya juga akan meningkat.

Antara cabaran dalam teknologi data digital ini adalah bagaimana untuk berkongsi dan memindahkan data tersebut dari satu tempat ke tempat yang lain. Berikut adalah evolusi teknologi perkongsian data digital dan beberapa cara bagaimana kita melakukan pemindahan data dari dulu sehingga kini.


1.  Kad Tebuk (Punched Tape)


Kad tebuk merupakan antara cara terawal untuk menyimpan dan memindahkan data digital. Mungkin ramai di antara kita malah generasi lama yang tak pernah melihat dan tak sempat menggunakannya pun, melainkan yang pernah bekerja dan belajar dalam bidang komputer suatu ketika dulu.

2. Pita Magnetik (Magnetic Tape)


Pada tahun 70-an, pita magnetik telah mencetuskan perubahan dan revolusi pada teknologi penyimpanan dan pemindahan data di seluruh dunia. Pita magnetik adalah sejenis kaedah penyimpanan yang berasaskan teknologi rakaman wayar magnet tradisional. Dibuat daripada bahan utama iaitu magnet, pita magnet boleh digunakan untuk menyimpan sejumlah yang data besar. Teknologi pita magnet bukan sekadar digunakan secara meluas dalam industri komputer, malah turut digunakan dalam pita video VHS, kaset dan sebagainya.

3. Cakera Liut (Floppy Disk)


Cakera liut adalah peranti storan mudah alih yang paling awal  muncul untuk pasaran terbuka. Antara ciri-cirinya yang nipis dan ringan membuatkan ia digunakan secara meluas pada zaman 80 dan 90an dan disokong oleh pelbagai jenis komputer seperti IBM PC, Apple II dan Windows PC. Bermula dengan saiz yang besar sebesar 8 inci dan semakin mengecil dengan saiz 5.25 dan 3.5 inci, namun mempunyai saiz storan yang sama iaitu 1.44MB sahaja, sehingga cakera zip (zip disk) diperkenalkan yang boleh memuatkan sehingga 250MB data.

4. Cakera Padat (Compact Disk)


Teknologi cakera liut mula menjadi sejarah dengan kemunculan cakera padat. Cakera padat menggunakan teknologi laser dengan memancarkan cahaya ke liang-liang cakera di mana data boleh dibaca dan ditranskod menjadi isyarat digital. Dengan sifatnya yang nipis, ringan, keras dan boleh menyimpan lebih banyak data digital sehingga 650MB - 700MB, ia menjadi pilihan utama bagi medium storan mudah alih pada masa itu. Ia digunakan untuk menyimpan filem, lagu, game, dokumen dan sebagainya.

Evolusi CD ini diikuti dengan kemunculan DVD (4.7GB - 8.7GB), Blue-ray Disc (BD) (25GB - 50GB) dan lain-lain medium yang berbentuk cakera. Namun masalah utama bagi cakera padat ini adalah ia memerlukan pemacu cakera optikal khas yang sesuai untuk membaca dan menulis data ke dalamnya.

5. Cakera Keras (Hard Disk)


Cakera keras merupakan perkakasan komputer yang menggunakan konsep piring magnetik berputar digunakan untuk menyimpan data digital yang lebih besar dari storan mudah alih lain seperti pita magnetik, cakera liut, cakera padat dan sebagainya. Antara kelebihannya adalah dapat menyimpan data yang lebih besar serta keupayaannya untuk membaca dan menulis data dengan laju.

Walaupun ia telah mula wujud sejak tahun 50-an, namun ia digunakan sebagai storan mudah alih hanya pada akhir zaman 90-an dan awal era 2000-an apabila pemacu cakera keras luaran (external hard disk drive) diperkenalkan. Pengguna kini boleh menyimpan data yang lebih besar sehingga mencecah  4TB dan gunakan ia di mana-mana komputer dengan hanya sambungan USB. Evolusi hard disk drive (HDD) ini diikuti dengan solid state drive (SSD) di mana ia tidak lagi menggunakan teknologi piring magnetik sebaliknya memori kilat (flash memory) dengan prestasi yang lebih laju, lasak dan senyap.

6. Aplikasi dan Perisian Perkongsian Data


Sejak Internet mula digunakan dengan meluas pada era 90-an, muncul banyak aplikasi dan perisian yang membolehkan pengguna berkongsi dan memindahkan data melalui rangkaian dan Internet. Antaranya adalah email, FTP, peer-to-peer (P2P), mIRC, torrent, perisian mesej, laman web, media sosial dan sebagainya. Namun kelemahan memindahkan data menggunakan aplikasi ini adalah ia memerlukan talian Internet dan juga bergantung kepada kelajuan Internet yang ada, di mana pada zaman itu kelajuan Internet tidaklah selaju hari ini. Kini pelbagai aplikasi dan perisian digunakan untuk berkongsi fail dan ia dapat dicapai dengan begitu mudah dari PC, smartphone, tablet dan sebagainya.

7. Pemacu Kilat USB (USB Flash Drive)


Pemacu kilat USB atau nama lainnya USB drive, USB stick, thumb drive, pen drive, flash-disk, USB memory dan sebagainya adalah peranti storan yang menggunakan ingatan kilat dengan antaramuka USB. Dengan saiznya yang kecil, ringan, pantas, bersaiz besar, tahan lasak, murah, mempunyai pelbagai rekaan, menggunakan konsep plug and play, disokong oleh banyak sistem pengoperasian dan komputer yang mempunyai port USB serta mudah untuk dibawa ke mana sahaja menjadikan ia antara media perkongsian dan pemindahan data yang sangat popular di dunia. Bermula dengan storan sekecil 8MB, kini ia banyak dijual dalam saiz 16GB, 32GB, 64GB dan 128GB, malah ada yang sebesar 1TB.

Trivia: Pencipta asal pemacu kilat USB adalah warganegara Malaysia iaitu Pua Khein-Seng yang juga dikenali sebagai "Bapa Pen Drive".

8. Kad ingatan kilat


Selain pemacu kilat USB, satu lagi media storan mudah alih yang juga menggunakan teknolgi ingatan kilat adalah kad ingatan kilat yang juga dipanggil kad memori, memory card, flash card, memory cartrdige dan sebagainya. Ia banyak digunakan untuk menyimpan data di peranti elektronik mudah alih seperti kamera digital, telefon mudah alih, komputer riba, tablet, PDA, pemain media mudah alih, pemain audio digital, konsol permainan video, piano digital dan sebagainya.

Terdapat pelbagai format bagi kad memori ini seperti MMC, SDCard, Memory Stick, miniSD Card, microSD Card dan sebagainya bergantung kepada pengeluar. Ia juga mempunyai pelbagai pilihan saiz storan, sekecil 8MB pada awal keluarannya sehingga 32GB pada masa kini, malah sudah ada kad ingatan yang berkeupayaan sehingga 2TB. Namun kelemahannya adalah ia perlukan pemacu yang bersesuaian dengan jenis kad ingatan, tidak seperti pen drive yang hanya memerlukan port USB untuk membaca semua jenis pen drive.

9. Ruang simpanan awan (Cloud Storage)


Ruang simpanan awan atau cloud storage kini menjadi pilihan utama bagi pengguna teknologi zaman sekarang. Ini kerana ia pengguna tidak memerlukan medium storan tambahan untuk menyimpan, berkongsi dan memindahkan data dari satu peranti ke satu peranti yang lain. Pengguna cuma perlu memuat naik data ke perkhidmatan storan awan di satu peranti dan kemudian memuat turun data tersebut di peranti yang lain.

Antara penyedia perkhidmatan ruang simpanan awan yang popular pada waktu ini adalah seperti Dropbox, iCloud, Google Drive, Microsoft OneDrive dan sebagainya. Pengguna yang mahu menggunakan perkhidmatan ini perlu mendaftar dan akan diberikan beberapa ruang storan secara percuma seperti 5GB ke 15GB bergantung kepada penyedia perkhidmatan, dan anda boleh membayar untuk saiz storan yang lebih besar.

Namun ia memerlukan talian Internet untuk berfungsi dan prestasi kelajuan pemindahan data adalah bergantung kepada kelajuan Internet pengguna, dan anda tidak boleh menggunakan perkhidmatan ini pada peranti yang tidak menyokong rangkaian Internet.


Sumber rujukan:

P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik (Awakening). Klik pada gambar di bawah untuk maklumat lanjut. Untuk membeli boleh hubungi kami melalui:


Email: princeofnoob[at]gmail[dot]com
PM Facebook: https://www.facebook.com/prince.nub 
Whatsapp/SMS agen kami: SangKancil - 013-9313541

http://buasirotak.blogspot.com/2016/11/buasir-otak-komik-awakening.html



tags: evolusi teknologi pemindahan dan perkongsian data digital file transfer sharing portable media evolution technology

3 ulasan:

  1. noob, jual flash voyager tu please.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mana ada aku jual, tu gambar internet je lah. komik aku jual lah huhu. nak beli?

      Padam
  2. cloud leceh sebab kena ada internet dan takut isu privasi

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.