Iklan Leaderboard

Isnin, 30 Oktober 2017

2 Panduan kahwin bajet untuk simpan duit beli rumah

Semua orang nak kawin di atas kayangan. Pelamin ala-ala cerita hindustan. Tapi jimat cermat untuk kawin itu lebih berkat dan disayang.

Berikut adalah panduan buat bakal pengantin yang nak beli rumah awal lepas kawin.


1. Kad kawin jangan tempah yang mahal, kita saja syok sendiri. Lepas kenduri semua orang buang ketepi.

2. Kenduri buat sehari baik lelaki atau pihak isteri. Sekalikan lebih jimat, kita bukan anak menteri.

3. Baju kawin lebih murah sewa dari tempah buat, lebih hebat kalau baju kawin boleh pakai pergi kerja. Joyah Vages dah pernah buat ini.

4. Jangan berlumba hantaran siapa lebih banyak, pakat dengan calon suami dia bagi 5 kita balas 7 dengan berus giginya sekali.

5. Hantaran sebaiknya benda yang tak ada lagi macam mesin basuh, peti sejuk dan tilam saiz king. Ambil gambar atau letak voucer saja. Minyak wangi, kasut, bag tangan semua dah ada dan biasa!

6. Tetapkan jumlah tetamu, kawan opis, sedara dan jemaah surau dah memadai. Jangan jemput satu stadium bola. Kita bukan calon pilihanraya.

7. Jangan buat majlis waktu cuti sekolah, semua jadi mahal. Mak andan kata semua dah penuh tempahan, itu jadi mahal. Cari tarikh hujung minggu saja.

8. Guna bunga plastik bukan dosa, takyah bunga segar sangat, bukan boleh buat ulam makanan lepas kahwin.

9. Buat bajet dulu baru survey katering, jika tidak mereka akan bagi cadangan makanan paling mahal dan 'grand'

10. Cenderahati bagi yasin bercetak nama kita sudah cukup, tak perlu botol kaca ada ikan didalamnya. Janganlah hipster sangat dik!

11. Buat origami pandai, takkan hantaran nak mintak orang gubah. Pakai iphone belajar la di youtube belambak ada.

12. Buka satu akaun khusus untuk Projek Kawin. Masukkan dana dan jangan belanja lebih. Jangan guna kat kredit sama sekali. Baru jadi lelaki seksi

13. Jangan hadir Pameran Perkahwinan, nanti dari nak kawin sederhana jadi majlis kawin macam kitalah anak raja ghurka.

Tawaran mereka boleh buat kita rasa rugi tak terima, ayatnya "Alah kawin sekali nie saja, apa salahnya"

14. Jangan guna DJ atau set karoke. Pasang lagu Opik atau Maher Zain dan buat tetamu rasa cair telinga.

15. Masuk pertandingan bagi menang pakej honeymoon. Saya dulu menang pakej Berjaya Hotel, dapat honeymoon percuma ditaja.

16. Jangan buat Pinjaman Peribadi, semua yang pernah buat menyesal tak sudah. Depa malu la nak cerita, nanti orang kata padan muka.

17. Mak bapak mungkin tak setuju cadangan kita, tapi didiklah pasangan kita bagi faham tuntutan agama. Buat yang wajib saja.

18. Tak guna kahwin 'grand giler' tapi lepas kahwin menumpang rumah mertua. Mana ada 'raja' duduk rumah sewa deposit pun tak ada.

19. Buang rasa malu, kawin sederhana itu Sunnah. Kita bukan nak berlumba dengan anak Kak Mah.

20. Rancang duit hantaran sebagai deposit rumah, itu lebih bijak dari habiskan sehari bayar khemah dan makan sahaja.

 #TabungKahwin
#BeliRumahSebelumKawinBaruGagah.

Sumber dari FB Azizul Azli Ahmad

* * * * * * * * * *

http://www.azhafizah.com/


Baca juga artikel berkaitan:


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik terbitan Alaf21 dan juga koleksi buku Buasir Otak: The Komik versi digital di sini - https://goo.gl/xGAx3o.






tags: panduan tips kahwin bajet simpan duit beli rumah jimat bakal pengantin perkawhinan

2 ulasan:

  1. Mama setuju dgn semua Tu. Perkahwinan adakah permulaan saja. So tak payah lah berhabisan utk kahwin. Duit nak guna utk byk perkara lagi

    BalasPadam
  2. Setuju sangat hantaran tukar barang rumaglh

    Dari beli perfume baik beli pinggan corelle

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...