Isnin, 6 Julai 2015

9 Ambil hati minoriti tapi sindir pihak majoriti

Tahu tak kenapa BN akan terus memerintah sampai bila2 walau apa pun ketahian yang mereka buat? Sebab adanya pemimpin pembangkang yang perangainya macam tahi yang tak habis2 nak provoke dan timbulkan kontroversi murahan, terutama pemimpin dari parti DAP. Adakah korang harap majoriti rakyat Malaysia yang terdiri dari kaum Melayu akan sokong korang ke dengan sikap korang yang ntah apa2 ni?


Elok2 isu kod dan etika pemakaian di premis dan pejabat kerajaan sudah semakin dilupakan, pemimpin DAP ni timbulkan balik isu tu dan buat provokasi kat Facebook, siap buat sindiran "tidak tutup aurat" ini.

Seperti yang ditulis oleh Prof. Madya Dr. Rafidah Hanim Mokhtar:
Teresa Kok, MP yang tidak tahu membezakan antara pakaian tradisi yang dipakai ketika perayaan tertentu dengan kod etika pakaian ketika berurusan di pejabat-pejabat kerajaan. Kostum lelaki Iban itu mereka pakai di hari perayaan mereka dan tiada siapa pun yang membantah atau mempertikaikannya.

Kenapa MP dari DAP ini begitu beriya-iya memperjuangkan sesuatu yang bertentangan dengan norma kesusilaan Malaysia? Seingat saya budaya Cina juga bangga dengan Ceongsam dan India dengan Sari yang berwarna warni, sedap mata memandang.

Mini skirt atas lutut ini budaya siapa?

Teresa Kok juga antara yang tegar mempertahankan Oktoberfest agar menjadi budaya di Malaysia.

Teresa Kok, Hannah Yeoh dan Elizabeth Wong mungkin boleh cuba mengambil hati umat Islam sekadar dengan memberi buah kurma dan menaja majlis buka puasa, tetapi perjuangan konsisten mereka membawa nilai-nilai yang jauh dari moral, budaya dan tatasusila rakyat Malaysia amnya dan Islam bagi penganutnya, tidak akan mengelabui mata seorang Mukmin.
Pemimpin DAP dan PKR yang menghadiri pesta arak Oktoberfest.

Begitu juga dengan ADUN Kinrara Ng Sze Han yang sengaja dilihat menyindir dan memperolok2kan kod etika pakaian di pejabat kerajaan dengan memuat naik post yang menyatakan tiada larangan dan kod etika berpakaian di Pusat Khidmat Kinraranya sehingga menimbulkan kemarahan netizen.
“ANDA dialu-alukan berskirt mini atau berseluar, baju tiada lengan dan apa saja yang anda selesa, selagi tidak berbogel”.

Dekat negara UK pun ada sekolah yang menguatkuasakan kod dan etika pemakaian murid di sekolah dengan tidak membenarkan pelajar wanita memakai kain skirt di atas paras lutut, bukan atas faktor agama tapi atas faktor kesopanan, dan juga gangguan mata.



Isu ni sebenarnya simple je.

Macam juga kau pergi majlis orang lain seperti majlis perkahwinan, cuba kau datang majlis perkahwinan tu pakai seluar pendek, baju pagoda, singlet, baju gimnastik, rasa2 tuan rumah dan tetamu lain suka ke? Memang la tuan majlis tak menyatakan sebarang dress code atau etika pemakaian, tapi benda tu common sense lah sebab ia berkaitan dengan adab sopan kita. Pergi tempat orang, hormat lah orang tu dengan memakai pakaian yang sesuai.

Aku dah tak tahu nak cakap apa lagi, cuma tolong jangan jadi bangang boleh tak?

Atas faktor2 macam ni la DAP memang sangat susah untuk mendapat sokongan dan memenangi hati orang Melayu dan orang Islam di negara kita, sebab cara mereka berpolitik bukan dengan MENGAMBIL HATI MAJORITI, tapi MENGAMBIL HATI MINORITI serta menyindir, memperlekeh dan memprovok MAJORITI, memang sampai bila2 la MAJORITI takkan bagi undi. Ini bukan cara berpolitik pasti menang, tapi ini cara berpolitik pasti kalah!

Lepas tu jangan marah pulak kalau MAJORITI masih bagi undi kat BN, sebab korang yang bodoh.




tags: teresa kok kostum lelaki iban bogel tak tutup aurat elizabeth wong oktoberfest ng sze han adun kinrara mp ahli parlime seputeh uk trentham high school bans girls wearing skirts sekolah perempuan pelajar murid wanita pakai skirt atas lutut

9 ulasan:

  1. Balasan
    1. Yuupp.....semua ini adalah cibai dan babi dalam negara...yuppp....sebab orang politik mcm pempuan tua ni lah Be End makin galak menindas rakyat....sebab orang mcm Arif Sabri (sorry latok, wa tak respect sama lu soh chai), sebab orang mcm Khalid Samad, sebab orang mcm Zuraida Kamarudin, sebab orang mcm mat sabun dan spesis mcm AKU inilah parti Be End akan kekal memerintah buat selama-lamanya...sebab aku bodoh bila pilih pemimpin yang bodoh....aku mengaku, so what? Payah sangat ke korang nak mengaku kelemahan? Kenapa orang-orang yang aku namakan di atas (yang sebenarnya hanya fikir jawatan untuk kepentingan sendiri, betul tak) mengaku akan kelemahan diorang? Payah benor ke nak mengaku yang parti-parti pembangkang di Malaysia ni paling lemah dan tidak efisyen, 2x5 dengan kerajaan Be End? Payah benor ke? Kenapa?????

      Padam
    2. Encik Noob, jangan samakan Hannah Yeoh dengan Teresa Kok dengan Elizabeth Wong. Aku menetap di Subang Jaya ni sudah 10 tahun. Dan sejak Hannah Yeoh menjadi wakil rakyat di sini, tidak pernah sekali pun dia sensasikan isu-isu remeh-temeh seperti yang Encik Noob sebutkan.

      Hannah Yeoh ni HAMPIR SETIAP HARI beliau menjalankan tugasnya sebagai seorang wakil rakyat pergi menjenguk setiap kawasan yang di bawah seliaannya. Kalau tidak percaya cuba Encik Noob follow akaun FB nya ok?

      Padam
    3. Yang petik nama Hannah Yeoh tu Prof. Madya Dr. Rafidah Hanim Mokhtar, bukan aku.

      Btw kronologinya lebih kurang sama seperti BN, disebabkan seorang Ahmad Maslan, seluruh BN kena tempias. Disebabkan seorang Teresa Kok, seluruh DAP kena tempias. Itu baru cerita seorang, belum cerita berorang2 lagi.

      Padam
  2. Memang. Yg BN kaki sapu duit rakyat. Yg pembangkang pulak kapir laknak pastu bodoh. Ha..nasib la rakyat sekalian..keluar mulut buaya..masuk mulut rimau

    BalasPadam
  3. Mls nak cite pasal DAP.....setiap parti ada kebodohan masing2....papepun malaysia negara demokrasi..majoriti rules the country.

    pasal kod etika..its actually common sense....tp bila ingat mereka sentiasa betul sbb undi mereka berharga, mereka boleh langgar semua benda x kira kod pemakaian, agama islam, hudud, even bahasa jawi mereka terasa terancam. N kita banu melayu bertelagah x habis2...yg lain tepuk tangan

    BalasPadam
  4. Saya setuju dengan kod etika pemakaian sekarang,memang perlu buat benda ni sebab tngk fesyen skrng pun dah merepek2, yg pakai baju jenis melekap tu pun they claim as baju muslimah.mcm mn tu? Kesian dekat orng lelaki sebab sy tahu ramai yg berusaha menjaga mata, menjaga kehormatan tpi kita yg perempuan ni still pakai pakaian yg menjolok mata..tepuk dada tanya iman.Saya mendoakan kod etika pemakaian berjaya dilaksanakan walaupun ada pihak2 tertentu yg menentang.jangan takut! Allah sentiasa ada dengan kita :)
    *well said prince of noob

    BalasPadam
  5. Bila dah terselak.. tau pulak malu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nak best, cuba gi selak sendiri.. betul ke derang ni tahu malu? Lps tu offer la jadi China Doll ..jadi mcm Chua Soi Lek.. toron bini orang pun xder masalah bagi Cina2 spt ni.. asalkan suka sama suka..

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.