Selasa, 27 September 2016

6 Ciri-ciri seorang ketua yang bangsat

Ketua.
Bos.

Dalam dunia pekerjaan, kita pasti akan ada ketua, dan suatu masa kita pula yang akan jadi ketua yang  mempunyai anak buah atau pekerja bawahan. Sepanjang kita bekerja, kita mungkin pernah mendapat bos yang bangsat. Maka andai suatu hari kita menjadi bos, maka ingatlah, janganlah sekali-kali menjadi ketua yang bangsat. Apalah guna jadi bos di tempat kerja tetapi dibenci orang lain.


Ciri-ciri bos yang bangsat itu mudah...

1. Apabila pasukannya berjaya, dia akan klaim kejayaan tersebut seorang diri, tanpa langsung memberi kredit atau penghargaan kepada anak buahnya yang telah berhempas pulas menjayakan tugasan tersebut.

2. Apabila ada masalah, dia akan menyalah, memburuk dan mengkambing hitamkan anak buahnya di hadapan orang lain, dalam mesyuarat, di belakangnya, di mana-mana sahaja semata-mata untuk menyelamatkan tengkuknya sendiri.

Aku pernah ada bos bangsat.
Kau pun mungkin pernah.

Aku mungkin akan jadi bos satu hari nanti.
Kau pun juga.

Bila tiba masanya nanti, janganlah jadi bos yang bangsat.

Serius, tak guna pun kau ada kuasa kalau orang benci.

Kau dapat penghormatan di tempat kerja pun hanya di sebabkan pangkat kau, bukan kerana nilai kemanusiaan.

Bila kau dah bersara, atau kau berpindah kerja, atau aku yang berpindah kerja lain, kau takkan aku kenang pun dalam hidup aku, dan aku takkan hormat dan respek kau sampai bila-bila.


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik. Klik pada gambar di bawah untuk melihat preview komik. Untuk membeli boleh hubungi kami melalui:

Email: princeofnoob[at]gmail[dot]com
PM Facebook: https://www.facebook.com/prince.nub 
Whatsapp/SMS agen kami: SangKancil - 013-9313541

Buasir Otak: The Komik




tags: ciri ciri seorang ketua bos bangsat

6 ulasan:

  1. Satu je yg mampu komen...even sy ni pekerja bukan boss, tp even sbgi pekerja biasa kena praktik benda yg sama kat kawan sekerja n anak buah. X guna kutuk bos itu ini tp one day dpt peluang jd boss tetap sama je xnak cover anak buah..mcm noob ckp pape semua salah IT,IT dan IT.

    BalasPadam
  2. ye sangat bangsat..tapi bukan dalam konteks pekerjaan je,antara ahli keluarga pun ada mcmni..ermm sbnarnya kat mana2 pun ada..yg pasti bangsat!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya termasuk diri hang dan diri sipolan bin/binti sipolan.. aku tak.

      -nasrul the king-

      Padam
    2. Tuesday, September 27, 2016
      MENTERI PERLANCONGAN JANGAN LEPAS TANGAN


      Tahun 2005 dulu, masa Pak Lah jadi PM, beliau telah mengarahkan Jabatan Imigresen mengesan 50 ribu org pelancong dari China yang masuk "melancong" ke Malaysia tetapi tiada rekod mereka pernah meninggalkan negara selepas tamat tempoh yg di benarkan utk melancong.

      Selepas 11 tahun, iaitu semalam, Presiden Persatuan Cina Gongzhong Malaysia, Tan Sri Khuat Khong Khek pula mendesak kerajaan segera meluluskan permohonan kerakyatan 100 ribu orang cina yg tak boleh berbahasa Melayu yg dah tinggal "lama" di Malaysia sbg hak mrk di bawah Perkara 16 Perlembagaan.

      NAMPAK TAK?

      50 ribu hilang, 100k mintak warganegara.

      Jangan terkejut kalau saya katakan jumlah warga asing+bukan Melayu di Malaysia ni dah 2 kali ganda melebihi jumlah Orang Melayu di Malaysia.

      Nak bagi lagi?

      Cucu ko nanti nak teroka hutan mana nak bina pondok?

      https://m.malaysiakini.com/news/43338


      kluangman at Tuesday, September 27, 2016

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.