Iklan Leaderboard

Sabtu, 8 Mac 2014

43 Kes liwat Anwar dan kesannya kepada politik negara

Seperti yang ramai sudah tahu, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini dijatuhi hukuman penjara lima tahun oleh Mahkamah Rayuan selepas mahkamah mendapati beliau bersalah meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, hampir enam tahun lalu.


Walaubagaimanapun mahkamah membenarkan permohonan peguam Karpal Singh, yang mewakili Anwar untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara sementara menunggu rayuan di Mahkamah Persekutuan. Mahkamah turut membenarkan Anwar untuk menangguhkan bayaran jaminan sebanyak RM10,000 sebelum jam 11 pagi, Isnin ini. Kronologi perbicaraan kes di Istana Kehakiman, Putrajaya boleh di baca di Malaysiakini.


1. Tazkiah kepada DS Anwar Ibrahim dan keluarganya atas kekalahan ini. Tahniah kepada Saiful Bukhari kerana menang dalam perbicaraan ini. Namun tak kiralah siapa yang menang atau kalah, ia tetap adalah mahkamah dunia yang dijalankan oleh manusia. Sekiranya tertuduh memang tidak bersalah tetapi telah dianiaya di mahkamah dunia, percayalah yang mahkamah akhirat tetap ada.


2. Sekiranya Anwar tidak dapat bertanding dalam pilihanraya kecil (PRK) Kajang, nampaknya segala strategi dan tindakan bekas ADUN Kajang, Lee Chin Cheh meletak jawatan untuk memberi laluan kepada Anwar adalah sia2. PRK Kajang diadakan adalah semata2 untuk Anwar, kalau bukan Anwar yang bertanding dan digantikan oleh calon lain, maka no point pun sebenarnya PRK Kajang ni.


3. Ketika Mahkamah Tinggi memutuskan Anwar tidak bersalah 2 tahun lepas, penyokong Pakatan Rakyat gembira dan menerima keputusan mahkamah tanpa sebarang pertikaian. Kini bila Mahkamah Rayuan memutuskan Anwar bersalah, mereka tidak dapat menerima hakikat dan mempertikai keputusan tersebut dengan mengatakan mahkamah tidak adil, penipu dan sebagainya.

Ketika Anwar menang 2 tahun lalu

4. Walaupun pahit bagi sesetengah orang, tapi nak tak nak terpaksa terima keputusan mahkamah, tapi percaya atau tidak, itu hal yang lain. Kalau betul Anwar meliwat Saiful, maka Saiful akhirnya telah mendapat keadilan di dunia lagi. Andai Anwar tidak meliwat Saiful, maka ia adalah fitnah yang amat besar dan jahat dan yang pastinya akan dibalas di akhirat kelak. Kita sebagai orang luar, adalah lebih baik kita jangan buat spekulasi apa2 kerana kita bukan Anwar, kita bukan Saiful, hanya mereka sendiri yang tahu kebenarannya.


5. Ramai penyokong Anwar yang tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah mahu turun ke jalanan dan berdemonstrasi bagi membantah keputusan ini. Untuk apa lagi turun ke jalanan? Masa kes Liwat 1 dulu berapa ramai turun ke jalanan untuk bereformasi tapi hasilnya? Ia tidak mengubah apa2 dan Anwar tetap masuk dalam penjara Sungai Buloh. Kawan2 Anwar yang berjuang untuk beliau dulu berapa ramai yang dah menukar haluan dan membuat pusingan U. Malah selepas2 itu Pakatan Rakyat tidak pernah pun menang pilihan raya.

Perhimpunan terbesar Reformasi tahun 1998

6. Adakah dengan Anwar disabitkan bersalah ini akan menyebabkan sokongan terhadap PR meningkat? Tidak. PR bukan semata2 kerana Anwar. Walaupun sokongan terhadap mereka sudah meningkat sebelum ini, tetapi banyak lagi isu2 dalaman antara parti2 dalam PR sendiri yang masih tidak selesai serta perbezaan ideologi yang membuatkan ramai pengundi BN terutamanya UMNO dan yang atas pagar masih kurang kepercayaan untuk menyerahkan tampuk pemerintahan negara kepada Pakatan Rakyat.

7. Namun dengan kekalahan Anwar ini ia tidak bermakna yang BN menjadi lebih baik. Sama ada Anwar menang atau kalah, ia tidak memberi apa2 perbezaan terhadap BN. So kepada penyokong2 BN, jangan gembira sangat dan anggap bila Anwar kalah, ia akan dapat menutup mulut rakyat mengenai segala isu dan masalah negara seperti peningkatan kos sara hidup dan harga barang, peningkatan hutang kerajaan, peningkatan kes jenayah, lambakan PATI, isu pendidikan PBS, isu pembaziran, isu salah guna kuasa, isu moral pemimpin dan macam2 isu lain selesai begitu sahaja.

8. Ramai yang memang tak suka dengan BN dan mahu menjatuhkan mereka, tapi ramai juga yang masih selesa dengan pemerintahan BN dan mahu mereka terus kekal.

9. Yang dihukum masuk penjara hanya Anwar seorang, tetapi yang terus berjuang dan menilai prestasi kerajaan yang dipilih ada berjuta2 lagi.




tags: kes mahkamah perbicaraan liwat 2 anwar ibrahim saiful bukhari kalah bersalah hukum penjara tak dapat boleh bertanding prk kajang keluarga wan azizah nurul izzah sedih #freeanwar free anwar reformasi revolusi berhimpun turun ke jalan demontrasi perhimpunan

43 ulasan:

  1. Biar aku copy paste status Facebook seorang kawan:

    "Kalo btol rakyat malaysia mahukn perubahan dlm negara nie,ade anwar ke xder anwar ke we as rakyat yg nk perubahan kearah kebaikan nie shudnt stop at all..xkn anwar kene jail terus moral down dlm mencari kebaikan demi semua??byk lg leader bkaliber dlm pembangkang..ape ade hal.."

    Kalau betul2 penyokong PKR mahukan perubahan, Anwar kena jail tak mengubah apa2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. utk mengubah keadaan memerlukan leadership...DSAI adalah leader utk perubahan bkn seperti najib yg tak ada leadership quality not even a manager by defination. Trus kalo ada leader dlm pakatan yg bleh bawa rakyat kpd perubahan tolong tonjolkan diri...somebody must have great leadership quality to lead for changes for malaysians.

      Padam
    2. Betul tu, DSAI lebih penting dari penemuan MAS370. UMNO-BN semakin berkuasa. China USA berkonspirasi dgn UMNO-BN untuk hempaskan pesawat. UMNO-BN semakin berkuasa. China & USA tunduk kepada UMNO-BN.

      Percaya kah kalau kenyataan macam ni dikeluarkan oleh Nga Kor Ming?

      Padam
  2. Sesetengah orang lupa mahkamah bukan hanya wujud di dunia.

    Yang tertindas;
    Semoga Allah ubat dukanya.

    Yang menindas;
    Selamat berjaya mencari orang yang anda tindas dalam lautan manusia di padang Mahsyar nanti;
    untuk meminta maaf.

    BalasPadam
    Balasan
    1. oooo...mahkamah tu hanya wujud supaya geng BN je yang bersalah
      kalau geng PR bersalah maka mahkamah tak adil dan ditindas.

      adil sungguh geng PR ni kan...
      mahkamah pun tak adil jugak la kan tu pasal hadi awang kena saman 2 juta

      Padam
    2. hanya bila kemenangan di pihak kita, barulah kita rasa dunia ini adil...
      -ahmad-

      Padam
    3. hanya kemenangan pada Anwar menjadikan mahkamah itu adil . mahkamah tidak adil kerana tidak memberi kemenangan pada Anwar . mustahil utk Anwar menjubor lelaki yang tidak hensem .

      Padam
  3. kekalahan anwar tidak bererti memberi impak negatif kepada tapuk pemerintahan.

    hanya mereka dan Allah yang tahu kebenarannya, tak perlu bagi kita untuk menambah dosa dengan memberi sebarang spekulasi.

    yang perlu dibuat adalah berdoa agar pemerintah sekarang dapat bergerak dengan maju, di jalan yang disuruh-Nya.

    siapa yang benar, tunggu sajalah di padang mahsyar nanti..

    BalasPadam
  4. bukan anwar dan saiful aje yg tahu ape yg terjadi...tetapi ramai lagi manusia yg tahu benar atau tidaknya anwar membuat perkara terkutuk itu pada saiful iaitu orang2 yang mengarahkan kejadian itu supaya dapat menjatuhkan anwar....Allah tetap maha adil...dunia hanya pentas sendiwara manusia, yang kekal disana nanti. undang2 di malaysia telah dimonopoli oleh kerajaan skrang, anwar adalah salah seorang yg menjadi mangsa keadaan. semuga Allah memberi rahmat kpda Anwar Ibrahim dan keluarganya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jadi kenapa anwar takut nak saman sepol balik sebab tuduh dia meliwat.
      dia kan mat saman..
      saman eskay skali sebab tunjuk dia tibai cinadoll

      sandiwara betul la barua anwar ni..
      oh ye satu lagi,bila sepol buat report polis dulu,terkocoh kocoh nuwar berahim ni lari pi duta turkey..

      Padam
  5. Ada sedikit persoalan dlm kepala gua. kalau pempuan kena rogol pun tau melawan. Si seipol ni xda batu ker nak melawan kudrat anwar yg umur dah 60 thn lebih?

    igt senang ke nak liwat org. duit org dlm poket pun blom tentu org boleh amik.

    Skrg ni gua pun xtau sapa yg betol sapa yg salah. gua harap jika anwar betul2 kena zalim. byk2 bdoa srmoga kerajaan korup skrg ni berkubur.

    Pejuang bontot akhirnya menang. terbukti lah skrg lubang bontot saipol lebih berharga dari kos idup rakyat yg makin naik.

    Nak buat mcm mana, ini lah keadilan dunia.. penjara dunia, jgn dilupa byk tokoh2 perjuangan dahulu kala kena penjara. nelson mandela, hassan al banna, syed qutb & xlupa juga nabi yusuf a.s yg dipenjara kerana fitnah zulaikha.

    Aku cuma mampu berdoa agar para pemimpin bertaubat dari terus menerus melakukan dosa. negara ni dah lama kemarau...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Just fikir terbuka...buat tanggapan kita x tau apa2 n biar mahkamah buat penilaian dunia sbb mereka buat berasaskn bukti. Kalau guna mahkamah rakyat mmg smpi bila x habis. Jika betul Anwar x bersalah tp dijatuhkn hukuman, InshaAllah Allah akan permudahkn perjuangan PR tawan Putrajaya even anwar tiada. Kena ingat xleh harap Anwar jd PM, ramai lg yg boleh pgg. Umur anwar pun kira tunggu masa je sbb nak masuk 70 tahun.

      Padam
    2. tengok fakta kes kemudian tengok keputusan mahkamah..adakah ia relevan..
      kenapa kak mah dgn pak jib tak dipanggil untuk memberi keterangan kat mahkamah masih lagi satu misteri..sedangkan mereka adalah orang yang pertama sepul pi jumpa selepas dia mendakwa diliwat..kenyataan sepol yang mendakwa tidak mandi lima hari selepas diliwat juga diragui..adakah beliau tidak mahu membersihkan diri selepas terkena air mani orang lain..sedangkan kalau terkena air liur pun kita akan rasa geli geleman dan ingin membersihkannya dgn segera...

      Padam
    3. nuwar meliwat orang apsal nak babitkan kak mah dan pak najib plak.
      sengal jugak ko ni.
      yang lantik sepol dalam pejabat nuwar berahim tu najib dan rosmah ke?
      aksi nuwar yang takmau saman dato eskay sangat meragukan

      Padam
    4. mgkn masa tu sepol mmg tak mampu nak melawan bkn kerana dia xkuat & lemah dari segi fizikal berbanding anwar yg dah tua, tp dia xkuat & lemah dari segi emosi yg terpaksa memberikan bontotnya kpd anwar atas hubungan & kerjanya sbg pembantu peribadinya

      Padam
    5. Kuasa perkataan 'mungkin'..boleh menerangkan dengan panjang lebar hanya bergantung kpd mungkin

      Padam
    6. kita PR tidak setuju Anwar meliwat saipol tanpa kerelaannya .

      Padam
  6. Bila kata anwar x bersalah di mahkamah tinggi sbb bukti utama air mani anwar dlm dubur saiful dianggap tercemar n diragui, ramai macai PR hepi n kata hakim x makan rasuah. Macai BN x puas hati n try mana yg boleh utk pastikn Anwar bersalah di mahkamah rayuan.

    Bila anwar bersalah di mahkamah rayuan sbb terima bukti air mani semula, macai PR x puas hati n anggap hakim mkn rasuah najib. Macai BN puas hati sbb dpt tamatkn perjuangan Anwar n PR.

    Kita x tau kebenaran sebenar, tuan punya badan n Allah yg tau, hanya macai PR n BN yg percaya bulat2 yg anwar bersalah atau x even x sure kebenarannya. Yg paling penting, anwar skrg xleh tanding PRK n xleh jd Menteri Besar atas undang2 skrg even pasni nak buat rayuan kat mahkamah persekutuan. Penamaan calom selasa ni x silap.

    Kalau betul anwar xda lg dlm politik, perjuangan PR boleh diteruskan oleh mana2 pemimpin PR, asalkan x bergaduh spt Khalid n Azmin, org PKR saman Hadi n percanggahan pendapat antara PAS n karpal. Rakyat x confident kalau mula2 ada pertelingkahan dalaman n belum lg nak takbir negara.

    Semua yg berlaku ada hikmahnya...tp sy yakin adun kajang yg letak jawatan just buang masa n duit rakyat sbb dah conform menang kawasan 2 time PRU tp suka hati nak buat balik pemilihan baru. Tp kebarangkalian PR menang tetap besar sbb % pengundi cina sgt besar kat kajang.

    BalasPadam
  7. 1. Mengapa mahkamah memilih tarikh bicara pada masa PRK Kajang.

    JAWAB: Siapa yang mengarah dan menyusun jalan cerita supaya bekas wakil rakyat Kajang letak jawatan pada tarikh yang sudah dimaklumkan mahkamah yang akan bersidang?. Dont tell me you do not know the court prosiding dates, its an open knowledge.

    2. Najib berkonspirasi bersama hakim untuk menghukum Anwar bersalah.

    JAWAB: Mengapakah menilai keputusan hakim secara berpilih?. Adakah Anwar berkonspirasi bersama hakim yang terdahulu semasa beliau dibebaskan?. Waktu tu kenapa tak jadi isu? Harus diingat keputusan kali ini diputuskan oleh 3 orang hakim. Dan semuanya menjatuhkan hukuman Anwar bersalah, 3 - 0.

    3. TS Mohamad Shafee Abdullah merupakan peguam upahan UMNO.

    JAWAB: Semua peguam mengambil upah diatas khidmat yang diberikan, namun belum terbukti TS Mohamad Shafee merupakan ahli UMNO. Bukti yang jelas semua peguam bela Anwar adalah ahli parti DAP, PKR mahupun PAS. Apakah ia menjadi satu kesalahan? Tentunya tidak. Yang penting ialah khidmat profesional mereka yang cemerlang.

    4. Permintaan rayuan penangguhan Karpal Singh ditolak.

    JAWAB: Sudah 61 kali kes ini tertangguh, berapa kali mereka nak tangguh. Keadilan bukan hanya menyebelahi pemimpin besar tetapi juga kepada anak kecil yang mengadu dan memohon pembelaan.

    5. Najib dikatakan isytihar perang pada Pakatan Rakyat.

    JAWAB: Yang ini suka hati la nak cakap. Diaorg punya maki hamun siang malam kat Kajang sehingga seorang pemimpin negara tidak dihormati oleh segelintir rakyatnya mrk tak kira.. Berani buat berani tanggung la.. Dia ambil sedapnya, buruknya nak pas pada orang lain..

    BalasPadam
  8. Alhamdulillah keadilan utk Saiful akhirnya. Dia berjaya diliwat dan membantu memenjara seorang tua yg gila kuasa. Nyatalah sistem kehakiman Malaysia ni telus dan adil. .... boleh pakai tak bai? Korang setuju tak statement tu. Kalau setuju mmg le tak da harapan utk ko. Tapi masih ada masa utk bertaubat. Cuba pikir kalu jadi kat ko ke kat bapak ko. Mesti tak penah ni. Maklum le.... mmg kurang akal dan kurang beragama

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah tau bapak peliwat anak tuntut cerai,lagi bising pasal konspirasi ke
      dia sedap tutuh orang tetiba nak kesian plak bila kena penjara.
      mamat sepol tu bukannya mamat tepi jalan yang hai nyah tapi BEKAS PEMBANTU PERIBADI nuwar berahim.

      mahkamah kan adil bila geng PR menang lawan saman dan sebagainya.
      kenapa sekarang nak kata mahkamah tak adil plak ke?

      Padam
  9. Alamak.. so lepas ni anwar ibrahim xdapt pos komen kat blog ni lg... mesti rindu kan?

    BalasPadam
  10. Walaupun komen *Anonymous/Tanpa Nama*dibenarkan, mohon gunakan *ID Berdaftar*untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan*Tanpa Nama*, mohon letakkan *Nickname*untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya*Nickname* yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

    BalasPadam
  11. Gua xtau apa sebenarnya yg diperjuangkan noob.. sistem kehakiman ka...sistem kerajaan kita.. sistem kesultanan kita.. sistem kapitalis.. sistem islam keseluruhan.. atau sistem islam berpilih2..

    Apapun gua hargai luahan noob dlm bo utk terus menghidupkan bo..agar gua boley layan boring seharian..

    Pada gua.. sistem yg ada di malaysia ni.. apa2 sistem sekalipun, langsung gua xpercaya.. tapi apa gua boleh buat.. kene layan saja apa yg berlaku.. asalkan jangan kene batang hidung gua sendiri sudahlah.. jika terkena jugak..gua terpaksalah cari jalan paling selamat mengikut kadar semasa kemampuan gua.. walaupun gua xsuka sistem beraja dan lebih suka sistem2 feaudal mengarut2 ni dibuang saja.. apalah daya gua untuk berjuang.. nak join parti politik kiri pun.. semuanya mcm hampeh..PR mcm ok sikik dari BN.. namun bila kita join, asyik kene backfired jer..gua yakin hidup gua sebenarnya sudah mampus dan ataupun jika bernyawa pun sekadar menjadi seekor biawak hidup yg maha hina dari Abu Lahab saja skrg ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. gua tak perjuangkan sistem apa2, nak menukar apa2 sistem pemerintahan di malaysia hampir ke tahap mustahil. gua hanya perjuangkan perubahan dalam sikap, mentaliti dan budaya rakyat malaysia (melayu amnya) untuk ke arah yang lebih baik

      Padam
    2. oh noob pejuang moral rupanya

      Padam
    3. nooob apa komen noob mengenai kemalangan mas ni apa kesannya dimasa akan datang

      Padam
  12. Huh,sibuk pasal kes liwat lupa kat rakyat yng tengah hidup susah.Bangang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba tanya nuwar berahim sapa suruh dia burukkan malaysia di luar negara sampai pelabur asing takut nak melabur dalam negara

      eh dia kan punaisihat ekonomi selangor...
      apa yang rakyat susah plak,negeri selangor maju je.ramai orang bole keja dekat rumah urut,pusat pelacuran
      masalah air pun settle bila dia jadi punaisihat mana ada catuan.
      bangang.

      Padam
  13. Double standardt- bila kes melibtkan pr pihak berkuasa laju je buat tindakan walaupun kes kecik. Bila melibtkan ahli umno . Buat x nampak , x de tindakan. Kes rm 250 j sharizt, hukuman khir toyo ditanguhkan, taib mahmud.?Pikir sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oii bodoh.. kamu tau x kes anwar dh tertangguh 60 kali

      Padam
  14. ulasan ini telah dialih keluar oleh pentadbir blog

    웃유 Σ⊗♒☠☮☯ ♠Ω♤♣♧ ♥♡♦♢♔ ♕♚♛⚜★
    ☆✮✯☄ ☾☽☼
    ☀☁☂☃ ☻☺☹۞۩ εїз Ƹ̵̡Ӝ ̵̨̄Ʒ ξЖЗ εжз☎☏ ¢☚☛ ☜☝ ☞☟✍ ✌☢☣
    ♨๑ ❀✿ψ ♆☪☭ ♪♩♫ ♬✄✂ ✆✉✦✧ ♱♰∞ ♂♀ ☿❤❥
    ❦❧™ ®©✖ ✗✘⊗♒ ■□▢ ▲△ ▼▽◆◇ ○◎● ◯Δ◕◔ ʊϟღツ
    回 ₪卐™©® ¿¡½⅓⅔¼¾ ⅛⅜⅝⅞ ℅№⇨❝❞ #&℃
    ∃∧∠∨∩⊂ ⊃∪⊥∀ ΞΓɐəɘεβ ɟɥɯɔи ๏ɹʁ яʌʍλ
    ч∞ΣΠ ➀➁➂ ➃➄➅ ➆➇➈ ➉➊➋➌➍ ➎➏➐➑➒➓ ⒶⒷⒸⒹⒺⒻ
    ⒼⒽⒾⒿⓀ ⓁⓂⓃⓄⓅⓆ ⓇⓈⓉⓊⓋ ⓌⓍⓎⓏⓐⓑ ⓒⓓⓔⓕⓖⓗ ⓘⓙⓚⓛⓜⓝ
    ⓞⓟⓠⓡⓢⓣ ⓤⓥⓦⓧⓨⓩ ℘ℑℜℵ♏η αβεℓℓα· ¨…
    ¦┅┆┈ ┊╱╲╳¯– —≡჻░▒▓ ▤▥▦▧▨▩█ ▌▐▀▄ ◠◡╭╮╯╰
    │┤╡╢╖╕╣ ║╝╜╛┐ └┴┬├─┼ ╞╟╚╔╩╦ ╠═╬╧╨╤ ╥╙╘╒╓
    ╫╪┘┌ {。^◕‿◕^。} (◕^^◕) ⓐⓑⓒⓓⓔⓕ ⓖⓗⓘⓙⓚⓛ
    ⓜⓝⓞⓟⓠⓡ ⓢⓣⓤⓥⓦⓧⓨⓩ ✖✗✘♒♬✄
    ✂✆✉✦✧♱ ♰♂♀☿❤❥ ❦❧™®©♡♦ ♢♔♕♚♛★
    ☆✮✯☄☾☽ ☼☀☁☂☃☻ ☺☹☮۞۩ εїз☎☏¢ ☚☛☜☝☞☟✍ ✌☢☣☠☮☯
    ♠♤♣♧♥ ♨๑❀✿ ψ♆☪☭♪ ♩♫℘ℑ ℜℵ♏ηα ʊϟღツ回
    ₪卐™ ©®¿¡½⅓ ⅔¼¾⅛⅜⅝⅞℅ №⇨❝❞ ℃◠◡╭╮╯╰
    ★☆⊙¤㊣ ★☆♀◆◇◣◢ ◥▲▼△▽ ⊿◤◥▆▇██■ ▓回□〓
    ≡ ╝╚╔╗╬ ═╓╩ ┠┨┯┷┏ ┓┗┛┳⊥ ﹃﹄┌ ┐└┘∟「 」
    ↑↓→ ←↘↙♀ ♂┇┅﹉﹊ ﹍﹎╭╮╰╯ *^_^* ^*^ ^-^ ^_^
    ^︵^∵∴‖ ︱︳︴﹏ ﹋﹌♂♀ ♥♡☜☞☎ ☏⊙◎☺☻
    ►◄▧▨ ♨◐◑↔↕ ▪▫☼♦▀ ▄█▌▐ ░▒▬♦◊ ◦☼♠♣▣ ▤▥▦▩
    ぃ◘◙◈♫ ♬♪♩♭♪ の☆→あ £❤。◕‿ ◕。✎✟ஐ ≈๑ ۩
    ۩ .. .. ۩۩ ๑ ๑ ۩۞۩๑ ✲❈➹ ~.~◕ ‿-。☀☂☁ 【】┱┲❣
    ✚✪✣ ✤✥✦❉ ❥❦❧❃ ❂❁❀✄☪ ☣☢☠☭♈ ➸✓✔✕ ✖㊚㊛
    *.:。 ✿*゚‘゚・ ⊙¤㊣★☆ ♀◆◇ ◣◢◥▲ ▼△▽⊿◤ ◥▆▇
    ██■▓ 回□〓≡╝ ╚╔╗ ╬═╓╩ ┠┨┯┷┏ ┓┗┛ ┳⊥﹃﹄
    ┌┐└┘∟ 「」↑↓ →←↘↙ ♀♂┇┅﹉ ﹊﹍﹎ ╭╮╰╯
    *^_^* ^*^ ^-^ ^_^ ^︵^∵ ∴‖︱︳ ︴﹏﹋﹌
    ♂♀♥♡☜ ☞☎☏⊙ ◎☺☻►◄ ▧▨♨◐◑ ↔↕▪▫ ☼♦▀▄█
    ▌▐░▒▬ ♦◊◦☼ ♠♣▣▤▥ ▦▩ぃ◘◙ ◈♫♬♪ ♩♭♪の☆ →あ
    £❤。 ◕‿◕。 ✎✟ஐ≈ ๑ ۩۩ .. .. ۩ ۩ ๑๑۩۞ ۩ ๑✲❈ ➹
    ~.~◕‿-。 ☀☂☁【】 ┱┲❣✚ ✪✣✤✥ ✦❉❥❦ ❧❃❂❁❀
    ✄☪☣☢☠ ☭♈➸✓ ✔✕✖㊚ ㊛ *.:。✿*゚ ‘゚・
    ◊♥╠═╝▫■๑»«¶ஐ©† εïз♪ღ♣ ♠•± °•ิ.•ஐஇ *×○▫
    ♂•♀◊©¤ ▲↔™®☎ε їз♨☏☆★ ▽△▲∵∴∷ #
    ♂♀♥♠♣ ♧♤♧♡♬♪ ♭♫♪ ﻬ ஐღ ↔↕↘••● ¤╬﹌
    ▽☜♥☞ ♬✞♥♕☯☭☠☃ ─ ━ │ ┃ ┄ ┅ ┆ ┇ ┈ ┉ ┊ ┋ ┌ ┍ ┎ ┏
    ┐ ┑ ┒ ┓ └ ┕ ┖ ┗ ┘ ┙ ┚ ┛ ├ ┝ ┞ ┟ ┠ ┡ ┢ ┣ ┤ ┥ ┦ ┧ ┨ ┩
    ┪ ┫ ┬ ┭ ┮ ┯ ┰ ┱ ┲ ┳ ┴ ┵ ┶ ┷ ┸ ┹ ┺ ┻ ┼ ┽ ┾ ┿ ╀ ╁ ╂ ╃
    ╄ ╅ ╆ ╇ ╈ ╉ ╊ ╋ ╌ ╍ ╎ ╏ ═ ║ ╒ ╓ ╔ ╕ ╖ ╗ ╘ ╙ ╚ ╛ ╜ ╝ ╞
    ╟ ╠ ╡ ╢ ╣ ╤ ╥ ╦ ╧ ╨ ╩ ╪ ╫ ╬ ╭ ╮ ╯ ╰ ╱ ╲ ╳ ╴ ╵ ╶ ╷ ╸ ╹ ╺ ╻
    ╼ ╽ ╾ ╿ ▀ ▁ ▂ ▃ ▄ ▅ ▆ ▇ █ ▉ ▊ ▋ ▌ ▍ ▎ ▏ ▐ ░ ▒ ▓ ▔ ▕ ▖ ▗ ▘ ▙ ▚
    ▛ ▜ ▝ ▞ ▟ ■ □ ▢ ▣ ▤ ▥ ▦ ▧ ▨ ▩ ▪ ▫ ▬ ▭ ▮ ▯ ▰ ▱ ▲ △ ▴ ▵ ▶ ▷ ▸ ▹
    ► ▻ ▼ ▽ ▾ ▿ ◀ ◁ ◂ ◃ ◄ ◅ ◆ ◇ ◈ ◉ ◊ ○ ◌ ◍ ◎ ● ◐ ◑ ◒ ◓ ◔ ◕ ◖ ◗ ◘ ◙
    ◚ ◛ ◜ ◝ ◞ ◟ ◠ ◡ ◢ ◣ ◤ ◥ ◦ ◧ ◨ ◩ ◪ ◫ ◬ ◭ ◮ ◯ ◰ ◱ ◲ ◳ ◴ ◵ ◶ ◷ ◸ ◹ ◺ ◻ ◼ ◽
    ◾ ◿ ☀ ☁ ☂ ☃ ☄ ★ ☆ ☇ ☈ ☉ ☊ ☋ ☌ ☍ ☎ ☏ ☐ ☑ ☒ ☓ ☔ ☕ ☖ ☗ ☘ ☙ ☚ ☛ ☜ ☝
    ☞ ☟ ☠ ☡ ☢ ☣ ☤ ☥ ☦ ☧ ☨ ☩ ☪ ☫ ☬ ☭ ☮ ☯ ☰ ☱ ☲ ☳ ☴ ☵ ☶ ☷ ☸ ☹ ☺ ☻ ☼ ☽ ☾ ☿ ♀ ♁ ♂ ♃ ♄
    ♅ ♆ ♇ ♈ ♉ ♊ ♋ ♌ ♍ ♎ ♏ ♐ ♑ ♒ ♓ ♔ ♕ ♖ ♗ ♘
    ♙ ♚ ♛ ♜ ♝ ♞ ♟ ♠ ♡ ♢ ♣ ♤ ♥ ♦ ♧ ♨ ♩ ♪
    ♫ ♬ ♭ ♮ ♯ ♰ ♱ ´ ῾ ῿ ‌ ‍ ‐ ‑ ‒ – — ― ‖ ‗ ‘ ’ ‚ ‛ “ ” „ ‟ † ‡ • ‣
    ․ ‥ … ‧ ‰ ‱ ′ ‴ ″ ‵ ‶ ‷ › ‸ ‹ ※ ‼ ‾ ‽ ‿ ⁀ ⁁ ⁃ ⁂ ⁆ ⁄ ⁅ ⁈ ⁇ ⁉ ⁊ ⁋ ⁌ ⁎ ⁍ ⁏ ⁐
    ⁑ ⁓ ⁒ ⁔ ⁕ ⁖ ⁘ ⁗ ⁙ ⁚ ⁛ ⁜ ⁞ ⁝ ⁠ ⁢ ⁡ ⁣ ⁤ ⁥ ⁧ ⁦ ⁨ ⁩       ⁰ ⁲ ⁱ ⁳ ⁴ ⁵ ⁶ ⁷ ⁹ ⁸ ⁺ ⁻ ⁼ ⁽ ⁾
    ⁿ ₀ ₁ ₂ ₃ ₄ ₅ ₆ ₈ ₇ ₉ ₊ ₋ ₌ ₍ ₎ ₏ ₐ ₑ ₓ ₒ ₔ ₕ ₖ ₗ ₙ ₘ ₚ ₛ ₜ ₝ ₞ ₟ ₠ ₡ ₢ ₣ ₤ ₥
    ₦ ₧ ₨ ₩ ₪ ₫ € ₭ ₯ ₮ ℀ ℁ ℂ ℃ ℄ ℅ ℆ ℇ ℈ ℉ ℋ ℊ ℌ ℍ ℎ ℐ ℏ ℒ ℑ ℔ ℓ
    ℕ № ℗ ℘ ℙ ℚ ℜ ℛ ℝ ℞ ℠ ℟ ℡ ™ ℤ ℣ ℥ Ω ℨ ℧ ℩ Å K ℬ ℮ ℭ ℯ ℱ ℰ Ⅎ ℳ ℴ ℶ ℵ
    ℷ ℸ ℺ ℹ ℻ ℼ ℽ ℾ ⅀ ℿ ⅁ ⅂ ⅃ ⅄ ⅆ ⅅ ⅇ ⅈ ⅉ ⅊ ⅌ ⅋ ⅍ ⅎ ⅏ ⅐ ⅒ ⅑ ⅓ ⅔ ⅕ ⅗ ⅖ ⅘ ⅙ ⅚ ⅛ ⅜
    ⅝ ⅞ ⅟ Ⅰ Ⅱ Ⅲ Ⅳ Ⅴ Ⅵ Ⅶ Ⅷ Ⅸ Ⅹ Ⅺ Ⅻ Ⅼ Ⅽ Ⅾ Ⅿ ⅰ ⅱ
    ⅲ ⅳ ⅴ ⅵ ⅶ ⅷ ⅸ ⅹ ⅺ ⅻ ⅼ ⅾ ⅽ ⅿ ↀ ↁ ↂ ↄ Ↄ ↅ ↆ ↇ ↉ ↈ ↊ ↋ ↌ ↍ ↏ ↎ ←
    ↑ → ↓ ↔ ↕ ↖ ↗ ↘ ↙ ↚ ↛ ↜ ↝ ↞ ↟ ↠ ↡ ↢ ↣
    ↤ ↥ ↦ ↧ ↨ ↩ ↪ ↫ ↬ ↭ ↮ ↯ ↰ ↱ ↲ ↳ ↴ ↵ ↶
    ↷ ↸ ↹ ↺ ↻ ↼ ↽ ↾ ↿ ⇀ ⇁ ⇂ ⇃ ⇄ ⇅ ⇆ ⇇ ⇈ ⇉
    ⇊ ⇋ ⇌ ⇍ ⇎ ⇏ ⇐ ⇑ ⇒ ⇓ ⇔ ⇕ ⇖ ⇗ ⇘ ⇙ ⇚ ⇛ ⇜
    ⇝ ⇞ ⇟ ⇠ ⇡ ⇢ ⇣ ⇤ ⇥ ⇦ ⇧ ⇨ ⇩ ⇪ ⇫ ⇬ ⇭ ⇮ ⇯
    ⇰ ⇱ ⇲ ⇳ ⇴ ⇵ ⇶ ⇷ ⇸ ⇹ ⇺ ⇻ ⇼ ⇽ ⇾ ⇿ ∀ ∁ ∂
    ∃ ∄ ∆ ∅ ∇ ∋ ∌ ∍ ∈ ∉ ∊ ∎ ∏ ∐ ∑ − ∔ ∓ ⧵ ∖ ∗ ∘ ∙ √ ∜ ∛
    ∝ ∞ ∟ ∠ ∡ ∢ ∣ ∤ ∥ ∦ ∧ ∨ ∩ ∪ ∫ ∬ ∭ ∮ ∯ ∰ ∱ ∳ ∲ ∴ ∵ ∶
    ∷ ∸ ∺ ∹ ∻ ∽ ∼ ∾ ∿ ≀ ≂ ≁ ⋍ ≄ ≅ ≆ ≇ ≈ ≉ ≊ ≋ ≌ ≎ ≍ ≏ ≐ ≑ ≒≓ ≕ ≔ ≖ ≗ ≘ ≚ ≙
    ≛ ≝ ≜ ≞ ≟ ≠ ≡ ≢ ≣ ≥ ≤ ≧ ≩ ≦ ≨ ≫ ≪ ≬ ≭ ≯ ≮ ≰ ≱ ≳ ≲ ≵ ≷ ≴ ≶ ≹ ≸ ≺ ≻
    ≽ ≿ ≼ ≾ ⊁ ⊀ ⊃ ⊂ ⊅ ⊄ ⊇ ⊆ ⊈ ⊉ ⊋ ⊊ ⊌ ⊎ ⊍ ⊐ ⊏ ⊒ ⊓ ⊑ ⊔ ⊕ ⊖ ⊗ ⦸ ⊙ ⊛ ⊚
    ⊜ ⊞ ⊝ ⊟ ⊠ ⊡ ⊣ ⊤ ⊢ ⊥ ⫞ ⊧ ⫤ ⫣ ⫥ ⊪ ⊬ ⊭ ⊮ ⊯ ⊰ ⊱ ⊳ ⊲ ⊵ ⊴ ⊶ ⊷ ⊸ ⊹ ⊺ ⊻ ⊽ ⊼ ⊾ ⊿ ⋀ ⋁ ⋂ ⋄ ⋃

    BalasPadam
  15. Biar DSAI didalam penjara perjuangan keadilan tidak akan berakhir.

    setiap hari PATI buat jenayah.

    setiap hari skorer menganggur.

    setiap hari murid ditipu dengan guru tak pandai.

    perjuangan kami tidak bernoktah. Lawan tetap lawan.

    KEDEPAN (kembalikan degree berasaskan kepandaian, 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wadduh..kalo ginilah sikap KEDEPAN.. longkup abes budak2 melayu cikai yg berjuta2 tu.. anak cucu gua trus jadi PARIA di negara sendiri.. cucu cicit gua blom tentu cerdik lagi KEDEPAN ooi..lain la nasib cucu cicit ahli KEDEPAN yg dijamin Allah untuk hidup cemerlang dan dijamin SYURGA oleh para2 anbiyak..

      Psst: ada borang tak gua nak isi untuk apply jadi nabi rasul ataupun malaikat? Gua sumpah tobat lahum..gua nak jadi org bebaik dan reper degree gua yg dpt CGPA cikai 3.71 tu..atau A level gua dulu cuma takat 2A 1B saja utk kimia fizik dan math.. gua malu dgn diri sendiri kerana reincarnation nanti, gua akan lihat anak cucu gua akan jadi PARIA belaka..camana gua nak dptkan a-level gua jadi 5A? Habag mai sat..gua sudah biol dan lebih bengong dari menteri hasan malek skrg ni..

      Padam
    2. Kembalikan degree berasaskan kepandaian.

      SPM 5A > degree dan guru
      4A - 3A diploma 
      2A - 1A sijil
      0A buruh, pembantu rumah dan pekerja am

      siapa2 yang sudah terlepas SPM & nak ambil degree kne ambil spm calon persendirian & wajibkan skor 5A, 

      Dengan ini tiada lagi perebutan jawatan degree dan kurang kebergantungan kepada PATI untuk kerja buruh dan pembantu rumah. Degree juga akan kembali dihormati. Adil buat semua.

      Padam
    3. Kau tau x lepas spm tak boleh ambik ijazah terus?kene p matrikulasi/a-level/stpm dulu..ape kene mengena spm ngan degree..ade gak budak spm 10a tapi pointer a-level bawah 2..kau tau x?

      Padam
  16. PEACE...no an(WAR) ☟ ✌

    BalasPadam
  17. pianpakweplain8 Mac 2014 3:44 PTG

    Noob, pe kate ko delete scr permanent or spamkan je manually stiap komen menyemak yg ko xnk ade kt blog ko ni, setel mslh, admin bo kn ramai..

    BalasPadam
    Balasan
    1. proottt! Argh! Leganya

      Padam
  18. Anuwar Ibrahim8 Mac 2014 5:37 PTG

    Awatla hangpa ni semua kecoh kecoh pasal cek. Biasala hidup di dunia penuh dugaan. Hari tu cek menang, la ni cek kalah. Biasa la.... dah jgn gado gado jom berdoa agar dunia mennjadi lebih aman utk generasi akan datang.

    BalasPadam
  19. Mohon berhati-hati dengan segala ayat yang anda taip, takut jatuh syirik pula nanti. Ingat, malaikat atas bahu melihat dan mencatat segala amalan kita semua.

    #PrayforMH370

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...