Khamis, 12 Jun 2014

17 Beza perdebatan parlimen kita dengan negara lain

"Nasib baik kau jadi cikgu, kalau tak mesti kau dah jadi perompak". Ungkapan2 seperti ini jarang kita dapat dengar di tempat2 awam seperti kedai makan, stesen bas, pusat membeli-belah dan pusat karaoke, namun ajaibnya, kita boleh mendengarnya di sesi persidangan parlimen di Malaysia.



Yang kat atas ini hanya satu contoh daripada beratus2 contoh yang lain.

Sebenarnya apa fungsi Dewan Rakyat ni? Untuk bergaduh? Untuk mengutuk? Untuk menjerit2? Untuk menghina orang lain? Untuk merendahkan martabat orang lain? Untuk cari kesalahan orang lain? Untuk tunjuk siapa yang lagi hebat? Untuk menuduh orang lain? Kalau macam ni perangai pemimpin2 kita, apa lagi kita nak harapkan pada orang2 yang dipimpin?

Bandingkan dengan sesi persidangan parlimen di US...


...di British...


...di Jepun...


...berbeza bukan? Tiada jerit2 macam orang gila, tiada orang nak mencelah bangun2 nak bercakap semasa orang tengah bercakap, tiada hina menghina antara satu sama lain. Nah sekarang siapa yang lebih beradab dan penuh dengan nilai ketimuran?

Patut sesi persidangan parlimen ni kena letak rating "Untuk tontonan 18 tahun dan ke atas" sebab banyak contoh yang 'BAIK SANGAT' yang ditunjukkan oleh para wakil rakyat kita ni.




tags: sesi persidangan dewan rakyat ahli parlimen kinabatangan bung mokhtar anda seorang perompak mungkin orang kaum india kapar g manivannan debat gaduh bising kecoh

17 ulasan:

  1. Semenjak aku mula mengikuti blog ni, aku jadi benci semua benda..rasa serabut kat hati..tak de benda nak bangga atau nak happy. Sekarang jadi tgk itu tak kena..tgk ini tak kena. damnnn.kne stop dtg sini. bye2

    BalasPadam
    Balasan
    1. perasaan ko je kot..aku dah lama kat sini ok je...xde la serabut2 pun....

      Padam
    2. Ignorance is bliss, right anon? ^^

      Padam
    3. Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin
      menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan.
      Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar
      orang lain, maka komen akan dipadam
      untuk mengelakkan fitnah dan salah faham

      Padam
    4. kepala otak hang noob,try compare negara lain yang sama mcm malaysia.apa lah compare negara yang berfikiran minda kelas pertama

      Padam
  2. Semenjak aku mula mengikuti blog ni, aku jadi benci semua Tanpa Nama..rasa serabut kat hati..tak de benda nak bangga atau nak happy. Sekarang jadi tgk itu tak kena..tgk ini tak kena. damnnn.Tanpa Nama kne stop dtg sini. bye2

    BalasPadam
  3. negara2 maju mengamalkan sikap gentleman, sbb tu bila berdebat mereka berdebat dengan begitu gentleman... pemimpin kita ni yg taunya menggentel je... bila berdebat tak ubah mcm beruk

    BalasPadam
  4. pemimpin yg b'kaliber ialah pemimpin yg m'gambil brat t'hadap rakyatnya,b'sikap adil dan memerintah b'dasarkan al quran dan as sunnah..ak pelik pemimpin skrg lbih suka mengejar publisiti utk naikkan nama sendri.. Tanda2 akhir zaman pun ad mention tntang p'kara nie..

    BalasPadam
  5. Mungkin lepas kita berstatus negara maju dan berpendapatan tinggi, debat yang lebih ilmiah dapat kita lihat di dewan rakyat.

    *aku teringat parlimen taiwan. Lagi ganas!

    * aku teringat jugak debat shabery chik dengan anwar ibrahim. Berbuih.

    BalasPadam
  6. Nice entry...sbb parlimen berfungsi utk membahaskn sesuatu benda kepentingan rakyat...tp bila parlimen jugak digunakan sbgi tempat memperjuangkan politik parti semata2...so fungsi parlimen itu seperti x berfungsi sepenuhnya.

    Ramai pemimpin x kira BN atau PR sibuk berpolitik, tp kawasan adun/parlimen sendiri yg byk masalah xnak tolg setelkan, nak dekat PRU/PRK baru nak turun padang.

    BalasPadam
  7. Mereka sebagai pemimpin tak malu pun berkelakuan seperti itu walaupun mereka tahu dirakam dan anak cucu mereka nanti akan menilai pimpinan mereka akan datang.. Pada pendapat saya situasi ini tidak akan berubah sampai bila-bila, wakil rakyat baru akan ikut cara wakil rakyat yang lama. Kecuali apabila turun hidayah untuk mereka agaknya. Sama-samalah kita doakan.

    BalasPadam
  8. Dh pernah masuk parlimen ker... crite lebat nmpk... hahahaha

    BalasPadam
  9. kalau berdebat je nanti mula keluar....
    "u ulang i saman"

    BalasPadam
  10. Samo la dlm BO ni.. kalo bagi komen bagus2 pun, ada yg mencelah kata mcm tahi. Walau ada idea mcm tahi, ada2 jer setuju idea canggih nak mampos.

    Ini cara kita..nak berubah? Mungkin kita perlukan 6000 tahun utk jadi mcm negara kapir berdebat di parlimen.. budaya asia mmg mcm tahi..mungkin Singapore punyer lebih bagus sbb mereka negara kapir.. kalo parlimen kita islam dulu2 didominasi BN, mmg nampak ok jer sbb setiap MP tanya soalan2 pun, dah boleh tau dan agak dah jawapannya.. yg skrg berlaku sbb terlalu banyak salahlaku dan setiap soalan mmg hot dgn kontroversi dan candidness semakin menggila serta menjadi2 sbb nak cover kebodohan dan kekantoian masing2.. mujurla rakyat sumer bermentaliti mcm makcik2 felda.. takder sapa pedulik pun kalo ko boring2 berdebat dan tak dpt jawab..kendian buka zip kluar dan tunjukkan konek sekalipun.. sbb kebal..kahkahkah.. meleisiyen all is doing da monkey bisnes..dimana2..

    BalasPadam
  11. Bagi aku,salah satu sebab penyumbang secrat tidak langsung dalam hal ni adalah masalah budaya bahas kita yang semakin lama semakin longkang..Cuba tengok bahasa dulu,cukup puitis.Sebutan perkataan masih baku dan tak banyak mencedok dari bahasa asing.Sekarang ni bahasa kasual dalam percakapan berbunyi lebih 'palat' dan kasar.Contoh ; "Korang pegi maneeee.Buat apeee?".Aku pun tak tahu bila kita mula gantikan sebutan 'a' dengan 'e'.Kepalatan macam ni akan terus menyumbang kepada bahasa yang terus palat dan tak ada 'class'.Sekian.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.