Iklan Leaderboard

Rabu, 4 Jun 2014

15 Perokok lebih diutamakan berbanding bukan perokok

Keadaan dan budaya sekarang dalam negara kita adalah "Semua tempat dibenarkan untuk merokok kecuali tempat yang dilarang". Kerajaan seharusnya perlu menjadikan "Semua tempat adalah kawasan larangan merokok kecuali tempat yang dibenarkan", barulah hak orang yang tidak merokok lebih diutamakan. Ini tidak, hak orang yang merokok pula yang lebih diangkat kerana mereka boleh merokok di mana2 sahaja yang mereka mahu selagi ia bukan kawasan larangan.


Sepatutnya perokok yang perlu cari tempat untuk merokok, bukan orang yang tidak merokok pula yang terpaksa pergi dan menjauhkan diri dari orang yang merokok di tempat awam. Bukan perokok berhak untuk berada di mana2 dengan bebas tanpa asap rokok. Anak2 kita berhak menyedut udara segar di mana2 sahaja tanpa perlu menyedut asap rokok hembusan orang lain di tempat2 awam. Kami sebagai bukan perokok serta kanak2 kecil berhak mendapatkan persekitaran yang sihat tanpa asap rokok.

Budak bawah umur hisap rokok dengan selamba mak bapaknya di tempat awam

Kerajaan tolong la buat peraturan merokok yang ketat gila babi macam Singapura dan kuatkuasakan denda yang tinggi kepada perokok2 yang engkar, kalau boleh haramkan terus jualannya, serius takde apa faedahnya rokok ni. Sudahlah ada babi, menghabiskan duit, bawak penyakit pula kepada orang yang hisap rokok malah tak pasal2 orang yang tak hisap pun boleh kena penyakit sebab tersedut asap2 rokok daripada perokok2 bangang yang hisap rokok tak fikir orang lain.


Tapi aku tahu ia tidak mungkin akan berlaku, kerana rokok kan salah satu penyumbang utama pendapatan negara, biarlah keluar fatwa haram merokok berapa banyak pun, biarlah ada babi pun, ia tetap halal dijual dan dihisap oleh orang2 Islam. Sadis...

Dipetik dan diolah semula daripada post lama ini.




tags: hisap rokok perokok bukan tegar bangang nak mampus kawasan larangan tempat awam ada sel darah babi

15 ulasan:

  1. Black Bladerz4 Jun 2014 6:19 PTG

    org malaysia serius x de etika nak merokok
    merokok kat tempat awam, merokok depan rakan bukan perokok, merokok dlm tempat tertutup
    serius x kan x de common sense dalam merokok ni?

    BalasPadam
  2. Isu yang sangat disukar untuk dibincang apatah lagi untuk DIHARAMKAN sepenuhnya..

    BalasPadam
  3. Abang short fazill4 Jun 2014 9:15 PTG

    Aku cadangkan saintis cipta rokok yg x bahaya....

    BalasPadam
  4. perokok ni mmg babi... dah la hisap rokok ada babi, lps tu hembus asap babi tu pada org lain, org lain hidu asap babi... babi dah jadi darah daging... patutlah makin ramai org malaysia perangai cam babi, puncanya adalah rokok... kami mahu syarikat2 rokok membayar kos tukar darah semua umat islam kat malaysia sbb darah kami dah tercemar dgn asap rokok babi

    BalasPadam
    Balasan
    1. babi anak haram bapak ko, mak ko msti pelacur kan. sedap2 nk ckpo perokok 2 babi. orang yang merokok banyak yang berjaya. orang yang x merokok je aku tengok banyak yang merempat x berduit.

      Padam

  5. apsal aku rasa dah baca petikan ni..ko ulang balik ke PON?
    btw ni alasan aku sebagai perokok..

    "Para fuqaha' berkata, contohnya, sesuatu perkara seperti tinja dan sebagainya, apabila ia diambil dan dikenakan api serta dinyalakan, maka abunya adalah halal kerana ia telah menjadi bahan yang lain. Mereka berkata: Jika seekor anjing masuk ke dalam takung garam dan mati di dalam takung garam itu hingga garam memusnahkannya, hinggakan apabila kamu mencarinya kamu tidak menjumpainya disebabkan anjing itu sendiri telah menjadi garam, maka garam itu boleh digunakan untuk makan, minum dan segala-galanya, kerana ia telah mengalami transformasi bahan.
    Hukum ditetapkan bergantung kepada `illah (sebab) yang ada dan yang tiada. Maka `illah dalam hal ini ialah ia tidak kembali wujud."

    hahahaha

    ~hidup rokok~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Menjawab kat kubur mcm 2, tgk dia terima ke x...pasni nak minum arak gak sbb dah jd habit..lgpun x effect org lain kalau minum. Statistik mengatakan minum arak boleh umur panjang.

      Bila dah addict, mcm2 perkara dihalalkn.

      Padam
    2. rokok tu difatwakan haram bukan sebab ia ada babi lalu dikenakan api dan dinyalakan maka asapnya menjadi halal kerana telah menjadi bahan lain, ia difatwakan haram kerana ia memudaratkan serta membawa kerosakan terhadap tubuh badan perokok dan orang sekitar.

      btw kalau ko nak isap rokok tu terpulang, tapi tolong jangan hisap rokok depan orang lain. nak rosak biar rosak sorang, jangan libatkan orang lain sama terutama bini dan anak2

      Padam
  6. Gua layan vapor. Harum wangian buah buahan n x menyusahkan org.

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagus. tapi kerajaan x suka vapor sebab x dpat cukai

      Padam
  7. Jgn mudah membabikan org.. mungkin org yg awk babikan itu ahli keluarga awk.. bapa awk..atuk awk.. mereka yg penah awk minta pertolongan...awk x suka perokok..ada cara kita blh bg perokok phm yg kita x selesa dgn depa...bkn dgn membabi kan org itu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hmm tula patut ayt ni sesuai ckp direct kat para prokok "jgn mudah menghisap rokok depn rakan2 yg x merokok" tp apakan daya hanya sikit je yg marah2kan perokok yg lain lebih berdiam diri je....

      Padam
  8. kenapa xramai org komen sini? oh sbb reader BO mesti ramai smoker so post kena btg idung sendiri xberani nak komen kah3

    BalasPadam
  9. Rokok dpt melegakan tekanan hidup... hahaha bagi aku lah~

    BalasPadam
  10. Kalau boleh buat undang-undang yang boleh penjarakan parents/guardians yang ada minor merokok. Baru la diorang kalut nak jaga anak-anak sekolah diorang dari merokok...

    Bak kata orang, melentur buluh biar dari rebungnya, kalau tak sempat nak lentur tu, pancung je buluhnya!

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...