Iklan Leaderboard

Jumaat, 20 Jun 2014

26 Di mana hilangnya pembela agama dan bani melayu?

Hari ini genap seminggu beberapa rumah2 penduduk Kampung Chubadak Tambahan yang rata2nya orang adalah orang Melayu dirobohkan lagi oleh DBKL demi memberi laluan untuk pembangunan kepada DBKL, Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan dan pemaju Sentul Murni Sdn Bhd. Aku masih terfikir apakah nasib mereka hari ini setelah seminggu mereka kehilangan tempat tinggal. Sejarah mengenai Kampung Chubadak ini boleh di baca di wiki ini.


Isu Kg. Chubadak ni bukan isu yang baru. Pada tahun 2006 lagi rumah penduduk kampung ini telah dirobohkon oleh pihak DBKL. Ia juga pernah dibangkitkan di dalam akhbar pro-kerajaan iaitu Utusan dengan tajuk "Nasib Kampung Chubadak Tambahan di tangan siapa?". Pada tahun 2012, pihak pemaju menyatakan mereka mempunyai hak pemilikan tanah untuk membangunkan kawasan tersebut.






Ada penduduk yang telah berpindah, namun saki baki penduduk kampung tersebut masih terus berjuang dan mempertahankan kampung mereka seperti berita pada tahun 2013 ini. Dan kini, rumah2 mereka diroboh lagi. Beberapa pemimpin pembangkang bersuara menyeru agar perobohan rumah ini dihentikan dan beberapa NGO menggesa agar isu ini dibawa ke parlimen. Malah pekerja DBKL pun ada yang menangis kerana terpaksa merobohkan rumah2 penduduk kampung itu hanya kerana terpaksa mengikut arahan daripada majikan mereka.



Kes roboh rumah untuk pembangunan dan kemajuan ni bukan benda yang baru. Dari dulu lagi dah banyak kes roboh rumah seperti di Kg. Hakka, Kg. Buah Pala dan lain2. Benda ni sebenarnya banyak melibatkan perundangan so aku tak berani nak komen lebih dari segi undang2, cumanya:

1. Aku tak pernah mengalami keadaan seperti ini di mana aku disuruh berpindah daripada rumah yang kita telah tinggal dari kecil, namun kalau aku kena macam tu, pasti aku akan rasa sedih dan sakit hati juga. Sebab diorang tu bukan orang yang kaya, bukan golongan bangsawan, bukan VIP, korang tindas dan layan diorang macam celaka.


Video lama tahun 2013

2. Tak dinafikan aktiviti meroboh kawasan yang lama untuk melakukan pembangunan benda yang biasa di mana2 negara pun, tapi janganlah kejam dan tak berhati perut sangat. Kalau nak halau orang dari rumah mereka sendiri sekurang2nya pampasan yang diberi harus setimpal atau bagi rumah yang baru yang selesa untuk mereka. Ini pampasan bagi RM7,000 sahaja sedangkan keuntungan yang akan kau kaut hasil daripada pembangunan tu nanti berjuta2 ringgit. RM7,000 tu jangan kata nak beli sebiji rumah, nak beli bilik air dia pun tak lepas. Mana pergi nilai kemanusiaan korang?

3. Nak kata pasal hilangnya kampung warisan melayu apa semua? Yang ni aku tak nak sentuh, lagipun selama ni ada orang peduli dan kisah ke pasal warisan melayu? Sebab warisan melayu dah banyak sangat dah yang hilang, dengan bahasa jawinya, dengan adab sopannya, macam2 dah hilang.

4. Ni yang paling aku kesal. Kenapa kes2 macam ni, pemimpin kerajaan takde yang berani bersuara, buat senyap je dan tak muncul2? Macam pukimak kan? Mana si pembela bani melayu? Mana si pembela agama? Mana pak2 menteri dan ahlul2 politik yang sanggup muncul kat kawasan2 macam ni hanya bila waktu pilihanraya semata2 nak mengemis undi daripada orang2 melayu kat kawasan tu? Apa isu yang hanya melibatkan melibat masa depan beberapa keluarga melayu ini dilihat terlalu kecil dan tak penting? Susah sangat ke nak turun padang berjumpa dengan penduduk2 kawasan ini dan berbincang untuk selesaikan masalah bersama? Hina sangat ke diorang ni?

Kalau ada masa nak fikir pasal pasukan kegemaran World Cup anda kalah, berfikir pasal nama apa nak diberi pada Panda, berfikir pasal acara apa lagi nak diadakan di Putrajaya, berfikir pasal program seperti bersarapan bersama rakan Twitter, takkan takde masa untuk fikir masalah dan hal masa depan beberapa keluarga yang juga rakyat anda sendiri?

5. Takkanlah setiap kali nak tunggu ada wakil rakyat mati baru korang semua terhegeh2 masuk kampung merintih mengemis undi kat penduduk dan selesaikan masalah mereka yang dah makan bertahun2?

Sekali lagi, macam pukimak kan?




tags: kampung chubadak tambahan rumah setinggan sentul kuala lumpur kena roboh dbkl pemaju developer sentul murni penindasan tindas kejam

26 ulasan:

  1. 1ST (1 Sistem Temberang) adalah satu lagi projek nasional, yang membantu rakyat malaysia untuk berkembang maju dengan cara menindas, tak suka ko boleh blah dr sini ,taip bnyk ckp bnyk tak guna sebb useless ....hanya action je ad function....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ayt diats adalh rekaan semata2 xde kena sape2 malaysia ni nak kena raid je baru nak mengadah, yg sibuk pertahankan tentera, orang awam dan beberapa kerat org atsn yg baik.... yg lain semua lari baik dari pelaburnya,pemaju,penindas,kapitalis dan pemimpin yg memang luch manjang diorang akn lari dulu...mcm harem

      ak hidup kais pagi makn pagi ni pun ...xdpt bantu apa2...hanya doa je ak mampu...tp sepatutnya tahap sekarang bukn doa @ cakap ,tapi perlukan action klu x, xkan gerak...lulz

      Padam
    2. pukiayam

      Padam
  2. aku bukan sebelah pembangkang...tapi kenapa masih ada orang sokong umno..walaupun setiap kali lepas pilihanraya..harga barang akan naik..cukai sedia ada akan naik - pemimpin dan anak2 makin banyak harta..boleh pakai lamborgini aventador...-tanah2 melayu mula kena sodok..pesta dan konsert x putus2..pembaziran ketara..hutang negara makin banyak....bagi brim je seolah olah segala kesusahan tertanggal terus dari hidup..terus lupa kitaran pemangsa ni akan terus berpusing

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sama gak, belah pembangkang pun bila takbir negeri berkaitan pun naikkan mcm2, tol xnak mansuhkan, harga cukai pun naik gak. X nmpk ada kerajaan negeri BN/PR kasi barang/cukai turun. Semua ni politik..salahkn pihak lawan masa PRU/PRK, last2 2x5 je.

      Padam
    2. Betul tu.. lain kali pangkah PKR.. Ini semua salah UMNO-BN.. Dulu kini & Selamanya...

      Padam
    3. aku pun mmg sakit hati bila pemimpin2 kerajaan buat bodo je pd isu2 mcm ni, tp apa lg pilihan yg kita ada?

      nak undi pkr, aku xmo peliwat jd perdana menteri aku, lgpun itu parti anak beranak anuwar yg terlalu byk nepotisma...

      nak undi pas, kt tmpt aku pas xbertanding... lgpun aku xmo tempat aku mundur pembangunan lembab mcm kat kelantan...

      nak undi dap yg bertanding kt tmpt aku, diorg mahu hapuskan hak2 istimewa org melayu & utamakan cina... nasib org melayu pasti akan jd lebih teruk & dipinggirkan spt yg berlaku di pulau pinang...

      so apa lg pilihan yg kita ada selain umno & bn??? walaupun ramai pemimpin taik kt dlm tu, tp kita terpaksa juga undi mereka kerana pilihan yg satu lg tu jauh lebih teruk... sbb tu org still pangkah umno & bn. selagi kita tiada pilihan yg lebih baik dr bn, selagi tu bn yg plg releven utk berkuasa & memerintah malaysia ni...

      Padam
  3. Sbb kita hidup bersama dlm golongan kapitalisme..org yg byk duit berkuasa utk buat apa sahaja...pemaju yg byk duit boleh suap bos2 dlm DBKL supaya clearkan tanah utk buat pembangunan, nanti bila bangunan siap, dpt komisyen 2% pun dah kaya raya.

    Even kita senang nak salahkn diaorg mkn suap byk, tp bila anda di situasi mereka, adakah iman anda cukup kuat utk menolak duit jutaan ringgit just utk benarkn aktiviti perobohan rumah2 org yg miskin n xde harta semewah mana...x pernah dgr pulak DBKL nak runtuh banglo2 Datuk2 utk buat pembangunan baru.

    Dunia oh dunia, jgn la jadi hamba duit...maka anda akan cintakan dunia n takut utk mati sbb tau dosa sebesar gunung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jangan salahkan pembangkang ayam afrika.. sekurangnya negeri pembangkang x menerima nasib yang teruk macam johor..kau duduk johor ke? ..kau tau ke..nasib melayu johor camana..? kalau kau keluar statement mesti nampak bodoh kau..maklumlah haiwan..mana tahu menilai..buat statistik berapa lama bn memerintah..berapa banyak kerosakan. kes besar2 senyap je....yang senyap tu duit rakyat..cuba ko cakap ngan aku berapa ramai permimpin pembangkang makan duit?..cuba kau kira lak berapa banyak duit rakyat sebat pastu senyap je..duit tu semua duit rakyat..kau mana tau dilahirkan dalam reban..

      Padam
    2. Bg sy, BN n PR sama je.......mana x betul sy tegur. Maksud sy di atas bukan nak kata DBKL buat itu betul, mmg x berhati perut..ni byk berlaku di man2 bandar2 besar x kira ditakbir BN atau PR. Org yg ada kuasa sentiasa disogok buat benda2 yg x elok, semua bergantung pada iman sendiri. Tp sy still nak pastikan entry sebelum ini mengenai Savana takkan berlaku di negara kita

      Padam
  4. Kdg2 aku harap baik wakil2 rakyat ni mati jer.Sbb bila dh mati barulah satu2 kawasan tu dpt habuan mcm2.Tapi tak baiklah plak doakan org mcm tu.Tapi...mmg payah lah nak nampak muka wakil rakyat ni lepas pilihanraya.Boleh lah nampak kat majlis2 tertentu...hmmmm.
    By the way,mana presiden ISMA yg selfclaim diri tu pembela bangsa MELAYU?

    BalasPadam
  5. Naharom punya pemimpin..masing2 dok senyap je. time nak minta org undi, berkempen segala bagai. Bencinya akuuuuuuuuu. Kesian tgk org2 kg tu. Lainkali kalau nak pilih wakil rakyat, minta dia tndatngan dulu perjanjian..bahawa kalau dia memang dan dpt pegang kawasan tu..jika dia tidak menjalankan tugas dan menindas penduduk tempat tu..penduduk berhak boleh pergi penampor, sepak terajan..belasah ramai2. Aku dah rasa macam dalam cerita tamil la pulak kita ni.

    BalasPadam
  6. Marah btul noob ari ni. Gua cuma nk ckp. Umno mmg palancau ... Xda ati perut .. Org kg dh bg undi dkt kau pun ko lyn diorang mcm celaka. Mmg bodoh lahanat sapa yg kasi undi dgn bn.

    Roboh rumah orh tinggal sehelai sepingang ko sedap duduk rumah batu juta2.. Mcm yahudi

    BalasPadam
    Balasan
    1. * rumah org ...
      Gua tertanya dkt mana wakil rakyat yg jaga kg ni. Dh kenyang mkn duit haram terus senyap.

      Padam
    2. tu lah pasal. masa pilihanraya bukan main mulut manis. sekarang..dah dapat apa dia nak, gi mampus la sama org kg. Geramnyeeeeee akuuuuuuu. patut heret wakil rakyat tu dtg kg..

      Padam
  7. Oh Rozana

    Aku duduk terdiam di tengah kesunyian
    Menatap bisjut & royi
    Entah mengapa ia diam membisu seribu bahasa
    Apakah ia juga akan dibeli oleh bangla?

    Oh Rozana

    Bisjut & royi yang selama ini aku simpan
    Rasanya yang sangat mendalam
    Rasa yang tak bisa terbendung lagi
    Akhirnya dimakan oleh bangla

    Oh Rozana

    Kau pergi bersama bisjut & royi
    Jauh ... jauh dan semakin jauh
    Meninggalkan jejaka bangla
    Bersama seketul bisjut & royi

    Nak bisjut?

    BalasPadam
  8. Gila ka apa main robohkan rumah orang, paksa suruh serahkan tanah yg sangat berharga tu, pastu bg pampasan 7k jer pulak tu kat orang tu? Memang gila, ingat value harta orang kampung tu rendah sangat ka? Memang cam cilaka... aku tak hairan kalo ada sampai berlaku pertumpahan darah demi mempertahankan harta pusaka dari dirampas, aku tak sokong keganasan tapi kesian betul penduduk kampung tu woi...

    BalasPadam
  9. Kalau sape2 nak tolong penduduk Kg Chubadak untuk dapatkan pampasan yg sesuai dengan nilai tanah & ikut saluran yang betul pun aku yakin akan ambik mase yang sangat lame...
    .
    .
    .
    Allah dah ciptakan hidup ni perfect dah. Ade dunia ade akhirat. Ade syurga ade neraka. Di akhirat nanti orang yang menganiaya & orang yang teraniaya pasti akan dapat balasan yang setimpal...

    BalasPadam
  10. Pukimak sial diorang ni? Sape tokey dbkl babi ni? siaalllll!!!

    BalasPadam
  11. Diorg betul2 fikir bg pampasan 7k tu cukup ke?
    Bengap ke hape?

    BalasPadam
  12. kalo nk bg pampasan kaw2,lps ni pakat ramai2 g duk kt mn2 tanah..bina setinggan ramai2..pastu ble tuan nk tuntut,kowg mtk pampasan ribu riban..kamon la!! ni sume salah dowg..knapa g duk kt hakmlik org lain??? kalo xmampu,sewa la..ble da jd mcm ni,sng2 mtk pampasan..melayu mundur..xkn da 2014 pon nk prangai mcm ni lagi??? aku pon nk duk stinggan pasni..xpyh ssh2 byr duit umah..blh duk free n bebas cukai kannn???

    BalasPadam
    Balasan
    1. Serius? Cube ko explain sikit kat kami. Ceritakan kronologi kg ni. Kami nak tau sape yg salah sebenarnye. Aku bukan tak percaya ko ckp..cuma aku perlukan bukti..apa cerita sebenarnye. Kalau cakap cmni..otak aku tak berape nak hadam. Please explain

      Padam
    2. 1 je la..awal2 da tau tu bkn hak dowg..setiap tanah mesti ada tuan..kalo hak gov pon,bknnya kita sesuka ati leh g duduk...sampai ms tanah tu perlu diusahakan,kita kena blah jugak kan..kalo tanah tu hak dowg,xkn la boleh dihalau sesuka atii?? kalo nk sgt tanah,gov ada sediakn..g apply kt tmpt yg sepatutnya..ayg aku sendiri apply n dpt 2 ekar..guna cara yg btol la..bkn stakat main bina umah sana sini..pastu ble dihalau,heboh kata ditindas n mtk pampasan..org stinggan ni xde byr cukai tau..org lain yg byr cukai tanah n lain2,tp org lain sng2 duk free..pdhal dlm umah tv pon bsr2 n ada je kete parking dpn umah..smpai ms da tuk dowg ni berubah..smpai ble nk duk free?? aku xmampu beli,aku sewa..xde pon aku g bina setinggan sana sini..apa yg dowg buat ni cuma cara mudah nk lpskn tengkuk sendiri..

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...