Iklan Leaderboard

Isnin, 7 Mei 2018

4 Perbandingan manifesto BN, PH dan GS untuk PRU14

Menjelang PRU14, parti politik di Malaysia telah membentangkan manifesto perjuangan masing-masing untuk merebut kepercayaan rakyat dalam mengemudi negara sepanjang tempoh lima tahun ini.

Walaupun kita sering dihidangkan dengan berita dan cerita yang penuh kontroversi, provokasi, kutuk mengutuk antara satu sama lain, tapi mereka sebenarnya ada janji manifesto yang mungkin kita jarang dengar dan ambil tahu. Daripada kita layan perkara-perkara yang negatif, adalah lebih baik kita lihat dan nilai sendiri tawaran setiap parti kepada rakyat untuk PRU14 ini.

Berikut adalah 15 ringkasan perbandingan manifesto oleh Barisan Nasional (BN), Pakatan Harapan (PH) dan Gagasan Sejahtera (GS) dalam bentuk infografik bagi aspek utama seperti aspek Pekerjaan, Pendidikan, Kesihatan, Kos Sara Hidup, Sabah & Sarawak dan sebagainya.



1. Pekerjaan


2. Keusahawanan


3. Kos Sara Hidup


4. Pendidikan


5. Sabah & Sarawak


6. Perumahan


7. Percukaian


8. Tadbir Urus


9. Wanita


10. Golongan Kurang Upaya


11. Kesihatan


12. Infrastruktur



13. Felda


14. Penjawat awam


15. Bumiputera


Sumber Infografik dari Astro Awani.

Aku tak nak ulas apa-apa, korang baca dan nilaikan sendiri tawaran mana yang lebih menarik untuk anda dan lebih realistik untuk dilaksanakan, sebab banyak je manifesto PRU lepas yang bukan main hebat tapi akhirnya tak dilaksanakan pun lepas dah menang pilihan raya seperti Penurunan Harga Kereta.

Yang penting korang bookmark page ni atau simpan gambar-gambar senarai ini untuk dijadikan rujukan dan senarai semak untuk tempoh 5 tahun akan datang, so kalau parti yang menang tu tak laksanakan manifesto mereka, korang boleh terus tuntut dan desak mereka untuk melaksanakannya.

Tak kira la dulu anda undi mereka atau tidak, terus bagi tekanan kepada mereka kerana manifesto yang ditawarkan adalah untuk semua rakyat Malaysia bukan untuk penyokong parti sahaja. Dan jangan kerana kita penyokong parti yang menang itu, kita berdiam diri sahaja bila mereka tak laksanakan manifesto mereka malah siap pertahan pula bila mereka gagal menunaikan janji mereka.

Jangan terus jadi penyokong yang menyokong membabi buta yang bodoh dan rela untuk terus diperbodoh. Kita ada hak untuk tuntut janji mereka, maka tuntutlah.


Lain-lain artikel berkaitan:


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik terbitan Alaf21 dan juga koleksi buku Buasir Otak: The Komik versi digital di sini - https://goo.gl/xGAx3o.





tags: 15 infografik perbandingan perbezaan manifesto akujanji bn ph gs pru14

4 ulasan:

  1. nak bisjut?

    BalasPadam
  2. Manifesto bukan janji

    BalasPadam
    Balasan
    1. Boleh x perlu penuhi..

      Padam
    2. betul tu.manifesto boleh d capati.tak ada beza manifesto dan sembang beruk d hutan. sila undi dengan membabi buta dan politik dendam fitnah. moga berkuasa sampai ke haawiyah ;)

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...