Iklan Leaderboard

Sabtu, 27 April 2013

25 Jenayah senjata api di sebuah negara aman

Pagi tadi negara dikejutkan dengan berita Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman/Cukai Dalam Negeri), Datuk Shaharuddin Ibrahim yang telah meninggal dunia akibat ditembak sebanyak 3 das dari jarak dekat di dalam kereta yang dinaikinya oleh 2 lelaki yang menaiki motosikal di persimpangan lampu isyarat di Lebuh Sentosa, Putrajaya ketika dalam perjalanan ke pejabatnya.






Al-Fatihah buat Allahyarham Datuk Shaharuddin Ibrahim.

Dilaporkan juga di sini pembunuhannya juga mungkin mempunyai kaitan dengan tugas beliau sebagai pegawai kanan kastam. Baca berita selanjutnya di Berita Harian, Sinar Harian dan Malaysiakini.

Pada hari yang sama juga, terdapat satu lagi kes lelaki mati ditembak di dalam keretanya juga oleh penjenayah yang menaiki motorsikal di hadapan lampu isyarat di bulatan Taman Billion, Cheras.

Sumber gambar Ondscene.my
Hari sebelum itu, berlaku kejadian yang serupa juga iaitu mangsa mati ditembak di dalam kereta di Seremban.


Juga beberapa hari sebelum itu, seorang pemandu teksi ditembak mati ketika makan bersama isteri dan anak perempuannya di restoran di Batu 14, Kampung Baharu Puchong.


Di Pulau Pinang pula, seorang pengusaha restoran mati ditembak ketika memberhentikan keretanya di persimpangan lampu isyarat Permatang Batu.

2 minggu lepas, seorang lagi ahli perniagaan maut ditembak penjenayah di hadapan isteri serta dua anaknya ketika menjamu selera di sebuah kedai makan di Pusat Komersial Oakland Seremban.


Hari yang sama, di Taiping seorang peniaga barang lusuh minum di sebuah gerai berakhir tragedi apabila mati ditembak dari jarak dekat oleh dua individu di sebuah kedai makan berhampiran pasar Simpang.


Beberapa hari sebelum itu, seorang ahli perniagaan mati ditembak di persimpangan lampu isyarat di Seremban juga.


Masih lagi di Seremban, minggu sebelum itu sebuah rumah anggota polis ditembak bertalu-talu di Seremban yang disyaki berkaitan kes dadah.

Bulan lepas, juga seorang ahli perniagaan mati ditembak di stesen minyak di Jalan Sentul, Kuala Lumpur.


Aku faham negara kita adalah negara ke-19 teraman di dunia. Dan aku faham berada di tangga ke-19 tu bukan bermaksud langsung tiada jenayah. Kalau negara kita sifar jenayah, kita pasti dah duduk tangga pertama negara paling aman. Cuma aku tak expect di ranking negara ke-19 ni masih banyak lagi kes2 jenayah yang melibatkan senjata api.

Seriously, dari mana penjenayah2 ni dapat pistol? Macam mana ia boleh diseludup bawak masuk ke Malaysia sampai banyak gila kes orang kena tembak mati dengan pistol? 10 kes yang kat atas tu semua kes jenayah yang melibatkan senjata api dan ia hanya berlaku dalam tempoh 2 bulan.

Kalau pistol punya la senang diperolehi kat Malaysia, lepas ni susah la kita nak tegakkan kebenaran. Kalau lepas ni kita tahu ada orang buat salah, kalau kita report kat pihak berkuasa, silap2 haribulan kita kena tembak. Nampak kemungkaran berlaku di depan mata, kalau tegur silap2 haribulan kena tembak. Nampak perempuan kena rompak depan mata, kita nak tolong pun dah serba salah takut orang tu ada pistol nanti dengan kita2 sekali kena tembak.

Entahlah, aku tulis ni bukan nak mencari kesalahan siapa2, namun aku sebagai seorang rakyat marhaen yang langsung tiada apa2 kuasa berharap pihak berkuasa akan lebih memandang serius pada isu keselamatan dan keamanan. Ranking tidak menunjukkan apa2 jika setiap hari ada sahaja jenayah dan pembunuhan berlaku, sampaikan nak berjoging pun dah tak selamat sampai ada yang kena tikam sampai mati kerana nak rompak.


Yang kat bawah ni nasiblah peragut dapat ditangkap dan dibelasah oleh orang awam, itupun selepas dia tetak muka mangsanya. Cuba kalau kejadian berlaku di tempat yang kurang orang, anda sendiri boleh bayangkan apa yang akan terjadi.





tags: kes pembunuhan tembak dari jarak dekat dalam kereta simpang lampu trafik timbalan pengarah kastam datuk shaharuddin ibrahim lebuh sentosa putrajaya presint 7 8 9 bulatan taman billion cheras seremban 2 pemandu teksi puchong permatang batu pulau pinang ahli perniagaan pengusaha restoran taiping jalan sentul kuala lumpur ranking rating teraman negara paling aman dunia malaysia pistol gun senapang rompak ragut pisau tikam mati maut ketika joging ong ai sam peragut dibelasah tangkap orang awam tetak muka mangsa

25 ulasan:

  1. salam bro noob..org yg menembak/ mengupah penjahat tu mmg pengecut bacul, al-fatihah ntuk mereka yg pergi, salam takziah kpd keluarga mangsa..

    -m84-

    BalasPadam
  2. senjata api mudah nak seludup..macamana pendatang haram asing senang masuk ke malaysia,macam tu lah senjata api..Malaysia kedudukan dia tengah2..kesemua jiran malaysia mempunyai rangkaian senjata api haram..baik dari thailand..dari filipina,dari indonesia.

    Aku agak..ada organisasi HITMAN dalam malaysia..dalam tempoh 2 bulan..berturut2 kes tembak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Iya betul tu.... sempadan malaysia ni luas...pantainya panjang, sungai golok baling batu pun dah lepas seberang, budaya org di sempadan keluar masuk selamba badak je. Pistol masuk dalam guni beras siam susah nak kesan. Negara jiran kita senjata api ni buat mainan anak depa je. Macam mana nak kawal? Memang susah.... Yg penting PDRM kena usaha sungguh sungguh kesan sindiket HITMAN ni. Kena gembeleng usaha risikan dan penyamaran. Sesuatu perlu di buat sebelum ini jadi budaya Malaysia. Tak puas hati je call di org bagi selesai. Susah hidup kita nnt. Moga Allah lindungi negara kita.

      Padam
    2. ade ahli pdrm buat keje amanah, jujur, tp mngkin ade je ahli pdrm sengaja lepas mata sbb dah disogok. yg amanah, jujur disuruh diam kalo tak akibat jadi mcm kes ni.. bad people are hiding everywhere.

      Padam
    3. agree bad ppl still hiding but not long coz they will be hit back, coz Allah S.W.T. saw all ppl doing bad thing and good thing

      Padam
  3. al-fatihah..sedih..mmg takut nak tegakkan kebenaran bila tngk kes2 cmni..tp insyaallah ada balasan baik dr Allah utk orang2 cmni..

    pasal peragut tu, mmg padan muka kena blasah. blasah je, drpd die sndiri yg bawak parang tetak muka orang?? kalo stakat tarik handbag pastu lari boleh lah terima lagi. tp org ramai pn tk dpt kawal emosi nk blasah bile dah smpai tetak2 muka ni arghh.

    BalasPadam
  4. Bila nak laksakankan hukum hudud ramai orang kesian kat pencuri peragut kata hukuman zalim.. bila ada kena curik kena ragut sampai koma pastu kena kat batang hidung sendiri?

    Senjata api pun satu hal.. bila perompak penjenayah dilindungi.. sape lagi nak tegakan keadilan? superheores? superman? batman? kluang man?

    Banyakan berdoa minta perlindungan daripada Allah.. semoga kita semua dilindungi.. juga berkata benar untuk keadilan dan perangi kebatilan walau siapun dia..

    BalasPadam
  5. kalau aku jumpa noob kat luar, aku tembak guna mortar sampai kepala noob berkecai.....ingat noob, jangan report polis....kalau x, dengan mak bapak ko sekali aku tembak.....










































    Aku gurau je....jangan marah....hehe.....jangan report polis....

    BalasPadam
  6. orang melayu babi cam anjing jalanan taraf lebih hina dan kotor dan busuk macam taik.....melayu hina tak terkata...orang melayu cuma layak dijadikan tisu untuk lap taik di bontot.....

    E-class dari,
    orang melayu sendiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ppuan malang manelah yg beranak eng-cow yer? ops, silap. jantan mane lah yg pret ppuan tu sampai ngandung terberanak kuor eng-cow?

      Padam
  7. Tahap jenayah kat negara kita ni makin membimbangkan.. Skang ni nak gi mana2 pun rasa tak selamat.. Even duk kat umah sendiri pun takut.. Huhu~~

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  8. sebelum keluar gi mana2, baca bismillah dan niat utk perkara yg baik2 saja... jgn biarkan ketakutan ini menghalang anda dari terus berusaha ke arah kebaikan/pembangunan diri... sendiri mau ingat la kan, berhati-hatilah sentiasa...

    takziah buat keluarga mangsa

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. mat, bukan ker kau dah bertaubat? nampaknyer kau ni tau buat je, bertaubat haram tak tau.....bertaubatlah kau sebelum terlambat.....

      Padam
    3. sapa cakap aku dah taubat?? Niki ajij??? Kuikuikui....

      Padam
    4. Amalkan doa pelindung

      Doa berlindung daripada kejahatan jin dan kejahatan yang tidak nampak

      أَعُوْذُ بِوَجْهِ الله الْكَرِيْمِ وَبِكَلِمَاتِ الله التَّامَّاتِ الَّتِى.
      لاَ يُجَاوِزُهُنَّ بِرُّ وَلاَ فَاجِرًٌ مِنْ شَرِّمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ
      وَمِنْ شَرِّمَا يَعْرُجُ فِهَا، وَمِنْ شَرِّمَا ذَ رَأَفِى الأَرْضِ،
      وَمِنْ شَرِّمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمِنْ فِتَنِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ
      وَمِنْ طَوَارِقِ اللَّيْلِ وَالنّهَاَرِ إِلاَّ طَارِقًا يَطْرُقُ بِخَيْرِ يَارَحْمَنُ

      Aku berlindung dengan wajah (zat) Allah yang Maha Mulia dan dengan kalimat Allah (Al Quranul Karim) yang sempurna yang tidak melampaui kebaikan orang yang soleh dan tidak orang yang fasiq daripada kejahatan barang yang turun daripada langit daripada bala dan kejahatan yang naik kepadanya daripada segala maksiat yang membawa kepada kemurkaan Allah dan daripada kejahatan bala yang ada dibumi iaitu segala perkara yang menyakiti dan daripada kejahatan yang keluar dari bumi seperti ular dan kala dan sebahagian binatang yang bisa dan daripada fitnah malam dan siang dan daripada kejahatan orang yang datang mengetuk-ketuk pintu di waktu malam dan siang melainkan orang yang datang mengetuk kerana tujuan kebaikan wahai Tuhan yang bersifat Rahman

      Padam
  9. betul tu plain..jgn lupa gak tawakal pada Allah, iaitu berserah padaNya dlm apa jua kerja yg kita buat seharian..

    -m84-

    BalasPadam
  10. undilah pakatan harapan rakyat pru13 nanti.....klau pakatan menang dan memerintah negara, kadar jenayah adalah dibawah paras -0%

    BalasPadam
  11. Ni ahmad botak la der, ganster paling di takuti di alam fana. setakat pistol senapang dlm poket gua je. sapa2 nak mai jumpa gua. spesial price utk new gangster. Ehewhewheww

    BalasPadam
    Balasan
    1. gi mampuslah ko loser.....maling identiti orang.....puiihhh.....aku sorang je boleh pakai nama 'ahmad' dalam blog ni.....

      Padam
  12. aq dgr pistol seludup dr siam msk mlys pki tmpt2 tersorok dlm bus. Waallahu a' lam~

    BalasPadam
  13. LAGI BANYAK JENAYAH LAGI AKU SUKA

    JENAYAH DI MALAYSIA AKAN MEMBIAK BAGAIKAN PUCUK JALA YANG MENGEMBANG APABILA DITEBARKAN

    LAGI BANYAK JENAYAH LAGI AKU SUKA

    LAGI BANYAK JENAYAH LAGI AKU SUKA






    syaitan bliss
    jual daun ketum dalam masjid alor ara tapak kedai mat chin shaley
    pecah cermin masjid hentak dengan M-16


    LAGI BANYAK JENAYAH LAGI AKU SUKA

    LAGI BANYAK JENAYAH LAGI AKU SUKA

    LAGI BANYAK JENAYAH LAGI AKU SUKA

    LAGI BANYAK JENAYAH LAGI AKU SUKA



    aku sudah jadi perompak bank sekarang ... suatu pekerjaan yang amat sedih dan pilu macam si pilu


    aku juga geram dengan kota mekah tu
    nak mintak bantuan al-gore dia tengan layan gambar playboy.my
    aku sudah jadi perompak bank sekarang ... suatu pekerjaan yang amat sedih dan pilu macam si pilu


    pilu macam si pilu pilu macam si pilu pilu macam si pilu pilu macam si pilu
    \pilu macam si pilu pilu macam si pilu pilu macam si pilu pilu macam si pilu pilu macam si pilu pilu macam si pilu


    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...