Isnin, 16 Jun 2014

35 Jangan ikut budaya dan sikap orang Jepun

Satu masalah orang2 Jepun ni adalah mereka terlalu mementingkan kualiti, menjaga mutu perkhidmatan pelanggan dan rajin tak bertempat. Budaya mereka ni nampak macam bagus, tapi sebenarnya tak sesuai dengan budaya kita sebagai orang Malaysia ni. Kita sudah ada budaya dan identiti kita sendiri, buat apa mahu ikut2 cara mereka.


Lihat sahaja bagaimana khidmat pelanggan di Jepun bila seorang pelancong memerlukan bantuan untuk membeli tiket tren. Tekan sahaja butang bantuan, tiba2 orang ntah dari mana muncul dari belakang kiosk mesin tu. Gila apa? Khidmat pelanggan ni terlalu laju dan pantas! Mana boleh kita tiru cara mereka, takkan kita nak letak orang duduk belakang mesin kaunter tu.


Kita ada budaya dan identiti kita sendiri dalam bidang khidmat pelanggan ni iaitu sikap layback dengan moto "Biar pelanggan bersusah payah, janji aku senang". Contohnya bila aku pergi ke shopping mall, letak kereta di aras 2 bawah tanah. Bila nak balik aku pergi ke autopay machine kat aras B2 ni untuk bayar tiket parking. Masuk tiket, mesin tak terima tiket aku dan tendang balik. Aku tekan butang kat mesin tu yang bertulis "Sila tekan untuk bantuan". Aku tekan, ada suara seorang perempuan keluar, "Ya, ada apa encik?". Aku cakap dengan dia, mesin tak terima tiket dia tendang balik.

Perempuan tu jawab, "Encik naik atas balik bayar kat kaunter di aras G". Ohhh itu memang sangat membantu. Aku ingatkan akan ada orang turun tolong baiki mesin ke apa, rupanya aku kena naik balik. Baiklah tak payah letak butang bantuan tu, tampal je notis kat situ, "Jika tiket tidak diterima atau mesin rosak, sila bayar di mesin lain atau di kaunter", habis cerita. Aku pun takde rasa sakit hati berharap sangat bantuan.

Sebab tu bila aku tulis pengalaman ni kat Facebook, ada ramai orang yang Like, mungkin orang2 yang Like tu semua dah terkena pengalaman yang sama.


Mutu perkhidmatan tu satu hal lah, ni satu lagi pasal perangai orang Jepun ni. Gambar peminat2 bola sepak Jepun mengutip sampah selepas perlawanan Piala Dunia pasukan Jepun menentang Ivory Coast jadi viral pula. Serius, apahal la diorang ni rajin sangat. Dahlah pasukan kalah, nak kutip2 sampah pulak. Diorang ni takde emosi dan perasaan ke? Pasukan dah kalah boleh pulak buat cool kutip2 sampah. Bukannya ada Anugerah Peminat Paling Cemerlang pun.


Budaya sukan bola sepak kita bukan macam ini. Budaya peminat bola sepak kita terutama bila pasukan kita dah kalah adalah tinggalkan sampah sarap merata2, baling botol ke dalam padang, bakar mercun dan suar, bakar kerusi stadium, pecahkan pagar, calarkan kereta, tahan bas pasukan lawan, baling batu, bergaduh bertumbuk dan pelbagai lagi budaya kita yang mulia. Kita kenalah beremosi dan tunjukkan perasaan marah dan sedih kita itu.

Samalah juga dengan budaya2 seperti berbahas dan berdebat seperti di parlimen. Bukan budaya kita untuk berdebat secara gentleman seperti negara2 maju yang lain. Kita sudah ada budaya kita sendiri seperti kutuk mengutuk, koyak kertas cadangan, buat kapal terbang kertas, tidur sewaktu perbahasan, jerit terpekik terlolong, potong orang cakap, hina orang lain, rendah martabat orang lain, cari kesalahan orang lain, tuduh orang lain dan tunjuk diri siapa paling hebat. Ya itu adalah budaya kita, lagipun itulah yang memang dibawa dan diterapkan oleh para pemimpin kita, maka kita sebagai rakyat bawahan haruslah mencontohi sikap pemimpin2 kita, bukan?



So buat apa kita nak kena ikut budaya orang lain? Kita seharusnya berbangga dengan budaya dan identiti kita sendiri. Lagipun kita kan memang dah selesa sangat untuk kekal sebagai negara membangun sampai kiamat, buat apalah nak berubah jadi negara maju ni.




tags: budaya jepun assistance button metro ticket vending machine in japan customer service khidmat pelanggan mutu kualiti tiket parking tempat letak kereta shopping mall complex pusat membeli belah service servis bantuan japanese japan fan world cup jepun peminat bola sepak kutip sampah clean stadium class act

35 ulasan:

  1. Balasan
    1. Astaghfirullahhh siapa la yg tulis artikel ni.Cetek n x positif langsung pemikiran.ni msti akademik down

      Padam
    2. Ini artikel berbentuk sarkastik atau sindiran, janganlah lurus sangat saudara oi.

      Padam
  2. Pernah ada seorang kawan yang bukan beragama islam. Dia pernah cakap "nasib baik melayu kenal islam, menjadikan islam tu agama orang melayu".
    Aku cakap,"apa maksud kau? apa yang kau nampak sekarang ni, bukannya islam yang ajar..yang buruknya tu sifat melayu sendiri. Islam dah bagi panduan dengan sebaiknya".
    Dia balas, "itulah maksud aku. kau bayangkan dengan beragama islam pun melayu berperangai macam ni,apatah lagi jika melayu itu bebas beragama".

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah takut gak bila orang melayu ni rmi yg x beragama mesti lagi teruk..syukur aku dalam Islam T_T

      Padam
    2. aku mmg penah dgr ayat ni. haah, kalo melayu ni tak kenal islam, mmg ntah2 lagi teruk. tu sbb la kter ni jagala islam kter ni baik2..

      Padam
    3. ibarat " islam hanya pada nama/IC ""

      Padam
    4. Ya..aku takut Islam tersebar di Jepun. Tentu Jepun jadi hampeh dan sampah mcm kita.

      Padam
  3. kritikan sinis yg ckup padu sedara. Thorbaik.
    Org kita cara kita. Masih terbuai kononya bangsa malaysia bangsa berbudi pekerti...puihh!

    BalasPadam
  4. Tetiba teringat kisah Yakjud dan Makjud..

    BalasPadam
  5. Haha..kalau nak ikut sejarah..melayu ni penuh dgn sopan santun dan berbudi bahasa. Sekarang makin pupus. Betul la apa hang tuah cakap..tak akan melayu hilang di dunia. Melayu tak hilang..yg hilangnya isi dalam. Aku dulu interview kat company jepun..punya la sopan sntun manager jepun tu. Bila kita masuk cmpany..diorang smbut mesra. Lau interview kat cmpany melayu.." Nak apa ye?". Itu ke soalan first yg kne ditanya? Bukan ke sepatutnya " ada apa boleh saya bantu encik?"

    BalasPadam
  6. Pada pandangan aku, org jepun ni memang tak ada sesiapa yang boleh lawan semangat mereka. Mereka boleh usaha sampai jadi yang teratas tak kira dalam bidang apa pun. Semangat nenek moyang mereka, adab serta sopan santun..masih dikekalkan dengan baik. Mereka bukan sahaja memang terkenal dgn kecanggihan teknologi..mereka juga terkenal dgn sifat rendah diri. Prinsip mereka kuat, disiplin pun terbaik. Teringt kes pasal toyota ada masalah dengan kereta keluaran mereka dulu..sedangkan mereka merupakan syarikat top 5 pengeluar kereta dunia. Mereka mengaku kesilapan mereka dan tak segan untuk tunduk mohon maaf kepada pengguna. Kes yang sama terjadi kepada proton, tapi jawapan yang proton berikan " mana la ada masa kami nak check setiap kereta yang kami hasilkan..terlampau banyak". kalau la jepun tu negara islam..memang perfect la negara tu..(pastu kena serang dengan amerika..haha)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye ka kalo Jepun tu Islam. Dah terbukti umat Islam skrg ni hampeh, seb baek Jepun x ramai umat Islam. Boleh kita tgk live budaya dan nilai derang.

      Padam
  7. singgah blogwalking di sini, kalau sudi datang la ke blog saya ya :)

    10 Jenis Orang Islam Yang Kejam Di Dunia Ini
    http://blog3dalam1.blogspot.com/2014/06/10-jenis-orang-islam-yang-kejam-di.html

    3 Gambar Shila Amzah Peluk Panda Pertama Malaysia Di Zoo Negara
    http://syokbah.com/3-gambar-shila-amzah-peluk-panda/

    BalasPadam
  8. Gelembung, ruam atau kudis boleh berlaku pada anggota kelamin lelaki yang biasanya muncul pada mana-mana bahagian, termasuk dekat pembukaan lubang kencing.

    Baru-baru ini, seorang lelaki beritahu, dia me­ngalami kulit seakan-akan melecur pada hujung zakar dan kini meng­gelupas. Perkara ini merisaukannya walaupun selepas mendapat rawatan doktor.

    Kesan seakan-akan melecur mungkin jangkitan herpes dan biasanya kudis sebegitu mengambil masa untuk kering dan pulih.

    Jika jangkitan kuman atau kulat lain, tentu rawatan diberi doktor tidak berkesan. Namun, tindakan berjumpa doktor adalah tepat meskipun ragu-ragu dengan jawapan diberi.


    Adakala doktor sukar mengenali penyakit sebenar kecuali melalui ujian tertentu. Jangkitan virus herpes boleh diketahui melalui ujian darah. Jika menghidapi jangkitan herpes, penyakit terbabit boleh menjangkiti pasangan.


    Ia boleh diketahui jika pasangan mengalami perubahan sama seperti perubahan kulit yang menyebabkan kesakitan, kulit gelembung dan ruam.

    Setiap lelaki perlu ada sedikit sebanyak ilmu mengenai penyakit itu supaya tahu apa perlu dilakukan dalam keadaan tertentu.

    Kudis pada anggo­ta kelamin boleh muncul sebagai satu kudis atau berkumpul sebagai beberapa kudis di bahagian sama atau berdekatan.

    Ia boleh muncul seperti tanda kemerahan pada kulit atau kulit terasa sengal atau gatal dan kemudian menggelupas atau meng­gelembung. Jika kudis terkena air akan terasa sakit.

    Biasanya, kudis zakar dikaitkan dengan pelbagai jangkitan kuman, virus atau kulat penyakit kelamin kerana hubung kaitnya dengan hubungan kelamin.

    Jika kebetulan pesakit itu menghidapi jangkitan HIV, kesan jangkitan kulat serta kuman virus kepada kulit boleh menjadi lebih ketara dan lebih teruk.

    Namun, tidak semestinya semua kudis pada anggota kelamin akibat kuman penyakit kelamin. Jika kebetulan lelaki itu mengamalkan seks oral, mungkin gigitan pasangan boleh mencetuskan jangkitan daripada kuman dalam mulut.

    Kadangkala, alahan boleh mencetuskan reaksi kepada kulit zakar dan mengakibatkan kulit meng­gelembung. Jarang kudis terjadi akibat jangkitan penyakit tibi kulit dan kanser kulit.

    BalasPadam
  9. Agaknya rakyat malaysia akan berubah menjadi sopan santun dan bermentaliti kelas pertama, maju dlm teknologi selain membuat dodol, setelah bom nuklear digugurkan dibumi malaysia pula.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jepun kena bom atom..memang dahsyat..tapi atom tak sehebat nuklear yang berkali ganda dahsyat. kalau malaysia yang kecik ni kena nuklear..aku rasa tinggal habuk je kot.hahaha. Perang nuklear tak pernah tercetus lagi. Jadi tak ada sesiapa tau bagaimana kesannya (apa yang ada cuma jangkaan kemusnahan akibat nuklear). Doa la agar tidak ada yang menggunakan ia utk berperang. aku tgk dalam nat geo. "nuklear merupakan satu senjata yang kewujudannya dikesali. Negara boleh memilikinya..namun belum ada yang sanggup menggunakannya". Ujian nuklear Tsar Bomba pun dah cukup menakutkan..itu bukan dikira bom dah..tu malapetaka.

      Padam
  10. Ko patut jadi menteri la noob.

    BalasPadam
  11. cibai punya noob terasa sial aku

    BalasPadam
  12. Memang terbaik la budaya kita di Malaysia. Misalnya Nabi makan bersuap dengan tiga jari. Seketul kurma dah cukup, sekali di zaman ni siap modified, makan siap jilat 10 jari kat kfc sambung makan di McD, nak sangat makan ala2 negara maju sbb tak mau kena satu kelas dengan afrika, alih2 dapat diabetes, sakit jantung, darah tinggi..percuma..huhu

    BalasPadam
  13. pengalaman aku :

    Minggu lepas aku p the mines pastu nk bayo parking ticket mesin xbrfungsi, aku tekan butang intercom tu pastu ade suara brader tu tnya knapa. Aku cakap mesin autopay xbrfungsi. lepas itu brader tu ckp, p naik tingkat atas. Senang je dia ckp. Pastu aku cakap la, laaa macam tu je? saya ingat pakcik nak dtg sini repair mesin ni. kalau naik tingkat atas saya pun tau. Pastu brader tu ckp, sorry saya akan hanta org utk ambil tindakan sekarang. Dan yes ada org dtg baiki mesin tu xsampai 10minit pon. Yang aku perasan kt melesia ni kalau nk berurusan dgn org, hati kena kental mulut kena melawan.

    BalasPadam
  14. Aku ada cerita ttg pasar malam tmpat aku tinggal...
    Satu hari para peniaga pasar malam buat demo aman sbb longkang tersumbat buatkan air hujan tak mengalir dan hanya bertakung di kawasan tapak pasar malam...

    The thing was, yg buat tapak tu tersumbat ialah sampah yg diorg tinggalkan lepas berniaga...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hahah..sama la macam kat tempat saya. Diorang buat sampah, diorang sendiri yang komplen busuk. Bila pi check, sampah pun tak masuk dalam tong. Banyak dok kat luar.

      Padam
  15. Serius, aku paham maksud ko noob... masa aku kat narita airport a few monts ago, ada sorang japanese staff kat bahagian immigration ni, perempuan yang dah berumur, aktif ke hulu dan ke hilir untuk pastikan keadaan semua terkawal, dia pastikan line orang beratur semua teratur, dan borang2 semua telah diisi dengan betul dan kemas supaya nanti staff kat kaunter tak pening kepala check borang semua, mulutnya petah bercakap "Here please, hait, ok, thank you, next please, hait"... lepas tu terus berjalan laju untuk check borang orang kat group lain pulak, so keadaan tu secara otomatis membuatkan orang lain jadi aware untuk mengikut peraturan dengan baik. Lepas tu ada la aku dengar sorang orang kita ni, malay man, perli staff japanese yg rajin tu dalam bahasa kita, dia cakap "Wah, pekerja contoh nii! Tiap2 tahun dapat anugerah cemerlang, hahaha", seriously man, seriously, shut up... respect la sikit budaya dan etika rajin orang lain, dah ko datang negara orang, buang la sikit perangai meleis (sorry, jangan terasa, kalau ko tak macam ni tak perlu terasa) ko tu, belajar hormat budaya dan etika profesional orang lain. Nasib baik la staff tu tak paham bahasa melayu, kalau dia paham, malu jugak la... aku bukan laaa nak cakap japanese ni semuanya bagus dan tak dak keburukan langsung, masing2 pun ada positif dan negatif masing2, cuma yang baik tu kita contohi, yang buruk tu kita jauhi... ok? ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. Contoh yg buruk : maria ozawa ..

      Padam
    2. Skurang2nye maria tu bukan islam, yg melayu islam duk terkinja2 kt kelab mlm nyer, video 3gp nyer, rogol lg, lu pikir la sndri knape..

      Padam
  16. haihhhh..bosannya..mai keja..mengadap kerja tiap2 ari..macam robot. anak buah pulak senang kecik ati..tegur keja salah sikit..trus tarik muka. Tak tau nak mengadu kat sapa. Sekali skala melecong kat buasir otak. noob..tolong..aku tak mau keja camni sampai tua.huhuhu..

    BalasPadam
  17. yg pling terbaik skali di alam ini ialah ikot cara hidup Islam. Islam sebagai agama menyeluruh dri segenap aspek. budaya lain juga bleh diterima Islam slagi tidak melanggari Al-Quran dan Al-Sunnah.
    Islam bukan sekadar hanya duduk ditikar sembahyang shaja. cmne ketaatan dan ketertiban kita di dalam solat. kita zahirkan juga diluar solat. Baru amalan kita selari dengan ibadah yg dibuat. sekadar pndapt dri org lemah. sekian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha..tudia ostart mai dah.. ni kalo dok rumah sebelah ni..seheh 24 jam pasang speaker baca quran.. tiap2 rakaat semayang, taruk 5 surah quran yg panjang2.. alhamdulillah.. terawih nanti, 3 hari dah khatam quran.. hampeh..

      Padam
    2. Cam harem ja Islam-islam ni.. mai tang value, sumer nak islam. Mai tang buat kerja, kelaut jua akhirnya. Islam emo macam mamak ja lebey, kaki belit pusing pi mai pi mai ja nak mampos. Cam harem..

      Padam
  18. Nak tukar nama dr Ayam Afrika jd Ayam Jepun la mcm ni.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko tukar nama jadi Ayam Bodoh pun xde sapa heran

      Padam
    2. ko tukar nama jadi Ayam Bodoh pun xde sapa heran

      Padam
  19. Hurmmm... Buruk,miskin,jahat org mlysia pun ttap gak mlysia di hati....

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.