Iklan Leaderboard

Selasa, 5 Ogos 2014

121 Boikot produk Yahudi dengan cara paling terpuji

Seorang lelaki yang tidak dikenali mengambil langkah cukup bergaya dengan memboikot produk berkaitan Israel apabila muncul di restoran McDonlads bersama dengan nasi kerabu bungkus dan teh o ais. Tindakan beliau mendapat pujian ramai pengguna media sosial. Namun, lokasi dan identiti lelaki tersebut tidak pula dinyatakan dalam gambar ini. Tidak perlu popular dahulu untuk buat sesuatu yang cukup luar biasa, salute brader.


Salute ale uto kau! Bagi aku ni bukan boikot, tapi biadap dan berlagak. Faham tak maksud boikot? Pulaukan produk yang ada kaitan dengan Israel dan jangan beli produk mereka agar mereka merasai tekanan ekonomi daripada boikot itu, bukannya buat provokasi murahan, bawa makanan dari luar siap dengan bendera Palestin di bahu untuk memalukan dan menganjing pekerja2 McDonalds. Ya memang Yahudi Israel itu musuh kita, tapi adakah pekerja2 McDonalds yang rata2 ramai orang Melayu Islam tu musuh kita juga?

Kau ingat orang Israel tu tahu ke kalau kau pergi McDonalds makan nasi kerabu kat situ? Yang sakit hati bukan orang Israel, tapi pekerja2 Islam yang kerja kat situ. Sama juga aku ada terbaca ada pekerja wanita Starbucks melayu Islam siap pakai tudung lagi kena ludah oleh seorang pejuang anti-Israel sejati. Yang ko ludah tu orang awam, orang melayu, orang Islam, pekerja lagi. Kalau nak ludah sangat, pergi Gaza ludah kat tentera Israel tu.


Adakah korang ingat pekerja2 ni saja2 suka kerja dengan syarikat berkaitan Israel sebab menyokong kekejaman Israel terhadap warga Gaza? Korang tahu ke apa ada dalam hati diorang, mungkin ada yang meronta2 tapi terpaksa juga kerja di situ sebab tidak banyak pilihan? Korang ingat diorang minta dihina sampai macam tu sekali ke? Memang ramai yang mudah bercakap, berhenti jelah, rezeki tu ada di mana2, bukannya di McDonalds je, tapi adakah korang ada di tempat mereka dan tahu kesusahan dan kesempitan mereka? Mereka juga ada hati dan perasaan macam korang semua.


Ada juga yang siap buat fitnah cakap McDonalds nak bagi burger dan air free kat masjid2 yang terpilih diseluruh negara. Lepas tu siap ada yang bagi idea kalau rasa nak kencing ke berak ke boleh guna tandas McD lepas tu jangan tutup air, bazirkan air diorang agar diorang kena bayar bil air tinggi. Ni bukan boikot lagi dah namanya tapi dah sampai level khianat.

Kalau betul nak menganjing sangat, kenapa balik2 menganjing dekat McDonalds dan Starbucks? Banyak lagi kot syarikat2 berkaitan Israel yang korang boleh menganjing. Kenapa tak pergi menganjing Tesco bawak beg plastik Giant kat situ? Kenapa tak pergi kilang Nestle lepas tu ludah pekerja2 kat situ? Kenapa tak pergi kilang Intel lepas tu bakar cip Intel beramai2 kat depan kilang tu? Kenapa tak paksa pekerja yang kerja kilang Cocal Cola berhenti ramai2? Bukankah mereka juga musuh kita sebab mereka kerja dengan syarikat Yahudi?


Kenapa tak pergi ke jabatan kerajaan mana2 lepas tu sound kakitangan kerajaan yang ada kat situ, "Berhenti kerjalah, mari kita boikot kerajaan sebab ada projek kerajaan yang guna produk Israel, malah gaji korang pun bukannya berkat sangat pun sebab kerajaan ada dapat duit hasil dari cukai perjudian dan arak".

Atau korang pergi ke mana2 bank tak kira la bank Melayu ke Cina ke yang ada mengamalkan riba, lepas tu ludah kerani2 kat kaunter sebab bank tu mengamalkan riba. Kalau ikut logik korang, mereka juga musuh kita sebab bekerja dengan majikan yang menghalalkan judi, arak dan riba?

Nak sangat jadi pejuang Islam, takkan setakat McDonalds dengan Starbucks je kan? Ke sebab itu je syarikat yang korang tahu ada link dengan Israel? Kalau tidak takde la korang minum Milo lepas bersolidariti kat dataran ya tak?


Aku pun pelik kenapa balik2 McD je yang jadi sasarat boikot utama, itu je ke yang orang ramai leh fikir, atau ke sebab ramai yang rasa tak mati pun makan McD tapi boleh mati kalau tak main Facebook sehari. Adakah kita hipokrit? Nak tahu apa lagi produk berkaitan Israel selain McDonulds, Starbucks, Coca Cola dan Tesco? Di bawah adalah sebahagian daripadanya.



Nampak produk2 apa yang korang biasa beli? Nestle, Cadbury, A&W, Toblerone, KFC, Pizza Hut, Quacker Oat, Pepsi, Tropicana, Nescafe, Nestea, Milo, Kraft, Kit Kat, Boss, Garneier, Pringles, Kellog's Cornflakes, M&M, Dove, Snickers, Fanta, Sunsilk, Oral-B, Duracell, Pampers, Pantene, Ralph Lauren, Levi's, Walt Disney, 20th Century Fox Films, Johnson & Johnson, Maybelline, Motorola, Victoria's Secret dan macam2 lagi.

Oh ya tidak lupa pasukan bola sepak Arsenal, dan juga Manchester United yang pemiliknya merupakan Yahudi yang sering menyumbang kepada Israel. Ada sapa2 peminat Man Utd yang nak kena ludah ke?


Masukkan juga Honda dan Nike dalam list boikot sebab mereka taja kelab pasukan bola sepak dari Israel iaitu Maccabi Haifa. Jangan beli lagi kereta Honda atau motor Boon Siew Honda. Belilah kereta Proton, Perodua, Toyota, Mitsubishi dan lain2. Motor pula beli je motor Modenas, Yamaha atau Safee Yang Menunggang/Mencelah.


Yang begitu beria2 boikot McD sampai perlekeh2kan pekerja dan orang lain yang tak boikot, Astro tu dah potong ke belum? Tau kan Astro telah menyerahkan kontrak lumayan kepada Israel? Tak pergi pula berkumpul depan bangunan Astro buat protes sedangkan boleh kata lebih ramai orang Islam kat Malaysia ni yang langgan Astro berbanding yang makan Mekdi. Time nak tengok Maharaja Lawak pandai pun berkumpul dan beratur beramai2 kat Astro tu.

Ayat cliche - dah 2 tahun kite tak makan McDonalds tak mati pun. Ya, memang tak mati 2 tawun tak makan Mekdi. Yelah korang memang tak minat makan Mekdi memang la boleh cakap macam tu. Kenapa tak tulis 2 tawun tak minum Milo tak mati pun? Memang taklah sebab korang bagi anak korang minum Milo tiap2 hari. Boleh tulis 2 tawun tak main Facebook tak mati pun? Nak tulis apa dah tiap2 hari korang dok ngadap FB. Peminat Man Utd sanggup cakap 2 tawun tak sokong Man Utd tak mati pun? Takkan nak cakap kan, baju diorang ada lambang setan pun sanggup pakai. Peminat kereta Honda sanggup cakap 2 tawun tak naik kereta Honda tak mati pun?


Dan produk bapak kepada segala Yahudi iaitu ROKOK, takde pulak orang buat demo bagai nak boikot rokok sambil buang dan pijak rokok secara berjemaah depan kilang Philip Morris?


Nak boikot tu boikotlah, tapi jaga adab dan jangan over sangat. Jangan sekadar boikot untuk membangga diri, mencari populis sambil mencemuh dan menghina orang lain yang tak mampu untuk memboikot dan yang terpaksa mencari rezeki di syarikat berkataitan Israel lantas merasakan yang koranglah pejuang Gaza yang paling mulia, macamlah diri kita inilah yang paling hebat dari orang lain.

Kau yakin ke kau tak pernah dan tak akan guna barang Israel, sebab tanpa korang sendiri sedar, walau kita boikot McDonalds dan Starbucks, boleh kata lebih separuh daripada barang kegunaan harian kita adalah produk Yahudi dan ada kaitan dengan Israel, termasuk Facebook, Google, iPhone, Nokia dan Android phone yang sedang korang guna sekarang.

Boikotlah dengan ilmu dan akal, bukan emosi semata2. Aku pun boikot dan cuba untuk tidak membeli lagi barangan berkaitan Israel sekadar yang termampu tapi tak pula aku nak memperlekeh, mencemuh, memalukan, menganjing dan memandang rendah kepada orang2 yang tidak mampu untuk memboikot serta beratus ribu pekerja muslim yang bekerja dengan syarikat berkaitan Israel di Malaysia ni, sebab kita tak tahu, sekarang kita hina dan kutuk2 mereka, tapi satu hari nanti mana tahu kita atau ahli keluarga kita pula ada yang bekerja dengan syarikat2 berkaitan Israel yang sudah lama bertapak kat Malaysia ni.

Baca ini - Boikot: Jangan sampai langgar undang-undang:
Aqsa Syarif meminta orang ramai mengawal emosi dan tidak melanggar undang-undang dalam melaksanakan kempen memboikot produk atau barangan berkaitan rejim Zionis.

Pengerusinya, Dr Hafidzi Mohd Noor dalam satu kenyataan melahirkan kekesalan atas tindakan ganas sekumpulan orang ramai terhadap sebuah premis McDonald's di Dungun, semalam.

"Perbuatan sekumpulan orang yang mengganggu premis McDonald's dan membaling objek keras serta menggoncang pintu kedai adalah amat dikesali.

"Perbuatan tidak bertamadun ini tidak wajar dibiarkan begitu sahaja kerana ia bertentangan dengan tata susila, akhlak Islam dan lunas undang undang," katanya.

Tegasnya lagi, tindakan tersebut hanya menyerupai kepada perbuatan merosakkan harta benda awam dan tidak tergolong dalam inisiatif menyokong boikot.

Nampak tak permainan Israel ni? Korang nak boikot pun diorang tak kisah, dan ntah2 lagi la diorang suka kalau korang boikot, sebab diorang tengok cara orang Islam boikot pun dah berpecah belah dan bergaduh sesama sendiri, lagi la menguntungkan diorang, bak komen salah seorang pembaca:
Salah satu cara untuk memisahkan orang Islam antara sesama mereka.

Kalau Ayuni jadi Israel, Ayuni pun tak peduli siapa yang bekerja dengan Ayuni siapa boikot Ayuni. Jumlah manusia dalam dunia ini ada lebih 6 bilion, boleh ditukar-ganti untuk bekerja dan membeli dengan kita bila-bila masa. So who cares? Hilang satu pembeli sebab boikot, ada lagi seorang pembeli nanti. Bisnes tetap jalan. Kalau seorang pekerja berhenti kerja sebab tak tahan kena boikot, ada je lagi orang yang lebih memerlukan kerja tak kira boikot atau tak. Bukan sahaja dalam negara kita, tetapi seluruh pelusuk dunia. Dan apabila berlaku boikot yang sehingga ke tahap memisahkan Islam sesama Islam, lagilah Israel suka.

Satu persoalan, mula2 boikot produk Yahudi suruh guna produk tempatan. Bila nak beli produk tempatan pula nanti suruh boikot pula produk Cina, "Buy Malay first, buy Chinese last!". Tapi bila nak beli produk Melayu pula, takde orang Melayu yang keluarkan barangan yang kita nak tu, so akhirnya dengan siapa ko nak beli?

So... buy Malay first, buy Chinese second, buy Jew last?




tags: mari cara lelaki ini boikot mcdonalds mcd paling hebat gempak habis terpuji mulia ludah pekerja muslim orang islam starbucks pakai tudung 

121 ulasan:

  1. Balasan
    1. http://www.astroawani.com/news/show/pengantin-pijak-dan-bakar-bendera-israel-sebelum-ke-pelamin-41124

      noob, kau rasa tindakan diorng ni smart ke bodoh? apa pendapat kau?

      Padam
    2. Kdg2 bodoh tu satu kriteria yg perlu ada utk popular dimasa kini. Betul ke Bohong?? buzz!

      Padam
    3. nampak tak? ada orang bodoh komen kat atas ni.

      Padam
    4. @anon 3:29
      kalau diorang pijak dan bakar bendera israel masa majlis perkahwinan tu, bagi aku itu takde masalah, sebab ia tak mengganggu dan membuatkan orang Islam lain rasa malu dan terhina, melainkan orang Islam yang sokong Israel.

      cuma kalau aku seorang yang berotak bisnes, aku melihat budaya bakar dan pijak2 bendera ni sebagai satu opportunities untuk menjual bendera israel untuk dibakar dan carpet bendera israel untuk lap kaki, mesti untung.

      Padam
    5. Kenapa hanya McDonald’s

      Soalan ini paling senang untuk dijawab. Mengapa tidak jenama lain. Sebabnya mcd sahaja yang khalayak tahu dan boleh lihat kesannya. Mcd sahaja yang digemari majoriti umat dunia. Kalau kita nak boikot Loreal, siapa sahaja yang guna produk ini. Dan bagaimana pula nak ukur kejayaan kempen ini. Objektif kempen untuk menunjukkan kesatuan ummah dan mewujudkan kesedaran yang lebih besar tidak akan berjaya. Kalau mcd, jalan tepi restoren tengok lengang je dah mula terfikir “Eh, asal mekdi lengang ah? Owh, boikot tu ek. Hebat gile. Berjaya kot. Aku pun nak boikot jugak lah. Malu aku nak masuk kalau macam ni.”

      Boikot McDonalds bukanlah bertujuan untuk menjahanamkan syarikat tersebut, maka tak perlulah pekerja-pekerja Islam di sana nak risau. Tapi kalau benar berlaku, anda patut bersyukur kerana kita telah berjaya untuk mengurangkan dana bantuan ke Israel untuk terus membunuh umat Islam Palestin. Tapi, saya pasti tidak akan berlaku kerana mereka punya capital yang besar untuk menampung kerugian yang sedikit. Yang pasti, program boikot ini adalah satu manifestasi kesatuan umat Islam dalam memprotes dan tidak merestui kekejaman rejim Zionis ke atas rakyat Palestin, dan manifestasi kesatuan kita untuk mempertahankan kesucian agama Islam.

      Padam
    6. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    7. Sy setuju boikot MCD, cuma sy lagi suka jika utk rokok ramai yg boikot sekali terutamanya..lg2 rokok itu pun dah status haram.

      Seronok tgk org boikot rokok smpi kedai rugi jual rokok xde sape beli, pas2 saham rokok jatuh menjunam sekali. Lgpun rokok lagi mahal dr mcd bg yg hisap sehari sekotak.

      Padam
    8. Setuju dengan noob pasal bakar bendera tu,direct terus ke israel takde melibatkan orang laen.alasan untuk bakar dan pijak bendera negara haram israel tu jugak kuat,sebab kita benci dengan kekejaman dan keangkuhan negara haram israel.Ayam afrika pun aku setuju gak,boikot rokok sekali la dah la haram xde faedah pulak tu

      Padam
  2. Perghh.. i love this entry

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan aku dah cakap noob ni macai DAP. mula2 dia perlekeh kempen boikot yahudi dah hujung2 dia perlekeh kempen boikot barangan tokeh cina DAP plak. macam sial la macai DAP sekor nih.....

      Padam
    2. Noob ni pun bangang. nak boikot semua produk yahudi mmg tak jalan. sbb tu kita pilih satu dua produk je. mcd dipilh sbb ia franchaise makanan terbesar kt msia dan dunia. dan kita bukan nk bagi bankrap mcd sbb dorang takkan bankrap. kita nak tunjuk kt dunia seluruh umat islam di malaysia bersatu menentang kekejaman israel.

      Padam
    3. nampak tak? ade org takde adab melata disini. ni baru komen belum pergi demo dpn mcd lg. mohon xde kerusi terbang.

      Padam
    4. tak payah la korang troll si noob ni lebih2. kesian dia tulis entry panjang2 pastu kena maki hihihi......

      Padam
    5. tak payah nak beradab sangat la komen kt blog bodoh ni.

      Padam
    6. go go go pejuang boikot
      go go go
      LOL

      Padam
    7. Nampak tak? Ade org emo bila kena nasihat. Tp mse yg sme b'smgt nk nasihat org. Mohon seseorg azan kn dia time subuh ni.

      Padam
    8. Nampak tak?

      Padam
    9. apa yg ko nampak malaun...

      Padam
    10. Kalau tak setuju, tak perlu nak membangangkan noob.. itu noob punya pandangan. lagipun betul la dia cakap.. kalau betul2 nak boikot, boikot semua produk israel.. jangan boikot produk yg terpilih jer..

      andai korang beli sebiji burger mcD, seolah2 korang supply sebiji peluru utk bunuh anak palestin.

      jadi, korang beli milo, supply sebiji peluru lagi.

      beli jersi ManU, sebab mahal sikit, boleh supply 10 biji peluru.

      beli Honda, sebabkan sangat mahal, jadi boleh supply 500 biji peluru..

      sekarang korang dah ada 512 peluru yg korang supply. McD (1) + milo (1) + Jersi (10) + Motor honda (500) = 512.

      Kalau setakat boikot mcD, sekarang ni korang masih supply 511 biji.. sorang anak palestin selamat, tapi 511 orang mati.. disebabkan korang tak boikot.. maka apa faedahnya boikot mcD kalau tak boikot semua..

      lain kali sebelum nak membodohkan orang.. sila baca elok2 apa yg tuan rumah nak tulis..

      Padam
    11. mcd dipilh sbb ia franchaise makanan terbesar kt msia dan dunia.

      ok aku rasa dah cukup korang malukan mcd. minggu depan kita buat solidariti malukan tesco pulak kumpul di semua bangunan tesco yang juga antara rangkaian supermarket terbesar kat malaysia dan dunia dan buat demo kat situ. minggu satu lagi kita malukan nestle pulak kumpul di semua kedai runcit/supermarket dan gerakkan kempen boikot nestle. nanti bila start EPL nanti bila ada game man utd, kita berkumpul dan bersolidariti di kedai2 mamak seluruh negara dan jalankan kempen boikot game man utd pula, ok?

      Padam
    12. Yang kita mahu buktikan adalah solidariti ummah, betapa umat Islam di Malaysia terutamanya (jika tidak seluruh dunia) mengecam tindakan Israel, dan menuntut perubahan. Bagaimana? Kita tunjukkan kuasa membeli belasan juta umat Islam di Malaysia. Bagaimana pegangan ekuiti pasaran mcd akan jatuh tanpa sokongan umat Islam. Maka, hentikanlah kekejaman itu, kami akan sokong anda semula. Begitulah bunyinya.

      Yang menyedihkan, kempen boikot tidak disambut malah diperlekehkan lagi seperti blogger buasir otak ni. “Alah, macamlah kau tak pernah makan.” Itu bukan isunya. Isunya disini, sejak 14 & 15 November lalu, kekejaman Israel semakin melampau dan kita tidak boleh merestui tindakan itu. Maka, kita lancarkan boikot ini sebagai tanda bantahan. Kalau berterusan, saksikanlah kekuatan umat Islam di Malaysia dan seluruh dunia yang mampu untuk menjahanamkan ekonomi Israel serta sekutunya.

      Malangnya, itu tidak berlaku. Kita tidak punya langsung perpaduan ummah. Masing-masing bertelagah, masing-masing nak tunjuk pandai, masing-masing nak tunjuk ego, masing-masing dengki, masing-masing nak jatuhkan satu sama lain. Niat baik disalahtafsirkan sehingga ramai yang putus asa.

      Padam
    13. yalah, betul la tu. aku pun dah boikot mcd, cuma aku tak la nak menghina pekerja mcd dan memperlekeh orang lain yang tak mampu boikot. sebab tu aku cakap dah cukuplah kita berkempen depan mcd, kita dah berjaya jahanamkan ekonomi israel, cuma adakah mcd ni sahaja sumber ekonomi israel? perpaduan ummah ni hanya dengan mcd sahajakah?

      so aku bagi cadangan kita jatuhkan ekonomi israel yang lain seperti nestle di mana rangkaian dan keuntungan nestle lebih besar daripada mcd sehingga boleh kata setiap rumah pasti ada produk nestle. begitu juga pasaraya tesco, banyak bukan di malaysia? astro pun sama, di samping menjahanamkan ekonomi syarikat israel, kita kena tunjukkan yang kita mampu bersatu untuk menjahamkan syarikat tempatan yang menguntungkan israel, bukan?

      sebab yang paling penting kat sini adalah boikot iaitu tidak membeli produk berkaitan israel, bukan melakukan kerosakan seperti yang berlaku di mcd dungun tu - http://www.sinarharian.com.my/nasional/boikot-jangan-sampai-langgar-undang-undang-1.305095.

      Padam
    14. Relax la noob...

      Hang nak semua orang pukul rata pada produk2 yahudi yang lain. Perlahan2 la dan buat satu per satu. Usaha boikot ni dari dahulu kala lagi, bukannya baru2 ini dibuat. Sekarang bila manusia udah bersatu, ada satu golongan ini dan itu yang perlekehkan usaha boikot, walhal demi nasib dan kebaikan warga palestin.

      Bila satu dah berjaya, boleh la TUMPU pada jenama lain pula. Ini yang dikatakan perancangan.

      Awat hang ni noob? Tiada minda perancang ke? Sekurang2 depa yang boikot ni telah lakukan langkah pertama. Jangan risau, ianya akan disusuli langkah kedua, ketiga dan seterusnya.

      Oh ya mereka perlukan sokongan bukannya dilecehkan lagi usaha mereka.

      Kalau nak guna analogi, bayangkan orang gemuk gedempul pergi gym untuk kuruskan badan, dipaksa oleh jurulath dia utk turunkan berat badan sebanyak 100kg dalam masa sehari dua hari. Lepas tu, mai lah satu kumpulan yang ada bentuk badan yang konon2nya ideal gelak ketawa pada si gemuk. Sudahlah sebelum ini, si gemuk dipandang sinis dan sepi oleh masyarakat. Maka bertambah rasa tak seronok dan tekanan jiwa pada si gemuk tu.

      Ok analogi ini boleh tahan lemah, tapi ini gambaran aku terhadap mentaliti hang noob.

      Padam
    15. aku tak nampak part mana yg noob perlekeh isu boikot.. yg dia perlekeh, isu akhlak... beza sangat dua perkara tu..

      aku rasa ko ni tak baca betul2 ni biskut...

      ko tengok la kes bila ramai kumpul depan McD buat kacau.. apa Aqsa Syarif kata? diorang pun xsetuju.. itu bukan akhlak Islam... Aqsa Syarif tu jauh lebih pengalaman dalam isu palestin.. malah berjuta2 duit diorang dah hantar ke Palestin.. diorang pun ajak boikot McD, tapi xdelah sampai nak menyusahkan saudara Islam kita di Malaysia ni..

      Aku nak tanya ko la biskut.. kalau ko makan nasi kerabu dalam McD, israel akan berhenti serangan ke kat Palestin? Kalau ko pecah2kan barang di McD, israel akan buat genjatan senjata ke? Apa yang pasti, pekerja McD yg Islam tu yg kena tanggung kemas balik.. mungkin gaji tak lancar sbb nk tanggung kos kerugian dll... Israel dapat apa? teruskan je pembunuhan..

      Padam
    16. aku tak nampak apa analogi budak gemuk kena turun 100kg dengan pembunuhan terhadap orang Islam yang berlaku puluhan tahun...

      ko gemuk ke, nak turun berat badan ke, kena kutuk ke... kalau masa tu ko tahu kalau ko tak turunkan berat badan jugak, setiap minit satu kepala ahli keluarga si gemuk tu kena bunuh... ko andaikanlah si gemuk tu mmg cintakan betul ahli keluarga dia... bukan atas dasar keluarga semata2, tapi atas perintah Allah..

      pergi mampos la sama orang luar nak ejek ke tak.. apa dia kisah.. takde langsung mental nak down semata2 kena ejek... yg lebih dia sayangkan pertahankan ahli keluarga dia dari di bunuh..

      apa perlu dibuat? dia senaman gila2... mati kering pun tak per..
      turun sikit jer? dia usahakan pulak langsung tak makan tak minum.. kalau makan pun sekadar utk beri tenaga sbb nak senaman lagi... makan pun dia pastikan bukan dr si penzalim yg bunuh keluarga dia..
      turun banyak tp tak capai target? dia usahakan keluarkan semua duit2 yg ada.. buat pembedahan... biar kurus terus.. sakit pun tak apa.. asalkan kurus supaya keluarganya tak dibunuh..
      masih di bunuh? dia sanggup turun berperang dgn si pembunuh...

      begitulah usaha yang sepatutnya.. dan analogi yg sepatutnya.. bukan analogi lembik takut kena ejek.. mental down semua tu.. apa kejadah nk kurus tapi mental down..

      benda ni bukan xbleh buat.. boleh jer.. aku sendiri satu barang nestle pun xde kat rumah.. McD lagi la tak sentuh..

      Padam
    17. @biskut

      aku terima apa2 yang kau fikirkan mengenai mentaliti aku, tapi first of all, aku tak perlecehkan usaha orang yang nak boikot, malah aku dah tulis aku juga turut boikot dengan tidak membeli. aku hanya tidak setuju dengan beberapa cara dan kaedah boikot yang terlalu beremosi yang boleh membawa kepada penghinaan saudara islam sendiri, buruk akhlak, keganasan, vandalisme, khianat dan lain2.

      dan pasal mcd tu, start dari beberapa 7 8 tahun lepas pun bila ada konflik israel-palestin sahaja, balik2 mcd sahaja yang kena teruk dan jadi sasaran dan bagi aku dah berjaya dan mencapai matlamat pun. sebab tu aku bagi cadangan kita dah boleh mula tumpu jenama lain pula yang tidak kurang hebat dari produk mcd tu seperti nestle dan tesco. kita sebenarnya dah boleh mula bergerak ke produk lain dah sebab kita selama ini asyik duduk di langkah pertama sahaja.

      dan kalau ikut anologi kau:
      orang2 gemuk = orang yang pergi berkumpul bersolidariti
      jurulatih yang paksa orang gemuk tu = ngo2 anti israel
      satu kumpulan yang ada bentuk badan ideal yang gelak ketawa pada si gemuk tu = aku

      ideologi kau tak kena dengan situasi ni, sebab pertama, orang2 gemuk tu berkaitan hal peribadi, manakala orang2 yang bersolidariti tu berkaitan hal ramai. kedua, orang gemuk tu kena paksa jurulatih turunkan berat badan, tapi ngo2 anti israel ni tak pernah memaksa sapa2 boikot, mereka hanya berkempen dan memberi kesedaran. dan akhir sekali, aku tidak boleh disamakan dengan orang yang mempunyai bentuk badan ideal, dan kalau ada pun, aku tidak akan gelak ketawa kepada si gemuk. aku hanya akan bagi beberapa cadangan kepada dia macam mana dia nak turunkan berat badan dengan kerelaan sendiri dengan cara yang betul tanpa disuruh dan dipaksa sehingga menyeksa diri sendiri dan orang lain.

      Padam
    18. betul tu noob.. alasan diorang kalau buat McD sahaja, itu boleh di ukur.. ada masa lagi nak ukur2 benda2 mcm ni.. data2 statistik nk ukur ni terpakai kat kementerian statistik negara dan beberapa ngo jer... kita2 ni xpayah la follow ukuran2 tu.. xde apa faedah...

      faedah utama untuk kita adalah memastikan tekanan pada israel... dan berhenti membunuh saudara seagama kita.. semata2 atas nama Allah... jadi tak kisahlah McD ke, apa2 ke.. jika benar terbukti mereka menyumbang kpd pembunuhan, kita boikot..

      Padam
    19. err tanpa nama ni tak faham analogi aku dituju kepada sapa. Noob dah teka betul, cuma rasanya mmg aku telah guna analogi lemah yang mungkin sebahagiannya salah. aku guna gym dan orang gemuk ni pun pasal bersandarkan kepada pengalaman aku lihat.

      "apa kejadah nk kurus tapi mental down.." Percayalah, orang obesiti bukannya ada keyakinan besar, sebab itulah mereka perlu diberi dorongan.


      orang gemuk = orang yang memboikot, yang ingin boikot ini berjaya
      jurulatih = golongan yang mahu hasil cepat
      geng badan ideal = masyarakat yang memandang sinis terhadap usaha boikot

      Harap ini boleh perbetulkan andaian hang.

      Setuju bhgn kita masih duduk di langkah pertama, itu pun sebabnya hasilnya masih kurang jelas. Aku yakin NGO2 tumpu pada MCD kerna ianya easy target, jenama yang majoritinya pengguna muslim dan senang dicari. Dahla NGO2 anti israel susah dapat kerjasama rakyat sebelum ni. Aku rasa patut terima kasih pada platform sosial media.

      Tumpuan boikot pada jenama lain telah pun dijalankan sama ada tahap individu ataupun masyarakat. Janganlah kita terlalu mendesak golongan yang baru berjinak nak berboikot MCD, dipaksa boikot Intel, Android, Facebook dan jenama yang sewaktu dengannya. Mereka pasti berontak punya kalau salah satu daripada nikmat yang mereka selalu gunapakai ditarik. Golongan macam ini kena jaga dan didik dengan kadar yang tidak melemaskan mereka.

      Tulisan kamu noob ada nada sinis yang memperlekehkan org memboikot serta desakan yang mahu hasil serupa pada jenama lain.

      Bab adab boikot yang diulas hang, aku setuju.

      Padam
    20. apa yg aku faham.. noob kata "kalau nak menganjing", maksudnya "kalau nak tunjuk akhlak buruk dan memburukkan islam", kenapa tak tunjuk kat semua yg related dgn Israel? kenapa McD sahaja..

      dari situ kita faham, bukan noob nak desak suruh cepat2 boikot semuanya.. tapi dia nak perli.. alang2 nak tunjuk Islam ni takde akhlak.. tunjuk pd semua syarikat yahudi tu.. so, apa yg kita faham, noob tak bagi tunjukkan akhlak buruk yg boleh jatuhkan islam.. tak kira la McD ke atau mana2 syarikat israel...

      dia bukan suruh terburu2 nak boikot semua serentak..

      Padam
    21. aku rasa apa yg korang bincangkan ni semua berkisar tentang produk.. maksudnya seolah2 kita ni terlalu bgantung sgt dgn produk luar.. sampai bila ada isu2 serius mcm ni pun, ada pelbagai pandangan..hanya disebabkan kita terlalu bgantung kpd syarikat luar dlm hidup...

      mulakanlah dari sekarang.. wujudkan seribu satu produk dari org kita sendiri.. support mereka.. support tu bukan beerti beli sahaja.. support tu tmasuk dgn kembangkan company rakyat kita.. kalau takde kualiti.. tingkatkan..bukan kondem habis-habisan..

      aku rasa mak bapak kita zaman dulu tak minum milo, sihat wal afiat jer.. jadi, betul ke milo tu keperluan? diorng tak makan ayam suntik McD, sihat jer.. ayam kampung pun sedap jugak..

      Padam
    22. Boikot? aku antara mereka yang sentiasa mengikuti perkembangan Palestin sejak dulu lagi. Makan pun biasa pergi kedai kampung, pakaian murah buatan tempatan sampaikan minyak rambut pun guna olive oil, sampai orang kata aku ini lelaki kekampungan. Orang yang biasa berbelanja mewah sahaja akan biasa terdedah dengan barangan penyumbang Israel ni.. benda kecik je pun boikot ni.. benda yang tak susah.. tp sengaja dibesar2kan isu supaya nampak susah

      Padam
    23. Sebagaimana bangsa Yahudi didoktrinkan bahawa mereka bangsa yang bijak sebegitu juga orang Melayu didoktrinkan bahawa mereka bangsa yang Malas. Bezanya satu membawa konotasi positif dan satunya membawa konotasi negatif. Kesan daripada pendoktrinan ini tertanam kukuh dalam minda masyarakat walaupun ianya tidak benar. Sebagai contoh di dalam buku Rupert Emerson Direct and Indirect Rule, bangsa Melayu dikatakan bangsa yang pemalas oleh British dan Cina kerana tidak mahu bekerja. Ya! Memang orang Melayu tidak mahu bekerja di lombong-lombong milik British dan Cina kerana mereka tidak mahu menjadi hamba. Mereka lebih rela bercucuk tanam di tanah sendiri daripada menjadi hamba di tanah milik penjajah asing.

      Begitu juga dengan sektor perkilangan atau sektor makanan. Hakikatnya orang Melayu mampu menghasilkan produk yang baik. Banyak contoh boleh dilihat dalam pasaran di negara kita. Cuma kita sendiri tidak cuba usahakan untuk memberi liputan dan mengwar-warkan kepada orang ramai. Sekiranya produk buatan Malaysia ini bagus, sepatutnya ia mampu menggantikan kebergantungan kita kepada syarikat makanan diluar sana seperti Nestle dan McDonald's.

      Lihatlah, bagaimana usaha terancang untuk menjatuhkan jati diri orang Melayu dengan pendoktrinan-pendoktrinan seperti ini. Hebat strategi yang ditanam di dalam minda masyarakat oleh penjajah. Sangat hebat!

      Padam
    24. apa yg aku faham dari pembacaan gue, pada awal pembacaan mmg kelihatan penulisan dia sasar pada golongan yang menganjing ni.

      tapi selepas itu penulisan dia terus melibatkan pelbagai golongan dalam kelompok org2 awam yg boikot tu.

      Padam
    25. major isi artikel ini ditujukan kepada golongan yang menganjing, tiada adab, yang cari populis, melakukan khianat dan kerosakan serta memalukan orang lain. ya, sedikit tempias kepada orang yang buat demo depan mcd, kerana ia memalukan pekerja dan pelanggan islam kat situ. nak berdemo, demo lah macam kat dataran merdeka tempoh hari, atau di masjid, atau di sekolah2 bagi pendidikan dan kesedaran kepada kanak2 dan lain2.

      minornya, ditujukan juga kepada orang yang nak boikot dengan kurang ilmu. basic thing, berdemo boikot mcd tapi minum pula milo. boikot mcd tapi hisap rokok. boikot mcd tapi sokong man utd. kita boikot based on interest, sebab kita tak makan mcd maka mudah bagi kita untuk boikot mcd dan pandang sinis kepada orang yang masih makan mcd. tapi bila nak suruh boikot benda yang kita suka seperti rokok dan man utd, kita berat dan mula bagi 1001 alasan untuk boikot.

      tapi actually hujah kau tu betul, cuma aku tak desak korang boikot juga barang yahudi yang lain sampai mahu hasil serupa pada jenama lain. malah korang nak boikot mcd sahaja tapi tak nak boikot rokok, nestle, man utd, honda dan sebagainya pun takde masalah pun, cuma janganlah berlebihan dan ikut emosi buat gaya macam bagus sangat seperti makan nasi kerabu kat mcd, ludah pekerja, baling batu, bazirkan air dan lain2 lagi.

      aku bagi satu anologi mudah. dekat kl ada hotel milik yahudi. kerana terlalu marahkan yahudi, kau pergi bom hotel tersebut. yang jadi mangsa orang awam iaitu pekerja hotel dan pelanggannya. orang yahudi dan pemilik hotel tu tak mati pun. adakah tindakan kau betul?

      sebab tu macam aku tulis kat atas tadi, boikot = jangan beli + kempen untuk mengajak orang lain jangan beli, tapi bukan melakukan kerosakan dan memalukan orang lain. sebab tu aku ada juga tulis, kalau niatnya nak tunjuk hebat dan memalukan orang lain, kenapa tidak terus berdemo dekat putrajaya, depan kedutaan amerika, tesco dan lain2. kenapa hanya di mcd?

      sekian pencerahan dari aku. namun andai sindiran sinis aku ada buat kau terasa, aku minta maaf.

      Padam
    26. aku ada anologi gak. sama mcm dulu anuar kena halang masuk jepun dulu tu la, tiba2 samsul ketot dgn geng2 keling pkr buat demo nk boikot jepun tp pakai kereta toyota... kahkahkah lawak gila aku tgk... sama mcm org mesia ni la... boikot mcd tp masih beli dan pakai produk yahudi yg lain... alasan yg diberikan... kena boikot sikit2 lama2 jd bukit... org melayu camtu la, hipokrit.

      Padam
    27. ok, kalau begitu saya minta maaf berbanyak wahai prince of noob. saya tersalah faham dengan golongan yang kamu sasarkan.

      maaf beribu maaf.

      Padam
  3. Ok,,klau brg yahudi tu utk kebaikan tk slh kot guna? Ni smua slh pmimpin2 arab yg xde telo, gaza kna bom masih nk mesyuarat tpi tkde tindkn.

    BalasPadam
    Balasan
    1. minum milo, anda jadi, sihat dan kuat~~~

      lol

      Padam
    2. lol lebih baik slh kn diri sndri..

      Padam
    3. nampak tak? apa kena mengena pak arab, telor dan hail amir.

      Padam
  4. yeah.. thnks noob..
    sbb bt aku terasa win..✌

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm mana ko buat tanda peace tu tlg ajarin aku

      Padam
    2. nampak tak? mamat kat atas ni sendiri komen sendiri balas mcm dia sorang tau nk letak simbol peace tu.

      Padam
    3. Nampak tak? Meleis dan Dengki berpisah tiada. ✌

      Padam
  5. Kan bagus kalau negara2 arab buat pakatan tentera mcm nato tu, ni tak asyyik perang sesama sendiri

    BalasPadam
  6. Visit my blog

    Mobile phone >> eboklik.blogspot.com
    Biografi >> selatberita.blogspot.com

    Thank's for your time to visit's my blog

    BalasPadam
  7. dalam hidup kita hari ini, mmg x boleh lari dari produk yahudi...

    BalasPadam
  8. Babi cina makan nasi kerabu kat dlm mcd sebab nak malukan pekerja melayu yg beragama islam. Babi cina juga yg ludah pekerja melayu islam starbucks untuk tunjuk dia anti-israel. Ko tgk..mna ada melayu wat kat bangsa dia sendiri. Cina je yg wat benda pelik ni. Melayu semua sentiasa bijak dlm bertindak. #

    BalasPadam
    Balasan
    1. nampak tak? ada org bodoh baru nk blajar jadi troller tapi sekali baca dah tau otak dia ni bodoh tak boleh diajar.

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. muka jawa pekat macam tu ko nak tuduh orang cina? ko buta ke apa?

      Padam
  9. betul kau cakap ni noob. aku pun tak berapa setuju dengan tindakan meludah, berkumpul depan McD dan seangkatan dgnnya.

    boikot, boikotlah dgn cara tidak menyumbang/membeli. boikotlah mana-mana produk yang menyumbang selagi termampu (malboro pun? ) dan bukannya ambil gambar org makan McD di McD dan sebarkan aib/wajahnya di merata-rata.

    pada pendapat akulah. secara personal. alang-alang nak ajak satu malaysia boikot, ajaklah sekali berjemaah subuh beramai-ramai satu malaysia di masjid/surau masing-masing. barulah Israel gentar di situ. Buat berterusan sebulan. Mampu..? kekekeke..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nampak tak? ada orang mereng atas ni kita citer pasal boikot mcd dia dalih citer sembahyang jemaah plak. taknak boikot duk diam2 la labu.

      Padam
    2. Anon di atas x fhm apa yg dia katakan...sbb ada statement mengatakan org yahudi xkan takut kpd org islam, tp bila smpi tahap org muslim seluruh dunia sembahyang subuh berjemaah mcm sembahyng jumaat, dr situ org yahudi takut yg org islam mula bersatu n yahudi gagal melalaikan org islam itu sendiri supaya pentingkan kehidupan dunia.

      Padam
    3. perlu buktikan dulu betul ke solat berjemaah tu mampu menakutkan israel? jangan syok sendiri.. habis tu setiap tengahari jumaat, semua yahudi akan jadi kecut telur la ye? habis tu kenapa ada je serangan dari israel kepada palestin bila diorang tgh solat jumaat? apa yg dorang takutnya?

      nak bagi yahudi takut, bukan setakat solat jemaah.. tapi hakikat bersatu dalam kehidupan tu dulu... kalau setakat time solat jer korang berjemaah, kat luar buat hal masing2.. apa yg yahudi nak takutnya..

      lebih baik kita sentiasa bersatu.. tak kira dalam apa jua keadaan pun.. dan masa solat jemaah tu, habis solat bukan pergi salam2.. tapi bagi takzirah ringkas,.. bangkitkan semngat cintakan saudara di palestin.. dan tindakan di alam realiti perlu dilakukan.. barulah sikit2 israel gentar..

      ini tidak... solat jemaah..tapi takde kesan di jiwa pun.. balik solat jemaat subuh, lepak mamak.. mengumpat.. buang masa hisap rokok... ingat yahudi tu bodoh sangat ke sampai nk kecut perut tgk korang melepak kat mamak..

      Padam
    4. Tanda kiamat..bila solat subuh penuh jemaah seumpama solat jumaat. Kenapa yahudi takut? Sbb tanda kiamat jugak menyatakan bahawa tidak ada seorang yahudi pun akan selamat. Itu la aku rasa yg anon 8.40 cuba mksudkan.

      Padam
    5. takkan main sebat jer kata tanda kita macam tu macam ni.. kena buktikan.. ada sandaran dari Quran ke, atau hadis? solat jemaah di masjid tu memg kena buat bagi kaum lelaki.. tapi bukan sebb nak takutkan yahudi..

      orang islam ni kena maju dari semua segi.. ekonomi.. alatan peperangan.. jiwa yang kental.. bukan setakat solat jemaah tapi hasilnya lepak mamak layan rokok.. macam tu celah mana datangnya takut yahudi pada kita?

      Padam
    6. bertabahlah ayam. aku pun rasa anon atas ni (10:13 PG), tak mendalami konteks yg cuba disampaikan . kekeke..

      Padam
    7. Layan je.....kdgkala berdiam 2 lebih baik jika ada percangahan pendapat...just ambik yg positif, x perlu nak gaduh2 utk nak menang ego.

      Padam
    8. ada ke kata main sebat je tanda kiamat macam tu? dah tu memang yang tertulis dalam tnda2 kiamat. hang pi baca dulu boleh tak? tak kisah la hang takut kiamat ke tak.tapi benda tu tetap jadi. hang ingat kita ni lama lagi ka nak idup? Nabi Muhammad pun cakap kita ni umat akhir zaman.

      Padam
    9. Nabi Muhammad cakap kita umat akhir zaman tu semua orang tahu.. tapi Quran atau Nabi Muhammad cakap solat subuh berjemaah tanda kiamat tu mana datangnya? itu jer persoalan....

      takkan bab agama ko nak main tibai jer.. buktikan dulu ayat quran mana yg kata, atau hadis sahih mana yg kata.. kalau ada, aku terima.. kalau takde.. apa pekdahnya ko samakan solat jemaah subuh dgn israel?

      Padam
    10. Dari Auf b. Malik r.a. katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Aku menghitung 6 perkara menjelang hari kiamat." Baginda menyebutkan salah 1 di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis." - Sahih Bukhari

      Seorang ulama besar Pakistan, Syaikh Maulana Tariq Jamil menyampaikan pengalaman dakwahnya ketika pergi dakwah di Jordania. ketika di Jordania Beliau pergi ke daerah perbatasan Jordania-Israel. Sampai di daerah perbatasan, ketika rombongannya Syaikh Maulana Tariq Jamil selesai menunaikan solat subuh disalah satu masjid di dekat perbatasan, tiba-tiba seorang tentara Israel dari luar melihat kearah dalam Masjid. Setelah melihat sebentar lalu tentara Israel itu langsung pergi.

      Padam
    11. maksud ko dengan pengalaman ulama tu, dia cakap israel takut orang solat subuh berjemaah? camtu ke? alahai... mudahnya cara penafsiran ko.. kalau macam tu, dari buang masa berboikot.. adalah lebih baik suruh saudara2 kita di sana, di Palestin sana solat subuh berjemaah dekat dgn kem tentera Israel.. biar diorang bubar jer kem tu sebb ketakutan...

      kita2 kat sini pun pakat2 pergi sana buat solat subuh berjemaah kat sana juga.. biar mereka kecut.. maka adalah sangat membuang masa kita memboikot McD bila ada cara yg lebih baik..

      kalau baca cerita tu, itu hanya apa yg ulama pakistan tu nampak.. tidak menceritakan secara keseluruhan.. kita tidak tahu apa yg menyebabkan dia blah dari situ... adakah sbb dia keseorangan lalu dia takut? adakah dia blah sbb nak bagitau kat bos dia ada sekumpulan orng, kalau di bom sekali jalan jer.. atau bnyk sbb2 yg lain..

      dalam peperangan yg dihadapi Nabi sendiri.. bukan sahaja solat berjemaah.. segala perkara juga perlu diambil kira.. kekuatan jiwa.. rasa persaudaraan yg kuat.. lemahkan ekonomi musuh.. lemahkan pertahanan musuh.. dan persiapkan peralatan sendiri dgn sebaik2nya... dan 1001 mcm lagi.. bukan bermudah2 dgn kata solat subuh berjemaah, akan lemahlah la israel..

      kalau mcm tu, tak payahlah setiap negara sediakan bajet juta2 untuk ketenteraan.. xpayh beli sukhoi yg ntah ape2.. jadi, berpada2lah... boikot juga salah satu cara utk melemahkan pertahanan musuh

      Padam
    12. Terima kasih anon yang tolong jawabkan. Tak sangka pula, pasal subuh berjemaah pun jadi panjang ceritanya. kekeke..

      Anon yang bertanya tadi, sepatutnya boleh google sendiri atau perbanyakkanlah mendengar tazkirah-tazkirah. Tapi, tak mengapalah, aku try paste kat sini;

      "Jika melihat kepada kekuatan yang ada pada Israel dan sokongan kukuh Amerika, hampir mustahil umat Islam mampu menewaskan mereka seperti yang pernah dilakukan Sultan Salahuddin al-Ayubi dulu. Akan tetapi, Yahudi boleh dikalahkan jika umat Islam seluruh dunia mampu keluar solat Subuh berjemaah sama seperti mereka keluar solat Jumaat yang seminggu sekali itu.

      Seperti mana kita semua tahu, solat subuh adalah solat yang paling sukar ditunaikan. Kerana waktu subuh yang masih gelap dan dingin membuatkan ramai yang sedang enak tidur menjadi liat untuk bangun. Jika solat subuh yang paling sulit itu dapat ditunaikan secara berjemaah sama seperti solat jumaat, pasti solat yang lainnya akan mudah ditunaikan. Maka dengan sendirinya martabat iman masing-masing akan meningkat dan Allah akan tanamkan kecenderungan masing-masing untuk melakukan ibadat dan kebaikan yang lain.

      Yahudi tahu senjata besar umat Islam ialah iman dan jihad. Senjata itu ada pada sebilangan kecil umat Islam sekali pun bilangan umat Islam dunia melebihi satu bilion orang. Yang ramai itu adalah seperti buih di permukaan laut, seperti yang baginda s.a.w. pernah sebutkan. Apabila iman itu menjadi sifat yang dimiliki oleh umat seluruhnya, maka Yahudi tahu mereka tidak boleh bermaharajalela lagi. Sebab itu Yahudi melakukan pelbagai cara supaya umat Islam leka dan meninggalkan solat 5 waktu.

      Memang tiada nas yang jelas bahawa Israel akan hancur jika solat Subuh berjemaah sama seperti solat Jumaat. Ia bukan satu keyakinan seperti menunggu turunnya Imam Mahadi. Tetapi ia adalah satu semangat dan kepercayaan, Islam dapat dibangunkan bermula dengan menjadikan solat Subuh berjemaah sama seperti solat Jumaat.."

      (maaf, tak dapat nak paste link penerangan panjang lebar sebab, aku rasa link dia malware)

      Ayam: ya. aku sokong kata-kata kau.

      Padam
    13. akhirnya kata "Memang tiada nas yang jelas bahawa Israel akan hancur jika solat Subuh berjemaah".. bila tiada nas, maka semua itu andaian semata2.. keluarlah artikel panjang mana pun, kalau syok sendiri memang tak akan ada bukti jugak...

      kalau baca artikel ntah mana ko dapat ni pun, langsung tak realistik.. hakikatnya lepas subuh ramai2 pergi lepak mamak... berbual kosong sambil hisap rokok.. aku hari2 mengadap orang mcm tu.. bila kita nk blah, mula la perli2..

      yg lain2 ada jugak tergesa2 nk balik sbb nk hntr ank sekolah.. biasalh pakcik2.. kalau anak xsekolah, diorg pun bukak dua tiga biji meja jugak kat mamak tu makan2 borak2 buang masa.. macam tu israel nak takut?

      aku pelik.. ko ni duduk kawasan mana sampai kata solat subuh solat yg paling sulit ditunaikan? takkan duduk kat taman syurga kot... takperlah.. yg penting ko solat.. sulit x sulit tu bgantung pd org dan org sekeliling kot..

      apa yg aku bagitau tu.. solat jemaah sahaja xcukup.. kena jugak ada tindakan selepas itu.. samada tanamkan dlm diri jemaah surau supaya berjihad ekonomi dan bantu saudara palestin kita.. lepas tu tindakan seterusnya menyediakan kelengkapan yg cukup utk berjihad.. sampai bila nak main boikot2.. buanglah perangai yg suka buang masa sembang2 kosong tu.. byk lagi perkara bfaedah boleh dibuat..

      Padam
    14. Ustaz berkata: Lihatlah waktu Zuhur, Asar, masjid 2-3 orang sahaja.

      Ustaz, benar. Sebab waktu itu orang kerja, orang yang kaki masjid pun solat dekat surau di pejabat.

      Ustaz berkata: Kita tak akan berjaya kalau solat Subuh tak macam solat Jumaat.

      Ustaz, saya fikir benda itu mustahil. Solat Jumaat semua orang mai sebab satu masjid dalam satu kariah, solat Subuh kalau satu kariah turun pun, mereka akan pecah ikut surau kawasan masing-masing.

      Ustaz, jangan terlalu melampau-lampau dalam memberi contoh sehingga Islam nampak tak praktikal di alam realiti.

      Padam
    15. ayam oh ayam. bnda da terang pon xnk mngaku klh. pegi bkr rokok dlu bg hilang stress skt.

      Padam
    16. Aku tak kisah ko nak ayam kan aku ke tak.. yang penting, saudara seagama kita selamat dan sejahtera... bagi memastikan keselamatan mereka, berinfaqlah ke jalan Allah. Jangan sekadar retorik kata solat subuh berjemaah, terus tentera Israel ketakutan. Itu sebenarnya hanya membuatkan org Islam lebih terbuai oleh mimpi yg bukan realiti. Solat berjemaah itu mmg perlu, tapi amat dangkal jika dikaitkan dgn ketakutan kepada Israel kerana mereka tidak takut pun.

      ini bukan situasi berkumpul2 solat sama2.. yahudi pun berkumpul buat solat mereka sendiri... sekarang ni situasi perang.. Bila situasi perang, buatlah cara perang.. bukan cara mainkan ilusi orang islam... sedangkan Allah sendiri sudah beritahu,

      Allah berfirman :

      وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ

      " Dan persiapkanlah apa yang kamu semua mampu terdiri dari kekuatan dan kuda-kuda bertali pacuan ( رِّبَاطِ الْخَيْلِ ) yang dapat menggerunkan ( تُرْهِبُونَ ) musuh Allah dan musuh kamu semua…”: ( Al-Anfal: 60)

      Kalau nak amik pendapat sape2 pun ambillah.. tapi jgn syok sendiri.. yg kita nak cari sekarang ni kemenangan.. paling minima pun keselamatan saudara segama kita terjamin.. bagi merealisasikan perkara itu, mengajaklah kepada yg lebih realiti..

      hakikatnya kampung aku ni dah berpuluh tahun solat jemaah.. baik subuh sampai la ke isyak.. tapi banyak jer masalah berlaku.. nak kata israel takut lagi la jauh.. menyelesaikan masalah bukan sekadar solat subuh berjemaah semata2.. tindakan seterusnya itulah yg perlu..

      Padam
  10. Bagus… Salah satu wadah yang klimaks dari buasir otak!! Ovasi berdiri untuk itu

    BalasPadam
  11. Kalau semua pekerja malaysia berenti kat kilang tu, kilang tu senang je.. amik pekerja bangla keja kat situ ganti orang malaysia..

    BalasPadam
  12. Thanks noob...satu entry yg ilmiah, sbb sy nak pastikan yg mereka di luar sana kalau nak boikot x perlu emosi samata2, sbb yg malu sendiri ialah org melayu/islam sendiri. Smpi sy selalu baca status kwn2 sy yg non-muslim yg mengutuk cara kita memboikot dgn mentaliti yg rendah. N x perlula mencapap utk raih publisiti..sbb apa sy nmpk byk antara kita hentam MCD sahaja, tp rokok, milo, Intel, KitKat (yg zizan sbgi model) xnak diboikot gile2 mcm MCD.

    Nak boikot langkah yg bagus, tp berpada2 la....walau niat anda baik tp etika anda buruk, buruk la semua yg diperjuangkan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ni bodoh ke apa? tolong baca blog2 yg gerakkan kempen ni. nak boikot semua produk yahudi mmg tak jalan. sebab tu kita pilih satu dua produk je janji berhasil. dan hasilnya bukan nak bankrapkan mcd tapi nk tunjuk pada dunia umat islam seluruh dunia bersatu menyokong perjuangan palestin.

      Padam
    2. Sy faham....cuma boikot MCD x effact yg sgt berkesan, boikot sumber pendapatan utama Yahudi iaitu rokok n Intel...jika anda boleh buat perkara yg sama mc anda buat skrg kat MCD, i give my respect. Anda boikot company yg bg sedikit amount kpd yahudi, tp company yg bagi berbilion2 anda xnak boikot.

      Padam
    3. kenapa tak bangkrupkan disamping tunjuk seluruh dunia sokong palestin? buat je la dua-dua. kalau stakat xnak bankrupkan..cuma nak tunjuk support kita kat palestin..israel tak takut punya. pedehal..duit dia pun dah banyak..negara lain bukan brani sentuh dia pun..main tegur dari jauh je.

      Padam
    4. boikot mcd nak tunjuk pada dunia umat islam seluruh dunia bersatu menyokong perjuangan palestin dengan berkumpul ramai2 depan premis mcd, malukan pekerja dan ganggu pelanggan, goncang pintu, ludah dan balik objek? israel lagi gelak ada la sebab perbuatan tu bukan sahaja tak bersatu malah berpecah belah dan merosakkan hubungan antara umat islam antara 1 sama lain.

      Padam
    5. sedikit-sedikit lama-lama jadi bukit.

      Kalau perokok tegar boleh boikot salah satu francais makanan, tak mustahil beberapa bulan kemudian tertimbulnya hati dia nak boikot produk utama kaum kerabat zion ni.


      MCD adalah sasaran yang senang (mungkin disebabkan jenama dia terlalu terkemuka).
      Oleh kerana pada ketika dahulu bekas CEO mcd pernah salurkan kewangan pada JUF secara terang2an, seharusnya kita sebagai muslim pada masa itu tak patut menyokong MCD. Namun ambil masa bertahun2 kesedaran sebegini nak sampai pada rakyat.

      Moga-moga hasil boikot terhadap McD boleh jadi penanda aras dan rujukan untuk kegiatan boikot produk lain. Harap ada banyak kajian atau post mortem pasca boikot MCD ini dilakukan.

      Harapan pada masa akan datang adalah phillip morris jadi sasaran utama utk program boikot.

      Padam
    6. 63 tahun israel menjajah palestin.. bila nak jadi bukitnya? patutnya kalau dah lama macam tu patut dah jadi gunung.. tempohnya sikit punya lama... bab2 bantu saudara sesama islam dizalimi ni ekstrim la sikit.. takkan nak lembik jugak... itu semua kena jawab depan Allah nanti..

      boleh la kata dulu rakyat tak sedar pasal McD ni.. dah tu sekarang bila dah sedar, cergas la sikit.. dah 63 tahun kot.. dari palestin tanahnya gila2 besar.. sekarang dah tinggal ciput masih nak merangkak2 dalam isu macam ni?

      aku rasa akan datang sikit2 orang mula sedar pasal kompeni2 yg lain.. tp masa tu israel dah habis bunuh dah semua warga palestin.. maka hinalah agama ini dgn tindakan lembik kita.. masa tu tak payahlah nk kutuk lebih2 kompeni yg support israel.. diam2 sudah.. korang pun lembik...

      ambiklah kisah para sahabat... sebut je jihad.. sungguh2 mereka pergi.. bukan kata tunggu dulu bagi pedang siap di tempa.. kuda sakit kaki.. perisai tak siap ada skru tanggal.. semua alasan2 mcm tu mereka takde.. apa yg ada semangat membara di dlm jiwa..

      Padam
    7. percayalah ajakan secara esktrim susah nak tarik orang2 biasa.

      Sekarang kita ada usaha nak bendung kejahatan israel, janganlah hang nak perlecehkan usaha mulia orang yang nak beri tekanan ekonomi pada israel.


      Padam
    8. pada aku nak ajak secara ekstrim ini tidak masalah pun.. sedangkan seruan boikot itu sendiri terbuka.. sesiapa yg nak boikot digalakkan.. sesiapa yang tak nak, kita pun tak paksa2..

      sama juga situasi nak ajak boikot bermudah-mudah pun boleh.. ajak secara ekstrim pun boleh.. yang penting tiada paksaan dalam seruan tersebut.. dan tiada celaan jika tidak diikut..

      jika ajak secara santai, maka hasilnya pun lebih kurang santailah... ajak secara ekstrim, kena gaya, hasilnya ekstrim juga..

      kita kena faham.. dunia ni manusia itu pelbagai.. ada yg berkobar2.. ada yg sekadar mengikut sahaja.. ada yg mmg cintakan dunia... bahkan jika kita lihat mereka2 yg mengejar syahid itu pun mereka ekstrem terhadap redha Allah, syurga Allah.. bukan ekstrem dlm pendapat sehingga membunuh org awam.. tetapi ekstrim terhadap semangat cintakan saudara seagama islam..

      jadi.. terpulang.. nak ekstrim pun boleh.. nak berpada-pada pun boleh..

      Padam
    9. define ekstrim. ekstrim sampai mengganggu premis & langgar undang2? maaf, aku anti extremist. islam sendiri galakkan kita bersederhana & x galakkan kita terlalu berlebihan2, x kira la dlm politik, agama, mencari rezeki & lain2.

      Padam
    10. aku rasa kalo ko ikuti perbahasan ni dari awal, ko nampak apa maksud ekstrim dalam perbincangan ni.. malah kami menolak sekeras2nya pemikiran yg merosakkan harta dan jiwa orang lain.. bacalah dgn betul dan teliti..

      maksud ektrim yg ko terangkan xsama mcm maksud ekstrim dlm perbincangan yg ada atas ni.. apa yg kami maksudkan adalah ekstrim dlm ertikata 'tanda kasih cintanya kita kepada saudara sesama Islam kerana Allah'... bila ianya kerana Allah, pastilah kita mengikut lunas2 yg telah Allah tetapkan..

      Bersederhana itu dalam pengamalan harian.. tetapi di dlm situasi tertentu, boleh kita ekstrim.. lagi satu bila sebut ekstrim kena faham apa yg dimaksudkan ekstrim dlm perbincangan semasa.. bukan ekstrim yg ko faham.. sama kes macam kes samak najis babi.. kalau ko faham sudut aliran agama tp tak faham konteks semasa, berhujahlah panjang berjela.. sudahnya takde kata sepakat.. sebab istilah samak tu berbeza antara fiqh dgn kefahaman semasa org kita..

      Padam
    11. pada aku, bila aku langsung tak beli McD, starbuck, coke, nestle atau apa2 sahaja produk yg berkaitan, ada orang kata itu ekstrim.. jadi, aku follow la kata orang tu, tindakan aku itu ekstrim.. hakikatnya benda yg aku buat itu tidaklah ekstrim.. malah aku mmg tak pernah bergantung pun dgn jenama produk yg disebutkan itu..

      adakah tindakan aku ekstrim? Ya. Dari sudut org yg kata itu ekstrim.. maka ekstrim la.. tapi pada aku sendiri, adakah ekstrim? Tidak. Aku langsung tak rasa benda tu ekstrim.. biasa sahaja.. kalau tak kerana isu boikot pun, aku sememangnya tidak beli produk2 tu.. jadi, konteks ekstrim tu, bergantung kepada apa yg kita bincangkan.. bukan kepada sebelah pihak sahaja yg faham..

      Padam
    12. Kalau kita nak pimpin isu ummah termasuk isu palestin kita kena jadi trail blazers, kita mesti berani terokai jalan jalan perjuangan yg berliku dan kita mesti principle centred.

      Jgn tengok mana hala tuju orang ramai. "Let me see where the crowd is heading, so I can lead them"

      Sebaliknya kita berkata dgn ilmu dan keyakinan 'This is the right way! March forth with me.

      Dan paling penting apabila perjuangan pembebasan Palestin kita sudah diangkat oleh ummah hendaklah berdiri bersama ummah dan mengistiharkan 'Perjuangan pembebasan Palestin adalah milik ummah ini seluruhnya.'

      Padam
  13. Salah satu cara untuk memisahkan orang Islam antara sesama mereka.

    Kalau Ayuni jadi Israel, Ayuni pun tak peduli siapa yang bekerja dengan Ayuni siapa boikot Ayuni. Jumlah manusia dalam dunia ini ada lebih 6 bilion, boleh ditukar-ganti untuk bekerja dan membeli dengan kita bila-bila masa. So who cares? Hilang satu pembeli sebab boikot, ada lagi seorang pembeli nanti. Bisnes tetap jalan. Kalau seorang pekerja berhenti kerja sebab tak tahan kena boikot, ada je lagi orang yang lebih memerlukan kerja tak kira boikot atau tak. Bukan sahaja dalam negara kita, tetapi seluruh pelusuk dunia. Dan apabila berlaku boikot yang sehingga ke tahap memisahkan Islam sesama Islam, lagilah Israel suka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. heee comel nye kucing tu. Aksi kucing ni mmg mengancam la.

      Padam
  14. Susah kalau berbicara dengan orang yang menggunakan nafsu untuk berfikir. Semuanya salah. Semuanya macai. Semuanya dia yang bagus dalam memberi komen. Btw PON, good post. Kalau nak boikot, tak perlu bersikap biadap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Abaikan je. Kita dah besar dan boleh bezakan mana yg patut kita dengar..mana yg tak patut kita dgr. Kita semua boleh jadi pandai..boleh tambah ilmu dan bentuk cara pemikiran kita. Tapi tak semua waras..kalau dah tak waras..cmner la nak pikir dengan betul. Abaikan je la yg kau rasa komen dia merapu tu

      Padam
  15. McD boikot, rokok tanak boikot ker? Mereka yg meluluskan jualan lesen McD, rokok dan macam-macam lesen lagi cemana plak? Kenapa tak boikot sekali..

    Kedai mamak yang jual rokok tu mestilah di boikot.. kenapa takut? Takut hilang pergantungan dgn mamak? Korang xbleh niaga sendiri ke?

    BalasPadam
  16. Ya..kite boikot itu..kita boikot ini. Kite je yg bertindak. Kerajaan dan pemimpin lak dok diam je. Negara lain ada institusi dah putuskan jalinan dgn israel. Tak kira dari segi kewangan atau barang dagangan. Menteri kita pulak dok diam membatu. Tak nak ambil tindakan gunakan kuasa sebagai kerajaan. Sebab apa? Sebab duit nnt tak masuk dlm poket la derrrr.

    BalasPadam
    Balasan
    1. maksudnya nyawa2 saudara islam kita di sana tu takde nilai la berbanding duit yg masuk poket? apa nak jawab depan Allah nanti?

      biar orang islam mati berbondong2... asalkan negara kita aman (konon2 je tu).. begitu mudah kita dikecutkan oleh israel... habis tu macam mana negara2 yg dah putuskan hubungan dgn israel? negara tu jadi apa? kena tembak? takde kan? kena tekanan ekonomi dgn US? pergi mampos.. diorang boleh je hidup..

      sebutkan apa jadi dgn El Savador, Chile, Peru, Brazil dan Ecuador.. dan beberapa negara kat amerika latin tu.. bagitau apa berlaku dgn Chile? Semua tempat ni bankrup ke? ekonomi mereka runtuh ke? takde pulak kan?

      habis tu yg kita ni pengecut sangat ni apehal?

      Padam
    2. ok minggu depan kita gerakkan demo dan solidariti mendesak kerajaan putuskan hubungan dagangan dan ekonomi dengan Israel di pejabat2 kerajaan di Putrajaya, ok? balik2 berkumpul depan mcd je, tapi tak nak pula push kerajaan.

      Padam
    3. itu la, negara lain semua dah ambil tindakan desak kerajaan mereka ambil tindakan. kenapa kita ni cuma rakyat je? kerajaan pung pang pung pang dalam TV, sokong palestin..kutuk kekejaman israel.Tapi tindakan tak buat pun. tak ada usaha nak boikot. Kalau sruh rakyat yang bertindak..lambat kesannya. tapi kalau gomen sendiri yang bertindak..kesannya lebih besar dan efektif.
      Lagi 1, ko ingt semua menteri kisah sangt pasal rakyat palestin tu? kau tak tau kuasa duit tu cmner. Bila kau bnyak duit beratus-ratus juta..ko akan rasa kebal..rasa ko boleh ada semua benda..sampaikan hilang kesedaran bahawa Allah tu akan hukum sama rata je tak kira miskin atau kaya. Kalau yang kaya tu sebenarnya anugerah Allah berikan kepada mereka untuk membantu org lain,tapi dah mereka tak gunakan anugerah tu kejalan yang betul..azab je la yang diterima. Tuhan pun dah cakap, dalam neraka tu bukannya kapir atau yahudi dok bahagian neraka yang paling dalam. Tapi pemimpin islam yang tidak memimpin rakyatnye ke arah islam. menyalahguna kuasa

      Padam
  17. nak dengar 1 lawak x?

    pergi kedai nak cari ayam. tgk ayam brand yahudi, xleh beli ni kena boikot.
    tgk satu lg ayam brand cina, xleh beli gak ni kena boikot.
    last2 jumpa satu ayam melayu, ayam ustaz yg dh dibaca dgn 30 juzuk ayat al-quran...

    facepalm

    BalasPadam
    Balasan
    1. beli je ayam ustaz asalkan disembelih mengikut syarak....

      Padam
    2. lawak??

      Padam
  18. We hated them but we acted like them...

    http://www.youtube.com/playlist?list=PLB69F01AEB61D9465

    BalasPadam
  19. Ada hikmah Allah tak bagi PR menang kerajaan persekutuan sampai sekarang..

    bukan sebab Allah restu corrupt nya rejim UMNO dalam dok tibai duit rakyat,
    tapi sebab sesama PR pun busuk hati. Semua masing - masing nak pedajal satu sama lain berebut

    Sebab tu ada hikmah depa lawan sesama depa, sebab semua yang lawan tu akan bocorkan berapa banyak barua ni corrupt, berapa banyak barua ni makan, berapa banyak barua ni hutang, yang kawan ini pula akan korek berapa banyak duit yang dok bocorkan dia ni telan, skandal dengan perempuan mana lagi yang belum didedahkan, hotel mana lagi yang belum dikantoikan,

    (Kalau depa semua tak gaduh, mana hangpa semua nak tau, berapa banyak barua ni dah corrupt? )

    kita ni makin jauh dengan Tuhan, sebab tu yang tengah memimpin kita ni macam syaitan, yang nak memimpin kita pun dah tunjukkan syaitan mereka masing - masing

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahah..betul tu. ni aku sokong. Kalau yang memimpin pun perangai macam setan..tgk la hasilnya kepada rakyat..jadi huru hara belaka. Sebab tu nabi dulu tak guna cara demokrasi. Khalifah tu yang paling berkesan. Buktinya kapir semua dah hapuskan awal2 sistem khalifah. Benda yang boleh menyembuh umat manusia ni semua kapir laknat dah hapuskan dan cuba hapuskan. Gunakan sistem pemerintahan ciptaan manusia yang banyak cacat cela.

      Padam
  20. pungpang pungpang..lepas tu hangpa pi isap rokok time rehat satgi. balik lepas tu kat umah minum milo, makan megi, minum susu nestle. dok sat.."eh, lapaq McD la pulak".pi bli senyap2. Lepas tu pi bli brg kat TESCO.eh?takpa ka td hang dok pungpang dalam blog BO kata boikot itu ini?. "la..ish hang ni..depa bukan kenal pun aku..kan dalam tenet ja pun".

    Pungpang pungpang..solat 5 waktu tak cukup. Sebab tgk ayat pun tau dah..ramai guna bhasa kasaq dan mencarut. Kalau solat jugak tapi tak dapat perbetulkan diri..tu mknanya solat tak sempurna..ada cacat cela.

    Puangpang pungpang..ayat mengalahkan seorang khalifah islam dan ilmu setinggi ulama dulu kala. Tapi balik kerja tgk tv pastu tidoq. Nmpak org bagi nombor akaun derma tabung gaza kat TV, kat radio..buat pekak tuli cmtu ja. Nampak org collect derma gaza..eleh,bagi pun singgit dua. "eh,tak buleh bagi bnyak2..takut depa tipu".

    Pungpang puangpang..rupa2nya budak sekolah lagi..blajaq pun tak abis lagi..lepas abis skolah naik mtr,rempit sikit2..pastu sembang pasai awek lepak pavi.

    Nak sembang sila ukuq badan sendiri dulu.sedaq siapa diri kita. Bagi aku apa yg noob tulis tu betui dah. komen bagi orang yang logik akal fikiran dan tau tahap dia kat mana. Bagi yang sembang ja kencang..jari ja yang laju menaip..tapi kat luar satu habuk pun tak buleh pakai..muhasabah la..takut lama2 hampa buleh jadi munafiq.

    BalasPadam
  21. BOIKOT LA KORANG BERAPA LAMA KORANG BOLEH TAHAN HAHA2 SEMUA NI HANYA SEMENTARA ALA2 GANGNAM STYLE GITU ~_~ TIPIKAL BOIKOTNISTAS IKUT VIRAL JE PUIHH XSEMUA TAPI MASALAHNYA LEBIH RAMAI IKUT BOIKOT HANYA SEBAB VIRAL PUIHH

    P/S: CAP2UFACE

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seriously, kalau ko rasa boikot ni cuma sekejap2 jer.. better setiap minggu ko peringatkan balik pada mereka2 ni.. supaya boikot ni berterusan... sampailah Palestin dapat tanah mereka semula dan keselamatan mereka terjamin.. atau pun boikot sampai kiamat pun xper kalau masih lagi Palestin tidak selamat... biar berterusan

      Padam
  22. Nak tanya ni...sapa tau tolong jwb.Francais McD kat Malaysia ni byr royalti kat McD induk amount tetap ke ataupun berdasarkan keuntungan?
    Kalau byr amaun tetap tiap tiap thn,maknanya program boikot ni cuma mengurangkan untung McD Malaysia sahaja tanpa mengurangkan pendapatan McD induk...bkn kah begitu?
    Kalo berdasarkan keuntungan...baru berjaya boikot ni..
    Pemahaman aku ajerlah.Maybe i am wrong...sapa tau boleh terangkan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. McD bukan bayar direct base keuntungan ke apa.. malah McD sendiri nafikan yang diorang ada bayar pada Israel.. Cuma pemilik McD itu sendiri banyak menyumbang kpd JUF... dan dia sendiri memang pro Israel... Soal berapa banyak McD bayar, itu bukan persoalan.. yang jadi tindakan ini adalah untuk menekan tokey besar dia yg mengatakan bahawa kita tak rela dengan pro israelnya dia..

      Padam
    2. McD Corp tdk menyumbang kpd Israel? CEO nya Jack Greenberg hon director of American-Israel Chamber of commerce sudah lama berhenti? Bagaimana dgn fakta pd website JUF (Jewish United Funds) ini? Terang terang disenaraikan McD Corp adalah penyumbang dana pd JUF. lihat pula ke mana dana itu diagihkan? 28% kpd Israel, 13% utk advocacy dan kerja kerja public relations utk israel dan 20% utk jewish education termasuk di Israel.

      Sila ke link berikut

      http://www.juf.org/donate/matching_gifts.aspx

      http://www.juf.org/about_juf/where.aspx

      Mahu berdolak dalih lagi.?

      (Maklumat tambahan - Chairman McD sekarang ialah Andrew J, McKenna adalah juga Director kpd AON (sekurang-kurangnya hingga 2012) dan AON adalah penyumbang tegar kpd JUF (lihat senarai). Oh ya. Donald Thompson President McD sekrang pernah dapat award kemanusiaan kerana sumbangannya kepada kebudayaan dan sejarah Yahudi melalui Muzuem Holocaust (yg menjadi alat propoganda Israel).

      Padam
    3. Oh terima kasih tolong terangkan tp masih x menjawab kemusykilan saya.Mmg kita tahu McD corp yg membiayai Israel tp persoalannya,bila amount tetap yg dibyr oleh McD Malaysia kpd induknya,ini bermakna,McD Corp itu sendiri tak peduli pun franchaisee dia untung ke,rugi ke disebabkan boikot sbb dia terima amaount yuran franchais yg sama saja tiap tiap thn.Yg rugi ialah francais McD Malaysia.
      Ataupun....adakah untung rugi francaisee mereka akan memberi kesan kepada McD Corp keseluruhannya?
      Kalo untung rugi franchaisee mereka diambilkira,maka tidak sia sia lah kita memboikot.Tapi kalo sebaliknya mereka hanya goyang kaki tunggu McD Malaysia byr yuran tiap tiap thn,yg rugi adalah McD Malaysia shj.Dorg xde effect pun.
      Tapi...tulah,pengusaha McD eloknya fikir dr skang nak bukak bisnes lain yg tak support zionist..

      Padam
  23. Tulah silapnya orang kita...
    Konon nak memperjuangkan Islam, tapi apa kes ludah, maki pekerja yang tak bersalah.
    Niat tak menghalalkan cara.

    BalasPadam
  24. gadoh pasal boikot mcd je dah kecoh..Yg noob sampaikan tu ak stuju 100%..mksudnye, xsalah nak boikot ap2 pun asalkan xlggar undang2.. Tp ini tak, meludah kt pekerja mcd,bling objek kt mcd..ap nie? Malu je.. Yg ak plg xtahan ialah pasal biarkan air toilet kt mcd t'bukak kononnya nak boikot mcd..bg ak tu adalh idea plg bodoh tahap gaban.. Dah tu pasal laki yg nak boikot mcd dgn cara mkn nasi kerabu n teh o ais.. Pergh,sumpah kelakar..sengal sgt knape? Israel tgok gelak2 kaw2 kot..maluu je..nak boikot biarlaa berotak skit..ini lgsg xmtang..

    BalasPadam
  25. Nak boikot kena ada ilmu...
    Bila tak ada ilmu (atau malas nak membaca...) jadi camni laa...
    Boikot membuta tuli tanpa fikir panjang...
    Israel gelak, sedara seislam sebangsa setanahair yg merana..

    BalasPadam
  26. Nak boikot kena ada ilmu...
    Bila tak ada ilmu (atau malas nak membaca...) jadi camni laa...
    Boikot membuta tuli tanpa fikir panjang...
    Israel gelak, sedara seislam sebangsa setanahair yg merana..

    BalasPadam
  27. Tidak dinafikan sama sekali bahawa umat Islam perlu melakukan sesuatu jika Yahudi atau lain-lainnya melakukan suatu jenayah dan kebiadapan terhadap Islam.

    Benar, umat Islam perlu bersatu padu dan bergabung kekuatan bagi memberikan pengajaran kepada mana-mana pihak yang memulakan kejahatan terhadap Islam.

    Kita tidak mahu melemahkan semangat kempen ini, cuma orang ramai perlu tahu antara hukum dan keutamaan.

    Jangan nanti jika ada di antara kita yang melihat rakan terlibat dengan mana-mana syarikat tadi lalu dituduhnya kafir, munafiq, pembantu Yahudi dan lain-lain...

    BalasPadam
  28. Jgn risau.. boikot ke haper ker..ini cuma sementara saja.. standard la malaysia.. abih kuat sebulan.. kendian menggelupurlah cari balik produk2 yahudi ni..

    Sumernya gilakan perhatian. McD aku x mampu boikot. Aku boikot barang2 yg x nampak atau yg x ada depan mata saja dan yg ingin aku beli atau yg x mampu aku beli. Dgn ertikata lain.. hidup yahudi!!!

    BalasPadam
  29. Saya cuba boikot sume produk zionis secara perlahan2..... yg ptg secara konsisten. Boikot harus gak melibatkan gaya hidup Yahudi. Hmmmm.... bak kata ustaz di masjid, pastikan kita orang2 Islam berhenti boikot dari pergi ke surau dan masjid sama afdal dengan boikot barangan zionis.

    BalasPadam
  30. mamat yang makan kat kedai mc d tu pakai seluar Levi's 501. patutnya buka seluar tu.

    BalasPadam
  31. Aku nampak byk dah peluang nk buat bisnes, tapi bila nk apply itu ini dgn org atas, xlulus la, kne reject la, kne sindir la.. Suruh buat tu, minggu depan ckp buat ni plak.. 2-3 bula x setel2 lagi.. Duit modal dah jalan, sales xde lagi, pastu gov ckp dah byk bgi kemudahan utk usahawan bumi. Aku dgn xde cablenye , zeroknowlagenye bab2 urusan ni mmg slalu je di pandang hina, bila nye nk maju..?? Hmmm aku x faham dgn org dekat atas, dah tahu bangsa sendiri susah lagi mintak tiaw mahal2, pastu time bagi qou mintak nego lagi.. Knape beli barang branded xmintak nego? Beli dgn org susah paksa mintak nego??.. Aku un xfaham. Aku harap ada persatuan anak muda melayu yang boleh bangun utk semua ni. Kalau bangsa china boleh, knapa kita x boleh, sama2 mkn nasi, beza dia pakai chopstick dgn kita ni yg egos bersudu garpu law kt tempat branded , segelintir kut, entah la.. Hrp ada lagi 10 org mcm syed mokhtar. Dan x kedekut utk sharing n tolong bimbing anak muda dlm perniagaan.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...