Rabu, 20 Ogos 2014

128 Teori pengakhiran manga/anime One Piece

Manga One Piece ciptaan Eiichiro Oda merupakan manga yang paling popular bukan sahaja di Jepun malah di seluruh dunia. Mula dihasilkan pada tahun 1997 dan kini sudah 17 tahun bertahan dalam dunia manga dan anime. Apa yang membuatkan cerita One Piece ini menarik dan lain daripada manga yang lain adalah kerana plot yang unik dan tersusun, jalan cerita yang misteri dan tidak cliche serta karakter yang berwarna-warni. Malah sebuah babak atau dialog yang kecil pada suatu chapter boleh menjadi petunjuk dan bayangan kepada sesuatu yang penting dan besar pada beratus2 chapter kemudiannya.

Namun tidak tahu sampai bila One Piece ini akan tamat, dan Oda sendiri berkata yang One Piece kini hanya separuh daripada penceritaannya, bermaksud mungkin ia akan tamat dalam 10 atau 15 tahun lagi dan mencecah ribuan chapter. Akan tetapi, bagi yang hendak tahu pengakhiran dan misteri harta karun One Piece, ini adalah teori yang paling logik dan masuk akal setakat ini hasil daripada perbincangan hebat komuniti peminat siri One Piece.

Teori pengakhiran One Piece: The Inherited Will.

(Artikel ini hanya ditujukan kepada peminat dan mereka yang mengikuti One Piece sahaja. Mereka yang bukan peminat dan tidak pernah baca siri One Piece, boleh abaikan artikel ini). 


THE VOID CENTURY

Mari kita mulakan dari awal. Ada satu tempoh masa yang dinamakan Void Century dalam dunia One Piece, di mana hanya kru dari lanun Gol D. Roger sahajalah yang mengetahui misteri apa yang terjadi di dalam temph masa tersebut.

Namun, seorang profesor Ohara bernama Clover telah memperolehi petunjuk tentang apa yang terjadi di masa itu. Beliau mengatakan bahawa terdapat sebuah kerajaan kuno yang digelar Ancient Kingdom atau Great Kingdom yang amat hebat dan menguasai seluruh lautan. Namun kerajaan tersebut memiliki ramai musuh yang sangat berbahaya, yang pada akhirnya musuh2 itu berjaya meruntuhkan kerajaan hebat tersebut dan menghapuskan semua bukti2 kewujudannya dari sejarah.



Dalam masa yang sama sewaktu kerajaan agung itu dilenyapkan dari dunia, World Government juga dibentuk buat kali pertamanya pada waktu itu. Maka Clover membuat kesimpulan bahawa World Government yang wujud sekarang tak lain dan tak bukan adalah musuh silam kerajaan agung tersebut.


THE HIDDEN PATTERN

There are three things that cannot be stopped:
  • Man's dreams (Impian manusia)
  • The flow of time (Aliran masa)
  • Inherited will (Keazaman yang diwarisi)
As long as people continue to seek the true meaning of freedom, they will never ceased to be!
~ Gol D. Roger

Dalam dunia One Piece, kebanyakan arc atau cerita dalam dunia One Piece dirangka mengikut ketiga2 aturan tersebut, seperti contoh kisah Chopper dan Dr. Hiluluk:
Impian Dr. Hiluluk adalah untuk untuk mengubati hati rakyat di Pulau Drum yang telah membeku dan dingin yang disebabkan oleh sikap pentingkan diri Raja Wapol dengan membuat bunga sakura mekar di Drum Kingdom (Man's Dream). Namun Hiluluk telah kalah melawan penyakit yang dideritainya menyebabkan impiannya tergendala di makan masa (Flow of Time). Impiannya diwarisi oleh Chopper, yang pada akhirnya berjaya membuat bunga sakura mekar di Drum Kingdom dan berlayar bersama Luffy (Inherited Will).
Kisah Golden Bell of Shandorian:
2 orang rakan baik, Calgara dan Noland berpisah di persisiran Jaya. Persahabatan mereka tidak berhenti di sini dan mereka berjanji untuk bertemu lagi (Man's Dream). Calgara sering membunyikan loceng emas agar rakannya tidak sesat dalam perjalanannya. Malangnya, pulau Jaya telah ditakdirkan untuk tercampak 10,000 meter di atas langit. Calgara mati disebabkan perang, manakala Norland dihukum mati di kampung halamannya. Dengan itu janji tersebut turut terkubur (Flow of Time).

400 tahun kemudian, seorang budak bernama Luffy berjaya menjumpai loceng emas tersebut dan membunyikannya semula untuk memenuhi janji yang telah dilupakan itu (Inherited Will).
Begitu juga dengan kisah Sanji:
Zeff si kaki merah mempunyai impian untuk mencari "All Blue", lautan lagenda di mana lautan dari Utara, Selatan, Barat dan Timur bertemu dan mempunyai ikan daripada keempat2 lautan (Man's Dream). Namun setelah setahun berlayar di lautan Grand Line, beliau meninggalkan laut tersebut dan peristiwa kehilangan kaki kanannya menyebabkan beliau terpaksa melupakan impiannya (Flow of Time). Namun impiannya diwarisi oleh Sanji yang turut belayar bersama Luffy untuk mencari lautan All Blue (Inherited Will).

Boleh disimpulkan rangka cerita kebanyakan arc di dalam One Piece seperti berikut:
  1. Di masa lampau, ada seseorang yang memiliki impian tertentu, namun impian tersebut tidak sempat dikabulkan.
  2. Impian tersebut tidak terkabul dan terkubur dalam suatu tempoh waktu yang lama.
  3. Muncul seseorang yang akan mengabulkan impian tersebut dan merupakan seseorang yang mewarisi impian pemilik asal.

Dan kisah2 dalam One Piece diceritakan mengikut aturan ini berkali2 namun mungkin tidak ramai yang perasan. Aturan ini kita gelarkan "The Golden Pattern" kerana Gol D. Roger yang mencetuskannya.

Lalu bagaimana dengan impian Gol D. Roger sendiri? Adakah ia juga mengikut aturan The Golden  Pattern ini? Persoalan ini terjawab dalam Chapter 576:



Nampaknya Roger juga mempunyai suatu impian, impian yang diwarisi sejak beratus tahun, dan dia menunggu seseorang untuk membawa impian tersebut, dan ia juga mempunyai kaitan dengan One Piece. Oleh itu, apakah sebenarnya impian Roger?


ROGER'S DREAM

Impian Roger yang diceritakan kepada Whitebeard, sebenarnya bukanlah impiannya sendiri. Roger sebenarnya mewarisi impian tersebut dari 800 tahun yang lalu, ya, impian yang telah dilupa dan dihilangkan dari The Ancient Kingdom.

Kerajaan Ancient Kingdom ini sangat besar, dan menguasai hampir seluruh dunia. Mereka juga memiliki teknologi yang sangat canggih, namun ada satu perkara yang menjadi masalah kepada mereka. Seperti yang kita tahu, dunia One Piece memiliki empat lautan utama yang dibahagi oleh Grand Line dan Red Line. The Ancient Kingdom menganggap kedua2 tebing ini sebagai pengganggu yang harus dimusnahkan kerana mereka mengganggu para pelaut dan penjelajah yang hendak menyeberangi lautan dengan bebas, yang juga menghalangi kerajaan ini mencapai kemakmuran tertingginya.

Maka, mereka membuat sebuah projek raksasa yang boleh dianggap gila tapi harus juga dilaksanakan. Projek ini adalah projek untuk menghancurkan titik temu antara Red Line dan Grand Line, dan dengan demikian menyatukan keempat lautan tersebut menjadi sebuah lautan besar. Projek ini dinamakan ONE PIECE. Untuk merealisasikan projek ini, The Ancient Kingdom telah mencipta dan memiliki tiga buah senjata kuno iaitu Pluton, Poseidon dan Uranus yang berkemampuan untuk menghancurkan dunia, yang kini disebut Ancient Weapons.

Chapter 650

Namun, tidak semua orang senang dengan projek tersebut. Terdapat 19 daripada 20 kerajaan kecil yang lain tidak setuju dengan projek itu, maka mereka bersatu dan melancarkan perang terhadap The Ancient Kingdom. Akhirnya mereka memenangi perang dan kerajaan2 kecil ini bergabung membentuk World Government. Kekalahan dalam perang tersebut menyebabkan Ancient Kingdom beserta projek One Piece lenyap dari muka bumi dan sejarah mengenai kewujudan kerajaan agung itu juga dihapuskan oleh World Government.


THE FLOW OF TIME

Namun, the Ancient Kingdom ini seperti sudah dapat mengagak akan kejatuhan mereka. Mereka pun mencipta Poneglyphs yang terkandung mesej yang ingin disampaikan kepada generasi akan datang dengan batu yang tidak boleh dimusnahkan serta tulisan yang tidak dapat difahami lalu disembunyikan di seluruh muka bumi, berisikan sejarah mereka dan Ancient Weapons yang mereka ciptakan.

Disebabkan itu, World Government melarang sebarang aktiviti untuk membaca Poneglyph dan mempelajari sejarah sebenar yang berlaku pada Void Century.


THE INHERITED WILL

Ketika Gol D. Roger tiba di pulau Raftel, tempat terakhir di New World, dan juga dikhabarkan adalah pulau di mana kerajaan Ancient Kingdom terletak pada suatu ketika dahulu, mereka telah berjaya bertemu dan mengetahui sejarah yang telah hilang itu 800 tahun yang lalu. Beliau tahu apa yang harus dilakukan untuk melaksanakan projek One Piece, namun tubuhnya dijangkiti oleh penyakit yang tiada penawar dan umurnya tidak panjang. Maka, Roger memutuskan untuk mencetuskan era "The Great Age of Pirates" yang terkenal itu, dengan harapan seseorang yang cukup kuat akan muncul dan memenuhi impian tersebut untuk menggantikan dirinya.



Dan siapakah seseorang itu yang telah mewarisi impian tersebut? Rasanya kita semua sudah tahu jawapannya.


THE PROJECT OF ONE PIECE

Bagaimana projek ini akan terlaksana?

Rajah berikut menunjukkan bentuk bumi dunia cerita One Piece. Terdapat 4 lautan utama iaitu East Blue, North Blue, South Blue dan West Blue yang dipisahkan oleh Redline (tanah besar yang menegak) dan Grand Line (arus laut melintang).


Chapter 51 Page 4



Peta East Blue:


Idea One Piece ini adalah projek untuk menciptakan lautan yang sempurna untuk dilayari. Oleh itu ada dua perkara yang harus dilakukan: menyatukan empat lautan besar menjadi satu lautan yang besar, dan melenyapkan keluarbiasaan dan ketidakstabilan di Grand Line.

Adakah ia tidak mustahil untuk dilakukan?

Sebenarnya ia tidak mustahil untuk saintis Ancient Kingdom. Caranya adalah dengan menghancurkan satu titik di mana semua lautan di muka bumi (North, West, East, South, Grand Line, New World, Calm Belt) bertemu di satu tempat. Titik ini ada dua, dan keduanya harus dihancurkan: Reverse Mountain dan Holy Ground Mariejoa/Fishman Island. Ya, tempat pertama Luffy memasuki Grand Line dan tempat di mana Tenryuubito (Celestial Dragon) tinggal.


Maka, apakah yang mampu untuk menghancurkan titik tersebut? Ya, itulah Ancient Weapon atau Senjata Kuno iaitu Pluton.


Setelah Reverse Mountain dihancurkan, lautan akan menjadi lebih liar dan tidak stabil daripada sebelumnya kerana telah kehilangan jumlah daratan yang sangat besar dan lautan utama betermua antara satu sama lain. Pusaran air besar akan muncul ditengah2 titik kemusnahan, ribut dan ombak besar akan mengganas di mana2. Setelah beberapa waktu, lautan akan menjadi normal kembali.

Maka bermulalah keajaiban, di mana...

Cuaca teruk di Grand Line dan New World dan medan magnet yang tidak stabil akan lenyap, angin dan badai akan mulai bertiup di Calm Belt.

Juga ada teori yang menyatakan ia disebabkan oleh satu kuasa yang mampu mengawal dan menstabilkan cuaca, iaitu dengan salah satu Senjata Kuno iaitu Uranus yang bermaksud Sky atau Heaven.

Oleh itu bagaimana pula dengan para Sea King (raksasa Raja Laut)? Setelah kesemua lautan bertemu, pasti Sea King akan mengganas dan tidak senang duduk. Jadi, inilah tugas satu lagi Senjata Kuno iaitu Poseidon yang mempunyai kuasa untuk menguasai dan mengawal Sea King di mana Poseidon akan menenangkan raksasa2 ganas ini dan menciptakan pelayaran laut yang aman. Kuasa Poseidon kini dimiliki oleh Permaisuri Duyung Shirahoshi.


Maka dengan ini, projek One Piece telah pun selesai dan lahirlah satu lautan yang ideal!

Dan kesan daripada projek ini...

Pusaran air akan tercipta dari kehancuran Reverse Mountain. Kenapa? Kerana air laut daripada keempat lautan akan mengalir menuju ke titik musnah iaitu tempat asalnya Reverse Mountain, dan bersama dengan air laut datang bersama segala macam penghuni lautan, dan hasilnya?

All Blue, lautan lagenda impian Sanji di mana semua jenis ikan di muka bumi dapat ditemukan di sini.


Dengan ini sekurang2nya 6 impian ahli lanun Topi Jerami (Mugiwara Pirate) akan terlaksana dengan projek ini:
  1. Luffy berjaya menjadi Pirate King (Raja Lanun) setelah berjaya melaksanakan projek One Piece, menjadikan beliau lanun yang paling dihormati, disegani dan bebas di atas lautan.
  2. Sanji berjaya menjumpai All Blue.
  3. Nami dapat melukis peta dunia yang telah lama diimpikannya.
  4. Franky dapat melihat Thousand Sunny berlayar di seluruh dunia.
  5. Robin berjaya menemukan sejarah yang hilang (Void Century), jika tidak, bagaimana orang akan tahu akan One Piece?
  6. Brook dapat bertemu Laboon dengan mudah tanpa dihalangi oleh tebing-tebing Reverse Mountain yang curam.

Sekarang, bagaimana pula dengan Mariejoa/Fishman Island? Perhatikan kedudukan Mariejoa dan Fishman Island adalah selari.


Dalam chapter 610, Madam Shirley ada meramalkan yang Fishman Island akan dimusnahkan oleh seorang manusia yang memakai topi jerami yang tak lain dan tak bukan adalah Luffy.

Chapter 610
Madam Shirley tidak berbohong ketika dia meramal melihat masa depan. Luffy akan menghancurkan Fishman Island; walaupun Luffy tidak menghancurkan Fishman Island buat masa sekarang, tapi dia pasti akan memusnahkannya kelak bagi bagi melaksanakan projek One Piece mengikut ramalannya.


Dan nenek moyang Fishman Island sebenarnya sudah pun ambil maklum mengenai peristiwa yang bakal mendatang ini, tetapi bagaimana mereka tahu?

Ingat lagi dengan Joy Boy?

Chapter 628

Chapter 649

Ya, dia adalah seorang raja dari Ancient Kingdom (mungkin diilhamkan Oda berdasarkan seorang raja Kerajaan Kediri di Jawa Timur bernama Joyoboyo/Jayabaya yang memerintah sekitar tahun 1135-1157). Joy Boy telah membuat perjanjian dengan Mermaid Princess pada masa itu iaitu Poseidon, penguasa raksasa Sea Kings. Joy Boy berjanji kepada Poseidon bahawa sebagai ganti penghancuran Fishman Island, ia akan memberikan tempat yang lebih baik di atas permukaan air, di mana mereka dapat hidup di bawah matahari (juga adalah impian Queen Otohime). Untuk tujuan inilah Noah's Arc dibina oleh Joy Boy kepada rakyat Fishman Island.

Noah's Arc telah berjaya dibina oleh Joy Boy, tetapi kerajaannya hancur terlebih dahulu kerana perang. Disebakan janji Joy Boy terhadap Poseidon tidak dapat dilaksanakan, maka dia meminta maaf kepada Poseidon melalui Poneglyph seperti yang Robin temukan di Fishman Island. Namun dia tetap berjanji yang hari di mana para fishmen dan mermen dapat hidup di bawah matahari di atas permukaan air pasti akan tiba pada masa akan datang, dan orang yang akan memenuhi janji itu tidak lain dan tidak bukan adalah Luffy sendiri (sekali lagi Oda menggunakan "golden pattern").

Kesimpulannya, "The Promised Day" yang dijanjikan oleh Joy Boy kepada Poseidon dan ramalan Madam Shirley, kedua2nya sebenarnya adalah benda yang sama. Senarionya mudah, pada hari yang dijanjikan itu, Luffy akan gerakkan serangan ke tempat yang harus dimusnahkan, tapi sebelumnya Puteri Shirahoshi akan mengarahkan Sea King untuk menggerakkan Noah's Arc yang membawa rakyat Fishmand Island ke tempat yang selamat.

A = Sunny Tree of Eve
B = Red Line
C = Underwater Red Line
D = Ocean Cave
E = Fishman Island
F = Holy Land Mariejoa

Setelah dimusnahkan, keajaiban yang sama berlaku di titik Reserve Mountain yang dimusnahkan akan turut berlaku di sini. Lautan All Blue akan muncul menggantikan titik yang telah dimusnahkan. Mermen dan Fishmen akan berpindah ke sini dan membina tamadun dan menjadi tempat tinggal yang baru di sekeliling Sunny Tree of Eve yang akan selamat dan tidak dimusnahkan dalam projek ini.

A = Sunny Tree of Eve
B = Tempat tinggal baru bagi penduduk Fishman Island
C = All Blue
D = Sisa kemusnahan Red Line

Ini juga menandakan perakhiran bagi pemerintahan World Government kerana Mariejoa, simbol utama World Government juga akan turut terkubur bersama Fishman Island dalam proses ini dan Luffy akhirnya menang dalam peperangannya terhadap World Government.



Teori tambahan: 2 senjata kuno atau Ancient Weapon telah pun diketahui, di mana Poseidon adalah Puteri Duyung Shirahoshi yang mampu mengawal raksasa Sea King di lautan, manakala Pluton pula merupakan sebuah kapal perang yang sangat besar yang mampu memusnahkan sebuah pulau di mana Franky pernah memiliki cetakan biru atau blueprint bagi Pluton namun ia telah dimusnahkan oleh Franky ketika di Enies Lobby. Maka, apakah pula senjata kuno terakhir iaitu Uranus?

Setakat ini tiada sebarang maklumat atau petunjuk yang menyatakan apakah sebenarnya Uranus, namun Uranus pasti mempunyai bahagian dalam projek One Piece ini. Sebelum ini pernah disebutkan yang Uranus bermaksud Sky atau Heaven, oleh itu ia pasti mempunyai kaitan dengan langit atau cuaca. Oleh itu, mungkin Uranus adalah kuasa yang mampu mengawal dan menstabilkan cuaca, di mana kuasa tersebut merupakan sebuah objek ataupun dimiliki oleh seseorang seperti mana Poseidon, serta sama ada kuasa tersebut dimiliki melalui warisan darah atau buah syaitan, masih lagi tidak dapat diketahui.

Namun, terdapat seorang watak yang paling menyerupai Uranus, dan berkemungkinan besar beliau memang seseorang yang boleh mengawal cuaca. Ingat lagi peristiwa di Logue Town di mana ketika Buggy mahu memancung kepala Luffy, secara tiba2 cuaca menjadi tidak terkawal, muncul ribut dan tornado di tengah2 bandar, dan kemudian Buggy terus dipanah petir?


Chapter 99

Siapa yang muncul pada waktu itu dari gelap untuk selamatkan Luffy? Ya, dia adalah bapa Luffy sendiri yang juga ketua bagi Revolutionary Army iaitu Monkey D. Dragon.
Chapter 100

Semua di atas hanyalah teori semata2 yang telah banyak dibincangkan di Internet dan ia mungkin tidak sama dengan plot sebenar. Sekarang ini yang tahu pengakhiran One Piece hanyalah penciptanya Eiichiro Oda dan seorang kanak2 pesakit kanser di Jepun.

Peminat2 One Piece yang nak komen dan berbincang pasal One Piece, boleh kongsikan di ruangan komen. Perbincangan ini dibuka sepanjang masa.




tags: teori pengakhiran manga anime one piece one of the best theory the inherited will monkey d luffy op mugiwara straw hat pirate pirates kaizoku lanun perbincangan forum

128 ulasan:

  1. Balasan
    1. Oh.. ini sebijik seperti mainan konspirasi UMNO-BN..

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    3. Perang untuk kedamaian not perang kedamaian👍 one piece 💝

      Padam
  2. pada aku andaian ni tak lengkap. mana silver rayleigh? sepatutnya watak utama seperti tu perlu dimasukkan juga.

    Buktinya pada salah satu batu Rio Poneglyph yg di baca oleh Nico Robin, ditulis oleh Gold D.Roger sendiri. "Saya boleh bunuh semua anak kapal saya ketika saya berkuasa. Sengaja saya tinggalkan silver rayleigh, Akagami Shank dan Buggy kepada kamu agar kamu kenal siapa kami dan cari jawapan kenapa One Piece itu satu gurauan."

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku tak paham kenapa Silver Rayleigh tak join masa perang di Marineford? Dia lagi kuat dari Shank sebab dia senior shank masa dulu. masa perang tu, dia ada je kat Sabody, baring2 tengok skrin org tgh bperang. dia bukan wartawan. Tak patut dia biarkan orang berbunuh-bunuhan. nasib baik shank datang hentikan peperangan walaupun dia baru jer lawan dgn yonkou Akaido. aku suka rayleigh tapi aku tabik shank

      Padam
    2. dia tak join sebab perang itu bukan peperangan dia, lagipun dia dah bersara. shank rasa bertanggungjawab nak datang sebab whitebeard tu dah macam rival dia yang baik, lagipun peperangan tu juga melibatkan luffy dan dia juga nak hentikan blackbeard yang telah menyebabkan parut kat muka dia.

      Padam
    3. Byk sbb jugak rupanya shank dtg. Aku igtkn sbb oda tak tau mcm mana nk plot cerita perang tu bg habis. Pastu dia buat tiba2 shank muncul. Siap songoku pun xberani nk lawan shank. Pastu perang pun berenti.. rupany byk sbb..

      Padam
    4. emm ada 2 kesalahan nama sengoku ngan kaidou

      Padam
  3. gilak panjang!haha. terbaik..tp aku follow one piece masa zaman u je which was 4 years back. tak larat nak download episod2 seterusnya tp serius best one piece! love this anime more than naruto. :p

    BalasPadam
    Balasan
    1. one piece sentiasa unggul ranking no.1 dari dulu sampai sekarang... naruto asyik naik turun.. skrg dah turun jauh dah.. org dh start bosan kot.. aku mmg xbc naruto.. one piece tbaik...

      Padam
    2. cerita one piece lebih menarik berbanding naruto.. naruto tu sikit2 flashback.. borink

      Padam
    3. cerita naruto sgt awesome time diorg budak2 je... bila diorg dah besar ni dh jadi mengarut... most bad guy turn to good guy at the end... dari orochimaru, pain, itachi, sasuke, obito, dari seorg bad ass akhirnya jadi budak baik... wtf??? ni ntah2 kaguya pun nnti jadi baik gak tgk la... skg ni pulak tiba2 jd penyelamat dunia pulak... reunion team 7 lah... plot xbest lgsg...

      Padam
  4. setahu aku one piece tu bukan satu projek. tapi harta yang tersimpan di sebuah pulau. pulau yg penuh dgn raksasa laut dan penuh cabaran utk mendapatkan hartanya. semua orang cuba nak dapatkannya (Man's dreams). mungkin Ace pernah cuba dapatkannya tp dihalang oleh teach, dan Ace kalah dan perlukan masa utk berlatih lagi dan makan masa yg lama (The flow of time). Akan datang Luffy yang akan realisasikan impian Ace (Inherited will).

    BalasPadam
    Balasan
    1. ace yang cari blackbeard bukan blackbeard nak halang ace cari one piece. ace cari blackbeard untuk menghukum dia sebab dia dah bunuh salah seorang kru lanun whitebeard iaitu thatch sebab nak rampas buah syaitan yami yami no mi (dark-dark fruit) dari thatch, tapi malangnya ace pulak yang kalah dengan blackbeard.

      Padam
    2. setahu aku buah syaitan ni lepas makan baru kita tahu apa power yg kita dapat. macam mana blackbeard boleh tahu tu buah yami yami no mi kat tangan thatch?

      Padam
    3. kalau nanti bila grandline dah stabil, adakah pemakan buah2 setan akan jadi normal semula?

      Padam
    4. ada juga buah syaitan yang tengok buah dah tahu apa kuasanya, contohnya macam mera mera no mi, buah syaitan ace yang dijadikan hadiah pertandingan colosseum oleh doflamingo.

      tak tahu juga lepas grandline dah stabil, pemakan buah syaitan akan jadi normal semula kerana asal usul buah tu pun tak diketahui, sama ada ia muncul secara semulajadi atau ciptaan manusia

      Padam
    5. tapi aku masih lagi berharap agar one piece tu merupakan satu bentuk harta seperti segunung emas.. itulah hasil susah payah mereka harungi lautan ganas

      Padam
    6. kalau mcm tu ending dia x awesome, tipikal ending dn x kena ngan ciri2 jln cerita one piece sebb selalunya echiro oda suka buat cerita luar jangkaan.tgk la tiap2 arc...ak x minat sgt tp kwn cerita psl flow citer ni memang menarik

      lagi pun teori ats kemungkinan besar ye @ tidak.... tp klu ya memang awesome kot sebb itu lah yg luffy nak, dia ingin jadi pirate king....

      Padam
    7. ko tak minat one piece, tapi komen lebih2 pehal..ko tau ke luffy nak jd sgt pirate king tu sbb apa? luffy sendiri kata sekadar nk kebebasan.. bukan nak jadi raja betul2.. bila dah jadi king pirate betul2 nanti baru dia faham apa yg dia kejar.. setakat ni dia masih sekadar nak jadi lanun yg paling kuat dan lalui semua lautan sama macam roger..

      Padam
    8. One Piece kemungkinan besar bukan harta emas tipikal macam cerita lanun lain.

      Padam
    9. Lagipun impian setiap orang dalam team luffy menunjukkan mereka bukannya kejar kebendaan. ending pasti nama luffy diangkat sebagai Raja Lanun kelak. tak payah emas pun takpe, pergi mana2 pun, ada pasti sambut dan beri makanan percuma. hutang dia dgn kedai minum kampung dia pun, owner kedai dah tak kisah hahaha.

      Padam
    10. Kalau pemakan buah devil jdi normal semula..bagaimana ngn Momonosuke? Dia memakan buah devil(failed) yg dicipta oleh Vegapunk...

      Padam
  5. Noob, aku rasa Oda tak cerita betul2 la pengakhiran cerita ni pada budak kecik tu. lagipun dia budak kecik. oda cerita gitu2 jer supaya budak tu suka. mungkin dia ckp akhirnya luffy jadi raja dan memerintah dunia. dunia pun aman.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin juga, sebab kalau dia cerita betul2 kalau budak tu, lepas tu budak tu pergi bocorkan rahsia tu kat orang lain habis spoil.

      Padam
  6. aku rasa laboon anak paus tu akan main peranan besar diakhir cerita. dia jadi musuh paling kuat yg perlu luffy lawan. dia akan pertahankan habis-habisan tempat dia menunggu kawan2 dia dari dimusnahkan oleh luffy. masa tu perpecahan besar kumpulan luffy akan berlaku dimulai dgn brook kerana brook berpihak kpd laboon. dan yang paling mengejutkan adalah zoro juga berpihak kpd brook sbb diorg dari aliran pedang yg sama. sanji juga akan bersama laboon kerana janji laboon utk bawa sanji cari ikan2 di all blue. aku rasa sabo pun akan berpihak pada laboon.

    hanya nami sahaja yg kekal bersama luffy. itupun atas dasar harta yg luffy akan dpt sekiranya pencarian one piece berjaya.

    kemuncak perpecahan berlaku bilamana bortolomeo bunuh diri kerana tak sanggup lihat perpecahan yg berlaku antara kru kapal yg paling dia segani. masa tu mungkin projek one piece akan tergendala. yang pastinya luffy akan putus harapan sama seperti masa ace mati. dan luffy perlu mulakan semula pelayaran mencari kawan2 baru untuk cari semula one piece. pergi ke satu2 pulau semula dgn kawan2 baru.

    BalasPadam
  7. terbaik la noob. nmpk logik.. mari kita tunggu sama2 cerita akhir dia..

    BalasPadam
  8. Terbaik lah Noob..panjang lebar ko punye teori..aku salah seorang peminat tegar one piece.. ceritanya ada kaitan dengan dunia realiti..juga mainan politik dunia..banyak maksud tersirat yang ingin disampaikan dari cerita Onepiece

    BalasPadam
    Balasan
    1. ini bukan teori aku, tapi teori yang dikeluarkan hasil perbincangan peminat2 one piece kat internet

      Padam
    2. long time already added you in my fool syndicate..x nampak ke kat sidebar tu? hehehe

      Padam
    3. setakat masukkan dalam list fool syndicate pun nak berkira... rilek2 sudah.. apa dah awek sorang ni

      Padam
  9. teori ni awal2 lagi dah mengarut. setakat projek nak menyatukan laut, takkan la 20 buah negara tak setuju.. setuju aje lah. tak setuju tu sampai boleh bentuk kerajaan baru pulak tu. dah macam PR dan BN pulak.. 20 kerusi tak setuju kecuali Alabasta sahaja yg setuju. bila dah kalah berperang, sempat pulak tu si Joy Boy tu round dunia semata2 nak selerakkan batu poneglyph. Kalau aku jadi joy boy, aku bincang je elok2 dgn kerajaan kecil yg ada. takkan kerajaan kecil2 ni tak reti hormat kerajaan besar. sedangkan kerajaan selangor pun hormat kerajaan persekutuan. kerajaan persekutuan hormat kerajaan china dan amerika. tak mungkin malaysia bergabung dgn brunei, thailand, singapore nak lawan negara china? mati lah kerajaan kecik walaupun bergabung.. melainkan 19 kerajaan kecil tu dibackup oleh satu kerajaan yg lebih besar mcm amerika..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tentu la ada sebab kenapa diorang tak setuju tapi sekarang cerita tu tak sampai lagi part tu. nanti bila robin dapat baca rio poneglyphs nanti dapatla dia tahu perkara sebenar apa yang berlaku pada void century tu. ni PR BN bagai ni dah kenapa?

      Padam
    2. bodo gk anon ats ni dia ingat semua pala otak orang sama berfikir baik ka? rmi org nk berpendapt dn berpandangn beza2.... kdg2 ada orang jahat gk dlm group diorang kita x tau... disebabkan sorang buat tahi pun boleh jadi huru-hara dn peperangn jadinya....

      Padam
    3. yg ko nak bodokan orang ni dah kenapa Seriously? nampaknya ko sendiri tak boleh nak terima perbezaan pendapat.. bodo jugak budak seriously ni.. kah kah kah

      Padam
  10. tak lengkap kalau impian semua org tak tercapai. Mana impian zoro, choper dan usop?

    7. Zoro yang akan membelah reverse mountain setelah perkara yg sama dilakukan oleh Mihawk tidak berjaya. Lawan pedang, zoro dah menang. Ini kira bukti kedua yg dia lebih hebat dari mata helang.

    8. Chooper yang akan mewarisi satu team doktor. dan doktor2 ini akan belayar ke seluruh lautan dgn memakai bendera lanun dokter hiluluk

    9. Usop akan balik kampung semula dan berkahwin dgn Kaya. Tak payah nak jadi hebat sangatlah. ayah dia mmg dah hebat.

    Impian luffy bukan nk jadi raja lanun pun. dia cuma nak jumpa shank. lepas jumpa, confirm dia tak minat dh dgn raja lanun. dia nak jadi raja lanun pun sbb nak cari shank. nak buktikan dia lebih hebat dari shank. kena pulak dia akan berkahwin dgn boa hancock. kena menghadapi kemarahan sanji sbb dapat perempuan tercantik. kalau konflik tu tak boleh selesai, tak guna juga jadi raja lanun. hanya menjadi musuh pada kru sendiri.

    BalasPadam
  11. Maksud hadith, 'kamu akan mengikut gaya hidup golongan terdahulu (jahiliah & yahudi nasrani) sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta hingga kalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan ikut".

    Trend terbaru daripada kafir,
    1. Mas kahwin mahal
    2. Majlis membazir dan menunjuk-nunjuk
    3. Baju labuh menyapu lantai, budak menabur bunga dan potong kek.
    4. Malam berinai bertema filem tiru kafir.
    5. Ucapan kawan-kawan dan famili di hari perkahwinan tiru acara kahwin orang kafir.
    6. Pakai purdah sementara lepas akad nikah buka dan cium dahi tiru tradisi kafir selak veil dan cium lepas lafaz I do.

    Makin ramai GPI di sekolah sekolah makin hanyut ummah kerana kualiti GPI. Ibu bapa bertindak minta GPI pamer result UPSR & SPM di papan kenyataan sekolah demi anak-anak anda!

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A < degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh, amah dan pekerja am) soal jawab di Fb page Nurkedepan Twitter #nurkedepan

    BalasPadam
    Balasan

    1. 7. Pintu gerbang kahwin yang sebenarnya membezakan perkahwinan Yahudi dan Kristian.

      Padam
    2. Dah lama Kedepan menghilang... kini ada balik... sah mamat ni sakit hati angkara tak leh online nak ambik exam SPA utk jawatan Penolong Penguasa Kastam hari tu.... hehehehe

      Padam
    3. nk komen merapu2 mcm ni tunggu la noob post entry lain... ni post psl anime pun masih nk menyemak lg

      Padam
    4. Hadis ko ckp merapu? Kassim Ahmad ke ko ni?

      Padam
    5. bila masa dia cakap hadis merapu? dia cakap budak ni merapu.. pastu main selit2 hadis kat post sendiri.. semua tempat nak bertempek.. apa da ko ni..

      Padam
  12. Sy takut tgk cite One Peice kat tv sbb awek dia semua 'barang' besar semacam, segan tgk depan family. Pasal komik pulak, semenjak jd hardcore Dragon Ball yg sudah habis episod, x berani sentuh komik lain sbb jadi addicted spt sebelum ni.

    Kpd yg still single, lyn je cite2 anime smpi bengkak, dah kawin maybe xde masa nak lyn semua ni, lyn bende LIVE je. Haha!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ni ayam, brg besar la, lyn benda live la... dlm kepala hotak lucah memanjang... kepala otak lu sebiji mcm kepala otak macai umno... umno & lucah berpisah tiada..

      Padam
    2. Umno & hentai berpisah tiada

      Padam
    3. ayam aprika & henjut berpisah tiada

      Padam
    4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    5. aik ayam? bukan ke ko sendri yg pnah ckp, hnya org bujang n xmatang je yg ske ckp org yg da kawin ni xde mse nk lyn anime, komik n main game sebb dorg bz "main" benda lain (main bini)?? so, mmg btol la pe yg geng "bujang n xmatang" tu ckp slame ni, skrg baru ko nk mngaku ye, ayam?? ayat ko tu bukan sarcasm ye ayam......

      boooo sama kau ayam, ckp xsrupe bikin..booooooo........

      Padam
    6. Apa benda la ayam ni. Xpyh sebut barang. Sebut je tetek besar. Yg live tu ganti dgn kongkek kang senang. Baru org phm ... Ayam nigga & hentai nampaknya berpisah tiada..

      Padam
    7. tahi ayam...tengok tetek nami pun dah stim..lemah syahwat betul ko ni..aku anak dah nak sekolah tapi still maintain layan one piece..seminggu sekali je kot baca manga..

      Padam
  13. sejarah ditulis oleh mereka yg menang...

    cerita one piece ada sedikit sbyk ada persamaan dgn negara kita.. kebetulan baru je bincang psl isu kemerdekaan kt post sblm ni... dlm one piece, world government menang peperangan dgn ancient kingdom. apa diorg buat lps tu? mereka cuba tutup & hilangkan sejarah mengenai ancient kingdom.

    nmpk xpersamaan di situ? geng2 haluan kanan melalui umno & sekufunya menang dlm persaingan menuntut kemerdekaan negara... maka sejarah mengenai perjuangan kemerdekaan oleh pihak berhaluan kiri ditutup dan dimomokkan oleh umno & bn sbg musuh...

    harap satu hari akan ada anak muda yg bangkit mewarisi keazaman dr luffy utk menentang kerajaan bn yg korup & penuh kepalsuan ini...

    BalasPadam
    Balasan
    1. maksudnya ko nak budak macam adam adli tu yg bongkarkan sejarah yg tersorok tu? jgn mimpi la.. budak ingusan cari glamer mcm tu xpyh layan..

      kat negara kita ni belum ada lagi anak2 muda yg sungguh nak bongkarkan sejarah dan tegakkan kebenaran.. pengetahuan sedikit, nak glamer lebih2..

      kalo ada org macam za'ba ke, burhanuddin helmi ke.. mimpi la kalau nak ada lagi..

      Padam
    2. Azwan ali ada nak bongkarkan.. amboi amboi amboi... sambil goyang2kan jari kelingking..

      Padam
  14. betul ke oda sensei amik inspirasi dari kerajaan indonesia? menarik nih

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebanyakan watak dalam one piece memang diilhamkan dari tokoh dalam dunia sebenar. kebanyakan pulau2 juga diinspirasikan dari tempat di dunia sebenar seperti arab, itali, jepun, spain dan lain2, so tak mustahil dia jadikan indonesia sebagai rujukan juga

      Padam
    2. kalo ada inspirasi dari malaysia best jugak.. peminat kat malaysia pun ramai.. jadikan pahlawan mcm hang tuah ke jadi watak komik.. aku rasa mesti sambutan giler2 punya..

      Padam
    3. mengikut andaian aku, watak usopp tu sendiri rasanya diinspirasi dari watak kartun malaysia, sebab watak dia tak macam watak kartun tipikal jepun yang ada masa besar tapi lebih kepada watak kartun melayu dengan muka yang lonjong, hidung panjang dan mata bulat simple, malah nama pun usopp, nama tipikal lelaki melayu, contohnya usop sontorian?

      Padam
    4. betul kemungkinan paling besar setakat ni wtk Usop tu memang inspirasi dari wtk dari Malaysia.. x pelik ke wtk nama usop leps tu kemahiran lastik? org jepun lama2 ad lastik ngan ad nama usop ke?

      Padam
    5. jangan bandingkan nama usopp tu dgn nama jepun.. budus la ko ni seriously.. nama gold d. roger, ora jackson semua tu pun mana ada kat jepun..

      kemahiran lastik lebih terkenal di indonesia berbanding malaysia.. sedangkan watak usop tu sendiri banyak pengaruh dari indonesia.. lihatlah kampung usopp tu sendiri ada ciri2 kawasan di indonesia seperti di kota padang dan di maninja..

      Padam
  15. menarik teorinya. banyak yg ada kaitan. nampak macam masih banyak lagi episod utk dihabiskan cerita ni.

    BalasPadam
  16. korang ni mcm bdk2 lyn 1piece, baik lyn hentai lagi. bagus

    BalasPadam
    Balasan
    1. korang ni mcm bdk2 lyn 1piece, baik lyn hentai lagi. bagus

      Padam
    2. sakit ke telo ko tengok org layan one piece ... bengong sesangat.........puiiiiiiii

      Padam
  17. Sape suka hentai sila komen kat bawah aq

    BalasPadam
  18. Noob, aku rasa inilah dia Uranus.. Puteri Manshelly..

    BalasPadam
  19. Noob, aku rasa inilah dia Uranus.. Puteri Manshelly..

    BalasPadam
  20. Ni link dia.. http://komikfox.net/komik-one-piece-755-bahasa-indonesia/

    BalasPadam
  21. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku terpaksa padam komen ko atas 3 kesalahan:
      1. guna nama orang lain
      2. letak link website lucah
      3. terlalu bodoh

      Padam
    2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh noob

      Padam
    3. haha..sedih giler..salah satu kesalahan yang menyebabkan komen dipadam ialah terlalu bodoh. haha..plain83 palsu ni memang menyedihkan la

      Padam
  22. Gua harap creator one piece akan dpt hbs kan citer ni sebelum dia mampus. Kalo x rmai akan piss off. Luffy pun masih blum jumpa ayah dia face to face. Dr vegapunk blum buat appearance lg ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. luffy ni mcm ace jugak... dia tak kan terima dragon tu ayah dia.. aku rasa oda kena tinggalkan jugak jalan cerita sampai habis tu kat mana2.. kalau2 dia mati, takde la peminat keciwa giler2

      Padam
  23. Aku tak sbar nak tgk kekuatan kaido..pastu nak tgk vegapunk. Pastu nak tgk jimbei join mugiwara. Oda memang legend..luar biasa kreatifnye. Kalau ada koleksi one piece dari awal sampai habis..boleh jadi library

    BalasPadam
    Balasan
    1. kaido dikatakan raksaksa terkuat di laut.. sbb semua anak buah dia makan buah setan type logia.. disupply oleh doflaminggo.. kira mcm tak adil la.. kaido tu antara kekuatan yg susah giler luffy nak kalahkan.. mungkin xbleh kalahkan kot.. mungkin ambil masa lama baru dpt kalahkan.. perlu bantuan shank

      Padam
    2. bukan ke anak buah kaido banyk makn type zoan..ko kene reseach balik nie..

      Padam
  24. Tapi aku confius la noob..cmner pulak one piece dengan toriko tu sezaman? Hahah. Lau watak2 toriko tu masuk betul2 dlm one piece..mmg admiral sekali kena tumbuk pun dah mati. Dah tu smpi dah 2 movie tak silap aku toriko jumpe dengan luffy. Yg goku tu abaikan la..hahah. Siap krew luffy dah masing2 kenal dengan geng2 toriko. 4 heavenly kings tu aku rasa boleh belasah 4 emperor dlm one piece.hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. cerita one piece dengan toriko ke, dragon ball ke, naruto ke, itu semua cuma cerita crossover sahaja yang tidak valid dalam penceritaan asal. ia dibuat untuk suka2 je sesama mangaka atau produksi anime.

      Padam
    2. Tau tu noob.hehe. tapi tu la kan..lau nak bnding kekuatan watak toriko..melampau sngt. Aku suke kekuatan melampau watak toriko. Toriko tu boleh belah pulau marine hq tu dengan skali serangan leg knife dia je.haha.tak payah pedang zoro atau mihawk pun.

      Padam
    3. tapi kalau nak banding dengan kekuatan goku lagi la, planet pun boleh musnah haha

      Padam
    4. tp kalau ikutkan universe anime yg korang ckp kan aku rasa paling kuat final form super tengen http://gurrenlagann.wikia.com/wiki/Super_Tengen_Toppa_Gurren_Lagann
      melampau besar dari galaxy damn wtf over gila citer ak rasa tu lagi kuat dr semua char dlm dunia toriko, luffy and what not lol

      Padam
  25. Kalau ending cite dia gini best jugak.. ingat lagi dragon ball dari sekolah rendah sampai sambung blaja lepas SPM episod dia kat tv2. Memang akan setia tengok One Piece sampai episod last! Gomu Gomu No! :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. ONE PIECE dulu penah tayang kat ntv7 tapi sampai episode ke-26 saja. Astro Ceria pula tergantung di episode sampai di Grand Line.. Harap-harap ONE PIECE dapat tayang di RTM tanpa tergantung..

      Padam
  26. Respek Noob. Walaupun aku baca One Piece dari Episod 1 tapi sampai sekarang aku tak pernah sgt nak pikir secara serius jalan cerita dia. Yang aku tau tiap2 hari Rabu aku check Mangareader One Piece dah kluar ke belum.... tapi cerita One Piece memang terbaik. Byk unsur2 kejutan yg buat pembaca excited contohnya kemunculan Sabo.

    BalasPadam
    Balasan
    1. baca balik chapter 589 lepas kapal sabo baru je kena tembak. lepas tu pada mukasurat 7 yang aku bagi tu pada dialog "oh... hey, hurry up and patch him up!! this is terrible!", menunjukkan kru kapal dragon sedang menyelamatkan seseorang yang kebetulan lalu kawasan tu. siapa lagi yang diorang selamatkan kalau bukan sabo :)

      Padam
  27. noob, pluton tu bukan ke dah meletup kat alabasta? minta pencerahan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. poneglyph kat alabasta tu ada bagitau pasal pluton tapi robin tak bagitau kat crocodile, so sekarang kat mana pluton tu masih misteri, cuma blueprint untuk bina pluton tu ada kat water 7 dan telah pun dimusnahkan oleh franky

      Padam
  28. aku kureng sikit la dengan sabo. aku lagi suka ace. sedihnyee. watak Bartolomeo memang best. Dengan ketaksuban dia kepada mugiwara pirate..kekuatan dan troll dia tu, dia patut join je la mugiwara pirate. Sampai sabo pun tension tgk Bartolomeo terlampau taksub kat luffy. jeles la tuuu.hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku rasa xperlu la nak banding sabo dgn ace.. rata2 pun ramai suka ace.. tapi sabo la pengganti ace bagi peminat2 yg dah down bila tau ace dah mati.. kira ok la tu.. kurang2 terubat sikit..

      Padam
    2. ye lah kan..sekurang2nye ada la jugak lagi abg luffy.

      Padam
    3. whitebeard mati dengan berdiri penuh megah demi maruah (pride).
      ace mati di pangkuan adiknya sendiri demi kasih sayang (love).

      aku terima oda matikan watak diorang sebab mereka mati dengan penuh bangga dengan "pride and love".

      Padam
  29. 1 piece merupakn satu lagi projek 1meleis!! pr00000000oootttT argh!! leganya!

    BalasPadam
  30. Kau tahu Noob apa beza Naruto ngan One Piece? Naruto mcm cepat sgt. Tetiba jer Naruto tu dpt power yg 'imba' lepas tu plak tetiba Sasuke pun dpt gak power yg entah dari mana..... tapi beza One Piece plak, tiap2 minggu aku baca Encik Oda tunjuk power Luffy sikit demi sikit tambah2 lepas training dgn Rayleigh. Kita sebagai pembaca excited nak tgk power baru Luffy. One Piece deserve Gold Medal dalam arena Manga generasi baru. Jgn plak ada yg compare dgn DragonBall.

    BalasPadam
  31. Jdi noob, apa lgi misteri yg tak diceritakan kat atas?

    Enel? Hidup lgi ke dia?
    Betul ke Buggy jdi shibukai?

    Tlong senaraikan lgi persoalan2 dia.

    Kalau ada jwapn lgi best

    -oyen-

    BalasPadam
    Balasan
    1. buggy memang dah jadi shichibukai so bukan lagi misteri - http://toxicmuffin.files.wordpress.com/2013/03/one_piece_shichibukai.png.

      part enel tu memang misteri. enel masih hidup dan dia dah pun menjelajah ke bulan - http://onepiece-data.blogspot.com/2013/08/one-piece-mini-series-enels-great-space.html. ini menunjukkan kat bulan pernah ada kehidupan dan tamadun yang maju. dan satu lagi teori yang menarik, orang2 dari Ancient Kingdom mungkin berasal dari bulan.

      satu lagi misteri, dunia one piece bukan setakat lautan, grand line, new world itu sahaja. bumi one piece sebenarnya dikelilingi oleh bukan setakat 1 bulan, tapi 6 bulan, dan 1 bulan siap ada bulannya sendiri - http://12dimension.files.wordpress.com/2014/01/one_piece_v41_ch392_p003-panel.jpg. so mungkin space pirates yang menyerang bulan yang enel pergi tu berasal dari bulan2 yang lain pula.

      Padam
    2. maksudnya adakah raja lanun tu sebenarnya raja kepada semua tempat termasuk bumi dan 6 biji bulan?

      atau pada pendapat noob, raja lanun cuma raja lautan yg berjaya menyatukan 4 lautan dan berlayar dgn bebas sahaja...??

      Padam
    3. mungkin sorang lanun dapat jadi raja lanun bila lanun2 lain mengiktiraf pencapaian dan kelayakan lanun tersebut untuk menjadi raja lanun, seperti gol d roger yang berjaya jumpa one piece dan menjadi satu2nya lanun yang berjaya sampai ke raftel, pulau terakhir di grand line. apabila ada orang lain yang dapat mengatasi pencapaian gol d roger, mungkin baru orang itu akan diiktiraf sebagai raja lanun yang baru.

      Padam
    4. Siapa dia shibukai yg xde dlm gmbar tu?

      Ada tak senarai penuh ttg admiral yg terbaru?

      Boleh tak bgi detail ttg revolusi army yg setakat ni telah diceritakan.

      -oyen-

      Padam
    5. shichibukai yang ke-7 dah ada tapi memang belum reveal lagi, so yang diketahui buat masa ini ada 6, dan mungkin lepas ni jadi 5 sebab title untuk trafalgar law kena tarik balik.

      marine latest tengok kat sini - http://onepiece.wikia.com/wiki/Admiral

      detail pasal revolutionary army - http://onepiece.wikia.com/wiki/Revolutionary_Army

      Padam
  32. gorosei yang 5 org tua yg perintah dunia tu, betul ke mereka hidup abadi? maksudnya tak pernah tua semenjak 700 tahun?

    gorosei tu agak2 ada power tak? sebab salah sorg tu yg macam sami siap pegang pedang.. adakah dia musuh terakhir zoro?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pasti, belum ada hint yang banyak lagi mengenai gorosei tu.

      Padam
    2. kalo ikutkan blog ni, ada kemungkinan gorosei tu memang hidup abadi

      http://kopi-fb.blogspot.com/2011/03/gorosei-atau-5-bintang-tetua.html

      tapi ni teori lama.. 2011.. noob punya lebih baru..

      Padam
  33. Noob, hang boleh agak tak, kenapa Kuma hantar Nico Robin pergi jumpa pasukan revolusi? Kuma sendiri pun orang revolusi jugak.. kemungkinan tak pengetahuan Nico Robin tu amat berguna pada Dragon, ketua kepada Kuma...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kuma hantar semua kru mugiwara pirate pergi ke tempat2 dengan motif tertentu, so tak mustahil dia hantar robin ke tempat revolutionary army pun dengan motif tertentu.

      Padam
  34. bg ak naruto n one piece dua2 best..masing2 ad citer nye tersendiri.. nice post noob.. ak suke..

    BalasPadam
  35. Once piece yg aku suka sbb dia dpt create characters dan costumes yang menarik setiap watak berbeza. 3 konsep utama ni memang berguna

    BalasPadam
  36. aku nak cakap dua benda je:
    1. luffy tu mcm org kelantan je..asyik sebuk gomo-gomo..
    2. two piece lebih seksi berbanding one piece..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1- dia tak sebut GOMO GOMO Kelate- dia sebut Gomu-Gomu Noo Erephantooo Gatringggggooo :P

      2-tu ko merujuk pada jenis pakaian renang- One Piece Swimsuit dan Two Piece Swimsuit :P

      Padam
    2. 1- dia tak sebut GOMO GOMO Kelate- dia sebut Gomu-Gomu Noo Erephantooo Gatringggggooo :P

      2-tu ko merujuk pada jenis pakaian renang- One Piece Swimsuit dan Two Piece Swimsuit :P

      Padam
  37. One piece mmg menakjubkan.
    Aku suka fikir lukisan dia sebab aku jeles dgn pembaca lain yg dpt mencari maksud or watak2 kaitan yg tersembunyi.
    Jalan cerita OP mcm ada kaitan dengan dunia realiti kita. Yg mana sejarah disembunyikan... Hidden hand disebalik world gov (shicibukai) yg mana mereka hero dan mereka lah perosak. 4pahlawan a.k.a kuasa veto dunia yg masih diam. Chiper pol a.k.a cia.
    Dan yang palling best. Aku tau kat mana usop dapat topeng sogeking tu.... Kalau hang terer hg cari noob.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak ci la google bro....
      aku sangap one piece baru ni.. jom bersolidariti di comic house! soh depa wat keja cepat sikit

      Padam
  38. harap Oda tak mati sebelum One Piece habis. long live Oda Eiichiro!

    BalasPadam
  39. Aku dapat rasa yang teach punya badan istimewa boleh terima dua buah setan serentak sebab dia tu hasil eksperimen dari dr.vegapunk.. mungkin masa dia kecik, vegapunk pernah buat sesuatu pada dia.

    lagipun buah setan tu sendiri masih misteri.. kalau projek smile boleh hasilkan buah setan, mesti org yg lagi power dari caeser iaitu vegapunk boleh tahu mcm mana nak hasilkan badan yg bleh terima 2 buah dlm 1 masa..

    dan... teach itu sendiri adalah satu misteri.. tak tahu dia dtg dari mana.. tiba2 ada kat kapal whitebeard.. whitebeard pulak jenis kutip anak yatim.. mungkin teach tu anak yatim terbuang yg badannya pernah disentuh oleh vegapunk utk dijadikan eksperimen.. bila projek tu gagal, teach tercampak kat mana2 atau lari dan dikutip oleh whitebeard..

    benda ni tak pelik.. sebab kalau tengok PX-5 dan PX-7 ada laser.. itu laser yang ditiru sebiji dari buah setan yg kizaru guna.. dan duplicate kuma semua dicipta oleh vegapunk...

    mungkin noob tak setuju.. tapi kita tgk la nanti mcm mana..

    BalasPadam
  40. Flevance, kampung halaman Law di North Blue kemungkinan diceritakan oleh Oda adalah inspirasi dari sebuah kota di dunia sebenar, Casale Monferrato yang terletak di Italia. Dua tempat ini mempunyai julukan nama yang sama iaitu 'Kota Putih'.

    Sekitar abad ke-17 kota Casale Monferrato terkenal dengan penyakit merebak Mesothelioma, akibat dari mineral beracun berwarna putih yang dikenal dengan nama Asbestos. Ribuan jiwa di kota ini meninggal akibat penyakit dari mineral Asbestos itu. Sangat hampir dengan penyakit yang disebabkan oleh Amber Lead di Flevance.

    BalasPadam
  41. Nk tanye kt fb adew x group tuk anime op ni...bnyak yg aq survey tp sume x aktif???

    BalasPadam
  42. Bg no wasap kat aku... Nanti aku add kat group one piece... 0134868005

    BalasPadam
  43. Pendapat aku yg aku selidik... Banyak teori mbincangkan one piece tu adalah satu projek yg belum siap... Teori yang noob bagi ni hampir semua tepat apa yg dibincangkan dan masuk akal... Terbaik noob...

    BalasPadam
  44. ada rumours mengatakan yg thousand sunny d bina berasaskan dari pluton..identiti nami juga masih belum jelas berdasar kemampuan dia meramal cuaca sehingga arlong dan shiki kagum.. -myrule-

    ada teori mengatakan siapa sebenarnya shanks sehingga sengoku mengalah ..rumours mengatakan dia juga D dan pakcik kpd ace..

    kemungkinan besar juga yg kuishina masih hdup dan menyertai RA seperti sabo...

    ini teori sy .. andai kata tercetusnya peperangan antara straw hats dan WG pasti negara2 yg luffy pernah bantu akan main peranan penting bertindak sbgai allies yg bangkit selepas melihat WG merupakan dalang segala masalah yg di hadapi mereka sebelum ini..ambil contoh alasbasta dan dressrosa..

    BalasPadam
  45. memang menarik!!! kalau leh bagi skala aku bagi 3 kali ganda DBZ dan 5 kali ganda Naruto... mgkin juga 3 kali ganda HunterXHunter.....

    BalasPadam
  46. aku start layan ni masa tahun 2000- komik terbitan Bahasa Melayu- though tergantung sampai kat Loguetown je masa tu aku follow atas sebab lepas tu dah kurang langgan manga, sibuk dengan kerja etc..... then- this year, awal tahun 2015 ni je aku stat layan balik atas desakan sorang member yang suruh layan- katanya best berganda dari DBZ- saya mula2 layan gitu2 je... sebab awal plot dia memang biasa2 je.... then makin lama makin interesting- dalam masa sat je aku dah sampai episode 671 dan sedang memecut laju utk marathon sampai finish- the first sampai episode 372 aku layan English Dubbed- sedap jgek suara diorg- Luffy agak cute suara... baru kena... then, aku layan Japanese Subbed- lagi sedap- suara SUGEIIII Luffy memang wat kte geram dengan telatahnya......

    BalasPadam
  47. maaf to say- aku suka team DUBBING utk Dragon Ball bagi Tanah Melayu kita- they do a good job- but sorry to say- NOT for TEAM Astro Ceria yg Dub utk OP!!!
    - yang buat suara Boy Luffy hancus macam suara umor da 20 ke 30 an- dorg tak study kesesuaian suara ke nak dub???

    BalasPadam
  48. Macam mane Zorro boleh dpt parut di mata dia .mohon penjelasan noob

    BalasPadam
  49. Kalau Poseidon Mermaid....(live creature)....Pluton kapal.....mungkin Uranus...devil fruit? Mungkin Dragon yg mkn Devil Fruit tu.... :p

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.