Iklan Leaderboard

Ahad, 31 Ogos 2014

26 Semangat kenegerian yang masih belum merdeka

Aku dulu dilahirkan di sebuah negeri di selatan Malaysia. Tak sampai 4 tahun, keluarga aku berpindah ke Perak ikut ayah aku berpindah tempat kerja. Elok sampai darjah 3, kami berpindah lagi ke Selangor. 3 tahun kemudian, keluarga aku berpindah lagi ke Negeri Sembilan. Waktu sekolah menengah aku bersekolah di sebuah Sekolah Berasrama Penuh di Pahang selama 5 tahun. Tamat sekolah, aku pulang semula ke negeri kelahiran aku untuk menyambung belajar di peringkat pengajian tinggi.

Kemudian aku pernah bekerja di Kuala Lumpur dan Selangor. Selain itu, aku mempunyai hubungan kekeluargaan yang rapat dengan negeri Kelantan dan Terengganu, dan aku ada kawan dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan juga Sarawak. Disebabkan itu, aku langsung tiada semangat kenegerian sebab semua negeri aku anggap sama sahaja seperti adik-beradik. Yang ada hanya semangat kenegaraan 1Malaysia.


Dan disebabkan itu juga aku tiada mana2 pasukan bola sepak tempatan yang aku betul2 minat dan sokong. Bagi aku perlawanan bola sepak antara negeri dan kelab di Malaysia hanyalah sukan dan persaingan antara adik-beradik, itu sahaja. Bila menang, kita gembira. Bila kalah, kita sedih. Menang kalah itu adat pertandingan.

Tapi bila disebabkan bola sepak boleh menyebabkan adik-beradik bergaduh sampai pecah kepala, merusuh, buat provokasi dan kekacauan, rosakkan harta awam dan melakukan vandalisme, bakar kereta polis, baling anggota polis dengan objek keras, aku kira itu adalah sikap yang sangat tidak matanga dan perbuatan yang sangat bodoh serta takde otak.

Kejadian penyokong pasukan Sarawak merusuh di Stadium Negeri Petra Jaya malam tadi dalam perlawanan pasukan Sarawak menentang Perak dalam saingan Piala Malaysia:








Sikap kenegerian melampau football faggot ni bukan di negeri Sarawak sahaja, di semua pasukan negeri pun pernah ada kes seperti JDT, Kelantan, Pahang, Perak dan lain2. Pasal bola sahaja, dari yang cerdik pandai pun boleh bertukar ke mode tongong.

Ya, ini baru cerita pasal bola, belum lagi cerita semangat kenegerian lain yang saling mengutuk, menghina, mencaci, mengkeji dan bergaduh sesama sendiri macamlah negeri mereka yang paling hebat dan mulia dalam Malaysia.

Negara kita dah 57 tahun merdeka, tapi semangat2 kenegerian di Malaysia ni tak pernah2 nak Merdeka.




tags: piala malaysia kecoh di petra jaya penyokong pasukan skuad sarawak ngap sayot vs perak merusuh rusuhan protes bakar suar asap baling botol objek keras fru kereta kancil trak polis rosak vandalisme fas taksub fanatik gila

26 ulasan:

  1. Salam Merdeka Noob
    mungkin kerana kurangnya kita berinteraksi dengan orang daripada negeri lain yang buatkan semagat kenegerian tu makin kuat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    2. Wow. .obefiend pun komen sini. Dasyat

      Padam
    3. rilek aaa boob...suma komen aku nak remove...poyo aaaa...
      inb4 : ayam afrika, mu pun dasat gak, camno ayam bleh reti nak blogwalking neh...reban ayam afrika ada 4G LTE ka ? hahhaa...

      Padam
    4. aku negeri wilayah persekutuan!!

      Padam
  2. Org yg asl dr negeri mne2 pn, klau dh xpnah jejak kaki keluar dr negeri sendri, mmg cenderung utk jd seekor babun bila berjumpa dgn org luar yg dtg ke negeri dia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. so, you pun suka jadi baboon juga kan?

      Padam
    2. Nape 540? Xpnah merase keluar negeri kelahiran sendri ke? Kesiannye..

      Padam
    3. aku lahir,hidup kat selangor dah 30tahun..tak penah aku proud to be negeri ni..so takde timbul soal semangat kenegerian macam orang2 pantai timur dengan selatan tu yang kebanyakkannya taksub dengan negeri..hehe...

      Padam
  3. Biasalah. Ada ke peminat bola yg cerdik? Klu cerdik xkan beli tiket g stadium tgk budak2 main bola.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lu cerdik sangat ker..

      Padam
  4. Ada benda lain sebenarnya yg buat dorang merusuh.
    Bola ni cuma salah satu antara penyebab yg ada.

    BalasPadam
  5. Dah bila lagi nak buat huru hara dan merosakkan harta benda..jadi bila pergi tgk bola..jadikan tu alasan nak luahkan perasaan suka merosakkan harta benda tu. Sampai kete polis pun jadi mangsa. Kalau kena pukul dengan polis..mula la cakap polis zalim

    BalasPadam
  6. At one point, kenegerian ni baik sbb mempelbagaikan keunikan dlm masyarakat.
    Tp over extreme mcam ni yg kasi calit taik dekat keunikan tu...

    BalasPadam
  7. bab ni..payah nak cakap. ada baik dan buruknya..

    g mana-mana negara pun..masalah ni tetap ada.

    BalasPadam
  8. Dan yg paling sedih, page2 bodoh yg meraih populariti menambah kekeruhan dlm isu ni.

    BalasPadam
  9. wahh ganas betul... syukur aku xminat bola :(

    BalasPadam
    Balasan
    1. dulu tgk kartun captain tsubasa.. ak rasa main bola sepak satu sukan yg sgt cool dan awesome... walaupun diorang kalah sedih dan mcm2 persaan tp xde smpi provoke degn keganasan( tp leps tgk betapa bodoh penyokongnya ak tobat berhenti minat)...sekang inuzuma eleven pun ajar mcm tu semangat setiakawn bagai kerja dlm team.... ni bola sepak malaysia dh mcm ajar dengan keganasan saja boleh dpt menelesaikan masalah... heh ak rasa ini antara faktor besar bola sepak my xkan maju.... dengan penh ego besar tu... :(

      Padam
    2. Pe brg kapten tsubasa. Lyn hentai la bes. I lurve hentai 200%.

      Padam
    3. gila lucah tul brader ni -_-

      Padam
  10. set set JDT yg aku tengok paling sakai setakat ni. gaduh dgn pahang, dgn kelantan, dgn perak lepas tu claim negeri lain jeles

    BalasPadam
  11. Sama dgn noob.. tapi aku cuma minat bola luar negara.. sekali sekala jer tgk.. amatlah membuang masa tgk bolasepak malaysia.. mcm hampas dan xder masa depan..

    Bagi peminat2 yg sanggup beli tiket, diucapkan tahniah sbb masih luangkan masa tgk bolasepak mesia tahap kampung gaban..

    BalasPadam
  12. ni tiru fans kelantan la ni. bakar trak. berat nanang

    BalasPadam
  13. Kita belum ada integrasi yg sempurna...selagi kita membezakn diri kita dgn konsep kenegerian, perbezaan agama. ..maka susah nak bersatu dlm menempuh segala isu2 akan dtg. Tp pasal kes rusuhan tersebut, selalu berkait dgn sekumpulan manusia yg low mentaliti yg sibuk emosi semata2 pasal kalah bola. Apa yg sy tau sarawak dah kalah utk masuk kalah mati piala malaysia...kalau jenis xleh terima keadaan, jd la mcm 2...

    BalasPadam
  14. minta maaf yer..penyokong sarawak merusuh bukan kerana semangat kenegrian ataupun kekalahan pasukan mereka..tetapi penyokong perak yg melontarkan kata2 perkauman kepada kaum iban dan melayu sarawak semasa di ipoh pd perlawanan pusingan pertama ..kalau nk sampaikan info biar sahih tq ..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...