Sabtu, 2 Ogos 2014

17 Selfie kuburan, throwback dan lain2 cerita raya

Macam2 trend baru dan pelik2 dalam menyambut Hari Raya pada tahun ini. Juga pelbagai2 kisah dan cerita yang berlaku pada hari2 raya ini. So berikut adalah kompilasi trend dan kisah2 raya pada tahun ini yang aku kutip di media2 sosial, berita serta pengalaman peribadi.


1. Selfie di kuburan dan kemalangan

Ini trend yang paling tak masuk akal. Nampaknya budaya selfie sudah masuk ke tahap yang lebih tinggi. Sebab tu selfie ni selalu dikaitkan dengan sakit mental, sebab makin lama makin tak masuk akal.






2. Gambar throwback raya

Mungkin trend ambil gambar throwback dengan aksi dan tempat yang sama seperti gambar pada zaman dahulu adalah trend yang paling popular untuk raya tahun ini. Mula2 rasa cool jugak, tapi bila dah ramai yang buat rasa annoying pulak.







Tapi dalam kita2 throwback tu, kita haruslah ingat juga orang yang sudah tiada.


3. Raya bersama anjing

Raya tahun lepas ada orang sambut raya dengan anjing2nya sambil memberi anjing2nya makan kuih raya didakwa telah menghina Islam. Tapi tahun ini ada juga yang sambut dengan anjing, tapi mungkin tak dianggap hina Islam sebab takde video diorang bagi anjing tu makan kuih raya. Hmm whateverlah asal korang bahagia.



4. Pako raya

Geng2 parkour Malaysia buat video pakour sempena hari raya dan page Sukan Star TV sharekan video diorang, tiba2 ramai pahlawan papan kekunci meleis bagi komen seperti macam monyet, macam kera dan lain2 binatang yang melompat dan memanjat. Juga komen pasal songkok tu kena tanggal dulu, kenapa songkok jatuh tak angkat balik, kena hormat songkok dan pelbagai lagi komen pasal songkok.



Yang kutuk budak2 ni macam monyet, diorang mesti tak tahu parkour dan freerunning tu apa, dan diorang pasti tak mampu nak buat somersault, backflip dan segala jenis skill seperti yang budak2 parkour tu buat.

Yang komen pasal songkok, mesti ingat songkok tu salah satu pakaian orang Islam.


5. Kutuk azan/takbir raya terlalu kuat

Seorang lelaki cina telah mengutuk dan menyumpah di Facebooknya kerana terganggu dengan bunyi azan/takbir raya yang kuat di pagi hari.


Beliau kemudian meminta maaf.


Minta maaf tu minta maaf juga, tapi pihak berkuasa harus mengambil tindakan juga terhadap orang seperti ini sepertimana Kiki streering lock pembuli jalanraya dan Ustaz Shahul Hamid Seeni Mohd Pencetus Ummah yang dikatakan menghina agama Hindu dalam satu ceramahnya. Tolong jangan pilih warna kulit, agama dan pangkat dalam menguatkuasakan undang2.


6. Jalan sesak pulang ke kampung

Tahun ni macam juga tahun2 sudah, ramai orang yang nak balik ke pantai timur mengalami kesesakan trafik yang luar biasa sampai ada yang ambil masa 15 ke 24 jam untuk sampai ke kampung halaman. Mujur dengan bantuan Google Maps dan Waze, bontot aku hanya krem selama 12 jam sahaja di atas jalan. Aku dapat skip kesesakan di Lebuhraya Karak dengan lalu Jalan Gombak Lama dan kesesakan luar biasa di Jalan Jabor-Jerangau dengan lalu jalan pantai dan jalan2 kampung.

Cuma aku harap pihak2 berkuasa dapat ambil tindakan sewajarnya dalam menangani masalah kesesakan luar biasa ni. Ini bukan kali pertama berlaku, tiap2 tahun pun sama je. Janganlah time orang nak balik raya tu lah nak buat road block, buat renovation jalan dan lain2. Perancangan tu penting.


7. Masalah pengurusan highway

Aku tak kisah bayar tol mahal2 untuk balik ke kampung, tapi janganlah sampai terpaksa beratur panjang untuk bayar tol sampai ambil masa 1 jam. Tambahlah pondok2 tol sementara ke, buka laluan tambahan ke dan sebagainya.

Ini sampai tandas kat R&R pun takde air, macam mana orang nak kencing, nak basuh berak, nak ambil wuduk untuk solat? Ya kami tahu memang kami bayar tol mahal2 semata2 untuk menderita.




tags: trend budaya sambutan hari raya selfie kuburan kubur farish gambar throwback lama kenangan pako raya parkour freerunning anjing melayu kelvin yip hina islam

17 ulasan:

  1. Butoh cina,x larat dengar azan berambuslah balik singapork,dajal betul bangsa ni makin lama makin biadap,

    BalasPadam
    Balasan
    1. noob macai DAP ni plak sibuk nak defend cina ni konon melayu pun sama puiii....

      Padam
    2. xde lak aku baca noob defend cina tu.. apa lg yg ko nak?? nak noob g bunuh cina tu baru ko puas hati? macai umngok sungguh

      Padam
  2. lawa sial awek tu,,

    BalasPadam
  3. mamat sial farish aziz(gambar first) kononnya nak jadi trendstarter buat selfie dekat kubur. dahlah selfie sambil pijak kubur org. pegi mampuslah wei

    BalasPadam
    Balasan
    1. trendsetter, bukan trendstarter... starter tu electric starter atau starter lampu pendaflour

      Padam
  4. Idea gambar throwback raya tu cute..

    BalasPadam
  5. Bab selfie kubur tu, yg tak boleh blah ialah reply si artis yg kena bash habis dgn peminat tu...
    Tak ada tanda2 menyesal langsung dgn perbuatan dia biadab di kubur...
    Mmg sakit dah org zaman selfie skarang ni...

    BalasPadam
  6. Skrang dah mula selfie kat kubur..lepas ni, mse akan dtg..org selfie mase jenazah nak ditanam.

    BalasPadam
  7. Keterlaluan selfie d kuburan.. xder lak kedengaran pak polisi nk tahan boboi kelvin... highway still ergghhhh... throwback lebih better dr selfie d kuburan... hahahha.. pelik2

    BalasPadam
  8. Belajar ilmu tinggi2, tp pemikiran makin kebelakang. Xtau nak beza perbuatan tu elok ke tidak.

    BalasPadam
  9. yeahh! dpt pon bce bo disiang hari smbil mkn anggur...😄

    BalasPadam
  10. Noob jalan lama yg ko ckp tu jln bukit kan? Jln kecik bentuk mcm ular. Aku pnah sekali lalu situ time mlm thn 2008. Tapi xda plak jumpa dgn keta puaka kuning. Kalu ada nk juga ajak race dgn eg gua.

    BalasPadam
  11. ya, org yg kutuk2 tu mesti tak reti pun nak parkour. aku rasa parkour sangat cool.

    BalasPadam
  12. bodoh sgat.. Nak selfie kt kubur tu pehal.. Dah kemaruk sgt dgn selfie tu,,kt mane2 selfie.. Sakit mental tol laa.. Pasal parkour tu ak ske sgt2, smart,cool,.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.