Jumaat, 25 Julai 2014

50 Tips menyemak keadaan trafik jalan dan lebuhraya

Setiap kali tiba musim perayaan, lebuhraya2 utama ke utara, selatan dan pantai timur pasti akan mengalami kesesakan lalulintas menyebabkan kita pening waktu apa yang terbaik untuk bertolak dari rumah agar jalan kurang sesak. Waktu pagi selepas subuh? Jam 12 tengah malam? Tengahari waktu matahari betul2 atas kepala? Di sini aku kongsikan tips2 cara untuk mengetahui keadaan trafik jalanraya2 serta lebuhraya2 utama di Malaysia dengan sangat mudah agar anda boleh merancang perjalanan anda. Anda juga boleh melihat keadaan trafik pada hari2 biasa untuk memudahkan anda pergi dan pulang dari kerja.


Caranya anda boleh baca di artikel ini - Tips elak kesesakan lalulintas di lebuhraya.

Pernah baca ke? Maaf, itu cuma gurauan bodoh semata2. Yang sebenarnya, tanpa perlu dengar laporan trafik kat radio, tanpa perlu baca laporan trafik kat Twitter Lembaga Lebuhraya Malaysia, PLUS, LPT, LATAR dan sebagainya, tanpa perlu tengok kamera trafik kat mana2 website, korang boleh tengok keadaan semasa trafik jalanraya dan lebuhraya utama secara real-time melalui Google Maps tu je.

Korang boleh tengok pakai browser mahupun pakai aplikasi mobile dia. Aku dah selalu guna Google Maps ni untuk monitor laluan balik dari pejabat aku dan boleh dikatakan ia agak accurate. Aku pun tak tahu macam mana Google yahudi tu boleh dapat data2 trafik kat Malaysia ni secara real-time. Tapi tak semua jalan ada ditunjukkan maklumat trafik, hanya jalan2 utama di bandar2 utama seperti Lembah Klang dan Johor Bahru serta lebuhraya2 utama di seluruh Malaysia. Kalau jalan kampung belakang rumah Tok Ngah korang mungkin takde.


Laluan berwarna hijau bermaksud trafik lancar, kuning sederhana manakala merah menandakan trafik perlahan. Merah pekat bermakna trafik tersangatlah sesak dan lembab. So dengan ini korang boleh cuba elakkan laluan yang sesak dan cuba alternatif lain.

Google Maps juga dah diintegrasikan dengan aplikasi GPS komuniti Waze, di mana kalau ada pengguna Waze yang update apa2 insiden seperti jalan rosak, road block polis, kemalangan, ia akan dipaparkan juga di Google Maps ini.  Malah kalau korang guna Google Maps versi mobile, korang boleh jadikan ia sebagai GPS juga untuk memandu arah, so tak perlu korang install Waze, Garmin atau Papago, cuma pastikan korang ada mobile data sebab Google Maps ni perlu capaian ke Internet untuk update peta dan trafik.




Perlu diingatkan masa korang nak check trafik atau tetapkan arah kat smartphone korang tu masa kereta tengah berhenti di rumah atau di tepi jalan. Jangan sampai aku hentak kereta korang pakai steering lock kalau aku nampak ada orang guna smartphone sambil memandu.

Dan para suami juga, kalau nak gunakan peta untuk jadikan panduan perjalanan korang, pastikan korang suruh isteri korang yang pandu kereta dan korang yang baca peta dan jadi pemandu arah, sebab mengikut kajian orang perempuan ni memang lemah dalam membaca map, melainkan diorang memang dah tahu cara baca map.

Last sekali, tolong jangan komen pasal nasi goreng atau cina kat bawah, ia takde kaitan langsung dengan entry ni.




tags: tips panduan rancang perjalanan lihat keadaan semasa trafik jalan jalanraya lebuhraya balik kampung pemandu arah gps navigator apps aplikasi google maps android ios download direction destination destinasi waze garmin papago

50 ulasan:

  1. nasi goreng kampung cina mamak 1!! hehe.. nasib baik kampung aku dekat dengan rumah je..

    BalasPadam
  2. Salam Ramadhan dan Aidilfitri semua.

    Malam ini nak kena bertolak balik ke kedah. Moga selamat perjalanan aku dan kita semua yang mahu pulang ke kampung. Biasa la trafik teruk masa balik raya. Tiap2 tahun pun macam tu. Nak bertolak siang,memang jalan sesak teruk. Nak bertolak malam..tkut mata tak jelas nampak dan cepat mengantuk. Apa2 hal pun, kalau penat, rehat la dulu di perhentian..biar lambat..asalkan selamat.
    Kepada noob, ampun maaf jika ada terkasar bahasa kat sini. Bagi aku..blog kau memang terbaik. Tiap2 hari sini la tempat aku melepak. kita pun dah ada ahli keluarga baru, si nasi goreng cina tu..bertambah meriah sini.hahaha.

    BalasPadam
  3. Kesesakan lalulintas ketika musim perayaan terutamanya hari raya puasa sebenarnya blh diatasi sekiranya kita ikut jadual yang telah ditentukan oleh pihak berkuasa.. tapi maklumlah, kita sudh tbiasa ada sahaja benda yg nk lawan pemerintah..

    lagi satu, kalau dh tahu musim raya ni jalan sesak..biarlah org yg berkenaan sahaja yg lalu.. org lain yg xde kaitan jgn lalu dulu.. duduk rumah.. saya perhatikan kesesakan ni sbnrnya berpunca dari org yg takde kaitan pun mahu memenuhkan jalan2 raya yg ada.. sakit betul hati ni.. bayangkan kita tengah sesak2 tiba2 nampak kereta sebelah dipandu oleh cina atau india.. tp india ni mcm paham2 sbb kurg nmpk mereka cuba penuhkan jalan.. mmg diorg pun ada hak atas jalan sbb selama ni pun kita yg beri hak tu pd mereka.. tp mereka sepatutnya fikirlh jugak pasal org lain.. belajar toleransi..takkan kita je nk toleransi.. kalau dah time raya puasa ni, bagilah melayu jalan dgn aman..jgn tmbh sesakkan jalan..

    aku tahu antara korg mmg tak setuju dgn apa sahaja yg aku ckp..tp benda ni korg boleh buktikan sendiri.. nnt masa korg nk balik kampung nnt, tgklah atas jln tu..mesti ada muka2 diorg nk sibuk penuhkn jalan.. diorg tu sbrnya boleh je duduk rumah senyap2..tp diorg nk kita sentiasa lihat wajah2 diorg.. supaya anak2 kita yg tak drive kereta tu, tgk luar tingkap, nampak wajah mereka... mereka mahu anak bangsa kita sentiasa lihat mereka dan akhirnya kewujudan mereka tu dirasai oleh anak cucu kita... ini mungkin pd org lain adalah andaian.. tapi percayalah..ini adalah perancangan halus mereka...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi kan.. kalau cuti tahun baru cina pun, penuh sesak juga dengan orang2 melayu kita.. kalau shopping mall ada buat sale raya cina, orang melayu juga yang aku tengok penuh shopping mall.. kalau bazar ramadhan, so far aku tengok ada la dalam 3 atau 4 pasangan bangsa lain yang datang beli sama, tapi mostly memang melayu, means bangsa lain masih faham juga la yang bazar tu untuk orang islam yang berpuasa.

      so kita 1 malaysia ma.. jangan stress sangat la, masing2 mau happy balik jumpa mak pak, bukan senang dapat cuti, dah alang2 kan cutinya :)

      Padam
    2. bro... kena lihat juga di mana kita berada sekarang.. kita di Malaysia.. buat pengetahuan bro, ini tanah melayu.. cuba bro bayangkan kalau bro tinggal di Adelaide Ausie, diorang buat sales sempena raya.. kenapa ramai warga australia yang masuk market? kenapa tak ramai melayu masuk? sebabnya itu negara diorang.. sama lah juga dgn apa yang saudara katakan tadi.. bila raya cina market ada buat promosi.. ada ajelah melayu sbb ini tanah melayu.. takkan ramai org australia pulak yg masuk market.. kena lihat pada konteks negara mana yg saudara bincangkan.. tak boleh kata kalau raya cina mesti cina je ramai dlm market..

      begitu juga dgn kesesakan lalulintas.. kenapa perlu mereka drive ketika org melayu nk balik kampung? kalau ikut logik, duduk rumah rehat2 jauh lebih baik..tapi mereka berusaha keras untuk jalankan agenda mereka.. jadi fikir2kanlah..

      Padam
    3. Betul tu apa yang anon 11.37 tulis. Cina dan india berusaha keras untuk menjalankan agenda mereka. Dengan cara balik kampung sempena cuti raya, mereka telah mengakibatkan jalan sesak. Ia boleh menyebabkan org melayu jadi gile dan bunuh diri terjun gaung semasa memandu. Lepas tu pulak mati kelaparan sebab makanan kat R&R abis. Ada jugak org melayu yang mati sebab tunggu lama sangat dalam kereta. Kita ni melayu, kita boleh balik time raya cina ke, deepavali ke..tak ada siapa boleh halang kita. Tapi jangan sesekali bagi cina dengan india balik time raya aidilfitri.
      Kalau cina dtg rumah kita time raya, kita sepak dia. Sama jugak dgn india. Mana boleh join kita. kita ni melayu maksum,kita bangsa suci dan hebat.

      Padam
    4. so kenapa time raya cina, banyak pulak melayu yang dok ikut sebok balik kampung sama? kenapa tak duduk diam2 kat rumah je?

      Padam
    5. MAMAT NASI GORENG, CINA, NASI GORENG CINA DAN RAYA.

      Padam
    6. aku tolong jawabkan bagi mamat nasi goreng cina utk soalan anon 11.57.

      "Sedarlah, cina sedang mempermainkan kita. time raya cina pun melayu balik sebab melayu dah ditanam dengan semangat raya cina. melayu makin hancur. Nasi goreng mereka dah takluk, duit raya mereka dah takluk, ketupat mereka dah takluk, sampaikan raya aidilfitri pun mereka nak takluk. Ini tidak adil. Kita harus perjuangkan bangsa kita. Cina dan india kena duduk rumah dan jangan keluar langsung time raya aidilfitri. haram bagi mereka. kalau keluar juga,kita pancung. Tapi kalau time raya cina atau deepavali,kita boleh keluar sebab kita melayu. kita maksum dan bangsa paling mulia kat malaysia ni. Smpaikan yahudi dan cina pun usaha nak hapuskan kita. Aku nak wujudkan satu kawasan khas..dimana udara milik melayu je. aku taknak sedut udara yang sama dengan cina. sebab melalui udara tu la tersebarnya tabiat2 buruk cina. Aku nak melayu sedar, aku pejuang bangsa"

      Padam
    7. terima kasih anon 12:15 kerana memberi jawapan.. walaupun point2nya betul, tp saya tak suruh pun sampai bunuh2.. cukuplah kita berkeras thadap apa yg diorg tekan kita.. jika boleh hidup harmoni, tiada siapa nak perjuangkan isu ni... sebab utama adalah apabila kita sering ditindas..dihina..kita bangkit atas sebab itu..bukan sekadar saje2..

      cuma saya nak tmbh sikit la.. bukan cina dan india tak perlu keluar rumah.. cuma tunggulah jalan xsesak.. ini tidak..masa jalan sesak lah mereka sibuk nak menyelit sama.. kalau fikir2 balik, untuk apa? mereka tak amik cuti sampai jumaat pun..hari rabu mereka dah masuk kerja balik..utk apa mereka balik kampung.. duduk je la rumah..kalau nk balik pun tunggulah jalan lengang dulu..beri laluan pd kita2 yg urgent nk balik ni..

      sbb tu aku kata, bila tiada sbb mereka nk balik kampung, tp mereka tetap penuhkan jalan..itu semua untuk apa? pasti ada rancangan yg kita tak tahu.. bagi org yg faham saikologi..mereka akan sedar.. benda ni sengaja dilakukan supaya anak2 kita yg tgk diluar tingkap akan melihat muka2 mereka..dan imej2 muka mereka ini akan kekal disimpan ke dlm otak anak2 kita..mungkin mereka tidak boleh nk saiko kita.. tp anak2 kita amat mudah dipengaruhi..jiwa mereka masih kosong..masih bersih..dan anak2 akan terima apa sahaja yg mereka nampak depan mata.. itu yg aku nk bagitau..harap2 korang memahami.. buanglah isu nasi goreng tu..

      Padam
    8. tak nak!kami akan tetap kekalkan nasi goreng. kan kau jugak yang mulakan

      Padam
    9. yang pergi balik kampung naik kereta sapa suruh, naik motor macam aku, ke mana-mana pun naik motor, jauh dekat, hujan ataupun panas. Memang tak jem punya!

      Padam
    10. "benda ni sengaja dilakukan supaya anak2 kita yg tgk diluar tingkap akan melihat muka2 mereka..dan imej2 muka mereka ini akan kekal disimpan ke dlm otak anak2 kita..mungkin mereka tidak boleh nk saiko kita.. tp anak2 kita amat mudah dipengaruhi"

      haha.. pe ke bangang pejuang bangsa abadi ni. takkan la dorg cina mahupn india dok berjam2 stuck kt jem SEMATA2 nk budak2 cam dorg masuk dlm kepala dorg? padahal dorg boleh dok rumah goyang kaki sambil makan ketupat cina? kalau budak2 tu tido dlm kereta mcm selalu budak2 buat bila balik kampung abes sia2 la cina dengan india sesak2 dlm jem berjam2? bagaimana pula dengan kereta yg ditinted kan. macam mana budak2 nk kawad cam sematkn dlm pemikiran dorg terhadap golongan cina dan india tersebut?

      haha.. aku rasa ko ni jelmaan pahlawan melayu zaman pemerintahan sultan melayu melaka dlu. baik ko mengucap weh. cmne kalau cina dengan india yg ko tgk nk balik kampung ni islam? ko ni melayu tp bkn islam ke? aku x bangga pn jd melayu as long as aku hidup dan mati as islam x kira apa bangsa aku. serius otak racist ko ni memang bahaya pada masa akan dtg.

      oh btw comment ko sal nasi goreng tu.. 2-3 hari jugak la aku gelak sorg2 teringat comment ko. sampai cmtu pemikiran ko. dh critical dh weh.

      Padam
  4. nasihat aku, jgn diungkit2 lagi cerita pasal nasi goreng..cukuplah kita sama2 fikir apa disebalik cerita tu sebelum ni..bukan dibuat ayat utk main2kan org lain.. ketika org lain sibuk pertahankn maruah korang, korang suka2 nak ejek2 pjuangan org lain.. cukup2 la tu.. fikirkanlah masa depan anak cucu kita.. jgn sampai bila dah tergadai, baru menyesal...masa tu dh tak berguna.. insaflah anak melayu..cukup2lah persendakan org lain..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku selalu guna google maps utk cari jalan pergi restoran yg ada nasi goreng cina yg sodap2... tp yg aku pelik setiap kali aku search nasi goreng kampung, dia tunjuk arah ke kg baru. xtau ke kg baru tu dkt kl, bkn dkt kampung yg betul pun. aku nak nasi goreng kampung yg betul2 pure kampung punya tanpa permandangan klcc

      Padam
    2. anon 10:56, masak sendiri ler.. jom ikut aku balik kampung. aku minta opah aku tolong masakkan.. ko nak pedas sikit ke atau extra pedas?

      Padam
    3. tapi apsal aku search kat google maps nasi goreng cina, dia point kat putrajaya?? nmpk sgt ini permainan halus org cina utk mengambil alih putrajaya... lgpun siapa yg cipta google maps kalau bkn cina?

      Padam
    4. aku bila nk search nasi goreng cina je aku teringat kt chinatown. sial la cina ni. siap ada town. mana pergi malaytown? mana melayu2 ni x buat malaytown ke? pastu kenpa guna chinatown xde guna bahasa cina iaitu '唐人街' tp guna bahasa english? adakah ini complot cina dengan us untuk menjatuhkn melayu? adakah cina sudah menjadi agent yahudi untuk menjatuhkan melayu?

      sedarlah wahai melayu. petikan pejuang bangsa abadi menyebut "fikirkanlah masa depan anak cucu kita.. jgn sampai bila dah tergadai, baru menyesal...masa tu dh tak berguna.. insaflah anak melayu..cukup2lah persendakan org lain". sosedar la melayu semua. bangkit la semua! boikot cina! klu ikot sunat melayu jmpa cina boleh pukul smpai mampus. sbb ni tanah melayu! hidup melayu!! tanah melayu smpai kiamat org lain xleh nk amek!

      Padam
    5. RESEPI NASI GORENG CINA

      Bahan-bahan ( 3 org mkn )

      3 cawan nasi
      2 biji telur
      sayur campur
      2 sudu besar sos tiram
      3 ulas bwg putih
      3 biji bwg merah
      Cara-cara

      Tumbuk bwg putih dan bwg merah.
      Tumis bahan2 yang ditumbuk. Masukkan sos tiram.
      Masukkan sayur campur. Biar seketika sehingga sayur agak lembut.Tambah sedikit garam.
      Masukkan telur dan kacau.
      Last sekali masukkan nasi.
      Kalau nak pedas, letakkan beberapa biji cili padi dlm step 2.

      Padam
    6. nak lagi sedap, biar cina amoi yang masak.. ketika 2 biji telur tu hendak di basuh, rendamkan sekali tangan amoi tu lama2 sikit dengan telur tu..biar meresap ke dalam telur... nanti bila makan boleh meresap ke dalam jiwa anak2 melayu air tangan amoi..

      Padam
    7. saya olang cina... saya sudah sangat tesinggung dengan komen-komen kamu ini. lu olang jgn main-main meh. 快乐的开斋节穆巴拉克。对不起内外!

      Padam
  5. tq noob for the tips. aku selama ni xtau pun kat google maps boleh check traffic jam. cuma anon2 kt atas tu mostly mmg bangang... noob dh tulis jgn komen psl nasi goreng dgn cina, nak jugak komen... haissh

    BalasPadam
    Balasan
    1. dei thamby.. tu u pun tulis "nasi goreng dgn cina" apa bikin?!

      Padam
    2. anon tu tulis hak jalanraya utk yg berkenaan.. bukan nasi goreng.. ko salah baca ni...

      Padam
    3. Nasi goreng..nasi goreng..nasi goreng..cina..cina..cina..pe de hal?

      Padam
    4. dei thamby 11:39,, tu dia sendiri yang tulis "noob dh tulis jgn komen psl nasi goreng dgn cina, nak jugak komen... haissh".. masih tak nampak ka dia juga type itu "nasi goreng dgn cina". ah banyak rabun la sama lu.

      Padam
    5. aku bukan cakap kat ko.. aku cakap kat anon 11:31

      Padam
  6. noob, sejauh mana kebolehpercayaan kita pd map google ni? kadang2 garis hijau tp aku tengok jalan sesak jugak..tak gerak2.. ke user kena update kata jalan sesak? atau google guna satelit?

    BalasPadam
    Balasan
    1. data ko slow tu lambat update

      Padam
    2. tak pasti interval update dia setiap 5 minit, 10 minit atau 15 minit, tapi setakat ni memang agak accurate. user tak payah update, cuma aku rasa data dia collect data trafik based on data yang dia ambil dari pengguna2 smartphone atas jalanraya.

      http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0330&sec=Korporat&pg=ko_06.htm

      Padam
  7. Bak kut teh betul la korang ni.

    BalasPadam
  8. PON...apa beza papago dengan papagomo?

    BalasPadam
  9. pada aku..pergantungan yg terlalu sangat pada pengguna waze tak byk membantu.. terutama pd kwsn2 kampung..yg mana makcik2 kampung tak update waze.. better google bincang dgn NASA nak guna data dari satelit la noob.. takpun google buat kerjasama dgn jabatan kerja raya nk dptkan status..

    BalasPadam
  10. pada pendapat aku, nasi goreng cina lebih sesuai dijadikan petunjuk jalan. Caranya taburkan nasi goreng cina disepanjang jalan, melayu anti-cina akan lari dari kawasan tersebut. Dengan itu, jalan menjadi kosong. Lepas tu, time kat tol, bagi duit dalam angpow, org tol tu akan lari jika dia anti-cina.

    BalasPadam
  11. Tiba-tiba saya rasa nak masak nasi goreng selepas membaca entri ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hi Lonely.. masak untuk sy sekali boleh? alang2 awak dah lonely... saya boleh temankan makan..

      Padam
    2. Boleh saja... saya pun suka orang temankan saya makan... the more the merrier ;)

      Padam
  12. tak sabarnye nak balik kg, nak makan nasi goreng cina..dpt ang pow cina dan jugak makan ketupat cina.

    BalasPadam
  13. jom blik kg.. Ke kelate..

    BalasPadam
  14. nampaknya masih ramai org kita tidak ambil ikhtibar atas apa yg kita perjuangankan.. korg masih tak habis2 dgn nasi goreng.. sepatutnya isu nasi goreng tu diambil ikthibar..bukan buat main2... kalau sesiapa rasa tu cuma perkara kecil, tak apalah.. tapi dlm bab2 lain sila berkeras..mcm penghapusan hak bumiputera..nk hapuskan tanda islam pada ic dan mcm2 lagi..masa tu bkeraslah..

    sama kes mcm map ni jugak..mmg kita nak lari pd kesesakan, kita akan lihat pada google mcm tuan rumah cakap..tp kita kena tahu juga knp boleh jadi sesak? sekiranya kira rajin mengkaji kita akan nampak.. betapa mereka cuba memenuhkan jalan2 raya.. kalau dikaji lebih dalam, masa nak gerak kereta, buka google map, kalau korang perasan kenapa hanya jaln TAR dan jalan P.Ramlee jer yang sesak? Lepas tu korang akan cuba cari jalan yang tanda hijau bukan? Di situlah bermulanya permainan mereka..

    korang2 yg melayu akan terpaksa ikut jalan Loke Yew, Chow Kit, jalan Yap Kwan Seng, kuen cheng high school, jalan chan sow lin, jalan kia peng, jalan law yew swee, jln nyonya, jln opera, jln yap ah shak, jln yong shook lin, jln Yew, dan semua jalan2 yang ada nama cina.. bayangkan ketika korang teringin sangat nak jumpa ibubapa korang dikampung, anak2 teringin jumpa atuknenek mereka..tetapi sblm kita dpt semua tu kita perlu menyerapkan dulu dlm kepala nama2 cina ni..

    itu sbb aku cakap... kita boleh guna google map utk tgk jalan..skdr panduan je la..tp sampai bila? sepatutnya kita kaji dan sekat sesiapa yg tak berkenaan di atas jalan tu.. cukup2 lah kita setakat jadi pengguna..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yeahhh..nasi goreng cina, ketupat cina, angpow cina, sekarang kita ada penambahan..jalan yang guna nama cina.

      Padam
  15. aku ingat tips menyemak = buat semak atas jalanraya, rupanya menyemak = semak keadaan trafik jalanraya

    BalasPadam
  16. Fakta nama jalan cina dimmlasi tak sedap . Hongkong lagi sedap spt shatin tsim shat sui dan sebginy

    BalasPadam
  17. Noob tolong jap buat artikel pasal.org racist tahap melampau nih. Menyampah aku

    BalasPadam
  18. FaktA.. Nasi goreng memang berasal dari china. Rojak pun begitu. Nama asal nasi goreng adalah nat qi gong (qi gong disebut si goreng in malay) diperkenalkan di nanjing china

    BalasPadam
  19. Perjuangankan nasi goreng cina

    BalasPadam
  20. Saya sebagai peniaga kedai makan..mengucapkan terima kasih kepada brader nasi goreng cina. Kerana beliau..permintaan utk nasi goreng di kedai saya makin meningkat.

    BalasPadam
  21. adoiiii...da lbh 2 thun baca blog ni..mcm2 komen aku da baca..tp psl ns grg cina ni la yg paling lawakkk...hahahaha...ang pow cina..jalan cina...adoiii la..mn ko dpt idea2 ngarut ni???

    BalasPadam
  22. nak jugak.....nasi goreng cino memang sodap...

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.