Iklan Leaderboard

Selasa, 22 Julai 2014

79 Ramai orang stress dan bosan dalam kehidupan

Aku selalu perhatikan, ramai juga orang kita yang hidup dalam keadaan stress2 dalam menjalani kehidupan seharian. Pagi2 keluar rumah tengok muka2 jiran, muka kelam kabut nak hantar anak pergi sekolah, pergi kerja jalan sesak, tengok kiri kanan dalam kereta semua muka tertekan, ada yang marah2 dan membebel seorang diri. Sampai kat pondok tol tengok awek jurutol tu muka kelat je. Bila bayar duit tol kat dia, dia langsung tak pandang kita, apatah lagi nak senyum atau ucap terima kasih.



Sampai pejabat, kelihatan ramai rakan2 sekerja yang berwajah sugul dan kebosanan di meja masing2 sambil menongkat dagu. Bila pergi dekat, oh sedang scroll Facebook rupanya. Terserempak dengan kakitangan dari bahagian lain, tengok muka dia keluh kesah, kita nak senyum pun serba salah. Bertembung dengan bos tengah jalan, kena perli dah takde kerja ke nak buat. Masuk mesyuarat, semua buat muka bosan, ada yang main handphone, ada yang sampai tertidur.


Telefon jabatan kerajaan untuk berurusan. Seorang kakitangan wanita mengangkat telefon dan menjawab "Jabatan XXX, ya ada apa encik?". "Saya Ali, saya nak tanya mengenai pembayaran cukai saya." "Nak tanya pasal pembayaran cukai encik telefon unit kutipan cukai, sini unit lain.", jawab wanita tersebut dan terus meletakkan telefon dan kita pula naik geram.


Pergi ke stesen minyak, pergi ke kaunter. Tengok dia sibuk melayan ramai pelanggan. Sampai turn kita, kita hulur RM50, dia tanya dengan nada yang agak kuat "Pam berapa?". Setelah awek cashier tu swipe kad Mesra, dia kembalikan semula tanpa berkata apa2.

Pergi ke sekolah rendah untuk hantar barang, tengok pelajar sekolah sesi petang sedang berkumpul di dewan perhimpunan. Cikgu disiplin perempuan terjerit2 suruh pelajar senyap dan beratur dalam barisan. Terdengar pula suara cikgu lelaki dengan suara yang tinggi dan keras memarahi pelajar2 sekolah sebab kasut sekolah tak kapur.

Pergi ke supermarket, ambil barang dalam troli dan tolak ke kaunter bayaran. Kelihatan di wajah awek cashier yang sangat kebosanan. Masa scan barang kita, muka garang macam nak makan orang. Tiada sebarang tutur kata mesra. Muka cantik, tapi sayang tiada senyuman terukir di wajahnya. Kadang2 kasihan pun ada, mesti kehidupannya sangat stress dan kebosanan.


Pergi ke kedai makan, pesan nasi goreng kampung. Tunggu 15 minit, pelayan hantar nasi goreng cina. Hmm dahlah kita orang melayu ni ramai yang sensitif dengan perkataan2 cina nih. Tanya pelayan, "Adik, saya order nasi goreng kampung, bukan nasi goreng cina." Dengan selamba bulldog pelayan tu cakap, "Oh ye ke? Bukan nasi goreng cina ke? Kejap ye bang." Tanpa meminta maaf, pelayan itu mengambil semula nasi goreng cina itu ke dapur. 15 minit yang kemudian, barulah sampai nasi goreng kampung.

Selesai makan, pergi ke cashier untuk bayar. Seorang pakcik dalam lingkungan 50-an menunggu di situ. "Makan apa tadi?" Pinta pakcik itu. "Nasi goreng kampung dengan air sirap limau." "Semuanya RM6", balas pakcik itu. Aku keluarkan duit dan menghulurkan sekeping RM50, satun2nya duit dalam dompet aku. "Takde duit kecik ke?" tanya pakcik tu dan aku membalas "Takde bang. Ini je yang ada." Dengan dahi berkerut dan wajah kecewa pakcik tu mengorek2 helaian duit dari mesin duitnya dan memberi baki kepada aku tanpa langsung memandang ke arah kita. Hmm mungkin stress sangat kerja tu yang nak cakap terima kasih pun berat.

Waktu malam, terdengar pula suara bising jiran2 bergaduh suami isteri, kadangkala kedengaran suara bapa menengking anak2nya sebab tak dengar kata dan tak siapkan kerja sekolah. Dari pagi hinggalah ke malam, kita sentiasa hidup dengan stress dan dikelilingi oleh orang yang stress2.

Ya, kadang2 kita ini termasuk aku juga sering hidup dalam keadaan stress2 dan tertekan sehingga membuatkan kita lupa untuk memberi salam kepada orang lain dan membalas salam, kita lupa untuk senyum kepada orang lain dan membalas senyuman, kita lupa untuk mengucap terima kasih dan membalasnya, kita lupa untuk bercakap dengan baik dan lemah lembut, kita lupa untuk menjaga hati orang lain dan kita berat untuk meminta maaf apabila melakukan kesilapan.

Kadangkala, kehidupan yang stress dan bosan ini telah membuatkan kita lupa akan nilai2 murni dan budaya ketimuran kita. Ramai orang yang bosan dengan kerja yang mereka lakukan hari ini, stress dengan persekitaran yang telah menjadikan kita seperti zombi. Berapa ramai sahaja yang memang benar2 enjoy dengan kerja mereka dan gembira dengan kehidupan mereka.

Oleh itu, mulai saat ini jangan biarkan stress mengawal diri anda. Walau stress dan bosan mana pun kerja dan kehidupan anda, bagilah salam kepada orang lain walaupun orang itu mungkin tidak membalasnya, senyumlah kepada orang lain walau orang itu mungkin tidak senyum kembali, ucaplah terima kasih apabila menerima sesuatu atau kebaikan daripada orang lain walau orang itu mungkin tidak akan mengucapkan sama2, dan biasakanlah untuk meminta maaf kepada orang lain setiap kali kita melakukan kesilapan serta memaafkan kesilapan orang lain.


Marilah kita sama2 menyebarkan nilai2 murni dan kasih sayang antara manusia. Biarlah nilai positif ini menjangkiti orang terdekat kita dahulu kemudian turut menjangkiti orang terdekat mereka dan akhirnya terjangkit ke semua orang!




tags: ramai orang malaysia melayu stress dan bosan dalam kehidupan mereka cara atasi elakkan panduan geram marah awek baik punya

79 ulasan:

  1. 1st...hahaha...story of my life....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kesimpulanya,jika cina terus menerus membolot malaysia jadi negara ni macam singapork tak payah susah2 pikir
      Masa tu
      Melayu akan ditindas
      Islam akan dihina
      Bahasa melayu akan pupus
      Akhir nya melayu akan pupus pasal apa
      Sebab melayu nak pergi mana lagi
      Suatu ketika melayu berpaksa ke thailand,indonesia mungkin terpaksa menjadi kaum mata sepet...
      Tunggu jelah
      Bukan aku nak racis apa
      Tapi memang dah kenyataan
      Hanya masa yang menentukan
      .....Sejarah mungkin berulang.....

      Padam
    2. The story of my life
      I take her home
      I drive all night
      To keep her warm
      And time is frozen (the story of, the story of)
      The story of my life
      I give her hope
      I spend her love
      Until she's broke bla bla bla.....

      Padam
  2. bab order makanan tu ada berlaku... tapi yg lain tu alhamdulillah jarang berlaku... yg terima bayaran selalunya ucap terimakasih...

    BalasPadam
  3. Ucapan pertama muhamad saw dimadinah..sebarkan salam,beri orang makan dan solat katika orang lain sedang tidur..nabi ajarkan bagaimana mahu bergaul dengan manusia sekeliling..

    BalasPadam
  4. patutnya nasi goreng cina tu tukar jer nama nama goreng kosong putih.. org cina sengaja beri nama nasi goreng tu sempena nama kaum diorang sebab diorang nak kita rasa kewujudan diorang..

    kalau pikir2 balik, kenapa xde nasi goreng melayu? sedangkan melayu paling byk makan nasi goreng.. berbanding cina.. diorg tu makan mi jer banyak.. goreng2 mana ada..

    fikirlah.. sikit2 diorg cuba kuasai pemikiran kita supaya kita rasa mereka begitu dekat dgn kita..malah kita tpaksa bgantung hidup dgn mereka.. nak kerja, kerja dgn tokey cina..nak makan order nasi goreng cina.. nak beli barang murah, beli kat cina.. nak buat rumah, cari kontraktor cina.. nak beli motor honda, tp beli yg versi boon siew cina... tak pun SYM Safi Yg Menunggu, Shamsul Yg Mencelah buatan cina..harap iklan jer muka melayu sbb nak sebat duit melayu.. beli henpon laptop kat kedai cina, beli prepaid pun sanggup gi kedai cina walaupun boleh jer beli online... beli barang dapur kat giant, the store, carefour, jusco tokey2 cina.. kedai runcit melayu tak nak pergi.. nak beli rumah cari developer cina, SP Setia, IOI, Mah Sing Group, IJM land, YTL Land, Glomac, entah apa2 lagi.. kalau Sime Darby punya rumah, tak nak.. tak cantik.. sebenarnya bukan tak cantik, tp tak suka melayu buat rumah.. dengki.. nak buat blog cari webhosting company cina... isi minyak nak shell dgn caltex jer... petronas dgn petron tak nak.. sanggup jalan jauh slow2 bawak minyak nak abis.. asalkan jumpa stesen minyak cina.. sampai tv3 tu sanggup adakan rancangan khas utk org cina..pearl screen.. betapa sayangnya kita pada cina.. aku pun tak paham.. best sangat ke cina ni? melayu dah macam takde apa dalam negara sendiri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kebencian anda xkan menyelesaikan masalah sedia ada...seburuk2 abu jahal terhadap Nabi Muhammad, baginda x membenci abu jahal, tp lebih memujuk abu jahal utk medekati Islam dengan sikap mulia n percakapan yg baik utk menarik org lain memahami keindahan Islam.

      Sikap anda x melambangkan anda seorang muslim sejati...so anda ada masa utk berubah sebelum terlambat. Melainkan anda bukan muslim...anda boleh buat apa anda suka.

      Padam
    2. saya muslim.. tapi saya pelik kenapa nasi goreng india takde... dalam negara ni bukan ada org cina jer.. melayu dan india pun ada.. kenapa serba serbi cina jer semua... sampaikan dalam ceruk kampung yg hanya wujud melayu semata2, pun ada perkataan cina dalam nyanyian nenek moyang kita.. "buai laju2, sampai pokok sena..apa dlm baju? sekuntum bunga CINA"... apa masalah cina ni sebenarnya... semua tempt nk ada nama dia..

      Padam
    3. pundek ko la semua benda nak racist.
      abih tu nasi goreng USA tu ape?nak agung kan US?agenda yahudi illuminati bagai?
      kalau dah developer melayu ada yang menipu buat apa nak bagi peluang lagi
      simpan sikit IQ tu supaya tinggi

      Padam
    4. ini bukan racist.. ini pertanyaan.. nak tanya saje.. nasi goreng USA tu berapa kerat je org mampu beli... rm6.50 ada yg sampai rm8.. org kaya je makan.. nasi goreng cina murah.. org melayu jer ramai yg order...

      lagipun perkataan USA tak banyak memenuhkan ruang negara ni.. selain nasi goreng USA, kita ada kedutaan USA.. itu jer.. ini tidak.. semua sudut ruang nak letak nama cina.. kalau tak nama cina pun, mesti tokey dibelakangnya cina.. mana pergi ruang utk org melayu? india? diorg pun org malaysia juga.. ada IQ tinggi, tapi bila berfikir tak tinggi pun susah jugak..

      Padam
    5. aiyoo psl nama nasi goreng cina pun mau gadoh ka?? berat laa ini olaang

      Padam
    6. asal awk bnci sgt dgan cina?
      Sy rmai kwn cina tp diorg baik dgn sye.. Memg btul cina yg conquer sume bisnes,, sbab diorg ad skill.. Kta kne selalu b'fikiran positif bkn cri kesilapan org.. Noob pn da cakap kta nie kdang2 lupa amalkan nilai murni sbab sibuk dgan urusan dunia smpai stress..

      Padam
    7. saya tak benci cina.. tapi saya benci orang yg bermuka2.. kalau nk ikutkan baik.. ramai melayu, cina dan india yg baik hati.. tp kalau nk ikutkan apa yg blaku dlm negara semenjak kebelakangan ni, semenjak parti yg kononnya menang majoriti tu bersekongkol dgn cina.. mereka sudah mula minta macam2.. nak hapuskan hak bumiputra la, pijak2 org melayu... cakap melayu pendatang la.. menolak islam sbg agama rasmi la.. mcm2 la..

      sudahlah ekonomi diorang dah kawal.. skrg ni kepimpinan negara pun nak dikawal.. apalagi yang tinggal.. kita ni hanya merempet di negara sendiri..

      pasal nasi goreng tu contoh sahaja.. sebenarnya banyk lagi benda2 lain.. biskut tiger tu cina yang punya.. senang citer semua cina la..

      bukan apa.. skrg mmg kita tak rasa.. tapi satu hari nnt anak cucu kita tak kenal dah bangsa kita.. sbb tiada pusaka yg kita boleh turunkan.. anak cucu kita hanya tahu 'nasi goreng cina'... anak cucu akan tanya, melayu takde nasi goreng ke? kenapa nasi goreng pun kena belajar dgn cina? sudahlah kari kepala ikan belajar dari india..senang citer anak cucu dah tak kenal identiti bangsa sendiri.. semua kena rujuk dgn bangsa lain..tanah2 yg ada atas bumi malaysia semua atas nama org cina.. asam pedas pun kalau cina cakap itu resepi dari baba nyonya zaman dahulu, anak cucu kita percaya.. sbb anak cucu kita rasa kita dahulu ni adalah bangsa yg lemah.. tpaksa ikut jer telunjuk cina.. cina ajar masak..cina ajar berniaga, cina ajar memerintah.. semua cina la...

      saya jumpa banyk cina baik.. kat tmpt belajar saya pun byk cina.. tp diorg duduk dlm group sendiri jer..xde nak campur org.. nk tegur pun xlayan.. macam la awek cina tu cun sangat. padahal awek melayu lagi byk yg putih2 lagi ayu.. kita nak tegur tu sbb nk pastikan diorng pun dapat maklumat sama mcm kita dpt.. takut lecturer tlepas pandang ke apa.. tp sombong.. lepas tu mengelabah rupanya tertinggal maklumat.. padan muka engkau...

      yg bestnya, bila kawan2 dia takde, tinggal dia sorang2, boleh pulak tegur cakap elok2 dgn kita.. masa ada kawan2, belagak.. itu talam 2 muka.. sama mcm parti politik.. masa nak pru bukan main baik kononnya untuk rakyat seluruhnya..tp perjuangkan bangsa sendiri ajer...

      ah..malas nak citer.. letih kalau nak citer pasal diorg ni..

      Padam
    8. Ko tak payah pose la.pose pun nmpknye tak dpt bersihkan hati ko. Apa nak jadi ni? Nasi goreng tu nama nasi goreng cina pun boleh jadi isu? Bila org ckp cmni..ko ckp ko sebenarnya marah org yg bermuka- muka? Ya Allah..kalau org mcm ko ni..memang takde kawan2 kat luar punya. Pastu mmg jadi bahan lawak org.

      Padam
    9. nasi goreng cina, nasi goreng kampung, nasi kandar mamak, nasi goreng pattaya, mee goreng mamak, nasi goreng USA, laksa johor, laksa kola.. semua pun SODAP jek~~~

      Padam
    10. bodo giler mamat ni. melayu yg jual brg kualiti,service cepat, mesra pelanggan corfirm mudah dpt job.org pegi kat cina walau brg mahal sebab reliable. melayu skt-skt guna ayat 'tolong bisnes melayu'. nak tolong buat apa kl dah penipu.

      Padam
    11. sedap tu isu lain..ini isu nama..dari isu nama membuatkan nama tu kekal dlm ingatan generasi kita bahawa cina tu adalah sebahagian dr kita..dan bila mereka mintak apa2 yg tak logik,yg membatalkan hak2 kita..maka anak cucu kita akan sokong 100% sbb diorg dpt rasa yg cina tu sebahagian dr kita..kenapa tolak permintaan mereka? kenapa nak tindas mereka? itulah persoalan yg bermain di minda ank cucu kita...


      nampak tak betapa halusnya permainan mereka..kalau masih tak sedar,tak tau la nak ckp apa..

      Padam
    12. anon 22 Julai 2014 6:18 PTG, sape kata aku takde kat luar sana? berlambak... cina pun ramai kawan aku.. aku bengang dgn cina kurang ajar jer... member2 cina aku yg baik2 tu aku okey jer... tapi dalam baik2 diorang pun, bila ajak pergi makan kat kedai melayu, susah nk pergi.. kalau pergi pun, mana ada dia order nasi goreng cina.. seolah2 nasi goreng cina tu khas utk melayu jer.. nak tanam dalam2 dalam pemikiran melayu bahawa cina itu cukup dekat dgn kita..

      Padam
    13. anon 23 Julai 2014 11:04 PG, aku ada cakap suruh tolong melayu yang menipu ke? ko ni jgn nk lari topik la.. konsepnya mudah.. kita tolong org yg jujur nak berniaga..bukan tolong org yg nk menipu.. bila dah tapis, tinggal lagi pilih samada nak beli kedai cina atau melayu jer.. dua2 kualiti bagus..servis bagus.. jadi ko masih nak pilih cina tu kenapa? sbb dia reliable? ye la tu.. reliable la sangat.. apa melayu ni tak dipercayai ke?

      tak kisah sebenarnya nak pergi kedai cina ke, melayu ke.. takde hal la.. itu kalau pikir cara pendek la.. tp kalau pikir utk jangkamasa panjang, tak salah ko pergi kedai melayu.. bila diorg makin maju, cina pun automatik jadi maju sbb melayu yg maju td akan amik stok barang dr cina.. kan ko boleh tolong dua2 pihak.. (suka la tu.. dapat tolong cinakan?.. nasib baik aku ajar cara2 nak tolong style serampang dua mata...kalau tak, ko masih xbleh nak pikir.. asalkan cina jer, reliable.. apa daaa)

      Padam
    14. Cina memang musibat
      Cina celaka,cina perkauman,cina sombong,cina suka hina orang lain terutamanya melayu,cina tamak
      Apa dia buat semua betul di mata hampa
      Apa melayu buat semua salah
      Apalagi cina mau
      Tanah sudah
      Ekonomi sudah
      Pendidikan sudah
      Kekayaan sudah
      Budaya pon skrang mcm budaya cina
      Sampaikan mknan melayu pon ada unsur cina
      Tapi tengok cina sekarang ada kau nampak macam nak berhenti
      Cina tak akan berhenti
      Kalau boleh melayu kena pupus
      Baru cina berhenti
      Dajal betul cina lagi jahat dari zionist
      Dalam diam perdajal orang
      Sapa sokong cina
      Baguslah
      Terus sokongan anda
      Satu hari nanti kita pon jadi cina tak pon kita jadi perlarian dinegara sendiri
      Hahahahaha
      Malay....si kata cina

      Padam
    15. Aku tengok noob mcm membela cina saja
      Tak pa itu hak kau
      Hidup cina
      Ada orang kata kalau tak ada cina memang malaysia x jadi apa
      Ok fine
      Cina pemberi nikmat
      Cinalah yg menurut nikmat dilangit
      Dan mengeluarkan rezeki dalam tanah
      Lancau melayu apa pon x boleh buat kata cina

      Padam
  5. Kita selalu fikir masalah kita sendiri..smpi x sedar masalah sekeliling/org lain. Pada masa sama kita komplain nape xde sape nak ambil berat/memahami masalah yg dihadapi.

    Tp sebenarnya kita lebih sibuk mementingkan diri sendiri n xnak ambil tau masalah org lain..so bila berlaku satu rantaian yg besar (chain effect)..jd la komuniti yg dimaksudkan di atas. Pernah dgr dokumentari pasal P Ramlee masa dia dah 40an..masa 2 hidup dia biasa2 je, kdg2 cukup2 makan sbb xde job lagi..tp bila dia nmpk ada org minta bantuan duit, dia sanggup dermakan duit dia yg tanggal n dia kata dia x kisah hidup susah, tp dia xleh tgk hidup org lain susah. Kan indah kalau hampir semua org dlm komuniti mcm ni, at least sbg permulaan ambil berat dlm masalah2 jiran2 tetangga n rakan sekerja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Butoh ayam afrika
      Lama lama hang pon jadi
      Ayam cina
      Lanjioo

      Padam
  6. macam mana tak stress..Orang lain susah susah pergi bantu keluarga mangsa MH17, berunding dengan pihak Russia, pihak Ukraine, mintak bantuan antarabangsa, organize logistics to bring back the bodies, etc.

    Tapi mamat PKR seorang ni pulak sibuk promote bini dia jadi MB. WTF?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kroni? pilih family sendiri. puck!

      Padam
    2. bila masa dia pilih kroni family? bukan ke diorang mesyuarat secara bersama ke?.. takkan dalam PKR tu semua satu keluarga.. mengarut la ko ni nak puck2 orang suka2 hati.. yg pilih tu, suara ramai..

      Padam
    3. Kuasa dicari anak beranak la korang pkr semua...nak apa lagi? permatang pauh korang nak, selangor pun korang nak

      Padam
    4. Diorang ni.. Kita takyah troll pun dah kelakar

      Padam
    5. Menyampah betul dengan politik PKR, Tunggu PRU14 lah kalau mau tukar MB... Dah cukup baik dan cemerlang Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim jd MB.

      Padam
    6. Eeiii..camna ni? belum jd mb, baru nak bawa usul pun speaker dah tolak sbb tak ikut procedure... nanti jd mb, ikut suka aku je.. apa susah, procedure byk red tape bulldoze saja!!!....

      Padam
    7. http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/dun-selangor-tolak-semua-10-soalan-wan-azizah

      tengoklah tu.. belum jadi mb pun dah problem.. bengong geng PKR ni.. itulah kerjanya nak pecah belahkan melayu.. nak jadi hamba cina.. lepas tu nak jadi mb tak pandai.. orang ajak bersatu dikatanya macai.. bila dah terkena, baru padan muka

      Padam
    8. speaker ni apa masalah dia? tak reti guna budi bicara ke? Apa salahnya terima je soalan tu demi mengetahui dan mendengar masalah rakyat, soalan drp YB Kajang itu diterima dan diambil inti pertanyaannya tanpa perlu membaca semuanya. Jadi speaker kena bijak, jangan jadi bodo macam macai2 yang bising melalak hidup melayu..

      Padam
    9. macam tu je ko tendang orang dan gantikan dengan isteri hang... yer, hang memang tak kroni.. cuma hang buat orang lain stress..

      Padam
    10. Waktu-waktu genting macam ni eloknya kita perhati perangai ahli politik terutamanya perangai pembangkang.

      Masa PM sibuk buat sidang media umum dah capai persetujuan dengan kerajaan alternatif di Ukraine;

      Ketua Pembangkang sibuk umum nak lantik isteri sendiri naik jadi Menteri Besar. DAP boleh pi tanya salan bodoh kenapa MAS lalu situ, PAS pula kata ini semua balasan Tuhan sebab hidang arak.

      Apalah dosa kita semua sampai Tuhan kurniakan rakyat Malaysia ahli politik pembangkang macam ni?

      Padam
    11. hahaha.. see see.. korang lawak tak dengan anon 11:47? kalau bn yang buat project, dicakapnya bagi kat kroni2 sndr.. bila kite cakap pkr bagi kat kroni family, tetiba nak sentap! tau pun tak suka orang cakap pilih kroni, tapi part org lain, sedap mulut je dia bercakap.

      memang la yang milih tu suara ramai.. tapi yang salah sorang diantara suara ramai tu tetap pilih kroni sendiri bini sendiri kannnnnn... kan kan kan... kahkahkah!

      Padam
    12. betul apa.. nama pun mesyuarat.. mestilah dengan ramai pemimpin lain... pastu semua setuju untuk lantik Azizah... nak buat macam mana.. lagipun Azizah tu penyelamat kepada pergaduhan Azmin dan Khalid Ibrahim.. kalau beri pada Azmin, memang tak patutlah.. sebab Khalid lebih bagus dari Azmin..lagipun Azmin tu nampak macam lapar kuasa.. kiranya kuasa ni diberi dengan penuh hati2.. bukan main sebat jer bagi kat sape2..

      bn tu mmg terang2 bila bajet tahunan kerajaan jer, permata dapat juta2 ringgit.. tak boleh nk elak la dari orang mengata.. apa beza permata dengan ngo lain? kenapa permata dapat terlampau bnyk? apa hasilnya dari program permata? mana anak2 yg permata dah lahirkan? bila bukti semua takde, orang akan pertikai... pastu dapatlah cop kroni...

      kalau pikir2 balik, perdana menteri tu gaji dalam rm22k.. campur elaun ntah apa2.. boleh la nak berbelanja lebih sikit.. tp tgk gaya isteri dia, mcm suami dia kerja gaji 1 juta seminggu.. habis tu macam mana org tak mengata.. nak cover kata rosmah ada perniagaan.. perniagaan apa? dia tu isteri perdana menteri... mana boleh suka2 berniaga yg libatkan kepentingan kerajaan... conflict interest.. niaga biasa2 jer? tapi syarikat apa? kalau semua tu tak boleh nak dibuktikan, jadi mana datangnya duit banyak2? itu yg jadi persoalan... sedangkan rakyat tgh susah..

      Padam
    13. Jika Khalid Ibrahim tu korup, pasti dia sudah lebih kaya dari Khir Toyo dan Mike Tyson tetapi itulah Khalid Ibrahim, dia simple macam pakcik-pakcik tetapi hebat dalam pentadbiran strategik. - Saiful Nang

      Padam
    14. aku baca artikel ni hilang stress aku, tapi bila aku scroll bwh baca komen2 politik korg ni terus jadi stress balik... korg macai2 politik ni mmg sial betol

      Padam
    15. disebabkan macai politik yang ko kata sial ni la yang sibuk pertahankan hak2 korang.. korang apa buat? duduk melangut main internet, tengok gambar awek.. macai2 yang ko hina ni la yang sibuk nak pastikan korang tidak hilang identiti... kalau macai ni sial, org duduk tanpa buat apa2 tu jauh lebih hina dari macai sial.. kurang2 macam sial tu ada benda yang dia nak cuba perjuangkan.. soal salah atau betul, belakang cerita.. dari dok layan gambar awek ntah hape2, baik ko pergi google cari gambar awek.. cukup 10 tahun, politik berubah, masa tu sibuklah ko pulak nak jadi macai.. nak pertahankan hak sendiri.. selama ni sibuk layan gambar awek..

      Padam
    16. Aik? Celah mana tetibe masuk politik ni? Kalau tak puas hati sngt..tulis la surat..hntar kat bdn berwajib. Suarakan pendpt. Barula warrior. Jgn la tulis sini hujah politik,anti cina segala bagai kalau stakat guna tnpa nama pastu debat kat blog ni ja. Letak profil betul2..pastu maki la cina ke, pemimpin mana ke yg ko tak puas hati. Gentle?

      Padam
    17. Bak kata sang kelembai, BN ada 19 kerusi di DUN Selangor dan PAS ada 8.. menjadikan 27 kerusi.. Jika Khalid Ibrahim boleh bawa 3 orang sahaja yang menyokongnya.. menjadikan 30 kerusi.. Orang Melayu 100% sudah menjadi pemerintah di Selangor.. Untuk itu pemimpin UMNO Selangor perlu memikirkan. Khalid Ibrahim jika ke ahlian di pecat.. dia boleh bertukar menjadi ahli KITA.. Sdra Azmi Othman boleh kot memberi laluan kepada Khalid Ibrahim sebagai Presiden. Lupakan sengketa politik.. fikirkan soal Melayu.. BN hanya beri sokongan sahaja dan tidak perlu terlibat dlm kerajaan.

      Ini sahaja cara mengajar DAP dan orang Cina DAP yang kurang ajar..

      Khalid Ibrahim.. inilah masanya untuk melompat parti... apa yang penting, kita selamatkan melayu dulu..

      Padam
    18. M.A.C.A.I (Mereka yang memperchayai apa sahaja Chakap dato seri Anwar Ibrahim)

      Padam
    19. Aik? Anon 22 Julai 2014 10:03 PTG yang suruh orang lain guna nama berdaftar, dia sendiri pun guna anon jugak? WTF?

      Padam
    20. Persoalan rakyat dalam isu penukaran MB Selangor perlu dijawab. Apa salah Khalid? Apa kelemahan beliau sehingga perlu ditukar?

      Pengundi Selangor cerdik. Mereka boleh kembali mengundi BN jika mandat mereka dipermainkan.

      Padam
  7. kalau tak nak stress, petang2 pergi jogging walaupun tak jogging kat area tempat budak2 University.. confirm ramai awek2 body mantap, lelaki encem2 di sana. confirm menceriakan hari anda. cuba la..

    tak rugi beriadah, badan pun sehat :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. canteqq..

      Padam
    2. Aku tak payah tgu stress pun memang usha2 awek body mantap.hahaha..astagfirullah..bulan posa ni..control..control

      Padam
    3. Joging kepala bana kau
      Kat taman aku penuh dengan orang cina
      Lari sana cina
      Lari sini cina
      Meluat aku

      Padam
  8. Kebosanan dan stress itu satu pilihan. Jika kita memilih untuk tidak stress dan cuba buat perkara-perkara yang menggembirakan hati orang lain, Insha Allah hati kita pun akan turut gembira dan tidak berasa bosan lagi... oleh itu let's be happy ^__^

    BalasPadam
  9. korang akan stress bilaaaa da seminggu diet tpi bila pergi timbang berat tak trunnn kehkehkeh...tpi dpt rasa cm da kurus tpi timbng maintain je.... masa tu cam nk give up pon ada ...rasa cm nk hempap penimbang tu ada hahaaha kan... itulah antara stress kat negara kita..iaitu org gemuk stress nak kurus.. awek kurus sibuk nak kurus lagi..

    BalasPadam
  10. mana tak stress mereka ini solat jemaah,Kuliah agama tadarus Al-Quraan jarang - jarang ditunaikan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huih..tajam menusuk.haha.terbaikk

      Padam
    2. tajam menusuk tu sebab ko jarang buat.. cuba kalo dah selalu buat.. ko terima ayat tu dengan hati yang tenang dan gembira..

      Padam
  11. ble saya stress, kadang2 sampai menangis... Biasanya prempuan lbih stress n emo b'bnding laki.. Mcam mne ek korang sume wahai kaum adam m'gurus stress anda? Tringin nak tahu...
    Dan mcmane nak hilangkan sifat marah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak nak stress.. mesti kena pandai berlakon.. ada je masalah.. berlakon konon2nya tengah gembira.. senyum sepanjang masa.. lagi satu, cari kawan baik..luahkan pada dia.. itu cara yang bagus juga untuk kurangkan stress...

      dalam apa keadaan sekalipun, sentiasa fikir nak maafkan orang sekeliling.. baru hati rasa gembira..

      kalau kata ambil makanan sihat ke, elak merokok ke, apa tu semua mengarut.. kalau dah stress... mmg stress.. sbb stress ni melibatkan perasaan.. kalau perasaan tu boleh ditukar ke arah yang seronok2.. maka seronok2 la diri takde stress...

      Padam
    2. sifat marah mana boleh hilang.. nama pun sifat.. apa yg boleh buat cuma kawal kemarahan.. jangan anggap semua kat dunia ni perlu ikut peraturan yg ada dalam kepala kita.. anggap semuanya tak ikut apa yg kita nak.. setkan minda mcm tu. apa pun keadaan, mesti berbeza dgn kehendak kita..

      lepas tu baru belajar terima kenyataan... kalau benda ni ko boleh buat.. confirm laa.. ko sentiasa accept apa keadaan yang buruk dgn hati yang tenang... malah, bila keadaan ikut apa yang ko nak, ko akan rasa seronok sangat... sbb sblm ni ko dah setkan dlm minda keadaan tak ikut cara ko... alih2 dia ikut, memg superb la...

      Padam
    3. waahh,, cmtu rupanye.. Ok2,nt nak try..

      Padam
  12. Aku baca pun jadi stress. nasib baik last ade pic awek tersenyum.... sejuk ati aku aku.

    BalasPadam
    Balasan
    1. awek muka macam tu pun ko layan? upgrade sikit taste tu bro.. cari awek cun2 sikit untuk tenangkan hati

      Padam
    2. pmpuan xcari pn laki hensem nie,. Laki hensem nie utk wt ujikaji je.. Prmpuan nak laki yg caring n b'tanggungjawab, itu je.. Kalau bleh nak yg romantik, bru xcari yg lain.. Kan sweet..

      Padam
    3. Betul..bila nak kawin..bukan hensem yg pmpn cari. Tp lebih kepada caring dan boleh jaga keluarga

      Padam
    4. yo la tu... walhal pompuan mmg suka tgk lelaki hensem.. kalo bleh semua laki hensem diorng nk.. tapi apakan daya.. rupa tak ada... dapat lelaki biasa pun, terimalah dgn hati yg berat.. lepas tu keluarlah ayat2 cover, 'bukan nak hensem, nk yg caring jer'... cit podah... takde maknenya..

      perempuan byk buat lelaki stress disbbkan perangai ntah apa2 korang tu.. meluat pun ada bila pikir2 balik... stress la aku dgn pompuan yg ckp tak serupa bikin..

      Padam
    5. Maka ksimpulannya di sini, penulis komen pd 11:01 ialah satu contoh mamat stress yg brkmungkinan tggi tlh bbrapa kali kuciwa kne reject dgn aweks cun & juga yg x cun disebbkn oleh rupanya yg x hensem. Stlh gagal ngorat aweks cun, maka dgn berat hatinya dia cuba ngorat yg x cun pula, namun bgitu usahanya tetap gagal, lalu dia mnjd bertmbh stress.Sekian dulu petikan pendek dr sbuah diary seorng lelaki bermuka rempit dn berperangai serupa siamang, yg stress..

      Padam
  13. Bnyakkan zikir dan beramal ibadah. Sentiasa ambil wuduk.insyaallah..muke jadi mkin berseri..hati pun tak marah2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. btul tu,. Cara itu yg paling simple n diajar oleh agama islam..bgos2

      Padam
    2. Sejuk hati baca komen hang. Ni dok baca pasai politik..pungpang pungpang..sembuq kat sini ja, kalau stakat ckp politik berkepui..tp dok lepak kedai mkn pastu mkn tidoq mkn tidoq pun tak jadi pa jugak.

      Padam
    3. ko hidup dalam negara yg guna politik.. ko tak nak pikir, ada orang lain nak pikir.. kalau rasa bagus sangat, ko duduk senyap2 dalam bilik, buat la apa yg ko suka.. pastu biarkan apa pun nk jadi kat negara ni.. bangsa di hina dipijak dicerca.. akhirnya keluar2 bilik baru ko sedar ko dah tak boleh masuk balik dah bilik tu sebab cina dah beli rumah ko dan bilik2 ko sekali..

      Padam
  14. Contoh stress melampau ialah apabila anda 24 jam racist dan berkibatkan politik. Bila nampak burung..ada burung cina, ada melayu. Bila tgk lembu..ada cina, ada melayu. Bila mkn smpah..anda fikir asalkan dpt tlg peniaga melayu. Bila dihidangkan nasi goreng cina, anda lempar dan maki hamun sebab nak nasi goreng melayu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. dari semalam lagi aku dah cakap.. bukan isu nasi goreng sangat pun.. isunya diorang cuba serapkan rasa betapa dekatnya kita dengan perkataan cina... sampaikan nasi goreng pun nama ada nama cina.. dalam keadaan yg lain, cina yg sama tengah pijak ko, persoalkn hak2 ko, nk jdkan negara ni mcm negara diorang sahaja.. ko masih tak sedar ke?

      kalau nk makan nasi goreng cina makanlah.. harga pun murah..tp jagalah sikit bangsa sendiri ni.. jgn sampai anak cucu dah tk kenal bngsa sendiri pulak nanti

      Padam
  15. sya rasa isu racist nie semakin b'leluasa laa.. Sampai naik muak n muntah.. Start dr kes kiki..

    BalasPadam
    Balasan
    1. biar kita muntah sekarang tak apa..asalkan anak cucu kita sihat wal-afiat.. dulu2 nenek moyang kita bukan jer muntah, malah terbunuh sbb nak pertahankan negara dan bangsa... lihatlah apa yg ko kecapi sekarang?

      ini baru muntah sikit dah kecoh.. tu pun muntah atas sebab perjuangan org lain.. kalau xnak muntah, ko duduk senyap2 dalam bilik..jgn campur politik.. org cina sibuk dgn politik pejuangkan bangsa mereka.. ko duduk la senyap2 dlm bilik ko tu.. cukup tahun, ko keluar dr bilik, baru ko perasan yg negara kita dh jd mcm singapore.. tiba2 datang bill RM100 ribu suruh ko bayar sewa bilik yg ko duduk tu.. datang sekali dgn surat peguam... sbb duduk lama sangat..tak bayar sewa... ko pelik dn ko tanya kenapa? rupanya bilik ko tu dah lama jadi hak milik kekal org cina.. masa tu baru ko sedar betapa mulianya pejuangan org2 yg ko muntahkan dulu tu..

      Padam
    2. Baguslah kutuk saja perjuangan membela melayu
      Mcm ni lah melayu,bangsa cina disusukan kaum sendiri dikutuk
      Bukan aku dapat memperjuang nasib orang melayu
      Kau dan anak cucukau yang untung
      Satu hari nanti
      Bodoh

      Padam
  16. ble sedih ,, sya rase sunyi n xde sape yg paham.. Sya thu sya cukup kuat utk m'hadapi semua nie.. Sya msih dpat t'senyum.. Sebab sya thu sya SEORANG YG T'PILIH..

    BalasPadam
  17. kepada melayu totok yang xhabis2 nak kutuk cina tu... ko tau xmcm mana kat pulau pinang tu boleh dpt byk tanah melayu? sbb org melayu tu sendiri yg jual tanah diorg kat cina sbb duit. cina ni xpaksa pun diorg jual, tp dia cuma offer dgn duit. melayu pula dh mmg tamak, ada tanah pusaka berebut sesama adik beradik, last2 jual tanah kat cina... xlama lepas tu bertempik la para pejuang melayu marahkan cina sbb ambil tanah melayu, padahal melayu sendiri yg bodoh pergi jual tanah kat cina. drpd ko kutuk cina, baik ko kutuk perangai buruk org2 melayu tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. anon 23 Julai 2014 11:09 PG, dunia skrg ni motivasinya duit... cina ni pandai dan banyk duit.. kalau setakat byk duit jer, cuba suruh cina2 td tu beli tanah melayu kat kl, boleh dapat? melayu mana nak jual? takkan ada punya... sbb org melayu kl ni dah bukak mata.. sbb tu cina ni pandai... dia offer beli tanah dr org2 kampung yg tak bukak mata lagi... bukan saje2 x bukak mata..tp cina penng tu sana tu diorng sekat pemikiran org melayu dr tahu betapa bnilainya tanah2 yg ada... mcm mana diorng sekat pemikiran tu? apa susah, diorangkan pemerintah kat sana.. ada la caranya... tu sbb aku ckp diorg bukan setakat byk duit, malah diorg pandai kat mana nak beli tanah murah..

      penang sana tu asalnya mmg tanah murah..cina2 yg perintah diorg punya perancang bandar dan wilayah mmg cerdik..diorg bangunkan gila2 penang.. bg org melayu nmpak mewahnya penang..lepas tu kilang2 yg ada semuanya tokey cina..melayu jd pekerja bawahan jer...tp masing2 ditunjukkn betapa bagusnya jd kaya... lepas tu mula la diorg offer beli tanah dari melayu2.. melayu2 yg dh kena sekat pemikiran tu, dan hanya nampak kemewahan shj... apa yg diorng boleh buat? mestilah jual... sbb nak duit, nak mewah mcm cina...

      cuba fikir knp semua tu boleh berlaku? sbb utama adalah sbb mereka yg perintah negeri tu..diorng boleh manipulasi pemikiran rakyat di situ..lagi2 rakyat tahap pemikiran kampung...

      mesti anon 23 Julai 2014 11:09 PG kata sbb melayu sana bodoh kan? terpulang..tp kalau fikir balik, bukan sbb melayu bodoh semata2.. tp sbb mereka dibodohkan oleh pemerintah di sana.. habis tu kenapa beri mereka memerintah? haa.. baru terbuka mata... sbb korang2 la yg dok sokong sangat cina tu.. akhirnya diorg dpt perintah.. dan diorang mainkan perasaan korang.. itu baru satu negeri..kalau diberi muka lagi, satu negara diorg bleh buat..

      itulah yg hendak diperjuangkan..jg bagi muka pd diorng.. sudahlah ekonomi diorg pegang..pemerintahan pun diorg nak..maka jadilah negara ni mcm penang dan singapore..masa tu baru rasa betapa bodohnya ko sbb membodohkan pejuang melayu...

      Padam
    2. Betul tu
      Mana melayu tak kena tipu
      Pemerintah cina berlagak mcm islam
      Habis tertipu
      Umat melayu
      Sebab tu
      Aku nak ingatkan
      Jangan tertipu dgn kaum cina yang memang pandai berlakon
      Nak jadi saidina umar konon
      Pui...

      Padam
  18. Tengoklah.. bila cina ni baik, bagus cara dia berfikir.. dia akan berfikir untuk agama.. melayu ni kena bersatu.. biar cina2 ni jadi baik sebab tahu melayu bersatu... baru diorg tak berani nak cakap lebih2.. bila diorng dah baik, barulah kita pun akan berkawan dgn diorg.. jaga diorag baik2..

    ini contoh cina yang baik yg patut kita sokong..
    http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/letak-kalimah-allah-gergasi-di-klcc-dorong-jauhi-maksiat-kata-ridhuan-tee

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cina tetap cina
      Budha ke
      Kristian ke
      Atau islam
      Dalam diri seorang cina
      Tetap mengalir darah cina
      Yang sampai bila pon
      Nak memecahbelahkan melayu
      Janganlah terdaya dgn tipu daya orang cina
      Agama mna ada nilai sekarang ni
      Agama jadi alat buat orang cina nak menjatuhkan melayu tahu tak

      Padam
  19. Boleh gaduh ar psal nsi tu je

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...