Isnin, 7 Julai 2014

25 Kejayaan anak kelahiran Malaysia Boleh!

Seorang anak kelahiran Malaysia yang berketurunan mamak Pulau Pinang daripada seorang penjual jalanan telah berjaya membuka restoran di ibu pejabat Twitter di San Francisco, US. Malah lebih membanggakan lagi, seorang anak kepada ibu Melayu kelahiran Malaysia telah berjaya mengalahkan pemain no. 1 dunia dalam kejohanan Wimbledon!

Siapa kata orang Malaysia tidak hebat?
Siapa kata orang Melayu tidak hebat?
Malaysia Boleh!


Kisah Azalina Eusope: Dari penjual jalanan ke Ibu Pejabat Twitter.

Azalina Eusope dan suami, Tim.
Dilahirkan dalam serba kemiskinan, seorang anak kelahiran Malaysia Azalina Eusope kini sedang bersiap untuk membuka sebuah restoran di Market Square, San Francisco. Bangunan itu lebih dikenali oleh penduduk tempatan sebagai Ibu Pejabat Twitter.

Bukan itu sahaja, beliau juga sedang menubuhkan ruang dapur bersaiz 15,000 kaki persegi.

Menurut laman web sf.eater.com, restoran yang diberi nama ‘Azalina’s Malaysian’ berkonsepkan santai dan menyediakan makanan tengah hari, malam dan juga snek. Antara menu yang bakal disajikan adalah kari ayam dan laksa.

Merupakan generasi kelima peniaga jalanan berketurunan mamak, Azalina bertemu suami beliau dari Amerika Syarikat ketika sedang menolak kereta sorong di Pulau Pinang. Beliau nekad untuk meninggalkan kemiskinan dan berpindah ke San Francisco untuk membina hidup baru.

Namun kejayaan tidak dikecapi dengan sekelip mata.

Selanjutnya di Astro Awani.



Kisah Nick Kyrgios: Anak Melayu yang menewaskan Rafael Nadal pemain tenis nombor 1 dunia

Nick Kyrgios dan ibunya Norlaila Kyrgios.
Keraguan ibunya terhadap keupayaannya untuk mengalahkan pemain tenis nombor satu dunia, Rafael Nadal telah mendorong Nick Kyrgios mencipta kemenangan mengejut ke atas pemain terkemuka dunia itu di Wimbledon malam Selasa.

Remaja itu memberitahu Australian Associated Press (AAP) beliau terkejut apabila membaca temubual dari Canberra yang ibunya Norlaila yang dilahirkan di Kuala Lumpur memperkecilkan peluangnya dalam pertemuannya dengan Nadal di pusingan keempat.

"Malam tadi, saya membaca komen yang beliau fikir Rafa terlalu bagus untuk saya. Ia membuatkan saya marah.

"Saya hanya percaya diri sendiri dan saya yakin boleh mencipta peluang dan saya lakukannya dalam keadaan tertekan," kata Kyrgios selepas kemenangan 7-6 (7-5) 5-7 7-6 (7-5) 6-3 pada Selasa.

Selanjutnya di Mstar.



Sebenarnya aku agak annoying dengan budaya klaim dan tumpang bangga dengan kejayaan orang lain dengan frasa anak kelahiran Malaysia atau Melayu. Seperti Azalina, ketika beliau susah, tidak terkenal, tidak berjaya, tiada siapa yang peduli, tiada siapa yang bangga dia rakyat Malaysia. Malah terpaksa hidup susah, dipandang rendah masyarakat, nak minta bantuan susah, terpaksa merantau negara orang untuk mengubah nasib diri. Tiba2 bila dah berjaya dan dah popular, tiba2 je kita bangga dengan kejayaan "anak kelahiran Malaysia", sedangkan dulu tiada yang peduli.

Seperti juga dengan pemain tenis professional Nick Kyrgios yang mengalahkan Rafael Nadal dalam kejohanan Wimbledon tempoh hari tu. Dengan tak pasal2 tiba2 je dia jadi "Anak Malaysia" dan "Anak Melayu" hanya sebab mak dia lahir kat Malaysia sedangkan dia tu warganegara Australia, malah mak dia pun dah migrate Australia lama dah.

Shame la tumpang glamor orang lain. Hakikat yang Nick Kyrgios tu orang Australia. Azalina Eusope tu dah jadi orang US. Tak perlulah kita klaim seperti mereka itu masih orang Malaysia. Kita respek kejayaan mereka kerana diri dan usaha mereka, bukan kerana asal usul mereka. Lahirkanlah bintang sendiri yang masih berwarganegara Malaysia baru kita boleh tumpang bangga itu anak Malaysia seperti Dato' Lee Chong Wei dan Nicol David serta yang masih mengekalkan ciri2 kemelayuannya seperti Yuna baru boleh berbangga itu anak Melayu.

Untuk makluman, lebih dari 2 juta warganegara Malaysia telah berpindah ke negara lain dan menukar warganegara sejak Merdeka.

Tahun lepas sahaja, terdapat 308,834 warganegara Malaysia yang professional  dan berkemahiran tinggi telah berpindah ke luar negara, dengan 47.2% ke Singapura, 18.2% ke Australia, 12.2% ke US dan selainnya ke negara seperti UK dan Kanada.




tags: kejayaan anak kelahiran malaysia boleh mamak melayu azalina eusope nick kyrgios norlaila ibu mum mother emak asal usul kualu lumpur pulau pinang penjual jalanan ibu pejabat twitter tewas rafael nadal pemain tenis no 1 dunia wimbledon tumpang bangga

25 ulasan:

  1. ada siapa bangga tak aku anak malaysia? konfom org x peduli pasal aku...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Orang malaysia memang syok sendiri pada hal apa pun tak ada
      Hahahaahaha..
      Malaysia double triple loser booo

      Padam
  2. ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

    BalasPadam
  3. blog amenoworld dah jatuh ranking, adakah salah mamak!

    BalasPadam
  4. Sheila hamzah sebelum menang pertandingan kat china--> 'minah ni bajet la..suara dah la tak sedap'

    Bila dah menang--> "Omg, i'm so proud to be malaysian..love sheila so much".

    Tu la budaya kita. Sebab tu kalau nak berjaya, jgn kisah apa org nak kata. Bila org dah berjaya..mula la mengampu.

    BalasPadam
  5. ala.. Dato Jimmy Choo pun tak boleh la ye.. Malaysia boleh ke tak..

    BalasPadam
  6. mmm..ni bukti malaysia kurang menghargai bakat dan tak reti teroka potensi rakyat ke?

    BalasPadam
  7. kalau nak kwn dgn org pun sma gak.. Cntohnye, Kalau nak msuk geng bdak cantik n gdik msti kne cntik n gdik.. Bg ak jd dri sndri lg bgos,kita xyah nak jd org len utk kwn dgan org..biarlah org t'tarik dgn klebihan diri kta sndri utk jd kwan kta.. Contoh dlm klas ak sndri la,sbb majority dlm kelas ak bdak hostel n sumenye pmpan.. Dieorg nie conquer klas.. Mksud ak nie ialah ak kt skola tu dr form 1 smpai la skg ak dah form 5 tp lgsung xbg pluang nk dpt jwatan pe2.. Dieorg nie bru msuk time form 4 dah byk jwtan,pgwas kt skola n asrama.. WTF?! Aritu time p'lantikan pgwas ak xt'pilih sbb ak ad kes, .kes nye dah la xbleh blah..ad plak dak klas ak ckp ak borak2 'blue' dgn dak laki.. WTF?! Bila plak? Time blik skola ak explain kt ckgu sbb ak xpuas ati tp ckgu xcaye.. Umphh,menyumpah2 ak.. ak sabo je.. Nsib bek ak spm taun nie.. Ak hrap ujian dr Allah nie mematg ak lg.. Amin,.spm 2014 9A plus..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Eja AKU pon tak lepas, nak dapat 9A+ ye dik?

      Padam
    2. itu dlm short form laa..xkan xley pk kot.. Klau xleh pk mknenye level otak kau memey rndah..dlm menulis pn ad tknik tau..

      Padam
    3. alolo..baru SPM..cutenye..

      Padam
    4. eja pun fail.. nak dapat 9A.. ptuih!

      Padam
    5. so sah la kau ni tak cantik dan tak cun kan! dah la tak cun, borak lebih, mengeja pun tak reti.. adoi... ambik exam taraf tadika pun belum tentu dapat 9a dik oiii kalau macam ni..

      Padam
    6. dah dik,pergi study.budak skolah menengah pun ada jugak kat sini.hahah. buat penat je kalau berdebat dengan budak skolah.

      Padam
    7. Kesian betul! Mengeja pun tak lepas lagi, berangan nak dapat 9A.. masuk tadika balik..

      Padam
  8. Selalu dah aku dengar cerita camni...
    Bila ada je 'anak malaysia' yg berjaya di luar, peeerrrrgghhhh!!!
    Media pegi jaja cerita siap ada dokumentari segala bagai...
    Padahal masa susah payah dulu, nak buat pinjaman bank pon asyik kena denied je...
    Tp bila dah berjaya dan tak bawa nama Malaysia, akan dituduh kurang sifat patriotik dan lupa daratan...

    BalasPadam
  9. Lumrah hidup bila bjaya kaya byk duit suma org mengaku sedara. Semua org puji. Bila jatuh miskin. Kucing pun xmau dekat ...

    BalasPadam
  10. Malaysia banyak je orang power2. Tapi x terkenal. Contohnya dunia motorsport. Masih ramai lagi kawan aku x kenal tengku djan padahal dulu lepas die kalahkan vaughn gittin jr. Kat d1 all star(sume drifter antarabangsa) 2007 die dapat no 4. Keiichi tsuchiya pn suka die. Masa tu tengku djan masuk d1 guna duit sendiri xde sapa sponsor. Tahun 2012 pelumba mesia(x ingat nama) menang no 2 kelas 2 kat world time attack challenge kat ostolia. Xde pn orang bagi sokongan. Apatah lagi masuk media. Inilah malaysian. Bila masuk media baru nak mengaku itu ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. lumba kat ostolia, memang la org tak tau..ostolia kan kat planet marikh

      Padam
  11. Bau2 bacang pun still dianggap mcm org malaysia. Tp kejayaan mereka byk disebabkan oleh penerimaan negara luar, bukan dr Malaysia sendiri. Kalau mereka still dduk kat malaysia belum tentu nak berjaya mcm skrg. Tp bukan bermaksud dduk kat negara Malaysia xleh pakai, cuma x perlu nak claim dgt dia anak malaysia jika kejayaan disebabkan bermastautin di luar negara.

    Sebelum kita sibuk menyanjung org berjaya, better kita tolg org yg memerlukan..lg byk pahala n berkat. Mcm Midnight ckp, bila time 'wangi' semua sibuk nak ambil perhatian..bila time 'busuk' semua duduk jauh2. Byk org diantara kita tidak ikhlas dlm menolong..semua sbb ada kepentingan peribadi, politik, lain2.

    BalasPadam
  12. Nasib baiklah emak dia pindah, kalau tak, tak ke mana dia...

    BalasPadam
  13. Ahmad Tan Lek Sivamany Abdullah9 Julai 2014 pada 2:10 PTG

    Salah satunya hal disini...tentang agama itu sendiri...lihat nama-nama mereka........adakah mereka sendiri bangga menjadi kelahiran Malaysia terutamanya Islam??....
    Kalaulah, negara kita mengahrgai dan membantu mereka ini................

    BalasPadam
  14. Anak Melayu? Dia orang agama kristian ortodoks

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.