Iklan Leaderboard

Khamis, 24 Julai 2014

108 Keburukan budaya memberi duit raya kepada kanak2

Budaya memberi duit raya sudah sebati dalam perayaan Hari Raya Aidilfitri yang diamalkan di Malaysia. Apa yang lebih menarik, budaya ini hanya berlaku di negara kita dan beberapa negara jiran. Adakah negara-negara Islam yang lain tidak tahu menyambut Hari Raya dengan cara yang betul?


Pemberian duit raya ini tidak salah. Bahkan tiada siapa perlu menyalahkan orang lain atas perbuatan memberi duit raya. Pun begitu, adalah juga tidak salah sekiranya ada segelintir orang yang tidak bersetuju dengan aktiviti ini. Tidak setuju tidak mengapa, asalkan jangan menuduh orang yang melakukannya sebagai satu kesalahan yang tidak boleh diampun. Atau senang cerita, jangan bertelagah atas perkara yang kecil.

Aku juga antara orang yang tidak bersetuju dengan aktiviti pemberian duit raya ini. Di bawah adalah sebab musabab atas alasan mengapa aku tidak bersetuju dengan budaya pemberian duit raya.

1. Konsep memberi duit raya ini datangnya daripada budaya kaum Cina. Apabila ianya budaya orang lain dan tiada paksaaan dalam agama, jadi tidaklah menjadi kesalahan sekiranya aku tidak mahu mengikutnya.

2. Tujuan hari raya untuk melahirkan rasa syukur dan gembira kerana Allah memberi peluang kepada kita untuk menempuh satu bulan penuh bulan yang penuh rahmat, bulan Ramadhan. Bagi melahirkan rasa bersyukur, bukan dengan cara memberi duit raya. Ikutlah panduan dan etika yang telah digariskan oleh sunnah Baginda.


3. Kenapa hanya memberi duit ketika hari raya? Kenapa tidak diberi ketika bulan Ramadhan? Bukankah bulan Ramadhan itu pahala kita digandakan? Apabila kita beri RM10 kepada seorang budak ketika hari raya, pahalanya sama dengan nilai RM10.

Bayangkan kalau kita beri pada bulan Ramadhan, bulan yang dijanjikan pahala digandakan. RM10 x 70 ganda pahala. Bukan setakat itu, malah ia boleh berganda sehingga 700 kali ganda. Jadi jika kita beri RM10, pahala yang kita dapat (insyaAllah) boleh mencecah seperti kita memberi RM7,000 untuk seorang budak. Bagaimana pula jika kita beri RM10 kepada 10 orang budak di bulan Ramadhan? Lumayan bukan!

Bulan biasa
RM10 x 10 orang = RM100 = pahala setimpal RM100

Bulan Ramadhan
RM10 x 10 orang = RM100 = pahala setimpal RM100 x 700 ganda = setimpal RM70,000

Seandainya kita ada RM100 untuk diberikan kepada 10 orang budak. Antara pahala setimpal dengan RM100 (jika di beri ketika Syawal), atau pahala setimpal dengan RM70,000 (jika diberi ketika Ramadhan), mana satu pilihan kita? Jadi, mengapa di tahan-tahan duit yang ada di tangan, sedangkan sekarang ini kita masih di bulan Ramadhan? Yakinkah kita akan hidup sehingga Syawal nanti? Alangkah ruginya kita bila kedekut di bulan Ramadhan tetapi bertukar pemurah ketika tibanya Syawal.

4. Amalan memberi duit raya ini boleh merosakkan amalan ziarah menziarahi sesama kita. Anak-anak hanya mahu pergi ziarah ke rumah tertentu sahaja, rumah yang menjanjikan duit raya. Jika ada rumah yang dikenalpasti tidak akan memberi duit raya, mereka tidak mahu pergi. Akhirnya kita gagal memupuk dan mendidik anak-anak bahawa ziarah itu atas niat silaturrahim dan kerana Allah, bukan kerana duit raya. Mahukah kita duit raya dijadikan sandaran untuk berziarah, bukan kerana Allah?

Hanya rekaan semata-mata

5. Ramai dikalangan ibu-bapa muda yang masih penuh hutang keliling pingggan, tetapi sibuk beratur di bank-bank mahu tukar duit raya. Antara hutang dan sedekah, hutang mesti didahulukan. Orang mati syahid pun walaupun semua dosanya diampunkan, tetapi hutang tidak langsai, ia perlu dilunaskan. Jadi, mengapa dahulukan adat bergembira berbanding hutang yang wajib dibayar? RM70 pun tidak salah sekiranya hendak bayar PTPTN, mereka terima sahaja. Bank pun terima jika bayar lebih RM70 untuk bayar kereta, atau rumah, atau kad kredit.

6. Aktiviti ini juga boleh membuatkan orang lain terasa hati. Bukankah dalam agama kita diseru supaya menjaga hati saudara sesama Islam? Budaya ini boleh menimbulkan situasi, aku bagi RM2 pada budak-budak, dia beri RM10. Aku mana mampu. Secara tidak langsung, sudah lahir kasta di situ. Air muka si miskin akan jatuh depan mak mentua, sebab abang si miskin tu kaya. Bagi mengelakkan rasa malu, si miskin dengan berat hati menambah lagi RM5 sebab setakat itu sahaja yang dia mampu. Akhirnya apa pun tak dapat. Pahala tidak dapat sebab tidak ikhlas, duit pun melayang.

7. Ada juga yang kata, "Apa salahnya, bukankah hari raya untuk bergembira. Tak salah untuk gembirakan budak-budak." Betul la apa yang dia kata tu. Memang tidak salah. Sebab itu aku kata perkara ini bergantung pada diri masing-masing.

Cuma pada aku, apabila kita membiasakan budak-budak dengan duit untuk menunjukkan rasa gembira, sebenarnya kita sedang mendidik anak-anak bahawa gembira itu mesti dengan duit. Ada duit, baru gembira. Tiada duit, kita berduka. Lama-lama anak-anak akan menjadi materialistik, bertuhankan duit.

Ada pelbagai cara untuk bergembira selain duit. Bahkan kadang-kadang duit itu mendatang derita berbanding gembira.


8. Antara memberi duit kepada mereka yang perlukan duit (contohnya orang susah) dengan beri duit kepada orang yang tidak perlukan duit (anak-anak kecil), mana yang perlu diberi keutamaan? Benarkah anak-anak kecil itu perlukan duit? Sebenarnya dalam umur kanak-kanak seperti itu, mereka tidak perlukan duit sebab soal duit ini urusan ibu bapa. Ibu bapa yang menguruskan duit. Anak-anak kecil pula hanya perlukan perhatian dan pembelaan dari ibu bapa. Jadi, adalah lebih baik kita memberi kepada mereka yang betul-betul memerlukan duit.

9. Apabila budak-budak mula mempersoalkan jumlah duit raya kepada si pemberi, sebenarnya ketika itu mereka sedang melupakan konsep syukur. "Takkan seringgit je uncle?", "Duit hijau jer? Ingatkan duit merah", "Sekeping je?" dan pelbagai ayat-ayat kreatif dari anak-anak. Apabila dari kecil sudah biasa tidak bersyukur, bagaimana mereka hendak membesar dengan baik?

10. Akhirnya anak-anak lebih suka datangnya bulan Ramadhan bukan kerana datangnya bulan ibadah yang dijanjikan pahala puluhan kali ganda, tetapi mereka menunggu datangnya Ramadhan kerana wujudnya Syawal selepas itu. Apabila berlaku perkara ini saban tahun, sedar tidak sedar kita sedang melahirkan anak-anak dengan jiwa yang materialistik.

11. Menurut ajaran Islam, agama kita amat tidak menggalakkan umatnya meminta-minta. Apabila sedari kecil lagi mereka sudah belajar meminta-minta, apabila besar mereka sudah terdidik untuk terus meminta-minta. Ini akan memberikan imej buruk kepada agama. Adalah lebih baik mereka berusaha sendiri mencari duit walaupun hasilnya sedikit, daripada menjadi orang yang meminta-minta walaupun hasilnya lumayan.

12. Daripada beri duit raya kepada kanak-kanak, lebih baik beri duit raya kepada saudara, ibu bapa atau kanak-kanak yang betul-betul susah seperti anak yatim dan OKU, sekurang2nya dapat membantu meringankan mereka. Jika bagi kepada budak-budak, ntah apa-apa yang dibelinya, mercun, mainan, game, jajan, dan yang jual benda-benda tu pulak mesti tauke cina, akhirnya duit itu hanya membazir sahaja dan hanya menguntungkan peniaga cina. 

13. Kenapa perlu wujud istilah duit angpow raya? Bukankah perkataan angpow itu ada unsur cina? Bak kata seorang anon pejuang bangsa, sudahlah nasi goreng melayu tidak wujud, bila tiba hari raya, muncul pula angpow raya. Budaya inilah akan menghilangkan identiti melayu dan melemahkan anak cucu kita suatu masa nanti.

Boleh juga baca artikel dari berita Astro Awani ini - Budaya kutip duit raya boleh undang bahaya?


* Tajuk artikel ni pun keburukan budaya beri duit raya kepada kanak-kanak, jangan pula ada yang tanya aku habis tu apa kebaikan dia pula? Kalau nak bagitau kebaikan dia, korang tulis sendiri kat ruangan komen tu.

* Point 12 dan 13 hanya valid kepada anon pejuang bangsa. Selain dari itu, anggap sahaja sebagai hiburan dan satira.


108 ulasan:

  1. utk saya..kalau mampu..tiada salahnya memberi.. kalau sampai berhutang.. tak perlulah. ukur baju di badan sendiri. sama konsepnya beli baju raya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Blog ni sekarang nak main api dengan bangsa sendiri
      Cukuplah dgn unsur cina yang terlampau banyak dalam budaya hidup orang melayu
      Tak payah lah nak sarcam perjuang bangsa ko sendiri
      Kau ingat dengan memhina kami seperti ini
      Akan melemahkan perjuang kami
      Tidak sesekali kami berundur
      Bak kata hang tuah jangan melayu didunia
      Begitulah juga semangat kami yg ingin membebaskan melayu daripada cina
      Mulakan perjuangan kita dgn membebaskan diri drpd pengaruh cina...
      Didik anak2 dengan mengenal siapa melayu,betapa hebat hidup orang melayu ketika dahulu
      Daripada menggalakan anak melayu jadi macam cina
      Kecik2 dah tamak,kecik2 dh pikir duit
      Besar2 nak jadi apa
      Jadi cina?
      Semasa itu sudah tidak berguna lagi
      Anak melayu kita akan jadi seperti cina
      Baru kita nak menyesal

      Padam
    2. pendekar melayu yang anon, kenapa ko balas mesej kat komen Ayu Zan?

      Padam
    3. Sedih melihat melayu menghina melayu
      Dikatakan bangsa sendiri tamak
      Tidak cukup kan anda semua melihat pergorbanan melayu selama ini?
      Apalagi yang perlu diberi bangsa melayu
      Bukan malaysia untuk melayu
      Malaysia untuk semua orang yang menghargai orang lain dan bersyukur tinggal disini
      Adakah cina sebegitu?
      Pergi ke luar negara menhina malaysia,raja melayu dihina sampaikan Mak ayah mereka sendiri sanggup ditinggal dirumah orang tua
      Punyalah celaka bangsa cina ni
      bangsa melayu yang sememangnya menjadi dendam mereka sejak dari pertama kali mereka menjejakkan kaki di TANAH MELAYU
      Ingatlah

      Padam
    4. apa yg ko tulis ni "Bak kata hang tuah jangan melayu didunia"... apa yg jangan melayunya???

      mcm ni la bro. aku sebenarnya sokong ko utk memperkasakan melayu, tp bkn dgn cara menanam kebencian kpd bangsa lain. kita sedarkan anak bangsa kita, tegur kelemahan mereka agar boleh diperbaiki, ajar mereka ilmu pengetahuan, ilmu perniagaan, ilmu agama, bagi support kepada kaum kita, tp tak perlu membenci bangsa lain, kerana ia bkn sahaja tak membantu bangsa kita sendiri, malah melemahkan lg bangsa melayu

      Padam
    5. Sory silap

      Padam
    6. Xsalah untuk memprjuangkn hak bangsa sendiri..tapi adilkah kita dalam memperjuangkan bangsa kita tindas bangsa2 yg lain..

      Padam
  2. Gua bg singgit je kalu ada bebudak dtg. Yg jenis bdk byk tanya tu gua amik ambik balik sampul raya wakakaka...

    BalasPadam
  3. ﺍﻟﺴَّﻼَﻡُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔُ ﺍﻟﻠﻪِ ﻭَﺑَﺮَﻛَﺎﺗُﻪ

    BalasPadam
    Balasan
    1. Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin
      menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan.
      Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar
      orang lain, maka komen akan dipadam
      untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

      Padam
  4. Setuju ngan keburukannyer....

    BalasPadam
  5. Zolkharnain Abidin24 Julai 2014 11:08 PG

    Terima kasih tuan rumah atas nasihat yang amat berguna. Tak terfikir pulak selama ni. Dari bagi duit raya masa raya, baik bagi masa bulan puasa. pahalanya berganda, banyk pulak tu.. malam ni jugak saya agih-agihkan duit kat anak sedara.. haha.. thanks atas nasihat berguna.. like 1000 kali

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zolkharnain...jgn lupa bagi kat aku sekali.. aku nak dua sampul..

      Padam
    2. aku pun nak... bagi banyak sikit.. boleh aku edar2kan kat anak2 sedara aku jugak.. dah 3 tahun diorg xdpt duit raya dari aku..

      Padam
    3. aku pun... aku nk bg kat mak bapak anak sedara aku yg fakir2 nih... dh 10 tahun aku x melawat rumah diorg

      Padam
  6. aku ok jek nak bagi duit raya kat bebudak.suke tengok dorang hepy.tp ikot kemampuan akula..bebudak sekarang fikir duit raya itu adelah satu kewajipan tuan rumah.ade satu tahun tu memang aku sengkek so x bagila duit raya tapi bebudak yang datang salam xde duit raya tanya duit raya mane?dengan muke marah mereka.aku rase nak tampa jek..haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalo aku, aku tampar ajer..pastu bagi penerajang sedas dua.. dia ingat aku cop duit ke apa.. suka aku la nk bagi ke tak.. mak bapak pun sama.. aku tak bagi kat anak ko.. ko pulak masam muka.. penampor bapak dia lagi bagus rasanya dari tampar anak dia..

      Padam
    2. rasa sbb sikap xpe mcm ni la last2 kita dh terapkan nilai2 yg salah kpd anak2 kita.. budak2 dtg ziarah rumah org bkn sbb nak ziarah pun, tp sbb nk duit raya.. lps tu bila diorg mintak duit raya, kita marah pulak... nampak x budaya siapa yg bg2 angpau kat budak2 masa hari perayaan? cina...

      Padam
    3. betul tu anon 11:27... gua setuju.. dapat duit jer happy.. pergi rumah orang miskin tak nk sbb tahu xdpt duit punya.. aku pantang budak2 kalau macam tu.. rasa nak penerajang jer..

      Padam
  7. Byk sungguh dalil penulis.. Penulis pernah menjd kanak2... sy fikir penulis penah juga dpt duit raya... bg sy.. sy bependapat x slh nk bg duit raya... niat kan saja besedekah... besedekah x kira bulan... bila2 pun blh beri... sy xtau brape byk pahala yg sy dpt... itu Allah yg lebih mengetahui... gembira bila lihat kanak2 gembira...

    BalasPadam
    Balasan
    1. maksud ko apa yang Allah janjikan pada bulan ramadhan tu tak terpakailah yer? betul la tu apa yg penulis tu cakap.. dia mana ada salahkan.. dia cuma beritahu kalu nk bg, better bg masa ramadhan.. mmg dijanjikan pahala berganda. apaaaa daa

      Padam
    2. semua org pun pernah jadi kanak2.. semua org pernah dpt duit raya.. apa salahnya dapat duit raya? dah orang beri.. amik je la.. aku rasa ko tak baca habis la apa yang noob bagitau... noob pun galakkan sedekah tp di bulan ramadhan.. itu jer.. bukan dia suruh ko kedekut jgn bg duit raya..

      mmg sedekah tidak kira bulan.. bulan puasa pun boleh, bulan raya pun boleh.. tp bulan puasa dpt pahala berganda..

      lagi satu, sedekah tidk kira org... budak2 pun boleh, org susah pun boleh.. baik bagi org susah.. lagi besar ganjarannya sbb beri pd org yg memerlukan..

      lagi satu, gembira ni tak kira org... budak2 pun boleh, org tua2 yg penat lelah puasa pun boleh.. baik kita hargai mereka yg berpuasa.. mereka lebih patut gembira.. budak2 tu kita galakkan dia puasa kalau nk gembira spt org tu.. baru betul cara didik..

      lagi satu, sedekah ni tak kira target.. nak target budak2 pun boleh, nk target org yg betul2 berhak atas sedekah pun boleh.. kalau sedekah kat pokok2 pun boleh.. sedekah kat perdana menteri pun boleh.. tp betul ke itu target sedekah yg sebetulnya?

      semua org ada hak nk tentukan cara mereka sendiri.. tetapi jgn halang org lain nk ikut petunjuk yang sebenar.. petunjuk Allah dan Rasul..

      Padam
  8. rasanya tuan rumah buasir otak sudah salah faham thdp saya.. saya bukan nak kisah sgt psl nasi goreng tu... itu cuma istilah.. yg saya pelikkan tu kenapa ada pkataan cina, takde melayu.. nampak sangat mereka nak tanam pkataan tu dlm diri anak bangsa kita.. itu saje..

    macam mana pun suka saya bila admin faham apa yg saya nak sampaikan.. point no 12 tu mmg sy setuju.. kesian org melayu.. mereka kumpul duit, sanggup berhutang... beratur panjg di bank..beli sampul...lepas tu penat lelah hasil wang mereka tu mereka beri pada budak2... tp sayangnya budak2 pergi berbelanja di kedai2 cina.. betapa hampanya hati ibubapa.. kita penat2 cari duit... orang lain yg kaut kekakayaan kita.. sebab itu saya mengajak kita semua bersatu.. fikir masa depan anak bangsa.. kalau dr skrg mereka sudah biasa beli di kedai cina..sampai bila2 pun mereka akan beli di kedai cina.. sampai bila2 pun mereka akan rasa hanya cina yg boleh berniaga..

    dlm hal mcm ni korg sbg ibu bapa kena pandai mainkan peranan..pegang duit budak2 tu.. apa yg dia nak beli, kita yg carikan.. usahakan cari di kedai melayu.. ajar sekali anak supaya kekal beli dgn melayu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko ni tak habis2 la anon 11:24... asyik nak bela melayu dan bela diri sendiri jer.. admin dah faham ko pun dah cukup baik.. lagi mau bantah2..

      Padam
    2. pejuang bangsa yg abadi. haha

      Padam
    3. hahahaa... ayat ni mmg aku tak tahan.. "pegang duit budak2 tu.. apa yg dia nak beli, kita yg carikan.. usahakan cari di kedai melayu.. ajar sekali anak supaya kekal beli dgn melayu..".. giler taksub ko dgn melayu.. sampai nk kontrol duit anak2.. hahahahaa...

      Padam
    4. ye ye kami faham... mulai hari ni aku akan panggil ko anon nasi goreng, senang sikit nak kenal

      Padam
    5. aku xkisah korg nk gelarkan aku apa pun.. yg penting apa isi yg aku nak sampaikan tu meresap ke dlm jiwa korang.. inilah sedikit perjuangan yg mampu aku berikan buat korang dan anak cucu kita.. mungkin tidak senilai dgn apa yang pejuang melayu zaman dahulu lakukan.. tp sekurang2nya aku berusaha...

      pejuang dahulu pun dicaci maki.. bukan oleh org lain pun..tp oleh org2 mcm korg jugak.. org2 yg rasa british tu yg terbaik.. askar jepun tu yg tbaik... semua aturan diorng korg ikutkan.. pastu pejuang2 mcm aku dihina..diludah.. aku menangis.. aku sedih...

      aku menangis bersedih bukan kerana tidak tahan hinaan.. bukan kerana aku ditolak oleh kaum aku.. tapi aku menangis kerana kaum aku sendiri tidak faham apa yg mereka buat.. aku menangis mengenangkan apa yg akan jadi pd anak cucu kita..

      aku harap ramadhan kali ini mampu mengubah cara korang berfikir... sudah2 la tu kita bertelagah.. mari bersatu..

      Padam
    6. aku rasa korang ni cukup2 la kacau anon nasi goreng ni.. kesian pulak aku tengok.. sampai nangis bagai.. drpd korang pening2 nk bagi duit raya.. korang kumpul duit tu, bagi je kat anon nasi goreng ni.. dia ada projek nk bangunkan melayu ni... please.....

      Padam
    7. macha,nasi goreng satu..kasi melayu lebih, cina kasi kurang aaaa. pastu mau order minum teh arab. tak mau teh cina. teh melayu pun tak mau (ketum). Ok macha,cepat sikit aaaa

      Padam
    8. woi nasi goreng kampung cina. tu zaman perang dlu lain la. manusia dh berubah. dh menuju yg lebih baik. even jepun yg suka menjajah dlu pn dorg dh jd baik. dorg even provide scholar kt siapa2 yg nk blaja dekat university dorg. korg boleh google klu x percaya. x semua cina jahat x semua melayu baik. bergantung kt individu bkn kaum. bukak otak ko sikit nasi goreng oi. aku rasa ko ni mesti anak buah ibrahim ali ni. kuat sgt makan nasi goreng kampung melayu ko ni. nk ajk bersatu. bersatu dengan melayu je ke? ke bersatu sesama islam? abes cina yg islam tu xnk bersatu ke? abes budak2 melayu yg mlm2 g club hari2 kena boleh bersatu x? puii!! nasi goreng kampung btol!

      Padam
    9. Nasi Goreng Cina Punya Mangsa Tertekan.

      Kuala Lumpur ,24 Julai- Ketika umat islam di Malaysia sedang melakukan persiapan sempena menyambut ketibaan Hari Raya Aidilfitri, seorang lelaki mengalami tekanan yang melampau dipercayai berpunca dari nama 'nasi goreng cina'. Beliau merupakan seorang anti-cina tegar dan kaki ludah cina.
      "Saya dok sedap mkn nasik, tak tau la pulak tu nasi goreng cina. Lu tau tak nasi goreng cina tu haram?ada babi? sebab apa? sebab cina makan menatang tu", terang beliau. Setelah menyedari beliau termakan nasi goreng cina, beliau lantas hilang kawalan dan amuk membunuh cina-cina di kawasan perumahan beliau. "Sebab cina lah wujudnya nasi goreng cina.mana nasik goreng melayu kita?ini tak adil", tambah beliau.
      Beliau kini ditahan di wad khas. Ahli keluarga beliau menerangkan, sewaktu kecil beliau pernah bermimpi beliau merupakan jelmaan hang tuah.

      Padam
    10. Haha lawak

      Padam
    11. anon anon juga, sila tinggalkan tanda ya supaya boleh kenal

      haha


      =ANON NONONO

      Padam
  9. bersedekah ketika ramadhan memang la lagi baik daripada bulan syawal. tapi apa salahnya kita bersedekah pada apa pun bulan, tak kira la ramadhan, syawal, atau lain2 bulan. nak bersedekahpun pilih bulan ke? hahaha. lol. yang membezakannya berapa banyak pahala kita dilipat gandakan. kira reward/bonus la untuk ramadhan tu. fahamkan betul2 ye..

    sedara ni bagi sikit, sedara tu, bagi banyak? then time ni la kita kena pupuk anak2 untuk belajar bersyukur, nilai berapa orang nak bagi tu tidak penting, yang penting rasa kesyukuran dan keikhlasan untuk memberi tu. budak2 memang la kadang2 bukan faham pun, tapi lama2 kalau dididik dan diterangkan, inshaAllah dorang akan faham.

    ikut aku, aku nak komen semua point. tapi tak sempat la, nak kejar balik kampung ni.. esok aku sambung ye.. hehehe.. selamat berhari raya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. masa budak2 tu komen org tu bagi sikit, org lain bagi banyak,.. ko ada duduk sekali ke dgn budak2? ke budak2 duduk dgn sepupu2 diorg mengumpat org? nak pupuk pun, ko sendiri dah merayau pergi entah ke mana... kalau budak kecik 4 tahun boleh la konon2 ko nak pupuk.. kalau dah 5 tahun naik ke 15 tahun.. takde maknanya dia nak beraya dgn ko.. better dia pergi dgn kawan2 dia.. masa tu dia mengomen ke, apa ke.. ko bukan tau..

      Padam
    2. anon 11:26... aku rasa ko baca tak habis betul ni... noob tulis bukan tak boleh nak bagi masa raya.. bagi je laa.. tp disebabkan bulan puasakan dijanjikan pahala dilipatkali gandakan... kenapa nak bagi masa raya? masa puasa tak boleh bagi ke? pahala dapat pun berganda... budak yg terima pun, suka jugak.. time puasa dpt duit pun diorg suka..time raya dpt duit pun diorg suka.. kalau asyik suka jer.. baik bagi masa bulan puasa..

      Padam
    3. Kita suka kaitkan amalan2 yang kita nampak baik dengan agama, tetapi kalau ikut agama, waktu bersedekah paling baik adalah dalam bulan Ramadan. Patutnya kita punya budget sedekah dah habis dalam bulan Ramadan.

      Lagi satu, budaya duit raya ni dah membuahkan perangai mengemis dan gila duit untuk kanak2...

      Padam
  10. Balasan
    1. noob complain sbb nak rakyat malaysia buka mata.. benda baik apa salahnya.. kalau dia halalkan zina ke, halalkan judi ke, tu lain la... ini dia nk suruh ko ikut ajaran islam yg betul..

      Padam
    2. salah org daa ni bb yg tulis lol, tapi pada aku suasana sekang yg org rmi mementing materialistik xnpa disedari memang patut la kena peringatkan sikit motif asal duit raya ni diberi.....

      Padam
  11. best la noob ni mcm2 topik dia tulis kdg2 benda yg xterfikir dek otak kita. noob dh tulis 13 keburukan bg duit raya kat budak2... kita kena counter balik dgn 13 kebaikan jugak... aku kumpulkan komen2 yg dah ada kat sini:

    1. suka tengok budak2 happy
    2. boleh pupuk anak2 belajar bersyukur
    3. bersedekah tu amalan baik tak kira bulan
    4. jika mampu apa salahnya beri, kalau sampai berhutang x perlulah
    5. boleh didik anak2 beli barang kat kedai melayu
    6. ...
    7. ...

    lagi korang tambah cepat sampai cukup 13

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku xmo tambah list tu, cuma aku nk ckp, korg ni xhabis noob noob noob... cuba baca dulu penulis tu sapa???

      Padam
    2. 1. budak2 tak bagi duit pun boleh happy... zaman dulu xde bagi duit pun, happy jer..
      2. sbbkan duit la budak2 jd xbsyukur..siap lumba2 dgn sepupu sape lagi byk kumpul..
      3. bulan ramadhan nabi galakkan kita bersedekah.. amalan digandakan 700 kali..
      4. jika mampu beri, baik beri pd org yg lebih perlukan.. bbanding budk2 buat beli brg mainan jer
      5. beli kat kedai mana2 pun boleh... racist2 ni geng perkasa jer yg amalkan
      6. ...
      7. ...

      Padam
    3. org tu suruh tambah point kebaikan bg duit raya, kau pergi counter balik point2 dia...

      Padam
    4. bodoh betul anon 11.34.sikit-sikit noob, ko sangap dkt btg noob ka? black punya tulisan, noob dpt nama

      Padam
    5. aku tersilap la... jangan bodo2kan org boleh tak? btw, sila tambah kebaikan2 sahaja ye..

      Padam
  12. terima kasih admin.. point no.13 tu adalah salah satu kesan apabila kita biarkan mereka bleluasa guna pkataan mereka dalam kehidupan seharian kita.. lihatlah apa kesannya.. sama spt kes nasi goreng tu..kalau pasal nasi goreng tu korang susah nk fahamkan? ha.. ini lebih senang korg nk faham.. tgklah apa jadi pd anak bangsa.. sampaikan nak beri duit pun kena guna angpow... angpow tu dr pkataan cina.. seolah2 duit ni wujud disebabkan cina.. tiada angpow, tiada duit.. tiada cina, tiada angpow..itu maksud yg sebenarnya yg diorg nk sampaikan.. walaupun org melayu sudah kenal duit semenjak sblm merdeka lagi..tp bila nak beri duit pd anak2, kita tpaksa guna angpow.. seolah2 mcm cina yg bagi duit kat anak kita, tp guna duit kita.. dan benda ni berlaku dari satu generasi ke satu generasi..

    skrg korang dh nampak kan knp aku cakap pasal nasi goreng tu kan? lihatlah betapa bergantungnya kita kpd mereka.. sampaikan nak makan pun kena sebut nama mereka.. nak beri duit pun, mereka ada bersama.. nampak sangat mereka tidak boleh dipisahkan dari kehidupan kita.. pernah dengar sampul india? tak pernah kan? kenapa sampul cina angpow korang biasa dengar? fikirkanlah... kalau masih tak nampak.. aku tak tau nak cakap apa..

    BalasPadam
    Balasan
    1. "tiada angpow, tiada duit.. tiada cina, tiada angpow.."... betul tu.. gua setuju 200%

      Padam
    2. cis, patut la selama ni anak2 jiran aku, anak2 sedare aku, budak2 yang datang rumah time raya semua cakap duit yang diorang dapat tu cina yang bagi.hurmmm. budak tu cakap "terima kasih abg, sebab bagi duit raya,saya tau duit ni cina yang bagi". Pastu ada pulak yang cakap "bang, duit ni kekurangan cinanya". Sekarang lepas brader nasi goreng terangkan, baru aku paham kenapa budak2 melayu kat kg bila dapat duit raya,diorang jerit "yeayyy,cina bagi duit raya".

      Padam
    3. giler b*bi budak kampung ko sampai terpengaruh macam tu.. aku dulu2 pun mcm tu jugak.. dalam tahun 2003 tk salah aku.. pakcik aku mana dia sebat ntah sampul raya.. dah la warna merah... tulisan cina lagi... masa dia bagi pun aku dah pelik... bila time malam, masa aku dgn geng2 aku..sepupu aku dgn kawan2 sepupu aku yg kat kampung.. kitorng buat aktiviti koyak sampul raya..kira duit yang dpt.. bila time nk koyak sampul cina.. kitorng pening pikir cina mana yg bagi duit raya kat kitorng...

      pikir punya pikir.. tiba2 sepupu aku ingatkan yg pakcik bagi...gelak besar kitorng malam tu... ingat cina mana lah yg sambut raya.. hahha.. kenangan..kenangan.. masa tu mmg tengah kongsiraya.. mmg xpelik la... skrg2 mmg aku cuba elakkan dr pakai angpow.. ntah apa yg dia tulis atas tu.. ntah2 ayat sembahan patung.. mati aku..

      Padam
    4. saya tidak pasti mereka2 yg komen di atas ni hanya nak mempermain2kan perjuang orang melayu atau betul2 terjadi. Jika betul2 tjadi, saya rasa sangat tertekan. Lihatlah kesan daripada tindakan kita sendiri, akhirnya yang berjaya orang cina juga. Kita susah payah membanting tulang, menjadi kuli di kilang2 cina, hari2 kena maki dengan bos cina.. demi hendak mendapatkan sedikit duit nak beri pada anak2 di pagi raya.. akhirnya apa balasan yang kita dapat? mereka menghargai cina lebih dari menghargai kita sbg ibubapa mereka.. sedih..

      kalau korang masih belum dapat rasa kesedihan tu, aku tak tau nak cakap apa.. Sudahlah anak Melayu. Bangkit. Jangan bermimpi kita berada di zaman 1969. Zaman kegemilangan kita dahulu. Ini zaman kita ditindas cukup2. Kita sepatutnya bersatu menuju era Malaysia baru dan maju. Takkan Melayu Hilang Di Dunia!! Allahuakhbar!!

      Padam
    5. Malaysia for Melayu adalah slogan yang ditiru dari Adolf Hitler. Beliau terkenal dengan slogan German for Germany dan slogan ini berbau semangat 'perkauman' yang akhirnya membawa kebinasaan kepada dirinya dan rakyat German. Paling buruk, ia sebenarnya adalah slogan Yahudi (Israel For Jews ) dan slogan ini diserapkan dalam pemikiran umat manusia seluruh dunia bagi tujuan memecah belah.

      Malaysia for Good Person. Bukan untuk orang melayu sahaja, tetapi untuk sesiapa yang ada nilai hati budi, kepercayaan, tolong menolong, anti rasis dan hormat-menghormati.

      Jadi, marilah kita bersama-sama tidak kira kaum, bersatu hati membangunkan negara yang tercinta. Mereka yang terlalu kuat perkauman, marilah kita didik mereka, bukan mengajak kepada permusuhan. Dendam itu satu penyakit. Ia mampu merosakkan kita suatu masa nanti. Bertenanglah duhai kawan.

      Padam
    6. itu la, aku jumpa cina tepi jalan pun..terus aku terajang muka dia. dia tnya nape. aku cakap la " sebab lu cina, cina memang sial,zalim".Cina tu cakap kat aku "tapi lu yang pukul wa dulu ma, kenapa wa zalim?". Eh,melawan pulak cakap aku. Pantang anak melayu bila dicabar. aku pun terus ambil kepala dia,hentak kat dinding. Dahi dia berdarah. Lepas tu aku hayun kepala dia dengan bata. Sampai pecah kepala dia. Mati terus dia kat situ. Sial punya cina, tunjuk otai kat aku. Aku melayu lah!. Orang ramai pun datang kat aku. Ada yang jerit2, ada yang cuba tenangkan aku. "Bro, apa kau dah buat ni?kau gila ke?", tnya seorang mamat melayu kat situ. Aku pun apa lagi, melenting abis la. Aku jerit "sial kau melayu jilat jubor cina. Ini la yang jadi bila taik cina dah masuk dalam badan kau, melayu murtad". Aku pukul mamat tu sampai mati jugak. Tu la kisahnya.

      Padam
    7. budak2 skrg halus bertelima kasih kpd cina... kelana budaya cina meleka dpt duit laya... tocey tocey

      Padam
    8. woi ni ada video org cina nyanyi lagu raya... http://www.youtube.com/watch?v=iacP8QQzLZ0. ni dh satu penghinaan kpd kaum melayu ni woi. knp cina ni nak nyanyi lagu raya?? ni mesti ada jarum halus & udang di sebalik batu agenda utk menjatuhkan melayu. mula2 cina nyanyi lagu melayu, lps tu dia sambut raya sekali, sampai satu tahap, anak cucu cicit persoalkan lagu raya ni asalnya melayu ke cina? sampai masa tu, cina akan pijak2 kita balik mcm yg berlaku kat singapork & penang...

      Padam
    9. Apa?cina menyanyi lagu raya?sial lah!ni dah mencabar maruah melayu. Tgk,sampai lagu kita pun cina nak kawal. lepas ni orang ingat lagu raya tu cina yang cipta. Ayuh,bangkitlah melayu. kita pertahankan lagu raya kita. Mari kita menyanyi beramai-ramai

      Selamat Hari Raya,
      Aidilfitri mulia,
      Ampun maaf dipinta,
      Mensuci segala dosa.
      (aku tak ingat dah)

      Padam
  13. Blackbeard Heart

    BalasPadam
  14. Bg sy..anggapkan pemberian duit raya itu sebagai sedekah..tp paling penting kena IKHLAS....x guna bagi budak RM2 atau RM50 sekalipun, ibadat sedekah kita xkn diterima jika niat kita x ikhlas atau menunjuk2.

    Tp budak zaman skrg dah kurang nilai etika..hormat org tua dah semakin menipis. Yg paling xleh sy terima, dpt duit raya terus bukak kat depan2, pas2 sampul buang kat depan mata sy je...nak guna duit 2 ke arah bagus atau x terpulang kat budak2 2, tp kena jaga hati org yg memberi duit raya. X perlu la nak ungkit kata duit raya ciput depan org yg beri, totally no respect. Tp tradisi bg duit raya masih boleh diteruskan...sbb mengembirakan hati org lain sgt besar ganjarannya even x byk mana duit yg diberi. Bg mana yg termampu n ikhlas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ayam, kecik2 lg kita dh didik anak2 dgn bg duit.. kita dh didik dia ke arah materialistik & kapitalis. kenapa x cukup ke bersedekah dgn jamu mereka dgn juadah dan kuih raya?? asal sedekah je mmg kena dgn duit ke? jika budaya bagi duit raya ni mmg lebih byk menyebabkan anak2 hilang nilai hormat kpd org tua serta konsep ziarah menziarahi, rasa2nya budaya ni lebih byk kebaikan atau keburukan?

      Padam
    2. gua setuju dgn pendapat lu ayam afrika..gua pun setuju dgn pendapat penulis.. gembirakan hati budak mmg besar ganjaran dia.. tp sampai bila nk gembirakan budak2 dgn ganjaran duit? ada byk cara nk gembirakan hati budak2 ni.. bila kita ajar asalkan nk gembira mesti dgn duit.. kalau xbagi duit nnt tak gembira..

      pd gua yg ilmu agama cukup2 makan ni, kalau betul nk ikut nabi..nabi sarankan sedekah bulan ramadhan.. raya pun boleh..tp beratkan pd bulan ramadhan..

      lagipun zaman nabi kan ramai je sahabat2 baginda yg kaya2.. byk duit.. tp xde pulak diorg bg kat budak2.. tp budak2 tetap gembira.. konsep gembira tu nk kena betul kan dulu.. sori la kalau terlain pandangan dgn bro...

      Padam
    3. Bg sy, dua2 pihak kene perbetulkan niat....bg yg memberi, anggap memberi duit raya sbgi satu ibadah yg ikhlas, bukan menunjuk2 utk melambangkan status dan menderma pada bulan puasa juga perlu diterapkan sekali selain pd hari raya,

      Pada budak2 x kira kecil atau besar, anggap duit raya itu satu nikmat yg diberi serta bersyukur dgn pemberian yg diberi. Tp kalau didik siapa dpt collection paling banyak, itu sudah ke aras materialistik yg dibincangkan td. Ibubapa yg perlu didik anak2 mereka menghargai duit raya yg diberi, bukan suruh lepas tangan didikan anak utk buat apa mereka suka dgn serbu setiap rumah semata2 nak duit raya smpi xnak masuk lansung rumah atau bertanya khabar.

      Tp kalau xde bajet, senyuman itu pun sedekah. Hehe....tp sy berpendapat benda yg baik boleh diteruskan/diharuskan, asalkan niat itu baik.

      Padam
  15. Contohi Nabi dengan sungguh-sungguh.

    "Rasulullah adalah orang yang paling pemurah, dan dia paling pemurah keadaannya ketika Ramadhan" - Al-Bukhariy

    BalasPadam
  16. Balasan
    1. pada gua la kan.. dalam islam ikhlas je xcukup.. yg penting kaedahnya betul.. kalau nk kata setakat ikhlas jer.. gua boleh puasa sepanjang tahun tak tinggal satu hari pun.. tapi tak boleh.. sbb ada hari2 yg diharamkan berpuasa.. maksudnya cara nak kena betul sblm nak ikhlas pun..

      sama macm kes duit raya.. kalau nabi dah ajar beri sedekah pada ramadhan, kenapa nk tunggu raya baru nak bagi.. rugi la.. nabi dh ajar cara mudah nk kumpul pahala.. kita ikut la.. kalau bagi hujung2 ramadhan pun okey apa.. budak2 pun gembira jugak...

      maaf la.. gua mmg cetek ilmu.. gua cakap setakat yg gua paham je la..

      Padam
  17. Bagi duit tidak salah, tetapi mengajar anak-anak mengemis itu sangat salah.

    Budaya mengemis di pagi raya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mcm Halloween, cuma ank2 matsalleh tu mengemis cekelat dr rumah ke rumah pd mlm yg berhantu, bezanya ank2 melayu mngemis duit dr rumah ke rumah pd hari setan dilepaskan..

      Padam
    2. kah kah kah.. komen yang tepat.. mat salleh masa ada hantu, pergi mengemis.. anak melayu masa ada setan, pun pergi mengemis.. kah kah kah..

      aku ingat ikut budaya cina..rupanya budaya penjajah... kah kah kah

      Padam
  18. Aku dulu2 memang x pandang sangat duit raya ni pasal awal2 lagi dah kena marah dengan parents raya bukan kerana duit, puasa penuh bukan kerana duit raya. So sekarang ni edukasi dari ibubapa sangat penting. Sambil bagi sambil nasihat tujuan asal bagi duit raya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. gua respek sama lu punya mak.. sama lu punya apak.. mak apak gua tak marah..atau tak nasihatkan gua.. gua sebat jer.. tapi gua dari kecik mmg xpernah mintak duit.. org bagi, gua sebatlah ambik.. tapi kalau xkasi.. gua buat bodo je la.. gua ada duit pun bukan buat apa.. simpan tabung jer..

      dah besar2 mcm ni gua rasa kalau ada anak, nk ajar dia mcm parent lu ajar anak2..

      Padam
    2. tu la,aku pun respect mak bapak kau. Teringat dulu2,diorang selalu layan aku baik2, mcm anak diorang sndiri. Memang sporting. Fuh,adik pmpn kau pulak..memang cun abis. Sempat juga ngorat2.

      Padam
  19. Melatih diri untuk lebih berkorban duit untuk orang susah pada bulan Ramadhan supaya kita tidak mencintai duit melebih dari kita mencintai orang lain. Bukan melatih diri berkorban memberi duit kepada mereka yang tidak memerlukan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu, bg duit pd mereka yg memerlukan. Bolehlah meringankn beban mereka sikit, drp ko bg pd bdk2 yg dh cukup mkn pakai smua, nnt diorng gi beli mercun je dgn duit yg korng bg tu, xpun bdk2 tu gi cc layan porn di pg raya..wtf btul bdk2 skrg nie, pe makpak diorng buat ntah..

      Padam
    2. ko bagi duit, budak2 beli mercun.. ko berdosa.. budak2 tu gembira.. sebab ko galakkan dia beli mercun sama macam ko suruh dia bakar duit.. walhal duit tu better bg kat org susah.. kalo ko tk bg duit tu, diorg pun xde bajet nk beli mercun..

      Padam
    3. sbb tu zakat fitrah pun wajib dibayar masa bulan ramadhan sampai sblm solat sunat raya je... sbb tujuan kita bg duit kpd org susah pd bulan ramadhan agar mereka boleh meraikan hari raya dgn gembira... yg budak2 ni kalau susah ok lg bg duit raya, ni yg mak bapak balik kg bawak alphard pun kita kena bg duit raya gak sbbnya segan mak bapak dia bg duit raya kat anak kita

      Padam
    4. betul tu anon 1:24.. mak bapak yang bawak kancil atau proton saga,.. kita ikhlas bagi RM2 seorang.. tp mak bapak yang bawak alphard Volkswagen.. kita ikhlas bagi RM10.. yang kaya kita bagi banyak.. yg miskin kita bagi sikit.. dua2 kita ikhlas.. tapi ikhlasnya macam celake.. berkasta-kasta..

      jangan nak bohong la kata ikhlas bagai kalau ikhlas pun ikut siapa org yg ko nk bagi..

      Padam
  20. Mengikut buku Chinese Dilemma, orang Melayu meniru orang cina memberi duit angpow bermula selepas Merdeka iaitu selepas 31 Ogos 1957. Apabila kita bertanya kepada pasangan yang berkahwin sebelum merdeka, mereka kata bukan sahaja budaya bagi duit raya tidak wujud, malah budaya buat kuih almond london juga tiada, yang ada adalah kuih-kuih tradisional (original) iaitu lepat pisang, cekodok....

    promosi: Sila dapatkan buku yang banyak informasi di kedai buku terdekat anda.
    Atau boleh dapatkan di sini
    http://www.mphonline.com/books/nsearchdetails.aspx?&pcode=9780975164617

    Tajuk buku: Chinese Dilemma
    Jumlah halaman: 203 muka surat
    Penerbit: Pelanduk Pubns Sdn Bhd
    Bahasa: English
    ISBN: 9780975164617

    BalasPadam
    Balasan
    1. adoi nk kena beli buku cina lg... kan dah ada buku malay dilemma tulisan tun m, beli la buku yg ditulis org melayu... ni xhabis2 nk kayakan lg org cina... balik2 cina cina cina

      Padam
    2. ntahnye, buku cina jugak yang nak dibelinya. Cina tu ilmunya cetek. dah la kertas guna kulit pig. Beli la buku melayu, ilmu orang melayu ni wujud sejak zaman nabi lagi. Laksamana cheng ho dulu pun sebenarnya melayu. Nama dia Chek Hossain. Muke je macam cina. Setiap kertas buku melayu telah dibacakan yaasin dan mengikut syarat-syarat penghasilan kertas menurut islam. Apa lagi yang kau mahu? melayu ada segala-galanya. Yeahh

      Padam
    3. Saya tidak mengajak untuk mengkayakan sesiapa. Saya cuma mahu kita menambah ilmu tentang kebudayaan orang lain. Sebagai contoh isu duit raya dan angpow ini. Ada sesetengah pihak menganggap ini adalah budaya melayu. Sedangkan jika kita lihat kepada sejarah, budaya duit raya ini hanya berlaku selepas merdeka. Ketika itu kita banyak dipengaruhi oleh budaya Cina dan India.

      Jadi, tidak salah untuk membaca buku dalam pelbagai cabang. Selain menambah ilmu pengetahuan, ia juga mampu membantu kita supaya berfikir dengan lebih rasional.

      Saya tidak nampak dengan hanya membeli buku ini sudah mampu mengkayakan Cina. Sebenarnya kita yang bertambah kaya dengan pemahaman tentang bangsa lain. Sekiranya mereka kaya disebabkan sebiji buku ini, tidak salah. Sekurang-kurangnya mereka berusaha untuk berkongsi ilmu. Kaya itulah imbuhan yang dia dapat. Kalau kita mahu kaya, tulislah sebuah buku dan jual. Saya sudi promote. Maaf andai saya terkasar bahasa.

      Padam
    4. Apa?kongsi ilmu dengan cina?Ilmu cina tu perosak minda.Ilmu melayu jugak yang bagus. Cina apa ada? kita ada mcm2, kita ada bohsia,ada rempit,ada peragut, ada pengemis palsu, ada penjual makanan sampah, ada peniaga tak beretika, ada perogol, ada dera anak, ada pertubuhan gengster berdaftar.,.dan macam2 lagi. ni semua salah cina. melayu kita tak akan buat kerja2 macam tu. Tu cina yang menyamar jadi melayu. tukat kaler kulit dan besarkan mata.

      Padam
  21. HEY ADMIN, CKP JE LA KEDEKUT NK BG DUIT RAYA... KBURUKAN NTAH APA NTAH. BODOWWW LEMBU PUNYA ADMIN!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. anon 1:04 ni aku rasa lagi bodoh.. baca tak habis.. admin siap suruh bersedeqah habis2an ketika ramadhan sebab pahalanya berganda.. bukan admin yg tentukan pahala.. tapi Allah yang tentukan.. pastu Allah sendiri yang beritahu pasal gandaan tu.. jadi admin ajak memberi ketika ramadhan.. ko ni sebenarnya nk cakap budaya cina tu lebih hebat dari ajaran Allah ke?

      Padam
    2. Anon 1:04 ni sah bdk kcik skolah rendah, geram dgn admin sebb nnt aktiviti mengemis dia di pg raya nnt berisiko utk jd kurang lumayan brbnding taon lps..xde habuan dia nk tgok porn kt cc atau beli mercun bola..

      Padam
    3. Apa salahnya yang mengemis tu melayu. Tolong la. Ni tak, pengemis cina korang tolong pulak. Pengemis melayu kau cakap penipu. Kalau duit ada RM5 je dlm poket,bagi je kat pengemis melayu. Biar la korang tak makan pun. Lainkali boleh mkn lagi. Bak kata hang tuah "Andainya kalian terlihat pengemis melayu, bantu la dia. Beri sahaja rumah kalian, bini kalian dan duit kalian kepada dia..tolonglah saudara melayu kalian..dan jgn lupa,jumpa cina,kasi sembelih".

      Padam
  22. Saya nak tanya juga kepada mereka-mereka yang mengatakan kanak-kanak perlu gembira di hari raya. Betulkah kanak-kanak sahaja yang perlu bergembira ketika hari raya? Orang dewasa, orang tua atok nenek, orang-orang miskin, orang-orang kaya, semua perlu bergembira.

    Kalau kanak-kanak suka dapat duit. Mesti orang dewasa lebih suka dapat duit. Sebab orang dewasa macam saya ni tahu betapa susahnya mencari duit. Kenapa tidak berikan juga kepada orang dewasa? Kenapa hanya dikhaskan kepada budak-budak sahaja? Orang dewasa seperti saya juga berhak untuk bergembira.

    Saya bukanlah bertujuan mahu meminta-minta. Tetapi sekiranya hak bergembira untuk adalah hak semua, dan kanak-kanak diberi duit supaya gembira, mengapa tidak saya juga diberi. Malah saya akan jauh lebih gembira berbanding mereka. Saya jauh lebih menghargai duit itu. Malah saya kenang jasa siapa yang memberi.

    BalasPadam
  23. aku pun bagi jugak duit raya. tapi tak bagi kat budak2 semua. aku bagi kat anak sedare aku je. ada la dlm 3,4 orang. Aku bagi pun bukan sedekah ke apa. aku bagi sebab merasakan tanggungjawab seorang pakcik yang sayang pada anak sedarenye. Kalau budak2 yang aku tak kenal tu memang tak bagi la.hahaha.baik aku bagi rumah anak yatim je. Aku cadangkan la, time nak dekat raya ni la ada kesempatan sikit nak bantu rumah anak yatim. Kalau nak bli baju raya sorang satu,memang tak mampu la aku. Jadi aku blikan kopiah. boleh beli banyak2. Korang nak sedekah apa pun kat rumah anak yatim tu ikut korang la. Kita fokus la sikit kepada mereka, kita bagi dorang pun happy jugak nak raya.

    BalasPadam
  24. gua dari dulu xpernah bg duit raya kt budak2 walau anak2 buah gua terutama yg masih sekolah bwh 18 thn. gua terus bg direct kt mak bapak diorg suruh diorg simpankn. gua xnak gua bg duit tu last2 sia2 je diorg buat beli mercun, cikedis, mekdi, belanja awek, tgk wayang, pergi cc tgk porn dsb... gua bg kt mak bapak diorg jagakn at least diorg blh simpan dlm tabung utk buat diorg sambung belajar kat u ke buat belanja kawin nnti ke, xde la nak pinjam ptptn atau buat personal loan

    BalasPadam
  25. korg ni mcm2 la ada je benda nk dipertikai. dah amalan bg duit raya kpd kanak2 ni dah jd budaya dan tradisi kita sejak zaman nenek moyang kita, kita ikut je la... lgpun bkn benda yg salah pun. mcm ni lah generasi zaman skrg, kalau boleh semua tradisi & budaya nenek moyang semuanya nk dihapuskan, nk sgt ikut barat... last2 nasi lemak pun org dah lupakan sbb semua dh makan mcdonalds

    BalasPadam
    Balasan
    1. antara budaya dan agama, ko lebih relakan pertahankan budaya. Agama galakkan sedekah di bulan puasa, dan Allah janjikan pahala berganda.. alih2 ko nak pertahankan budaya...

      siapa kata ini budaya melayu? ko tak baca ke apa si awek kat atas tu tulis.. ini budaya cina yang diserapkan masuk ke dalam budaya melayu.. lepas merdeka baru sibuk budaya ni.. sblm tu, kita beraya jugak.. xde pulak beri duit raya.. jangn ko nak samakan budaya org lain dgn budaya melayu sejati..

      ko sibuk ckp nak hapuskan budaya melayu, nak follow barat.. skrg ni ko sendiri tahu yg budaya ni bukan budaya melayu.. malah budaya minta2 duit time setan keluar ni di tiru dari barat.. org melayu yg asal tak buat benda mintak2 ni.. tak baca ke brother kat atas tu tulis, barat=hollowen, hantu keluar, budak2 pergi rumah ke rumah meminta2... melayu=raya, setan terlepas, budak2 pergi rumah ke rumah meminta2.. kan kita tiru barat..

      yang nabi ajar, tak ikut... yg barat ajar, pertahankan gila2.. sampai sanggup lacurkan bangsa sendiri kata itu budaya melayu.. teruk betul la ko ni..

      Padam
    2. hahaha.. anon 214.. kalo ko nak tahu.. budak2 dapat duit raya terus buat beli mcdonald... bukan beli nasi lemak.. tp kalau ko bagi duit tu kat org susah.. dia takkan buat beli mcdonald.. dia akan masak nasi lemak dgn duit tu.. boleh la kita datang rumah dia.. selain ziarah menziarahi, boleh kekalkan tradisi nasi lemak.. kalau bagi budak2, haram diorg nk ajak ko makan mcdonald sama2 dgn diorng..

      jadi, marilah menderma di bulan ramadhan kpd org susah.. mari didik anak2 supaya berpuasa di bulan ramadhan dan gembira bertakbir di hari raya.. bukan jadi peminta sedekah

      Padam
    3. Bukan pertikai. Tapi budaya tu budaya cina. Hukumnya haram. Menurut pepatah Ayahanda PEKIDA, "Jgnlah kalian mengikut perbuatan cina. Semua itu bangsa hina. Kita!Kita! melayu ini lah yang paling feymes dan terrer". Makan McD tu tak salah. Sebab McD tu sendiri berasal dari melayu. Maksud McD tu ialah 'Mohammad Che Dollah', seorang usahawan melayu yang berjaya. Namun disebabkan cina dengki, mereka tak benarkan gunakan nama tu..sebab tu la terpaksa letak McD je.

      Padam
    4. rilek, jgn bergaduh. Nasi lemak dan McD tu sebenarnya memang makanan melayu. Dulu mase zaman jepun, nenek moyang kita tak makan nasi, cuma makan McD je. teruk sangat masa tu, nak cari nasik pun susah..jadi apa boleh buat, telan jugak la McD..dah itu je yang ada. Pernah ada cerita pasal Jepun, Melayu dan McD. Seperti yang kita tahu, Jepun ni memang benci cina. Kalau jumpa memang kasi pancung. Pada suatu hari, Jepun datang menyerang kg. Penduduk kampung tu ada cina dan juga melayu. Cina cuba bodek jepun, diorang hidangkan teh cina kepada jepun.Bila jepun minum,terus diorang muntah. "Cilakak cina, kau bagi air kencing ke ni?", jepun tu cakap. Trus cina tu dipancung. Giliran melayu pulak. Melayu hidangkan air ketum. Bila jepun tu minum, trus high semacam. Dia nampak awek melayu cantik macam model Victoria Secret, masa pmpn melayu tgh berkemban. Dia pun cakap "Melayu Cun Dohh". Itulah wujudnya McD.

      Padam
    5. hbs tu nenek moyang ko dulu agama hindu & byk amalan khurafat, apsal xnak pertahankan... pandai pulak masuk islam

      Padam
  26. Apakah pula hukum meminta duit raya?
    Budaya bersedekah memang digalakkan,
    tetapi setahu saya duit raya tidak boleh diminta,
    sebab hukumnya sama seperti meminta sedekah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. fuh, aku ingatkan legend 'zack' dah kembali. rupenye zach.

      Padam
    2. apa lak hukum mintak sedekah tu?

      Padam
    3. Setakat hari ini, pihak BuasirOtak tidak memiliki sebarang autoriti untuk menjawab berkenaan hukum. Adalah lebih baik bertanya kepada mereka yang terpecaya dalam ilmu agama.

      Bagaimanapun, hadith di bawah mungkin dapat memberi sedikit clue.

      "Demi yang diri saya di tangan-Nya, untuk seseorang dari kalangan kamu mengambil talinya dan dia mengumpul kayu api di atas belakangnya adalah lebih baginya daripada untuk dia mendatangi seseorang dan memintanya – dia memberikannya atau menolaknya" - [Al-Bukhari]

      Bekerja mencari rezeki sendiri adalah baik daripada meminta-minta.


      "Sesiapa yang meminta dengan tanpa keperluan, maka seolah-olah dia memakan bara api" - [Ibnu Khuzaymah]

      Jadi, ibubapa jangan diajar anak untuk meminta-minta. Sekiranya orang mahu beri, tidak salah untuk mengambilnya.

      Dikatakan meminta-minta itu termasuk juga membiarkan anak pergi dari satu rumah ke satu rumah hanya untuk mengutip duit raya.

      -Allah lebih mengetahui akan duduk perkara sebenar-

      Padam
  27. Point2 yg noob tulis ty ada kebenarannya juga. gua dulu time kecik2 nk beraya kna pilih rumah. Ada sekali pernah p umah besar duit raya dpt 50sen je.

    Kenangan gua time kecik2 dlu dari pg raya sampai le ke ptg p braya rumah org ... Walaupun umah tu gua xkenal ... Skrg mana ada dh mcm ni.

    BalasPadam
    Balasan
    1. woi lembu. artikel ni bukan noob yg tulis.

      Padam
    2. nama pun MIDNIGHT.. mestilah dia tak nampak..gelap.. apa daa.. ko ni nak lembu2 kan org dah kenapa?

      Padam
  28. nasib baik ceq kecik je, org yg hulur duit raya walaupun dah kerja dan berumur 22 tahun :D


    amal singgah sini.. moga tuan blog dipnjangkn umur dan dimurahkan rezekii.. aamiiiin

    BalasPadam
  29. teringat zaman kanak2,, beraya ramai2.. Memg seronok sgt.. Tp skg da besar, xdapat laa duit rye.. Sedih sgt.. Kdang2 tu dpat jgak, sedara bg..

    BalasPadam
  30. teringat zaman kanak2,, beraya ramai2.. Memg seronok sgt.. Tp skg da besar, xdapat laa duit rye.. Sedih sgt.. Kdang2 tu dpat jgak, sedara bg..

    BalasPadam
  31. Patut la banyak lori treler depan rumah saya..beratus2 kontena dah jadi mcm Port Tanjung Pelepas la pulak depan rumah saya. Mulanya saya hairan sangat2..tanya jugak jiran2..apa pasal lori banyak2 ni buat haper..
    .
    .
    .
    .
    .
    Rupa2nya itulah pahala saya dibulan Romdhon ni saja..saya cuma bersedekah seringgit saja tiap kali singgah solat di masjid..tuan2 tak nak jadi mcm saya ka.. kita kena tamak pahala.. sampai skrg..saya tak tau nak lungguk kat mana pahala-pahala saya..banyak sangat..padahal saya bubuh singget jer dlm tabung mesjid..mungkin pahala puasa sama kot..

    Jangan jeles..kahkahkah..jadi duit raya saya tak nak bagi la tahun ni..sbb pahala dah berlambak2 dah..kahkahkah..

    BalasPadam
  32. aku bagi ikut bajet. first come first serve. kalau dah habis, budak2 makan kuih raya n minum je la. kalau ada balen, aku recycle utk raya tahun depan!

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...