Iklan Leaderboard

Isnin, 4 Ogos 2014

18 Jantina Malaysia ialah Perempuan

Dahulu bila kita pergi ke luar negara dan penduduk disana bertanya kita berasal dari negara mana. Majoriti tidak mengetahui dimana terletaknya Malaysia bahkan tidak tahu kewujudan Malaysia. Namun setelah wujudnya Menara Kembar Petronas dan Litar F1, negara kita tersohor di dunia. Bahkan peristiwa MH370 dan MH17 membuat negara semakin dikenali dunia.


Topik kali ini adalah mengenai Malaysia sempena bulan Kemerdekaan negara kita. Bukan mengenai sejarah atau semangat Kemerdekaan yang hendak disampaikan dalam topik ini tetapi tentang nama Malaysia.


Aku sungguh tak percaya nama Malaysia adalah nama Perempuan. Ini kerana seramai 630 bayi perempuan diberi nama Malaysia di US pada tahun 2013. Tiada langsung nama Malaysia diberikan pada bayi lelaki. Sumber ini dikeluarkan oleh Social Security Administration US or kita lebih kenali sebagai Jabatan Pendaftaran Negara untuk negara kita.


So teramat sesuailah pengunaan Ibupertiwi untuk negara kita. Tapi bagi aku tak ada bunyi kewanitaan pun dalam nama Malaysia. Gaya anak jantan adalah.


Berjuang demi Ibupertiwi! Selamat Hari Raya kepada semua

ps : pic 3 minah bertudung tu skandal aku (PON jgn potong line)



Sumber  :- Swimmingly, poskod.my dan  Mr google


18 ulasan:

  1. Nanti Ayuni pun namakan bakal anak perempuan Ayuni Malaysia la.

    BalasPadam
  2. Kalau org putih sebut maleisha ada bunyi mcm shasha kot tu pasal jadi nama pompuan

    BalasPadam
  3. Morocco dan Iran nama lelaki ...Thailand sama...bapapertiwikah??

    BalasPadam
  4. o.o awek military comel tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul. comel dan kuat.

      Padam
  5. nama malaysia sedang melonjak naik. tak kisah la feymes sebab baik atau buruk (kedua-dua ada), tapi sekarang bila online..chat dengan org luar negara,bila aku tulis "I'm from malaysia"..terus diorang tau dan macam2 soalan nak ditnya pasal negara kita. Dulu tak macam ni. Sampaikan kat US siap ada hidangan ayam goreng Malaysia..special menu. Diorang cakap ayam goreng Malaysia tu gunakan resepi kacang tanah sebagai ramuan untuk goreng ayam. hahaha..padahal aku sendiri pun tak pernah jumpa ayam goreng diadun dengan kacang tanah. Apa2 hal pun, bagus la kita tak dikenali sikit oleh org luar sana. Sampaikan israel pun dah tuduh malaysia bagi latihan kat penerjun hamas. dah kira hebat.hahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sebab Malaysia antara negara hebat dalam sukan terjun.. Pandelela Rinong, Oii Tze Liang.. Bryan Nickson..

      Padam
    2. sama la dgn orang malaysia buat nasi goreng usa, padahal org usa xmakan pun nasi goreng.

      Padam
    3. wei,diorang makan la nasi goreng. sekarang dah ramai org eropah jadikan nasi sebagai menu. sumber karbohidrat yg murah dan sedap

      Padam
    4. hahah..penerjun malaysia kan pingat emas.

      Padam
  6. malaysia plg ramai orang us namakan anak mereka. glamer gak malaysia, padahal ni statistik tahun 2013, masa tu tragedi mh370 & mh17 masih belum berlaku... camna malaysia boleh begitu terkenal kat us pun xtahulah.

    BalasPadam
  7. nanti aku nak namakan anak aku israel...israel tu maksudnya hamba Allah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut ko la mad ooiii

      Padam
    2. Bahasa Ibrani untuk makna nama Israel = Yisra'el = Berlawan dengan Tuhan. Ini kerana mengikut teks-teks Tanakh (Torah, Te'vim & Ketuvim), Yisrael adalah nama yang diberikan kepada seorang pemuda bernama Yaakub yang menang bergusti dengan malaikat yang mewakili Tuhan. Mengikut sejarah Israel, nama Israel memang diambil sempena nama Yaakub. Erti nama Yaakub = Yang Menggantikan atau Yang Menjejak. Orang Israel percaya bahawa mereka keturunan Nabi Yaakub dan ini salah satu punca yang menjadikan mereka angkuh sehingga kini.

      Padam
    3. daripada bubuh nama israel, baik letak Izrail, sedap sikit bunyinya, nama malaikat pencabut nyawa.

      Padam
    4. Paris hilton, femes skit..

      Padam
  8. Huhuhu malaysia ku kini dh femes,walaupon negara ni serba x betul huhu

    BalasPadam
  9. wow,malaysia nama pompan ker?? Slama nie ak xtau pun.. Nsib baik nama ak bkn malaysia..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...