Iklan Leaderboard

Selasa, 11 Ogos 2015

15 Pelanggan yang jelek lagi menjengkelkan

Selalu aku kongsikan mengenai isu dan masalah yang melibatkan peniaga, namun terdapat juga banyak masalah kebangangan yang berpunca daripada pihak pelanggan atau bakal pelanggan. Mungkin kerana dengan kata pepatah "The customer is always right", maka ramai pelanggan yang rasa peniaga perlu layan mereka macam Tuhan walaupun kadangkala permintaan mereka sangat mengarut dan bodoh yang mereka sendiri pun tak tahu apa keperluan sebenar mereka dan apa sebenarnya yang mereka mahu, malah ada pula yang permintaannya macam2 tapi nak bayar dengan harga yang murah, seperti mahu produk yang kualiti seperti Ferrari tapi nak harga seperti Proton.


Biasanya peniaga2 online yang selalu jumpa dan berinteraksi dengan pelanggan2 yang menjengkelkan ini seperti contoh berikut:











Dia contact penjual melayu nak beli barang, tawar menawar nak turun harga tak dapat, lepas tu tiba2 je hina2 peniaga melayu tu cakap dia jual mahal dan tak nak tolong melayu. Penjual tu tak paksa pun dia beli, kalau nak beli dengan harga murah pergi je la beli kat kedai cina tu, takde siapa pun peduli.

Ini adalah antara kisah2 pelanggan bebal yang sangat annoying. Ada aku pernah baca kisah seorang pelanggan beli barang dari seorang peniaga online, baru buat bayaran sebelah pagi, sebelah petang tu dah mesej balik tanya kenapa barang tak sampai lagi, lepas tu tuduh penjual tu penipu. Serius, sangat menjengkelkan.


Kalau nak baca lebih banyak lagi cerita2 bangang mengenai karenah pelanggan yang menjelekkan terutama dalam bidang pengiklanan, ICT dan rekaan grafik, anda boleh layari website "Clients From Hell" ini.


Kisah seorang graphic designer:

Seorang pelanggan meminta seorang pereka grafik membuat rekaan poster iklan. Setelah selesai, design tersebut ditunjukkan kepada pelanggan tersebut.

Pelanggan: Boleh tak awak cerahkan sedikit gambar background ni?

Maka pereka grafik tersebut membuat ubahsuaian dan menghantar semula design kepada pelanggan.

Pelanggan: Hmm... macam cerah sangat pula. Cuba gelapkan sedikit.

Pereka grafik tersebut menghantar semula design yang lain.

Pelanggan: Haa yang ni OK, saya suka yang ni.

Design tersebut adalah design asal yang sama dengan yang pertama dihantar tadi.


Jadilah peniaga yang baik.
Dan jadilah pelanggan yang tidak bangang.



tags: pelanggan customer marah peniaga penjual melayu harga mahal murah cina tolong fb beli jual online client from hell dari neraka yang annoying jengkel jelek

15 ulasan:

  1. bayar murah tp hasil nak mahal

    BalasPadam
  2. Apapun saya respect kat dealer tu..still sabar even customer tu caci bagai.. Nampak sangat yang customer tu psyco..ada masalah mental kot..maybe kurang perhatian mak bapak dia kot? Benda ni simple je..kalau customer tu rasa ada dealer jual lebih murah..so..beli je la kat kat orang tu..tak payah la maki bagai..dah la cakap macam bagus..tapi realitinya macam kepala b$+&h!!! Tipikal malay..satu jari tunjuk kat orang..4 jari yang lain tunjuk kat diri sendiri..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Entah2 customer tu main petik je kata kedai Cina boleh bagi harga murah supaya dealer Melayu tu rendahkan lagi harga dia. Taktik ma...

      Padam
  3. alah buyer tu.nak barang kualiti tapi duit takde..macam orang gaji 1k tapi berangan pakai honda.sampah!

    BalasPadam
  4. cerita ni lebih kurang je dengan supplier spare part kereta (orang cina pegang), bengkel cina beli dia bagi murah, bengkel melayu beli dia bagi mahal, sudahnya bengkel melayu terpaksa charge mahal dan customer akan kata (bengkel cina lagi murah dari bengkel melayu) oh dunia....

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebenarnya kalu beli direct boleh lg murah drp supplier tu, tapi klu brg impot akan berdepan dgn kastam la pasal tak melalui supplier tu....huhuhuhhu...

      Padam
  5. kalu pernah jadi procurement staff, kita akan tahulah mainan harga oleh distributer terhadap sykt bumi terutama jika hanya ada satu pihak saja dpt hak mengimpot .... tu belum terma byrn, ada yg dpt 30 days, 60 days atau kena COD...diskaun pun berbeza-beza....

    BalasPadam
  6. Dunia perniagaan.. mcm ni la resamnya. Standard la customer mcm ni. Peniaga pun sama. 2x5. Setuju dgn harga, beli sajalah. Nego sikik2 sudah la. Bila deal lama2, dapat tahi sajalah.

    Melayu dan Islam adalah alat untuk membodohkan orang. Isu tolong melayu..tolong islam adalah teknik basi yg suka melayu guna. Nak lagi betul2 muqarrib, jaja pulak nama Allah. Mujur xjaja nama malaikat Israfil..

    Utk customer, xperlu xplain lebey2. Melainkan pelanggan selalu beli ataupun dah pun beli. Give n take la. Online lagi kene strict. Meleret2 layan..mmg dpt tahi sajalah. Siap bitau modal dan untung..haha.. mmg baik tahap Nabi dan Gaban dah ni.

    35% pun dikira markup berganda2 dah. Haha..alahai meleis2.. kalo pelanggan jenis ni, terus bitau rege 2.6 billion. Mmg best la dpt tgk respon. Segala nabi cakrawala kosmos sumer dia kluaq punyerlah..

    BalasPadam
  7. sebab pelanggan yang bangan beginilah tak pepasal pelanggan lain (baca saya) terkena sama. sellers jadi malas nk layan sbb takut kena pelangaan yg memain.

    sellers pun ramai jugak yang bangang

    harap pelanggan dan sellers bangang ni berurusan bersama-sama.

    BalasPadam
  8. next.. articel plzz..

    BalasPadam
  9. aku kalau seller tu jual RM 100, tapi berkualiti, aku bayar 106 pun tak de apa, puas hati!

    BalasPadam
  10. Apa yg penting, kena selalu jujur dan jangan tamak. Biar untung kecil janji pelanggan puas hati dan dtg lg. #myseranggabertaubat.blogspot.com

    BalasPadam
  11. Cina gelak je tengok dialog ni

    BalasPadam
  12. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  13. Lama x komen kat BO ni..sibuk outsttation.

    Yela..kdg2 prinsip customer always right..tp ada kala kita boleh prioritikan sendiri adakah kita nak layan customer yg maybe contribute sales sikit tp layan 5 star atau x. Selalu kita akan utamakan customer besar yg menjadi antara penyumbang besar keuntungan..n terpaksa layan ikut stail mereka, bergantung pada nasib.

    Papepun kalau ada masalah bincg dgn superior..ada kala ada customer x perlu layan karenah..kena letak thin line between money & service. Sama mcm hospital, nak hospital gov free tp service mcm prince court mmg payah..org yg masuk prince court mcm check in hotel, bayar beribu2 mesti layanan superstar. Life N business is like that....

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...