Jumaat, 19 April 2013

64 Pegawai kerajaan wanita lebih ramai dari lelaki?

Kerja aku mengkehendakkan aku untuk sentiasa berurusan dengan pegawai2 kerajaan terutama yang bekerja dalam sektor ICT. Aku terpaksa untuk selalu bermesyuarat dengan mereka dan kadang-kala bekerjasama dengan mereka dalam menyiapkan suatu projek.

Gambar hiasan
Apa yang aku perhatikan, bilangan pegawai wanita lebih ramai berbanding lelaki. Kadang2 dalam satu mesyuarat, dari 10 orang pegawai, hanya seorang sahaja lelaki. Dan team yang aku pernah terlibat projek tu, 20 orang adalah wanita, orang lelaki hanya 5 orang. Aku bukan nak bersikap seksis atau apa, tapi aku rasa korang pun tahu macam mana kerja dalam suatu kumpulan yang mana kaum wanita mendominasi.

Pegawai tingginya seorang wanita yang sudah berumur tidak berkahwin yang sangat cerewet, majoriti anak buahnya wanita, separuh daripadanya gadis2 bujang yang kuat membebel dan banyak merungut bila diberi kerja, separuh pula mak2 orang yang kerjanya hanya tahu mengarah dan balik awal. Yang teruk dikerjakan 5 pegawai lelaki tu. Nak kata mereka tu tere sangat tu taklah, tapi merekalah yang kena setup server, merekalah yang kena tarik kabel, merekalah yang kena travel sana sini bagi support dan training, merekalah yang kena standby lepas waktu pejabat, merekalah yang kena datang malam2 kalau ada problem, sampai aku naik kesian.


So sebab aku kesian maka aku pun naik heran. Kenapa kakitangan kerajaan terutamanya yang dalam bidang IT ni sangat tak balance antara lelaki dan wanita? Mungkin bukan pegawai IT sahaja, cikgu juga begitu, terlalu ramai guru wanita berbanding lelaki. PTD dan skim2 lain aku tak tahu sebab aku jarang berurusan dengan mereka.

Aku faham kaum wanita ni banyak tanggungjawab selain di tempat kerja, mereka ada tanggungjawab besar sebagai ibu dan isteri di rumah, malah memang kaum wanita dah diciptakan mempunyai kekuatan fizikal yang lemah berbanding lelaki, itu memang fitrahnya macam tu. So disebabkan itu kerajaan kenalah ambil ramai sikit orang lelaki dalam jabatan kerajaan untuk buat kerja2 yang agak berat dan lasak seperti angkat PC, tarik kabel, standby malam2, hari weekend dan sebagainya.


Sebenarnya apa kriteria dan kelayakan untuk mendapat kerja sebagai penjawat awam? Adik lelaki aku banyak kali mintak kat website SPA tapi tak pernah kena panggil, mungkin sebab pointernya bawah 3.0. Ada kawan lelaki aku yang masa kat U dulu memang tere bab programming, tapi pointer dia 3.03. Dia dah ada pengalaman kerja 3 tahun, mintak kerja gomen dan berjaya kena panggil temuduga, tapi still tak dapat. Ada kawan perempuan aku, pointer memang power 3.5 lebih, tapi bila assignment selalu mintak tolong kitorang, lepas grad mintak gomen terus dapat jadi pegawai IT.

Ya mungkin sebab ini tak ramai orang lelaki dalam gomen, sebab realitinya zaman sekarang, orang lelaki bab2 belajar akademik memang tak berapa hebat tapi suruh buat kerja praktikal memang boleh, manakala kaum wanita (bukan semua tapi kebanyakan) belajar bab2 teori memang hebat, result exam memang cemerlang gempak habis, tapi bila bab praktikal kureng sikit. Baca "Lelaki pupus di IPTA" dan "Kemasukan ke IPTA: Pelajar lelaki vs wanita".


Aku sedar bukan senang masuk gomen, dan kalau tak dapat tu memang dah takde rezeki. Tapi dengan kriteria nak masuk tu memerlukan pointer tinggi, proses temuduga yang agak ketat, malah bagi sesetengah skim tu siap kena ambil ujian tapisan dulu sebelum interview, tapi kenapa masih wujud segelintir penjawat awam yang tak boleh buat kerja dan hanya pandai bercakap? SPA menerima 1.1 juta permohonan untuk menjadi penjawat awam, tapi dengan tapisan yang ketat, takkan boleh terlepas lagi orang2 yang tak berkeupayaan untuk kerja dalam sektor awam?


Daripada 1.1 juta tu, takkan tak boleh jumpa orang yang betul2 berkelayakan dan berkeupayaaan sahaja untuk diterima masuk? Aku rasa ramai lagi orang yang betul2 boleh buat kerja tapi tidak berjaya kerja gomen hanya kerana pointernya tidak tinggi dan kurang dari 3.0, atau tidak lepas masa proses temuduga yang tidak diketahui apa sebenarnya yang penemuduga tu mahukan sedangkan masa interview mereka dah habis jual segala pengetahuan dan pengalaman kerja mereka.


Dan aku cuba elakkan untuk beranggapan ada orang masuk kerja kerajaan pakai cable, kalau ada pun mungkin sangat sedikit jumlahnya, kerana kerajaan kan sangat telus dan mulus. Tapi tak tahulah kalau bilangan lelaki yang mintak kerja gomen memang sedikit sebab ramai orang lelaki tak minat kerja gomen.

Ini aku cakap berdasarkan pemerhatian dan pengalaman aku sahaja. Pemerhatian dan pengalaman korang mungkin berbeza dari aku. So sapa2 yang ada pengalaman boleh la berkongsi jugak di sini.




tags: ratio pegawai kerajaan penjawat kakitangan awam pekerja gomen wanita lebih ramai daripada lelaki perempuan pegawai teknologi maklumat ptm pegawai tadbir diplomatik ptd guru cikgu projek tender sebutharga syarat kelayakan kelulusan pointer cgpa universiti kolej ipta ipta degree ijazah sarjana muda diploma politeknik cemerlang pandai akademik teori praktikal beza pelajar assignment pupus kemasukan pelajar vs teknik cara mohon isi borang online spa suruhanjaya perkhidmatan awam faq tips teknik cara temuduga interview berkesan

64 ulasan:

  1. eh..lewat sikit mlm ni noob...

    BalasPadam
    Balasan
    1. biasala...mlm jumaat. si noob ni nak melancap dulu. yg ko sengih2 ni pehal.

      Padam
    2. Noob bru blik dr masjid dgr ceramah agama

      Padam
    3. Amanat Haji Hadi 2013;

      Saudara-saudara sekelian percayalah,
      Kita backing Haji Stopa kita, bukan kerana dia Setia Usaha Agong PAS. Kita backing Haji Stopa kita bukan kerana kita malu kantoi Isle kesana Isle kemari aurat kehulu aurat kehilir tapi bila nak Inzal cakap omputih. Kita backing dia ialah kerana dia sakit lutut, sembahyang pon atas kerusi, buat style missionary pon tak sampai 2 menit dan lepas tu terpaksa tukar cowgirl style, maklom lah sakit lutut.. Oleh kerana Haji Stopa sakit lutulah lah kita backing dia. Oleh kerana itulah kita salahkan UMNO. Oleh sebab Haji Stopa sakit lututlah kita cuba berlawan dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,
      Spender Haji Stopa kita adalah unik, sizenya adalah besar, spender Haji Stopa adalah one of a kind. Bergantunglah kita kepada spender Haji Stopa dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir jika tak percaya Haji Stopa sakit lutut'.

      Padam
  2. noob, situasi ko cerita bukan berlaku dalam sektor awam jer, swasta pun sama. perempuan menguasai post post penting. lelaki? ntahla. aku pun takda jawapan. :|

    BalasPadam
    Balasan
    1. cuba tengok pusat pemulihan dadah ramai lelaki ke perempuan?

      Padam
    2. tapi dalam neraka perempuan lebih ramai.

      Padam
    3. sbb tu la skrng ni dasar2 jabatan kerajaan byk mengarut2,sbb kebanyakannya dibuat oleh org2 perempuan.itula org lelaki amik lagi org perempuan ramai2 masuk gomen.padan muka korang

      Padam
    4. mengarut sebab bukan ahli yang buat dasar.. misalnye dasar pendidikan sains dan math pandangan cikgu yang berpengalaman tak ambik peduli tapi yang nak laksanakan cikgu jugak bila ada masalah cikgu juga yang kena.. kesian..


      Padam
  3. Salam,
    Aku selaku pekerja gomen memang sangat setuju dengan ko. Mostly administrative position. PTD lah paling payah. Nilah kesannya daripada sistem pendidikan negara dan tradisi pengambilan pekerja.
    Kalau ko tgk pun mostly interviewer adalah lelaki tetapi yang terpilih kebanyakan perempuan. Pendapat aku, lelaki prefer pilih perempuan, and once perempuan tu dah dok atas dia pun prefer anak buah pempuan kan...and this goes on la..
    Kalau gomen diorang lg concern pasal dasar negara rather than ape kerja yang staff tu bakal buat, berdasarkan latest interview untuk kerja mcm aku. padahal kami ni pelaksana je, bukan pembuat dasar.

    Ps: Kalau dah biasa mengarah kalau kat rumah camna pulak jadinya nanti.?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama juga bila bangsa asing dipilih biasanya dia akan isi dengan bangsa dia.. payah juga.. bila kita pilih bangsa kita kita dikata diskriminasi bila mereka buat dikata membantu pulak..

      Padam
  4. Bhai Noob...

    Gua kalu interview bakal staff baru.. gua tak tengok jantina atau pointer... gua tengok dier boleh handle kerja atau tidak... hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. bro, sebelum tu biasa hr dah tapis yang pointer 3.0 je yg dipanggil.....

      Padam
    2. Biasa la tu kalau tak HR agent yang filter huhu..

      Padam
  5. Akhir zaman doe, kalau tak jd cam ni tak benar lah akan kdtgan kiamat. Tp ni semua slh manusia sendiri. Dulu ramai post penting lelaki yg pegang tp semua menggatal nak ambik pompuan keja sbb nafsu tp alasan nak lebih semangat kerja. Lepas tu isu feminis, pompuan kena keja cam laki, last2 rumah tangga terbalik terkangkang. Lepas tu kena pulak sara hidup tinggi dn dua2 kena keja, anak anta p nursery, kena pulak anak tak cukup minum susu ibu slma dua tahun, jd lah anak perangai cam lembu, malaz bljar. Pas tu byk u courses yg dtwarkan mcm lepas btuk d tangga, tau nk ambik untung je, lecturer pun cap ayam. Pas tu yg kerajaan dlm mana2 sektor baik yg pgwai tinggi hingga kerni pun main rasuah, tk kira kecik besar rasuah tu ttp rasuah. Last byk keja dbekukan nak kurangkn kakitgn kerajaan sbb nak tmpung blik duit songlap. Apa nak jadi? Kalau aku mati lg baik dr hidup masa akhir zaman ni. Tak kisah lah kalau tak dpt kawin n jimak, nanti dpt anak cam lembu, bini plk terpaksa cari duit sbb duit aku tak cukup nak tampung keluarga. True story.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. terpaksa laa carik china doll untuk meluahkan perasaan dan tekanan...

      Padam
  6. Asalamualaikum. Mak orang memang kena balik awal. Anak dan suami perlukan perhatian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. suami tak perlu balik awal yea

      Padam
    2. suami di suruh stay back mcm lelaki bujang gak madafakar2 J

      Padam
  7. sejujurnya saya juga beranggapan demekian, sukar untuk memasuki sektor awam jika tiada kabel. Bukan percaya cakap orang, tapi saya pernah melalui pengalaman tersebut ketika temuduga di badan berkanun. Tekanan yang dihadapi dalam persaingan lagilah kuat, namun seandainya kita benar- benar inginkan pekerjaan tersebut, berusahalah jangan mudah putus asa. Alhamdulillah setelah melalui exam, pac dan temuduga yang panjang saya telah berjawat status pegawai... dan saya akan buktikan tidak salah pilihan mereka... tanpa kabel, cuma percaya KABEL ALLAH.

    BalasPadam
  8. Aku tetibe teringat akan satu pendpt apabila wanita mjd pemimpin adlh satu fitnah. Benar atau tdk aku kurang arif, tp dari pemerhatian aku kalau wanita jd pengarah byk lah wanita2 yg lain dengki dn mulalah nak fitnah satu sama lain. Tp kalau yg laki agak kurang dn jarang skali berlaku. Tp tu hanya pendapat aku lah, apa pulak pendapat korang?

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu. mcm najib jadi pengarah (PM) malaysia ada je wanita2 lain fitnah beliau dgn altantuyalah, scorpenelah, suami beliau lah..

      Padam
  9. mesti suka dapat laki macam stopa spender putih kan?masih nak undi hamPAS lagi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Peduli apa aku stopa ka Chua Soi Lek Anwar Ibrahim bahkan Najib sekalipun Diaorang bukan calon Adun atau parlimen kawasan aku pun..

      Padam
  10. Noob aku keje gomen...dalam jawatan aku ni.aku sorang je pegawai lelaki dalam satu negeri ni. 1 per 12...

    BalasPadam
  11. kenapa?

    Rasanya Interview tu suka ambik perempuan..
    1) Perempuan lebih pandai dari lelaki jadi penrempuan lebih menguasai sektor perkejaan sebab pemilihan pekerja ni tak silap pointer 3.5 ke atas.. atau lulusan dari luar negara..
    2) Perempuan lebih menyerlah dalam temuduga berbanding lelaki
    3) lelaki tak minat kerja kerajaan.. gaji kecik..
    4) memang orang yang temuduga bias suka ambik perempuan lol.. :)

    Tapi yeala perempuan nak buat kerja berat angkat barang server setup ni jarang memang ada tapi kesian la karang urat putus lari ke apa tak boleh nak jadi ibu pulak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. gender bukan faktor utama seseorang manusia itu pandai atau bodoh. begitu juga agama atau bangsa. sila banyakan membaca.

      Padam
    2. pandai atau bodoh,ya gender bukan faktor utama.tp gender tu faktor utama seseorang manusia tu kuat atau lemah.dlm agama jg lelaki & perempuan hak mereka jg berbeza.there is no such thing as gender equality.

      Padam
    3. Memang bukan faktor penentu tetapi jika masuk IPTA/IPTS ramai wanita dari lelaki. Sebab wanita berfikir teliti dan fokus dari lelaki yang lebih berfikiran panjang dan menerawang :). Mungkin penilaian specific anatara lelaki dan perempuan ini perlu ada..

      Kalau pergi ke sekolah banyak lelaki lebih suka merempit dari belajar..

      Padam
    4. agak2 la org lelaki lebih suka merempit kt sekolah.aku xsuka merempit pun? habis tu org perempuan xbyk yg lebih suka memantat dr belajar?

      Padam
    5. Dari yang aku nampak kelas budak pandai dekat kebanyakan sekolah memang banyak perempuan.. students lelaki ntah mana..

      Padam
    6. mengikut kajian org lelaki diberi kelebihan dgn keupayaan fizikalnya yg lebih kuat,manakala org perempuan diberi kelebihan kpd keupayaan otaknya yg lebih mudah menghafal & memahami teori.bila sistem pendidikan kt hanya berorentasikan teori & peperiksaan semata2,masa tu nampak ketidakadilannya pd kaum lelaki.spatutnya sistem pendidikan kt dh lama berubah dgn lebih menekankan aspek praktikal & amali.sbb tu kita kena tukaq kerajaan demi memastikan pelajar2 lelaki terbela.

      Padam
    7. perempuan ramai masuk ipta bukti perempuan lebih pandai dari lelaki?

      so lelaki ramai berkahwin bermaksud lelaki lebih ramai bertanggungjawab dari perempuan sebab perempuan ramai andartu?

      :D

      Padam
    8. Ironinya dalam Islam tangungjawab lelaki tu besar daripada perempuan..

      Saya bersetuju kita perlu merombak pendidikan kita.. Sepatutnya pendidikan Malaysia sebuah negara Islam lebih kepada memperkasakan lelaki mengajar lelaki menjadi pemimpin dan bertangungjawab serta mengajar segala ilmu dan kemahiran yang sepatutnya.

      Kerana lelaki bertangungjawab ke atas perempuan di bawah tangunganya. Bahkan dalam Al-Quran lebih banyak menekankan tangungjawab kepada lelaki daripada perempuan.

      Padam
  12. Amanat Haji Hadi 2013;

    Saudara-saudara sekelian percayalah,
    Kita backing Haji Stopa kita, bukan kerana dia Setia Usaha Agong PAS. Kita backing Haji Stopa kita bukan kerana kita malu kantoi Isle kesana Isle kemari aurat kehulu aurat kehilir tapi bila nak Inzal cakap omputih. Kita backing dia ialah kerana dia sakit lutut, sembahyang pon atas kerusi, buat style missionary pon tak sampai 2 menit dan lepas tu terpaksa tukar cowgirl style, maklom lah sakit lutut.. Oleh kerana Haji Stopa sakit lutulah lah kita backing dia. Oleh kerana itulah kita salahkan UMNO. Oleh sebab Haji Stopa sakit lututlah kita cuba berlawan dengan mereka.

    Percayalah saudara-saudara sekelian,
    Spender Haji Stopa kita adalah unik, sizenya adalah besar, spender Haji Stopa adalah one of a kind. Bergantunglah kita kepada spender Haji Stopa dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir jika tak percaya Haji Stopa sakit lutut'.

    BalasPadam
  13. kebetulan,apa yg awk tulis ni buat saya tergelak..saya keja gov tp pegawai kontrak jelah..saya last day harini, tak tahan dgn kerenah staff perempuan dlm gov. xde la nk mengutuk, tp hakikat mmg mcm tu. mcm yg awk tulis..pandai mengarah. sgt pandai mengarah. once dia pegawai dia xbt kerja2 kerani..sampai 1 tahap saya naik muak tgk perangai mcm tu.

    lg 1 perempuan x boleh ramai2 dlm satu tmpt kerja, bkn bekerja. lain yg jadi. gov kena amek lelaki lebih ramai. xkira la pointer rendah ke, pengalaman takde ke..mmg tenaga,fizikal,mental org lelaki utk bekerja. org perempuan selayaknya pembantu/penolong..xsesuai jd ketua. ketua cuma utk lelaki.

    pasal kabel tu masih ada kot. lagi 1, kriteria yg dia gariskan utk penuhi sesuatu jawatan mcm xjelas..terlalu secara umum..mungkin yg bijak jawab exam tapisan, interview tapisan je lepas sbb masa tu semua fake..sanggup angguk kepala xkira apa cara. bila bertugas? huhuhu.. sorry noob, terlebih lak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. nice hair you have there baby...

      Padam
    2. tu bkn rambut saya pun..tu rambut model..saya botak :P

      Padam
    3. Tak semua perempuan tak boleh jadi ketua. tengok orang jugak sbb menurut kajian, ketua perempuan lebih tahan dengan tekanan berbanding lelaki.

      Tapi saya setuju dengan tak boleh letak semua perempuan kat satu tempat. Sedangkan period pun macam boleh berjangkit-jangkit, sahkan tabiat? Lebih banyak masa habis bergosip dan mengeluh daripada buat kerja.
      Gerun tengok bila perempuan kumpul ramai2.
      Baek pura2 sibuk sebelum tak pasal2 dapat dosa mengumpat, fitnah dan sebagainya.

      Padam
    4. huhu..thx utk info awk.. maaf menambah, tapi dalam Islam perempuan x boleh jadi ketua.. lelaki yg ditugaskan sebagai ketua oleh allah :) since, negara kita pun negara demokrasi, nak xnak kena la bg sama adil..yg kuat diatas lah kan..huhu..

      ada org ckp saya x cukup ambitious sebab xnk bercita2 jd ketua..xkisah lah, sbb saya tahu lelaki dah tertulis utk jd ketua :D

      Padam
    5. menurut kajian, ketua perempuan lebih tahan dengan tekanan berbanding lelaki.

      sos pls

      Padam
    6. Perempuan lebih tahan tekanan?

      tapi masa aku kerja dengan boss perempuan selalu jadi punch bag..
      asal ada tekananan musti nak lepaskan kat aku aisyeh..
      penat melayan boss perempuan ni.. lol

      Padam
    7. kajian lanjiou dia, padahal buat kajian pun arah org len buat men suruh pas2 puihh

      Padam
  14. Haaa~ aku dulu ada kawan camtu.. result gempak tapi kerja semua bukan dia yang buat.

    Modal dia: Menggedik tahap dewa!
    Budak2 lelaki semua akhirnya tunduk dan buat kerja untuk dia. Sampai lab work, data tabulation untuk research pun orang lain yang buat.

    Keje dia copy and paste, backspace and taip sikit, dah siap!
    Thesis tu!

    Yuhuuu... how easy to live laika biacch.
    Aku awal2 dan blah jauh2 dari minah tu.. kang jadi 'tool' dia untuk semua benda.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu namanya bijak mengunakan kelebihan ;) lol :D
      boss biasanya macam tu bijak mempengaruhi orang bawahan untuk mencapai objektif misi dan visi chewah.. :D

      Ada juga budak ensem selalu gunakan kelebihan ensem dia mempergunakan perempuan2 siapkan thesis dia lol.. :D

      Padam
    2. Ever heard of "sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya akan jatuh juga"...?
      God is fair ;)

      Padam
    3. hahahaha...kebetulan apa yang ko cakap ada berlaku kat opis aku..keja dia pass keja orang kat boss....monitor keja orang je, amik result orang present kat boss...naik pangkat sekejap je...fuhh....the power of biacchhh

      Padam
  15. cerita ko mmg so damn true.kt jabatan aku ni,perempuan skt punya ramai. jawatan,pangkat,tugas hakiki,skt semua sama je dgn aku. tp bila kena buat kerja mengeluh,bila nak mintak tlg buat kerja ckp sibuk padahal duduk dpn pc tgh layan facebook. selalu mc sakit itu ini,amik cuti pengasuh anak xde,beranak setahun sekali.bos2 pun perempuan, bila nak mtk buat kerja mesti cari yg lelaki dulu.kamilah yg pasang pc,pasang printer,pasang projektor,yg org perempuan buat kerja senang2. gaji bayar sama je,tp kami yg kena buat kerja lebih.

    tp yg lagi ralatnya,bila time apc,budak2 perempuan tu yg dpt,sbbnya diorg lebih rapat dgn bos. x adil lgsg!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada juga yang hebat perempuan ni..

      Padam
  16. aku kerja TM, rasanya mcm balance kot kat tm ni lelaki n perempuan.. even part network pun, balance laki n perempuan. tp GM nya perempuan, hehe.. cuma kontractor yang pasang modem ke rumah customer je yg kebanyakkannya lelaki.

    btw, tmcareer ada nak ambik staf baru, try la mohon kalau mahu

    BalasPadam
  17. part paling aku menyirap ,bila berurusan kebanyakkan staff perempuan tak mesra dan selalu bajet macam orang dtg nak mengorat dia..padahal aku datang sebab benda lain..puiii

    BalasPadam
  18. banyak2 anjing, anjing apa yg pandai tulis blog??









    jawapan: Prince of Noob


    salam jumaat semua....di hari jumaat yg mulia ini, marilah kita melakukan maksiat sebanyak mungkin....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kote apa yg layak bg mkn dgn anjing?
      jwbnya kote ahmadxx..

      Wooff wooff

      Padam
    2. dia sotong la

      Padam
    3. Ni je komen ko ahmadxx? dah xbrani nak guna register user? memang dasar pengecut xda telor. 1geng dgn jibby. sama2 bangang. geng xda telor..

      kah kah kah kah

      Padam
  19. aku setuju dgn kau.. walaupun aku ni prmpuan..
    tapi aku sangat tak suke dengan cara kerja perempuan yang lbih kpda teori dan akal tapi tak pernah nak praktikan apa yang diteorikan tu.. dan aku pun bengang bile kene buat keje satu group dengan lady.. lagi lagi yang jenis tau merungut.. tapi keje tak jalan.. puihh..
    even aq pompuan aq takkan backup kaum aku yang buat kerja macam ayam! berkokok saja tau! puihh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul ke pempuan. ntah2 ahmadxx mnyamar jd anon pempuan wehehe

      Padam
  20. salam....sebenarnya buatlah kerja dan mencari rezeki keranaNya semata-mata dan bukan buat kerja kerana hambaNya.....rezeki Allah yang tentukan...lelaki atau perempuan kalau buat kerja kerana Nya pasti berkat....kalau buat kerja kerana hambaNya...maka isu bodek membodek, cantas mencatas akan menjadi barah dalam pekerjaan....

    BalasPadam
  21. 2 sen saya...
    Ramai org laki lebih gemar dan lebih sesuai bekerja sendiri..nak harapkan gaji kejaan bape lah sgt.x cukup nak tampung anak bini..klu yg cukup tu selalunyer ade side income lain..

    BalasPadam
  22. Salam Noob.

    Pendapat aku, based dari pengalaman aku interview sana sini dan jumpa candidate yang lulus interview di site terbabit.

    Aku pernah apply untuk position IT (PPTM) di sebuah sektor kerajaan, dan dari segi requirementnya, aku telah di shortlist untuk sesi 2nd interview, di mana dari 12 orang, diorg nak pakai 8 orang.

    So, dalam masa interview tu, macam-macam soalan dia tanya, dari software programming sampai la teknikal level server & network. aku cerita la bab mana yang aku tahu, dan aku rasa dari segi teknikal aku okay.

    bila masa keputusan dibuat, aku x dapat. so aku bekerja la dengan private company, and tetiba aku di-assign untuk satu projek di bawah sektor kerajaan ni.

    aku sebagai 1st level & 2nd level support, try untuk setelkan masalah yang diorang log. macam xleh format pc (aku suruh tekan 1 key recovery pun tak reti, kalau betul nak format pun, aku rasa format ni benda paling common bagi seorang teknikal IT). kalau bab networking sekalipun, ip conflict pun xleh detect. haishh... macam mana yang diorang ni bleh terlepas masa interview dulu?

    okay, kalau ditakdirkan kerana rupa, alhamdulillah rupa aku takda la secantik / setampan mereka, mungkin takde rezeki aku dengan kerajaan kot. that's why sampai sekarang pun aku memang tak hingin nak keje gomen. andai gred kerja mereka di tahap itu.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.