Iklan Leaderboard

Rabu, 5 November 2014

21 Lelaki lembut itu tidak semestinya pondan

Tidak semua lelaki lembut itu pondan, dan tidak semua perempuan keras itu pengkid. Dulu aku ada je ramai kawan lelaki yang perwatakannya agak lembut, cakap sopan, suka memasak, tapi sekarang sudah pun berkahwin dan beranak pinak, malah menjadi bapa yang lebih baik dari kebanyakan lelaki keras. Begitu juga dengan perempuan. Ramai je di kalangan kawan perempuan aku jenis keras dan kasar2, minat benda2 lasak macam lelaki tapi sekarang dah kahwin pun dengan lelaki dan ada anak dah pun.

Gambar hiasan drama Suamiku Encik Sotong

Cuma mungkin sudah menjadi stigma masyarakat kita asal tengok lelaki yang berpewatakan lembut sikit, terus dihina, dipandang serong, dilabel dan dicop pondan, bapok dan sotong, walaupun mereka berpakaian seperti lelaki. Manakala perempuan yang keras, kasar dan lasak, jarang pula kita terus melabel sebagai pengkid dan tomboy, malah kita pula rasa teruja kerana merasakan mereka wanita yang hebat kerana dapat menandingi dan bersaing dengan sifat lelaki. Tapi lelaki lembut tidak pula kita kata mereka hebat kerana dapat menandingi dan bersaing dengan sifat wanita.



Ok stop setakat itu. Sekarang isu yang hangat.

Menjadi lelaki lembut tidak apa, asal tidak gay.
Menjadi wanita keras tidak apa, asal tidak lesbian.

Tetapi lelaki menjadi pondan dengan berwatakan dan berpakaian seperti perempuan, malah mengalahkan perempuan itu sendiri, itu memang bermasalah dan menjadi penyakit dalam masyarakat kita.

So bila budak2 remaja belasan tahun, yang mungkin masih bersekolah, tanpa segan silu membentuk komuniti pondan, tanpa rasa bersalah menyemakkan permandangan di tempat2 awam, malah exposekan diri dengan pakaian dan posing yang cam taik dan ntah apa2 kat Facebook, satu je aku nak tanya, mak bapak diorang tak rasa bersalah ke?










Bagi aku diorang tak peduli pun kalau orang tengok gambar diorang sebab kalau tidak buat apa mereka bersusah payah ambil gambar dan upload kat Facebook, so berikut adalah profile2 mereka:

Aku tak minta korang pergi caci maki hina mereka, cuma aku nak mintak orang ramai nasihat dan tegur spesis2 macam ni, atau siapa2 yang kenal mak bapak, pakcik makcik, saudara mara, cikgu sekolah atau kawan2 diorang, tolonglah sekolahkan sikit. Dah kesian sangat aku tengok diorang kena kutuk dengan netizen.




tags: lelaki lembut pondan bapok bapuk mak nyah shemale tranny khunsa gay homoseksual wanita perempuan gadis melayu lasak kasar keras macam jantan tomboy tomboi pengkid penkid lesbian drama suamiku encik sotong sharnaaz ahmad sutun ahmed iqbal selena irvine sluppee duppee mazlee syam kinda hairell aidiel izz putra eyda eyrah e yean lolypoly icyyes fabulous linguistics

21 ulasan:

  1. semua melayu jeee...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang mcm gambar kat bawah tu kita bagi je penyepak kat muka.. Perasan muka cantik macam perempuan! Ptuih!

      Padam
  2. Nasihat mmg kena nasihat, mcm ustaz sy ckp nanti ada beberapa isu agama yg payah nak menjawab:

    1. Nak sembahyang nak dduk shaf laki ke ppuan?
    2. Nak mati nanti buat urusan pengkebumian cara lelaki atau perepuan? tiang batu nesan dah lain
    3. Parent diaorg happy x anda berwatakan begini?

    Setiap benda kita lakukan terutama masa remaja mesti kena ingat air muka parent kita. Tp sy boleh jamin muka2 di atas sembahyang 5 waktu pun belum tentu sempurna, kalau agama ke laut, ke laut la akhlak anda.

    BalasPadam
  3. Ini masalah kalau kita hukum orang ikut sifat dia...aku ada ramai kawan dari lelaki lembut, Alhamdulillah belum ada lagi nak ky jelly kan dubur aku sebab akiu kawan dengan depa...

    Lelaki lembut nih kata orang biasanya sebab dia lahir di kalangan bidadari-bidadari dan di layan oleh bidadari-bidadari..maksud aku dia aje lelaki dalam keluarga jadi dia lebih cenderung kepada make up apa akak dia pakai dan apa mascara akak dia guna...tapi tak semestinya dia pondan...pondan tu biasanya dibuat-buat...bagi aku isu pondan nih bilamana orang cenggini dia dah keliru identiti...mungkin ayah dia tak dorong dia kepada aktiviti kelelakian...

    Aku lahir dalam keluarga yang balance, aku tak ngam dengan abang-abang aku sebab depa semua egosentrik...aku kamceng dengan akak-akak aku dulu laa...sekarang tak dah...masa aku kecik sampai aku besar aku selalu join akak-akak aku berborak gossip apa semua...aku dengar aje laa sebab aku ada ruhul Qudus ha ha ha! ni karang jadi isu lak nih! tak per selambe! Hasil aku berkomunikasi banyak dengan akak-akak aku, aku lebih empati pada pompuan dan aku lebih respek dengan pompuan...tambahan pulak ayah aku selalu guide aku, bimbing aku pasal pompuan dan ayah aku memang sangat gentleman...aku bernasib baik sebab ayah aku kamceng gak dengan aku maka aku tak ada lah terjebak jadi lelaki lembut...ni kira tgk nasib gak laa...

    tapi aku memang susah nak cakap dengan pompuan sebab kalau aku cakap dengan pompuan, mesti pompuan cairrrrr...ha ha ha! Itulah kelebihan kalau kau ada akak, kau banyak belajar kelemahan-kelemahan pompuan...ehhh! lari tajuk nih!

    Sebenarnya kesimpulan citer, lelaki lembut nih pembawaan...aku pun kengkadang lembut gak...sebab kadang-kadang didikan dan persekitaran dan asuhan mak ayah juga faktor penyebab...

    yang dah terjebak jauh tu sebenarnya itu pilihan depa sendiri.

    ps: nak kasi nasihat sikit...jangan mengata orang tak solat tu tak sempurna...kalau Tuhan nak sempurnakan dia dengan cara lain mana kita tau? Jangan tipikal, asal orang tak solat aje masuk neraka...senang aje laa cenggitu...tak solat masuk neraka laa semua...ha ha!

    BalasPadam
    Balasan
    1. so, how do you judge people actually? cakap byk tak guna. ce ajar siket.

      Padam
    2. kau cakap dengan aku ke? maaf aku bukan Tuhan dan bukan juga Judge Dredd, aku cuma menghukum mengikut apa yang telah Tuhan tunjuk pada aku...aku tak pernah hukum orang lagipun aku sendiri akan terhukum...hukum apa aku pun tak tau...ni yang kau meraban macam marah kat aku ni apa hal? aku salah cakap ke? ni dah sopan santun aku tanya nih!

      Padam
    3. actually aku just nk tengok cara ko reply. thats all.. ko mmg suka reply panjang2 eh dekat page org. hahhaa.. and kau ckp kau menghukum mengikut ape tuhan tunjuk. then ckp tak pernah hukum org. pelik ko ni.

      Padam
  4. huhuhu... sedih tgok diorg nih... mak bapak mesti jenis yg sibuk brkerja tak pun si budak jenis pndai sorok depan mak bapak keras belakang lembut bak sotong... klu xdibendung awal2 nih mesti ada yg p buat penbedahan plastik nanti... sy ada ramai jer kwn2 lembut tapi xdelah trpesong mcm diorg nih... huhuhuhuhu mudah2an mereka sedarlah nanti...

    BalasPadam
  5. perghh..nak muntah aku nengok.tahik guh la..bala ni bala

    BalasPadam
  6. Lelaki keras pun tak semestinya betul orientasi seksualnya.

    Contoh yang paling jelas dan tersohor ialah Anwar Ibrahim dan Saiful Bukhari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sempat lagi kau bahan abang Nuar...dia nih apa lah...buang duit rakyat dok bicara kes dia sampai berminggu-minggu...dia ni siapa ni? Mahkamah layan dia sangat apa hal...dah ada bukti sumbat aje dalam jel! Kata pejuang rakyat! masuk jel lima tahun pun takut? poyo!

      Padam
    2. Entahnye..dulu ko masuk wad giler 10 tahun pun rilek je kan?.

      Padam
    3. ye betul kau kan kawan sebilik aku dulu? Lama tak jumpa kawan! kau buat apa sekarang? Penyakit meroyan mati pucuk kau macam mana? dah ubat dah? Ni tak silap aku kat wad dulu nama kau Akma kan? Eddeved 1003 X Gila

      Padam
  7. Mereka hanya membenarkan hadith nabi. Seperti yg Rasulullah pernah cakap, ramai umat di akhir zaman nanti, yang lelaki menyerupai wanita dan wanita menyerupai lelaki. Semoga Allah cepat sedarkan mereka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. suka suka engkau aje fitnah nabi.
      eddeved 1003 X Gila

      Padam
  8. sy pon de kwn lelaki lembut...tapi xde la smpai nk jadi mcm pompuan...dia dh kawen n ada anak..

    BalasPadam
  9. Alahai..
    Cara berpakaian menunjukkan mereka sangat minat kpop style kan..

    Saya pun ada kawan lelaki lembut tetapi takla smpai nk berpekaian begini..

    BalasPadam
  10. Betul tu, lelaki berpewatakan lembut tak salah selagi dia tak gay, bernafsu dengan sama jantina

    BalasPadam
  11. selepas tamatnya zaman skinhead,punk,grunge...muncul pulak golongan2 ni....

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...