Iklan Leaderboard

Rabu, 26 November 2014

32 Rumah mampu milik, mampu tengok dan pasti milik

Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui kebenaran rungutan akar umbi bahawa rumah yang dibina berharga RM400,000 bukan rumah mampu milik.

Sebaliknya, katanya yang juga timbalan perdana menteri bahawa rumah tersebut dianggap "rumah mampu tengok sahaja".

"Mengenai isu perumahan, ada ahli Umno di akar umbi yang mengatakan kepada saya, rumah-rumah yang dibina dengan harga RM400,000 sebenarnya bukan rumah mampu milik, tetapi rumah mampu tengok sahaja. Pandangan ini ada juga kebenarannya."

Sumber Utusan Malaysia

"Menurut Kajian Khazanah Research Institute, harga rumah mampu milik yang sewajarnya adalah tiga kali median pendapatan isi rumah, iaitu bagi kumpulan pendapatan isi rumah 40 peratus terbawah dengan harga RM70,000 dan kumpulan berpendapatan sederhana pada harga RM160,000 atau pada purata harga RM130,000."

"Rumah-rumah yang dibina dengan harga yang terlalu mahal, terutamanya di kawasan-kawasan bandar dan pinggir bandar, sudah tentulah tidak mampu dibeli oleh rakyat berpendapatan rendah dan sederhana," katanya.

Sumber Malaysiakini.

Oh, menteri baru perasankah kebanyakan rumah di Malaysia hanya mampu tengok? Selama ini menteri ingat rumah RM400,000 tu rumah mampu milik kah? Itu pun lepas ahli Umno yang bagitau baru nak sedar yang ia ada kebenarannya. Habis tu selama ini dah berbuih rakyat meluahkan kat akhbar, blog, Facebook, media sosial, forum, kedai kopi, jabatan kerajaaan yang harga rumah sekarang terlalu mahal dan tak masuk akal, tak percayakah? Nak kena ahli Umno juga yang cakap baru percaya?

Yalah, memang kita mampu tengok je lah kebanyakan rumah2 di Malaysia ini, tapi takpelah, sekurang2nya rumah mampu milik kita masih jauh lebih baik dari rumah mampu milik di negara China, so bersyukurlah...





Yang pasti, semua orang akan dapat memiliki rumah pasti milik satu hari nanti, yang kaya yang miskin pasti akan dapat, tak perlu bayar apa2, siap dapat seorang satu lagi tu, tak payah kongsi2 dengan sesiapa.

Sumber




tags: rumah mampu milik mampu tengok pasti milik gambar muhyiddin yassin pau perhimpunan agung umno 2014 melayu dibangsatkan kalau umno jatuh najib cakap tegur ucapan

32 ulasan:

  1. Ini semua kerja jahat UMNO-BN yang ternyata sengaja menyusahkan rakyat!

    BalasPadam
    Balasan
    1. serius, ko punya komen tak lawak langsung, dan tak memberi apa2 kesan kepada BN mahupun PR.

      Padam
  2. Tepi sikit gua nak tengok dari jauh hehehe

    BalasPadam
  3. betul tu..rumah xmmpu milik yg byk skrg... dulu ms rumah hrga 188k tak mmpu beli sbb gaji kecik..bila skrg gaji dh mmpu beli rumah hrga 188k, hrga rumah pulak naik jadi 388k... bile ms nak mmpu beli kalo gitu...

    BalasPadam
  4. jadi? angguk je la dan bersetuju rumah tu mampu tengok je? bongok punya menteri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah bab1 yg gi lantik dia nak wat camna? kita nengok je lerrr

      Padam
  5. umur dah nak tahap pencen,tapi masih tak punya rumah sendiri sebab rumah mampu tengok nilaa....akhirnya kemana kita atau mereka ini akan menghabiskan masa di hari tua?menumpang di rumah anak-anak sampai mati,yang pasti milik tu kita tak tahu bila baru dapat juga.pasrah ajelah...

    BalasPadam
  6. lepas dengar tu, apa dia buat? dengar je?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dgr je la. Ko ingt susah ke keje menteri ni?

      Padam
  7. ni lagi buat aku geram..kalau cakap xtau tu memang dah bodo.Ni pulak cakap baru sedar..baru tau. itu pun dah dikira bodo la jugak. Tapi paling geram bila dah tau..pastu benda sama je,xde perubahan..xde nak cakap tindakan apa nak dibuat. nak je tampar muka, tarik leher baju dia pastu jerit "ko dah tau!!sekarang cakap la apa tindakan ko!!!bodooo!!"

    BalasPadam
  8. rumah mampu milik ke, rumah mampu tengok ke, lama2 ke rumah pasti milik juga..

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yg kau merapu ni setannnnnnnnnnnnnnn!!!!

      p/s: tekanan bila tengok menteri2 merapu mcm bodoh 2-3 org je ckp nampk ad kepandaian

      Padam
    2. oi seriously setan! lama2 ke rumah pasti milik juga tu maksudnya kubur. apa bengap sgt ko ni... ckp org merapu bodoh tp diri sendiri yg sebenarnya bodoh

      Padam
    3. Ni didikan mak ayah ni, biasa sangat dengar maki hamun kat rumah, sikit-sikit setan dapat nama...mem famous kan setan aje kerjanya...tak per esok mati ikut setan aje lah! Seriously, aku rasa lebih baik kau beli sepucuk pistol dan kau tembak dagu kau sendiri...itu aje ubatnya...

      Padam
    4. hahah..serosli ni kes baca, terus otak shut down..jari je gerak menaip. Luangkan la masa untuk berfikir kejap..kalau malas sngt pikir la beberapa saat pun jadi la, jgn la tak pikir langsung. nnt wujudlah komen bodoh cmtu.

      Padam
  9. Org Malaysia ni kuat komplen ye? 400k tu memang la nampak besar nilai dia. Tapi kalau komplen tanpa usaha tak guna jugak. Jangan asyik pikir pendapatan tu hanya datang dari makan gaji 9-5 saja. Think outside of the box. Generate side income melalui emas. Aku bagi hint: carik kat FB nama Tok Belagak n Abdul Rahman Bin Auf @ ABAR. Belajar macam mana diorang generate untung melalui emas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sorry ARBA bukan ABAR.

      Padam
    2. tok belagak yg bc yasin mengundur tu ke?? sorry aku xikut tok guru ajaran sesat

      Padam
    3. kau tak ikut ajaran sesat sebab kau dah memang sesat ha ha ha!

      Padam
    4. Anon 9.46 benda yang buruk tu jangan la diikut. Kita belajar yang baik aje. Belajar skil2 emas yang kita boleh buat sendiri dan generate side income sendiri. Benda2 lain yang dia ajar pun aku tak ikut. Tapi kalau kau tak nak itu hak kau la.

      Padam
    5. 6.37pm.. betul tu, aku sudahpun memiliki 60 biji rumah sekitar KL dengan harga serendah RM1 juta sebuah.. alhamdulillah semuanya dah habis hutang.. dengan emas ARBA, semua umat islam boleh jadikan rumah RM1juta sebagai mampu milik.. bukan kata RM400k sebagai mampu tengok saja.. saya sudah membuktikan, anda bila lagi?

      Mcm iklan MLM jer..

      Padam
    6. Saya juga turut menuntut ilmu pelaburan emas dengan ARBA. Kini saya memiliki 30 buah ferrari, 20 lambo dan 10 BMW. Rumah saya pula kini sudah ada disetiap negeri.Semuanya banglo dan villa mewah. Saya turut memiliki 2 buah helikopter. Terima kasih. Marilah melayu semua, rumah 400k ke, 1 juta ke..tak akan menjadi barang mewah lagi..malah akan menjadi barang murah mcm longgok tepi jalan sahaja.

      Padam
    7. ni ARBA ke ARBOK??

      Padam
    8. Lantak korang la nak caye ke tak. Cuma aku nak bgtau yang aku tinggal di area berpendapatan tinggi. Rumah yang aku beli ni sekarang harganya rm 875k. Kereta aku yang paling murah aku bayar rm 1k sebulan. Dan jangan risau. Aku dah siap tanah untuk aku bersemadi di kampung aku. Oh ya ini bukan MLM. Ini aku buat sendiri dan generate side income sendiri.

      Padam
    9. Kata-kata dari seorang anonymous.

      Padam
  10. Kematian itu pasti. Thank you utk peringatan tu. :)

    hanisamanina.com

    BalasPadam
  11. Ade d sestgh negara tu, tnh kubur pn kne byr sewa oh, sedei giler.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haha.. ahli kuarga tak mampu bayar sewa setelah beberapa bulan.. mayat akan kene buang ke tempat bakar sampah.. nak kata lawak, pun ada.. tapi betul..memang kes ni dah biasa jer kat sana..

      Padam
  12. Aku rasa impian rumah mampu tengok memang impian tinggal impian jer la tak tau la apa nak jadi dgn anak2 cucu nanti....asalkan target amal untuk rumah pasti milik jer la yg mampu target(rumah kekal abadi)... Nak harap kan pemimpin..semua ptgkan kroni baik uno,pkatak rayat waima pas yg so islam so wahabi so syiah...baik aku terus kan amalan untuk rumah pasti milik....nak tnggu islam ka melayu ka bersatu sampai bila2 x jadi....kan hadis nabi dah kata yg mampu satukan umat akhir zaman ni al mahadi jer...bukan nik aziz al wahabi atau pakjib al antuyati..anuar aljburi lagi la x bleh

    BalasPadam
  13. hahaha... nampaknya hanya mampu memiliki rumah yang dalam gambar paling last tu jelaaa T__T

    BalasPadam
  14. Peluang pekerjaan dgn gaji yg bagus byk kat lembah kelang. So kat sana harga rumah mahal2..semenjak trend org kaya buat pelaburan dgn beli rumah sbgi harta yg boleh jd double dlm beberapa tahun sahaia, maka kenaikan harga rumah sgt luar biasa..mana2 rumah yg dibina letak harga mahal gile pun ttap laku..sbgi pemaju mesti anggap bisnes jual rumah mcm cepat kaya mcm kos bina spt rm1..bila jual rm10 pun laku, mmg gile kalau jual hanya rm5 je.

    Tiada mekanisma yg berkesan utk tangani harga rumah, lg2 negara maju yg lain. Tgk singapore pun cukup...kalau ada parti ckp boleh setel masalah ni..jgn caya sgt sbb mmg susah nak buat. Mmg hakikat dduk bandar besar harga rumah mahal.

    BalasPadam
  15. Bagi aku, mmg kerajaan payah nk kawal harga rumah yg mahal2...lg2 rumah dikawasan bandar,
    kalau nk rumah pun nun jauh luar bandar, tp berapa ramai yg sanggup duduk kt area luar bandar? mmg x ramai lah...sbb kos pengangkutan tinggi (petrol) masa lagi...jd kalau nk buat rumah mampu milik kt luar bandar, kerajaan kene buat sistem pengangkutan yg lebih efisyen..barulah rakyat boleh beli dan berbaloi. p/s x kisah la mana2 kerajaan pun...kalau sistem pengangkutan teruk,lembab, x sistematik...rakyat kena tanggung lebih byk kos utk hidup / bekerja di bandar.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...