Khamis, 25 Disember 2014

15 Perlukah acara menyambut kedatangan Tahun Baru?

Biasanya manusia itu menyambut dan bergembira atas sesuatu kejayaan yang diperolehi serta peristiwa yang penting seperti sebesar2 hari negara merdeka, hari perayaan, saat pasukan bola negara menang piala kejohanan, pasukan badminton menang Piala Thomas, atau sekecil2 kejayaan mendapat semua A dalam PT3, menjadi johan dalam Akademi Fantasia atau Pencetus Ummah dan sebagainya. Namun, aku tak pasti kenapa kita perlu beria2 dan menyambut kedatangan Tahun Baru di waktu malam secara besara2an hingga habis sehingga jutaan ringgit semata2 hendak meraikan penukaran tahun dalam kalendar Gregorian yang juga dikenali sebagai Western calendar atau Christian calendar.


Kenapa hanya sambut penukaran Tahun sahaja? Kenapa tak sambut hari penukaran bulan dengan mengadakan Hari Bulan Baru? Kena tidak sambut Hari Dekad Baru yang disambut setiap 10 tahun sekali?

Di kala di pantai timur rakyatnya diduga dengan musibah dan bencana alam banjir yang teruk, ada orang mahu pula terus bergembira untuk menyambut hari berubahnya digit pada angka tahun dengan mengadakan Konsert Ambang Tahun Baru 2015 di Putrajaya sehingga menyebabkan acara lain yang berbentuk keagamaan dibatalkan.


Malah jika di ketika tidak berlaku musibah pun, sewaktu keadaan sedang tenang dan aman sentosa, perlu ke sambutan ni dibuat malah menyambutnya dengan penuh gila dan meriah, dengan konsert dan letupan bunga api bagai sampai menelan jutaan ringgit, sedangkan masih ramai rakyat yang kesusahan dan hidup dalam kesempitan, yang nasib mereka mungkin tidak akan berubah atau menjadi semakin teruk walaupun dengan kemasukan tahun baru.

Tiada apa yang berbaloi dengan menghabiskan banyak wang semata2 untuk sambutan yang tidak langsung mendatangkan faedah ini. Ini juga termasuk sambutan yang dibuat atas nama yang Islamik, kerana dalam Islam sendiri tiada perayaan semata2 untuk menyambut Malam Tahun Baru, malah kalendar ini sendiri berdasarkan sejarah Kristian. Bukanlah nak kata Islam tu mengharamkan sambutan Tahun Baru, cuma tiada keperluan untuk menyambutnya.

Di dalam Islam tiada perayaan ini.
Di dalam agama lain pun tiada perayaan ini.
Ia juga bukan peristiwa yang sangat penting, bersejarah dan bermakna kepada negara kita.

Tahun baru means nothing, kenapa perlu beria2 menyambutnya seolah2 ia suatu perayaan besar dan terlalu penting buat kita? Apa yang istimewanya bertukar tahun ini kepada kita? Ia cuma penandaan dan pengukur tarikh dan masa sahaja. Cukuplah kita dah menggunakan kalendar Gregory ini dalam kehidupan seharian kita malah lebih mengutamakannya berbanding kalendar Islam.

Tak perlulah pula kita nak sambut beria2 Tahun Baru ini seperti negara2 barat lain buat. Balik2 kita sahaja yang mengikut budaya barat dan Kristian mereka, tapi ada ke mereka terhegeh2 nak ikut budaya dan agama kita, sambut Tahun Baru Hijrah, Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha? Takde kan...

So kalau nak sambut juga just ucap Selamat Tahun Baru sudah, tak perlu sambut dengan konsert dan pertunjukan bunga api pun takpe, tak luak dan tidak mendatangkan apa2 kesan buruk pun kalau tak menyambutnya pun.




tags: perlukah menyambut sambutan kedatangan ambang tahun baru 2015 malam putrajaya dataran merdeka klcc pertunjukan bunga api membazir kos 3 juta ambank artis karnival raudah dibatalkan masjid besi

15 ulasan:

  1. Shrek is love,Shrek is life25 Disember 2014 pada 10:17 PTG

    Fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrsssssssssssssssssssddddddddssssssstttttttttttttttttttttttt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    BalasPadam
  2. Betul tu, apa guna luaran gah tapi isinya hampeh. Bagi aku, tak perlu bangunan tinggi sbg tanda kemajuan tapi rakyatnya tak berapa bijak. Biar low profile tapi isinya bernas.

    BalasPadam
  3. tu yang benda paling ganjil orang islam beria2 terhegeh2 nak meraikan perayaan orang bukan islam. Yang org bukan islam dia xde terhegeh2 diorang respect dan kasi laluan kalau orang islam nak sambut bagai perayaan orang islam sendiri.. tapi kalau orang bukn islam nak buat org islam ni lak xtau malu nak join konon nak respect... sendiri pun xfhm maksud respect orang lain kehkeh2 malays2 ikut pale masing2 je -_-

    BalasPadam
  4. baru baca konsert tahun baru di batalkan. menteri yg berkenaan tgh bincang dgn ambank duit 3juta utk bantu mangsa banjir. tapi aku xpuas ati si najib ni. korang pun tau apa sebabnya .. bangang2 xhabih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tu la bangang betul najib ni. Patutnya org2 mcm ngko ni dia sumbatkan je dalam wad gila. Camne dia bleh biar terlepas pulak. Bangang betol la.

      Padam
    2. Xyah nak politik semua isu..kata jgn politikkan isu banjir kat kelantan n pantai timur...so pasal Najib pun just bersangka baik je la. Sbb kalau kita byk bercakap, tangan kita xkan membantu....selain Najib, sy pun nak tanya, mana ahli politician lain? Byk sy dengar nama2 besar org politik sibuk bercuti kat europe main salji. Belum nmpk yg turun padang skrg, x kira BN or PR.

      Apa bantuan anda bila tgk kawan2 kita di pantai timur dilanda banjir? Just tgk gambar n video..pas2 share n LIKE? Itu je? Sy just mintak kawan2 semua buat solat hajat pd solat jumaat ni.....n dermakan mana2 baju atau barang2 yg x pki bagi kat mangsa banjir.

      Padam
  5. Sambutan Tahun Baru adalah penting sbb kalo bajet 20 juta, dpt rembat 18 juta.. baki 2 juta beli mercun untuk rakyat yg maha bodoh rasa sedikit gembira.

    Islam? Apa itu islam? Islam tu roti gardenia ka? Atau semangkuk sos untuk dicicah dgn buah jambu? Pemimpin masih belum nak tahu apa itu islam yg rakyat dok bising2kan tu.

    BalasPadam
  6. Sbb kita follow trend negara2 lain...lagi2 masa ada Tahun Melawat Malaysia 2014 dan Year of Festival 2015 sbb dgn alasan nak tarik pelancong. N yg sy tau muslim kbykan x setuju acara ni x perlu diadakan setiap tahun...tp how about non muslim? Walaupun mereka non majority, tp sbb undi mereka, mereka spt berhak berusara n demand nak mcm2.

    Dlm perlembagaan, kita ialah negara Islam...so stick of that, ignore bout others. Jgn sebab nak duit dr pelancong, nama baik dr negara lain n hak dr kaum lain, prinsip tersebut tergadai.

    BalasPadam
  7. Bagi macai2 Politik...
    Aku cadangkan korang download game Democracy 3...
    Aku rasa kalau korang main... Sumpah baru tahu betapa payahnya actually nak uruskan kerajaan... Tak semua pihak boleh dipuaskan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Puaskan macam mana? Kene lancapkan ka? Kalo melancap tu, kami dah biasa puaskan nafsu masing2. Ko nak aku lancapkan nko dan keluarga nko pun boleh. Soheh semua gerenti puas..

      Padam
    2. Eh, larat ke nak lancapkan orang lain? Kuat tenaga tu

      Padam
  8. Puak minoriti kena la paham, ni negara islam. Ikot je la cara islam. Nak sambut, sendiri2 je. Tak yah nak wat pesta bagai. Dah la bazir.

    BalasPadam
  9. Semua tahu Najib dekat mana....
    Tapi Anwar pula kat mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Thats y I hate politicians....x kira BN or PR..tp ada satu partI politik yg sibuk cari salah org lain sbg perjuangan yg sering diutamakan..tp usaha kpd rakyat x segah mana....itulah nama politik jatuh menjatuhkan. ..rakyat jd mangsa

      Padam
    2. tgh sedap2 baca entry skali ada komen macai.. potong stim btul.. lantak la anwar ada kt mana weeii... dia tu bkn ada kuasa dlm kerajaan pn, bkn leh gerakkan mana2 agensi & jab. kerajaan pun.. sbb tu org cari najib, sbb dia ada kuasa.. apa la macai ni susah btl nk faham situasi, lps tu dok spin kt anwar pulak.. bebal!!

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.