Rabu, 10 Disember 2014

25 Diskriminasi dalam sektor pekerjaan yang parah

Kita ini nama sahaja hidup di negara Malaysia, sebuah negara yang agama rasminya Islam, majoritinya orang Islam, ada ketua agama Islam, parti yang memerintah diketuai oleh orang Islam, tapi diskriminasi terhadap pakaian Islam terutama bagi kaum wanita di tempat kerja masih lagi berlaku. Kenapa wanita yang berpakaian seksi dan mencolok mata lebih diutamakan berbanding wanita yang patuh kepada agama dengan menutup aurat? Pelanggan akan larikah kalau tak pakai seksi dan berhijab? Itu belum cerita pasal diskriminasi pekerjaan mengikut jantina dan kaum serta pekerja Islam yang tidak diberi ruang untuk beribadat.





Jika orang bukan Islam, kaum selain Melayu dan kaum wanita Islam yang tidak menutup aurat bebas mengamalkan agama, budaya, kepercayaan, prinsipnya dan hak asasi mereka dalam sektor pekerjaan, kenapa seorang muslim yang patuh pada agama dihalang dan dilarang untuk mengamalkannya?


Kenapa berlaku diskriminasi? Di manakah silap kita?


** Nantikan sebuah projek kolaborasi yang bakal menemui semua pembaca Buasir Otak.




tags: diskriminasi agama kaum bangsa jantina gender pakaian baju tempat kerja temuduga minta kerja tips panduan isu wanita perempuan tudung hijab purdah niqab memohon kerja di klcc mira kamil kartun

25 ulasan:

  1. I pun pernah kena masa apply satu post di Popular sejurus lepas grad dulu( bahagian management). Dia terangkan syarat sebelum interview; antaranya tak bagi pakai lengan panjang/inner ketika kerja pada waktu tersebut. lepastu dia bangkitkan soal timing yang bakal i ambil ketika solat Zohor. (itu semua ketika interview)

    Tapi, baguslah juga tak kerja di sana sebab ada rezeki lebih baik di sini.

    i ambil pendekatan macamni. mungkin, dia cakap tak ambil yg berhijab di sesebuah tempat itu, mungkin, dia akan mewajibkan staffnya untuk pakai legging hitam. Sanggup ke lepastu nak pakai legging hitam dan bertudung?

    kita fikir positif, ok?
    ada rezeki di tempat lebih baik, insyaAllah.

    BalasPadam
  2. Eh jangan persoal, jangan discuss pun. Nanti dituduh Racist tahu! (Sarcasm mode on)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Shrek is love,Shrek is life10 Disember 2014 pada 1:46 PTG

      X lawak pown??

      Padam
    2. Sarcasm and jokes are two different things you dimwit.

      Padam
    3. Shrek is love,Shrek is life11 Disember 2014 pada 7:54 PG

      Shrek fake di atas: tak sangka nama aku pun ada org lain teringin nak pakai. Patutlah nama aku antara top comment di sini. Harap fake-fake disini x mencemar nama shrek dgn membuat komen-komen bodoh merapu

      Padam
    4. Correction, there's always a dark joke behind every sarcastic remark, you numbskull.

      Padam
  3. ragazza succhiare il cazzo per favore !!

    BalasPadam
  4. Sesungguhnya Allah tunjukkan jalan yg terbaik utk kita...tmpt yg ada diskiriminasi agama selalunya menguji keimanan kita...dan bila kita diuji dan memilih jalan yg betul, maka sebenarnya Allah nak bgtau ada tempat lain yg lg bagus..cuma kita just diuji sedikit.

    Mcm konsep jodoh, mungkin kita xde jodoh dgn mamat ni, tp sebenarnya bakal suami anda sebenarnya tengah menanti anda pada lain hari n tempat. Tp sy akui bende yg noob ceritakan mmg byk berlaku terutama kaw yg popular atau taukenye non-muslim, tp x semua mcm 2.

    BalasPadam
  5. Jgn dipersoal bila cina buat peraturan macam tu..
    Tp kena dipersoal kenapa ada hak istimewa orang melayu & bumiputera..

    BalasPadam
    Balasan
    1. heh heh haha2 kan? memang recist double standart cinabeng ni fuuu *dituju pada yg anti org berhijab*

      Padam
    2. Sejarah mesti benngong ni tu yang nak persoalkan kenapa wujudnya hak istimewa Orang Melayu&Bumiputera.

      Padam
  6. Aku pernah tgk situasi:

    Pada hari tu ada interview utk bhgian sales kat sebuah kedai jual kereta. Ramai yg dtg interview. Ada lelaki dan ada juga perempuan.

    Time interview lelaki..tak ada la masalah sngt. Bila time perempuan..

    " owh..you tak ada pengalamn kerja lagi..susah la kalau cmtu..nnt la kami pertimbangkan dulu", kata bos kepada calon perempuan yg bertudung.

    Lepas tu ada sorang calon perempuan yg seksi abis..skirt, rambut lurus rebonding..kelulusan cuma sijil.

    " la..bhgian sales ke? I ingtkan admin. Xpe la encik..saya tak minat sales", kata minah tu sewaktu ditemuduga.

    Bos tu mcm kelam kabut giler "eh! You jgn cmtu..please la keje sini..i akan ajar you smpi you pndai". Dia terus pujuk minah tu.

    Minah tu pun terus menerus tolak jawatan tu. " xpe la encik..i mmg serius tak rase i nak keje bhgian sales".

    Bos tu trus tawar lagi " ok..cmni..i bg u keje sales kejap je..lepas tu u masuk admin..u jgn risau".

    So..ingtlah.seksi itu menjamin dpt kerja jauh lebih baik dari org de degree dan yg bersungguh nak kerja.hahahaaha

    BalasPadam
  7. Ada lagi, sikit2 nak pekerja perempuan. Aiyaaa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lepas tu pekerja perempuan beranak, cuti dua bulan... gaji jalan..

      Padam
    2. Gomen lak, staf pmpuan brank cuti 3 bulan. Bole amik cuti branak begaji pnuh tu 5 kali brank, 5 x 3 = 15 bulan. Gile, bole smpai setaon 3 bulan mkn gaji free, blom cmpur lg sume mc dorng amik mse awl2 bunting tu, kje org lain yg buatkan. Staf llki la slalu jd mgse dorng yg kuat brank tue, ngongkek je tau pn, kje cm haram. Adil? Sangat.

      Padam
    3. Yg engkau dengki dgn perempuan apsal??

      Padam
  8. Setakat ni, blom ade masalah pun. Dah 4 tempat kerja. Saya bertudung labuh dan cuma berkelulusan double degree (sains komputer dan elektronik).

    Mula2 dgn Binariang, kendian Technology Park. Pastu RND syarikat Jepun (transfer sana 2 tahun) dan skrg syarikat US. Syukur blom jumpa lagi masalah begini walaupun hampir semua penemuduga adalah Cina dan India, juga bukan muslim. Tgk post juga rasanya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.. tgk kerja jugak.. xkan mintak kerja gro, gadis litar, pelayan kelab malam kena pakai tudung ye x? x neraka la cmtu

      Padam
  9. Diskriminasi boleh berlaku dimana mana..

    BalasPadam
  10. First impression yang diorang dapat dari bertudung tu yang diorang tak nak promote kat kedai diorang. Orang kaitkan tudung dengan Islam, masjid, surau, haji so diorang ingat orang-orang pakai tudung macam kita nie macam orang kampung. Nak pakai yang free hair sebab nak tarik pelanggan, nampak international.

    Sedih kan.

    BalasPadam
  11. diskiriminasi memang wujud kat mane2. tapi kite pun agak2 laa nak mintak keje tu. kalu kite bertudung jangan laa pegi mintak keje kat pusat hiburan atau umah urut. kedai pakaian sukan yang body type memang sah2 ditolak punye. ade 1001 macam jenis pekerjaan ade. mohon laa yang tempat yang patuh syariah

    BalasPadam
  12. chinese only korg pertikai, tp yg projek tender kerajaan semua tu ada syarat status syarikat bumiputera takde nk bising plak??

    - ketua cawangan dap

    BalasPadam
  13. Bergantung kebolehan dan skill. Kelulusan juga satu perkara yg memang diambilkira. Sama juga jika nak apply dan layak pegi temuduga kerajaan. Hebat apa sekalipun, kabel nak kena ada untuk usha line.

    Cuba renungkan jika Nabi SAW adalah rakyat biasa dan pegi interview nak masuk keje gomen. Keempat-empat khalifah juga jadi calon masuk untuk ditemuduga masuk gomen. Dgn mentaliti penemuduga gomen dan pekerja gomen skrg, siapa berani jamin kelima-lima mereka akan dapat jadi pembantu makmal mahupun penolong dresser. Kahkahkah..

    Pi mai pi mai.. tang tu jugak. Maaf cakap, jangan haraplah melayu nak berubah. Yg penting, pandai-pandai la bawa diri kalo nak cari rezeki di Mesia ni..

    BalasPadam
  14. Cikgu aku kata, dulu kalau yg majikan prefer chinese ni, iklan jawatan kosong dia akan tulis berlapik macam 'fluent in Mandarin' bla bla bla...sekarang pesen nak chinese terus je tulis besar2 CHINESE ONLY...

    Tegur kang kata racist plak..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.