Iklan Leaderboard

Isnin, 8 Disember 2014

18 Kegagalan berganda dalam perlawanan bola sepak

Apa yang lebih gagal daripada suatu pasukan kalah dalam sebuah perlawanan bola sepak? Penonton balik awal? Pemain kena boo dan maki? Baling botol, mercun, bom asap dan suar dalam padang? Bakar kerusi stadium? Yang paling gagal adalah apabila penonton tuan rumah gagal mengawal emosi kerana pasukan mereka kalah lantas membelasah dan mencederakan penyokong pasukan pelawat di stadium. Sudahlah gagal dalam perlawanan bola sepak, gagal sekali lagi dalam mengawal emosi dan kelakuan.


Pasukan Malaysia Harimau Malaya kalah 1-2 dengan Vietnam di tempat sendiri dalam perlawanan separuh akhir pertama Piala AFF Suzuki 2014 malam tadi. Kalah menang itu adat permainan, tapi yang pasti pukul penyokong pelawat tu bukan adat kita tapi adat samseng bodoh takde otak. Malah Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin juga menyatakan kekecewaan dia dengan sikap peminat2 bebal tak boleh diajar ini.






Seriously, aku tak faham apa sebenarnya yang diorang dapat dengan jadi samseng hooligan sampai pukul2 orang ni. Kalau ada penyokong pihak lawan mengejek dan menghina2 kita pun, kita ejek je la balik. Kata2 balas dengan kata2 je la, kalau kata2 dibalas dengan kaki dan tangan itu perangai budak2 tak matang namanya. Tapi kalau pasukan kalah dan main teruk kena bahan tu biasalah. Ke korang marah sebab penyokong Vietnam pakai baju dan jersi pasukan Selangor dan Kelantan?


Cuma Malaysia ini ibarat sudah banyak trojan horse. Bila lawan pasukan Indonesia, Vietnam, Myanmar, Bangladesh di Malaysia, diorang tak perlu datang ramai2 dari negara diorang pun untuk menyokong pasukan negara mereka, tau2 stadium penuh dengan penyokong diorang yang tinggal kat Malaysia. Tapi bila kita lawan kat negara diorang, penyokong kita sikit je sebab tak ramai orang kita tinggal kat negara diorang.




tags: perlawanan pertandingan bola sepak aff piala suziki cup 2014 semi final 1st leg separuh akhir pusingan pertama malaysia vs vietnam 2-1 keputusan highlight gaduh pukul ganas insiden cemar ijf inter johor firms daniel danial ahmad

18 ulasan:

  1. apa lagi yang perlu dibanggakan dengan mutu serta penyokong bola sepak malaysia ni..kebetulan atau tidak, semua ni ada kaitan dengan budaya penyokong liga super malaysia yang terlampau emo..hoho

    BalasPadam
  2. Bodoh mane ntah dtg tgk bola pakai topeng ni...

    BalasPadam
  3. Dulu ingat lg masa indon lwn Malaysia. .kita kutuk kaw2 penyokong mereka mcm beruk smpi player masuk stadium pki kereta perang. Rupa2nya kita pun 2x5....walaupun x semua tp golongan mentaliti rendah lebih pentingkn emosi semata2 n taksub dgn benda mereka sokong, x kira sukan atau politik.

    BalasPadam
  4. anjing memang macam gitu..berani bila ramai kecut bila sekor...

    BalasPadam
    Balasan
    1. standard la tu, org johor... yg buat pn budak ijf... mmg anjing laa

      Padam
    2. beruk punya ijf jawa

      Padam
  5. ni yg buat onar bukan geng ultras.... tapi mesti ad sebb xkan sebb remeh kalah bola? kan ad 1 round lg....

    BalasPadam
    Balasan
    1. mcm ni la jadi kalo jenis tak leh terima kekalahan..adat main la tu ada menang ada kalah..dah kalo main macam palat nak menang macam mana..

      Padam
  6. kutuk indon..korang tgk la sendiri cmner bangsa kita pulak. Sama je tahap beruknye. Mcm mana kita nmpk bangsa lain teruk tu, tak payah kutuk..memang sah kita pun teruk macam tu. tak pikir ke nnt nak pergi main kat tempat diorang cmner pulak jadinye?

    Semalam kalah pun aku boleh cakap, memang jelas player vietnam main lebih baik dan profesional. Time FRU bergerak lalu pun aku dah boleh agak..mesti FRU tau keganasan akan berlaku sebab malaysia dah kalah dan penyokong muka mcm kentut tak lepas. Aku tak ada satu apa pun nak bangga dengan bangsa aku ni. Tengok perangai hancur2,bodoh dan memang otak jenis sempit pastu tak pikir panjang.

    BalasPadam
  7. Haha.. main boleh mcm pokim#k pun, masih ada yg minat separuh gila.. haha... memang sengal sungguh la ultra ni.. sangap bertingkek2..

    Lain la mesia ni dah setaraf dgn QPR atau Swansea yg jadi pasukan belasahan je kat EPL.. Ini cara main pun, QPR boleh boh 20 gol pun, masih ada sangap2 yg minat lagi.. alahai..sungguh sia2 hidupku kalo masih amik tau pasal kualiti bolasepak kat mesia ni..

    Ada baiknya tengok member aku main snuker pun lagi stim walaupun tanpa penonton..

    BalasPadam
  8. memang memalukan...kalah buat la cara kalah..

    BalasPadam
  9. Melayu di malaysia ni memang super emo dalam sgala hal... dah kalah sudah laa.... memalukan negara aje...

    BalasPadam
  10. Semenjak pasukan dr johor cuba mnjadi juara mee segera dgn mengambil pemain star negeri lain...budaya samseng pun manjadi2....kebetulan??
    Aku letakkan kesalahan ketumpulan safee dan mat yo pd jdt...pemain perlu bermain...bukan untuk diperap d bangku smpanan....

    BalasPadam
  11. Kalau lah malaysia ke final dan d beri hukuman bemain dlm stadium kosong.. yg kaki pukul ni nk tolong fam ker... bingai xder otak.. mcm monyet...

    BalasPadam
  12. Sukan kan dapat menyatupadukan bangsa...

    BalasPadam
  13. Mutu pemain bola di malaysia tetap di taraf sampah.MALAYSIA BOLEH!!

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...