Selasa, 16 Februari 2016

19 25 Pekerjaan paling berbahaya di dunia

Sekarang ini hangat pasal isu kerja 3D (Dirty, Difficult and Dangerous) sehingga dikatakan warga tempatan tidak berminat dengan kerja-kerja ini lalu dibawa berjuta warga Bangladesh untuk membuat kerja-kerja 3D ini. Namun adakah kerja-kerja 3D ini hanya boleh dibuat oleh warga asing sahaja?

Jom kita lihat 25 kerja yang dianggap paling berbahaya di seluruh dunia.

25. Tukang sapu jalan


24. Pemandu arah kawasan gunung


23. Tukang kayu


22. Pelakon lagak ngeri (stunt men)


21. Pengangkut kurier / posmen


20. Penjinak haiwan liar


19. Pengutip barang kitar semula


 18. Pemasang kabel dan pekerja janakuasa


17. Peladang dan petani


16. Bomba


15. Pekerja atap


14. Polis


13. Angkasawan


12. Pengawal peribadi dan pemandu


11. Tukang sembelih haiwan


10. Mekanik


9. Pengimpal besi


8. Anggota pencari dan penyelamat


7. Pekerja pembersihan / sanitari


6. Penyahaktif periuk api


5. Pemandu pengangkutan awam


4. Pelombong


3. Juruterbang


2. Nelayan laut dalam


1. Pembalak


 Sumber dari List25.


Daripada senarai di atas, Aila percaya ramai juga warga tempatan yang telah pun buat kerja-kerja berbahaya ini seperti pembalak, nelayan, juruterbang, petani, peladang, polis, bomba, mekanik dan sebagainya. Antara faktor utama yang membuatkan mereka sanggup membuat kerja-kerja berbahaya ini adalah kerana gaji dan pulangannya dirasakan berbaloi dengan kerja dan usaha mereka.

Sebab itu ada beberapa pekerjaan berbahaya yang orang kita tak berminat nak kerja kerana gaji yang ditawarkan sikit dan dirasakan tidak berbaloi. Kerana itu juga mereka sanggup buat kerja yang sama di luar negara kerana gaji yang ditawarkan adalah tinggi berbanding di Malaysia.


19 ulasan:

  1. ohhh... aku cinta padamu aila..

    BalasPadam
    Balasan
    1. jibai anon. ko jgn nak mengacau awek aku aila. buruk padahnya nanti. come to papa aila..

      -ex aila-

      Padam
  2. aku setuju dgn aila. brapa org yg sanggup jadi tukang cuci di singapore tapi xsanggup jadi tukang cuci di meleysia? well you know the answer. gaji lebih tinggi lebih dari fresh graduate di meleysia. let say gaji 1000 dollar. dh 3000 di mesia.

    btw.. idup dayah anak jahit komidi ikon vape melesyiahh merangkak di padang matsirat

    BalasPadam
  3. Nak jadi bomba.. :(

    BalasPadam
  4. Ni pengalaman mak mertua aku sendiri la. Mak mertua aku supervisor kilang. dia cakap dulu pernah kilang tu ambik warga malaysia. tapi pekerja baru (warga malaysia) ni bila suruh OT, ramai yang tolak/taknak, dengan alasan hujung minggu ada kenduri la, ada kerayaan bersama family la. Bila suruh angkat barang berat, pergerakan agak slow. Bila diarah, macam suka buat muka.
    Banding dengan nepal, gaji yang lebih rendah company bagi. tapi bila supervisor suruh OT, dorang berlawan2 nak OT sebab target dorang memang nak duit extra. Bila suruh angkat barang berat, dorang agak gagah sebab dah biasa kerja buruh kat nepal sana. bila diarah itu ini, dorang terus je buat sebab dorang macam takut2 dengan supervisor kalau2 supervisor advise company untuk terminate dorang, sebabnya dorang dah keluarkan modal yang banyak untuk dapatkan permit datang ke malaysia. kalau setakat kerja setahun je, memang takkan ada pulangan.
    Sama macam kita orang malaysia kalau kerja kat luar negara. aku tak de la kata rakyat malaysia malas, cuma banyak alasan sebab komitmen dengan family tu masih kuat banding nepal yang datang tanpa family, so waktu dorang lebih banyak free. dan aku juga percaya, ramai je yang rakyat malaysia mahir/pakar dari segi buruh binaan. buktinya kebanyakkan rumah2 kat kampung, banglo setingkat kat tanah kampung, kebanyakkan masih lagi warga malaysia yang bina.

    BalasPadam
    Balasan
    1. mak mertua ngko pon warga malaysia yang pemalas jugak

      Padam
    2. mak mertua aku kerja dari pukul 7pagi-3petang. tapi hampir setiap hari dia buat OT sampai pukul 11 malam termasuk sabtu ahad. since bapak mertua aku dah takde, mak mertua aku tak suka sangat terperuk kat rumah, so dia busykan diri dia dengan kerja kerja kerja. jadi tang mane yang malasnye tu eh?
      ke sebenarnya awak teringin sangat nak merangkak kat padang mahsyar? owhh, sebelum awak merangkak tu, awak kenal ke sapa mak mertua saya? takut2 sampai rentung pun masih tak jumpe untuk minta maaf.

      Padam
  5. Sbnrnya kerja yg korg semua anggap kotor ni sbnrnya kerja mulia...sapu sampah, kontrak rumah, kerja ladang. Org tempatan xnak ambik job ni smpi org asing terpaksa ambil peluang kerja ni.

    Tp kerje rasuah, penipu, penyanggak, duit haram, maksiat dll pulak yg ramai terisi...kerje kotor ni ramai org tempatan nak ambil pulak.

    Renung2kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tanak renung, nak kentut je. Proootttt dkt muka ayam aprika

      Padam
  6. Sy tiba2 terfikir sebentar..masa zaman awal 90an, disebabkan org melayu x involve kerja pelombongan dan perladangan...org cina n india dr negara asing masuk ke malaysia supaya nak penuhkan permintaan industri...so lama2 mereka ada keluarga kat sini, anak2 mereka kira warganegara malaysia...smpi satu tahap mereka nak claim hak sama rata mcm org melayu.

    Skrg benda yg sama akan berlaku...sbb nak penuhi permintaan, org bangla nepal semua akan buat benda yg sama, in 50-75 years time mereka akan jd part of warganegara malaysia jugak mcm kita tgk sekarang..dah xleh kata mereka pendatang lagi.

    So..sapa salah? pemimpin atau org melayu sendiri? Kalau tanya kontraktor melayu sendiri pun mereka suka pilih warga asing sbb murah n mereka leh diharap dr org melayu sendiri. Kalau permintaan terlampau tinggi, nak xnak kena cari org lain yg murah buat kerja kotor n susah ni. Pas2 org melayu sendiri pun nak margin besar kurangkan kos buruh n mewah sorg2 je sedangkan kat luar negara org angkut sampah pun kira ada special lesen n gaji pun not bad gak.

    Hmmmm....salah sape ek?

    BalasPadam
  7. errr., ok., tp mnteri suh buat kerja kotor.,
    merompak, mnyamun, mrasuah etc.,
    huhu

    BalasPadam
  8. Sape aila ni? Sape? Noob pn x jwb aku tnya huhuhu

    - mat selan -

    BalasPadam
  9. tangkap ketam kat laut bering memang cita-cita aku......

    BalasPadam
  10. ade member jadi welder..d.ia sendiri cerita tak sanggup nak weld pipe yg tgh panas menyala. welder bangla / nepal relek je.

    BalasPadam
  11. Suruh belajar masuk U amik hutang PTPTN sampai beratus ribu pastu desak bayar lepas habis belajar dengan gaji sebagai sapu sampah tepi highway?

    Nampak tak logik pemimpin negara macam mana?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu..tu blom lg masuk gst.

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.