Iklan Leaderboard

Isnin, 22 Februari 2016

12 Kebaikan bukan terletak pada warna kulit

Hari Jumaat minggu lepas, keluar je dari masjid selepas selesai solat Jumaat, ada satu kereta yang tayar depannya terbenam dalam tanah lumpur di kawasan tempat letak kereta sehingga tak boleh gerak. Pemandunya seorang budak melayu yang usianya mungkin sekitar awal 20-an dengan bapanya. Wajah bingung dan buntu jelas terpancar dari wajah mereka tidak tahu nak buat apa.

Tak lama kemudian ramai orang berkumpul di kereta mereka. Antara mereka itu ada orang Melayu, Indonesia, Bangladesh, Pakistan dan India yang baru sahaja keluar dari masjid. Tanpa banyak tanya dan berlengah, mereka semua bersama2 menghulurkan pertolongan membantu menolak kereta itu keluar dari tanah lumpur itu.

Insiden ini terus mengingatkan aku semula yang kebaikan itu bukan terletak pada warna kulit, pangkat, bangsa, agama, darjat, keturunan, asal usul mahupun kenegaraan seseorang, tetapi ianya wujud dalam hati.

Gambar hiasan sumber Mynewshub.

Ya, walaupun aku sendiri secara dasarnya TIDAK BERSETUJU juga dengan kebanjiran dan pengambilan beramai2 warga asing untuk datang bekerja di Malaysia, namun aku sama sekali tidak mahu memandang kaum yang berbeza dengan aku itu dengan mata yang penuh kehinaan.

Siapakah aku untuk merendahkan bangsa lain? Apa kelayakan aku untuk merasakan betapa aku dan kaum aku jauh lebih mulia daripada kaum lain?

Baik jahat seseorang itu terletak pada hati seseorang, bukan warna kulit, bukan bangsa, bukan agama mereka. Ada orang Bangladesh yang jahat, ada juga orang Melayu yang jahat. Jahatnya satu dua orang Bangladesh tidak bermakna seluruh orang Bangladesh jahat, sepertimana jahatnya satu dua orang Melayu tidak bermakna seluruh orang Melayu itu jahat.

Kalau ada orang Bangladesh yang buat hal, aku akan mengecam individu Bangladesh tersebut, sama juga dengan orang yang berbangsa lain. Kalau ada orang Bangladesh yang baik yang selalu penuhkan barisan solat di surau dan masjid, aku akan memuji individu2 Bangladesh tersebut, seperti mana individu Melayu lain yang juga turut meramaikan surau dan masjid.

Seorang warga Bangladesh itu tiada beza pun dengan seorang warga Korea, Jepun, Eropah, US dan sebagainya. Mereka semua masih seorang manusia yang punya hati dan jiwa, yang membezakan cuma warna kulit, raut wajah, warna mata dan sebagainya, namun darah yang mengalir tetap sama merah. Mereka berhak dilihat seperti orang Korea, Jepun, Eropah mahupun US, bukan dilihat jijik seperti sampah atau manusia kelas ketiga.

Jika kita rasa betapa kaum kita bangsa yang agung lebih dari bangsa lain di muka bumi ini dan melihat kaum lain itu jijik, maka kita dengan kaum Yahudi tiada jauh beza.

Siapa tahu ada orang Bangladesh, Rohingya, India, Afrika dan lain2 bangsa yang selalu kita pandang buruk itu darjatnya lebih tinggi dan mulia di sisi Tuhan berbanding kita sendiri?


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik. Cara pembelian boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: orang bangla bangladesh warga asing pakisatan nepal india mamak indon indonesia pekerja pandang hina jijik

12 ulasan:

  1. barat telah berjaya mem-brain-wash-kan pemikiran kita dgn menganggap kulit putih bersih itu sebagai superior, tinggi darjat, rupawan berbanding mereka yg berkulit gelap.

    kalau tak, takdelah rakyat malaysia berlumba2 berkuputih kuputih baru lah putih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. prooo0otT

      -ji lalok-

      Padam
    2. ko ni tetiba nak salahkan barat pulak...proot kat muka hang..

      -KEDEPAN-

      Padam
    3. Komen2 bodoh manusia takde identiti macamni lah yg buat org malas dah nak komen dekat blog BO. pergilah get a life atau lebih baik, silalah pergi mampos.

      Padam
    4. Maaf Zyra saya tak sempat2 nak manage ruangan komen ni.

      Kepada semua anon, lepas ni mana2 anon yang guna nama orang lain dan komen semata2 nak sakitkan hati orang lain, akan aku padam terus. Kalau tak nak buat kerja sia2, jangan komen benda2 merapu.

      Padam
    5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
    6. Cibai ko noob, perempuan cpt saja ko respon, ni semua siroli pnya pasal preett proott dimuka ko

      Padam
    7. jibai noob. asal awek je cepat ko nak take action. yg ayam aperika kena proot xnak plak ko delete.. patut la sirosli dh lama xkomen rupanya kena delete. . puii

      Padam
  2. Yup...kita suka menghukum sbb salah satu org buat taik..satu kaum disalahkan...so kita pun xleh salahkan org putih suka label org islam terorist sbb kiat pun 2x5 je...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih admin kerana mengingatkan..sama2lah kita meneliti diri..btw prooot sikit dmuka ayam aperica

      -mat selan-

      Padam
  3. Ya Allah

    betapa rendahnya darjat ku ini terasa
    Ye betul,

    warna kulit
    kaum
    asal usul
    Paras rupa

    Tidak menentukan hati seseorang itu


    PON minta izin tuk kongsi gmbar tu blh huhu

    Cool Guy

    BalasPadam
  4. Hahaha..noob..ko jangan delete aku punya komen pulak..aku malas nak register2 ni bagai..
    Anyway..aku setuju..tapi aku pun kadang2 memandang rendah jugak kat bangsa lain..tapi takde la sampai kutuk2..pandangan je..
    -lanun-

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...