Khamis, 25 Februari 2016

11 Cara kongsi kandungan media sosial dengan betul

Tahukah anda, button Share di Facebook itu wujud untuk memudahkan anda kongsi post status, gambar dan video dari page atau profile orang lain? Tahukah anda button Share itu bukan hanya sekadar hiasan dan tidak wujud dengan sia-sia?

Pelukis: Budoxe Lee.

Sekarang ini sudah semakin banyak page yang mencipta kandungan sendiri terutama page bertemakan web-comic telah dicuri kandungannya oleh page2 gergasi yang bersifat "content distributor" yang tak perlu bersusah payah pening kepala bersengkang mata mencipta kandungan sendiri, hanya perlu kutip dan curi sahaja content2 dari page lain dan tempat lain di Internet untuk mengaut keuntungan sendiri?


Pelukis: Pyromania.

Cara untuk mengenali sebuah page FB sampah adalah dengan mengenalpasti page tersebut sering melakukan Freebooting. Seperti yang telah diterangkan dalam artikel sebelum ini, Freebooting adalah bila mana kau dengan muka tak malunya mengambil keuntungan atas kerja dan hasil usaha orang lain... atau dengan kata lainnya, sampah.

Antara sebab kenapa page "content creator" seperti page kami Buasir Otak: The Komik sangat anti dengan page "clickbaiter" ini adalah kerana kami sendiri pun tak dapat $$$ dari setiap hasil karya yang kami post, mereka pula senang2 sahaja kaut untung dengan mudah.

Setiap kali orang Like/Share/Comment di post hasil curian mereka, mereka akan dapat promotion dan marketing untuk page mereka, lepas tu banyak pengiklan masuk dan diorang dapat duit hasil dari karya dan usaha orang lain.

Kalau betul2 nak bantu dan hargai page "content creator" macam kami, tak payahlah buat amalan Save and Reupload content kat page sendiri. Klik je butang Share tu lagi senang, satu klik je pun. Tapi yelah, kuranglah mereka dapat untung, sebab itu mereka lebih prefer jadi bangsat yang tidak beretika dan pentingkan diri sendiri.


Baca lagi artikel berkaitan:


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik. Cara pembelian boleh klik pada gambar di bawah:

Buasir Otak: The Komik




tags: cara kongsi panduan kandungan media sosial facebook freebooting dengan betul sampah bangsat curi karya hasil usaha orang lain

11 ulasan:

  1. Karya ko kena rembat lagi ke noob?
    -lanun-

    BalasPadam
    Balasan
    1. Karya geng2 BOTK dan rakan2 pelukis yang lain selalu kena rembat.

      Padam
    2. Hahaha..sabo la bro..nak meningkatkan kesedaran kat negara dunia ketiga ni payah..nak berperang ngn kuasa2 besar net pun payah jugak..
      -lanun-

      Padam
  2. Deep....sy faham apa yg noob maksudkan....byk manusia antara kita ambil kesempatan dgn kebolehan n kemahiran kita. maybe dia advantage dr segi networking yg menyebabkan byk followers utk entry/karya kita yg pada asal xde perhatian langsung.

    So...life sometimes is unfair..but money is not everything.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam ayam afrika.. Feymes awk ni dikalangan anon..juz nk pesan hati2 jp lg ade la anon prottt kt awk..k.. Babai

      #hani ilyani

      Padam
    2. Sibuk kebelakangan ini...selalu setiap entry noob sy rajin mengomen.

      Utk kes noob, setiap yang berlaku ada hikmahnya..ingin menguji kita supaya lebih kuat n berpengalaman

      Padam
    3. pro0tt

      #hani ilyani

      Padam
  3. hari ni ak baca admin video game malaysia fb x sokong pun apa noob tulis ni. lebih pada pendapat dia "dah jadi hak milik internet" last2 ramai bomb post tu terus admin delete beberapa jam pastu haha2 tu lah reality kadang2 ak unlike page tu klu mcm tu perangai dia...

    BalasPadam
    Balasan
    1. owhh yeke? ruginya tak perasan. kalau tak aku pun join sekaki maki admin tu. huh

      Padam
  4. lagi satu butang share tu kurang menarik nak orang berminat nak klik baca bila masuk fb orang lebih suka simple dan mudah. tu yg ada orang buat cara bangsat kot.

    BalasPadam
  5. Brazil,Vietnam,Negro-negro Nigeria,Myanmar,Kemboja yang makin menyibuk kacau kumpulan Facebook orang lain sebab "Freebooting"

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.