Iklan Leaderboard

Khamis, 19 September 2013

16 Orang yang jakun, sakai dan batak

Suatu malam yang sadis, di sebuah restoran di bandar Daejon, Korea, Jong Hae Hae bersama kekasihnya Shin Seo Seul sedang menikmati hidangan makan malam mereka Kimchi Bokumbop berserta Gopchang Jeongol dan Soondae. Kemudian, Shin Seo Seul berkata kepada Jong Hae Hae (setelah diterjemah ke dalam bahasa Melayu), "Jagiya, minggu depan jom teman pergi konsert Shinee." Jong Hae Hae membalas, "Shinee tu menatang gapo, glamer sangat ko?". "Awak ni, Shinee pun tak tau, kumpulan K-Pop terkenal tu. Awak ni dah berapa lama duduk Korea takkan itu pun tak tau? Melayu betul lah!".

Sumber
Itu adalah contoh andai kata bila orang gunakan bangsa kita untuk menggambarkan sesuatu yang negatif. Mesti anda tak suka bukan? So sama juga dengan perkataan2 yang kita dah biasa sangat gunakan untuk menggambarkan sesuatu yang negatif seperti jakun, sakai dan batak.

Kita dah terbiasa sangat memberi gelaran jakun untuk menggambarkan orang yang teruja macam rusa masuk kampung, sakai untuk orang yang bodoh, selekeh dan serabai, serta batak yang merujuk kepada budak2 baru nak up dan orang yang tak berguna. 

Tapi tahukah anda, ketiga2 perkataan tersebut merupakan nama sebuah bangsa dan suku kaum? Orang Jakun dan Sakai merupakan nama bagi suku kaum orang Asli yang terdapat di Malaysia, manakala Batak adalah nama sebuah suku kaum di Sumatera, Indonesia. Oleh itu, menggambarkan sesuatu yang negatif menggunakan nama2 kaum adalah suatu yang tidak wajar sama sekali.



Gelaran2 tersebut dah pun tersebar dari mulut ke mulut menjadikannya sebuah perkataan rutin sejak dari dulu lagi, tok nenek moyang kita ni pun ramai yang main ikut saja, tak tahu pun asal usul gelaran tersebut sebab masa tu susah nak dapatkan maklumat. Tapi sekarang zaman Internet, nak dapatkan maklumat sangat mudah. So bagi yang baru tahu, mulai hari ini sila stop guna gelaran2 tersebut untuk menggambarkan suatu yang negatif, termasuk menggunakan nama bangsa2 yang selain daripada itu.

Kita juga tidak suka bangsa kita dihina, so kita pun kena stop dari menghina bangsa lain, termasuk juga aku.




tags: gelaran orang jakun sakai batak asli suku kaum etnik bangsa malaysia indonesia sumatera johor pahang kelantan terengganu kedah perak negatif tak elok asal usul perkataan sejarah

16 ulasan:

  1. setuju dgn admin...kalau kita nak orang hormat bangsa kita,kita kena hormat bangsa lain dulu..what u give u get back.

    BalasPadam
    Balasan
    1. what u give u get back ......what u give u get back .........what u give u get back .......what u give u get back ......what u give u get back ...........what u give u get back .......what u give u get back ........what u give u get back ........what u give u get back .......what u give u get back ......what u give u get back ......what u give u get back .......what u give u get back .........what u give u get back ........what u give u get back ........what u give u get back .........what u give u get back.....

      Padam
  2. what u give u get back......what u give u get back.........what u give u get back......what u give.what u give u get back u get back......what u give u get back...........what u give u get back.......what u give u get back........what u give u get back........what u give u get back.......what u give u get back......what u give u get back......what u give u get back.......what u give u get back.........what u give u get back........what u give u get back........what u give u get back.........what u give u get back......

    BalasPadam
  3. baru taaauu..

    Mr.

    BalasPadam
  4. ko selalu guna ke Noob? hehe well ikut hati la kalau boleh elakan memaki mencerca orang dan mengaitakan dengan benda-benda atau apa.. tapi kalau susah sangat kaitkan dengan benda mati..

    ko ni gobaltron sunguh la.. atau ko ni memang bumblebee lol..

    Mengikut Kamus dewan

    Batak
    a)orang asli;
    b)suku bangsa yg hidup di Sumatera; bersesalan bagai ~ lari prb jikalau di dlm suatu kelompok terjadi bencana, maka satu menuduh yg lain yg bersalah.
    c)pengembara, nomad;membatak 1. mengembara, bertualang;
    d)merompak, menyamun, merampas;pembatak penyamun, perompak.

    Orang Batak
    a) orang asli;
    b) suku bangsa yg hidup di Sumatera; bersesalan bagai ~ lari prb jikalau di dlm suatu kelompok terjadi bencana, maka satu menuduh yg lain yg bersalah.

    Sakai
    1. nama yg dipakai utk orang asli (pd umumnya);
    2. nama utk suatu kaum drpd orang asli, Senoi; penghulu ~ ketua orang sakai, tok batin;
    3. orang suruhan, hamba, pengikut: maka segala ~ biduanda di perahu itu pun habis terjun.

    Jakun
    penduduk asli Semenanjung Malaysia drpd suku kaum Melayu-Proto yg tinggal di selatan Semenanjung (hutan Pahang, Johor dan Negeri Sembilan).

    BalasPadam
  5. ku nak salahkan cikgu2 sekolah aku yang suka guna label2 kaum sebegini utk memperendahkan anak muridnya.

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. melayu kepala bana ko...nama pun mcm komunis.

      Padam
  7. ckp mcm keling...maksud nyer ckp x serupa bikin..janji melayu...??

    BalasPadam
  8. Keling btol la lu org!!!!

    BalasPadam
  9. Meleis btol la lu org!!!!

    BalasPadam
  10. Mesti kena perli jakun..sbb 2 postkn topik ni. Papepun kita sbg org islam xelok perkecilkn sesama manusia..lg2 sesama islam..ni bukan ikut islam,ikut adat melayu lebih, PHD kuat sgt...

    BalasPadam
  11. janji melayu?? sapa penah dengar...??
    kalau lambat n xtepati masa mst org kata ikut janji melayu... -_-

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...