Iklan Leaderboard

Ahad, 1 September 2013

48 Kebangangan dalam sambutan merdeka

Sambutan Hari Merdeka tahun ni tak sekontroversi tahun lepas, tapi benda2 bangang still wujud. Ucapan dari Hishamuddin Rais yang mengatakan Hari Merdeka sebagai Hari Malapetaka serta nak tukar Jalur Gemilang dengan bendera Sang Saka sekiranya UMNO dijatuhkan memang bagi aku paling bangang sekali.



Berikut pula insiden seorang lelaki India yang rasa tidak senang dengan kumpulan syok sendiri ni bertindak merampas bendera Sang Saka Malaya dan menegaskan yang ia bukan bendera Malaysia, itu bendera Malaysia sambil menunjuk ke arah Jalur Gemilang. Aku agak respek dengan lelaki tu yang tak berpuas hati kerana merasakan bendera negaranya dihina kerana dia berani bertindak seorang diri tanpa menimbulkan apa2 kekecohan dan keganasan.


Rata2 ada juga dikalangan penyokong pembangkang yang tidak menyokong tindakan ekstrim mereka2 yang ingin menukar bendera dan lagu negara ini. Bagi aku orang2 seperti Hishamuddin Rais Tukar Tiub dan Adam Adli ini hanya liabiliti bagi Pakatan Rakyat. Banyak tindakan2 mereka yang membuatkan orang semakin menyampah dengan PR itu sendiri.

Pada Hari Kemerdekaan negara, bagi aku kau hanya boleh kibar bendera Jalur Gemilang sahaja, kerana ia melambangkan negara Malaysia, sebuah negara berdaulat dan merdeka. Malah bendera negeri pun bagi aku tidak wajar dikibarkan pada Hari Kemerdekaan, apatah lagi bendera politik atau bendera negara lain, kerana semangat kenegerian dan politik ni sentiasa berpuak2. Hari Merdeka adalah hari untuk seluruh rakyat Malaysia, bukan untuk mana2 negeri, parti politik atau kaum. So kalau korang tak rasa nak kibar, tak suka dan tak hormat pada bendera Malaysia, tak payah kibar bendera lain juga, duduk diam2 kat rumah sudah.

Di Indonesia, seorang rakyat negara kita ditahan di bawah Artikel 66 Akta 2009 berkaitan bendera, bahasa, simbol dan lagu negara kerana dikatakan mempersenda dan bergurau mengatakan bendera Indonesia tersebut boleh digantikan dengan warna seluar dalamnya. Tapi kita di sini ada rakyat Malaysia sendiri yang terang2 menghina bendera negara sendiri malah mahu menukarkan dengan bendera lain.

Masih lagi cerita pasal sambutan merdeka yang kontroversi, perbarisan sempena Sambutan Hari Kemerdekaan ke-56 turut disertai mak nyah bagi mewakili Drug Intervention Community (DIC) Malaysia Pahang. Timbalan Presiden DIC Pahang, Abd Rahim Abd Hamid berkata, penyertaan itu sebagai satu usaha mengubah persepsi orang ramai kepada golongan tersebut sering dipandang serong dan dihina. "Sudah sampai masa kita mengubah persepsi terhadap golongan ini yang dianggap sampah masyarakat", katanya lagi.


Sama seperti penagih dadah, mereka juga sering dianggap sampah masyarakat. Ya bagi aku mereka memang sampah dalam masyarakat. Mereka hanya tidak menjadi sampah apabila mereka insaf dan mahu kembali ke pangkal jalan. Sama juga dengan golongan mak nyah ke, pengkid ke, selagi ko tak nak berubah dan tiada kemahuan mahu kembali ke fitrah yang asal, kau tak boleh salahkan orang lain kalau orang lain pandang serong dan hina.
 

Kalau kau mahu berubah, aku percaya pasti masyarakat akan menerima, membantu dan tidak akan menyisihkan anda, tapi kalau mahu orang lain mengiktiraf status anda untuk menjadi pondan, bapok, pengkid, gay, lesbian dan diterima dalam masyarakat, bila mati nanti sila tanam diri sendiri. Jangan menyusahkan kariah di kawasan anda.




tags: sambutan malam merdeka dataran putrajaya pertandingan bunga api kontroversi bangang hari merdeka malapetaka tukar bendera malaysia jalur gemilang sang saka malaya umno jatuh nusantara hishamuddin rais tukar tiub adam adli safwan anang a samad said syok sendiri ekstrimis lelaki mengamuk rampas bendera marah indonesia warga ditahan dakwa tankap senda gurau seluar dalam merah merah perarakan perbarisan mak nyah pondan bapok sotong pengkid penkid tomboy lesbian gay lgbt paula

48 ulasan:

  1. Tindakan hisham rais n geng kibarkan sang saka dan demand utk tukar lagu kebangsaan itu keterlaluan.

    So what bendera kita ciplak? So what lagu negaraku salin melodi mamula moon? Itu bkn lah persoalan pokok utk mengubah malaysia jd negara yg lebih adil, selamat dan makmur.

    Then again, biarkn sj puak2 ni dgn keje gila mrk. X payah layan sgt. Nt jd bahan diaorang juga.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku sbg penyokong pakatan rakyat harap dato seri anwar ibrahim dpt control org2 ekstrim mcm hishamuddin dgn adam adli ni kerana mereka hanya memberi nama busuk kpd pakatan rakyat & menjauhkan sokongan rakyat kpd kita. cubala tunjukkan akhlak yg baik skt, barula rakyat respek kita

      Padam
    2. salah satu sebab kenapa aku x sokong sangat puak2 pr adalah masalah adab mereka....langsung x tahu nak beradab sopan....gila babi punya biadap....

      Padam
    3. babi pun tahu adab sopan...

      Padam
    4. Bendera ciplak = plastic (aka palsu bg yg x paham English)

      Lagu ciplak = plastic

      Therefore You Mr Annakholat is as plastic as Chelsea fans. Cheers!

      Padam
    5. ahmad ats tu sama ngan budk mental yg dulu2 tu ke? yg buat noob sush? bab1 tu dia x tau sopan jgn mandai2 banding bab1 melainkan perkara yg dh tentu betul, apapun ak tak setuju diorg tiba2 nak promote bendera baru, terang2 ad tunjuk muslihat jahat tu, bodo piang, klau ak suh polis tangkap je, kurang aja time merdeka promote bendera lain..gaya mcm xsyng kan malaysia..

      Padam
    6. Pergh beratur kereta malam ni selamat merdeka dan selamat membayar pertambahan kenaikan minyak sebanyak rm0.20 mulia malam ini.


      Padam
  2. aq pelik btul la masyarakat zaman ni...
    golongan2 luar tabie dorang boleh terima dan hormat atas alasan "mereka pun citaan tuhan,tuhan yg jadikan dorang mcm tu..dorang x minx pun..", tapi golongan2 lelaki gila seks pulak x boleh terima dan x leh nk hormat..yelah pakai seksi2(termasuk yg pakai tudung) pastu bila orang lain pandang kata pervert lah gila seks lah..dah itu memang lumrah lelaki kalau x pandang dah boleh kata gay pulak...Islam pun menerima golongan lelaki2 mcm ni sbb tu lah perempuan disuruh menjaga AURAT dan KEHORMATAN....
    aq bkn ape...nafsu aq ni memang kuat..aq x mnx pun nafsu macam ni..tuhan yg bagi...
    aq harap pompuan2 kat luar sana tu kene fahamlah...x sume lelaki boleh jaga penglihatan dorang..yelah manusia ni dijadikan laen2 perangai..
    btw..pondan kat atas ni kalau aq x tau dia pondan mesti aq dah stim..kekekeh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1. jadah haram apa kau merapu meraban
      2. aku dieja "aku", bukan "aq". mohon masuk tadika semula

      Padam
    2. 1. jadah haram apa kau merapu meraban: aq cuba mengulas point PON yg last tu
      2. aku dieja "aku", bukan "aq". mohon masuk tadika semula: ye ke.. pandai gila ko ni... mohon jadi cikgu tadika

      Padam
    3. budak gersang bodoh. eja aku pun x reti

      Padam
    4. agaknya mesti hidup ko ni susahkan...?
      nampak benda cam ni pon ko boleh butthurt, kesian..

      ape pon..aku mnx maaf kalau dah buatkn ko butthurt..

      Padam
    5. Ni bukan buthurt. tapi konekhurt aka penishurt. istilah yg sesuai utk makhluk anon bongok diatas..

      Padam
  3. terbaik penulisan.. aku pun x sokong kenyataan tukar bendera dan hari malapetaka.. yang penting skang kerajaan yang lebih adil..

    BalasPadam
    Balasan
    1. adik bapak lu mnyak naik...

      Padam
  4. parah betul aku dgn sindrom nk tukar bendera dengan perbarisan maknyah nih..serabut2!

    BalasPadam
  5. org yg bangang mcm Hishamuddin Rais ni patut dilucutkan kerakyatan,,

    BalasPadam
  6. dah takda kerja lah diorang ni! nak perjuangkan negara tapi anak bangsa sendiri tergadai disepak dikencing mcm anjing tak pulak mau perjuangkan!! puii!
    woi! anak-anak gadis melayu kita di luar sana melambak-lambak dah kena sondol,jilat,gangbang, pukinya oleh negro2 yg konek bapak besar di luar sana!! yg gila babeng fanatik dgn korea lagi aarr,sampai tengok mamat melayu pun xdak selera..kalau macam ni laa sikap pemimpin2 kepada kaum perempuan,mmg aman daman lah negara Malaysia ku tercinta!haha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mohon noob padam komen ni....cakap kotor...

      Padam
    2. saudara Mr, patutlah perempuan takde selera tengok kau, kalau kau ada otak yg berfungsi, kau boleh fikir kenapa perempuan takde selera bila diorang tengok kau..bahasa mcm haramjadah, keldai pun takde selera dengan kau! puii!!

      Padam
    3. ok..minta maaf..mohon PON padamkan komen aku..

      Padam
    4. dah terlambat.. jgn padam. biar semua baca dan kenal muka orang komen ni.. jgn biar pompuan dekat dgn dia..

      Padam
    5. ayam malaya lain ek ngan ayam afrika?

      Padam
    6. Kau ni macam frust dengan gadis melayu je. Keh keh keh

      Padam
    7. pompuan melayu mmg x syok...kalau main pn malu2 je,x proaktif,semua benda org laki yg kena suruh kalau tak lembik gitu je la...

      Padam
    8. malu2 pn ade 10org anak jugak...

      Padam
    9. mana tak syoknyer...dah takder rasa lagi kot kat 'bawah' tu..dek kerana 'saiz' abang2 hitam kita..pastu dapek pulok yg 'saiz' melayu..
      opsss! terlebih lagi ke aku? minta maaf..mohon noob padam lagi komen aku yg ni..pleaseee

      Padam
  7. aku x dapat membayangkan emosi ko time ko tengah ckp...
    marah gila2 babi last2 gelak...
    ape pun..pembutohan yg sia2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ditujukan khas kpd MR.1 8.59ptg

      Padam
  8. Kat Malaysia. Kalau komen kritik pembangkang, automatik kita akan digelar MACAI DETECTED. Walaupun negara kita bebas bersuara & kritik siapa sahaja.

    BalasPadam
  9. Sejak bila ada ciplak ayam malaya ni? Hanya Ayam Afrika je..ekslusif. Kang ada je yg suka conteng arang kat muka aku sbb guna title "ayam".

    Pasal bendera ni, banyak benda lain nak diketengahkan..sibuk nak betulkan isu bendera ni. Di malaysia antara negara yg paling byk toleransi..kalau mcm kat indonesia, thailand, singapore..masuk jel terus tnpa bicara. Kalau anda nak mengetengahkan sesuatu isu, jgn main redah je..ada adab, baca berbincang meja bulat. Mentang2 ada TV life telecast..terus suara pendapat..mcm masuk rumah org buat bising/onar.

    Lg2 yg buat org melayu, memalukan kaum sendiri..org india yg defend pulak jalur gemilang. Rasa2 baik kita masuk zaman perang jepun, baru tau erti kemerdekaan sebenar..x pun hntar dduk Palesti, Syira, Mesir.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Suka ayat perenggan pertama! Yup! Betul! Ayam Afrika adalah eksklusif dan tidak boleh diguna pakai oleh pihak yang tidak bertanggungjawab!!

      Padam
    2. Sy ekslusif mcm Mr Fapson...itupun byk yg guna nama dia. Nama Ayam pun dah semakin berleluasa digunakan sbg nama username..guna la nama masak lemak cili api ke, teh tarik ke...

      Padam
    3. ko pun tau mr fapson? ke ko ni mr fapson??

      Padam
    4. Mr Fapson sy kenal kat blog AkuStressGiler...xkan aku Mr Fapson pulak..dia pun ada akaun Google+ sendiri..kalau x caya suruh noob buat post yg 18SX or NSFW, sure mr Fapson akan kacau...

      Padam
  10. Orang-orang tersebut memang sesuai digelar bangang abadi. Kalau tidak suka dengan kerajaan BN tak usah libatkan bendera, logo dan lagu rasmi negara. Jika dilihat majlis rasmi dan mesyuarat agung PKR, DAP dan PAS masih lagi menghormati bendera rasmi Malaysia. Kita bukan nak tukar negara tapi kita nak tukar kerajaan. Orang-orang macam ini memang BANGANG ABADI!!!!

    BalasPadam
  11. Nama bendera pun menakutkan dan tidak sedap sungguh disebut mahupun didengar. SAKA membawa erti hantu yang berdampingan. Memang mereka ini dirasuk oleh hantu-hantu zaman komunis.

    BalasPadam
  12. ada sapa nampak adik aku si firdaus m tak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kaunter pertanyaan bukan di sini, kat hujung sana area bahagian beg2 wanita sogo sana..ada satu kaunter lelaki aww..ckp je nak cari sape.

      Padam
  13. apa yg terbaik untuk negaraku tercinta Malaysia... aku terima je.. aku sokong je...

    tapi apa yg tidak baik untuk negara tercinta, aku x sokong.. aku x setuju.. x kisahlah idea tersebut dtg drpd pro government mahupun pro-PR.

    takde ke at least satu occasion pun dimana semua rakyat bersatu tanpa sedikit campur tangan politik..?

    so sickening.

    BalasPadam
  14. 13 Mei bukan sekadar Melayu gaduh dengan Cina, kata bekas ketua pengarang Utusan

    17 years under isa. very cruel for having different opinion. and from what he said, TAR was not an angel either.

    BalasPadam
  15. betol ke harga minyak petrol naik malam ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul dah umum pun beratur orang isi minyak
      oh Malaysia ku.

      Naik rm0.20 banyak tu biasa rm0.10 je..

      Padam
  16. yang menjadi persoalan sekarang..kenapa lelaki kelantan malas kerja dan paksa bini kerja..adakah mereka tiada telur..lelaki kelantan isap dadah,curi motor,ragut..nafkah zahir ditidakkan tapi nafkah batin melampau-lampau..tu yang satu family dekat 16 orang..abahnya tak mahu kerja dah tu hidup susah..kerajaan disalahkan..hidup nak bergantung macam kera..tu kelantan suka bela kera..pantang lepa semua nak di stimnya..petrol pon nak stim..sudahnya petrol naik 20 sen..itu puncanya

    BalasPadam
  17. paling menyampah dengan Adam Adli tu....budak mentah tak habis belajar Universiti yang gelojoh nak jadi hero polotik. Idola kepada belia apa kejadah ??

    Nak tukar kerajaan tak kisah la...nak pergi tukar Jalur Gemilang dengan Sang Saka yang menyeramkan dan rupa macam bendera Indon tu buat apa ?? bengong betul macai-macai Pakatan seperti Adam dan Hishamudin Rais ni..

    BalasPadam
  18. siapa yang jadikan Adam ni idola memang la macai PR abadi..

    BalasPadam
  19. Ramai kat sini katakan mereka adalah penyokong PR...
    mereka tak sokong member2 mereka ini mengibarkan bendera sang saka malaya
    dan mengatkaan hari malaysia adalah hari malapetaka...
    tak sedarkah mereka...bila tiba pilihnaraya....
    andaikata undi mereka yg menyokong PR dan PR menang PRU dan 'menjajah' malaysia...
    orang seperi Tukar tiub dan adam adli akan diangkat sebagai hero korang...
    dapat projek itu ini..
    diberi jawatan itu ini...
    dan mungkin bendera sang saka malaya akan megah berkibar di dataran merdeka seperti yang
    korang ingini...!!! fikir2 kan....

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...