Rabu, 5 September 2012

74 Semua pun mahu maling sang saka

Kenapa kita kena sokong seruan Hishamuddin Rais Tukar Tiub untuk tukar bendera negara kita ke bendera Sang Saka Malaya? Kerana Sang Saka Malaya mempunyai ciri2 Sang Saka Merah Putih yang merupakan sejarah bangsa melayu kita dari zaman Empayar Tamadun kerajaan Melayu Langkasuka, Majapahit, Gangga Negara, Sri Vijaya dan lain2... warna merah putih inilah merupakan lambang ketamadunan dan kebesaran kerajaan2 di Nusantara, dan seperti yang sedia maklum bangsa melayu Nusantara adalah bangsa yang paling superior di muka bumi ini yang pernah wujud sebaris dengan kaum Aryan dan kaum Mayan. 



Disebabkan itu, banyak negara2 lain yang berlumba2 mencuri atau dalam bahasa nusantaranya - maling, bendera sang saka merah putih yang amat suci ini untuk dijadikan bendera negara mereka sendiri. Jika dilihat gambarajah berikut, banyak bendera di dunia ini telah maling bendera sang saka merah putih dengan pelbagai cara, ada yang lukis logo atasnya, ada yang pusingkan 90°, ada yang terbalikkan terus 180°,ada yang tambah jalur lain, malah ada yang cuba sembunyikan dengan pelbagai corak seperti teknik freemason masonic hidden symbol namun kemalingannya masih dapat dikesan.



.
.
.
.
.

Ok that's not funny... Sekarang kecoh ada golongan yang nak tukar bendera Jalur Gemilang dengan bendera Sang Saka Malaya atau Sang Saka Merdeka whatever la nama dia yang dicipta pada tahun 2007 oleh Timbalan Ketua Penerangan Angkatan Muda Keadilan (AMK), Najwan Halimi, atau tahun 2008 oleh seorang blogger Hasbullah Pit. Golongan2 ni siap buat facebook fanpage Sokong Bendera Sang Saka ganti Jalur Gemilang. Motif nak tukar kerana bendera Malaysia sekarang dikatakan tiru bendera USA dan perlu digantikan dengan bendera yang ada kaler merah putih bermotifkan nusantara yang dikenali sebagai Sang Saka Merah Putih.

Kini secara rasminya Sang Saka Merah Putih telahpun menjadi bendera negara Indonesia, oleh itu mungkin kita boleh baca sikit berkenaan asal usul bendera Sang Saka Merah Putih di Wikipedia atau versi Bahasa Melayu / Indonesia.
"Warna merah-putih bendera negara diambil dari warna Kerajaan Majapahit. Sebenarnya tidak hanya kerajaan Majapahit saja yang memakai bendera merah putih sebagai lambang kebesaran. Sebelum Majapahit, kerajaan Kediri telah memakai panji-panji merah putih. Selain itu, bendera perang Sisingamangaraja IX dari tanah Batak pun memakai warna merah putih sebagai warna benderanya, bergambar pedang kembar warna putih dengan dasar merah menyala dan putih. Warna merah dan putih ini adalah bendera perang Sisingamangaraja XII."
Senang cerita kebanyakan wilayah2 di gagasan Nusantara pakai bendera berwarna merah-putih, tapi adakah ia berbentuk sama seperti bendera Indonesia sekarang?
"Beberapa simbol dan atribut kenegaraan Indonesia berasal dari elemen-elemen Majapahit. Bendera kebangsaan Indonesia "Sang Merah Putih" atau kadang disebut "Dwiwarna" ("dua warna"), berasal dari warna Panji Kerajaan Majapahit."
Apa yang diketahui bendera Sang Saka Merah Putih mengambil elemen merah-putih kerajaan Majapahit, itu sahaja.


Berdasarkan sebuah illustrasi pelukis mengenai perajurit2 tentera Majapahit, bendera tentera perang majapahit memanglah berwarna merah-putih tapi tidak seperti Sang Saka Merah Putih. Malah sekiranya anda membuat carian imej di Google berkenaan "Bendera Majapahit", kebanyakan hasil carian bukan bendera Sang Saka Merah Putih yang tertera tapi bendera merah putih berjalur2 ini.


Wow, ia sama dengan jalur2 merah putih bendera kita. So adakah bendera Malaysia dimaling dari bendera kerajaan Majapahit? Atau adakah USA yang maling bendera kerajaan Majapahit? So sapa cakap bendera Malaysia sekarang takde motif sang saka nusantara? Tak dinafikan elemen2 kerajaan nusantara adalah warna merah dan putih, tapi adakah sapa2 mensyaratkan ia wajib berjalur 2 merah dan putih sahaja seperti bendera Indonesia?

Ini adalah bendera kerajaan Srivijaya.

Bendera Thailand dulu dahulunya merah putih dalam pelbagai bentuk, siap ada gambar gajah lagi.

Bendera Acheh lama.

Mungkin sebab designer2 bendera orang2 lama melayu Nusantara ni pemalas, so asal nak buat bendera yang ada motif nusantara, lukis je 2 jalur merah putih, lepas tu bubuh la apa2 kat atas tu kalau nak bubuh.

Bendera UMNO

 Bendera Parti Kebangsaan Melayu Malaya

Bendera Angkatan Pemuda Insaf (API )

Bendera negeri Melaka

Bendera PAS lama

Bendera PAS baru

 Bendera Jepun yang dimaling PAS

Bendera Rakyat oleh parti berhaluan kiri pertubuhan AMCJA-PUTERA.

 Bendera wilayah melayu di Selatan Thailand - Republik Islam Patani


Malah bendera Singapura juga mahu bermotifkan nusantara siap ada bulan sabit yang melambangkan Islam walau rata2 orang Cina yang mengusai Singapura... no??? Sejarah bendera Singapura ni lain sikit, seperti yang terpahat kat Wiki ni, diorang bukannya nak ikut sangat motip2 nusantara ni...
"The design of the flag was completed in two months by a committee headed by Toh. He initially wanted the flag's entire background to be red, but the Cabinet decided against this, as red was regarded as a rallying point for communism. Also, Indonesia, Poland and Monaco already had plain red and white flags. According to an account given by Lee Kuan Yew, the Chinese population wanted five stars, which were modeled off the flag of the People's Republic of China and the Muslim population wanted a crescent moon. Both of these symbols were combined to create the national flag of Singapore."
Sebenarnya pencipta bendera Singapura ni nak je kalerkan background bendera tu semua warna merah, tapi Kabinet masa tu tak setuju sebab kalau semua merah ada unsur2 komunis. So mungkin sebab tak nak nampak sangat mereka maling komunis, maka diletakkan juga jalur putih dibelakangnya seperti negara Indon, Poland dan Monaco. Lepas tu letak la bulan sabit sebab komuniti muslim Singapura nak dan komuniti Cina Singapura nak ada 5 bintang.

Then kenapa bendera Brunei pula langsung takde motip sang saka merah putih macam bendera Indonesia, walhal Brunei juga salah satu daripada alam melayu kerajaan nusantara yang pernah dibawah pengaruh Majapahit? Takde pun orang Brunei bising2 nak tukar bendera diorang, aman damai je aku tengok.


So sebenarnya apa motip orang2 yang nak ganti Jalur Gemilang dengan bendera Sang Saka Malaya? Kalau kata nak tukar hanya semata2 kerana kata bendera Malaysia takde motif nusantara, jalur belang2 merah putih tu pun dah maling konsep bendera kerajaan Majapahit. Nak kata tiru US, kat entry sini aku dah tunjuk berlambak bendera yang sama konsep dengan bendera US. Boleh jadi kita sebenarnya maling bendera Liberia? Atau sebenarnya semua negara2 tu maling bendera kerajaan Majapahit? Nak kata bendera Malaysia terlalu melambangkan UMNO, bendera baru Sang Saka Malaya tu lagi kembar bendera UMNO.

Ada yang cakap apa salahnya ada orang timbulkan pasal asal usul bendera sang saka ni kerana at least ramai yang buka mata pasal sejarah ketamadunan melayu nusantara yang ramai orang tidak tahu atau semakin dilupakan. Aku tak kisah pun kalau setakat nak beri kesedaran pada orang ramai pasal kewujudan dan sejarah bendera sang saka ni, tapi kalau dah sampai nak tukar bendera memang bodoh la. Aku pun bukannya seorang yang patriotik sangat pun, tapi kalau nak tukar bendera negara hanya kerana alasan2 yang merepek2, tak masuk akal dan kuno, baik tak payah. In fact dari kecil kita sudah sebati dengan bendera Malaysia, satu dunia pun dah kenal Malaysia melalui bendera Jalur Gemilang dan ia dah pun sampai di macam2 tempat yang boleh dibanggakan seperti di planet Marikh, Puncak Everest, Kutub Utara, stesen angkasa lepas ISS walaupun setakat menumpang dan lain2 tempat. So aku tak nampak apa keperluan untuk kita begitu beriya2 nak tukar bendera. Banyak lagi isu2 negara lain yang lebih penting dari isu tukar bendera yang harus kita selesai dan perjuangkan.

Bacaan lain - Ringan Kepala, Outsyed The Box, Siqplus, Revolusi Temerloh

Btw ini sebuah komen yang sangat epik di salah satu blog kat atas khas bagi mamat2 poyo yang nak sangat tukar bendera Malaysia...




tags: kibarkan sang saka malaya merdeka merah putih dari jajahan umno tukar ganti bendera malaysia jalur gemilang tiru ciplak copy maling us usa amerika syarikat elemen motif kerajaan ketuanan bangsa melayu nusantara tamadun srivijaya langkasuka gangga negara malay archipelago indonesia indon superior hebat flag of the world monaco poland singapore singapura greenland gibraltar great britain england united kingdom france perancis chile republic czech croatia hungary egypt mesir austria

74 ulasan:

  1. Bhai Noob...

    Hahaha... susah-susah sangat... pakai corak songket jer... dah tentu jati diri Melayu dan Malaysia.... hahahaha....

    Baru la kalu orang lain tiru kiter boleh saman dibawah Akta Hakcipta.... Paten... hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. merah membara semangat waja...
      putihmu bersih budi pekerti..
      kuning berdaulat payung negara...
      biru perpaduan kami semua....

      Padam
    2. tak pun corak kebaya nyonya.. he3 ader ker corak tu? he3

      Padam
    3. Aku perasan,kat bendera pas lama tu masa scroll lambang bulat hijau tu akan bergerak-gerak.Aku sorang je ke nampak camtu..

      Padam
  2. hahaha lawak.. ala dieorg ni mmg dah ade pakatan. mmg sje je nak buat isu masa merdeka. xpelik ke nape time merdeka baru nak sibuk nak tukar? sebelum tu tak boleh ke? xpaham la dgn malaysia skrg ni .. time aman damai ada je nak cetuskan isu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. biaq la dia tukar time merdeka pon
      tak payah nak tunggu porak peranda negara baru nak cetuskan isu, nanti tadak org nak amik tau kekeke

      Padam
    2. Diorang semua tu attention seeker lisa. Gila publisiti, bila polis tangkap mula lah tutup-tutup muka.

      Padam
    3. hahaha taufik, ade je nak amek tau.. mak jemah senah kan ramai je. hahaha. dieorg lagi laju dari internet. haha.

      fie : tu la pasal. padahal best kot leh masuk tv . haha

      Padam
    4. hai,saya Ally Iskandar..saya selalu je muncul kat tv.rilek je

      Padam
    5. sori sy tak kenal mak jemah senah tu tak termasuk dalam bloglist LOL
      agak2 kalau depa hangatkan isu ni time raya haritu ada media nak amik tau? huhu
      btw, aman & damai itu subjektif (serius mood switched on)

      Padam
  3. Printscreen anon kat atas yang terbaik. Apa kata buat flag color block, baru style. haha

    BalasPadam
  4. hadoi, macam2 kes sekarang nie.. rakyat pon dah pecah..harap diorang sedar la, x kemana nak berperang2 bab bendera bagai nie

    BalasPadam
  5. guna flag straw hat pirates je.baru la sempoi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kenapa tetiba dlm kpala otak aku muncul sekilas imbas wajah main karektor 'One Piece' bila baca komen hang? musykil sungguh..

      Padam
    2. One Piece tue.... hahaha..... best anime....

      Padam
  6. Why la..why..sedih atok nek moyang kita yg come up with design bendera malaysia, n mengibarkannya all these years..skali tetiba out of the blue, generasi terkini skang ni pandai2 lak nak gi tukar atas alasan 'tiru US?'..i grew up with that design okkk?? Dah sebati design tu sbg identiti Malaysia pon..as a Malaysian i feel sad kalo tukar..siyess..

    BalasPadam
    Balasan
    1. I will seriously sad if kinemon doesn't join luffy crew.Such a perfect combination,3 swordsman.just like usopp said "the three musketeers" (zoro,brooke and kinemon).-put the shitty flag case aside,talk about manga..

      Padam
    2. oh no fear berserk, nnt bila aku buat entry manga/anime review, hang komen n diskus kat situ..lolz

      Padam
  7. orang kata zaman dulu majapahit ni lanun. lolz

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mana ada orang kata Majapahit tu lanun,selalunya lanun ni orang selalu cakap kat orang bugis coz dahulu dorang adalah pelayar Nusantara yg terbaik.

      Padam
    2. sapa kata bugis tu pelayar terbaik?jack sparrow la yang terbaik..

      Padam
  8. Balasan
    1. Aku setuju,kalau bleh pakai lambang piramid..Freemason serta iluminati sangat obses dengan Piramid serta Tamadun Mesir Purba..Maybe Tamadun mesir purba juga memakai bendera jalur Merah putih so apabila Freemason mula menguasai Amerika..mereka mula menerapkan warna tersebut kepada bendera Amerika.

      hahahaha!

      Aku rasa warna merah putih ni adalah warna GLOBAL..Tiada siapa dapat kata warna tu adalah warna KHAS bagi diri masing2..Kena fikir logik juga..Warna merah dan putih adalah warna yang paling senang dibuat pada waktu zaman dahulu berbanding warna2 lain..so apa yg istimewanya sangat kaler tu?para pendukung sang saka malaya ni sebenarnya dah kehabisan modal nak defend pendirian mereka..ramai yg dah mula menjauhkan diri..Si tukar tiub tu aku tengok jenis penakut gak..dia berani kalau ada orang ramai je..contoh cuba tgk blog dia..masa orang ramai tengah hangat bantai isu ni..dia diam je tak berkutik..lepas ada orang buat page membela sang saka malaya ni..dia keras kepala balik al-maklumlah ada sokongan...macam orang mental hahahh xD



      Padam
    2. ana mohon background kaler hijau florescence..

      Padam
  9. wei Noob,ada Bendera terbaru Pattani..sebijik macam bendera Malaysia..yg kau tunjuk tu bendera lama.

    BalasPadam
  10. saya seorang pakatan yang tidak menyokong penukaran bendera. #fullstop!

    BalasPadam
    Balasan
    1. there is no NEED to change the flag, right ?? :D

      Padam
  11. Mak mertua teman orang Kelantan... and truly penyokong tegar Nik Ajis, tapi tak pangkah PAS, sebab dia nie peminat bollywood. Katanya, kalau pangkah PAS nanti tak leh tengok bollywood lagi... berbalik pada bab bendera nie, katanya orang PAS hanya nampak bendera PAS saja... Depa tak penduli langsung bendera Malaysia. Katanya, bendera Malaysia tu bendera UMNO...

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku org kelantan & keja kt SUK kelantan..xde pn dgr org2 PAS ckp x peduli langsung psl bendera Malaysia, xpnah plak dgr diaorg ckp bendera Malaysia tu bendera UMNO malah memuji tentang kemerdekaan Malaysia masa sambutan Hari Kemerdekaan peringkat negeri baru2 ni, bnyk jer bendera Malaysia yg di kibar di SUK, GLC & kompeni2 swasta..dr sumber UMNO mana ko dgr psl bnda ni?

      Padam
    2. “Dan apabila perubahan ditakdirkan berlaku bendera Jalur Gemilang yang ada sekarang itulah kita akan kibarkan dan bukan bendera lain. Tidak ada Sang Sangka Merah, yang ada hanya Jalur Gemilang,” kata Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan dlm ceramah perdana & solat hajat pd 03.09.2012

      Padam
    3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    4. Haha..typical kelantanese..lets close our eyes n blame every single bad thing to umno..sampai bila pun hangpa x kan maju la kalau macam tu..

      Padam
    5. whooppp!!nnt dulu,sblum bergaduh sampai msuk bab kenegerian ni..nak tnya Izni Hafiz Abdul Rashid.."katanya orang PAS hanya nampak bendera PAS saja... Depa tak penduli langsung bendera Malaysia".Sape yang kata tu?katanya,katanya..Katanya siapa?Mak mertua kau?dia dah sah2 tak sokong pas..sokong bollywood.jadi boleh ke kata2 peminat bollywood tegar yang takut klu pas memerintah,bollywood dah tak boleh disiarkan tu?

      Tanpa Nama5 September 2012 6:29 PTG,ko nak cakap dia typical kelantanese,asyik blame UMNO..ko pun apa kurang,Typical mental gak..bila org tu kltan,org pas..bersuara je sebut UMNO..ko melenting..siap cakap org typical..masuk bab kenegerian.apa bezanya ko?dah la typical..rasist pulak tu.

      Padam
  12. apatah masalah dia orang ini nak tukar2 bendera pulak, kalau tkar pasti jadi bahan lawak 1 dunia. dan pada yang dia orang nak sangat tukar bendera merah putih apa kehal lain lah kalau tukar bendera daulah khilafah

    BalasPadam
  13. suka dgn info kt entri ni..
    tp rsanya xde pn isu nk tukar2 jalur gemilang kita tu..bdk2 tu kn dah ngaku diorang just kibarkan je.bkn nk tukar. sbb sang saka malaya tu sbhgn dr sejarah, sempena hr kemerdekaan..
    lain la kalau mmg tgk berita umno je..xhbs2 isu kecik ni ckp org nk tukar bendera dr hr tu lg..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mmgla budak2 tu tak nak ngaku, kalau ngaku sure kena tindakan. dan pemimpin2 pr pun kata tukar bendera tiada dlm agenda pr... tapi golongan2 yang poyo yang nak tukar bendera tu masih ada, kalau tidak takkan wujud fanpage fb Sokong Bendera Sang Saka ganti Jalur Gemilang tu... malah hishamuddin rais tukar tiub pun dok sibuk kempen tukar bendera. ni mesti tak baca habis ni... link apa semua aku dah bagi kat atas

      Padam
    2. Dear Tampa Nama, Explain me this one tweet from Manoharan, "The current flag must go!".

      Padam
    3. ka tv memnglah diorang poyo poyo cakap nak kibar je..tapi agenda tersembunyinya memang nak tukar bendera malaysia..

      siap ada poster

      bendera malaysia : (x)
      sang sakai : (/)

      bangsat betul golongan ekstremis pakatan ni..

      minta maaf terkasar bahasa

      Padam
    4. bangsat juga golongan extreme dari bukan-pakatan. #mntak djauhkan dari mna2 glongan extreme~~

      Padam
    5. dear tulispendekpendek, I'm Monaharan.I don't know what your are talking about.I didn't said that shit.On that day,I was at my house..watching tv and eating popcorn.So,I fucking know nothing about that.

      Padam
    6. Opss,sorry..I thought you said Monaharan.Obviously you've wrote Manoharan.So it wasn't me.my bad.

      Padam
  14. Aku setuju sangat kata-kata PON tu. Apa yang UMNOnya Jalur Gemilang kita tu? Bendera Saka diorang tu lagilah macam bendera UMNO. Kalau nak tukar sangat, tukar jadi macam yang anon dalam printscreen tu cakap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. jadi caca merba maa kalo cmtu..smua bnda nk bubuh, nnt huduh mcm logo yg 'mata disakiti' tu hahahahhaaa...

      Padam
  15. Kalau tgk bendera brunei lebih kurang sama dgn bendera sarawak.

    BalasPadam
  16. ana mohon bendera hitam putih dengan corak bulu ketiak sekiranya inginkan gantian bendera.
    ianya masih suci, belum dimiliki dan gerenti tidak mampu dituduh MALING...

    BalasPadam
  17. ape kes nak tukar bendera nie. yang ade tu dah bagus. ikut suka je kata tiru amerika. aku rase nie kes kecik je. sebab aku baca kat entry yang menyokong pun tak ramai.

    Malam merdeka yang bawa bendera Sang Saka nie pun tak ramai. beberapa kerat je. lagi pun bendera Sang Saka nie bendera Parti KMM. Aku tengok lagi ramai yang bawa bendera Parti UMNO or Barisan, PAS atau Keadilan lagi. yang bawa dan siap pakai Baju MU pun ade malam Merdeka tu. cuma dorang takde la FB yang kata nak tukar bendera.

    BalasPadam
  18. haha takkan la sebab guna warna mrah dan putih je kat bendera dicop maling? pelik2 je.

    BalasPadam
  19. Balasan
    1. ini semua pengaruh oppa gangnam style...op..op..op..oppa gangnam style.

      Padam
  20. Mana si zack original ni..lama dah tak muncul.nak kata sibuk keje,dia sendiri cakap yang dia keje rilek je sbb dia bos.Mungkin ada masalah keluarga kot.Awat mcam plain83 pulak jadi pengganti zack ja..tukar jantina ke apa ni?.Kami mahu zack!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia bayar aku utk ganti dia sat kat blog ni...hahahahaha
      Tu kes malas sign in ja tuh...ada tuh...
      LoL anon rindu nk butthurt ngan kata2 dia eh? kahkahkah XD

      Padam
    2. aku tak butthurt pun dengan dia,cuma suka tengok dia dok berbalas "pantun" dengan org..sambil baca,sambil makan popcorn..best.lau tak de dia,boring la..'plain' je komen (bukan plain83,ni plain yang membosankan)

      Padam
    3. kahkahkah msti dia suka n kembang gila sakan ni ada anon mengiktiraf kehebatan impak komen 'zack the great' kat sini..dia tgh demam tu kot..hahahaha

      Padam
    4. Zack balik Nepal lah sebab tu lama tak komen kahkahkah . si zack selalu ckp org buthurt tapi padahal dia yg buthurt sbenarnya gahahahaha,,,,,.........

      Padam
    5. bukan nak iktiraf kehebatan la plain83.contohnya kalau dalam kelas,tak semestinya student yang bnyk bunyi tu yang paling hebat dan pandai (slalunya tak)Cuma kalau takde student yang dok bnyak bunyi tu,mesti la kelas jadi boring,takde drama free yang boleh ditonton.

      Padam
    6. hahaha dh jd mcm adik bradik dh aku nengok..ada gaduh2, dh x nmpak lama, tanya2..dh mai balik, smbung gaduh..hahaha

      Padam
    7. Dan selalunya orang yang selalu tengok orang lain jadi popular,penyeri dan kecoh dalam kelas adalah golongan yang Nerd yang tak mampu bersuara dalam kelas..mereka seperti Jin kerana tidak dipedulikan dalam kelas..kerana jin kan orang tak nampak.

      Nanti anon mesti butthurt..kah3

      Padam
    8. haa dlm dok kata2..dia mai dah, dia mai dah...kelas kembali ke mode kecoh LoL!

      Padam
    9. Terima kasih kepada semua ^_^

      Padam
    10. yeah!!muncul jugak makhluk seruan aku.口寄せ "Kuchiyose"!!.cis,dah la muncul lambat,cepat pergi mengalahkan musuh..

      Padam
    11. kau seru dia sampi 2 zack muncul.teknik seruan apa yg kau pakai ni??

      Padam
  21. Jom sama sama baca response rakyat indonesia:

    http://www.topix.com/forum/world/malaysia/TAKI3SS1KROSG043Q

    BalasPadam
  22. Rasa nak TAC 50 kan ajer budak2 hingusan yang kibar2 kan Sang Saka apa tah tu (jangan Sang Saka Kala sudah...) Kalau dah kena memang dah tak ader akai dah sebab otak bersepai.

    Jangan main2 dengan panji negara, halal darah kamu!

    BalasPadam
  23. Bendera kerajaan srivijaya tu macam bendera Jepon ja..
    siapa maling siapa pulak tu?

    BalasPadam
  24. salam semua,

    kalau tukar bendera,tapi orang yang bernaung dibawah bendera tu perangai sama jugak,rasanya sama je jalannya,tak mengubah papapun...lgpun bendera sedia ada lawa je pun...bermakna je pun...lgpun ini identiti negara,kalau kita tukar,karang timbul pulak isu msia xda jatidiri,55 tahun merdeka baru tukar bendera...kalau da tukar nnt,50 tahun lagi ada yg bangkit isu tukar bendera lagi,takkan kerajaan nak tukar lagi kot...da mcm mainan kanak2 pulak...bg annur kekalkan je sedia ada...ubah masyarakat di dalamnya,itu lebih bermanfaat dan penting...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau betullah tukar bendera, akan ada pulak group ekstrimis politik yang nak balik bendera lama. Dan tak mustahil ada pulak yang nak bendera yang lagi baru. Last-last makin banyak kumpulan-kumpulan yang terbentuk.

      Padam
    2. yeah,pastu tubuhkan kumpulan lanun,belayar kat laut..new world..jadi mcm one piece.

      Padam
    3. yup,xdinafikan itu sume side effectnya...lepas satu,timbul lagi satu isu...dan semuanya remeh belaka,seolah mengalih perhatian masyarakat kpd sesuatu yg lebih penting,pelik.

      Padam
    4. Aku dengar minyak ron97 dah naik harga, betul ke? Isu bendera ni nak alih perhatian kita dari harga minyak naik ni la kot.

      Padam
  25. ha..elok la tu..pas tukar bendera dgn lagu tukar ibu negara lak..pastu tukar nama negara..tukar semua la..pastu tukar agama rasmi..jadah la..nanti lagi best indon ejek kita semua..kes lagu terang bulan pun x aebs lagi..nanti kes bandera lak timbul..memang syok la kena panggil maling-sial (pencuri sial)..suka sgt ke kena panggil cmtu?otak ada,akal ada,tapi hati xde..wallahualam..

    BalasPadam
  26. Salaam Enci' Noob dan sekelian pembaca

    Pertama kali komen. bendera Malaysia adalah warisan dari kerajaan Melayu Campa bukannya amerika. Campa mula merdeka pada tahun 192 M dan hilang dari peta pada kurun ke 18. Laut Campa dalam peta lama sekarang dah jadi Laut cina Selatan

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh bg link tak utk baca lebih lanjut ataupon sila jelaskan dengan lebih terperinci.

      Padam
    2. Benderanya di sini

      http://ibnurusydi.blogspot.sg/2011/06/champa-negara-melayu-yang-hilang-dari_11.html

      tentunya ada perubahan tetapi dapat di lihat persamaannya

      sejarahnya di sini

      http://tabutjawi.blogspot.sg/search/label/CHAMPA

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.