Jumaat, 28 September 2012

51 Soalan SPM: Adakah wajar perhimpunan haram?

Baru2 ni timbul isu soalan mengenai perhimpunan BERSIH dalam peperiksaan percubaan SPM untuk subjek pendidikan moral. Based on gambar yang telah dirakam (kenapa la tak amik full page) Soalan dia:

6. Berikut merupakan insiden yang berlaku sewaktu perhimpunan BERSOH 3.0 yang diadakan pada 28 April 2012 yang lalu.

(a) Adakah wajar atau tidak wajar bagi seseorang warganegara itu untuk menyertai perhimpunan haram?

(b) Terangkan jawapan di (a) berdasarkan satu nilai murni.


Based on jawapan dari Kementerian Pelajaran Malaysia seperti yang di sini, mereka tidak bertanggungjawab berhubung soalan peperiksaan percubaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini yang mempunyai soalan mengenai perhimpunan BERSIH 3.0.
Menurut seorang jurucakap bahagian lembaga peperiksaan kementerian itu, soalan percubaan SPM tidak dibuat oleh kementerian sebaliknya akan dibuat oleh Jabatan Pelajaran Negeri atau pihak sekolah sendiri.
Tak kisahlah soalan tu sape yang buat, KPM ke, JPN ke, sekolah ke, tapi orang yang buat tu mesti taksub gila dengan BN dan jaki gila dengan PR. Aku nak sangat tahu apa sebenarnya skema jawapan untuk soalan2 tu kerana dia bertanya kewajaran seseorang menyertai perhimpunan haram dengan gambar2 dari perhimpunan Bersih. So bila jawab "Tidak wajar", dapat 1 markah. Adakah bila jawab "Wajar", akan dapat markah 0?


Tapi kalau nak kata perhimpunan haram, boleh jadi perhimpunan haram yang dianjurkan oleh UMNO dan PERKASA juga. So kalau gambar2 tu diganti dengan gambar perhimpunan haram UMNO atau PERKASA pula, adakah jawapan kepada soalan itu adalah "Wajar" pula?

Soalan macam ni terlalu subjektif kerana skema jawapannya hanya akan mengikut kepala otak dan ideologi politik si pembuat soalan. Jawapan2 yang mungkin boleh dijawab:
  • Tidak wajar kerana perhimpunan haram ini ganas dan peniaga2 di sekitar akan mengalami kerugian berbillion2.
  • Tidak wajar kerana ia adalah perhimpunan haram, namun ia boleh jadi wajar sekiranya polis mengeluarkan permit lebih awal agar tidak digelar perhimpunan haram tapi perhimpunan aman.
  • Wajar namun pihak penganjur dan polis perlu sentiasa memantau dan memastikan agar perhimpunan ini berjalan dengan lancar dan aman.
  • Wajar kerana ia merupakan salah satu cara atau kaedah untuk rakyat menyatakan bantahan dan pendirian mereka pada sesuatu perkara agar suara mereka didengari.
So kalau ada orang jawab macam kat atas ni, camana nak bagi markah? Macam aku walau aku juga tidak suka dengan demonstrasi jalanan biarlah haram atau halal pun, tapi aku tak menghalang atau menyatakan orang lain yang menyertai perhimpunan itu salah. Bagi aku soalan macam ni tidak relevan untuk dijadikan soalan dalam peperiksaan sebab tiada betul tiada salah dan juga terlalu bersifat politik.

Kadang2 ada yang mengutuk dan marah bila ada musuh politik berpolitik di sekolah, tapi dalam masa yang sama mereka buat juga.
Kadang2 ada yang mengutuk dan marah mengatakan musuh politik kita menggunakan agama untuk kepentingan politik, tapi dalam masa yang sama mereka buat juga.



Kadang2 ada yang mengutuk dan marah bila musuh politik guna masjid dan surau untuk berpolitik, tapi dalam masa yang sama mereka buat juga.



Kadang2 ada yang mengutuk dan marah bila musuh politik naik bas mewah, tapi dalam masa yang sama mereka buat juga.



Kadang2 ada yang mengutuk dan marah bila musuh politik naik jet mewah, tapi dalam masa yang sama mereka buat juga.



So bagi aku, mana2 penyokong politik yang taksub sangat tu tak payah nak mengutuk lebih2 sangat pihak lawan kalau ada apa2 isu seperti kamu ini maksum sangat dan pihak lawan itu hina sangat, sebab pihak korang pun buat juga benda yang sama, ia ibarat meludah ke langit, sama sahaja 2x5. Kalau nak kritik, kritik cara berhemah dan cuba bagi dalil dan kenapa korang boleh buat benda tu sedangkan pihak lawan tak boleh, kenapa apa yang kami buat semuanya HALAL manakala yang korang buat semuanya HARAM, seperti contoh:
  • Penyokong BN = Anwar naik kapal terbang peribadi guna dana Yahudi sebab tu kita tentang. Najib naik juga kapal terbang peribadi tapi atas urusan kerajaan, so tidak mengapa kos ditanggung kerajaan.
  • Penyokong PR = Najib naik kapal terbang peribadi untuk bercuti tapi kos ditanggung oleh kerajaan yakni duit dari cukai rakyat, sebab tu kita tentang. Anwar naik juga kapal terbang peribadi tapi dia tidak menggunakan 1 sen pun wang rakyat.


So Bajet 2013 ni, ada lagi ke bonus untuk kakitangan awam? Al-maklumlah pembentangan Bajet terakhir sebelum pilihanraya.




tags: kertas soalan jawapan peperiksaan ujian percubaan spm pendidikan moral perhimpunan bersih haram pas diarah ke putrajaya nik abduh nik aziz perjuangan umno diberkati direstui najib razak anwar tazkirah ceramah guna masjid surau politik rosmah mansor bas mewah pkr jelajah perak zambry kapal terbang jet peribadi bajet belanjawan 2013 bonus kakitangan penjawat awam

51 ulasan:

  1. Balasan
    1. ok..baru boleh komen lepas firstama..
      perbandingan macam nila bagus untuk menunujukkan kat semua tak yahlah taksub sangat parti politik masing-masing yang paling best..

      bila kena batang hidung sendiri kan dah terkedu..
      eh, bajet 2013 petang ni..bukak radio bukak radio..

      Padam
    2. dalam dok kata jgn dok taksub sgt dgn politik, tu mai dah 2-3 anons dok bercakaran berjela-jela psl politik kat bawah, mempertahankan parti masing2 dgn hujah2 separa bernas yg disulam dan diakhiri dgn carutan dan maki hamun secukup rasa..perghhh

      Padam
    3. hehe..tu perkara biasa la cik plain.sentuh bab politik,memang hasilnya macam tu.

      Padam
  2. jangan taksub thats all

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kerajaan pimpinan UMNO yang selama ini telah banyak berjasa kepada kita semua tanpa mengira agama dan kaum seharusnya kita semua memberikan sokongan yang padu agar terus memerintah dan bersama kita mengembeling tenaga dan buah fikiran untuk bersama kerajaan menjaga keharmonian yang telah kita kecapi kini dan seterusnya.Marilah kita bersama bersatu dalam 1Malaysia dalam PRU13 kelak dalam memberi kemenangan kepada Kerajaan Pimpinan UMNO dan marilah kita kuburkan sedalamnya pakatan pembangkang yang telah banyak menyusahkan kita semua demi Agama,Bangsa dan Negara.

      Padam
    2. Kenapa taksub sangat dengan Pakatan Rakyat? Boss kn dah kuarkan video seks dan takkan nak tunggu video seks Nicky AJIS pulok? kahkahkah

      Padam
  3. saluran proses otak...tengoklah smpai tahap mane..tapi tu le tak reti nak tolong..blajor2 tengok kulit..entahlee..

    BalasPadam
    Balasan
    1. lu tulis waktu tgh mabok ka???

      Padam
    2. wei babi apa kau tulis

      Padam
    3. haha,ni mesti org giler yg komen "aku bontot buasir..adalak otak buasir..hmmm...pegi jadi sainstis ke..entahlaa.." kat entry sebelum ni.hahaha.

      Padam
    4. orang gila tu tanpa nama, mcm ko jugak..
      eh aku pon sama..

      Padam
  4. Pelik arr dengan orang yang tidak menyebelahi mane2 parti politik tapi nak juga cite psl politik dan kutuk2... Kenapa la masih tak sedar2 lagi dan sampai bila??

    Orang cina tetap menyokong DAP aka PAP SINGAPORE...Melayu bercakaran sesama sendiri dan ade pulak melayu yang buta mata, hati dan ade juga melayu atas pagar...Kenapa masih tak nampak parti yang mmperjuangkan melayu???

    Sokong PAKATAN RAKYAT? Ngeh Koo Ham mempersoalkan mengapa orang Islam membuang masa membuat bantahan filem innocence of muslim baru2 ini...Adakah mahu DAP dan Pakatan Rakyat memerintah Malaysia? DAP lebih pandai jaga melayu dan Islam daripada kerajaan yang sedia ada sekarang ini? Tolong la jangan nak mimpi! Restoran kopitiam OLDTOWN White Coffee kepunyaan Ngeh Koo Ham tidak HALAL. Abis tu, macam mana DAP nak jaga Islam???? Ha HA ha.. Sebenarnye banyak lagi yang menunjukkan DAP sebenarnya ape...peristiwa dan sejarah yang lalu jadikan pengajaran. Harap melayu Malaysia dapat mmpertahankan Malaysia supaya tidak jadi seperti SINGAPORE.

    Pro-Israel Groups Support Malaysian Opposition :-

    http://nilebowie.blogspot.com/2012/09/pro-israel-groups-support-malaysian.html

    Aku tengok lambang UMNO dan PKR pon aku dh tahu... Orang bijak takkan sokong PAKATAN!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alamak! dia nak cakap dia adalah penyokong BN

      Padam
    2. OK aku tak kisah arr...Aku cuma nak ingatkan satu je. Peliwat geng dengan persatuan elit rahsia Illuminati,DAJJAL FREEMASON Ha ha ha.... Bersiap sedia la. Jika UMNO tumbang, nanti kau tengok sendiri la...Kita pun ade...cuma kau je yang tak tahu.

      Padam
    3. ngeh koo ham baru cakap sikit dah kecoh satu dunia... soi lek perlekeh hudud org2 amno totok ni diam pula, devamany merendahkan lagu kebangsaan x cakap apa? tun mahathir perlekeh sunnah nabi boleh pula?

      orang bijak takkan sokong pakatan?? tun M sendiri kata hanya orang bodoh dalam amno, lagi mau kata orang bijak mau sokong amno? bodoh la lu... artikel ni memang sesuai la utk lu... lu ludah macam2 last2 kene tepek balik sebijik atas dahi lu balik

      Padam
    4. Kebenaran memihak kepada UMNO/BN, jadi apa masalahnye kalau sokong UMNO/BN?

      Padam
    5. anwar geng dengan freemason?tu la percaya sangat dengan ibrahim katak tu mesti ko baca kat sini kan http://beritasemasa.com/anwar-ibrahim-freemason

      btw freemason tu dh lama ada kat tanah melayu sejak zaman dato onn jaafar lg- http://atasan.blogspot.com/2011/07/dato-onn-jaafar-keluar-umno-kerana.html malah dah lama dikaitkan dgn amno, baru sekarang nk kait dgn anwar?

      dan kebenaran apa yg memihak pd amno dan bn sgt tu cuba cakap sikit wahai pencacai amno yg bodoh (tun M kata bukan aku kata)

      Padam
    6. Aku tak mudah percaye arr dgn kata2 manis pecacai PAKATAN RAKYAT. Aku bukan dah sedar. Aku nampak dan tahu lar parti mana yang betul...PRU ke 13 UMNO/BN dah tentu menang besarr. Masalahnye sekarang, nak menyedarkan orang melayu, hanya parti UMNO sahaja yang mmperjuangkn,mempertahankan ISLAM & MELAYU dan ape lagi huru hara PAKATAN RAKYAT akan lakukan selepas ini??

      Padam
    7. HANYA pecacai dan penyokong tegar PAKATAN RAKYAT sahaja yang takkan percaya!! HAHH!! Ini baru lar dikatakan taksub dengan parti!!

      Padam
    8. *grab popcorn*

      Padam
    9. Kalau perhimpunan BERSIH tu bersih la sgt kan...kann dan nak menuntut PRU bersih dan adil jadi kenapa tak berbincang cara baik?? kenapa nak negara huru hara?? HA ha ha...Hakikatnye Bersih tu nak menjatuhkan kerajaan sebab PAKATAN RAKYAT sedar mereka takkan menang PRU dan tu blom lagi cite agenda,tujuan sebenar,dana dan sebagainye. Aku dah biasa sgt arr dgn ayat2 pecacai PAKATAN RAKYAT. Sebenarnye bila PAKATAN RAKYAT menang PRU baru larr kata bersih.Kalau UMNO menang lain pulak da....Akhir zaman~

      Padam
    10. PAKATAN RAKYAT terutama DAP sentiasa menyalahkan UMNO sebab nak melemahkan UMNO. UMNO lemah juga sebab melayu tak bersatu. UMNO nak bersatu dengan PKR dan PAS tapi melayu PKR dan PAS tak nak sebab DAP halang. DAP tahu org melayu/Islam akan menjadi kuat kalau bersatu.

      Padam
    11. ok semua melayu sokong amno,then?amno dapat kuasa lagi dan meneruskan agenda2 rasuah & kroni2nya.melayu2 lain apa dapat?kau yg dok menyalak2 ni apa dapat?amno ni ibarat kau jumpa 100 tahil emas dgn mereka,90 mereka ambil,10 lagi dia bagi kat org kampung,kemudian pusing satu negara kata janji ditepati,kami dah berbudi,kami dah berjasa,kini tiba turn korang pulak balas budi dgn undi kami lagi...

      ABU!!!

      Padam
    12. Pecacai ko kene tahu arr...Kenapa cina yg lebih maksudnye mahukan sangat tukar kerajaan dan yang pergi perhimpunan Bersih majoriti adalah cina ?? Sebabnye cina tahu melayu malas, bercakaran sesama sendiri, berpecah dan lemah.....jadi cina ambil kesempatan dan peluang mahu menakluk dan memerintah Malaysia. Apa yg susah?? Singapore kan dah selesai dan sekarang giliran Malaysia...Lagipon CINA kafir kan TAMAK!! Negara Singapore kecik jadi dia nak Malaysia. Tambahan pula, cina DAP lebih kpd Kristian,rasis,chauvanist,anti MELAYU & ISLAM...Aku tak dapat bayangkan bila DAP memerintah MALAYSIA...Apa nasib melayu nanti?

      Padam
    13. Malu beb, kalau negara kecik bila tengok kat peta dunia. Jom DAP kita takluk Malaysia.HA HA ha..

      Padam
    14. Tengok ah wikipedia DAP itu adalah PAP SINGAPORE..

      Padam
    15. pencacai aku kesian ko ni.kat mata kau adakah kau tgk melayu itu terlalu lemah sampai perlukan amno utk bela diorg?adakah melayu tu terlalu lemah sampai boleh pula cina ambil alih malaysia ni dari melayu?majoriti melayu dgn cina di malaysia berapa byk? melayu 50%, cina 24%, apa yg kau takut sgt?malah kalau pakatan menang pun,bkn dap shj yg memerintah malaysia,masih ada pkr&pas,ia sebuah kerajaan campuran.apa nasib melayu nanti??kesian mata hati kau dah terlalu buta dgn amno.

      sebenarnya bukan melayu yg perlukan amno,tp amno yg perlukan melayu...fikir2kanlah

      Padam
    16. pecacai PAKATAN RAKYAT...Aku geleng pala bila tengok jawapan kau ...HA HA ha...UMNO dapat kuasa dan teroskan memerintah sebab UMNO parti Melayu...Biar arr melayu nak memerintah, sebab MALAYSIA kepunyaan melayu dan bukan cina DAP aka PAP singapore. Rasuah dan kroni itu kau pandai2 reka, tokok tambah cite,ubahsuai sket biar org caye cakap kau...HA HA ha...Tiada sebab nak menukar dan menjatuhkan kerajaan yang ade sekarang ini. Kalau ada salah dan silap kita baiki....ambil tindakan sewajarnye..

      UMNO tak sempurna, PR lagi teruk.

      Padam
    17. Suck my dick Bitch!

      Padam
    18. Lantak kau la kau nak merepek ape pecacai Pakatan HA HA ha...Hmmmm ape lagi masalah dan huru hara PAKATAN RAKYAT akan buat selepas ini..Biasa ah pecacai upahan PAKATAN RAKYAT cakap tidak berdasarkan fakta...Bila kita cakap fakta dia lawan putar belit...bijak2 HA HA ha...

      Padam
    19. WEII pecacai PAKATAN RAKYAT!! Aku tahu arr membezakan yg mane gula dan garam,lelaki dengan perempuan dan sebagainye. Puak Syaitan aka persatuan DAJJAL,Illuminati dan FREEMASON pun tahu yang mana musuh dan juga kawan, jadi aku pun tahu larr dan aku merayu kpd kau wahai pecacai PAKATAN RAKYAT tolong ah berhenti memperbodohkan aku ok? HA HA ha.....

      Padam
    20. kesian kau.fobia betul dgn cina ya.nama sahaja melayu,tapi takut cina.kalau pakatan memerintah pun,bukan cina yg memerintah,tapi campuran melayu,cina,india,sama sahaja seperti sekarang waktu bn memerintah.tak perlu org lain memperbodohkan kau,kau sendiri dh menyerlahkan kebodohan diri sendiri..ayat pun mcm ayat kanak2 baru lepas darjah 6.mesti kau belajar x tinggi kan?

      Padam
    21. Nampaknye pecacai Pakatan tak mengalah, masih lagi nak menipu aku yea..HA ha ha...

      Padam
    22. PRU 13. Katakan lah PR menang. Maka Anwar pun di angkat lah menjadi Perdana Menteri. Korang agak berapa penggal si Anwar tu boleh duduk di kerusi Perdana Menteri ?

      Paling lama setakat satu penggal jer. Lepas tu dia akan di paksa kosongkan kerusi tu untuk beri laluan kepada ... Kepada siapa agaknya ... Hadi Awang ? Lim Kit Siang ? Korang cuba lah jawab sendiri.

      Habis Anwar tak kan nak di buang macam tu saja. Tiidaaak ... rakan2 Anwar dalam Pakatan Rakyat tak semudah itu nak lupa jasa Anwar. Sebagai mengenang jasa beliau Anwar akan di angkat menduduki kerusi Presiden (masa tu Malaysia dah jadi republik). Anwar akan menjadi Presiden of Malaysia sepanjang hayat beliau.

      Kawan aku dari Pas kata, " Okay apa. Masa malaysia tak jadi republik Yang Dipertuan Agong nya orang melayu. Dah jadi republik melayu juga yang jadi Presiden. So melayu masih jadi ketua negara, nothing to bother what ". Betul kah OK ?

      Maka akhirnya sampai lah masa untuk Anwar pergi meninggalkan dunia. Korang boleh agak tak orang apa yang akan ganti Anwar jadi Presiden of Malaysia ... Melayu ? Cina ? India ?.

      Kalau korang tak dapat nak jawab. Tak apa. Aku minta tolong baca sejarah Singapore selepas Umno kalah dan dapat kepada PAP ... apa yang berlaku.

      Betul tak ? Di Singapore, bila Umno kalah kepada PAP. Lee Kuan Yew (cina) jadi Prime Minister dan Yusof Ishak (melayu) jadi President of Singapore. Lepas Yusof Ishak mati sorang india diangkat jadi Presiden of Singapore (nama dia aku dah lupa). Lepas india tu mati (aku pun tak pasti sama ada dia mati atau setakat tamat tempoh jadi Presiden) ... siapa jadi Presiden of Singapore ... Melayu ? Cina ? India ?.

      Prime Minister pulak. Lee Kuan Yew turun, Goh Chok Tong ganti. Goh Chock Tong turun, Lee Sien Loong naik. Agaknya bila lah melayu nak dapat peluang jadi Prime Minister.

      Ini lah yang akan berlaku di Malaysia jika Pakatan Rakyat menang. Agaknya bila lah giliran Hadi Awang nak sampai untuk nak jadi Perdana Menteri.

      Lu orang2 Pas mesti boleh jawab punya ....

      Padam
  5. WEI!! tak payah nak memperbodohkan aku wahai pecacai. Ha HA ha... Orang lain bleh arr ko tipu, dengan aku minta maaf OK. huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pencucuh?

      lihat Tanpa Nama bergaduh sama sendiri letew

      Padam
    2. ate bebudak..hulk hogan dia rase bleh lwan..entah lee...

      Padam
  6. melayu bodoh!!name pun melayu..patut r layu je cine xperlu jumlah yg byk utk berkuasa dan menindas la bangang.ko tgk jela ape jd dgn singapore???bodo nk jgk pcaye dgn DAP.dh jd mcm singapore nyesal pn xgune apela pakatan haram ni bodoh sgt??jubo dah lobos kene jolok dgn nuar????

    BalasPadam
  7. kenapa banyak sangat anon nih..pegi register akaunlaaa..

    BalasPadam
  8. mmmm anon = no face, no name..tapi tulis panjang2 (sigh)

    BalasPadam
    Balasan
    1. berani minah ni kutuk bangsa anon..tak mau hidup lama arr?

      Padam
    2. hidop anon!

      Padam
  9. malas la nak register. kalo register pn bukannye korang kenal pn. last2 guna nama pelik2 gak pstu letak gambar artist. kakakakakakaa.

    BalasPadam
  10. apa bangang nye soalan ni? cuba try buat soalan gini
    'adakah wajar atau tidak wajar seorang bini pemimpin beli cincin juta-juta?'

    BalasPadam
    Balasan
    1. dia menabung sejak kecil kita kena paham.

      Padam
    2. Kenapa kau dengki dan busuk hati sangat dengan Rosmah? Kau tak sepatutnya mmpertikaikan hak orang la. Suka hati dia la nak beli ape2 pon. Kau ingat dia tak ade duit sendiri ke? Kau tak payah la nak mereka cerita dia menggunakan duit rakyat. Dia tak kacau pon hidup kau. Kau ni sibok sangat apahal? Kain sendiri pon koyak rabak masih ade hati nak jaga tepi kain orang lain. Kalau kau jadi seperti Rosmah lepas tu orang mmpertikaikan hak kau dan ape pulak ko rasa? Pemimpin cina kau takde pulak nak kecoh2. Kalau pemimpin melayu beli cincin juta2,pergh menyalak tak henti2. Kenapa iri hati sangat dengan orang melayu?? Kesian pecacai PR ketandusan isu nak memburukkan pemimpin BN. Adakah wajar tanye soalan seorang bini pemimpin beli cincin juta -juta seperti ini????

      Padam
    3. Cina DAP anti Melayu dan Islam tidak perlu bersusah payah nak mengerahkan bangsa cina untuk menyerang dan menjatuhkan pemimpin melayu UMNO. Cina DAP hanya memperkudakan melayu bodoh macam kau untuk menumbangkan sesame melayu! DAP melagakan melayu dengan melayu. Oleh itu, jangan terkejut kalau melayu tanye soalan macam ini.

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...