Isnin, 24 September 2012

22 Cara2 nak bagi cepat jadi sewel

Pada suatu hari yang indah...







Aku pun dah banyak kali terkena dan tertipu dengan otak sendiri. Asal balik kerja ingat nak lepak rehat2 baring2 jap atas sofa/katil tapi lepas tu mesti terlelap, bila terjaga tu mula lah jadi sewel macam orang hilang akal. Pernah jugak terus mandi sebab ingat nak pergi kerja lepas tu, nasib tak sempat pakai baju kemeja dah tersedar dari kesewelan itu.

Dulu aku pernah dengar kalau tidur selepas Asar selama 40 hari berturut2 akan menyebabkan seseorang tu jadi gila, tapi kalau nak lebih penjelasan boleh dengar pencerahan Ustaz Azhar Idrus ni.



P/S: Thanks to Nazha Anua @ http://kartunster.blogspot.com/ sebab sudi lukiskan komik strip tu utk Buasir Otak...



tags: keburukan larangan hukum tidur selepas asar sebelum maghrib petang subuh kurang waras gila sakit otak sewel hilang akal mabuk mengapa tidak boleh makruh hadis hadith sahih palsu maudu dhaif 40 hari ceramah ustaz azhar idrus uai jawapan nasihat

22 ulasan:

  1. wau terjadik kat saya bila tidur lepas maghrib, tetiba bangun nak solat Isyak rupa2 nya dah kul 10mlm

    BalasPadam
  2. pnh bgn tdoq pt gtu pastu mamun tnya mama awat depa duk main kt padang lagi.kan hari ni raya??(Padahal esok yg raya haji)..tapi duk mamun tak habeh..Cerita beberapa belas tahun yg lepas...hehehe...

    BalasPadam
  3. Mohon pencerahan macam mane dia buat latihan untuk mengaktifkan jutsu penggunaan kaki seperti tangan. Kaki butshin tangan jutsu.

    BalasPadam
  4. saya pun pernah macam ni. terkejut lalu membuka pintu dan tengok kiri kanan bilik. sekali tgok pukul 3 pagi daa... ap punya hantu dah rasuk pg2 bute. kacau!

    BalasPadam
  5. dulu masa kat U,member sebilik balik tido lepas abis kuliah.masa tu dah nak masuk pukul 4 ptg.Hari jumaat.dah nak dekat magrib,tetibe dia bangun..gi gosok gigi,salin baju nak g jogging.Aku tnye dia nak gi mane?dia ckp,'hujung2 minggu geng,segar sikit kalau jogging awal2 pagi ni".aku gelak smpai berguling atas katil.dia ingt pukul 7.15 pagi.Org gila mana time magrib baru nak start jogging.hahahaha

    BalasPadam
  6. heheh..rase mcm penah jadi kat diri sendiri.sy jarang tdo ptg. tapi ade 1 aritu tdo ptg.pastu bgn2 tgk asal dorg tak siap2 nak g kelas ni?ke kelas batal? rupe2nye dah 7mlm.bukan 7pagi. :)

    BalasPadam
  7. dulu kat asrama pun ada member kena camni. tetiba bangun dekat nak maghrib kelam kabut nak gi sekolah..kahkahkah!

    BalasPadam
  8. Aku sanggup sengkang mata taknak bagi tido time lepas asar sebab aku tau akibatnya memang teruk

    BalasPadam
  9. aku kat sekolah tak pernah kena..dah kerja pulak kena..
    balik kerja..tido kejap..bangun2 gelabah nak pergi kerja tengok macam dah subuh..bukak tingkap budak2 baru balik main bola..eh ke budak2 sekarang memang main bola subuh2?:D

    BalasPadam
  10. Hahahhaa. aku pernah bangun waktu cuti sekolah cepat2 mandi ingatkan dah lewat rupa2nya cuti. Ngok

    BalasPadam
  11. kahkahkah...aku...blom pernah mamai teruk smpai cmtu skali, paling lama pon x smpai 5 saat kot, masih dpt membezakan am dari pm (sbb alarm hp aku set ada am n pm kahkahkah) XD

    BalasPadam
  12. Bhai Noob...

    Gua pernah perdajaikan kawan satu rumah sewa masa blajar kat PUO dulu... dier suka tido petang waktu balik kelas pukul 5 tue.. jadi one day... kitorang sumer ejast dier punya jam dan alarm... kasi set alarm pukul 6.30 .. tapi kitorang ejast masa lewatkan 1 1/2 jam ... meaning kalu jam dier tunjuk pukul 6.30 ... waktu sebenar dah pukul 8 malam...

    Biler dier terbangun.. dier tengok semua orang dah selesai solat.... yer la... kitorang baru jer lepas solat maghrib... masa tue maghrib pukul 7.45malam... jadi dier tengok jam dah pukul 6.30 ... dier ingat 6.30 pagi... dier terus amik wudhu dan terus solat subuh....

    Kitorang yang tengok jer dier solat subuh waktu maghrib tue... gelak besar la... biler dier selesai solat... dier tanya pasai aper gelak... kitorang cakap kiter gelak pasai dier solat subuh waktu maghrib.... hahahaha... mengamuk dier... bengang....

    Hahaha

    BalasPadam
  13. Done Follow u too. Hahaha. Sya pun pernah alami bnda2 mcm ni. Sebab musababnya adalah TIDUR PETANG. Bngun2 terus terkejut and cpt2 nak mndi sbb igtkan saya dh lmbt nk g skolah. hahaa klakar lah ^^

    BalasPadam
  14. selalau tidur lepas asar masa zaman study. teruk betul.

    BalasPadam
  15. lol aku heran nk blog nazha bertukar theme hehe
    sengal sungguh kesengalan daku

    BalasPadam
    Balasan
    1. tula..sape suruh selalu tido lepas asar..kan dah sewel2 sengal..hehe

      Padam
  16. eyza dulu2 masa zaman kanak2 ribena nak gi scool selalu jadi camnie.. mak kejut kul 2pagi pergi toilet tp ingat dahpukul 6 pagi.. trus mandi hihi..

    BalasPadam
  17. Datang dr blog Nazha..

    Aku pun dulu mcam "hek eleh, tak caya arr tido petang boleh sewell.."
    Pastu, aku sgt suka tido petang..
    Hasilnya, sekarang aku agak sewel..

    Menyesal dahulu pendapatan.

    BalasPadam
  18. haha.. mcm muka jackie chan je yg last skali tu.. :D

    BalasPadam
  19. aku pun pena. lepas main ngn member2 petang2 tu , lelap pastu tebangun kelam kabut turun bawah mandi , skali dengar azam maghrib. eceh. aii tertipu

    BalasPadam
  20. Aku tido waktu Asar sejak lama dah, x sewel pun. Dah hadith pun palsu nk beramal sebab apa. Hadith paling soheh dalam masalah ini adalah larangan tidur pada waktu maghrib ada la. Larangan bersifat makruh sebab takut2 terbabas sampai subuh, bukannya jadi gila ke ape.

    Dah mengantuk tido le. jgn tak solat dan ponteng keja sudah la.

    Tidolah waktu mana pun, kalau bangun terkejut&silap tengok jam boleh buat benda pelik2.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...