Khamis, 6 September 2012

177 Perempuan, game, komik dan ...

Orang lelaki yang suka membaca komik dan bermain game adalah satu yang sangat normal, at least mereka yang lahir pada tahun 80-an dan ke atas. Majoriti orang perempuan suka membaca novel dan menonton drama atau filem cinta. Kat Malaysia ni ada juga perempuan yang suka membaca komik dan bermain game (tapi taklah se'otaku' macam di Jepun), tapi mereka ini sangat minoriti dan kebiasaannya mereka tak mempunyai ramai kawan perempuan, selalu bersendirian dan kalau kat sekolah tu orang perempuan normal lain sering mengganggap mereka sebagai pelik, abnormal atau weirdo.


Tapi orang perempuan pelik macam tu lah yang paling disenangi orang lelaki dan kadang2 menjadi wanita idaman ramai lelaki. Bagi aku mereka ini perempuan yang unik dan awesome. Mempunyai kegemaran yang sama dengan orang lelaki membuatkan mereka lebih memahami jiwa orang lelaki. Dapat awek macam ni paling best sebab boleh di ajak main game sama2, baca komik sama2, boleh diajak berborak pasal manga, kalau yang pandai melukis tu boleh lepak melukis sama2. Mereka faham kenapa walau lelaki itu dah berumur lebih 30 dan ada yang dah jadi bapak budak pun masih lagi baca One Piece dan kumpul model figure Gundam atau Transformer, faham kenapa misi menyelamatkan dunia dari ditakluk kuasa kejahatan tu penting, faham kenapa online game tidak boleh di'pause', faham kenapa game tidak boleh ditutup selagi belum jumpa 'Save Point'.


Cuba kalau dengan awek (atau bini) yang betul2 perempuan... baru bukak Animax nak tengok Fairy Tail atau Nickelodeon nak tengok Spongebob mesti ada suara "macam budak2 la tengok kartun, tukar la Astro Mustika HD nak tengok Adam dan Hawa ni". Kalau pergi ke panggung wayang perlu pilih antara filem Transformer dengan Ombak Rindu, pasti terpaksa tengok Aaron Aziz. Kalau pergi masuk big toys store (bukan adult toys ya) dan beli action figure Iron Man, pasti ada bunyi (atau mungkin dalam hati) "membazir je beli patung mainan2 ni, lepas tu buat sepah je kat rumah". Kalau kita beli dan kumpul komik2 "Mutiara Naga", "Budak Getah", "Pendekar Laut", "Ujang" atau "Gempak", mesti ada tanggapan "buang masa je baca kartun2 ni, takde faedah langsung", tapi dalam masa yang sama membaca novel cinta tidak pula dianggap sebagai buang masa dan tiada faedah.


Aku bukannya nak paksa semua orang perempuan minat apa yang lelaki minat, tapi at least fahamlah kami sebagai seorang lelaki, sikit pun jadilah, sebagaimana kamu sentiasa mahukan orang lelaki faham kamu.
Btw kepada pembaca perempuan, adakah korang ni dikalangan yang normal atau pelik? Kalau ada yang pelik tahap otaku (atau mungkin normal tapi sikit je pelik), mungkin boleh berkongsi sikit (reader lelaki pun boleh juga berkongsi kalau tak malu):
  • Komik/manga apa yang korang suka baca?
  • Kartun/anime apa yang korang suka tengok?
  • Game apa yang korang suka atau pernah main?


Just share beberapa unique girl around the globe:

Well known Malaysian girl hardcore & professional gamer (duta TM Unifi) - Ashley Khoo @ xSummer

Game geek vlogger (US) - Dodger Leigh

Another nerd & hot vlogger (US) - Rosanna Pansino

Top Cosplayer dari Filipina - Alodia Gosengfiao (Facebook)

Berikut pula adalah beberapa awekz2 yang pernah masuk Segmen Terjah Blog Awekz yang bagi aku quite  unik dan lain daripada yang lain:

Nurdani - Hebat gila melukis pakai komputer, pakai MS Excel pun boleh lukis. Menerima tempahan illustrasi atau karikatur.

Dilla - Suka melukis dan buat komik strip, pandai buat animasi, minat manga and now ada Vlog.

Suraya - Seorang engineer yang minat komik, manga, model figura, tere melukis, apa lagi...

Dan akhir sekali ni seorang pengkomen tegar iaitu Plain83 yang mana nama sebenarnya tidak ketahuan yang suka bikin panas kat sini, juga suka melukis dan minat pada manga, anime dan segala2 benda yang berkaitan pasal Jepun. Nak tengok lukisan dia bolehlah melawat gallery DeviantArt dia kat http://plainordinary1.deviantart.com/ tapi pandai2 carik la sebab banyak sangat gambar makanan & kucing.



tags: me vs other normal girl minat comic komik manga anime japan animation cartoon kartun perempuan wanita woman awek hot sexy seksi otaku nerd geek weird freak abnormal pelik video game pc draw lukis sketch art gallery vlog cosplay costume player action figure model figura toys gunpla bon odori unik unique lain awesomeness girls vs boys gender please marry me get a life loser

177 ulasan:

  1. dulu slalo men gem tony hawk dgn street fighter je. skg suke mjlh ujang..bacaan ringan2 je..hee

    BalasPadam
    Balasan
    1. ko btol2 nk yg mcm tu??
      tu taste ko???

      nnt da kawen die main game..
      ko la msk, membasuh & wat sume keje umah..

      Padam
    2. klo laki ramai sgt nak yg mcm tu..

      bayangkn..

      perempuan nk laki yg pandai masak,suke deco2 uma,
      sume ciri yg berjiwa perempuan..

      world need balance la..

      Padam
    3. mmg keinginan laki ramai nak perempuan mcm tu (majoriti suka minoriti)...
      dan seperti ko cakap ramai juga perempuan nak lelaki yg berjiwa perempuan (majoriti suka minoriti juga)... tapi hakikatnya tak ramai yg dapat apa yg mereka nak, nak buat mcm mana... terima jelah

      btw kalau dah kawin takkan la 24 jam nak main game pun agak2 la... bab masak, membasuh, wat kerja rumah itu tanggungjawab isteri dan juga suami. bab minat tu minat la... instead of bini ko layan drama korea atau adam dan hawa kat TV, dia main game dgn kau, itu sahaja...

      Padam
    4. men game lg best dr tgk tv
      baca manga lg best dr baca malay novel

      ^^V

      Padam
    5. prince.aku hilang minat kat game but still reading comic make my day.and if i got this otaku as my girl + can cook. fair enough. betul tak?

      Padam
  2. kena masukkn lg satu nama...kucit - pembaca tegar buasir otak...hehehe

    BalasPadam
  3. haz pling suka tgk anime one piece! hehe. komik lak suke bce detective conan n shoujo manga. kalau game, semua jenis haz main. hihi.

    BalasPadam
  4. hehehe, CP memang gile melukis dr darjah2 tapi sekarang dah berhenti, animasi yang CP minat gilew gundam , pernah mase f4 dpt geng2 lelaki sembang pasal episod gundam jerr, hak3! k2 naruto, animax memg saluran fav , suke cerita klakar dari jepun macam hanazakarino-kimitachi e , bes gilew even lawak tak logik .. eyh, avatar pown bes perr... adei , byk nye kalaw CP list kat sini maw penuh la box komen nih...

    BalasPadam
  5. suka shin chan.doraemon.haha.xsuka main game.men brick game pun tak penahnye menang.haha,game ular dalam hp pun slalu kalah.haha

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. tanpa segan silu dia mengaku tu..hahahahaha XD

      Padam
  7. Wut da..?? aii aii aii noob?? aku pon ko libatkan skali dlm konspirasi teori illuminati ko ni??? Mne de aku pnah dimasukkn lam segmen 'Terjah blogs awekz' ko pn slame nih noob? har3...aku baru je jd pengkomen tegar blog ko ni, blom smpai sbulan pn lg..sblm ni x tau pon kewujudan blog ko yg best nih noob..wallaweyyyy XD

    p/s: owh ko x biasa dgn layout deviantart ya..senang ja nk carik specifically for lukisan2 aku tuh, gi ke gallery, pstu ke folder 'drawings digital and traditional'. Here's the link: http://plainordinary1.deviantart.com/gallery/5565113

    BalasPadam
    Balasan
    1. bikin panas..hahahah (noob yang cakap)

      Padam
    2. tu la pasal...x sangka lak hahahaha XD

      Padam
    3. http://plainordinary1.deviantart.com/gallery/5565113

      tu gallery lukisan aku..deviantart ni pening sket bg dorng yg x biasa dgn dia, kalo dh cekap tu mmg layan DA abis..

      Padam
    4. Muka noob memang mcm patrik ke ek?
      Hmmmmm....

      Padam
  8. yeayyyy!!!secara tiba-tiba..semua awek menjadi otaku dan gamers..

    BalasPadam
    Balasan
    1. dan dgn slambenya noob menabalkan dirinya sbg hakim utk memberi nilai % otaku menurut persepsinya sndri kpd smua awekz yg reply, dan juga diri dia sndiri...menarik2..hahahaa

      Padam
  9. tak pernah tinggal detective conan. kumpul manga, live action, movies, ova, secret files. cuma tak kumpul figure je sebab tak mampu, kuikui.selalu layan bleach n one piece. game sy selalu main need for speed dengan tekken, tapi dah lama stop. sekarang still main game biasa biasa, tengok kartun tu perkara biasa, siap layan dengan adik darjah 1 lagi, lol :D

    BalasPadam
  10. Ohoiii, tak minat semua-semua kat atas. Kalau main game pun jenis game girlie. Haha. Tapi aku tak pernah larang pakwe aku kumpul toys. Sebab minat tu dah ada dalam diri dia sejak sebelum dia kenal aku lagi. Ahaks.

    BalasPadam
    Balasan
    1. otaku level: 1%
      memahami level: 100%

      Padam
    2. hebat hang noob.. buleh menilai org sebegini rupa.

      buleh nyatakan otaku level anda?

      Padam
    3. otaku level aku?

      manga: 20%
      anime: 10%
      game: 20%
      drawing: 10%
      lain2 (model kit/action figure/toys/cosplay/etc): 15%

      total: 75%

      Padam
  11. Bhai Noob...

    Gua tinggal beberapa hari jer lagi (7 Sept) akan masuk 42 tahun.... tapi still layan anime... manga... Koleksi komik... tak larat nak kira lar.. ader rasanyer dalam 4 kotak besar dah tue.. banyak yang dari hasil Tony Wong dan Ma Wing Sing ... Akira Toriyama.....

    Komik pertama gua baca aderlah MAD... lepas tue GG (Gila-Gila) .. Gelihati.... dan sebagainyer...

    Koleksi figura... DragonBall dan Ultraman... Kalu games plak... mesti samer ader Raiden, Street Fighter atau Red Alert .... PSOne dah jual... la nih cuma ader PS2 dan Nintendo Wii jer... hahahaa

    Melukis... haram tak reti... hahaha.... tapi suka tengok orang melukis... hahaha... pasai tak pandai melukis la gua layan photography dan videography.... hahaha

    Err... Hentai??? hahaha.... ader gua layan ker??? hahahaha

    BalasPadam
  12. Teringat zaman masa aku masih budak uni hingusan..gi koperasi nk beli kreko n utopia, pstu bila nak bayar kat mek2 cashier 2 org, sorang tu jeling pstu perli aku "wakpe lew bazir beli mnde x de pekdah nie?? beli lew majalah pengantin ke, leh gok dapak idea nok hias pelamin nnt"..wtf?? potong mood aku nk lepak wikend esok tu jer, pstu aku balas "saya beli ni cari ilham utk saya buat duit"..pstu mek2 tu buat adegan mata terbeliak, n tnye "cmne tu? cmne?"..aku malas nk eksplen, aku sengih n gelak kecil je pstu blah dr situ...kahkahkah

    BalasPadam
    Balasan
    1. owh,sengih ngan gelak je..aku ingtkan kau bagi taekwondo kick kat kat dia.

      Padam
    2. aku mengamalkan 'energy conservation' policy, n aku x sokong keganasan fizikal yg tak bertempat...hahahaa ^^

      Padam
    3. kreko n utopia. Ahhhhhh~ heaven. Mcm mana aku dah semakinlupa semua tu.Tiap siri aku beli dulu..adeh~ roti jepun. bleach, one piece. dorg letak pendek2 dlm tu..yg paling best luksian kat belakang2 tu yang kena rate. Suka nak kutuk2 lukisan org. Dulu x dapat hantar sebab tak mampu beli pen baru dan kertas lukisan. Sekarang dh x dpt hantar sebab kemaluan dan kecut yang melampau.
      Aku gedik nk jd avril sejak keluaran muka dia dlm utopia.

      SOKONG!!!energy conservation! buang masa jer.

      Padam
  13. Aku kumpul model Gundam dengan mainan Transformers. Tapi seriously, satu episod Gundam dengan Transformers pun aku tak pernah tonton. Kalau Transformers, aku minat design yang dalam movie je, sebab complicated gila. Tapi mainan dia tak sama proportion seperti yang sepatutnya, tapi itu understandable lah. Mustahil sangat engineer mainan tu nak buat mainan yang berfungsi sebijik macam dalam movie. Sebab tu sekarang aku dah kembali minat dan kumpul Gundam, macam mana line art dia, macam itulah model dalam tangan.

    Komik dengan anime aku tak layan sangat. Kiranya aku ni memang pengumpul mainan jelah, tak baca komik dan tak tonton anime. Kalau aku kaya, aku kumpul Hot Toys gamaknya. Hot Toys Loki tu smart gila, tapi sayang harga mahal nak mampus.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hot toys black widow? hahaha

      Padam
    2. Agak tak appropriate untuk aku simpan Hot Toys Balck Widow tu, melainkan aku duduk dalam rumah ni sorang-sorang. Wakakakak

      Padam
    3. haha cantik sgt sampaikan aku yg popuan ni pun terasa nk beli :p

      Padam
    4. hentai level: not appropriate sbb tak duduk rumah sorang2

      Padam
  14. Game2 mmg xlayan.tapi,anime,cartoon,manga n komik layan.dalam koleksi ada shin chan,detective conan,komik2 keluaran gempak,especially,zint punya hasil kerja.anime love hina je yang tinggal.fruit basket-2 set vcd hilang ms duk rumah bujang!huhuhuhuhu.frust!koleksi majalah ujang pn lesap ms tumpang kat rumah org (dgn tv sekali).

    P/s:umur da 30 da.sy la yg ajar suami minat semua2 ni.hatta tgk bola (world cup n euro)kat kedai mamak pn sy ajar.kuikuikui

    BalasPadam
    Balasan
    1. otaku level: 40%
      coolness level: 100% (sbb tarik minat suami)

      Padam
  15. aku peminat tegar one piece .. dr baca manga smpi ke kartun nyer ...sekarang mcm dh berjinak2 nak kumpul brg2 one piece... aku mmg gaming .. pemain tegar MMORPG haha..

    BalasPadam
  16. sedang berusaha mengumpul siri conan..game? xkisah,bg je apa-apa..kalau tembak2 lg best :) saya dgn bakal suami sama2 layan ps2,ps3.. psp pun ok kan?kan? :D

    BalasPadam
  17. hehehehe wa tukang rekemen manga2 besh kat bakal suami :)
    minat main game ps2 suikoden, final fantasy (semuanya)..lebih kepada RPG type game

    BalasPadam
    Balasan
    1. otaku level: 40%
      suikoden? ff? japanese rpg girl gamer... ok up lagi 10%

      otaku level: 50%

      Padam
    2. suikoden? dasat la minah ni...

      ku tetap rasa final fantasy (selepas ff7 & ff8) tuh overated. ketara sangat untuk budak2 dan awal remaja.

      Padam
  18. aku pelik asal tetiba traffic blog aku naik. rupenya ko ada tag aku, thanx bebanyak :)

    manga aku prefer seinen rather than shounen. paling aku suka 20th&21th century boys, monster, pluto, and apepe from urasawa naoki, akira by katsuhiro otomo, berserk, etc

    basically sume shounen n shoujo aku layan, sbb kita mmg membesar time zaman doraemon, dragon ball, dragon quest, crayon shin chan, gs mikami, sailormoon etc. komik hongkong lak macam alam perwira (sampai generasi wapa pun aku lost count), pedang setiawan, raja rimba,pendekar laut,jengking merah,harimau laut 007,feel 100%.. hahaha kalau nk list mmg xkan abes. skang ongoing shounen yg aku suka one piece,naruto n bleach, biasa la..

    anime favorite neon genesis evangelion, law of ueki,vandread,ghost in the shell, and anything from ghibli studio (miyazaki hayao), satoshi kon(r.i.p). aku prefer anime berat, maybe sbb dah membesar ngan anime ringan, so bila da tua ni at one point ko akan rasa bosan ngan tipikal jalan citer anime2 sekarang.

    game aku main masa sekolah je dulu, pokemon, final fantasy, counter strike. skang da x main..huhu

    bila ko cakap minah2 yg suka anime as weird or outcasted, i cant see the point actually, sbb ramai gile membe2 popuan aku yg pandai lukis, main game, minat anime n komik, suka cosplay. mende tu mende yg sangat biasa dan x weird pun sebenarnya. so bila ko cakap jarang jumpa, aku rasa ko x jumpa je lagi la kot. disember ni g la comic fiesta :)

    action figures, dulu masa study kat oversea aku suka gile kumpul, sbb bila ada anime/comic convention kat sana, diorg akan lelong gile murah. kalau balik melesia sungei wang ngan loyat memang port lepak.tapi bila bawak figures aku balik umah bila da abes study,mak aku buang, so stop beli 2-3 tahun, sampailah bila aku jupe bf aku skang, dia collector transformers, so aku pun start kumpul balik figures yg aku suka. and komik kat atas tu betul la, bf aku nk belikan handbag, aku mintak action figure evangelion, hahaha

    sori komen panjang2,sbb aku notice ko ada selalu sebut pasal minah2 yg suka komik anime ni, and aku nk clarify komuniti tu sbenarnya amatlah besar. good luck mencari ;)


    BalasPadam
    Balasan
    1. otaku level: 90%

      actually community otaku kat malaysia ni mmg quite besar, either otaku game ke, otaku manganime ke, tapi komuniti ni dibentuk oleh org2 yg sama minat di peringkat yg lebih besar di sebuah kawasan, negeri atau negara yg biasanya komuniti ni bermula dari komuniti di internet. tapi di komuniti masyarakat setempat di Malaysia (Jepun, US atau negara lain tu tak dikira), ia masih lagi golongan minoriti. contohnya di dalam kelas di sekolah2, atau di universiti, di pejabat2, cuba tengok orang perempuan di sekeliling... mungkin 10-20% sahaja perempuan yang minat game/manganime manakala sebahagian besarnya tidak. malah peratusan minoriti ni lebih kecil di kawasan2 luar bandar yg rata2 kurang terdedah kepada komuniti game/manganime ni.

      Padam
    2. "aku prefer anime berat, maybe sbb dah membesar ngan anime ringan, so bila da tua ni at one point ko akan rasa bosan ngan tipikal jalan citer anime2 sekarang." - cik hime.

      akhirnya ada org jugak paham hakikat anime sekarang.

      bule senaraikan anime berat yg awak pernah tgk, wahai cik hime?

      Padam
    3. yesss ada jugak yg sebut Hayao Miyazaki..pakcik tu n all of the Ghibli studio crew members mmg teramatlah awesome..btw my fav is Spirited Away ^^

      shounen, shoujo, seinen ok...jgn yaoi sudah hahahaha
      jauhi juga yuri n hentai, yg buruk jgn layan ^^

      Padam
    4. how bout futanari?

      Padam
    5. @tanpa nama: jgn disebut langsung bnda nokharom tu...hahahaha

      Padam
    6. plain: haha, aku paling suka grave of fireflies ngan my neighbour yamadas, tapi tu isao takahata yg direct la, bukan miyazaki :)

      biskut: aku suka the late satoshi kon nyer muvi, saiko. cam paprika, millenium actress, etc. akira ngan steamboy by otomo katsuhiro. latest one makoto shinkai (hoshi no koe, the place promised in our early days, etc, tajuk anime dia panjang2) anime dia cantik gile.

      Padam
    7. oh yaaa i know those animovies too...hehee isao takahata juga geng Ghibli crew, kira sekapal la tu ^^

      oh ya mmg agk berat anime2 yg dinyatakan pada biskut itu..try layan 'Ano hi mita hana no namae o bokutachi wa mada shiranai', nama anime panjang gila berjela2, tp mmg cantik n leh kasi nangis berendam air mata, yg membawa maksud 'Bunga yg kitorng nmpak itu hari, masih lg kami x tau namanya apa'. Singkatan nama anime tu 'Ano Hana', iaitu 'Bunga itu'. Give it a try ne hime-chan, review dia pn ramai ckp best ^^

      Padam
    8. oh, movie ke series? aku nk layan fma brotherhood kasi habis pastu nati aku carik yg ko ckp ni pulak

      Padam
    9. yg tajuk berjela2 tu series 11 episodes..member guys aku ada yg nangis nengok ni kahahahahah XD

      Padam
    10. ahaa..nati aku doload. thanx for the suggestion :)

      Padam
    11. plain83: suka Spirited Away gak..dan Howl's moving castle.. ;)

      Padam
    12. ohh yesss ada geng baru muehehee ^^

      Padam
    13. "sbb kita mmg membesar time zaman doraemon, dragon ball, dragon quest, crayon shin chan, gs mikami, sailormoon etc. komik hongkong lak macam alam perwira (sampai generasi wapa pun aku lost count), pedang setiawan, raja rimba,pendekar laut,jengking merah,harimau laut 007,feel 100%.. zaman kanak-kank aku."

      Weh!!! BERDARAH LUBANG HIDUNG AKUUUUUUU!~!!!!
      Kat Labuan ada banyak kedai figurin yang nampak macam ori. yang paling buat hidung aku berdarah nampak pedang "PEDANG SETIAWAN" ada 2 DALAM KACA. BESAR! Tinggi MACAM DINDING!

      Sejak hari tu aku berangan menjadi kaya supaya aku mampu beli pedang setiawan dan letak dekat ruang tamu aku. WHO CARES!? Rumah aku..

      Tapi sampai sekarang aku miskin.
      X guna betul.

      Sampai sekarang aku masih berangan menjadi secantik Yulia dalam Pencak Nujum. Ahh~ lelaki dipper mencari wanitanya. :p

      xde orang cari aku pun.

      Apa aku mengarut neh woi!? lg panjang dari post PON. Ini salah hime. Hahaha

      Padam
    14. hahahah Len, aku rasa ko pikir pedang setiawan yg tgh display dlm kaca tu tinggi mcm dinding sbb masa tu mesti ko masih kemetot n rendah (budak kecik)...LoL XD

      koleksi komik2 hongkong, marvel(spiderman) n manga2 lama aku yg dari zaman skolah dah dimamah anai2...dengki betul anai2 dgn komik2 aku (-_-)..

      Padam
    15. Hurm golok salji & pedang istimewa tu memang mengiurkan lagi dibuat dari perak berkilau2.. Tapi masa dulu takda duit terliur2 ajer la hahahaha

      Padam
  19. sy men counter strike, sdo (super dance online xtreme malaysia), komik shin chan, doreamon, komik anime jepun, cerita anime BEELZEBUB, AYASHI NO CERES, THE LAW OF UEKI, RANMA 1/2, banyak lagi lah.. ONE PIECE pun ada tp jarang tengok dah. apa pun, the game still play. terutama cs hahahaha!

    BalasPadam
  20. Any comment from married ladies with kids?
    Wonder how do u handle your family life with those unrealistic hobbies?
    Mohon pencerahan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. What do u mean unrealistic hobbies? Hobi is hobi ok, sama juga seperti wanita lain yg hobinya suka baca novel, main facebook, menyanyi, tengok drama, tanam pokok bunga, bergosip pasal artis, instead hobi kami sama spt hobi yg kebanyakannya hobi org lelaki? Whats wrong with that?

      Padam
    2. Married ladies with kids please..
      next..

      Padam
    3. Aku rasa after da kawen basic principle prioritize la. Before spend untuk hobi make sure makan pakai da cukup, jgn la susu anak da abes tpi sibuk beli mainan harga ratus2.
      Ada kenal sorg akak,ada anak sorg.dia ngan hubby dia collector tegar,bila ada exhibition sama2 participate menjayakan show tu
      Ada gak akak2 yg x layan hobi laki diorg,tapi bila ada gathering,diorg dtg je.pastu para isteri pun lepak la bersama2 borak2 pasal hal diorg.
      Au g umah diorg,banyak je figures susun cantik2 dalam detolf bagi org tgk.ada yg siap assign satu bilik utk letak mainan.prinsip dia sama la macam popuan susun mangkuk cantik2 dalam detolf so bila jiran sebelah dtg bole la show off.
      Biasanya popuan,selagi duit yg husband/balak dia spend tak kaco idup diorg,i.e. bila nk dating,makan,shopping, mamat tu ada duit untuk diorg, diorg x kesa pun.
      Yang aku kesian bdk2 yg mak bapak gila figures.dia membesar dgn byk sgt mainan kat umah sampai bila g kedai aku hulur robot pun dia x selera, hahaha

      Padam
    4. Sebab tu siapa yang ada kegilaan sendiri harus pandai cari duet. X perlu nak buat muka bertakung air mata untuk mintak duit beli figures kat suami. Adeh~

      Padam
    5. Heyy , im married n have 2 kids . Umur saya 27 anak sulung 7 tahun & anak bongsu 5 tahun . Time bujang dlu minat gak manga & anime , tp tak fanatik sangat . Pernah bekerja di Superior Comics sebagai graphic designer (siapa minat kreko dgn arena komik kenal la company ni) . Hari2 edit komik sambil membaca , taip2 bulan company bagi sume staff free komik sampai terkumpul melambak2 , tapi tak lame keje kat situ . Now lebih kepada gaming & aktif main CSO (counter strike online) ... Pernah beberapa kali join tournament dan still akan take part for next tournament . Disebabkan saya minat gaming so saya agak gile dengan gaming equipment such as Razer brand .
      Alhamdulillah suami x halang minat sy , dan izinkan saya pergi team training kat cyber cafe . Urusan rumah seperti isteri2 lain , pagi hanta ank pegi sekolah , masak , kemas rumah , after dinner kadang2 saya tidur seawal 8pm or 9pm coz 2am lah masa utk saya gaming , time anak2 tido baru saya main game so anak2 tak terabai n saya boleh main game tanpa gangguan .
      So setiap ape pun yg kite minat kene pandai bahagi masa , jangan ingat girl gamers pandai pegang mouse je , senduk , sudip , penyapu , tukul sume pun pandai tauuu ...

      Padam
  21. sangat setuju!! tapi bagi aku komik, manga, dan lukisan is awesome! aku xske member girls aku membebel bila laki dorang men game n no time texting with them instead i saw the opposite to it, ade je masa. pastu, pasal manga, komik, anime, of coz 20 years old tu x tua, tapi bukan untuk people judge as not an available ages to watch or layan benda tu sume, and tak pelik pun kalo ada feeling ble tengok komik, animasi ..... dan aku memang pelukis sepenuh hati, berjiwa animasi, dan komik is my life fantasy.

    BalasPadam
  22. satu lagi,tak pelik pun tgk org dewasa da beranak pinak tapi kumpul figure. sbb mmg masa terbaik untuk start collect masa kita da keje,sbb da pegang duit sendiri. dulu masa kecik mak bapak xnak belikan toy, bila besar lenjan la.

    pasal org dewasa baca komik lak, dah pelukis komik tu sendiri sume org dewasa/tua pun in the first place. ko nak bagi budak2 lukis komik, dapat la komik yg sampah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. baru nak masuk line tapi dah ada bf huhuhuhu... harap2 boleh dapat awek yang seperti jelmaan cik hime

      Padam
    2. loneliness level : complicated..detector hang..

      hehe..hime s ramai kawan otaku sila rekomen kat abang noob 4 untuk disaring ya..

      Padam
    3. took the words right out from ma mouth yo hime-chan ^^

      Padam
    4. haha aku tgh try hard justify diri sendiri sbenarnya

      Padam
  23. oh tak sangka aku tercalon dalam kategori pelik ni. hehe.
    aku suka One Piece dan game yang mencabar. ada tembak-tembak. tu je la. tak pelik mana pun.kehkeh

    BalasPadam
    Balasan
    1. haah la tak pelik sangat hehehe
      otaku level: 45%

      Padam
    2. 45% je kan? quite pelik la ni.hehe

      Padam
    3. sebab kurang info yang diberikan tidak mencukupi. kalau bagi lagi banyak mungkin % akan meningkat dan jadi bertambah pelik hehe

      Padam
    4. haha. itu macam ka...
      ok aku cuma main counter strike extreme, mission against terror, GTA san andreas (yang ni aku suka part kena spray dinding tu.ngangah)

      Padam
    5. power giler awek sorang ni...dahsyat!

      Padam
  24. woahhh...kalau jenis kaki game,kawe selalu jumpa amoi cina je la....da la lawa,tapi da ada lencai pulak kat sebelah dia...kempunan nak ngurat...gahahahaha

    BalasPadam
  25. aku da berkahwin,isteri aku janda,dia ada anak,setiap ari rabu je wife aku akan tanya, x baya komik ke ari ni..selalu naruto,one piece,bleach akan klua ari rabu...anak tiri aku penggila nendoroid..selalu aku jd bahan rujukan...pasal game kat uma aku sme ada...anak tiri aku penggila games..kewl ape dpt wife mcm ni..wlpun dia serong yg lebih berusia dari aku...ktorg bhgia...memahami masing2..so cri la wife/hubby yg skpla wlpun byk perbezaan bila orang luar tgk... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. you sir deserve a medal....

      inspired us to hunt a milf...

      Padam
    2. Kau, biskut, sangat sengal......

      Padam
    3. such words inspires me to go further more than just normal hot chix.
      thank you sir tanpa nama.
      lain kali register senang tau nama kau.

      Padam
    4. perrgghhh!~ respek la abang..
      memang best kalo dapat teman hidup yang memahami minat kiter .. xde la asyik nak gaduh pasal game jer kan..
      bagi orang lain.. " haaaa? pasal game pun boleh gaduh? "
      in reality .. sebenar nya sangat2 penting memahami minat pasangan memasing

      Padam
  26. tengok kat sini rata2 semua bahagia je idop,bebas buat apa yg korang suka, nak tengok kartun, main game, kumpul mainan...ada budak2 muda kat negara lain2 mcm palestin,india,myanmar,bangladesh xdpt merasa pun benda2 ni semua.itu pun ramai lagi yg jenis xreti bersyukur nak tukar&gulingkan kerajaan,tukar bendera,hina pemimpin,buat rusuhan,demonstrasi haram terutama budak2 muda yg tak pernah rasa mcm mana hidup zaman sebelum merdeka & ketika baru2 merdeka.kalau perajurit2 yg menentang komunis,pemimpin2 terdahulu yg memperjuangkan kemerdekaan,tunku abdul rahman masih hidup,pasti mereka sedih dgn generasi2 muda kerana telah mempersiakan apa yg mereka perjuangkan selama ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau PR menang dan memerintah negara, pasti negara akan porak peranda dan kemakmuran yg telah kita kecapi selama ini akan hancor dibawah payung anwar al juburi.mengekalkan keamanan negara dgn memastikan BN terus memegang tampuk pemerintahan negara adalah menjadi tanggungjawab dan kewajipan generasi2 muda yg berakal seperti anda semua

      Padam
    2. level tahap kesedaran n kesyukuran: 85%

      kalo tmbah lagi komen, n letak nama instead of 'tanpa nama', boleh up lg markah...hahahhaha

      Padam
    3. takde kaitan langsung dgn politik malaysia.
      please bear in mind yang semua orang ada hak untuk memilih, mengutuk, menyokong mana2 parti politik/pemimpin.
      and please terjun bangunan sekarang.
      takde kaitan nya topik otaku dgn politik.
      piece of shit.

      Padam
  27. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ya dills i so understand wut u mean...ada yg dlu kutuk kawan dia yg mcm tu, pstu bila nengok kwn dia yg dikutuk tu makin mndpt perhatian, scr tetibanya dia ckp dia pon mcm tu, n suka bnda2 tu hahaha 'wanna be' n 'popularity fad seeker' sungguh..tp yg ada kat sini ni bebetul ikhlas kot i rasa..

      GEEK otaku ok lg, jgn NEET otaku sudaaah...tu mmg kna bawak berubat...LoLz ^^

      Padam
    2. hehheheh

      haha it is based on what i see all around me haha . sbb kelakar tgok kwn2 yg same2 nerd tetibe tak ngaku penah minat komik ape sume takut malu sbb dpt kwn2 baru yg tersangatlah hot stuff xmain manga2 ni sume .

      haish ,NEET otaku is kronik lvl of otaku . tehee

      Padam
    3. tak kira apa yg kita buat, kalau kita enjoy dgn benda yg kita suka dan minat, lantaklah org nak cakap apa... itulah diri kita yg sebenar, biarlah org lain tak faham kenapa kita suka benda tu.

      tapi kalau kita buat la apa pun hanya kerana semata2 mahukan perhatian, sampai bila2 pun dia tidak akan menjadi diri mereka yg sebenar dan hidup dgn bayang2 orang lain. zaman waktu aku sekolah, waktu sekolah dulu budak2 geek la yg selalu kena ejek dan sisih.

      aku tak tahu mcm mana budak2 zaman sekarang, tapi yg aku tahu sekarang ni budaya geek dah jadi satu trend dan mereka menggelarkan diri mereka hipster. sbb tu bagi aku semua hipster adalah fake & lame ass.

      Padam
    4. hipster is some sort of escapism so that they can label their uncontrollable wannabe desire to something that sounds so mainstream .

      skrg semua pasal mainstream . tehee

      Padam
    5. mungkin ia juga menerangkan kenapa kebanyakan band indie dan underground bila dah start pergi mainstream, ramai peminat lama mereka stop follow diorang...

      Padam
  28. Kalau jenis Aku,Aku suka membaca..tak kiralah apa jenis GENRE pun..selagi aku boleh baca dan memahami bahasa pada kertas tu..aku akan baca.

    tak kiralah majalah wanita ke,buku hentai ke,Surat Khabar utusan ke,Harakah ke,Majalah playboy ke,Buku SPM karangan Bahasa Melayu tahun 2008 ke,Manga ke,buku ABC untuk budak2 tadika ke,kerta bungkus nasi lemak ke,Bible ke,taurat ke,Segala jenis buku Kiamat ke,Buku2 sejarah yg orang benci nak baca ke,Eksiklopedia ke,buku2 Pengetahuan am ke,Mastika ke,Tabloid ke,ish banyak bebenor nak tulis :p semua bahan bacaan pasti aku baca walaupun tak faham.(selalunya buku2 fizik dan sains)

    kalau nak ikut Game,aku suka FPS game..bermula dengan super mario dan game kotak 9999999 jenis game tu,Metal slug,The House Of dead,Medal of honor,Counter strike,Siri Call of duty,siri Battelfields,Half-life dan banyak lagi..Aku membesar dengan game2 perang ni.

    Dulu aku kecik2 suka melukis,bila besar semua skill hilang..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hentai detected!
      hentai level: sharp shooter

      Padam
    2. Laa zack sapa suh hang x teruih praktis melukih?? boleh lg kot kalo hang try balik..takkan hilang teruih??

      Baguih no hang amalkan budaya membaca...membaca buat otak terus berjalan n x cpt nyanyuk, begitu juga dgn aktiviti bercakap, berblog, berkomunikasi, bermain alat musik n menulis note2 musik, main game, bersukan dll. aktiviti yg melibatkan domain cognitive, psychomotor dan affective (refer to Bloom's Taxonomy of Learning).

      Game plak aku main time aku bdak skolah hingusan n time awal uni saja, yg aku ingat Tomb Raider, yg aku x ingat namanya tu game2 yg melibatkan tembak2 n serang hendap, kasi kapal tenggelam, bunuh zombie, kena kejar puak orang asli amazon ka menda ntah, n racing2 keta...best jgk nnt ada masa extra maybe aku main game balik..hahaha

      Penting tu kna balance kehidupan n tanggujawab realiti dgn passion ^^

      Padam
    3. zack kadang2 aku konfius betoi ka hang ni pernah kerja guard jaga nepal?kata pernah hidup susah tp semua jenis game pernah main,siap mak pak boleh belikan game super mario lagi.ke hang ni mmg kaki kencing? boleh la geng dgn budak yg berak gambar najib

      Padam
    4. I love HENTAI! xD kekekekekeekk

      Plain,Aku memang gemar membaca..tapi sukan aku tak minat..hehehe entah,entah kenapa aku tak minat sukan ngeeeee(aku just minat berlari je hehehe)....Plain..kalau nak asah otak kan..kena selalu buat aktiviti berdebat coz segala apa yg kita tahu akn teruji dan bermakna apabila melakukan aktiviti berdebat..Macam selalu aku buat di blog ni..Seronok dapat buat aktiviti mengunci lawan debat kita yang diakhirnya pasti berakhir dengan sindrom BUTTHURT xD.

      wakakakakakaka!

      Soal melukis tu,entah kenapa boleh hilang..dulu aku suka sangat lukis ROBOT,Kereta kebal,senjata2 api,Dragon Ball,kereta futuristik..bila dah besar..Aku mula minat dengan Motor dan perempuan..terus aku lupakan skill melukis tu.. Oh yeah! Motor dan perempuan :P keh3

      Padam
    5. Tanpa Nama 6 September 2012 4:43 PTG,Ko ingat ko sorang je pernah ponteng sekolah semata2 nak lepak kedai CC? xD buat pelik leh(standard ler semua game aku sebut tu ada kat kedai CC) kah3

      Tanpa Nama 6 September 2012 4:43 PTG,Kau ni mesti tak pernah dapat duit raya kan?(dapat duit Raya beratus2 pekejadahnya masa ko kecik2 ko tak mampu beli sendiri game kotak?Ko jenis nak benda semua benda mintak kat mak ea anon?)

      Tanpa Nama 6 September 2012 4:43 PTG,Tak semestinya seseorang itu yang gagal dalam persekolahan dia adalah seorang yang bodoh dan gagal..Ko kenal siapa Henry Ford? pengasas empayar kereta Amerika..itulah my sifu! keh3,Taip Hendry Ford..siapa dia sebelum menjadi usahawan berjaya.

      Tanpa Nama 6 September 2012 4:43 PTG,Menipu tak semestinya berbohong ^_^ kah3

      Padam
    6. Huiih tudia dia kembali giat bikin panas di buasir otak..

      LoL motor n perempuan...ya kau mmg lelaki normal yg tipikal zack, aku bleh nmpak tu hahhaha XD

      Bab debat2 mmg kasi otak jalan, smbil panas...tp aku nk pesan skit menda kat hang ni zack, jgn debat smpai dpt ugutan bunuh lagi suda zack..cuak aku membacanyer hooo..kalo hang nk go on cmtu, pstikan real life identiti hang tersembunyi zack, smpai bila2 (aku rs hang pon dh terra bab2 ni kan, hahaha)..hohooo ^^

      Aku sukan x pandai jgk, stakat badminton n bowling tahap genin tu bley la..lari aku fail, x ckup stamina. Pidato n debat aku x suka jgk, walopon cikgu skolah pnah suruh aku try dlu. Aku slalu jd mangsa kna paksa masuk pertandingan melukis antara skolah2 dlu, walopon time exam..damn betoi mcm la x dak org lain, x dak la slalu aku menang pon, ikut mood jgk nk hasil lukisan yg ok ni kan, kalo jiwa tgh kacau kombinasi kaler mmg hancoq..

      zack jaga diri berdebat tu zack..hahaha poyoooo

      Padam
    7. Asal zack komen..plain jawab..asal plain jawab , zack support, bukan sakit bontot.. but korang memang meant for each other ke? Sorang anon ..sorang show-offy...rasanya korang memang buttlickin' each other eh???

      Padam
    8. Now u may kiss ur bride

      Padam
    9. alalalaaa jgn jeles plzz...kekekekke XD
      aku baru jer nk kenal2 sama korang kat sini..LoLz! ^^

      Padam
    10. huuuuhuuu..patut la plain83 juai mahai kat aku(sedihhh..)

      Padam
    11. camner la si berserk ni boleh 'tertarik' kat pmpn mcm plain83 yek?sooo plain.

      Padam
    12. tsk tsk tsk..

      tanpa nama, my plainness attracts only those who have exceptionally high IQ levels..wahkakakaa XD

      tahniah berserk, anda seorang bijak pandai..muhahahaha ^^

      Padam
    13. lots of talent la sangt,mereng macam si zack tu je.

      Padam
    14. how dare you said like that about her..you must be a citizen of cruel kingdom.

      Padam
    15. biarkan anon dgn sindrom butthurtnya itu berserk..sindrom tu mmg tiada penghujungnya..

      bila dorng rasa nk berbaik2 ngan kita nnt, dorng akn letak nama..bila butthurt balik, dorng akn scr tetiba revert kembali mnjadi anon2..adat berblog lah katakan..x gitu anon? ^^

      Padam

    16. "Soal melukis tu,entah kenapa boleh hilang..dulu aku suka sangat lukis ROBOT,Kereta kebal,senjata2 api,Dragon Ball,kereta futuristik..bila dah besar..Aku mula minat dengan Motor dan perempuan..terus aku lupakan skill melukis tu.. Oh yeah! Motor dan perempuan :P" -zack

      Adeh.. aku rasa aku tersama dgn zack part bila dah besar skill semua hilang sebab aku telah menjadi robot kerajaan harus belajar sains dan menjadi saintis berjaya yg macam sial.tetapi akhirnya hanya menjadi tukang komen PON. Zack minat motor.. dan perempuan jer sekarang. Buang melukis kat dpn. :D


      Aku suka lukis perempuan yang boobs besar mcm dalam komik yang ada banyak panglima2 tuh. Aku pun dah lupa apa nama dia. Otak berkarat.

      Padam
    17. minat melukis dan baca semua jenis komik ni..
      banyak coret kat kertas jo malas nak scan

      Nanti la either nak sambar galaxy note 10 or maybe intuos, maner besh eh
      Dah ada nanti aku buat blog hahaha :)

      Padam
  29. http://myanimelist.net/mangalist/Fergt
    http://myanimelist.net/animelist/Fergt

    Aku siap layan 4chan lagi. Hentai tak payah cerita la...

    BalasPadam
  30. Semua pompuan...Pandai ko serkap jaring Noob...

    BalasPadam
  31. Pernyataan lelaki yang lahir pada sekitar 1980an yang kerap bermain game dan gemar membaca komik tidak berapa tepat. Saya berumur 40 tahun (lahir 1972)dan ramai yang seangkatan dengan saya yang kaki game dan komik. Anime pula tidak semua tetapi terpilih terutamanya dari keluaran Studio Ghibli. Kadang kadang terasa malu bila hendak membeli komik Wira Tunggal (yang tak habis-habis lagi sekarang konon-kononnya finale)di kedai. Sekarang sedang bermain Skyrim. Dahulu pemain online game seperti Helbreath (ada yang masih ingat game online ini?), Dragon Raja, MU, Granado Espada, Risk your life (1 dan 2) Ayah saya pula berumur 68 tahun peminat siri-siri PS seperti Resident Evil, Silent Hill, Tomb Raider (kagum jugak pada nya sebab dah habis main semuanya tanpa walkthrough) Sekarang sedang bermain God of War pula. Ayah saya lagi terasa segan apabila kedai hendaklah membeli game kadang-kadang terpaksa menipu katanya untuk cucu!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waaa another Ghibli Studio fan!! XD
      Mr.Talhah, you n your dad are sooo kewl!! ^^
      Pedulikkan si penjaga2 kaunter yg dok jeling2 kat kedai tu..mereka tu sbnarnya jelesss sbb x de passion dlm bnda yg makin mnjadi fad yg awesome itu muahahahaha! XD

      Padam
  32. komik diminati :
    - majalah kawan (utusan)
    - majalah BIP! (Bharian kot)
    - majalah asuh
    - majalah didik
    - dragonball

    mohon PON dapat memberi markah setimpal:)

    BalasPadam
  33. Salam semua. Jemput baca latest entry. Blogwhoring kejap.Eheheheh

    BalasPadam
  34. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini turut dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  35. Mutiara Naga , satria pedang , slamdunk , eye shield 21- komik collection aku sblm ada internet.
    bleach , fairy tail, giant killing , crows, high school of dead, fullmental alchemists, whistle , love hina dll- manga sekarang senang je main download je kat hp.
    Animasi yg aku ada slamdunk ngan fullmental alchemists
    game naruto, bleach aku lyn kat PSP je

    BalasPadam
  36. Best kot baca komik especially dalam LRT. Gelak sorang2. Pastu orang pandang semacam. Naruto bosan kot. Bleach best lagi.

    BalasPadam
  37. i plak mmg dr kecik minat anime n manga pengaruh dr abg i.kalo dlu i n abg rajin bli KREKO.kira komik2 dlm tu smua i minat! sangat besh ok. kalo kat tV layan smua citer anime.paling layan cardcaptor sakura sampai smua i kumpul ape2 sja bkenaan CCS. dan lagi GUNDAM SEED n mutiara naga kat tv tk pnh miss!smpai mak kate i bgun pg pon sbb nk tgk anime kalo tk jgn harap.hahaha.smpai kat matrik,universiti still layan anime. i smpai dah keje skrg still tgh kumpul conan n one piece.
    pasal game lak time skola dlu rjin main counter strike,empire,command n conquer yg sezaman dgnnya,cme ble dah msuk u i tkde source nk ajar,so ble g cc main dota masih merangkak lg.tp i dah install kat lappy i tuk main n tajamkan skill ok!>_<
    kalo ade hp i ska dwload mcm2 game sbb hobi i mmg main game.i mmg ska game lelaki main tu.
    plz3,sape2 nk ajar i main game2 bru lg i sudi kwn dgn korg!anime?give me source and i'll read it!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ya we grew up with it kan, sbb tu dh sebati dgn jiwa ^^
      port donlot n review anime latest n popular paling best ada di anime access XD
      checkidout yo..

      Padam
  38. X minat gak.. tp ade member pmpn yg minat dragon ball ngn Conan.
    Dipaksenye kite teman tgk cite transformer la, avengers la, layankan je la hihi..
    Kdg2 share minat org pn best gak, sbb minat sndiri xde
    Sori beb, jgn marah ha kalo ko terbaca.. =)

    BalasPadam
  39. Ramai gak girl yang minat anime kat sini. Kenapalah aku tak de kawan cam korang? Sobs~
    Kalau ada event macam Animax Carnival, AFA, terpaksa aku ajak geng lelaki. Tak pun aku terpaksa heret adik aku. Kalau dah keras hati sangat, aku pergi seorang diri je.

    Sejak jadi Otaku ni *since 2007* aku takde kawan *girl* yang sama minat ngan aku. Adakah aku bakal 'forever alone'?

    BalasPadam
  40. Wahh..
    menarik tul pos ni..
    hehehe
    Yeah, cik sakura ni pmnt manga n anime (tp dah slow skit sbb study)sobs TT
    but still
    cik sakura tak rasa tu weirdo or geek
    member cik sakura sume ok je bile taw Cik Sakura suke anime
    dorg pon join skali kdg2 hahaha

    Anime yang paling cik sakura is.. NARUTO n ONE PIECE
    (oh,bnyk lagi anime len yg best!!!)
    Klo manga,cik sakura suka Detective Conan

    Game?
    Oh.. PS2 plg best, men game NARUTO ngn ONE PIECE la of course
    lawan2 ape bagai hehehe
    klo dlu2 ade Gameboy , men POKEMON..best giler

    Oppsss.. esaited sgt,
    bnyk sungguh sye komen..haha
    Gomennasai!

    BalasPadam
  41. anime just layan ckit2 je..mcm bleach,conan and dragon ball...tapi kalau game mmg layan...xkira la game apepon...ade bunuh2 ngan tembak2 2 lagi best..cam left 4 dead,gta,n counterstrike...haha..komik pon lyn..lg2 kijiya n wasabi...ha2

    BalasPadam
  42. ada koleksi naruto & bleach, dulu layan game, tp dah stop sbb play station bg adik.

    BalasPadam
  43. errrr

    tumpang tanya kepada girls skalian

    .
    .
    .
    .
    .

    takde yg terlekat kt genre yg bernama



    YAOI+BL?


    haha...

    BalasPadam
  44. Aku kan... boleh dikatakan dlm golongan girls mcm ni..

    kecik2 dulu suke tngk katon, doremon, dbz, sailormoon etc etc sampai la ke besar. Duit saku mase tu mmg simpan la sbb nak beli komik pnye pasal. Parents pn jenis yg takkan support bende2 ni sumer. so kumpul la duit bli komik, bli konsol game. time tu jugak la main game mcm final fantasy, suikoden, dynasty warriors, kingdom hearts, etc etc (yg mase tu mmg zaman PS1 and PS2)

    aku pn minat gak melukis. mmg ade la gak join komuniti mcm deviantart. mmg habih la minat aku sumer ke arah tu jer.

    aku suke layan anime/movie/manga/citer gak. tp takde la sumer bende aku tngk. kalo anime/manga, aku update dgn one piece dgn naruto. pstu dah lame2, makin slow sbb sibuk study. jadi kalo nak tngk/bace somthing pn, citer yg tak panjang2 sngat sbb takut tak dpt catch up.

    skrang ni boleh katakan yg aku tak segile dulu lah sbb dah keje... (takde la dh lame pn, baru stahun dua..) komik pn bnyk yg dah takde. dulu bile terlepas satu episode sailrmoon atau dbz kt tv, mmg mengamuk la. tp skrang dah tak heran dah..haha..

    kdg2 aku pikir, walopun aku ni jenis suke bende2 tu sumer, tp takde pn laki yg nak berkenan kt aku. mngkin disebabkan most of 'otaku' boleh dikatakan pendiam, menyendiri, dan tak tau snagt nak bersosial.. kalo laki2 ni tau aku minat sumer tu pn, mngkin skadar seronok dibawa bersembang tp tak lebih dr tu.
    ape2 pn, aku pikir lelaki mmg akan prefer prmpuan yg bersifat 'feminin' utk dijadikan teman hidup.

    so skrang aku dah boleh kata aku takla se'otaku' dulu. cuma ade time2 aku akan kembali jadik otaku bile terjmpa bnde yg boleh buat aku excited atau something yg boleh buat aku fangirling. tp last2 cepat je mati feeling tu. ntah, aku ni mngkin dah jadi mcm 'excited to feel something new, but then move on to other things' lak.

    haa amacam tu.


    KAKOLA

    BalasPadam
  45. Malaysia...are you ready for SCANDAL's Jpop Concert 2012 - LIVE in Malaysia?

    If you are a true Scandal fan, then this concert is for you :)

    Share, Support and Spread the news.

    All updates will be release on the 4th of October 2012

    https://www.facebook.com/events/408193585901226/?fref=ts

    BalasPadam
  46. Komik/manga apa yang korang suka baca?
    Kalau nak bli.. jgn harap la regular sebab aku rasa x berbaloi. Online manga yg aku layan Naruto je. manga lain aku malas nak cari.

    Kartun/anime apa yang korang suka tengok?
    Naruto, Bleach, FMA, Samurai Deeper Kyo, Fruit Basket, Shaman King, Trinity Blood, 7Ghost.. macam2 la. aku dah lupa sebab banyak dah habis siri. but still aku masih menyimpan kebanyakan anime yg aku tgk.

    Game apa yang korang suka atau pernah main?
    Final Fantasy 12 (PS2), Ultima VI-VII dan Ultima Pagan (PC), The Sims 1-3 (PC), Harvest Moon (PS2; 3 episod HM, mana tah lupa), Kingdom Hearts 1 dan 2, Warcraft III termasuk Frozen Throne (main kempen aje), various puzzle games for PC
    game aku dah tak main. xde masa. kalau aku start main, nt aku lupa nak jalankan tugas kehidupan hahaha...

    BalasPadam
  47. * Segala jenis komik/manga/anime. Tp aku consider orang lama. Aku peminat dipper utara, dragonball dan pedang setiawan. Naruto tu dah kira upgrade sikit. Aku dah buku 1-43 dragonball dulu. Sangat suka tapi kemudian tidak punya memori dan ram yg cukup utk mbentung memori. Especiall lepas dah start kerja.

    Game apa yang korang suka atau pernah main?
    Sy orang miskin. Jd hanya ada ps2 semasa berumur belasan tahun dulu.. haha.. ada penyakit suka main game sampai hit the best dan taknak sentuh dah. Muak. Nak game baru!

    Sblm menjadi Len Inouie, aku bernama Miss shinosuke dari keluarga nohara.
    Gaara tu bekas pakwe aku. Aku ckp 'i love you' dia batuk pasir je. Xde feeling lgsg!

    BalasPadam
  48. mungkin aku agak slowpoke komen post ni.

    umur 25 by te end of this year should be 26.
    konsol pertama aku kenal adalah game consol pakai tape. main super mario, tetris, kingkong dll. masa tu umur 9tahun. tehn aku kenal psone. main di kedai komik cina secara sewa. sejam rm3 and plus rm1 for 1hour subsequent.

    sampailah aku mampu minta ayah aku beli psone, then kumpul duit beli game boy advance, psp, dan ada juga consol aku minat dan tak mampu aka tak sempat beli macam game boy, game boy colour, nokia n gage. aku sangat gila main game. game online mmorpg 1st aku belajar main ro@ragnarok. 2003/4. oh ya at the same time aku gila main arcade initial-D 1,2,3,4. dan yang aku main biasa biasa wangan midnight. kemudian main warcraft. duit selalu habis. stop. 2007 continue main diablo.

    common game aku main dengan clasmate, housemate, roomate, counter strike, main lan. call of duty, battlefield, fifa, pes. fps n strategy game yang aku main. game of throne, dead space, mass effetc, crysis, gta, red alert, command and conquer dan macam macam lagi yang aku dah tak ingat.

    selain tu aku collect gundam dan transformers. komik aku layan conan. oh ya game aku main semuanya pirate since aku ni miskin. game yang aku masih main sekarang starcraft, command n conquer.


    adakah aku otaku? tak...aku tak hardcore gamer pun. aku tak minat jadi japan wanabe macm budak budak sekarang yang puja japan n korean style. game, toy n comic just for fun. oh ya, pernah juga kerja di kedai video game masa habis spm dulu dan join competition game macam initial-d dan grand turismo dekat shopping kompleks. tapi tak menang pun. hehe chill!

    BalasPadam
    Balasan
    1. oh ya, kartun sepanjang zaman yang aku suka adalah atasinchi. kalah dragon ball, naruto, conan, one piece dan segala kartun yang aku suka. kalau kartun local ngat n tabooh. korang kenal ker kartun ni? hehe

      Padam
    2. damn! dah baca komen orang lain baru perasan. game sepanjang zaman yang aku suka lagi, ofcourse left 4 dead. tapi make sure kena main dengan member member housmate. pastikan air minuman ringan secukupnya, snack, megi check in!. ok lets rock the zombie sampai subuh!

      owh. itulah kenangan 2tahun lalu. at the end. human grow up. masa tu takkan berulang lagi. semua dah ada life baru. kawan kawan pun dah tunang n kawin. sibuk kerja. aku jer 4ever alone. oh man.

      Padam
    3. Smaapi sekrang 4ever alone xde org komen.

      Padam
    4. Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi Smaapi

      Padam
    5. @Len Inouie
      aku just komen. bukan harap orang lain reply komen aku. 4eva alone? problem?

      Padam
  49. saya suka komik, manga, anime & figure sampai terlebih almari..bila nak beli rak baru kene marah dgn hubby..tapi habby plak gamer..x ckp PS3 main kat rumah, PSP tuk berjln..skg nak XBOX buat apa???erm..sape yg x phm sape nie...??

    BalasPadam
  50. humm. game? banyak sangat main taktau la yang mane best xD
    manga? semua yang lukisan lawa-lawa.
    anime.. um.. yang terlintas di pikiranku hanyala Detective Conan. xD tapi time kecik-kecik dulu suka tengok anime cam pokemon, dragon ball. skrg jarang kuar kat tv tu yang tak tgk dah tu .

    BalasPadam
  51. Aku hardcore Mario. Kah kah kah! zaman GBA dulu..

    BalasPadam
  52. suka sgt main game final fantasy & red alert..punya taksub smpi x mkn pun xpe haha siap kene marah dgn mak..pastu dpt hubby plak suka main game gak..puleeee haha..apa2 pun plg suka main game yg RPG atau stratergy :)

    BalasPadam
  53. @Len Inouie : aku pun sgt minat dragon ball..khatam kut buku dia dr 1-43..masa tu setiap bulan tgu je keluaran dia..haha rindu zmn tu :)

    BalasPadam
  54. Tak minat sgt..Tapi layan jugalah..
    Baca entry ni teringat pula kat seorang kawan die memang peminat anime Jepun..:)

    BalasPadam
  55. dlm liang lahad sume ni x diamik kira...bila ditanya masa kamu dihabis utk apa xkan nk jwb benda2 ni kot? haha free je kena palu siott

    BalasPadam
    Balasan
    1. baik drp kau yg slalu habiskan mase mengumpat dan tikam belakang kawan2 kat kedai kopi..

      Padam
  56. fine gua x tersenarai punn...tapi gua baca ape komik zint,ujang,apo tu kira ok kannn

    BalasPadam
  57. anime minat gk la..ak lyn vampire knight,beelzebub,kuroshituji,07 ghost,fairy tail,shiki,togainu no chi,bleach,hakuoki,trinity blood,etc
    klo manga ak xbpe mnt ngat cme yg pling ak ske manga vampire knight..hehehe...n game da xmen da skunk..klo dlu men la need 4 speed, gta n countrstrke..skunk ak cme men the sim jer..hehe..

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.