Rabu, 19 September 2012

49 Kisah PTD, bayi dan Photoshop yang menyayat hati

Kami di Buasir Otak jarang membuat entry berbentuk informasi kerana di luar sana sudah berlambak2 blog berbentuk informasi. Kami juga tidak sekadar copy paste berita, sebaliknya kami akan cuba kupas isu2 semasa dan mengajak anda berfikir sampai otak anda buasir. Namun memikirkan idea dan menterjemahkan ke dalam bentuk penulisan merupakan sesuatu yang amat memenatkan. Kekeringan idea merupakan suatu mimpi buruk buat kami. Sebab itu kadang2 keluar entry2 merepek yang sangat buasir.


Ok the truth story is aku dah kekeringan idea. Nasib baik ada beberapa isu baru2 ni yang boleh kita bincangkan.


1. Pegawai PTD meninggal sewaktu kursus

Seperti yang umum tahu, Pegawai Tadbir & Diplomatik atau ringkasnya PTD (kod gred M41 bagi entry level) merupakan jawatan dalam gomen yang paling glamor, sesiapa yang asal ada Ijazah Sarjana Muda (degree) dalam apa jua bidang boleh apply jadi PTD, malah kalau boleh semua orang mahu jadi PTD. Ini kerana jawatan PTD memegang banyak tugas2 penting yang melibatkan dasar2 negara, banyak memegang jawatan2 pengurusan tertinggi dalam kerajaan malah kenaikan pangkat PTD pun paling cepat berbanding pegawai2 gomen yang lain seperti Pegawai Latihan Vokasional, Pegawai Teknologi Maklumat, Pegawai Keselamatan, Jurutera, Akauntan dan lain2.

Tapi nak jadi PTD ni bukan senang, proses pengambilannya sangat susah, lepas dah amik exam, ujian kecergasan, temuduga, lepas dah dapat pulak kena hadiri kursus Diploma Pengurusan Awam (DPA) selama 6 bulan, kalau lepas semua baru confirm dan boleh disahkan jawatan dalam gomen. Dalam modul DPA, pegawai2 PTD baru ni kena jalani latihan bersama bomba, tentera dan polis di mana mereka kena join latihan2 mereka. Dikalangan PTD2 baru ni ada yang dah berumahtangga, dah ada anak. So bila berlaku kes kematian pegawai PTD ketika menjalani latihan2 DPA, siapa sebenarnya yang harus dipersalahkan?

Sumber Sinar Harian.

Sumber Berita Harian.

Sebenarnya aku nak tanya perlu ke pegawai2 PTD ni jalani latihan ala2 pasukan beruniform seperti tentera, polis sedangkan kerja2nya selepas itu lebih banyak di dalam pejabat, membuat dasar, jaga kakitangan bawahan dan lain2, bukan pergi berperang atau jaga perhimpunan haram BERSIH pun. Malah pada tahun 2010 dulu pun sewaktu seorang PTD meninggal selepas latihan ala komando, Azmin Ali pernah bangkitkan isu ini. Mungkin kalau ada PTD yang membaca blog picisan ni boleh jawab sikit.


2. Campak anak dari tingkat 3

Seorang perempuan telah mencampak bayi yang baru dilahirkan dari tingkat 3 di Flat Desa Mentari di Petaling Jaya, beritanya di sini. Gadis tersebut telah ditahan dan direman atas perbuatan kejamnya membaling dan membunuh anaknya sendiri hasil benih teman lelakinya yang mungkin terhasil ketika aktiviti malam tahun baru 2012.


Aku sebenarnya kesian pada perempuan tu. Tengok rupa paras dari mata dan dahinya nampak macam cantik. Atas tekanannya melahirkan anak luar nikah seorang diri dalam keadaan keluarga pun tidak tahu, dia telah bertindak nekad dan tidak mampu mengawal emosi lantas membaling anaknya ke bawah flat. Memang tindakan dia kejam dan tidak berperikemanusiaan, malah ramai yang menghentam dan menyalahkan perempuan ini sahaja, tapi aku nak salahkan perempuan ni 100% pun tak boleh, sebab bagi aku yang paling celaka dan sial adalah teman lelakinya yang time bersenggama tahu nak syok saja, lepas teman wanita mengandung tinggalkan begitu saja dan terpaksalah dia tanggung penderitaan sorang2 diri. Dan aku agak terkejut bila teman lelaki dia tidak ditahan dan disiasat polis seperti keratan berita berikut:
"Polis setakat ini tidak menyiasat atau menahan kekasih suspek kerana belum ada keperluan dengan kes bunuh yang dihadapi suspek wanita itu."
Sial... memang lelaki tu celaka paling besar. Pandai pancut dalam rahim perempuan yang bukan isteri yang sah, pandai2 la jaga dan ambik tanggungjawab. Mana2 kes yang melibatkan pembuangan bayi selalunya mesti si ibu yang jadi mangsa dan kena tangkap manakala si bapak sialnya hilang dan lepas begitu sahaja. Harap2 lepas ni wajah dan nama lelaki2 yang bangsat2 ni boleh disiarkan di suratkhabar dan internet agar masyarakat tahu dan takde orang lain yang akan terpedaya dengan lelaki macam tu lagi.


3. Politikfags dan Photoshop

Politik dan Photoshop memang tidak boleh dipisahkan. Kedua2nya pun bermula dengan huruf P. Tapi yang bangangnya kenapa banyak politik2fags ni yang memperbodohkan diri sendiri guna Photoshop untuk tunjukkan yang mereka mendapat banyak sokongan. Pun aku sebenarnya kesian ramai penyokong2 politik taksub ni yang ingatkan mereka masih lagi duduk zaman tahun 90an di mana ramai orang buta IT dan mereka boleh menipu orang lain dengan teknik super impose pada gambar menggunakan Photoshop, MS Paint atau apa2 sahaja software photo editor, tapi mereka silap.

Sekarang ini jangan budak yang belajar jurusan IT sahaja yang pandai komputer, malah budak sekolah darjah 6 pun dah pandai buat programming. Lagi mau menipu orang lain dengan teknik photoshop picisan yang obvious sangat NOOB gila babi. Kalau yang menipu tu just letak kat blog2 ok lagi, ni media mainstream macam surat khabar pun nak penipu, tak profesional langsung.






Yang lagi bestnya... ada juga manusia yang bodoh yang boleh percaya pada gambar2 photoshop bodoh ni...


Ok last sekali seperti yang aku cakap kat atas tu, nak menulis blog ni kadang2 idea datang mencurah2 sampai aku boleh buat draft artikel untuk seminggu, tapi ada masanya langsung takde idea. So kalau ada sesapa yang ada cadangan dan idea nak aku tulis entry pasal apa2 boleh tulis di ruangan komen, kalau aku rasa boleh dikupas dan dibincangkan aku akan tulis.




tags: pegawai ptd meninggal ketika kursus mati lemas aldy hasmi gambar kementerian pertahanan jalani latihan kem wataniah force 136 seberang sungai tali air mangsa jatuh latihan intensif ala komando banting norhashimah wahid kementerian kewangan jangkitan paru-paru serius minum air stokin lumpur gadis campak bayi dari tingkat 3 flat tahan reman ibu muda buang anak belum berkahwin kandungan cedera parah kepala imej photo adobe photoshop cs super impose politik politic news paper surat khabar nst news straits times hantu muncul lawatan najib pekan berita palsu disebar diyakini kontroversi gambar penyokong bersih senjata pisau berita harian crowd edit fake picture

49 ulasan:

  1. weyhh gambar second under politikfags tu aku tak nampak part mana yang photoshop,, tunjuk sikit weyh. jenuh tenung

    BalasPadam
    Balasan
    1. http://helenang.wordpress.com/2012/09/05/raya-photo-look-again/

      mamat baju putih dgn kopiah tu duduk sebaris dgn lelaki spek pakai songkok tapi apsal kepala lelaki spek tu lagi besar gedabak? dah la yang kat kotak sebelah kanan tu obvious gila ko boleh nampak ada outline crop dekat perempuan bertudung hitam tu...

      Padam
    2. Noob, aku notice ada bnyk photoshop tahap genin yg ko x point out in that pic, n yes aku paham perasaan ko hahaha...

      Padam
    3. yang mana satu huhu... rakyat malaysia ni hebat2 sangat ramai yg boleh buat kage bunshin no jutsu

      Padam
    4. lepas kau dah explain tetiba aku rasa nak gelak. hahahaha tah hapa2 lah seyh photoshop segala neh

      Padam
    5. second pic under politic fags tu la..rajin n terdesak btol sapa yg buat photoshop mediocre tahap genin yg barely lepas tu...bnyk sgt kepala2 saiz x logic scr comparative n lighting yg x serasi sorang2..nmpak hasil crop n copy paste, hengge no jutsu yg fail..LoL

      Padam
    6. sori gua potong q..malas duk bawah..haha..

      politikus malaysia mmg sux..masing2 pandai cari kesalahan pesaing..siap pandai manipulasi buat kesalahan yg takde jadi ada walaupon photoshop macam siak..dia cakap dia je betul..orang lain semua salah..kalau ikut ilmu tassawuf, kita yg sepatutnya kurang..

      Padam
    7. rosmah punya potoshop paling win..sampai la ni orang ercaya dia menabung dari kecik..hehehe

      alfatihah untuk baby tu..sobs

      sialan lelaki tu..

      Padam
  2. paling suka baca penulisan PON :)
    hehe take your time PON< kalau lambat tulis pun tak pe..its worth it

    kita pembaca setia awak! :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. huehuehue...ada la yg bakal butthurt dgn statement innocent saudari ni..LoL!! XD

      Padam
    2. memang.penulisan PON adalah cukup santai.

      Padam
    3. betul2..yg ni sy setuju sgt...sy follow PON dr Blog Serius...wlaupun slalu kena troll kt sana, saya lebih suka membaca penjelasan dan penulisan disini...blog serius punye byk info yg bagus..tp syg follower dia byk anon (ayat bakal kena troll pasnih)yg xbagi komen yg positif...info yg obe bagi dah mcm tak dihargai dan di abaikan..

      Padam
  3. dunia..dunia...macam-macam sekarang ni. kes buang anak tu, memang lelaki tak guna yang lepas tangan patut ditangkap. geram tengok. lepas macam tu je

    BalasPadam
  4. kepala otak aku tumbuh bisul harey ngoh haha
    photoshop level malaysia?haha

    BalasPadam
  5. betul ! sokong pasal kes baby tu. memang patut cari lelaki yang mendermakan sperma dengan ria gembira tu sekali. lepas tu campak dia pulak dari tingkat dua puluh juta. aish. geram pulak rasa tetibe. hahahaha.

    BalasPadam
  6. bab ptd tu, mmg normally apa2 post yg gomen-related (bukan saja ptd), mmg x boleh lari dr bnda2 yg melibatkan aktiviti2 ketahanan kecergasan fizikal, dan juga menyanyi atau buat apa2 aktiviti yg gedik lg bengong kat atas stage..that's the norm of gomen scenario, sapa2 x tahan boleh blah n buat bnda lain, the choice is in your hands..

    bab buang anak, mmg lelaki akn slalu terlepas, melainkan depa pon kena beranak jugak kalo benih melekat lps buat hal..that's the harsh reality, so para pompuan kna pandai jaga diri jgn termakan kata2 si jantan2 sial itu..

    bab photoshop by politic fags, mmg klakar nak mampos n terdesak betol tahap photoshop genin mereka hahaha...

    btw nice entry noob, beta terhibur hahaha..teruskan...

    BalasPadam
  7. hmm noob maybe hg punya entry byk sangat
    sebab tu hg mudah kekeringan idea
    macam aku ni seminggu sekali post
    banyak benar isu yg tunggu giliran utk aku kupaskan

    memang penat tapi seronok dapat share pandangan dgn orang lain

    aku pasti isu 1 dan 3 ramai org komen
    so aku nak komen bab buang bayi

    bukanlah aku nk galakkan seks bebas
    tapi daripada kes bebal macam ni berlaku
    pakai la kondom


    BalasPadam
  8. Noob,hang kering idea ka?awat tak habaq kat aku..aku ada satu idea yang sangat butthurt dan membuasirkan otak dan jiwa buat pelakunya.

    Hang pengunjung setia blog serius dengan blog ayam dan babi kan?mesti hang nampak spesis2 manusia yg duk terjerit2 "1st" sampai ada yg sanggup bergaduh,membuat komplot,konspirasi bagi merebut tempat no 1 di sesebuah artikel.

    Annoying kan? cer cer cer ko buat satu entry yang sangat membutthurtkan spesis2 manusia tersebut hehehe.

    Aku ada perasan si pop-soul ada sentuh skit benda ni dalam entry spesis2 anon..tapi terlampau simple sentuhannya terhadap isu itu kerana fokus entry untuk mengkatalog spesis2 anon.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zackkk pecerrr hang gi nepal aritu? best? hamboih x dan aku nak tanya hang aritu hahahaa...kikiki XD

      Padam
    2. Nepal sekarang tengah musim bunga,indah betul..sejuk dan mendamaikan..kawasan berbukit yang sangat romatik setaraf dengan apa yang ada di eropah.

      Jom melawat nepal..sebuah negara yang indah ^_^

      psssssttt,rindu nak dengan ciuman ku ka? kah3

      Padam
    3. abg zek tak bawak balik ole2 ka?

      Padam
    4. aww zack, not in front of the kids (anons)..LololololoL!!!XD

      Padam
    5. zack+plain=nice couple

      Padam
    6. the crazy butthurt man meet the LoL whore..and they live happily ever after.kissing,making sex,and produce more children's that keep saying "butthurt father" and "LoL mom".The end...

      Padam
  9. kesian bayi tu.org lain usaha nak dapat anak.ini tak,g campak cmtu je.

    BalasPadam
  10. Bhai Noob...

    Mmmm.... ini semua salah DEWATA RAYA .... hahahaha (sebenarnyer gua dah kering idea gak pasai sibuk ngan siapkan tender document)

    BalasPadam
  11. hmm..bab baby tu yg mangganggu emosi...sampai hati buat camtu...tak sakit bersalin agknya..tp mmg betoi gk knp lelaki tak kena apa2..sepatutnya dia kena lagi teruk...sama2 dicari utk sama2 tanggung salah ni...

    BalasPadam
  12. nampak pompuan tu cam baik je kan.. tekanan buat dia jadi cam tu.. Insaf2 la..

    BalasPadam
  13. arwah ptd yg meninggal yg popuan tu satu batch ngan abg aku.dia da demam teruk tapi still nak teruskan sbb kalau dia tarik diri kena buat balik the whole dpa for another 6 months.and then phone kne amik,arwah xleh nk contact pun husband dia etc.abang aku cakap diorg da try pujuk arwah tarik diri,and lets say dia boleh call husband dia,maybe la husband dia leh convince dia suh balik. Anyway after kes tu,tak silap aku rules dah diloosekan sikit la

    BalasPadam
    Balasan
    1. PTD kena rasa latihan lasak mcm tu, kalau negara terlibat dengan konflik perang, PTD ni la antara golongan yang akan diburu oleh pihak musuh untuk mendapatkan rahsia kerajaan. Kurang2 diorang ni mesti merasa mcm mana jadi tawanan perang, bagi pakai spender je, pastu berendam dalam kolam penuh lintah & pacat, tangan pulak terikat ke atas selama 10jam. Tumbuk perut diorang untuk dapatkan "amanah" yang diberi kepada mereka..

      Pastu belajar makan biawak & monyet untuk survive... Baru padan dgn gaji dan kenaikan pangkat diorang sebagai PTD yang menjadi idaman ramai mahasiswa yang menganggur sekarang ni..

      Padam
    2. Cis, ni dah mcm training komando bhai! Askar biasa pun tak lepas deraan mcm ni..

      Padam
    3. Kalau nak pekerjaan yang manja2,kenapa harus join PTD? join ler jadi salesman Bra.

      Kerja nak,tapi nak manja2..buka Syarikat sendiri ler...

      Padam
    4. butthurt ptd detected... kalau ptd kena lasak macam tu,amik je la ptd dari kalangan polis dan askar habis cerita.ini mak2 orang pun dibenarkan amik ptd buat apa kalau disuruhnya jalani latihan ala komando? so kalau negara kena serang,selain askar dan polis,sepatutnya ptd yg dulu kena angkat senjata pertahankan negara sbb mereka dah jalani latihan tentera,tapi silap2 mereka yg cabut dulu

      Padam
    5. Ujian fizikal tu salah satu teknik nak tengok mental budak2 tu kuat tak. Batch aku dulu, mak2 orang suma rilek je kena belasah. Bro yg macho2 lak banyak yg tewas. Apapun, setiap aktiviti tu sepatutnya dipantau dgn dekat. Dera tu dera jugak. Keselamatan dan nyawa harus la diutamakan. Takziah utk keluarga arwah, alfatihah.

      Padam
  14. donia...donia...bab buang baby tuh...tatau nk ckp..klau soh pkai spender besi siap solex pon..maseh ade jugak kes2 buang bayi nih..ntah lar...play safe ok..hek3...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Solex (Soi Lek) pun gi balun pompuan kat hotel..

      Padam
  15. memang susah gak nak pastikan gambar ori dengan yg dah edit...software pun makin canggih

    BalasPadam
  16. Aku setuju gak pasal anak haram tu. Yang lelaki selalu lepas. Lepas tu dia buat dajal kat perempuan lain pulak. Mintak-mintak la si ibu tu siarkan gambar boyfriend dia kat media massa, biar semua orang kenal dia. Biar itu jadi hukuman untuk dia, kalau polis masih nak menganggap boyfriend dia "tak ada kaitan" dengan kes tersebut.

    BalasPadam
  17. perempuan tu kena gari..jadi nak tanya, dia digari dengan lembut+sopan santun ke?

    mohon media propembangkang perjuangkan hak wanita melayu yang digari ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ermm neng..pmpuan nie serah diri ke polis yg cari? Yg jd isu, org serah diri tp tetap di gari dgn lembut dan blum ada pendakwaan dibuat..Bg soalan dan jawab sendiri..kih kih kih..

      Padam
    2. Hahaha.... digari dengan lembut dan sopan santun.... hahaha.... memang la lawak.... hahaha

      Padam
  18. Aq sedang fikir sal kes Cik tue... despite, apa yg Noob tulis tue. Mna kelibat laki tue ye? Suma yg Noob tulis tue mmng logic. Even aq lelaki, but i guess i can see how hard pompuan tue melaluinya kan? Kasihan :(

    BalasPadam
  19. Pompuan tu pon sama gak..xpkir mak bapak ke sbelum buat..apelah payah sgt nak guna otak..cuba kedepan sikit bepikir tu..jgn pikir nak klimaks je..lepas kuar anak mengagau xtau nak buat mende..laki tu pon bangsat..dh sedap, belah cm tu je..then cari pompuan lain, n bende yg sama jadi balik..pastu noob pon buat entry utk pompuan yg lain plak..so xlah kering idea sgt..10 kes da 10 entry.. bole la bca pnulisan noob selalu.. yeaa!

    BalasPadam
  20. tq 'hime s' kerana pendedahan true story pasal ptd tu..mcm saya & kbnykn pembaca lain, 1st impresion akan salah kn kerajaan..tp dgn tahu kisah sebenarnya tu kire anggap 2-2 salah..pmpuan tu sbb degil nk truskan, gov lak salah x ttp kn kalu dmm/sakit anggota ptd tu wajib dibatal kn course tu, pospone je lah

    BalasPadam
  21. tp nob, ang x sensitif lgsg lah..x kn ang x tahu die-hard fan ang yakni zack(asshole) ehh silap, zack (original) akan maha mega butthurt dgn perkataan ptd@KERAJAAN nie..maklum lah dia kena reject interview kerja gomen, tu yg anti sgt kt gomen..kah kah kah

    BalasPadam
  22. Ptd ni konsepnya knows everything but master of none. Ptd ni dilatih untuk mengurus. Mereka kemudianya ditempatkan dalam berbagai2 bidang. Bidang2 tu pula pecah lagi kepada bidang2 kecil.

    Pelbagainya bidang mereka ni sampai ada Ptd yg tak tau ada Ptd yang buat kerja tu. Ada jenis kerja pula hanya ada dikendalikan oleh satu unit dalam satu bahagian dalam satu kementerian saja dalam negara ni. Orang lain semua x tau.

    Lepas kursus mereka akan diletakkan ke tempat yang bersesuaian. Memang ada tempat yg memerlukan keadaan fizikal yang tip top. Ada yg lain pula memerlukan lebih banyak guna mental. Ada yg lain kekuatan psikologi. Penempatan ini akan ditentukan berdasarkan pemerhatian terhadap peserta semasa kursus.

    Kalau bab kegiatan lasak, memang sebenarnya ptd ni perlu dilatih dengan latihan sebegitu. Masalah yg timbul bukanlah sebab lasaknya itu. Kegiatan lasak ni memang dilaksanakan di seluruh dunia oleh berbagai kumpulan manusia. Masalah yang timbul ialah pengurusan risiko kegiatan lasak tu. Adakah ianya dibuat dengan teliti dgn mengambil semua faktor. Kegiatan lasak ni perlu ada risk calculation oleh penganjurnya dan persiapan secukupnya.

    Tapi berlaku 2 kali ni menunjukkan something wrong jugalah. sebab kenapa latihan bertahun2 dulu tak berlaku macam ini.

    BalasPadam
  23. Dlm gmbr fotoshop yg mamat baling batu sambil pegang something tu aku rase ade org nk wat reverse side of story...
    Mmg die pegang pisaula...setakat colour saturation pon bole lg fotoshop..
    Plus aku ingat lg mcm ne die ckp balimg batu kearah padang??
    Sedangkn die btl2 kat jln mesjid jamek atas jln raya menuju arah bngunan....celah mana ade padang??

    A lies...is still a lies...

    BalasPadam
    Balasan
    1. `mmg die pegang pisaula...` ko nmpk depan mata ko sendiri ke? kalu x, better diam je lah..x pyh buat cerita..

      Padam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.