Selasa, 22 Mac 2016

6 Beza kritikan membina dengan kritikan menjatuhkan

Kadang-kadang orang keliru antara kritikan membina dengan kritikan yang menjatuhkan lebih-lebih lagi kritikan yang dibuat terhadap hasil usaha seseorang individu. Kritikan yang baik tak perlu disertai dengan kata-kata kesat dan hinaan seperti bodoh, buruk, bangang, teruk dan sebagainya. Malah kritikan yang baik adalah kritikan yang disertai dengan cadangan dan idea, bukan hentaman dan kecaman semata-mata yang sangat menjatuh dan melemahkan semangat orang. Kalau tak mampu bercakap dan berhujah dengan baik lebih baik diam sahaja daripada menyakitkan hati orang lain.


Pelukis: Elly Elias


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik. Klik pada gambar di bawah untuk melihat preview komik. Untuk membeli boleh hubungi kami melalui:

Email: princeofnoob[at]gmail[dot]com
PM Facebook: https://www.facebook.com/prince.nub 
Whatsapp/SMS agen kami: Sasya - 013-9313541

Buasir Otak: The Komik




tags: kritikan membina menjatuhkan komen kutuk kondem kecam hambar hentam 

6 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. ni bukannya kritikan tapi kutukan..buat bunuh semangat orang je

    BalasPadam
  3. melayu x sah bunuh bangsa dulu zaman sekang makin ramai bila nampak ular dan melayu.. bunuh melayu dulu.......

    BalasPadam
  4. 1st ! prooOtT croOetT d muka KEDEPAN & NajibbuTo Nazak.

    -sirosli the returned-

    BalasPadam
  5. tp kan, ada gk orang akan kata "kena la marah kaw-kaw tengking2 garang bagai, jgn nak lembut sangat tegur, kalo tak mana nak maju"

    acaner tu? tu la alasan orang yg 'tegur' maki-maki bila kita tanya naper dorang ni xleh nk tapis skit mulut tu.

    BalasPadam
  6. 4 tahun bercinta dengan dia. lepas 2 minggu tak jumpa alih alih dia masukkan gambar dia dah berkahwin. hati siapa weh tak remuk bila tengok org yg kita sayang kawin dengan org lain? Allah je tahu perasaan aku time tu. saat tulah aku rasa down habis. lidah kelu taktahu nak kata apa dah. mulalah aku mengimbas kembali kenangan2 manis aku dengan dia. berpanas, berhujan, bersusah, bersenang semua bersama sama. aku tengok gambar kau kat pelamin dengan suami kau. gembira sangat. jelas terpancar wajah bahagia kau. aku rasa sedih sangat bila tengok gambar tu. aku tak sangka girlfriend yang aku dah kenal selama 4 tahun kahwin dengan orang lain dalam sekelip mata sahaja. sekarang ni kau tengah berhoney moon. ye aku tau kau tengah bergembira honeymoon di Hotel yang sama, bilik yang sama. tetapi, dua harga yang berbeza. kenapa bayar lebih? anda boleh mencari hotel ideal anda di trivago. trivago membandingkan lebih daripada 200 laman web. anda boleh mencari hotel ideal anda dengan harga terbaik. Hotel?

    -Iklan TriVaGo-

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.