Rabu, 9 Mac 2016

10 Ilmu boleh diukur, iman tiada siapa boleh scan

Ilmu seseorang itu mungkin boleh diukur melalui ujian, peperiksaan dan sebagainya, namun tiada siapa boleh menilai tahap keimanan seseorang, biar pun orang itu berjubah, pakai kopiah, pakai tudung labuh, pakai niqab, berbaju t-shirt, pakai seluar jeans, anak ustaz ke, tukang jual burger ke, kelulusan universiti ke, menteri ke, pekerja bidang 3D ke dan sebagainya.

Usah sesekali menilai iman seseorang melalui luaran kerana kita bukan boleh scan iman orang lain pun. Tahap keimanan seseorang hanya Tuhan yang tahu, maka daripada kita sibuk persoalkan tahap keimanan orang lain, lebih baik kita pertingkat dan perbaiki tahap keimanan kita sendiri.

Pelukis: Aika


P/S: Jangan lupa untuk menyokong kami dengan membeli buku Buasir Otak: The Komik. Klik pada gambar di bawah untuk melihat preview komik. Untuk membeli boleh hubungi kami melalui:

Email: princeofnoob[at]gmail[dot]com
PM Facebook: https://www.facebook.com/prince.nub 
Whatsapp/SMS agen kami: Sasya - 013-9313541

Buasir Otak: The Komik




tags: komik minta kebenaran kahwin ibu bapa jual burger scan iman nilai orang dari luaran

10 ulasan:

  1. 1st ! proOtT d muka KEDEPAN

    BalasPadam
  2. oit apsal xde ruang search kat dlm blog ni?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada kat bahagian sebelah kanan ada search box bawah tapak iklan tu

      Padam
  3. saya setuju, iman manusia tidak boleh kita ketahui, mugkin nampak rakan kita tu rajin mengerjakan amal ibadat tapi mugkin dia lakukan bukan kerna Allah, kiranya ada udang disebalik batu, tapi itu lah hakikatnya iman manusia sukar untuk kekal, pagi disorang yang soleh dan petang pula...hanya tuhan saja yang tahu, ibarat seperti kulit bawang, saya juga begitu, tak boleh diduga, hari ini saya jadi seorang manusia yang soleh, dan tak tau, tunduk je pada hasutan syaitan dan godaan hawa nafsu, maka iman itu entah ke mana, entri yang ringkas dan ada isi yang tersurat yang boleh dikembangkan, www.keladionline.com

    BalasPadam
  4. itulah masalah orang tua sekarang ni including my mom....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada sebab mcm 2...once kita jd parent kpd anak ppuan kita, maybe akan bertindak perkara serupa sbb nak yg terbaik n cerah masa depan, lgpun mereka ada pengalaman.

      Tp bg sy bg lelaki biarlah ada kerja tetap..baru leh jaga anak dara org termasuk bakal anak sendiri nanti. Yes, keimanan tu penting tp iman sahaja x cukup utk berkahwin, kena ready harta n jiwa. Even org kaya pun dah layan nak kawin pun xnak kawin..fhm2 je la. Ni cabaran bila meningkat dewasa.

      Kan best ada Iman Gauge yg leh tgk iman masing2..tp semua benda yg berlaku ada hikmahnya...nanti senang berlaku riak. Even dah harta byk sikit pun dah riak (melalui FB), belum lagi iman naik sikit update status. Iman manusia kejap banyak, kejap sikit...asyik berubah secara drastik. Paling penting mati dlm iman....hehe

      Padam
    2. Jual burger, bw lori, bw bas.. masyuk la...

      Orang tua zaman sekarang jer pemikiran cetek..

      Dungu betul, diorang igt kerja pejabat tu gaji mahal kot..

      Padam
  5. Semua ibubapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak mereka.
    Tapi janganlah sampai nak pandang rendah orang lain dan fikir diri sendiri itu betul, kan?
    Berbincanglah dengan anak-anak.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.