Iklan Leaderboard

Jumaat, 29 Jun 2012

8 Alasan yang dangkal untuk bercerai

Bila berkahwin rasanya semua orang nak hidup bahagia dan bersama pasangan hingga ke akhir hayat. Siapa yang mahukan perkahwinan tu separuh jalan. Tau tak last year statistik menunjukkan 27,000 pasangan Islam bercerai mcm aku cerita kat entry sebelum ni, dan aku dah tulis pasal pentingnya bakal suami isteri yang nak kawin tu persiapkan diri dan tahu peranan masing2 bila dah jadi suami isteri. Tapi banyak pasangan ni yang disebabkan pelbagai faktor yang datang daripada mereka sendiri maka berlakulah penceraian. Namun aku memang tak boleh terima alasan2 macam ni dijadikan alasan untuk bercerai.

Saya tak sanggup lagi mendengar tohmahan masyarakat yang menuduh dan menghina suami sebagai dayus. Fitnah juga tidak putus-putus melanda rumah tangga kami hingga hubungan kami suami isteri tidak lagi seperti dulu. Jadi, pada masa ini perceraian adalah penyelesaian terbaik untuk kami.
. . . 
Suami saya sangat penyayang dan ayah yang terlalu baik kepada anak kami. Jadi saya tak rela lagi melihat reputasi suami saya terus terjejas dengan kemelut kontroversi saya sehingga memberi tempias ke atas dirinya.
Kami cuba menyelamatkan perkahwinan ini dengan berbincang dan mencari pelbagai jalan penyelesaian, tapi ia masih gagal. Kami juga pernah mendapatkan khidmat kaunseling, namun tetap gagal.
. . .
Untuk semua di luar sana, saya ingin tegas bahawa inilah bahaya fitnah. Mungkin kepincangan yang berlaku dalam perkahwinan kami selama ini salah saya sendiri.
Saya akur dengan kelemahan diri dan akan cuba memperbaikinya. Saya juga berharap satu hari nanti suami saya akan bertemu dengan wanita yang lebih baik dalam hidupnya.
Rumusan dia lebih kurang macam ni la "Saya nak mintak cerai kerana saya ni jahat, selalu menimbulkan fitnah orang, suami saya ni seorang suami dan bapa yang baik, tapi terlalu baik untuk saya, saya tak sanggup dia dikutuk kerana perbuatan saya. Semoga lepas cerai dia akan dapat wanita yang lebih baik dari saya".


Kalau bak kata kau suami kau tu lelaki yang baik, habis kenapa minta cerai? Lain la kalau lelaki kau jenis jahat kaki judi kaki arak balik mabuk pukul anak bini kikis harta bini pergi main dengan pelacur, memang patut pun mintak cerai. Punya la ramai orang perempuan yang impikan seorang suami yang baik, tapi kau pulak nak mintak cerai? Kenapa lelaki baik selalu jadi mangsa? Ke orang perempuan ni memang suka pada lelaki yang jahat?

Kalau dah tahu masalah berpunca dari kau dan selalu je menimbulkan fitnah, kenapa ambil penyelesaian untuk bercerai? Kenapa tak ambil penyelesaian untuk berubah, muhasabah diri, perbaiki diri, berusaha untuk menjadi seorang isteri yang baik, taat pada suami, jaga perbuatan untuk menjaga maruah suami dan berhenti daripada membuat perkara2 yang boleh mengundang fitnah. Dah 28 tahun kut rumahtangga kau ni, anak pun dah besar2. So kiranya kalau ikut logik kau bila dah bercerai tu kira dah bebas lah ye, kira dah tak payah la nak susah2 berubah dan perbaiki diri, boleh berpoya2 dengan orang lain dan continue buat benda2 yang terus menerus mendatangkan fitnah dengan alasan aku bukan lagi isteri orang?

Tapi sang suami pun bagi alasan mengarut jugak - "Saya lepaskan kerana dia tak bahagia". Habis tu tak boleh nak ubah diri untuk bahagiakan isteri sendiri? Ke sebab diri sendiri nak cari kebahagiaan sendiri dengan orang lain? Kalau2 diri sendiri ada kesilapan diri kat mana2 tu, kenapa tak boleh nak berubah demi agama, isteri dan anak2?


Aku percaya benda macam ni bukan berlaku kat dia ini seorang, tapi ramai lagi pasangan di luar sana yang selalu memberi alasan2 bodoh dan dangkal untuk bercerai padahal yang sebenarnya ada agenda tersembunyi sebab tu beria2 mintak cerai walaupun suami atau isteri tu sikit punya baik. Kadang2 sebab salah seorang tak nak berubah dan tak nak faham tanggungjawab merekalah ada orang yang kahwin cerai sampai 2 3 kali. Mungkin ramai ingat yang perkahwinan ini hanya tuntutan dunia tapi terlupa bab tuntutan akhiratnya. Tak tahu apa sebenarnya yang hendak dicari dalam hidup orang2 seperti ini.

Kalau nak baca lagi kisah orang2 kat atas tu baca sendiri la kat sini dan sini.


tags: kahwin cerai penjelasan raja azmi isteri jalani sidek datin  zaleha roslin hashim fitnah kontroversi curang skandal suami terlalu baik sayang anak cinta 100 ela filem gay lbgt transeksual anu dalam botol black widow wajah ayu haru biru berita harian metro artis selebriti sasha saidin salyo priyanto enggan dedah punca beautiful nara badminton

8 ulasan:

  1. baik dia senyap je kalau press tanya atau just kata bukan jodoh..daripada merapu meraban.Benda macam tu biar diorang je yang tahu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ni nak gtau ni,i nak kwin ag 1..

      Padam
  2. mungkin tak puas kot? hihihih

    BalasPadam
  3. otak tengah runsing agaknya...die malas nk cerita hal sebenar...

    BalasPadam
  4. Allah je yang taw apa yang terbaik untuk dorang. Biar dorang cakap benda2 pelik, Allah je yang tahu ape yang betul ;P

    BalasPadam
  5. it means depa still dangkal dlm ilmu perkahwinan walaupun da hidup lama..

    BalasPadam
  6. aku hari hari MAU.............
    -coma-

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...