Iklan Leaderboard

Sabtu, 23 Jun 2012

12 Mendefinasi budaya dan warisan

Apa sebenarnya yang boleh diistilah sebagai budaya dan warisan kita? Mungkin kena rujuk laman web Jabatan Warisan Negara dan Portal Pusat Maklumat Rakyat kalau nak tahu lebih lanjut. Selain daripada tu apa lagi yang boleh dan tidak boleh dikatakan sebagai budaya kita?


Dulu kat sini aku tanya kalau pak Najib buat pilihanraya ke-13 masa musim Haji nanti, kalau tiba giliran nak pergi Haji ke atau tangguh untuk pergi mengundi. Walaupun tok Nik Aziz cakap setuju penyokong PAS tangguh, tapi pada pendapat aku kalau dah tiba giliran tu pergi jelah Haji melainkan orang tu kaya dan mampu untuk pergi bila2 masa guna pakej. Tapi macamana pun aku harap suami Rosmah tak buatlah PRU13 masa musim haji walaupun dia pertahankan jugak sebab katanya dulu pernah dibuat pilihanraya masa musim haji kat sini. So mungkin lepas ni buat pilihanraya waktu musim haji boleh dikatakan sebagai salah satu budaya kita.


Lepas tu PM kita cakap lagi pulak Debat bukan budaya kita kat sini. Sebelum ini aku pernah tulis yang aku sokong perdebatan antara pemimpin.


Suatu ketika dulu Mahathir pernah cakap juga yang Demonstrasi bukan budaya Malaysia, walaupun lepas2 tu orang UMNO pun banyak jugak yang buat demonstrasi.


Habis tu apa yang boleh jadik budaya kita? Tarian Tor Tor? Balik2 tarian dari Indonesia.



Tak pasal2 orang Indonesia naik angin lagi sampai berdemo dan merusuh kat Malaysia Hall di Jakarta.


Sebab tu aku cakap, pemimpin2 kita bila bercakap dan membuat keputusan memang

tags: definasi budaya iktiraf cabang warisan negara tarian tor tor gendang mandailing gagasan 1malaysia menteri penerangan komunikasi kebudayaan rais yatim pilihanraya musim haji najib razak rosmah tun mahathir debat demonstrasi bukan budaya kita

12 ulasan:

  1. semuanya berdasarkan kepentingan sendiri ....

    BalasPadam
  2. hiburan, menari, berjoli tu lah budaya kita. sebab tu nak dijadikan malaysia ni hub hiburan..

    BalasPadam
  3. aku tak tahu apa budaya kita sebenarnya.haha

    BalasPadam
  4. Budaya kita adalah hanya mengkritik tanpa perlu membangunkan alternatif yang lebih baik.

    BalasPadam
  5. budaya adalah perkara zaman silam.

    BalasPadam
  6. aku asal jawa..aku warga malaysia..tadak kecoh pun:-D hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi saudara2 jawa indon kau suka buat kecoh! korang tak nak ke nasihat sikit saudara2 korang kat indon tu?

      Padam
    2. bodo nye mu zack, x kan sume jawa sana family dia, pale otok letok kat pale lutut mu ni,.tapir molek mung

      Padam
  7. dorang cakap tu budaya indonesia,so aku tanya balik kapan indonesia wujud?

    dorang cakap indonesia wujud pada tahun 1945,so aku maki lah indon..pekejadahnya kebudayaan indonesia kalau baru wujud dalam 60 tahun lepas.

    aku cakap budaya tuh dah lahir sebelum indonesia wujud so atas dasar apa dorang nak klaim? diam dorang muahahhahahahah xD

    satu2nya budaya asli indon adalah budaya KORUPSI,malaysia tak nak klaim ke? kih3 xD

    BalasPadam
  8. Ah! Dasar Malingsia! Gak ada budaya.. jiblakin budaya Indonesia aja..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kahkahkah..dia mai dahh..
      pantang sikit nak butthurt
      pantang sikit nak butthurt
      hujah bernas tadak pon..
      bosan sial!

      Padam
  9. Hey, thanks for your information, It's very helpfull http://goo.gl/3eFGL4

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...