Iklan Leaderboard

Selasa, 17 Julai 2012

27 Kena jual kat Indonesia, mohon bawa pulang

Dulu kat sini gua ada post pasal kisah sedih 4 kanak2 dilarikan oleh mak tiri berwarga ke Indonesia ke negara asalnya untuk dipaksa bekerja selama 5 tahun, namun 3 daripada adik beradiknya telah berjaya dibawa pulang semula ke Malaysia kita manakala kakak sulongnya tidak dapat dijumpai kerana telah dibawa ke Temusuci untuk bekerja. Kini kakak mereka Siti Norzana Nordi, 12 tahun telah berjaya ditemui namun tidak dapat dibawa pulang kerana telah di'jual'.

 
Sumber sini tapi nak baca berita penuh kena beli Berita Harian hampeh sungguh.

Noharom apakah ini? Anak gadis ini tak boleh dibawa balik ke negara kita kerana telah dijual di Lampung? Apakah anak gadis ni hamba sahaya ke boleh dijual beli? Adakah sebab dia dah dijual, kerajaan Indonesia tak benarkan anak kecil ini dibawa pulang ke Malaysia? Adakah kerajaan Indonesia membenarkan pemerdagangan manusia di negara mereka, malah membiarkan sahaja anak kecil, yang bukan seorang warga Indonesia didagangkan?


Aku tak kira apa jadi, tapi aku MOHON sangat2 pada kerajaan Malaysia ke, pemuda Umno ke, pemuda PAS ke, pemuda PKR ke, Syed Al-Bukhary ke, Lim Guan Eng ke, tolong la bawak balik si kecil ni balik Malaysia, guna la apa cara pun, cara diplomasi dengan kerajaan Indonesia ke, bayar gantirugi kat bapak angkat yang beli budak tu ke, buat la apa2 pun. Cuma tolonglah jangan abaikan budak tu dan biarkan dia kat sana. Dah la dia tu orang Malaysia, orang Melayu pulak tu, kecik2 dah kena jual kat Indonesia suruh buat kerja buruh, kalah dah besar nanti tak tau kena paksa jual badan ke apa kat Batam kita tak tahu. Tapi sebelum benda2 tu berlaku, mohon ambil tindakan dengan segera.


Hate to say this, tapi bila dah dapat bawak balik ke Malaysia, harap2 bapanya Nordin Adi dapat juga dikenakan tindakan seperti membuat khidmat masyarakat 100 jam ke atas kecuaiannya yang menyebabkan 4 anak2nya terabai selama 5 tahun di Indonesia agar dapat dijadikan pengajaran kepada orang lain dan tidak lagi berlaku kes seumpama ini. Dan mohon juga lelaki2 atau gadis2 Malaysia ni tak payah la nak gatal2 sangat kahwin dengan orang Indon. Lu orang tak sedar kat berita2, cerita busuk berkaitan orang kita kawin dengan orang Indon lebih banyak dari cerita2 bahagia. Wake up la woiii tak sedar lagi ke anda dah diperbodoh2kan oleh orang2 Indon tu.


Gua bukan nak skeptikal pada orang Indonesia, tapi lu orang baca je la paper berapa banyak cerita busuk pasal orang Indon macam berita kat bawah ni. Suka suki bapak lu orang nak culi bayi, nak buat apa? Nak jual? Kebabian apakah ini? Bukan takde orang Indonesia yang baik, tapi tolong jangan ambik risiko, mohon berenti dari kawin orang Indon, kat Malaysia pun ramai la perempuan cun macam Revalina S. Temat, kalau nak yang putih2 kat Sabah berlambak. Mohon juga berenti ambik maid orang Indon. Cari je budak2 tempatan lepasan SPM yang takde kerja tu upah jadik maid, bayar la mahal sebulan RM1,200 pun. Kalau dah kaya sampai mampu hire maid, takkan nak bayar lebih pada anak tempatan pun tak boleh? At least kalau diorang bawak lari anak korang, korang boleh telefon je mak bapak diorang carik kat kampung.

Lanjut di sini.

Seriously, ni kalau kanak2 atau bayi Indon yang kena culik dan jual kat Malaysia, mahu terbakar kedutaan kita kat Jakarta, mahu bersepah keyboard warrior Indonz kat Internet mengutuk Malaysia, dan kerajaan Indonesia pun mesti bagi memo kat kita untuk selesaikan masalah rakyat diorang tu kat Malaysia. Kalau kerajaan kita dok senyap tak boleh buat apa2 untuk bawak seorang, diulangi, HANYA SEORANG budak balik sini, memang tak guna la dok jelajah merata2 tempat dok laung2 #janjiditepati sambil berbangga dengan bilangan hadirin hadirat yang datang baik letak jawatan saja.


tags: nasib kisah 3 beradik 4 adik-beradik dilarikan ibu tiri indonesia 5 tahun nordi adi muhainah asmah karsini kaslam paksa bekerja buruh air mata bapa cerai bawa pulang balik malaysia biro aduan komuniti pemuda umno pihak kerajaan siti norzana nurul safiza fitri muhammad nurhan nurmasyita amiera jaga pendidikan sekolah kahwin campur makan dua senduk sehari kena jual di lampung mesuji misi bawa pulang gagal bayi mangsa culik selamat pdrm polis pembantu rumah amah orang gaji suami banting skudai johor manohara odelia pinot

27 ulasan:

  1. serius aku cakap Gomen kita sangat lembik bila berhadapan dengan INDON,kononnya nak menjaga pertalian SERUMPUN... HARKTUIHHHH!

    Indon mana pernah anggap kita serumpun dengan mereka.

    Malaysia terlampau berlembut,aku ingat kalau Malaysia keras sikit budak tu dah boleh bawa balik..Bangang punya gomen Malaysia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. padan muka malingsial!

      Padam
    2. Teringin betul ye ko nak jadi INDON?aku sumpah ekau jadi INDON bebetul kang!

      Padam
    3. kalau kes ni terbalik gadis indon kat Malaysia, habislah kat kedutaan Malaysia kal jakarta dah kena buluh runcing la, cat merah la.... baik sungguh rakyat Malaysia nih........

      Padam
    4. Ganyang Malingsia!

      Padam
    5. btul tu zack..aku sokong.

      yg dok ganyang malingsia ni pesal lak bro?nak ganyang,ganyang je la...tgk lu brani x,x penah lak aku jumpe org indon berani kat malaysia ni.lau dok kat negara sendiri..brani jerit "malingsia!"..tp bile dtg keje kat Malaysia,jumpe org malaysia je..tunduk..dok panggil kite "bos".gengster mulut je indon ni..bile depan2,melutut takut.

      Padam
    6. genster tak gengster.. ko masuk tempat indon tgk... sape melutut sape..

      Padam
    7. bodoh,pehal lak yg aku nak g masuk tempat indon.aku idup kat malaysia ni elok2 je,gaji pun besar.peluang keje ok.yang nak g kat indon tu watpe.rugi la. ko x phm maksud aku,aku bukan ckp spe lagi gengster besar skrang.mksud aku,org indon brani kat mulut je..dari negara diorang dok itu x kena,ini x kena.tp bila dtg malaysia..puji lak malaysia..hormat lak malaysia.bnyak peluang keje katanya..org malaysia layan diorang baik2.

      aku phm,mungkin ko pun sebenarnye indon..tu yg panas tu..rilek r bro,ni internet..aku nak komen pe pun,suka ati aku la.haha.bukan ko byr tenet aku pun.

      Padam
    8. aku pun xciter pasal aku bayar tenet ko.. budus la ko ni.. diorg tu dpn ko dia tunjuk la baik sbb ada kepentingan.. kalo xde, ngan ko2 skali dia sesah tmasuk keluarga ko dia jahanamkan.. tak kira la dia kat malaysia ke hape.. kalo dia nk kutuk dia kutuk... kalo kt indon pun, kalo dia nk puji dia puji jugak malaysia ni... budus xblh diajar..

      Padam
    9. haha...chill la ...pasal warna kulit dan keturunan pun nak gaduh..kita semua datang dari pelusuk dunia asia, tapi agama Islam patutnya satukan kita, bukan berpecah. Indo ke, Melayu ke, jawa ke apa ke...jgn la bergaduh. disebab kan pemimpin bodoh dari negara indo dan malaysia, rakyat yang bertikam mulut. baik kita tikam pemimpin bangsat dan buang sistem kapitalis yang cukup sial. hanya nama negara, undang2 dan perbatasan je yang memisahkan kita. fikir balik la, apa contribution korang sepanjang kehidupan korang ke jalan Allah. kalau x puas hati, stakat protes je baik x payah. buang masa, duit dan xde hasil. bullshit korang tau. kita patut bg pengajaran kat pemimpin malaysia dengan indonesia yang rosak. kalau rakyat indo dan malay bergabung. kita boleh gegar satu dunia ni. tendang pemimpin dan raja bangsat. jom kita naik kan pemimpin islam dan para ahli ulama'. perubahan kearah kebaikan untuk masadepan dan akhirat. buang kapitalis, sambut khalifah. kalahkan orang kafir kerana kita dijanji kemenangan. kemenangan hati jujur pada agama adalah kemenangan yang paling terbaik!

      Padam
  2. betullah..
    mudahmudahan cepatlah budak tu dapat diambil semula

    BalasPadam
  3. ya allah, kesiannya aku kat budak ni.....mudahan2 lah dipermudahkan jalan untuk membawa pulang budak ni ke malaysia...amin....

    aku harap rakyat malaysia akan buat demo kat depan kedutaan indonsial...angkat perkara ni ke peringat tertinggi....jangan dipandang remeh isu sebegini....takut nanti terjadi kat family kita sendiri, baru la sibuk nak bising2...

    kalau kita boleh buat jelajah janji ditepati,kita buat program im4you,kita beri pertolongan kat jepon masa gempa haritu,kita buat demo anti-lynas,kita buat demo bersih, kenapa kita tidak boleh selamatkan budak ini?? setidak2nya kita demo kat depan kedutaan indonsial, sepertimana orang2 indonsial berdemo kat kedutaan kita di sana...

    BalasPadam
  4. harap2 ada jalan untuk bawak kanak-kanak ni balik...kesian dia...atas kesilapan bapak dia kemaruk sangat kawen ngan minah indon, dia pulak kena tanggung akibatnya...kerajaan malaysia perlu lebih tegas sebab malaysia ni seolah2 jadi mainan indonesia je, sesuka hati diorang buat macam2, tapi malaysia still nak jg hubungan baik ngan diorang....

    BalasPadam
    Balasan
    1. gua ingat mahathir jugak bagus, dia la yg paling tegas dgn negara2 jiran... PM kita lepas2 tu semuanya lembik2 ikut je sangat negara luar

      Padam
  5. aritu bangga sangat dengan kerajinan org asing.. pastu baru nak bukak mata pasal keburukan yg ada... itula... lain kali pikir dulu sblm tulis... jgn sbb nk kejar glamer jer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. mohon faham... ana suruh contohi kerajinan mereka, bukan perangai palui mereka. bila kita udah rajin dan sanggup buat2 kerja mereka, makanya kita tidak lagi memerlukan mereka kerja di sini, makanya golongan pendatang ini akan berkurang di malaysia, makanya kes2 jenayah yang melibatkan warga asing serta kes2 makin kurang, makanya kadar orang kita kahwin dengan oran sasa makin kurang, makanya kes buda/bayi kena bawak lari kena jual di sana makin kurang, makanya ekonomi kita juga makin baik kerana kita dapat mengurangkan pengaliran wang kita ke negara lain...

      Padam
    2. suka ati dia la nak tulis pe..ini blog dia,ko dtg..nak komen itu ini.x ske,get your fucking ass out la.make your own shitting blog.

      Padam
  6. Yang kita dok kutuk2 dan cakap bahasa yang tak elok tu kenapa...yang dok mengutuk malaysia tu malingsia tu iqnya rendah..biarkan saja mereka..tak kemana pun..jangan kita pun jadi macam depa..

    yang penting jomlah semua kita doakan anak tu dapat pulang ke malaysia atau dapat kehidupan yang lebih baik..Anak ni amanah yang berat...kenapalah sampai begini jadinya..sedih..
    :(saya pun setuju bapanya dikenakan hukuman yang serimpal..

    BalasPadam
  7. "gagal dibawa pulang kerana telah dijual". cam palui bunyi. bila jadi kes camni aku tengok NGO yang mainkan peranan. mane Kementerian Luar kite, mane pihak Kedutaan kite. kalu aku kate lebih kan kate aku pembangkang.

    Indon senang2 jak mainkan kite. kes batik, lagu, pulau,jerebu, rakyat dibawa lari kite diam jak. bukan nak suruh main kasar pun. tapi biar tegas.

    Serunpum kunun. ceh... Palui

    BalasPadam
    Balasan
    1. btul tu..sekurang-kurangnye tegas la sikit.smpi benda remeh2 pun diorang nak wat kecoh,nak claim.org indon ckp malaysia ni negara yang membosankan..jarang de berita yang menarik perhatian negara luar.cehhh..indon la yang membosankan..terlampau bnyak masa terluang smpi leh terpikir nak claim itu ini..mcm dah xde keje lain..

      Padam
  8. sedihnye dengan nasib budak tu. Kenapela kerajaan kite terlalu lemah bile berdepan INDON ni.Tak payah nak jage sangat hubungan kalo negaran indon pun bukan respect malaysia sangat pun. mohon sgt bawak le budak tu balik, kesiannye. Semoga ALLAH selamatkan budak tu dari sebarang kejahatan dan keburukan.

    BalasPadam
  9. hoi indon, pembunuh Muntik korang mahkamah kami dah jatuhkan hukum mati http://mynewshub.my/2012/07/18/kes-muntik-hukuman-gantung-terhadap-peniaga-kekal/... puas hati??? pembunuh pelajar kami Adrian Jay Pereira kat Indon bila nak kena hukum mati???

    BalasPadam
  10. bosan tul bile de kes berkaitan indon ni..sebuah negara yang x menarik untuk diberi perhatian.tp rakyat sne lak yang giler nak tarik perhatian kite..lau dilayan,makin menjadi..lau x dilayan..mcm2 lak yang diorang wat nnt.

    prinsip indon ni senang je nak phm..prinsipnye ialah..

    "aku menyusahkan ko,ko xleh marah...tp lau ko menyusahkan aku,aku ganyanggggg ko!"

    BalasPadam
  11. Betul lah, memang dah salah kan sebab budak tu dijual?? Bukan itu pun kira pemerdagangan manusia ke??

    BalasPadam
  12. indon is so f**king shit..not even deserves to give any f**K .serumpun?totally NOPE!!

    BalasPadam
  13. maleisia takoot ngan indon...bodoh...jaga hak asasi..indon tu pendatang, dah la dtg cara haram..semua2 indon naharom..

    BalasPadam
  14. ada sesiapa yang tahu tentang berita terkini pasal budak ni tak??? aku tengok dah senyap je...kenape la orang indon ni jahat sangat...prosak nama ugama islam orang indon ni.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...