Iklan Leaderboard

Isnin, 2 Julai 2012

12 Kisah sedih kanak2 dilarikan ke Indonesia

Serius gua sadis baca kisah ni. Kerana kezaliman ibu tiri mereka, mereka telah dibawa lari ke Indonesia dan dipaksa bekerja dan dipukul walaupun masih kecil yang mana mereka sepatutnya belajar di sekolah bersama rakan sebaya yang lain. Mereka dah membazirkan banyak tahun yang sepatutnya mereka gunakan untuk menuntut ilmu di sekolah. Aku tak boleh bayangkan kalau aku yang berada di tempat kanak2 kecil ni atau bapa mereka. Tempoh 5 tahun hidup bagai neraka dunia dan kehidupan sebagai kanak2 normal disia-siakan sebegitu sahaja. Tempoh 5 tahun juga seorang bapa hidup tanpa anak2 kandung disisi. Kenapa benda2 macam ni berlaku? Kenapa??? Salah siapa??? Argghhhhh!!!


KUALA LUMPUR - “Terima kasih kerana bawa kami pulang. Kami tak mahu ke sana semula. Kami mahu tinggal bersama ayah. Saya mahu ke sekolah dan tak mahu jumpa ibu lagi.”

Demikian luah Nurul Safiza Fitri Nordi, 11, sejurus sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini, tengah hari semalam. Nurul bersama dua adiknya, Muhammad Nurhan, 9, dan Nurmasyita Amiera, 8, terpisah dengan ayahnya, Nordi Adi, 57, kira-kira lima tahun lalu selepas ibu tirinya membawa mereka tinggal di Lampong, Jakarta.

Nurul berkata, mereka tiga beradik terpaksa bekerja sebagai buruh untuk menampung kehidupan dan masuk ke dalam hutan untuk mencari hasil hutan.

Menurutnya, mereka hanya diberi makan dua senduk nasi sekiranya hasil diperoleh sedikit, manakala upah diterima sebahagiannya perlu dibahagikan kepada ibu tirinya yang tidak bekerja.

“Kami bertiga akan masuk ke hutan dari pagi sehingga petang. Ibu juga akan memarahi kami sekiranya melakukan kesalahan walaupun kesalahan kecil,” katanya.

Anak kedua daripada empat beradik itu berkata, kakak sulungnya, Siti Norzana, 12, tidak tinggal bersama mereka sejak setahun lalu kerana dihantar ibu tiri mereka ke Temusuci, Indonesia untuk bekerja di sana.
Baca lagi di Sinar Hairan.


Sorry gua memang emo sikit kalau benda2 yang melibatkan kanak2 dan budak2 sebab kanak2 ni adalah suci bagai kain putih dan kehidupan mereka sepatutnya dipenuhi dengan kegembiraan dan keseronokan zaman kanak2 disamping menuntut ilmu sebagai persediaan menempuh alam remaja dan dewasa. Ni kakak mereka sorang lagi masih lagi kat Indonesia tak dapat dibawa balik kerana tak dapat dikesan atas sebab mak dia dah hantar dia pergi Temusuci, Indonesia untuk bekerja. Aku harap lepas ni dia juga akan dapat dibawa pulang ke Malaysia sebab kalau ikut umur tahun ni dia dah kena ambik UPSR dah pun.


Mungkinkah benda2 ni berlaku disebabkan perkahwinan campur di antara warga Malaysia dan juga warga asing? Dari dulu lagi kita dah dengar banyak kes anak kena bawak lari ibu/bapa ke luar negara selepas ibu bapa berpisah. Kenapa nak kena kahwin dengan orang asing? Memang la jodoh di tangan Tuhan, tapi kenapa tak berusaha untuk mencari jodoh orang tempatan. Orang Malaysia sikit punya berlambak, dari Perlis sampai ke Johor sampai ke Sabah. Kalau nak kahwin jugak dengan orang luar, kahwin la dengan orang luar negeri, jangan orang luar negara.


Tak tau lah kalau ada orang nak menyalahkan benda ni berlaku disebabkan BN atau PR, tapi walau macam mana pun aku tetap nak mengucapkan syabas dan terima kasih kepada Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO dan juga pihak kerajaan kerana telah memberi bantuan dan berusaha untuk membawa balik 4 adik-beradik yang malang itu pulang ke tanah air kita. Cuma aku harap lepas ni pihak kerajaan dapat terus memberi bantuan dan tumpuan kepada adik beradik ini terutama dalam aspek pendidikan kerana aku percaya mereka dah banyak sangat tertinggal dan perlukan tumpuan khusus agar mereka dapat ganti balik 5 tahun mereka yang telah hilang.

Dan harap2 mak kandung mereka, Muhainah Asmah dapat juga memberi perhatian kepada anak2 kandungnya sendiri walau dah berpisah lama dengan bekas suaminya Nordi Adi kerana aku percaya di saat2 macam ni anak2 kecil ini amat memerlukan kasih sayang daripada kedua ibubapanya. Kalau ada apa2 sengketa di masa lepas, harap dapat lupakan dan berdamai demi masa depan anak mereka.

Serius, kalaulah benda ni berlaku sebaliknya vice versa di mana isteri warga Malaysia melarikan anak tirinya yang berwarga Indonesia ke Malaysia daripada bapa dan negara asalnya, mesti ramai dah orang berdemo depan kedutaan Malaysia di Jakarta dengan bawa banner "Malingsia curi budaya anak2 Indonesia" sambil baling telur. Tapi orang Malaysia takkan berdemo macam tu depan kedutaan Indonesia sebab orang Malaysia kan kewl, lagipun berdemonstrasi jalanan bukan budaya Malaysia bak kata Tun Mahathir.

Baca lagi kisah misi penyelamatan 3 beradik ini di Onscene dan juga lebih banyak berita di Blog Dunia Itu.


tags: nasib kisah 3 beradik 4 adik-beradik dilarikan ibu tiri indonesia 5 tahun nordi adi muhainah asmah karsini kaslam paksa bekerja buruh air mata bapa cerai bawa pulang balik malaysia biro aduan komuniti pemuda umno pihak kerajaan siti norzana nurul safiza fitri muhammad nurhan nurmasyita amiera jaga pendidikan sekolah kahwin campur makan dua senduk sehari

12 ulasan:

  1. Balasan
    1. sebab indon babi....pemikiran cam anjing gila....

      Padam
    2. waw...u seksi la...bru perasan...hehe....

      Padam
  2. lebih kurang dengan kisah budak yang dibawa balik dari new zealand tu jgk ek..5 tahun yang fuhhh..

    BalasPadam
  3. Ya Allah sedihnya.... MQ dapat bayangkan betapa susahnya anak2 ni kena mencari rezeki... Vangang punya mak tiri...

    BalasPadam
  4. bro, kenapa mak tiri dia yang jaga dari awal lagi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kisah2nya berdasarkan laporan berita:

      Mohd. Khairun berkata, rentetan masalah itu bermula apabila ibu kandung kanak-kanak terbabit, Mohaina Asmad, 34, yang berasal dari Sabah, meninggalkan mereka dan suaminya, Nordi Adi, 57, pada 2005.

      Nordi kemudian berkahwin dengan Kasini yang kerap membantunya dalam menguruskan perniagaan baja pertanian semasa di Pontian, Johor pada tahun 2007.

      Dia kemudian membawa keempat-empat anaknya itu berhijrah ke Lampung, Sumatera untuk memulakan hidup baharu bersama keluarga Kasini di Lampung.

      Namun setahun kemudian, Nordi pulang ke Malaysia seorang diri untuk bekerja sebagai pengawal keselamatan.

      "Dia (Nordi) pernah berhasrat membawa pulang anak-anak tetapi isterinya menghalang.

      "Kasini juga mengugut supaya diberikan wang sebagai syarat untuk Nordi membawa pulang keempat-empat anaknya," kata Mohd. Khairun.

      Kosmo! pada 26 Jun lalu melaporkan dakwaan Nordi bahawa dia telah mengeluarkan RM27,000 daripada akaun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan wang itu kemudian diberikan kepada Kasini.

      Namun tindakan itu nyata sia-sia kerana wanita tersebut didakwa tetap berkeras untuk tidak membenarkan empat beradik terbabit dibawa pulang.

      Padam
  5. tu lah ek satu matelity rakyat indon yang LA tak berapa suka...
    Suka kikis duit org tak kisah negeri mana pun..
    Ni bukan tuduhan tapi kenyataan..
    Kat sini minah2 indon berapa ramai yang kaki kikis..
    tak kisah lah yang kawan dengan diorg tu mat bangla ke, org india ke, org cina ke even lelaki melayu yang jatuh cinta ngan dorg alamatnya kempis la poket..
    Tapi nak salahkan dorg hundred percent pun tak bleh gak..
    Padalah lelaki ni semua tau yang minah indon memang kaki kikis dan mulut manis..
    YAng dorg pi gatal2 nak jugak sapa suruh..
    Kalo ada yang terasa maaf ye..
    Yang pahit itu adalah kebenaran..

    BalasPadam
  6. Tuhan nak uji. Nak buat macam mana. Kalau kawen dengan orang Italy sekalipon belum tentu selamat 100%. Tapi kalau seberang ni, tak la nak heran sangat.

    Anyway, kita jangan emo kalau Indon serang. KEWL sudey...

    BalasPadam
  7. Dasat betui penangan Indon.. Ganyang Malingsia!!

    BalasPadam
  8. Bodoh lah orang indon ni. dah la dtg sini cari pasal, buat hal ambil kesempatan, bawak orang anak orang malaysia buat kuli plak. kena sebat ni baru rasa.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...