Iklan Leaderboard

Ahad, 25 Mei 2014

11 Logik macai politik terhadap suatu fitnah

Tulis kenyataan mengarut, letak gambar, tulis nama, orang terus percaya. Ya, cara ini masih lagi kekal sebagai teknik membuat fitnah paling mudah, cepat dan efektif kerana 2 sebab, satu kerana majoriti rakyat Malaysia taksub dengan parti politik, kedua kerana terlalu ramai rakyat Malaysia yang malas membaca, mengkaji kesahihan suatu benda dan rela diperbodoh dan ditipu.




Seperti contoh gambar di bawah. Letak sahaja di Facebook, berapa ramai orang percaya terutama dari penyokong parti lawan. Ada yang kata ia cuma sarkastik. Malangnya bila orang mempercayai sarkastik itu sebagai suatu yang benar, ia bukan lagi sarkastik, ia adalah fitnah.



Masalah orang kita ni bukan sahaja malas membaca dan mengkaji, malah suka memanjang dan menyebar berita yang tidak diketahui asal usul termasuk yang fitnah. Sekurang2nya kalau nak sebar dan kongsikan sesuatu, sertakan sekali dari sumber mana yang diambil samada video atau berita dari akhbar pro-kerajaan, pro-pembangkang atau dari mana2 sumber yang kuat.

Kenapa perlu buat fitnah dengan menokok nambah kenyataan2 yang tak betul sedangkan ada kenyataan2 merapu yang benar2 dikeluarkan oleh ahli2 politik seperti:

Macai PR bila nampak macai BN fitnah PR, bising satu dunia kata itu fitnah!
Macai BN bila nampak macai PR fitnah BN, bising satu dunia kata itu fitnah!

Macai PR bila nampak macai PR yang lain fitnah BN, bersorak sakan dan sebarkan. Bila tahu itu fitnah, senyap.
Macai BN bila nampak macai BN yang lain fitnah PR, bersorak sakan dan sebarkan. Bila tahu itu fitnah, senyap.

Bila ditegur, dikata itu hanya sarkastik atau tidak salah kerana sebelum ini pun banyak kenyataan bodoh yang diorang keluarkan. Paling tidak pun, kita terus dilabel sebagai macai pihak lawan kerana menegur.

Logik macai - fitnah itu halal hanya kepada pihak lawan dan haram jika kena di pihak kita.

Macai oh macai, sampai bila mahu berubah dari terus menjadi lembu?




tags: kenyataan fitnah macai umno bn pr pkr pas dap langkah menaikkan tarif elektrik mampu mengurangkan kadar kematian akibat renjatan elektrik najib razak kehadiran panda ini dapat jimatkan kos rakyat kerana tidak perlu keluar negara untuk melihat panda ahmad maslan boleh bicara soal tudung tapi jangan sampai mama terasa saya nak nasihatkan dyana sofya pakailah tudung setiap wanita muslim wajib menutup aurat friends of barisan nasional pakatan rakyat fanpage

11 ulasan:

  1. ku jua kan kejuaraanku ieiiini

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa tu???

      Torrent Movie Melayu, Majalah & Komik Malaysia @ MelayuCrewz

      Padam
  2. Noob..buang masa lu bincangkan hal politik mesia.. PR ke BN ke.. lambat lagi nak maju bhai.. saya hanya jaga diri sendiri dan anak saya saja.. tak larat nak amik tahu dan layan bende2 bodoh ni.. kalo baca pun, takat baca je la.. serius buat masa ni, saya lebih yakin dgn PR berbanding BN..

    Kalo lu mau yg 100% tulus.. mmg sorilah..budaya kita belum ada tamadun lagi..mungkin 1 juta tahun lagi baru wujud tamadun melayu..

    BalasPadam
  3. Oh Rozana

    saat mana jejaka bangla kau peluk
    saat mana jejaka bangla kau tinggalkan
    mana jejaka bangla yang membelaimu
    mana bisjut & royi yang merana dalam genggaman

    Oh Rozana

    katanya bisjut
    kenapa bisjut kau jadikan royi saat warga bangla duduk dalam gelap

    Oh Rozana

    bisjut atau royi saat ini kau berikan padaku..
    aku pecahkan dalam titik ruang jenuhku
    saat aku menantikan kehadiranmu....
    aku tidak suka dengan keadaan ini.
    aku tidak mahu bisjut royi mu
    pergi saja jangan kau kembali lagi
    datang saja saat kau kembali
    bersama seketul bisjut & royi

    Oh Rozana

    bisjut & royi ada saat kau datang
    bisjut & royi hilang saat kau hilang.

    Nak bisjut?

    BalasPadam
  4. Menatang apa la komen rozana royi bisjut ni? Sakai bodoh. Setiap 1 entry kalau takde komen berunsur CADBURRY ni memang tak boleh ke? Perangai macam procine dalam cadburry.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh Rozana

      Bisjut bawa bangla
      Bangla bawa royi
      Royi bawa aku
      Bisjut bawa kamu
      Royi & bisjut bawa kita bersama

      Btw, nak bisjut?

      Padam
    2. Aku nak ko mampos.

      Padam
  5. Benda ni yg buatkan politik nampak kotor...
    Pemainnya (ahli atau macai) semuanya suka bermain kotor.

    BalasPadam
  6. Sbb org melayu malas nak buat homework...suka percaya bulat2. Dlm politik...konsep menghalalalkn cara byk sgt berlaku...susah nak cari pemimpin yg berprinsip.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...