Rabu, 4 September 2013

85 Kelas mengenai ekonomi dan hutang negara

Rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu-Islam mesti lebih sensitif terhadap situasi ekonomi dan isu hutang negara. Kurangnya reaksi dan kesensitifan rakyat Malaysia, terutamanya orang Melayu-Islam terhadap isu-isu mengenai situasi ekonomi dan isu hutang negara melahirkan kebimbangan. Baca lagi artikel penuh di sini - "Peka kepada ekonomi dan hutang negara".


Sejajar dengan kenaikan harga minyak semalam, sebenarnya ramai aku lihat kurang arif dan tidak berapa tahu mengenai ekonomi dan juga hutang negara sehingga ada yang memberi pandangan dan hujah yang bagi aku amat dangkal dan cetek sekali. Oleh itu, izinkan aku menerang dan menjelaskan sedikit sebanyak mengenai ekonomi dan hutang negara dalam bentuk yang paling mudah difahami: 
Ahmad (bukan nama sebenar) seorang graduan IPT tempatan yang baru sahaja menamatkan pengajiannya telah mendapat pekerjaan di sebuah syarikat GLC sebagai Junior Executive dengan gaji permulaan sebanyak RM2,000. Setelah 3 bulan bekerja, beliau ingin memohon kad kredit dan juga membuat pinjaman peribadi. Setelah memohon di bank, dengan pendapatan beliau sebanyak RM2K tersebut, beliau hanya layak untuk mendapat kad kredit dengan credit limit sebanyak RM8,000 sahaja, dan jumlah maksima yang beliau layak untuk membuat pembiayaan peribadi hanyalah RM100,000.

10 tahun telah berlalu. Kini beliau telah dinaikkan pangkat menjadi seorang Manager dengan pendapatan sebanyak RM10,000 sebulan. Beliau sekali lagi ingin memohon kad kredit dan juga membuat pinjaman peribadi. Kali ini, dengan pendapatan beliau sebanyak RM10K itu beliau layak untuk mendapat kad kredit dengan credit limit sebanyak RM40,000 dan jumlah maksima yang beliau layak untuk membuat pembiayaan peribadi adalah sebanyak RM500,000.

Daripada situ kita boleh lihat jumlah kelayakan pinjaman adalah berkadar dengan jumlah pendapatan seseorang. Jika pendapatannya sikit, maka sikitlah yang dia boleh pinjam. Jika pendapatannya banyak, maka banyaklah yang dia boleh pinjam. Semakin tinggi hutang seseorang, kita boleh buat kesimpulan yang pendapatannya juga pasti tinggi.

So apa kaitan cerita Ahmad (bukan nama sebenar) ini tadi dengan ekonomi dan hutang negara?

Imej statistik hutang negara yang dijumpai di Google Images dah memang ada gambar2 orang tu.
Seperti yang kita tahu, hutang negara semakin meningkat saban tahun. Pada tahun 2012, hutang negara mencatatkan jumlah yang paling tinggi sebanyak RM502.4 billion. So apakah maksudnya hutang yang tinggi ini kepada ekonomi kita?

Sumber
Maksudnya di sini, ekonomi kita semakin lama semakin baiklah! Makin tinggi hutang negara, bermakna makin meningkatlah pendapatan negara kita saban tahun sehingga melayakkan negara kita untuk membuat pinjaman yang lebih besar dan berhutang dengan lebih banyak.

Oleh itu baguslah apa yang kerajaan BN buat selama ini sebab hutang kita tak pernah menurun. Bila hutang meningkat, pendapatan pun meningkat. Kalau hutang kita turun, maksudnya pendapatan kita menurunlah jugak. So macam mana kerajaan nak meningkatkan pendapatan negara? Macam2lah caranya, antaranya seperti cukai pendapatan, cukai makan kat Mekdi, cukai beli kereta, cukai jalan, cukai tanah, cukai taksiran, cukai pinjam duit kat bank, cukai import barang, bayaran nak buat kad pengenalan dan passport, saman trafik, AES, turunkan subsidi minyak, gula, ayam, beras, dan bermacam2 lagilah.

Bila dah ada pendapatan dan hutang, mesti ada perbelanjaan, bukan? So apa yang kerajaan belanja dengan segala pendapatan dan hutang2 ni? Macam2lah, antaranya bina sekolah, hospital, universiti, jalan, lebuhraya, pejabat kerajaan, masjid, kuil, gereja, LRT, MRT, monorel, KLCC, Putrajaya, Cyberjaya, jambatan bengkok lepas tu tak jadi kena pulak bayar pampasan, hantar wakil pergi angkasa, buat projek lembu NFC, beli kapal selam Scorpene, buat projek PERMATA, bayar gaji dan bagi bonus kepada kakitangan kerajaan, bagi BR1M, baucer buku, rebat Smartphone dan bermacam macam macam macam macam lagi yang semuanya adalah demi kesejahteraan rakyat jelata jua.

Sedar tak sedar, itu semua adalah kerana jasa kerajaan BN kepada rakyat. Korang tak pernah nampak ke signboard2 "Satu lagi projek Barisan Nasional" dan "Jasa kepada rakyat" di semua tapak pembinaan milik kerajaan?



So apa lagi yang korang mau? Minyak naik dua kupang pun bising? Itu semua demi meningkatkan pendapatan negara tahu tak? Lagipun harga minyak di Malaysia masih lagi no. 2 terendah dikalangan negara2 ASEAN.


Mohon bersyukur sekarang. Apa, tak puas hati? Kalau tak puas hati takpe, boleh nyatakan ketidakpuashatian anda di ruangan komen di bawah. Tak yah gaduh2 benda boleh bincang...




tags: peka kepada ekonomi dan hutang negara kelas panduan tutorial pencerahan penjelasan penerangan kenaikan harga minyak petrol ron95 diesel bursa saham malaysia kuala lumpur bskl cara main forex online pinjaman pembiayaan peribadi personal loan bsn bank rakyat mbsb cimb maybank public how to apply kelayakan pendapatan gaji slip salinan ic kad pengenalan penyata bank statistik zaman anwar ibrahim mahathir pak lah abdullah badawi najib razak perbelanjaan satu lagi projek barisan nasional jasa kepada rakyat petrol price around the asean world harga minyak dunia asia tenggara

85 ulasan:

  1. 1st!!

    rasa cam bodo pon ada ckp 1st x tentu pasal

    BalasPadam
    Balasan
    1. minggu depan citer harga minyak naik ni akan slow dan lama kelamaan orang akan terima jugak.

      Padam
    2. kalau nk tgk hutang negara yg terbaru kat sini

      Padam
    3. haa nampak nampak. kalau tengok kat link tu, negara maju dan membangun macam US dan Jepun semua banyak hutang. negara2 miskin macam papua new guinea, negara afrika, hutang negara mereka semua rendah, sebab apa, sebab pendapatan negara mereka rendah dan tak mampu nak berhutang. semakin banyak hutang negara menunjukkan semakin kaya dan maju negara itu. so apa lagi, tambah lagi hutang, tambah lagi yeaaaaahhhh

      tapi aku percaya pada kepimpinan dan urus tadbir kerajaan sekarang, walaupun hutang makin tinggi, mereka pasti boleh uruskan dengan baik dan takkan membuatkan negara bankrap. tapi kalau negara bankrap sekalipun, aku percaya para pemimpin sekarang sanggup menggadaikan kekayaan dan memotong gaji dan elaun mereka untuk menebus semula kemuflisan negara. mereka pasti tidak akan membiarkan rakyat yang menanggung kegagalan mereka.

      Padam
    4. noob macai babi negara.... dh 56 tahun ko kena tipu dgn umno itupun ko masih nk percaya diorg akan bertanggungjwb kalau negara bankrap. ntah2 diorg yg cabut dulu pergi negara lain... percayala yg akan tanggung taik2 diorg ni adalah rakyat...

      Padam
    5. Pon, benda ni normal. Kau boleh baca berkenaan pasaran hutang / bond. Mungkin disitu kau boleh dapat basic sedikit ttg hutang. Hutang itu salah satu komoditi dan boleh diperdagangkan dalam ekonomi.

      Padam
    6. Harom meniaga utang ni.. Islamik la sangot.. hohoho

      Padam
  2. mcm basic aku 3 ribu personal loan boleh pegi berapa noob. nak pinjam pastu rolling wat bisnes la.

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf,kami dh check nama anda dlm database ccris & didapati anda telah mengalami keberhutangan yg serius & telah diisytiharkan muflis.sila berjumpa dgn along utk meneruskan niat utk membuat loan

      Padam
  3. apa yang aku boleh paham kat sini...najib yg paling best sbb time pemerintahan dia negara kita ada hutang yg banyak...

    BalasPadam
  4. analogi yang menarik tetapi walaupun Ahmad (bukan nama sebenar) mempunyai had limit kredit kad RM40k dan boleh pinjam personal loan RM500k, adakah perlu dia pinjam? Kerana proses pinjaman itu akan ada kosnya yang tersendiri yang menyebabkan jumlah akhir pasti lagi tinggi dari jumlah kapital pinjaman itu.
    Kalau perolehan itu boleh meyumbang kepada penggunaan dengan secukupnya, tidak perlu meminjam.
    berbalik kepada Ahmad (bukan nama sebenar) itu tadi, jika dia meminjam hingga santak tahap kreditnya, walaupun ada kapasiti untuk membayar, masih belum habis bayar bukan? apa akan jadi jika tiba tiba dia memerlukan dana tambahan atas apa alasan pun? dari sumber mana dia boleh dapatkan dana?
    berbesar hati jika kamu dapat berkongsi ilmu dengan kami :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. best best ko punya explaination..aku nak tulis camtu jugak tadi..tapi malas la panjang sanggat..

      Padam
  5. Aku malas sembang ekonomi bagai tapi logik ni aku tak leh terima:

    ron 97: rm 2.7-2.8
    ron 95: rm 2.73

    apasal ron 95 harga sama dengan ron 97, sedangkan ron 95 quality kurang mestilah harga juga rendah. Subsidi kerajaan rm 0.63 tu betul ke?

    Ini logik ekonomi BN. Kalau nak tipu pun gunalah matematik tinggi skit. Ni matematik tahun satu pun fail. Ptuih!

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha3..aku pun ada terbaca persoalan ini dari rakan2 kat fb

      Padam
    2. Tak pe ler, Malaysia masih aman. Kena tipu tu untuk kesejahteraan rakyat. Tak gitu? Jom kita menipu.

      Padam
    3. Diaorang selindung harga kos maka dijaja harga jualan.. Diskaun diberi nama subsidi.. :)

      Biasa la macam tauke roti boleh je bagi roti free kat pekerja dia tau cas murah (diskaun) asal balik modal. Diskaun ni yang dikatakan subsidi :)

      Kena tahu
      - berapa kos Petronas keluarkan sebarel minyak? atau dengan kata lain kos yang kerajaan tangung..
      - berapa untung bedasarkan harga minyak dunia
      - katanya kita jual minyak kita sebab kualiti tinggi dan berli minyak murah..

      So lepas kira-kira semua berapa kos sebenar yang kerajaan belanja? Takkan kos penghasilan pada harga jual? tentu la murah jauh lebih murah.. tu kerajaan boleh bagi diskaun atau term untuk rakyat subsidi la..

      Macam pembuat roti juga.. negara kita pengeluar minyak, persoalannya ialah berapa sebenarnya kos menghasilkan minyak ni ron95 ron 97? Bukan harga jualan minyak semasa dunia..

      Sebab kos penghasilan ni berbeza-beza mengikut teknologi juga pelbagai faktor lain seperti buruh dan geografi.. Misalnya minyak yang dikeluarkan dari antartica tentulah lebih mahal kosnya sebab susah nak dikelaurkan dari kawasan yang mudah..

      Kalau ikut apa dipaparkan sebagai subsidi bedasarkan harga jualan bukan harga kos pengeluaran.. jadi bermakna kemungkinan kerajaan masih mendapat untung walaupun memberi diskaun kepada rakyatnya.. lebih-lebih lagi harga ditetapkan tidak mengikut jualan atau harga semasa.. kalau harga minyak turun kerajaaan tentu untung lagi besar..


      Padam
    4. ape bongok sgt ko ni. naikkan harga ron97 takde maknanya pasal takde org pakai. pasal tu la kjaan naikkan ron95.

      Padam
    5. BN kaki menipu.

      Padam
  6. Entry ini berbaur sarcasm..mohon noob padamkan entry ni..haha

    BalasPadam
  7. Keliru sy..entry sarcasm atau staright forward? Papepun sy ada bg komen yg hutang isi rumah bergantung pada peratusan mengikut pendapatan isi rumah..bukan jumlah hutang sahaja. Gaji rakyat malaysia rata2 meningkat..so secara x lansung hutang pun boleh meningkat sama (jika anda decide utk berhutang lebih kredit card,kereta,rumah selepas naik gaji)

    Pasal minyak ni sekejap je panas..x smpi 6 bulan senyap je selepas bg brim. Dah bg brim rm1200 pun bising gak pasni,ckp patut bg brim rm12000 sbb kos sara hidup tinggi.naik brim barang pun naik gak sbb dengki rakyat dpt duit extra. Percaya ckp sy...kalau gov buat min salary rm5k...barang pun naik mendadak gak sbb peniaga pun nak naik gaji min 5k...end of the cite ni xkn habis.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apabila macai berkokok....,

      Padam
    2. Secara umum...bila org naik gaji/pangkat..for sure nak decide beli rumah baru/kereta baru n mcm2 lg yg baru..so semua ni secara hutang bank..xkan byr cash. Zmn skrg kita mcm hutang smpi ke tua sbb nak penuhi cita2 kita nak rumah besar,kereta besar,bini byk,mcm2 lg. Sbb 2 gak ramai merayu extend umur bersara smpi 60,kalau boleh smpi mati sbb byk hutang nak bayar.

      Pasal minyak ni..ada yg ckp kita pengeluar minyak sepatutnya bg harga free,xpun 20sen selitre je...tp sy yakin jika minyak free sekalipun penyokong PR pun tetap sokong PR gak sbb perasaan benci terhadap pemimpin BN yg dikatakn kuat rasuah n makan duit rakyat.

      Tp kalau minyak malaysia free..sy amat mengalu2kn tapi harga roti canai tetap sama gak.huhu.

      Padam
    3. Terpulang nak kata sy ni macai ke x, tp sy mmg x suka parti politik di malaysia lg2 smpi umat islam berpecah. BN n PR sama2 pentingkn politik masing2 n kebajikan rakyat x diutamakan.

      Minyak naik ke,turun ke tetap harga barang,kos sara hidup,harga rumah akan naik kelak. Sy mmg dah tau minyak akan naik Jika BN menang sbb secara tradisi perkara ini akan berlaku. Lg2 selepas 3 tahun Minyak x naik,sure lepas pru13 akan naik x kira tahun ni atau tahun depan.

      Dunia skrg sgt mmencabar..so pandi2 uruskn kewangan masing2,elekkan berhutang byk n jgn ikutkn nafsu lg2 org muda yg nak ada kereta 100k n rumah setengah juta selepas 2 tahun kerje. Bank skrg byk bg kemudahan hutang..so berhati2 kawal nafsu sbb lumrah manusia nak cepat 'nmpk kaya' dgn cara berhutang. Ni semua salah cite korea tunjuk laki muda2 dah jd pengarah syarikat pki keta besar n baju smart2 nak takel awek korea,ceh!

      Padam
    4. http://andakjauhar.wordpress.com/adakah-harga-petrol-di-malaysia-mahal/

      A good info, tp malaysia xnak buat konsep spt negara venezuela yg menggunakan byk duit kerajaan utk cover byk subsidi Minyak sehingga menjadi negara paling murah minyak di dunia. Ni semua salah macai undi BN! Secara umum, selain tsunami cina, pengundi PR byk terdiri oleh pengundi yg dduk di bandar yg selalu travel jauh ke tmpt keje smpi habis duit kat minyak,selalu byr tol,harga rumah yg tinggi n kes jenayah yg tinggi di kaw bandar...so they want CHANGE n PR willing to do this in their manifesto,jd x jd lain cite.x jd tukar balik gov.

      Padam
    5. Rutin hidup di malaysia sekarang ni, org yg agak sokong langkah2 kerajaan akan digelar macai detected.

      Padam
  8. As'salam

    kenaikkan harga sebanyak RM0.20 apa lah sangat..
    malaysia kan masih aman sentosa..kan kann ?

    huhuuuuuu.

    BalasPadam
  9. Apa la sangat dua kupang tu. Kata nak maju ... internet nak laju.... gajet nak canggih.... kereta nak hebat... itula proses kemajuan yg di bangga banggakan. Kalau tak nak semua tu naik je la basikal.... badan pun sihat hati pun senang, Jerebu pun kurang, jalan tak jem...
    Tepuk dada tanya selera.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu. Bayar lebih 20sen seliter bising. Bayar astro seratus lebih sebulan boleh pulak. Langgan broadband 30G boleh pulak. Pakai keta Camry Bayar RM1.5K sebulan boleh pulak. Kejap lagi ada yg gelar aku MACAI DETECTED.

      Padam
    2. betul tu. byr lebih 20sen pun bising. kalau selalu isik rm50, cuma perlu tambah 20 sen je la jd rm50.20. ada yg byr astro seratus lebih pun xmampu, sbb xde astro. langgan broadband 1G xmampu pulak. pakai motor honda ex5 pun xboleh pulak. kejap lg mesti ada org gelar aku GENIUS DETECTED...

      Padam
    3. " kalau selalu isik rm50, cuma perlu tambah 20 sen je la jd rm50.20"

      Genius kepala bapak kau

      Padam
    4. aku suka baca komen2 kat blog ni sbb sgt humor & bangang... come on, feed me moreee

      Padam
    5. stupid detector detected

      Padam
    6. macai detector detected

      Padam
    7. babi detected... i mean all of u

      Padam
    8. macam mana dia tau dia tu babi lol

      Padam
  10. jom tgk Tanda Putera,dpt minyak free yg penting pakai songkok

    BalasPadam
    Balasan
    1. kecoh la ko nih... cerita james bond pun ada org je tgk dlm panggung, tanda putera ada 30 org dlm panggung kira dh bgs la tu

      Padam
  11. Keyboard Worrior detected

    BalasPadam
    Balasan
    1. Worrior otak hang!! lain kali type pelan2...

      Padam
  12. rich people buy assets,
    poor people buy liabilities..

    kerajaan kita dah banyak sgt liabilities...lembu,PKFZ,perwaja,KLIA2.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul... byk sgt liabiliti termasuk rosmoh, shahrizat, nazri aziz, bung mokhtar dll...

      Padam
  13. Orang yang banyak berhutang ni sebenarnya yang mampu.. :) Jadi negara kita sebenarnya mampu membayar hutang? So kita ni rakyat yang maju mampu dah mewah :)

    Wah jadi pelajar-pelajar kita yang mendapat dan mempunyai pinjaman ptptn adalah golongan yang mampu syabas syabas..

    Persoalan kalau kita mati sebelum bayar hutang-hutang kita adakah hutang kita lupus bergitu saja? macam tidak adil pula kesian kepada pemberi hutang.. :) Hutang ni tak dituntut ke di akhirat?

    Jangan biarkan hidup diselubungi hutang..

    BalasPadam
  14. bodo laa noob jilat lagii laaa bontot Bn!!

    BalasPadam
  15. aku ingat noob nak jelaskan ekonomi & hutang negara dengan hal2 teknikal serta lebih terperinci. tapi ku hanya nampak artikel yang retorik saja.

    agak kecewa ku disini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sabar Noob tengah edit tu

      Padam
    2. noob kan penjilat bontot bn, xyah sembang lebat la,

      ib4: noob penjilat fuckatan rakyat gak dasar talam 2 muka

      Padam
    3. oi bisjut.. kecewa pe jadahnya yg ko tanya noob ni buat pe dia bkn professor ekonomi pun... ntah2 diploma ekonomi pun xde... nk tau lebih terperinci tanya la pakar ekonomi, asal bkn professor kangkung sudah le

      Padam
  16. aku pelik negara ni berutang tp utang dgn siapa? boleh saudara noob terang kan.

    IMF kah?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Banyak cara termasuk bond dan sebagainya

      detail boleh rujuk BNM punya Statistik

      Padam
    2. Bukan IMF. Tetapi investors yang membiayai project. Investors ni terdiri dari pelabur luar dan dalam negara.

      Padam
    3. Satu main point yang korang lupa sebut, selain investors dan bond, hutang negara datang dari bank negara sendiri. Disebabkan kos pengurusan melebihi pendapatan negara, kerajaan terpaksa berhutang dgn bank negara melalui treasury bills. Apabila bank negara menerima arahan dari kerajaan utk pinjam duit, bank negara akan mencetak jumlah yang diminta oleh kerajaan utk tampung kos pengurusan. Dengan magik puuuf kluarlah beberapa billion dari bank negara. So jumlah yang dihutangkan kepada kerajaan akan dikreditkan dalam deficit account. Jumlah kredit mestilah termasuk dgn interest. Aku harap korang paham yang sistem mcm ni takan mengurangkan hutang, disebabkan bank negara perlu print lagi duit utk tampung interest je. Blum lagi hutang principal yg tertunggak. Yang membayar hutang tu tentulah rakyat, hutang akan meningkat disebabkan pencetakan wang tetapi bukan itu je, rakyat terpaksa berhadapan dgn penyusutan nila ringgit disebabkan penambahan wang yg baru dicetak dalam ekonomi. Kesannya apa yang korang alami sekarang ler, harga barang naik dan inflasi.

      Padam
    4. Tanpa Nama4 September 2013 4:26 PTG,
      Bagus, anda lulus MAKROEKONOMI. Ikut teori, inflasi yang rendah, baik untuk eokonomi. Sama mcm garam dalam masakan. Kena ada sikit garam dalam masakan. Baru sedap. Takda garam, tak sedap. Takda inflasi, ekonomi tak bagus. Terlebih garam pun tak sedap. Hiperinflasi pun tak bagus untuk ekonomi.

      Ada faham?

      Padam
    5. Aku paham anon 4.35. Dengan membuat personal loans org2 akan berbelanja, gaji naik org akan berbelanja. Baru ekonomi bergerak.

      tapi kalau inflasi tak dikawal dn pencetakan dn pengaliran duit tak dikawal, barang dah naik, org akan takut berbelanja. Nak tunggu sampai recession baru nak kawal harga?

      Padam
    6. And thats why economists never learn from mistakes. Luckily im not one of them.

      Padam
    7. Patut la banyak sangat note rm100 sekarang payah pulak nak dapat note rm50..

      Padam
    8. Syabas! Dengan satu komen anon 4.26 telah merungkai kekeliruan tentang hutang negara. Aku baru teringat tentang print duit ni menambah hutang.

      Padam
    9. tu duit Malaysia susah nak tukar kat luar negara biasa diaorang terima dolar je haha.. So nak pi luar negara either ko bawak credit card atau dolar la.. bawak duit Malaysia kadang diaorang tolak.. tak laku..

      Padam
    10. anon 4 sept 4:26pm, 4:35pm, 4:50pm... telah memberi komen2 yg paling membantu kat sini, thumbs up ^^

      Padam
    11. Ye lah kan, kalau kos pengurusan melebihi pendapatan, mana lagi nak dapat duit tampung baki tu kalau bukan dengan cetak duit kan. Takan lah nak pinjam IMF.

      Padam
    12. urus yang bukan2 dah camne projet sejuta jadi 10 juta dengan kos tambahan.. bajet 20billion sekali laksana jadi 40billion.. hahaha.. ada je badjet kecemasan.. camna tak byk utang..

      Padam
    13. Dan fikir2 balik gaji2 sektor awam, projek2 kerajaan semua tu termasuk dalam kos pengurusan, sebahagian gaji tu hutang dari bank negara sendiri. Tapi yang sedih nyer kita sendiri terpaksa bayar balik gaji yang telah kita terima sbg bayaran balik hutang. Mungkin sekarang efek tu kurang sikit tapi kalau generasi masa depan mcm mana pulak? Kesian anak cucu kita kelak.

      Padam
    14. Tula pasal anon 9.26, banyak sangat kroni-peminta sedekah, mana taknya kos pengurusan jadi berlipat kali ganda.

      Padam
    15. Gaji sektor awam naik = kos pengurusan naik = hutang naik

      yang menanggung hutang bukan negara tapi Rakyat. Patutlah najib nampak tak risau, sbb yang bayar gaji dia rakyat, hutang, rakyat tanggung.

      Padam
  17. Dulu masa zaman Mak abah kita nak buat loan susah,loan kete max 5 tahun..kad kredit org2 kaya leh pki je,rumah 80ribu pun pyh nak dpt kelulusan....skrg dgn ekonomi malaysia yg maju n kemudahan kredit yg meluas..org kerje kerani pun mampu beli keta baru,basic 2k mampu ada kredit kad, mcm2 kemudahan hutang diberi,siap bank offer terus even kita x mohon. Tetapi hutang paling besar dlm 1 keluarga ialah hutang rumah yg kian meningkat tiap2 tahun...n hutang tg selalu kita delay nak byr time sesak ialah hutang kereta.

    Parent sy selalu nasihat even masa sekolah..elakkan berhutang even kita mampu..sbb hidup kita kdg2 ekonomi naik n turun..so hutang yg sikit x membebankn kita time sesak/susah. Jgn ikut nafsu tgk member beli keta besar n gajet mahal2...itu yg mendorong kepada byk hutang dlm hidup.

    Hutang bank satu kemudahan..tp kalau salah guna memakan diri. Itu je nasihat sy.

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa yang hang rasa kalo time ada duit mak abah hang joli katak belanja yang bukan-bukan tapi bila duit dah berkurang tabiat buruk tu tak ditinggalkan tapi sebaliknya duit belanja sekolah hang yang dipotong..

      Padam
    2. Mengenai hutang negara..mmg kalau negara semakin kukuh ekonomi n maju akan byk nilai hutang diperolehi. Tp still hutang yg sgt byk pun x elok. Spt dlm statistik terkini yg hutang negara melebihi 50% drpd perolehan/kdnk negara still menunjukkan tanda aras yg tidak sihat. Bergantung kpd kerajaan memerintah supaya x menjadi mcm Greece Turki etc.

      Tp kalau kadar hutang sgt rendah tp xde kemajuan/pelaburan pun still x bagus jugak. Must have something balance. Paling penting rakyat x sengsara mcm negara India,pedalaman China,Indonesia, negara arab yg bergolak..itu je yg kita mau iaitu keamanan n kemajuan. Anda ada hak nak tukar kerajaan kalau anda rasa kerajaan skrg x memberi apa anda nak..tp pastikan secara demokrasi iaitu pilihanraya,bukan rusuhan n jatuhkn kerajaan melalui jalanan..sbb kesan ekonomi akan sgt dasyat n lambat utk recover.

      Padam
    3. Salah tu Ayam hutang Rumah yang panjang hutang kereta kejap je habis.. kereta aku yang lebih mahal dari rumah pon dah habis utang rumah tak habis2.. adeh.. nak kena buat plan potong prinsiple dan cuba langsaikan secepat mungkin..

      Padam
    4. Sbb 2 kdg2 ada org kerje swasta dpt bonus setel cikit2 loan rumah..so bila dah bersara dah setel duit rumah even xde pencen mcm kerje gov.Tp biase la darah muda..dpt bonus gadjet terbaru mesti beli punya.

      Tepuk dada tanya selera..x salah marah kerajaan byk berhutang,tp jgn lupa kita sendiri pun byk hutang sana sini,kad kredit just byr minimum payment,etc. Mcm org tua kata 'paku serpah paku serpih,kata org dia yg lebih'.

      Padam
    5. Sy fhm apa Curioust ckp..secara yakin kita anggap kerajaan kita suka joli belanja mcm2 termasuk cincin berlian rosmah n komisyen melampau..so anda undi utk tukar kerajaan.uyk PRU.simple. Tp still BN menang gak PRU13 dengan majority kerusi,bkn majoriti undi popular..nak wat mcmana,perlembagaan kata mcm 2..so PR kene byk yakinkan penduduk undi PR n cari segala kesalahan BN..sy yakin jika PR ikhlas nak tolg rakyat, mereka akan menang PRU14,jgn risau. Anggap BN menang merupakan penggal terakhir BN memerintah..ni negara demokrasi,berhak sokong parti kita suka.

      Padam
    6. Thanx Ayam Afrika, kau antara pengkomen yg aku rescept and dapat berfikir dgn wajar^^

      Padam
    7. Masalah aku takda gadget pun so beli la rumah dari sewa baik sewa beli.. Kalau ada gadget pun company dah sponsor..

      tapi biasa la rumah punya loan camna.. memang ada la settle prinsiple kalau ada baki duit tapi bonus bukan banyak mana tak macam ko ayam.. bonus ko tujuh lapan bulan bonus kitaorang ni kadang sebulan pun takda..



      Padam
  18. kat p.pinang caj air naik 100 % .mohon noob wt entry psl isu ni..haaha

    BalasPadam
  19. petrol 1malaysia ade?

    BalasPadam
  20. pukimak apa caj kenderaan perdagangan naik 5 peratus hari ini berikutan kenaikan harga diesel - http://www.malaysiakini.com/news/240256. lepas ni habis semua barang naik teruk... ron97 pun terus naik lepas kantoi lebih murah dari ron95... pukimak punya umno tak habis2 nak menipu rakyat... UMNO PUKIMAK PUKIMAK PUKIMAK PUKIMAK

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul la tu pukimak... harga minyak diesel naik 10%(lebih tepat 11.111%)daripada harga sebelum ni..mmg patut la naik 5%, pemborong, peniaga dan penguna sama2 rugi...xde lah pengguna je yg rugi setiap kali harga subsidi minyak diturunkan...peniaga pun hanya boleh naikkan harga barang 5% je daripada yg asal...kalau ko jumpa kedai2 runcit atau supermarket2 yg naikan harga asal lebih dari tu, boleh adukan ke talian x bebas tol 019-019019019...aku akan jawab pangilan ko..

      lagi satu/P/s: jangan nak pukimak2 sangat la... nanti kena pukimak balik

      Padam
  21. yang kaya makin kaya..
    yang miskin makin miskin..
    bagus....

    BalasPadam
  22. Kalau nak faham pasal agama...tanya ahli agama...
    kalau nak faham pasal perubatan...tanya ahli kedoktoran...
    kalau nak jelas dan faham pasal ekonomi malaysia...tanyalah pakar
    ekonomi...
    kalau korang setakat baca tenet dan maki hamun kerajaan tak
    tentu pasal...tambah dosa je bro???
    for your info hutang singapore lagi tinggi dari malaysia...
    even negara kecik, duit dia nilai lebih besar dari malaysia,
    rakyat dia lagi ciput dari malaysia, minyak dia lagi mahal dari malaysia
    tapi hutang dia lagi menimbu dari malaysia...
    apa yang noob cakap adalah betul sedikit2 pasal ekonomi...chowww

    BalasPadam
  23. hahaha admin perli je ni..

    BalasPadam
  24. orang miskin yang bodoh jadi kaya sebab pinjam hutang tapi x mampu bayar
    orang kaya yang bodoh jadi miskin sebab bayar hutang menggunakan kekayaan sendiri

    orang miskin yang pandai jadi kaya sebab gunakan hutang untuk beli aset yang datangkan income
    dah dapat income, boleh bayar hutang dan boleh kumpul kekayaan.

    orang kaya yang pandai jadi makin kaya sebab gunakan hutang untuk beli lebih banyak aset yang datangkan lebih banyak income...


    anda merungut kerana 0.20sen?

    anda fikirlah, nak jadi

    a) orang miskin bodoh
    b) orang miskin pandai
    c) orang kaya bodoh
    d) orang kaya pandai


    orang bodoh merungut marahkan orang lain untuk semua masalah
    orang pandai mencari cara untuk selesaikan apa jua masalah


    nak jadi pandai, nak jadi bodoh, nak jadi miskin nak jadi kaya?

    semua itu bukan ditentukan melalui pilihanraya, tapi ditentukan di dalam kotak fikiran anda sendiri.

    tidak kira siapa jadi kerajaan, ANDA sendiri bertanggungjawab ke atas diri anda sendiri.

    nak merungut sangat salahkan kerajaan kerana 0.20 sen?


    nak merungut sampai 5 tahun, tunggu PRU14 tukar gov kepada PR tumbangkan BN?

    kalau PR dah jadi gov, dan naikkan minyak 0.30sen pulak? korang nak merungut lagi sampai 5 tahun akan datang PRU15 untuk tumbangkan PR dan naikkan semula BN?

    10 tahun terbuang kerana 0.20sen dan 0.30sen?

    merungut la banyak2 ok, semoga hidup korang lebih bahagia.

    BalasPadam

Walaupun komen Anonymous/Tanpa Nama dibenarkan, mohon gunakan ID Berdaftar untuk mengelakkan dari berlaku kecurian identiti. Namun sekiranya ingin menggunakan Tanpa Nama, mohon letakkan Nickname untuk memudahkan komunikasi dan mengelakkan kekeliruan. Namun sekiranya Nickname yang digunakan dikenalpasti milik ID Berdaftar orang lain, maka komen akan dipadam untuk mengelakkan fitnah dan salah faham.

* Word verification terpaksa diaktifkan berikutan terdapat begitu banyak spam judi di ruangan komen.